Nieuws van politieke partijen in Beuningen over PvdA inzichtelijk

13 documenten

3000 woningen extra in de gemeente Beuningen?

PvdA PvdA Beuningen 22-09-2020 09:38

In Beuningen 3000 woningen bouwen voor de regio? Om hier een goed doordacht antwoord op te kunnen geven is het van belang de geschiedenis van de regionale taakstellingen voor Beuningen van de afgelopen decennia te bekijken.

Beuningen heeft de afgelopen halve eeuw al heel veel woningen voor de regio gebouwd. En niet alleen woningen: ook de bijbehorende voorzieningen als winkels, scholen, sociaal culturele voorzieningen, werkgelegenheidsplaatsen, en ga zo maar door. Dat is lang niet altijd van een leien dakje gegaan. Door externe (markt)omstandigheden, maar ook door ongunstig uitpakkende bestuurlijke keuzen is Beuningen veelvuldig in financiële problemen gekomen. In de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw zijn in Beuningen de wijken bloemenbuurt, Duivenkamp en de Hoeven gerealiseerd, en in Ewijk de Vording. Beuningen was eind jaren 70 zo gegroeid dat een verdubbeling van het winkelcentrum nodig was. Nieuwbouw van winkels, waaronder een supermarkt, en daarboven appartementen aan de oostkant van het Julianaplein, de winkelpassage met bovenwoningen aan de noordkant daarvan. Plus de komst van de Lèghe Polder.

De volgende stap was de ‘sprong over de Wilhelminalaan’. De wijken Tinnegieter en Blankenburg werden ontwikkeld. In de jaren 80, toen de economische situatie in Nederland dramatisch was: hoge werkloosheid, torenhoge rentes (hypotheekrente boven de 10%). De bestemmingsplannen hadden een evenwichtige mix van sociale huur en koop en vrije sector. De vrije sector woningen in die wijken zijn echter vrijwel niet gebouwd maar grotendeels vervangen door flatjes met HAT-eenheden (Huishoudens voor Alleenstaanden en Tweepersoonshuishoudens). (daar kwam bij dat in delen van de Blankenburg veel mensen kwamen te wonen die bij woningbouwverenigingen in Nijmegen niet meer werden geaccepteerd). Ontwikkelingskosten die bij grondverkoop gerekend konden worden waren voor de sociale huur verre van kostendekkend, en door het wegvallen van de vrije sector heeft dat de gemeente grote tekorten opgeleverd. Als ik mij goed herinner had de gemeente eind jaren 80 een tekort van 16 miljoen gulden in het grondbedrijf.

Beuningen had op dat moment nog steeds een grote woningbouw taakstelling. Er moesten nog 3400 woningen voor de regio worden gerealiseerd. Gelet op de ervaringen van de jaren daarvoor is zeer zorgvuldig onderzocht wat dat voor de gemeente betekende. Er is een woningmarktonderzoek uitgevoerd. Belangrijk was om te zien hoe de samenstelling van de bevolking zich zou ontwikkelen. Nieuwbouwlocaties betekenen de komst van jonge gezinnen, met in de nabije toekomst veel behoefte aan basisschool lokalen, met na tien jaar later weer een dalende behoefte. En groei van de behoefte aan sportvoorzieningen. Ook werd voorzien dat vanaf rond 2010 de vergrijzing van de bevolking in de gemeente flink zou gaan groeien. Ook moesten in de gemeente arbeidsplaatsen gerealiseerd worden, opdat niet iedereen in Nijmegen hoefde te werken. Verder was het van belang te onderzoeken waar die woningen enzovoort gebouwd konden worden. Er is goed gekeken naar de landschappelijke en stedenbouwkundige mogelijkheden en beperkingen.

Globaal kent de gemeente van noord naar zuid drie landschapstypen: het uiterwaardengebied met de dijk, het oeverwallengebied, en het komkleigebied. Woningbouw in de uiterwaarden is uiteraard niet aan de orde. Het oeverwallengebied ten noorden van de Van Heemstraweg is tussen Winssen en Weurt (afgezien van Doddendael) kleinschalig en gevarieerd, heeft zoveel landschappelijke waarden dat daar geen grootschalige stedelijke ontwikkeling wenselijk is. De meeste woningontwikkeling was tot dan in het oeverwallengebied ten zuiden van de Van Heemstraweg, in de dorpen Weurt, Beuningen en Ewijk. Uitbreidingen daar in het komkleigebied(Vording) hadden geleerd dat daar waterhuishouding lastig was, en dat voldoende waterpartijen nodig waren. Aansluiting van nieuwbouw bij de bestaande kernen was van belang. Er is gekeken naar het idee van nieuwbouw ten zuiden van de A73. Dat zou vereisen dat daar ook winkels, scholen, sportvoorzieningen zouden moeten komen, oftewel een compleet nieuw dorp, omdat aansluiting bij de bestaande voorzieningen problematisch is. Ook was er al ervaring opgedaan met een buurtsteunpunt voor winkels in Beuningen-West (Aalsterveld). Dat was geen succes geworden omdat het aanbod te gering was en de boodschappen toch in het centrum (of Nijmegen) werden gehaald. Op basis van deze overwegingen zijn toen de grenzen van het zoekgebied voor de grootschalige ontwikkeling gelegd bij de Van Heemstraweg in het noorden, de A50 in het westen, de A73 in het zuiden, en de gemeentegrens in het oosten. In die tijd had de gemeente ook te maken met vergroting van het werkgebied van de ARN, en was er ook sprake van het doortrekken van de A73 in noordelijke richting. Het gemeentebestuur heeft toen het idee gevormd dat het gebied ten zuiden van de ARN een ruimtelijke invulling zou moeten krijgen die uitbreiding van de stort en die doortrekking op zijn minst ernstig zouden bemoeilijken: de Beuningse Plas.

De gemeente had in die tijd een vaste externe adviseur ruimtelijke ordening, had in huis voldoende kennis en ervaring van ontwikkelingsprocessen, maar heeft toen toch gekozen voor een adviesbureau met ervaring van grootschalige ruimtelijke ontwikkelingen. Dat heeft geleid tot de structuurvisie uit 1988. Daarin kregen de 3400 woningen hun plek. Heuve, Beuningse Plas, Ewijk diverse kleinere locaties, Balmerd, Haaghe. Veel waterpartijen (‘wonen aan het water’), recreatieve langzaamverkeersroutes in de wijken, geen grote nieuwe infrastructuur. Gemiddeld woningdichtheid 23 woningen per hectare. En een recreatieplas van zo’n 45 ha. Plus 50 ha industrieterrein op de Schoenaker.

Deze structuurschets is de basis voor vrijwel alle ruimtelijke ontwikkelingen die daarna zijn gekomen. De Heuve was al gedeeltelijk in uitvoering, Balmerd en Haaghe waren in ontwikkeling. Bestemmingsplan Beuningse Plas is voor het woongedeelte en de Plas in 1991 vastgesteld en in 1993 onherroepelijk goedgekeurd, in 1994 met beeldkwaliteitsplan, verdeling van 35% sociale huur, 15% sociale koop en 50% vrije sector(koop/huur) en globaal beeld van te betrekken ontwikkelaars uitvoeringsgereed. De gemeente had 70% van de gronden in eigendom. Opvolgende colleges hebben er voor gekozen te wachten op initiatieven van de drie projectontwikkelaars die de overige 30% verworden hadden. Uiteindelijk heeft het 25 jaar geduurd tot de laatste woningen van de Beuningse Plas zijn gerealiseerd. En dan zal ik het niet hebben over het plasgedeelte. Met de komst van veel nieuwe inwoners was het ook noodzakelijk met winkelcentrum in Beuningen nogmaals te verdubbelen in omvang. Bebouwing van winkels met bovenwoningen op het Julianaplein, de doorbraak naar het Thorbeckeplein met een grote nieuwe supermarkt naar het zuiden, en de doorbraak naar het Mauritsplein met veel parkeerplaatsen, een grote nieuwe supermarkt met daarboven nieuwbouw van de bibliotheek aan de noordkant. De stedenbouwkundige kwaliteit mag genoemd worden. Maar om het betaalbaar te houden bleek het op dat moment nodig een en ander te realiseren met uitzicht op de achterkanten van bestaande woningen.

Begin jaren 90 was het economisch getij positief. De wijken Balmerd, Haaghe, Heuve zijn snel gerealiseerd, en industrieterrein Schoenaker is in anderhalf jaar volledig uitgegeven. Mede door een afkoopsom van 6 miljoen vanuit Nijmegen had het grondbedrijf begin 1994 een positief saldo. Op basis van het woningmarktonderzoek uit 1991, waarin toekomstige vergrijzing werd voorzien, zijn er rond het centrum in Beuningen flink wat woonvoorzieningen voor senioren gerealiseerd: aanleunwoningen bij Aldesteeg, drie urban villa’s voor senioren (sociale huur, middelduur en duur), Balmerdstaete. Met het shoppingpark Heuve is een flink stuk werkgelegenheid gecreëerd, en is voorkomen dat de Heuve een slaapwijk achter een geluidswal werd. Ruimtelijke ordening is ook voor sociaaleconomische en volkshuisvestelijke doeleinden van wezenlijk belang. De ontwikkelingen die in de structuurschets voor Ewijk waren voorzien zijn lang uitgebleven. met de Keizershoeve is daar een begin gemaakt, en op dit moment wordt de Hof van Campe gerealiseerd. Wat opvalt daar is dat er uitsluitend vrije sector gezinswoningen worden gebouwd. In de behoefte aan kleinere en goedkopere wooneenheden moet elders worden voorzien. In het woondeel van de Beuningse Plas is er door het toenmalige college voor gekozen de sociale huur grotendeels te schrappen. Mede daardoor is er op dit moment een groot tekort aan betaalbare huurwoningen.

Naast de ontwikkelingen vanuit de structuurschets zijn een aantal andere ontwikkelingen vermeldenswaard. In het dorp Beuningen het Oranjekwartier ontwikkeld door Giesbers groep en Standvast wonen. Ongeveer 100 woningen in een mix van huur en koop. Met dit project zijn onder meer wat achterkantsituaties in het winkelcentrum opgelost. In Beuningen ook het project de Hutgraaf: 140 gezinswoningen koop Hendriks Ontwikkeling. Winssen Fruithof totaal 77 gezinswoningen koop. Weurt Roozenburg 43 woningen koop, Ruyterstraat 16 sociale huurappartementen Woonwaarts. Opvallend is dat geen van deze projecten door de gemeente is opgezet. Afgezien van een paar projecten waarbij Standvast, nu Woonwaarts mede initiatiefnemer was, zijn er geen huurwoningen (sociaal of vrije sector) gerealiseerd. Het is al langer bekend dat er een groot tekort is aan betaalbare (huur)woningen. De wachttijd voor sociale huurwoningen is op dit moment 15 jaar! Het is dringend noodzakelijk dat de gemeente goed in beeld brengt hoe groot die behoefte hier is. Een woningmarktonderzoek waarin voor de verschillende leeftijdscategorieën de behoefte kwantitatief en kwalitatief wordt onderzocht. Samen met Woonwaarts en/ofof andere corporaties kan dan een plan gemaakt worden waarin de bij de huidige inwoners van de gemeente bestaande behoeften kunnen worden vervuld, waar, en in welk tempo. Het is duidelijk dat de gemeente op dit moment niet de kennis en ervaring heeft om dat zelf te kunnen doen. Er zal een projectleider aangesteld moeten worden om dit in goede banen te leiden. Het gemeentebestuur moet zelf de regie weer ter hand nemen, en kan dat niet aan de markt overlaten: dan krijgen we weer vooral gezinswoningen in de koopsfeer.

Bij een college waarin de omgevingsvisie in de portefeuille van een PvdA-wethouder zit, mag je dat zeker wel verlangen, zo niet eisen.Een paar opmerkingen nog over de plaatjes waar de uitbreidingen zijn gedacht. In de eerste plaats vind ik dat Beuningen voorrang moet geven aan het vervullen van de behoeften van de huidige inwoners. Verder is het nodig bij grote uitbreidingsplannen goed te bezien waar mensen zullen gaan winkelen. Het winkelcentrum in Beuningen is alleen met grote inbreuken uit te breiden. Parkeren wordt daar wel heel lastig. In Ewijk is nog wel met minder moeite uitbreiding denkbaar, maar ook daar zal het lastig zijn voldoende parkeerruimte te vinden. Hetzelfde geldt in Weurt en Winssen. Om het kort samen te vatten: en zal gedegen landschappelijk en stedenbouwkundig onderzoek nodig zijn om te onderzoeken of de plaatjes haalbare ideeën bevatten.

Conclusies en aanbevelingen. – Het eerste dat moet gebeuren is een gedegen onderzoek naar de woningbehoefte in de gemeente, kwantitatief en kwalitatief, voor de verschillende leeftijdscategorieën, koop en huur, grondgebonden of gestapeld – Er moet een meerjarenprogramma komen, waarin staat wat, waar, wanneer en waarom ontwikkelingen zullen worden gerealiseerd – Er moet externe deskundigheid op het gebied van landschapsontwikkeling en stedenbouw worden ingehuurd – Bij woningbouwprogramma’s moet in ieder geval ook aandacht zijn voor voorzieningen van winkels, sociaal-culturele zaken, scholen, sport, openbaar vervoer, landschappelijke inrichting – De gemeente moet weer de regie nemen om en op toe te zien dat de doelstellingen ook toe uitvoering worden gebracht. Daarvoor moet voldoende kennis en ervaring in dienst worden genomen. – Samenwerking met Woonwaarts is vanzelfsprekend nodig. – Bij de uitvoering van de plannen moet het vervullen van de behoeften van de huidige inwoners voorrang hebben. – Het is overigens denkbaar dat vervullen van deze eigen behoeften makkelijker haalbaar is in combinatie met een bredere taakstelling – Neem de tijd om goed onderbouwde plannen te maken!

 

Beuningen, 4 september 2020 Bert Statema

Het bericht 3000 woningen extra in de gemeente Beuningen? verscheen eerst op PvdA Beuningen.

Motie Groene Heuvels

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Beuningen 28-01-2020 20:57

SP Beuningen heeft de volgende motie ingediend m.b.t. Huisuitzetting 100 inwoners waaronder 11 kinderen recreatiepark de Groene Heuvels. Helaas was de enige partij die voorstemde de SP, Groen Links, de PvdA, D'66, CDA, VVD en de grootste partij Beuningen Nu en Morgen willen wachten op een visieplan de Groene Heuvels wat nog lange tijd op zich laat wachten. 5 maart beginnen de huisuitzettingen!

De gemeenteraad van Beuningen, in vergadering bijeen op dinsdag 28 januari 2020, Constaterende * dat leden van de Tweede Kamer, van de VVD en D66, in het openbaar hebben uitgesproken dat ze wetgeving willen die permanente bewoning van woningen bestemd voor recreatie mogelijk maakt, * dat daarmee een duidelijke meerderheid in de Tweede Kamer is ontstaan voor het idee van het permanent bewoonbaar maken van woningen bestemd voor recreatie, * dat daarmee een situatie is ontstaan waarbij huidige permanente bewoning van status veranderd is: van illegaal naar vooruitlopend op legalisering, * dat er in het verleden door meerdere rechters is uitgesproken dat in een overgangsperiode van illegaal naar legalisering gedogen geoorloofd is, mits goed georganiseerd, * dat het gedogen niet stilzwijgend mag gebeuren of alleen mondeling, maar duidelijk geregeld moet worden met gedoogvergunningen, * dat toepassing van het bovenstaande op recreatiepark De Groene Heuvels betekent dat de nu illegaal wonende permanente bewoners een gedoogvergunning krijgen met als startdatum “heden” en als einddatum het moment dat de hierboven genoemde legalisatie in werking treedt, Verzoekt het College van B & W de genoemde tijdelijke gedoogvergunningen te verstrekken En gaat over tot de orde van de dag.

Jos Swartjes                                                             Emine Asik 

Zie ook: Groene Heuvels

Bestuurlijke samenwerking

PvdA PvdA Beuningen 15-11-2019 14:39

Hallo allemaal,

Graag brengen wij het volgende onder uw aandacht: De afdelingen PvdA Beuningen en PvdA Wijchen hebben in de gezamenlijke ledenvergadering van 7 november 2019 besloten tot een bestuurlijke samenwerking met ingang van 1 januari 2020.

Belangrijke overwegingen om tot bestuurlijke samenwerking over te gaan, betreft het vergroten van de slagkracht en continuïteit van het afdelingsbestuur en versterking van expertise bij intergemeentelijke vraagstukken. Juist ook vanwege de toenemende trend tot regionalisering van gemeentelijke taken. Een mogelijk formeel samengaan van de twee afdelingen – al dan niet met ook andere PvdA afdelingen uit de regio – vormt een van de opdrachten die het nieuwe bestuur van haar leden ontving.

Tevens zijn in de bovengenoemde ledenvergadering met ingang van 1 januari 2020 de volgende bestuursleden gekozen: – Frans Dolmans, voorzitter PvdA, afdeling Beuningen & Wijchen – Tony Peters-Duits, plv. voorzitter – Henk van Haeften, secretaris en penningmeester – Ed Jissink, algemeen bestuurslid – Aafke Duerink,  algemeen bestuurslid

Het bericht Bestuurlijke samenwerking verscheen eerst op PvdA Beuningen.

Zin en Onzin bij Privacy

PvdA PvdA Beuningen 02-10-2019 12:44

Op dit thema kwam een 70-tal belangstellenden maandagavond naar het Kasteel te Wijchen. Leden van Cliëntenraden, seniorenverenigingen, onderwijs, zorg- en hulpverlening, bedrijfsleven en gemeenteraden. De PvdA Beuningen en Wijchen had een tweetal aansprekende inleiders uitgenodigd.

Mr Jolanda van Boven toonde zich een warm pleitbezorgster voor de Algemene Verordening Gegevensverwerking die in mei 2018 voor de gehele Europese Unie van kracht is. Het doel van verwerking van persoonsgegevens staat ten dienste van de mens en zijn/haar rol in de samenleving! Zij legde uit, dat voor het verwerken van gegevens per situatie het doel van die verwerking bekend moet zijn. Bij de kwetsbare en (zorg)afhankelijke inwoner – zoals ook een jeugdige – verlangt de AVG geen toestemming vooraf. Zolang als dit voortvloeit uit een wettelijke of publiekrechtelijke opdracht. Wel zal duidelijk uitgelegd moeten worden, waarom en met welk doel gegevens verwerkt en tussen professionals gedeeld worden om tot een hulpplan of onderwijsaanbod te komen. Voor commerciële doeleinden zal altijd de toestemming (per keer van verwerking) gevraagd moeten worden.

Drs Theo Kristel, oud ICT docent Lerarenopleiding nam zijn gehoor mee in de schimmige wereld van de ‘Cookies’ en de stapeling van informatie die daarachter schuil gaat. De overheid die toenemend informatie opvraagt en bedrijven die deze bij de burger als het ware ontfutselt. Algoritmen die persoonsgevoelige informatie ‘vertalen’ tot voorspelbaar gedrag. Of dat nu ‘kooplust’ is of – voor de overheid – de verwachting van mogelijk laakbaar handelen door groepen. Gedragsvoorspellingen dus, mogelijk gemaakt door een regeling onder de naam ‘Syri (Systeem Risico Inventarisatie). Dit heeft zowel zijn goede als bedenkelijke, d.w.z. minder menswaardige kant. Voor je het weet worden grondrechten holle frases. Discussie met de zaal leerde, dat een ethisch forum wenselijk lijkt om dit proces te volgen en te bewaken.

Voor velen bleken de presentaties eye-openers. Getuige ook de levendige discussies na afloop.

Het bericht Zin en Onzin bij Privacy verscheen eerst op PvdA Beuningen.

Fractieflits nr. 9-2019 (dd 4 sept.)

PvdA PvdA Beuningen 10-09-2019 14:20

De fractie nodigt leden van de afdeling uit voor aanvullende zienswijzen bij onderstaande selectie van bespreekpunten in de komende commissie- en raadsvergadering. Reactie is welkom via mail naar de fractievoorzitter: s.versluijs@beuningen.nl Motto: Solidair, Betrokken en Vitaal.

VOORAF: IEDEREEN is welkom >> MAANDAGAVOND 30 SEPTEMBER thema-avond van 20.00 – 22.15 uur PRIVACY in het SOCIAAL DOMEIN. In Het Kasteel te Wijchen, Kasteellaan 9a. Wat mag wel of niet aan gegevens uitgewisseld worden? Denk hierbij aan: WMO aanvragen, een hulpvraag aan het Sociaal Team, bij de Jeugdhulp, bij signalen Huiselijk Geweld, bij Schoolverzuim, bij Schuldhulpverlening etc. Daarbij: verrijkt of ondermijnt Privacy de samenleving? Inleiders mr. Jolanda van Boven en drs Theo Kristel. Neem gerust een introducee mee! Fijn als u zich aanmeldt via PvdA.BW@gmail.com. Dan staat er voor u een stoel klaar en hoeven we niemand teleur te stellen!

Reserveer alvast: donderdag 7 november Algemene Ledenvergadering Beuningen Reserveer alvast: woensdag 27 november Thema avond ‘DUURZAAMHEID’, wat betekent zon- en windenergie voor de inwoner?

Commissie Samenleving maandag 9 sept te 19.30 uur Agpt 4: Integraal Huisvestingsplan Onderwijs. Ook Beuningen moet een IHP opstellen. Dit huisvestingsplan bestrijkt een periode tot 2035. Investeringen zijn nodig voor ‘levensloop verlenging’ van gebouwen. Over de duim met circa 20 jaar. Daarvoor is fikse investering noodzakelijk. Verwonderlijk is dat het gebouw van de basisschool ‘de Dromedaris’ na 27 gebruiksjaren wordt afgeschreven. Een nieuw opgesteld puntenstelsel moet de verlengde gebruiksduur van gebouwen duiden en daarmee de financiële ruimte bieden om het totale plan te financieren. De fractie is verwonderd dat deze rekentruc er toe leidt dat ‘de Dromedaris’ vervangen kan worden. Een ‘solitaire vervangingsopgave’ zo noemt het College dit voornemen. Dit terwijl andere – veel oudere gebouwen – in aanmerking komen voor ‘levensduur verlenging’. In de ontwerp begroting voor het plan zijn de kosten voor tijdelijke huisvesting niet eens betrokken. Een summiere meerjarenprognose suggereert dat het leerlingental stabiel blijft; de impact van vergrijzende buurten is niet inzichtelijk. De 7.5 miljoen die de gemeente moet ophoesten ligt niet op tafel.

Naar de mening van de fractie mag zo’n puntenmodel alleen maar indicatief zijn en zal een gemeentelijke onderwijsvisie in relatie tot de demografische ontwikkeling van de gemeenschap meer leidend behoren te zijn.

Commissie Ruimte dinsdag 10 sept te 19.30 uur Agpt 7 Ontwikkeling Asdonckterrein De bedoeling is om 2400 m2 van het Asdonckterrein te bebouwen met 64 woningen. (dure koop- en huurwoningen uit het hogere huursegment). De fractie vindt dit een jammerlijke ontwikkeling en ziet het Asdonckterrein liever bestemd voor Multi Functionele Accommodaties met een centrumtaak. Op termijn zal ook een beslissing moeten worden genomen over vraagstukken als ‘verplaatsing van het zwembad’ en ‘verplaatsing van het dorpshuis ‘de Lѐghe Polder’. De daarmee vrijvallende grond biedt qua oppervlakte ruimte tot aanzienlijk meer te bouwen woningen.

Agpt 8 MER traject Wind Een deskundige is uitgenodigd om uit te leggen wat een Milieu Effect Rapportage inhoudt en hoe die rapportage zich verhoudt tot het op termijn te nemen besluit tot wel/niet plaatsen van windmolens. De fractie meent dat de uitkomst van de MER rustig afgewacht moet worden; een voorgenomen besluit tot bouwen van windmolens is (nog) niet aan de orde.

Commissie Financiën en AZ woensdag 11 sept te 19.30 uur Agpt 11 Vragenronde >> PvdA vraag over ‘Vakantiepark GROENE HEUVELS’. Recentelijk ontvingen circa 45 (semi)permanente bewoners van De Groene Heuvels het bericht van het College van B&W, dat hun schriftelijk ingediende zienswijze(n) voor het College geen aanleiding vormt om het voorgenomen besluit tot handhaving in individuele situaties te heroverwegen. In juni hebben belanghebbenden uitgebreid kunnen inspreken in de commissie en heeft het College bij monde van de burgemeester aangegeven om de individueel ingebrachte zienswijzen indringend te zullen beoordelen. De fractie beluisterde dat als de bereidheid tot maatwerk. De fractie van BN&M verzocht de andere fracties om het College in haar handhavingsopdracht ten aanzien van De Groene Heuvels te ondersteunen. Meerdere fracties, waaronder ook de PvdA, gaven daarbij aan dat zij een integrale discussie met het College wilde voeren over een totaalplan. Na meer dan 22 jaar ‘laissez faire’ is een met de raad afgestemd plan tot hervatting van handhaving gewenst. Dit in samenhang met een plan tot herstel van de recreatiefunctie van het park. Het aspect ‘herstel van handhaving’ hoort dan ook aan te geven wat de lat is waarlangs de zienswijzen van belanghebbenden wordt getoetst. Zogeheten ‘klaarblijkelijke hardheid’ behoort bijvoorbeeld meegewogen te worden. De discussie over dat plan is toen toegezegd voor dit najaar.

Nu blijkt dat alle bezwaren terzijde zijn geschoven. Van ‘maatwerk’ lijkt geen sprake (bijv. bij de inwoner wiens woning met gemeenschapsgeld door B&W is aangepast aan zijn invaliditeit). De betrokken groep inwoners staat nu in juridische zin enkel de weg naar de rechter open. De gevraagde bestuurlijke discussie komt daarmee als ‘mosterd na de maaltijd’. De gangbare opvatting is, dat zo’n discussie niet gevoerd wordt ‘zolang de zaak onder de rechter is’. De fractie ziet dat als ongewenst, temeer ook omdat in juni een duidelijke toezegging daarover richting de raad is gedaan. Zij vraagt het College dan ook om opschortende werking toe te kennen aan de brieven die recent verzonden zijn aan de onderhavige inwoners. Dit in afwachting van de uitkomst van een plenaire discussie binnen de raad.

Het bericht Fractieflits nr. 9-2019 (dd 4 sept.) verscheen eerst op PvdA Beuningen.

Een analyse over verschuiving panelen

SP SP GroenLinks VVD Partij voor de Vrijheid PvdA Beuningen 04-07-2019 15:58

Ik stap ditmaal een keer af van thema´s over Beuningen in mijn column, maar probeer een dialectische analyse te maken van het vraagstuk waarom bijvoorbeeld de SP van 25 zetels in de Tweede Kamer naar nu 14 zetels is gegaan.

Mijn analyse gaat terug naar de tijd vóór onze grootste overwinning, hij gaat terug naar de opkomst van Leefbaar Nederland. Eindelijk was er een geluid dat tegen de gevestigde politiek inging. Niet dat ik het met Fortuyn eens was, maar zijn geluid was tegen de gesettelde orde, tegen het old boys network gedoe en probeerde het ongenoegen en wantrouwen van het electoraat als middel te gebruiken. Dat resulteerde in een forse winst; winst die natuurlijk ook veroorzaakt werd door de moord op de lijsttrekker.

Dus kwam de LPF met een grote groep mensen in de Tweede Kamer. Door veel intern geouwehoer en schandalen was de LPF maar een kort leven beschoren.

De volgende hoop voor Nederland werd de SP. Door hun “tegenpartij” opstelling kreeg de SP het vertrouwen van een grote groep mensen vanuit het electoraat. En volgens mij om dezelfde reden als wat Pim Fortuyn hielp aan zijn zetels: de hoop op verandering, het terugwinnen van vertrouwen en als tegenstelling tegenover partijen als Groen Links en PvdA maar ook de andere partijen die tijdens verkiezingen van alles beloofden, maar na de verkiezingen gewoon doorgingen met list en bedrog.

Omdat Wouter Bos maar vooral Frans Timmermans de SP tijdens de informatiegesprekken Jan Marijnissen en zijn SP buiten vak K wilden houden en het verhaal zo brachten dat Jan zou zijn afgehaakt. Wat later dus niet zo bleek te zijn. Dat blijkt o.a. uit via WikiLeaks uitgelekte Amerikaanse ambtsberichten die in handen zijn van de NOS. Voor SP'er Jan Marijnissen zijn die stukken hét harde bewijs dat de PvdA zijn partij na de verkiezingsoverwinning van 2006 bewust uit de regering probeerde te houden. Toenmalig PvdA-leider Wouter Bos beweerde jaren dat Marijnissen te snel was weggelopen bij de formatie: hij zou geen verantwoordelijkheid willen dragen.

Dus weer was er een tegenstelling gecreëerd en weer was de hoop op een tegengeluid verdwenen. Gevolg: slechtere resultaten voor de SP bij de volgende verkiezingen en ook onrust bij een aantal leden van de SP.

Maar daarmee was de overtuiging bij veel mensen dat het toch echt heel anders moet in Nederland niet weg. De volgende die op die gevoelens inspeelde was een kamerlid van de VVD die voor zichzelf begon: Geert Wilders en zijn PVV. Hij gooide het over de boeg van geloof en ras; geen klassenstrijd maar haat zaaien tegen buitenlanders.

Dat leek een tijdje een succesvolle aanpak, maar inmiddels neemt de aanhang van Wilders snel af. Een nieuwe roeptoeter heeft zich op het toneel gemeld: Baudet met zijn Forum voor Democratie. Ook Baudet speelt in op de onvrede bij een flink deel van de bevolking.

Kortom: het is al tientallen jaren een komen-en-gaan van eendagsvliegen die inspelen op onvrede en hoop dat het beter kan. Maar ik heb nog steeds vertrouwen in de SP. Vooral omdat de SP vasthoudt aan klassenanalyses. In een tijd dat steeds minder mensen een steeds groter deel van geld en macht naar zich toetrekken is klassenanalyse onmisbaar.

Ik geloof nog steeds dat er klassenstrijd zal komen en ik weet dat Jan Marijnissen het niet met me eens is maar, ik geloof in verandering via verelendung.

 

Jos Swartjes

Voorzitter SP Beuningen

Brief aan het College van B&W van de gemeente Beuningen

PvdA PvdA Beuningen 22-02-2019 14:20

Betreft: Personen met verward gedrag.

Beuningen, 25 februari 2019.

Geacht College, Vanuit onze verantwoordelijkheid brengen wij het volgende onder uw aandacht en zien uw antwoord / zienswijze(n) graag tegemoet als onderlegger van een te voeren discussie met en binnen de raad.

Visie en beleid met betrekking tot personen met verward gedrag is aan het veranderen. Raadsleden hebben aan het einde van de vorige raadsperiode kennis kunnen nemen van de visie die is ontwikkeld door de VNG commissie Dannenberg. Het Aanjaagteam Verwarde Personen olv Spies heeft bouwstenen ontwikkeld tbv gemeenten om op lokaal niveau vorm te geven aan die nieuwe visie. Bijzonder is dat de betrokkenheid van de politie wordt afgebouwd en dat de zorginstellingen moeten een en ander opvangen en verbeteren.

De groep personen met verward gedrag is omvangrijk. De aard en ernst van dit gedrag varieert. Wanneer begeleiding, ondersteuning en/of zorg noodzakelijk is dan dient die daarop afgestemd te worden.

Met de melding dat het regionaal meldpunt voor personen met verward gedrag is opgestart, hebben gemeenten bekend gemaakt dat zij (daarmee onder meer) invulling gaan geven aan zorg voor deze doelgroep.

Het Rekenkamer rapport met betrekking tot Veilig Thuis heeft ons geleerd dat het implementeren van een dergelijke voorziening is onderschat en dat de controle vanuit de raad niet heeft bijgedragen aan het vooraf uitzetten van een duidelijke lijn en marsroute en de tussentijdse meldingen en besprekingen niet hebben geleid tot adequate bijsturing. Dat moet dus beter.

Voor de PvdA is dit een belangrijk onderwerp omdat het raakt aan al onze principes: Inclusieve samenleving waarin iedereen meedoet en goed en veilig woont in veilige buurten, waarin goede zorg er voor iedereen dichtbij is en waar we naar elkaar omzien.

De fractie van de PvdA zoekt daarom naar een betere aanpak. Daarvoor stellen wij nu de volgende vragen: 1. De doelgroep personen met verward gedrag: Welke indeling maakt u tav aard en ernst van verward gedrag? Met welke aantallen cliënten hebben wij te maken gehad in de afgelopen jaren volgens deze indeling. Welke prognose hebt u voor de komende 4 jaren periode? Welke type zorgvoorziening past bij deze indeling van cliënten? 2. Vroegtijdige signalering van personen met verward gedrag: Hoe wordt invulling gegeven aan de vroegtijdige signalering? De wijkagenten hebben een groot inzicht in het verschijnsel verward gedrag in de wijk. Hoe wordt dat inzicht overgedragen en ingezet bij de zorginstellingen? 3. Wie verzorgt de melding: Kunnen mantelzorgers en familieleden melding maken van personen met verward gedrag? Welke instellingen en functionarissen kunnen daarop aanvullend signalen opvangen en melding maken? Hebt u hierover al afspraken gemaakt? Wat is de betrokkenheid van Meldpunt voor personen met verward gedrag en het Sociaal Wijkteam? Welke deskundigheid bepaalt de aard en ernst van het gesignaleerde verward gedrag? Wordt er ook voorzien in een triage om de mate van urgentie te bepalen? Welke norm doorlooptijden hanteert u bij dit deel van het traject tot aan het gebruik kunnen maken van een voorziening? Zijn deze schakels in de keten met betrekking tot deze cliënten voldoende operationeel en van goede kwaliteit? Wordt de casus door het meldpunt gevolgd? 4. Laagdrempelige voorziening Welke locaties hebt u aangemerkt voor laagdrempelige opvang (inloop en/of dagbesteding/-opvang)voor deze cliënten? Hoe beoordeelt u de spreiding en de kwaliteit van deze opvang? Hoe bewaken wij een integrale aanpak in onze gemeente, samenwerking tussen de verschillende instanties en de veiligheid van deze cliënten en de wijk? 5. Specialistische voorziening Hoe wordt voorzien in specialistische zorg voor deze cliënten? Zijn er knelpunten bij de doorstroming en/of samenwerking. Is er sprake van goede afstemming bij de aansturing (WMO, WLZ, zorgkantoor)? 6. Financiën: Hoeveel budget hebt u opgenomen in de begroting voor het geheel van zorg voor personen met verward gedrag? Komen nog aanvullende middelen beschikbaar van het Rijk naar lokaal niveau binnen de WMO en/of WLZ? Zijn deze budgetten toereikend om een goed werkend zorgsysteem te ontwikkelen tbv deze cliënten? Denk daarbij ook aan pro actief ontwikkelen, opleiding en scholing.

Fractie PvdA nd S. Versluijs (vz)

Het bericht Brief aan het College van B&W van de gemeente Beuningen verscheen eerst op PvdA Beuningen.

FRACTIE FLITS nr 02 (d.d. 20 feb. 2019)

PvdA PvdA Beuningen 22-02-2019 14:14

De fractie nodigt leden van de afdeling uit voor aanvullende zienswijzen bij onderstaande selectie van bespreekpunten in de komende commissie- en raadsvergadering. Reactie is welkom via mail naar de fractievoorzitter: s.versluijs@beuningen.nl Motto: Solidair, Betrokken en Vitaal.

Verwarde personen In de vorige fractieflits is daar ook over geschreven. Het onderwerp is toen helaas niet besproken in de commissie Samenleving van januari. Net als omliggende fracties biedt de PvdA haar vragen en zorgpunten nu schriftelijk aan het College aan. De brief komt ook op de website van de afdeling.

Commissie Samenleving op 25 febr (te 19.30 uur)

Agpt 4. Deelsessie Aanpassing Huishoudelijke Hulp (HH) De raad wordt voorgesteld om per april het stelsel van de HH om te buigen richting ‘maatwerk’. Nu geschiedt de toekenning van HH vanuit een Algemene Verordening.

Aan de basis ligt een rapport van het onderzoeksbureau NHM, in opdracht van de regiogemeenten. Het beoogd systeem gaat uit van een Normentabel, waarbij per week is aangegeven ‘welke handeling – hoe vaak – waar’ van toepassing. Zo bouwt zich per client een normenpatroon op en is uiteindelijk vast te stellen hoeveel uren inzet dat vraagt. De idee is dat daarmee een maatwerk per client bereikt wordt. Dit ligt in lijn met wat door de fractie al eerder is bepleit.

Door de Cliëntenraad van de gemeente is schriftelijk al fiks inhoudelijk gereageerd op dit voornemen. Zo zal het plafond aan toe te kennen uren op jaarbasis zakken van 125 naar 105 uur HH per jaar, waarbij de CR de onderbouwing van de noodzaak daarvan niet herkent. Ook legt de CR nog enkele andere kritische vraagpunten op tafel bij het raadsvoorstel die het College ter harte lijkt te nemen.

De fractie voegt daar aan toe dat, als er tekorten zijn of dreigen voor andere terreinen van het Sociaal Domein, er geen greep volgt in de kas van HH. Bijvoorbeeld door korting van uren. Overheveling is pas aan de orde als aan het eind van het jaar blijkt dat het budget HH niet volledig verbruikt is. Een wisselwerking in die zin tussen kostenposten Sociaal Domein komt meer tegemoet aan het beginsel van Solidariteit. En dat geldt voor de fractie ook als blijkt dat het budget voor het totale Sociaal Domein knelt en een andere Domeinen (nog) een overschot kennen.

Het raadsvoorstel (pag 2 onderaan) kent de mogelijkheid tot aanpassing per client, op verzoek van de client. Tegelijkertijd beschrijft beveelt het onderzoeksrapport aan (pag 11) ‘wanneer factoren van het Normenkader voor een client niet toepasbaar zijn, die factoren toch als uitgangspunt te nemen’. Dat leest alsof het nieuwe stelsel in beton gegoten wordt. Dat lijkt toch niet de bedoeling? De fractie wil, dat het College aangeeft welke aanwijzing zij het Sociaal Team daarbij dan mee geeft.

Commissie Ruimtelijke Ordening op 26 febr (te 19.30 uur)

Agpt 4. Grootschalige Opwek Zon- en Windenergie >> in de vorm van hoorzitting In januari 2017 is door de raad de nota ‘Energiek Beuningen’ vastgesteld. In 2040 wil de gemeente energie neutraal zijn. Ter tafel ligt nu een voorstel dat gegroeid is vanuit inbreng van een zestiental inwoners werkgroepen. De samenhang hiervan is door de Gebiedsraad na verder onderzoek verwoord in een advies, dat door het College naar buiten is gebracht als Locatieplan Grootschalige Opwek. De Gebiedsraad is ingesteld door het College. Naar de mening van de fractie is de opdracht aan deze Gebiedsraad door het College verstrekt en niet door de raad.

Ons lid van de afdeling – Ekko Smith – heeft dit proces van nabij meegemaakt en er aan deelgenomen als lid van de Gebiedsraad. Hij heeft de fractie een toelichting gegeven. Er volgt eerst een hoorzitting in de commissie. Daarna in april de meer inhoudelijke dialoog tussen commissieleden onderling en het College.

Ekko geeft aan, dat er in het advies van de Gebiedsraad geen hard voorstel ligt. De naam ‘Locatieplan Grootschalige Opwek’ dekt dan ook niet de lading. Het is een advies. Een advies van een groep burgers voor de opwek van grootschalige opwekking vanuit Zon en Wind. Er hoort een politieke keuze te komen: welke is de verhouding Zon – Windenergie? De Gebiedsraad komt na studie uit op een verhouding van 1 op 2. (blz 18) Dat betekent vier windmolens voor een gemeente als Beuningen en haar energiebehoefte. Windenergie op zich is heel rendabel. (circa 7% rendement)

De fractie leest het raadsvoorstel als advies van B&W om akkoord te gaan met de opwekking van 731 terra energie, waarbinnen een verhouding in opwekking van 1 : 2. Dwz het vermogen van Wind – zonnepanelen. (dit betekent vier windmolens en 40-80 hectare zonnepark, dit laatste afhankelijk van de snelheid van realisatie)

Voor de belasting op het net is het volgens de Gebiedsraad beter, als beide (zon en wind) tegelijk vorm wordt gegeven. Bovendien wordt het nu (nog) gesubsidieerd. Als je als politiek wil, dat je in 2040 energieneutraal bent, moet je alle mogelijkheden uitnutten, zo is de opvatting binnen de Gebiedsraad. Het eindbesluit is pas door de raad te nemen, als ook een Milieu Effect Rapportage beschikbaar is. Die MER moet ook ondersteunend zijn in het zoeken en duiden van de goede locaties.

Als je als bewoner van Beuningen eigen baas wil blijven, ben je volgens de Gebiedsraad gebaat bij een helder en onderbouwd besluit. Bijvoorbeeld ten aanzien van het aantal te plaatsen molens. Gebeurt dat niet, dan wijst de provincie aan. Ook wordt gepleit om alleen te gaan voor ‘stille windmolens’ (afstand tot burgerwoningen 500 mtr en max 47 dB op ‘de gevel’ is de wettelijke norm, de Gebiedsraad gaat voor 42 dB, wat haalbaar blijkt bij bepaald type hoge windmolens)

Commissie Financiën en Algemene Zaken op 27 febr (te 19.30)

Het bericht FRACTIE FLITS nr 02 (d.d. 20 feb. 2019) verscheen eerst op PvdA Beuningen.

FRACTIE FLITS 2019 nr 01 (d.d. 23 jan)

PvdA PvdA VVD Beuningen 29-01-2019 08:09

De fractie nodigt leden van de afdeling uit voor aanvullende zienswijzen bij onderstaande selectie van bespreekpunten in de komende commissie- en raadsvergadering. Reactie is welkom via mail naar de fractievoorzitter: s.versluijs@beuningen.nl Motto: Solidair, Betrokken en Vitaal.

VOORAF: De fractie voorzitter heeft samen met Paul van Haaf van de VVD een gesprek gehad met de burgemeester de Euregio. Er blijken geen uren beschikbaar te zijn voor ambtelijke ondersteuning van de raad ten aanzien van de Euregio. Een ambtenaar was daar tot dusverre voor aanspreekbaar. Te weinig ambtelijke capaciteit leidt tot het wegvallen van ondersteuning. Zeer tot onvrede van de fractie.

Commissie Samenleving op 28 januari (te 19.30 uur)

De agenda van de commissie oogt pover. Niettemin is er een aantal bespreekpunten, dat – op termijn – van maatschappelijk belang wordt omdat nu de fundamenten van nieuw beleid worden gelegd.

Agpt 9-a2: kaderbrief GGD Deze kaderbrief noemt een aantal ontwikkelingen die in de jaren 2020 en volgende gestalte (moet) krijgen. De brief is bedoeld om vanuit de deelnemende gemeenteraden hints aangereikt te krijgen: wààr is bij het nieuw beleid aandacht aan te besteden. Dit beleid wordt in de loop van dit jaar geformuleerd.

De fractie is benieuwd naar de stand van zaken bij de Jeugd Gezondheidszorg. De kaderbrief tot nieuw beleid borduurt voort op eerder in gang gezet beleid. De kaderbrief benoemt echter voornamelijk de veranderingen die nieuw zijn. Een beschouwing over de betekenis van eerder ingezet nieuw beleid is niet verwoord. Dat geeft aanleiding de wenkbrauwen te fronsen. Namelijk in de bijgevoegde december agenda van het Algemeen Bestuur GGD (AB) zien we: ‘Bij de afdeling JGZ ligt een taakstelling om te bezuinigen. Het kost de JGZ moeite om deze te halen. Maar er is nog wat tijd om het te bereiken. Het betreft een voortgangsnotitie.’

Dit leest als een spagaat: het AB komt met een voortgangsnotitie om de (door het bestuur opgelegde) bezuinigingen te bereiken en tegelijkertijd wringt het in de uitvoering van de JGZ. In oktober was al de managementrapportage van juni van de GGD bijgevoegd, waaruit duidelijk bezorgdheid bleek. (zie fractie flits nr 7 2018). Ook toen heeft de PvdA kritische vragen gesteld. Nu zien we, dat In december de verontrusting aanleiding geeft tot een voorgangsnotitie!

De fractie vraagt zich af, of we nu het Kind met het Badwater weggooien. Welke zijn de feitelijke risico’s die Jeugdigen in het laatste half jaar hebben gelopen? Wie neemt daar de verantwoording voor? Wat is ondernomen aan de acceptatiebereidheid van die verandering bij JGZ professionals? Kortom, vanuit de benadering ‘beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald’, wil de fractie weten of de gekozen verandering vruchtbaar is. Dan wel dat we nu in een modderbad met jeugdigen als slachtoffers dreigen te belanden. Dat rechtvaardigt wellicht heroverweging (ipv voorborduren) en aanpassing van beleid. Kortom: de PvdA fractie maakt in deze zin dan ook gebruik van de uitnodiging om deze vragen als accenten te verwerken in de kadernotitie.

Nieuw uit te werken items bij de GGD als gevolg van veranderde wetgeving: (pag 2 kadernotitie) V.w.b. de Wet Verplichte Geestelijke Gezondheidszorg. (ingaande 1-1-20). Deze nieuwe wet voorziet er onder meer in, dat de verplicht op te leggen GGZ begeleiding ook buiten een instelling kan plaats vinden. Dit wijkt af van de huidige wetgeving. In de volksmond spreken we over ‘verwarde personen’.

De PvdA is voorstander van een ‘inclusieve samenleving’ (iedereen doet er toe en doet mee).

De fractie wil weten in hoeverre samenhang ontstaat van ‘verwarde personen’ met de aangekondigde reductie aan opvangplekken Beschermd Wonen (Regionaal Instituut Begeleid Wonen, reductie van circa 1200 begeleide plekken naar circa 450). Aannemelijk is dat juist deze samenhang ingrijpt in het sociaal leefmilieu van buurt en wijk. De benadering ‘Inclusieve Samenleving’ betekent dat geen enkel sociaal leefmilieu is uit te zonderen waar het de nieuwe vorm van opvang betreft (= wonen/op afstand begeleiden). Ligt de regie bij deze samenhang besloten in de kaderbrief van de GGD, met andere woorden: volgt er een regionale benadering? Wat is de stand van zaken van gemeentelijke inbreng daarbij? De fractie bepleit omwille van draagvlak een indringende betrokkenheid van inwoners bij deze beleidsaanpassingen. Is er v.w.b. de beleidsontwikkeling een formule toe te passen zoals bij de ‘Klimaattafels’?

Agpt 9-d1: Doelgroepenvervoer De Vervoersorganisatie regio Nijmegen heeft een zogeheten ‘Knoppenplan’ ontwikkeld, waardoor uiteindelijk het vervoer tegen een lager budget te realiseren zou zijn. Leerlingenvervoer en vervoer naar ziekenhuis etc De gemeente Beuningen draagt aan de ontwikkeling van dit plan € 1900,= bij. De besparingen die beoogd worden loopt in de tonnen. Dit plan is doorspekt van vakjargon. De fractie vreest dat straks de inwoner door de bomen het bos niet ziet als er ‘aan de knoppen’ gedraaid wordt. De fractie is voorstander van de KIS- benadering. Keep-it-simpel.

Agpt 10: Deelsessie Jeugd Veilig Verder + rol Regionaal Ondersteuningsbureau WMO/Jeugd Deze sessie is door het College toegezegd naar aanleiding van vragen van de fractie PvdA. In de commissie Samenleving van 22 oktober is aangegeven dat de vragen vanwege haar ‘technische aard’, schriftelijk moesten worden aangereikt. Directe aanleiding was de ‘Bestekbeschrijving Gecertificeerde Instellingen’ (van toepassing bij bescherming van Jeugdigen na een beslissing van de rechter).

De PvdA heeft vragen bij het zogeheten ‘gedwongen kader’ en de marktwerking in de Jeugdzorg. Die marktwerking in de Zorg wordt vanuit dit bestek door de gemeente(n) bevorderd. Dat het na gunning als ‘subsidie’ wordt geduid, doet aan de beginselen van marktwerking niets af. Ook meent fractie, dat de fundamentele rechten van het kind indirect – en daarmee te pover – in het bestek zijn verwerkt: de rechten van het kind behoren leidend te zijn en explicieter aan te geven. Kennelijk is de regionale nieuwkomer in de branche – te weten ‘Jeugd Veilig Verder’ – door het College uitgenodigd om tijdens de sessie een toelichting te geven.

Commissie Ruimtelijke Ordening op 29 januari (te 19.30 uur)

Agpt 6: Werksessie omgevingswet Bureau Waalboog heeft in een eerdere commissie een presentatie gegeven over de invoering van de Omgevingswet. Er zou sprake zijn van een eerste bespreking en er beslist nog geen keuzes worden gemaakt. Nu is een memo met conclusies verschenen De fractie is ernstig bezorgd, dat de raad alleen nog over hoofdlijnen kan beslissen die ruim uitgelegd kunnen worden.

Agpt 7: Plussenbeleid Er wordt kennelijk wat geoefend met de nieuwe Omgevingswet. Het voorstel leidt er toe, dat een aanzet wordt ontwikkeld zodat agrarische bedrijven op vrij eenvoudige wijze de activiteiten kunnen uitbreiden (duurzame niet grond gebonden veehouderij). De fractie beschouwt dit voorstel als een mogelijkheid om initiatieven tot megabedrijven te ondersteunen. Ook al noemt men dat dit niet de bedoeling is. Dit terwijl de aangegeven grenswaarde samenvalt met die voor een megabedrijf. De tekst van het voorstel is daarmee ‘camouflerend’.

In het verleden is vastgesteld dat er in Beuningen geen megabedrijven mogen komen. De hamvraag is, of verruiming nodig en/of wenselijk is. Bedrijven zouden hun grenzen bereikt hebben. Verruiming leidt uiteraard tot nieuwe grenzen. B&W stelt voor om ‘couleur lokaal’ als leidend te nemen bij de beoordeling van een initiatief. De uitleg hiervan is, dat een combinatie van het coalitieakkoord, de bestuurlijke wensen, de ambtelijke ideeën en de interviews met de diverse belangenhouders en geïnteresseerden leidend zijn bij de beoordeling. De fractie mist hierin de zienswijzen als ‘duurzaamheid (energie), milieu en gezondheid’.

Agpt 10 C. Herinrichting Houtduiflaan/Burgemeester Geradtslaan Hoewel in de begrotingsvergadering is aangegeven, dat er budget beschikbaar zou zijn, blijkt nu uit het voorstel dat er slechts € 16.000,= op tafel ligt om de Geradtslaan veiliger te maken. De fractie meent, dat de keuze uit de aangeboden varianten geen van alle tegemoet komt aan de veiligheid van fietsers. Feitelijk moet ook de veiligheid van fietsers bij de kruising van de Geradtslaan met de Fazantlaan/Alexiastraat bekeken te worden. Nu oogt het teveel als ‘hap-snap’.

Rondvraag: de fractie zal in de rondvraag opnieuw verduidelijking vragen over de verkoop van opstal en grond van de voormalige basisschool ‘Triangel’. Onder meer ten aanzien van voorzieningen in deze school die ook bedoeld/bestemd waren voor de naastgelegen basisschool De Vuurvlinder.

Commissie Financiën en Algemene Zaken op 30 januari (te 19.30 en 21.00)

Parkeerleges Blauwe P-Zone. De wijziging van de legesverordening is destijds als hamerstuk gepresenteerd. Nu blijkt dat de leges voor een parkeervergunning aan bewoners in de blauwe zone van Beuningen, niet eenmalig maar jaarlijks en tegen een hoger bedrag afgegeven wordt. Dit is een principieel punt en het College had dat in haar voorstel expliciet moeten aangeven. Dat is niet gebeurd. Is hier nu sprake van dwaling of een gericht gestuurde besluitvorming? Welke ruimte neemt de raad tot heroverweging? De fractie brengt dit ter sprake.

Het bericht FRACTIE FLITS 2019 nr 01 (d.d. 23 jan) verscheen eerst op PvdA Beuningen.

FRACTIE FLITS NR 09-2018 (d.d. 12 dec)

PvdA PvdA Beuningen 19-12-2018 10:17

De fractie nodigt leden van de afdeling uit voor aanvullende zienswijzen bij onderstaande selectie van bespreekpunten in de komende commissie- en raadsvergadering. Reactie is welkom via mail naar de fractievoorzitter: s.versluijs@beuningen.nl Motto: Solidair, Betrokken en Vitaal.

VOORAF: Carmen Schlosser woonde het fractieberaad bij. Zij oriënteert zich op mogelijkheden binnen het politieke proces in de gemeente Beuningen. Zij heeft belangstelling voor thema’s die binnen de commissie Samenleving aan de orde komen.

Tony Peters-Duits beëindigt haar lidmaatschap bij de Commissie Samenleving en FAZ per 1 januari 2019. Dit vloeit voort uit haar verhuizing uit de gemeente Beuningen naar Wijchen. Formeel schuift het plaatsvervangend lid Aafke Duering op de vrijvallende plek.

Thema’s Rekenkamer. Directeur rekenkamer Klaartje Peters heeft met de fractie gesproken over de bedoeling van de Rekenkamer. De Rekenkamer doet onderzoek naar de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur uitgevoerde beleid. De rekenkamer heeft als specialisme niet sec het financiële deel van de gemeente. Juist niet. De Rekenkamer is ter ondersteuning van de raad, vanuit volledige onafhankelijkheid. Voor onderzoek is een budget van € 12.000, = per jaar beschikbaar.

Door alle fracties te bezoeken hoopt zij actuele onderzoeksthema’s op te doen. Het thema ‘toekomstbestendig informatie beheer in relatie tot AVG (1 Algemene Verordening Gegevensbescherming)’ komt nu boven drijven; de archieffunctie lijkt heel pover >> terugvinden van stukken is menigmaal een crime. Vanuit de fractie is getipt over items als: tendens verplicht schriftelijke vraagstelling die dialoog niet bevordert; indicatoren effectiviteit Sociaal Team (o.m. Huishoudelijke Hulp, ondersteuning met hulpmiddelen); rechtmatigheid ruimtelijk beleid; grip op Gemeenschappelijke Regelingen (gemis actieve informatie-uitwisseling); de impact van 43 contractwijzigingen Zandwinning en transparantie richting gemeenteraad.

Commissie Samenleving op 17 december (19.30 uur) – Themasessie Sport. Aan de zich presenterende verenigingen is te vragen, in welke mate zij zich nu gesteund weten door het vernieuwd sportbeleid van de gemeente. – Uitspraak Centrale Raad van Beroep. Dit betreft het ‘schoon huis’ bij Huishoudelijke Hulp. In welke mate beïnvloedt die uitspraak het beleid van de gemeente Beuningen. – Info gemeentelijke website. Een organisatie ‘Burgerkrachten Centraal’ heeft de sites van gemeenten tegen het licht gehouden. In hoeverre sluit de site qua inhoud en stijl (begrijpelijk en juist taalgebruik) aan bij het belang van de inwoner. Is het College bereid de aanbevelingen over te nemen? – Agendapunt 7A-1 heeft als bijlage het verslag van het Algemeen Bestuur van de GGD van 4 oktober (dit AB wordt gevormd door alle wethouders Zorg van de regio Gelderland Zuid). Het is nu goed gebruik dat de raad telkens het ontwerp verslag van dit bestuur ontvangt. Dit bevordert de transparantie en de mogelijkheid om vanuit de raad tijdig verheldering te vragen en/of aanbevelingen te doen richting de het AB lid (wethouder Van Teffelen).

‘Leren van Lessen’. Met deze bril lezen we het AB-verslag bij punt 5 (rapport rekenkamers “Grip op Veilig Thuis”). Naar aanleiding van dit bespreekpunt is besloten om aan het Dagelijks Bestuur van de GGD een extern onbezoldigd lid toe te voegen met expertise op bedrijfsvoering/financiën. Het DB schrijft een profiel voor deze externe deskundigheid waarmee men zich graag wil toerusten. Binnen een omgeving van fulltime bekostigde bestuurders van velerlei profiel is dit een dappere stap om onbezoldigde (!!) expertise toe te laten.

Toch is er ook verwondering, omdat het rapport ‘Grip op Veilig Thuis’ in beperkte mate over bedrijfsvoering handelde. Zij duidt vooral op verwevenheid van visies en haperende stroomlijning in besluitvorming. Niet verwonderlijk bij een trits van gemeenten en gemeentelijke diensten. Dit heeft een Gordiaanse Knoop opgeleverd bij de vorming van Veilig Thuis. Het ontwarren van die knoop heeft in bedrijfsmatige zin veel (gemeenschaps)geld gekost. De fractie lijkt het gepast, dat die expertise binnen het DB zowel de complexe samenwerking bestrijkt als wel de procesbewaking met affiniteit in onderkennen van politieke implicaties. De fractie zal dan ook vragen of het profiel voorziet in een onafhankelijke rol in het DB om die kwaliteiten in te kunnen zetten. Ertoe leidend dat duidelijk en tijdig de raad betrokken wordt. Overigens, de burger die dit vanuit gemeenschapszin als (onbezoldigd) vrijwilliger op zich neemt verdient op voorhand een lintje!

Beslotenheid? In het AB-verslag lezen we op pag. 5 tevens, dat het Dagelijks Bestuur in beslotenheid vergadert, zodat in alle vrijheid gesproken kan worden. Ondermeer ter voorbereiding van de bijeenkomst met het AB. Om die reden is ook de DB-besluitenlijst niet openbaar. De fractie meent dat dit laatste niet houdbaar is in situaties dat het DB besluit leidt tot rechtsgevolgen bij een of meerdere deelnemende gemeenten.

Afwijzing Voorstel Klankbordgroep. Met verwondering is door de fractie kennisgenomen van het standpunt van het AB (en daarmee ook wethouder Van Teffelen?) om geen klankbordgroep GGD te formeren vanuit gemeenteraadsleden. Het voorstel van het DB is daarmee een zachte dood gestorven. Daarmee vervalt ook een linking-pin, waarbij al in de ontwikkelfase van items gezondheid en welzijn/veiligheid een vrijblijvende inkijk bij de raad ontstaat ten aanzien van die onderwerpen. De fractie meent dat die inkijk belangwekkend is bij latere besluitvorming. Hoe kijkt de voltallige commissie Samenleving hiernaar en welke aanbeveling geeft zij de wethouder mee?

Afwijzing Risico gestuurd (proactief) toezicht GGD. Eenzelfde verwondering geldt het besluit van het AB, om als regio geen gehoor te geven aan het ontwikkelen van een voorstel voor uitbreiding van het mandaat met risico gestuurd (proactief) toezicht door de GGD. De vraag is dan ook, of en waarom wethouder Van Teffelen dit AB besluit ondersteund heeft. In het verslag van het AB is dat niet zichtbaar. Dit AB besluit schurkt met het beleid dat de gemeente op dat moment zelf ontwikkelde en waarover de raad op 4 december een besluit heeft genomen. Namelijk het Sociaal Beleidskader 2018-2022. Nu maakt de gemeente Beuningen zelf middelen (en menskracht) vrij om te gaan monitoren en waarbij die monitoring dient om toekomstige behoeften aan WMO preventief/ proactief te kunnen oppakken. Kortom: Beuningen wil anticiperen.

Zonder monitoring is risicosturing niet mogelijk. Dat zit ook in het GGD-voorstel. Het betrof een voorstel tot ontwikkelen van risico gestuurd toezicht. Kortom, onderzoek naar haalbaarheid ervan; iets waarmee het programma van het College doordrenkt is. Had het idee van risico gestuurd toezicht van de GGD niet mooi kunnen aansluiten bij de wens van het College om te anticiperen op ontwikkelingen in het WMO-veld? Dit nog onverlet het kostenbeslag, waar de gemeente Beuningen nu alleen voor staat.

– Agendapunt 7D-1 heeft als onderwerp INDEXERING TARIEFEN WMO-VERVOER. Het College stelt voor om in te stemmen met de door het DRAN (Doelgroep vervoer Regio Arnhem Nijmegen) bestuur voorgestelde verhoging van 5.75%. De onderbouwing van dit forse percentage is een wonderlijke. Enerzijds stelt het college dat de gemiste indexeringsrondes 2017-2018 moeten worden ‘meegenomen’. In dezelfde zin wordt opgemerkt, dat vanaf 2017 niet is geïndexeerd vanwege opstartproblemen en ook omdat de tarieven in vergelijking met andere regio’s na aanbesteding al relatief hoog waren.

Met zo’n onderbouwing van een voorstel tot verhoging zakt je toch de broek af? En dan nu ineens de achterstand wegwerken met een indexering van 5.75%, terwijl de consumentenindex over de jaren 2017-2018 tezamen 4.58% bedraagt. (bron Federaal Planbureau). Uiteindelijk hebben we het over Doelgroep vervoer, waarbij deze inwoners de kwetsbaren zijn. Alle reden om te stellen dat er geen indexatie niet hoger dan 4.5% aan de orde kan zijn.

Agendapunt 7F heeft als onderwerp VERWONDERPUNTEN PvdA. In de commissie Samenleving van oktober heeft de PvdA getracht om de (on)verenigbaarheid van ‘marktwerking’ met ‘Jeugdbescherming’ te bespreken. Een en ander naar aanleiding van een zogeheten Bestekbeschrijving Gecertificeerde Instellingen. Dit mocht toen niet omdat het te technisch zou zijn. De portefeuillehouder en de ambtenaren konden/wilden geen reactie geven. De vraagstelling moest schriftelijk aangereikt worden.

Omdat het in de kern handelt om de vraag of ‘Marktwerking’ en Jeugdzorg i.c. Bescherming het belang van het kind dient, is door de fractie een uitgebreid en onderbouwd verzoek ingediend om te komen tot een dialoog met andere fracties. Ook PvdA-fracties van omliggende gemeenten zijn daarover geïnformeerd. Beoogde uitkomst voor de fractie is dat niet de marktwerking centraal behoort te staan, maar de effectieve betekenis van bescherming voor het kind. Juist in situaties als de bescherming door de overheid (i.c. gemeente, de rechter) is opgelegd.

Het College stelt nu voor om daar in februari of maart 2019 een themasessie over te houden in de commissie Samenleving.

Het verzoek van de PvdA was ook, om de RECHTEN VAN HET KIND expliciet op te nemen in de bestekbeschrijving. Het betreft dan de rechten die beschreven zijn in het IVRK (internationaal verdrag rechten van het kind) alsook de rechten in artikel 24 van het Europees Handvest (zgn Verdrag van Lissabon). Het College Akkoord vermeldt op pag 4 dat de rechten van het kind leidend moeten zijn. Geheel in lijn daarmee geeft het College aan, dat zij ‘’het voorstel zullen bespreken met de regiogemeenten en het ROB3 en indien dit een gedragen voorstel wordt, in een volgend bestek overnemen”. De vraag aan de commissie is, hoe het College bij het verwerven van draagvlak is te ondersteunen. Bijvoorbeeld vanuit de stelling dat de overeenkomst eindigt cq niet wordt voortgezet als blijkt dat de Rechten van het Kind niet worden gerespecteerd.

Die steun lijkt zeker aan de orde, nu ook de kinderombudsman mw Kalverboer een hernieuwde oproep begin november aan de Tweede Kamer zond over hetzelfde thema. (onder meer vanwege: kinderen aan wie een Onder Toezicht Stelling wordt opgelegd, worden niet of nog te beperkt betrokken in de besluitvorming. Dit terwijl de internationale verdragen dat wel opdragen).

Commissie Ruimtelijke Ordening op 18 dec (te 19.30 uur) – Deelsessie DAR. Presentatie vanuit de DAR. Er zijn afvalverwerkers waar de inzameling van plastic vanaf 2019 niet meer gescheiden wordt van het restafval. Een voorbeeld hiervan is de gemeente Leiden. De fractie van de PvdA is benieuwd hoe de DAR hier tegenover staat. – Het gebouw van de Triangel. Dit pand heeft geen schoolbestemming meer. In de besluitenlijst van B&W is te zien dat het pand voor € 460.000, = is verkocht. Dit lijkt de grondwaarde. Het besluit tot verkoop is gemandateerd aan B&W. Niettemin is de vraag of het wel voor de actuele waarde – kadastrale grootte 2955 m2 – van de hand is gedaan. Het schijnt dat er een opvanghuis voor demente bejaarden gestart wordt. – Speellokaal. Op het terrein van de Triangel staat tevens een speellokaal, dat ook door de basisschool De Vuurvogel wordt of werd gebruikt. Op welke wijze heeft het College hier richting Vuurvogel aandacht aan besteed, nu het perceel met opstallen wordt verkocht. – Verkapte parkeerbelasting Centrum Beuningen?? Het blauwe zone gebied in het centrum van Beuningen kent kennelijk voor de bewoners een nieuw regiem. Per auto gaan bewoners ingaande 1 januari € 55, = betalen. Onduidelijk is hoe een dergelijk besluit door de raad is geloodst. Voorziet het beleid in de (gefaseerde) invoering van een parkeerbelasting? Het lijkt niet transparant, wanneer ‘verstopt’ in het beleid na verloop van tijd een lege gaat gelden. Voor 2018 zou nog een ontheffing mogelijk zijn. In de begroting van 2019 is er geen post te vinden, waarin op voorhand de ontvangen parkeerleges worden ingeboekt.

Commissie Financiën en Algemene Zaken op 18 dec (te 20.30 uur) Gekoppeld aan de agenda, geen specifieke bespreekpunten vanuit de fractie.

Het bericht FRACTIE FLITS NR 09-2018 (d.d. 12 dec) verscheen eerst op PvdA Beuningen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.