Nieuws van GroenLinks in Dordrecht over CDA inzichtelijk

4 documenten

De fysieke omgeving in tijden van corona | Dordrecht

GroenLinks GroenLinks SGP CDA Dordrecht 14-04-2020 00:00

De lucht wordt schoner, geluidsoverlast minder, de natuur loopt uit en komt tot bloei. Kunnen we iets daarvan vasthouden als straks corona onder controle is? Of neemt de vervuiling en aantasting van de natuur, de uitstoof van CO2 weer toe naar het oude niveau. Dat hangt af van hoe we ons vervoer en transport regelen, hoe we omgaan met schadelijke stoffen, hoe en waar we bouwen en hoe we ons aanpassen aan en inzetten voor de natuur. Het is daarom noodzakelijk dat het beleid op deze terreinen door gaat en dat we daar kritisch over blijven meedenken. Gelukkig proberen politiek en bestuur in Dordrecht dat met veel energie door online vergaderen en veel schriftelijke communicatie. Ik bespreek hieronder kort een paar relevante zaken die de afgelopen weken aan de orde waren.

      

Geluid

We bespraken een burgerinitiatief om langs de N3 bij Dubbeldrecht geluidsschermen te plaatsen. Het college wil dat niet honoreren omdat er stiller asfalt komt, bomen worden geplant en de weg wellicht een 80 km-weg wordt. GroenLinks hoopt en verwacht bovendien dat er geleidelijk minder autoverkeer zal komen en dat een groter deel van het wagenpark elektrisch wordt. Daarom voor dit moment instemming met het collegestandpunt. Rondom de N3 is Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor het voldoen aan de wettelijke geluidsnormen. Die vinden wij te hoog. Samen met andere partijen zoeken we naar mogelijkheden om die te verlagen. Het college gaat daar vooralsnog niet in mee. Integendeel, bij woningbouw bij de Hastingsweg en aan de zuidzijde van het station wil men zelfs hogere normen gaan hanteren. Dit wordt binnenkort besproken en wij zullen ons daarbij inzetten voor lagere geluidsbelasting.

Milieu

We spraken over PFOA en GenX. De provincie heeft de hoeveelheden die Chemours jaarlijks mag lozen flink teruggeschroefd. Chemours gaat daartegen in beroep. Wij vinden dat een slecht teken. Het gaat om zgn. zeer zorgwekkende stoffen en daarvan moet maximaal worden tegengegaan dat die in het milieu terechtkomen. Daar is Chemours kennelijk niet toe bereid. Ook het college vindt dat Chemours best méér kan doen. We blijven ons inzetten om uiteindelijk tot een volledig stoppen van lozingen te komen.

In de discussie bleek ook dat er weinig bekend is over hoeveel van deze stoffen er in oppervlakte- en grondwater zit en dat vrij soepel wordt omgegaan met verontreinigde grond. Dat terwijl wordt toegegeven dat er weinig over de uitwerking op gezondheid en natuur bekend is. Wij vinden dat zorgelijk en vermetel. We hebben opgeroepen tot meer onderzoek.

Duurzame mobiliteit

Het is in onze ogen onvermijdelijk dat de automobiliteit geleidelijk wordt teruggedrongen. We gebruiken de auto te veel (namelijk ook als dat niet nodig/gezond is) en te weinig (er zijn te veel auto’s die ongebruikt parkeerruimte staan in te nemen). Samen met onder meer CDA en CU/SGP zetten wij ons in om eerdere oproepen voor een duurzamer mobiliteitsbeleid gestalte te geven. 

Het verkeersplan voor de Spuiboulevard/Schil West ziet er in grote lijnen heel aantrekkelijk uit. Maar ook hier schrikt met en ervoor terug om het autoverkeer in het centrum echt terug te dringen. Onze visie: alleen met de auto naar het centrum als het echt niet anders kan. Dat maakt het centrum tegelijkertijd veel aantrekkelijker.

Gebouwde omgeving

Terwijl het aantal woningen in Dordrecht groeit, neemt het aantal sociale huurwoningen al enkele jaren af. Dat is in strijd het pas-op-de-plaatsbeleid en de ambitie om 10% van de nieuwbouw sociale huur te laten zijn. We hebben daar vragen over gesteld en zullen daar dicht op blijven zitten.

Ook hebben we vragen gesteld over waarom de gemeente groene daken niet wil subsidiëren en waarom nog geen maatregelen zijn getroffen om te zorgen dat daken van nieuwe bedrijfspanden geschikt zijn voor groen en/of zonnepanelen.

Geluid

We bespraken een burgerinitiatief om langs de N3 bij Dubbeldrecht geluidsschermen te plaatsen. Het college wil dat niet honoreren omdat er stiller asfalt komt, bomen worden geplant en de weg wellicht een 80 km-weg wordt. GroenLinks hoopt en verwacht bovendien dat er geleidelijk minder autoverkeer zal komen en dat een groter deel van het wagenpark elektrisch wordt. Daarom voor dit moment instemming met het collegestandpunt. Rondom de N3 is Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor het voldoen aan de wettelijke geluidsnormen. Die vinden wij te hoog. Samen met andere partijen zoeken we naar mogelijkheden om die te verlagen. Het college gaat daar vooralsnog niet in mee. Integendeel, bij woningbouw bij de Hastingsweg en aan de zuidzijde van het station wil men zelfs hogere normen gaan hanteren. Dit wordt binnenkort besproken en wij zullen ons daarbij inzetten voor lagere geluidsbelasting.

Milieu

We spraken over PFOA en GenX. De provincie heeft de hoeveelheden die Chemours jaarlijks mag lozen flink teruggeschroefd. Chemours gaat daartegen in beroep. Wij vinden dat een slecht teken. Het gaat om zgn. zeer zorgwekkende stoffen en daarvan moet maximaal worden tegengegaan dat die in het milieu terechtkomen. Daar is Chemours kennelijk niet toe bereid. Ook het college vindt dat Chemours best méér kan doen. We blijven ons inzetten om uiteindelijk tot een volledig stoppen van lozingen te komen.

In de discussie bleek ook dat er weinig bekend is over hoeveel van deze stoffen er in oppervlakte- en grondwater zit en dat vrij soepel wordt omgegaan met verontreinigde grond. Dat terwijl wordt toegegeven dat er weinig over de uitwerking op gezondheid en natuur bekend is. Wij vinden dat zorgelijk en vermetel. We hebben opgeroepen tot meer onderzoek.

Duurzame mobiliteit

Het is in onze ogen onvermijdelijk dat de automobiliteit geleidelijk wordt teruggedrongen. We gebruiken de auto te veel (namelijk ook als dat niet nodig/gezond is) en te weinig (er zijn te veel auto’s die ongebruikt parkeerruimte staan in te nemen). Samen met onder meer CDA en CU/SGP zetten wij ons in om eerdere oproepen voor een duurzamer mobiliteitsbeleid gestalte te geven. 

Het verkeersplan voor de Spuiboulevard/Schil West ziet er in grote lijnen heel aantrekkelijk uit. Maar ook hier schrikt met en ervoor terug om het autoverkeer in het centrum echt terug te dringen. Onze visie: alleen met de auto naar het centrum als het echt niet anders kan. Dat maakt het centrum tegelijkertijd veel aantrekkelijker.

Gebouwde omgeving

Terwijl het aantal woningen in Dordrecht groeit, neemt het aantal sociale huurwoningen al enkele jaren af. Dat is in strijd het pas-op-de-plaatsbeleid en de ambitie om 10% van de nieuwbouw sociale huur te laten zijn. We hebben daar vragen over gesteld en zullen daar dicht op blijven zitten.

Ook hebben we vragen gesteld over waarom de gemeente groene daken niet wil subsidiëren en waarom nog geen maatregelen zijn getroffen om te zorgen dat daken van nieuwe bedrijfspanden geschikt zijn voor groen en/of zonnepanelen.

Initiatiatiefvoorstel energietransitie aangenomen | Dordrecht

GroenLinks GroenLinks SGP D66 CDA PvdA Dordrecht 29-10-2019 00:00

Vandaag zette Dordrecht een flinke stap naar een succesvolle transitie naar een energieneutrale stad in 2050. De Gemeenteraad aanvaarde een initiatiefvoorstel dat GroenLinks opstelde in samenwerking met de andere partijen in de gemeenteraad. Ook het college staat er positief tegenover. Door het aannemen van het voorstel besloot de Raad dat er een geloofwaardig tijdpad naar energieneutraliteit wordt opgesteld. Daarmee kunnen we beter beoordelen welke maatregelen nodig zijn en hoe toereikend de geplande maatregelen zijn. Daarnaast komt er meer en betere ondersteuning voor alle burgers en bedrijven om isolatie, duurzame warmte en duurzame elektriciteit mogelijk en aantrekkelijk te maken. Een proactief projectbureau waarin al bestaande ondersteuning wordt gebundeld en uitgebreid, moet hiervoor zorg dragen. 

 

Belangrijke stap vooruit

 

Dordrecht gaat een concreet en geloofwaardig tijdpad uitzetten naar een energieneutrale gemeente in 2050. Dat is het belangrijkste gevolg van het initiatiefvoorstel dat GroenLinks met steun van PvdA, D66, SP, VSP en fractie Jager indiende en dat op 29 oktober 2019 door de gemeenteraad  werd aangenomen.  Ook CDA, Beter voor Dordt en CU/SGP stemden met het voorstel in. 

 

Dit is een heel belangrijke stap. Ik licht graag toe waarom. 

 

 

Er zijn veel ideeën die aan de energietransitie kunnen bijdragen: isolatie, energiebesparing, zonnepanelen, windmolens op land en op zee, aardwarmte, warmtenet, waterstof etc. (zie de bijlage bij het initiatiefvoorstel voor een completere lijst). Sommige van die ideeën worden genoemd in de Regionale Energiestrategie van de Drechtsteden en in de Startnotitie Duurzame Stad van het Dordtse college van B&W. Verdere concretisering daarvan is nodig voordat die ideeën echt tot resultaten leiden. Daar wordt aan gewerkt en GroenLinks zal daarbij intensief de vinger aan de pols houden. Daarnaast moet echter worden geconstateerd dat van de meeste ideeën (nog) helemaal niet duidelijk is 

• hoe snel ze in welke omvang kunnen worden gerealiseerd 

• wat dat oplevert

• of dat genoeg is om in 2050 energieneutraal te zijn.

Met het aannemen van ons initiatiefvoorstel is nu bepaald dat er over ongeveer een jaar een uitgewerkt tijdpad moet liggen met twee hoofdelelemten:

• tussendoelen voor 2023. 2026, 2030, 2035 en 2040: hoe ver MOETEN we dan minstens zijn om het einddoel zeker te kunnen halen?

• concrete maatregelen of scenario’s die duidelijk maken dat de tussendoelen, zeker die t/m 2030 ook echt gehaald worden (natuurlijk kunnen die maatregelen/scenario’s later worden aangepast, bijv. als er nieuwe technologische oplossingen operationeel beschikbaar komen – zolang de tussendoelen en het einddoel daardoor maar niet worden aangetast).

Daarmee biedt het tijdpad een kader waarbinnen het concrete beleid vorm te geven en te beoordelen. Een voorbeeld  als we bijv. in 2030 een tussendoel voor duurzame energieopwekking op het eiland van Dordt hebben van 2,5 PJoule, dan moeten de plannen voor wind- en zonne-energie (en eventuele andere duurzame bronnen) daartoe optellen. Wie minder windmolens wil, moet dan andere alternatieven aandragen.

Een duidelijk tijdpad is ook van belang voor het realiseren van de werkgelegenheid en bedrijvigheid die de energietransitie met zich meebrengt. Ook eigenaren die iets met hun woning moeten of willen worden met een duidelijk perspectief geholpen. Er valt letterlijk veel te verdienen, financieel, materieel en ook sociaal. Maar duidelijkheid over opties, richting en tempo is nodig om dat waar te kunnen maken

 

Het belang van het aangenomen initiatiefvoorstel is ook dat daarin is vastgelegd dat er een eerlijke verdeling van kosten en baten moet komen. Daarnaast komt er een proactief projectbureau dat burgers en bedrijven in de hele gemeente informeert, stimuleert, adviseert en ondersteunt om optimaal aan de energietransitie bij te dragen op een manier die aantrekkelijk, uitvoerbaar en vooral ook betaalbaar is. Daarmee wordt het maatschappelijk draagvlak versterkt, de haalbaarheid van de tussen- en einddoelen vergroot en wordt voorkomen dat de transitie voor bepaalde groepen tot problemen leidt.

Ook op dit vlak blijft GroenLinks actief meedenken.

Woordvoering Algemene Beschouwingen | Dordrecht

GroenLinks GroenLinks CDA Dordrecht 25-06-2019 00:00

Kwaliteit boven kwantiteit.

 

“De focus ligt op het groeien naar de stad die we in 2030 willen zijn: een groene, levendige stad met circa 140.000 veerkrachtige inwoners met een hoger welvaartsniveau en sociaaleconomisch in balans” zo kunnen wij lezen in de kadernota. GroenLinks kan alleen maar zeggen: “wat een fantastisch doel,” waarbij wij de opmerking willen maken, zoals we eerder hebben gedaan, dat te discussieren valt over de 140.000 inwoners. 

 

Wat GroenLinks betreft zou het komende periode moeten gaan om “Gezond Groen Groeien”. In de kadernota wordt te veel gesproken vanuit cijfers, cijfers zijn belangrijk maar niet leidend. Wat is er nodig en waar is behoefte aan? Ik zou bijna een oude slogan van stal halen: GroenLinks gaat voor de mensen niet voor de….

Gezond Groen Groeien. 

 

De stad die we in 2030 willen zijn, voor GroenLinks is dat een Gezonde Groene Stad. Waar geen ruimte is voor armoede, gedwongen dakloosheid, gedwongen werkloosheid. 

 

.

 

Een Gezonde Groene Stad, Waar wel ruimte is voor wonen, werken, leren en leven. 

 

Waarin gelijkwaardigheid, verbinding, diversiteit en inclusiviteit behoren tot de belangrijkste normen en waarden. Dat iedereen in onze stad welkom is, mee kan doen en erbij hoort. Ongeacht leeftijd, religie, seksuele voorkeur, culturele achtergrond, inkomen, talent en beperking

 

Er worden keuzes gemaakt om mensen met hoge inkomens naar Dordrecht te trekken. Neem het bouwen van woningen. Dat er meer woningen nodig zijn in onze stad staat als een paal boven water, maar wat voor woningen zouden dit moeten zijn? Het is opvallend hoeveel omliggende gemeenten dezelfde ambities maar ook dezelfde maatregelen presenteren. Worden we concurrenten of gaan we elkaar versterken? Welke risico’s nemen we als we de ambities via deze weg niet kunnen realiseren? Is er een plan B? 

 

Wat GroenLinks betreft kunnen we de risico’s behoorlijk inperken wanneer we  bouwen naar behoefte, integraal voor jong, oud, voor gezinnen en alleenstaanden, voor mensen met een kleiner inkomen en uiteraard ook voor grootverdieners. Want wanneer je bouwt naar behoefte worden de huizen vanzelfsprekend gekocht en gehuurd. 1 en 1 is 2. 

 

Grote stappen snel thuis is voor GroenLinks geen optie. Samen met het CDA en anderen dienen wij daarom een amendement in voor de Midden Zone Gezondheidspark waarbij meer ruimte wordt gegeven aan eerder genoemde, gewilde en nodige  woningen. 

 

De verbinding tussen de te bouwen woningen en te realiseren banen is voor GroenLinks niet voldoende gelegd. Bouwen doen we voor het dure segment, terwijl we vooral banen gaan creëren op MBO Niveau. Deze banen zijn belangrijk maar een baan en geen huis kunnen kopen omdat Dordrecht inzet op dure woningen? van de regen in de drup. 

 

Het MKB moet groeien dus zet in op circulaire economie, want dat IS de toekomst. Risico’s beperken draait wat GroenLinks betreft allemaal om keuzes maken waarvan je weet dat er toekomst voor is, zelfs als het nog niet de geijkte paden betreft. 

 

Gezond Groen Groeien. 

De kadernota laat zien dat we de opbrengsten uit Eneco gaan inzetten om de voorgestelde groei te bewerkstelligen. Eneco wordt verkocht, dat staat vast. De verwachte verkoop van Eneco aandelen biedt een unieke kans om een impuls te geven aan de stad. Rekenen we ons nu rijk? is dit niet wederom een enorm risico dat genomen wordt? Eneco is immers (nog) niet verkocht. 

 

Leiden de maatregelen uit de kadernota daadwerkelijk tot die stad die we in 2030 willen zijn? De raad heeft een kadernota voorgelegd gekregen waar ons inziens veelal pleisters geplakt worden op uitdagingen in de stad ,die met een meer integrale aanpak degelijker kunnen worden aangepakt. 

 

Een extra investering op 800 jaar stad en 600 jaar St Elisabethsvloed. We moeten keuzes maken en GroenLinks ziet liever dat er bij het nieuw vast te stellen cultuurbeleid een structurele dekking wordt gerealiseerd voor culturele activiteiten in de wijken, zodat deze ook een blijvend karakter krijgen.  

 

Over cultuur gesproken, wij trappen graag af. Voorzitter we hebben nu een Burgemeester hebben en een kinderburgemeester, een Raad en een Jongerenraad en straks ook een Kinderraad, maar slechts een Kinderstadsdichter en nog geen staddichter.

Hiervoor zullen we dan ook dit keer een motie indienen. Die we dit keer voor het blijvende karakter, de economische waarde en met een educatieve component willen aanvullen met een dichtersgilde.

 

Voorzitter Gezond Groen Groeien, 

 

Voor gezond groeien is een stevig sociaal domein van groot belang. 

 

Zo wordt ingezet op kinderopvang en stress sensitieve dienstverlening. GroenLinks juicht dit toe. Wij hopen dan ook van harte dat deze aanpak ook beschikbaar zal komen voor veel meer eenouder-gezinnen die gebaat zouden zijn bij deze aanpak. Voorzitter, laat dit alstublieft geen pleister zijn maar een voorzet naar een bredere uitrol van deze aanpak.  

 

Voorzitter, ondanks dat de uitdagingen groot zijn moeten we nu niet doen of er niet al heel veel gebeurt. Ondersteun dit! Je hoeft niet uit te vinden wat al uitgevonden is. Zo wil GroenLinks benadrukken dat bijvoorbeeld het Leerorkest, Helianthus, de voorleesexpres, autisme experience en vele andere maatschappelijk betrokken organisaties, de steun van de gemeente verdienen en gefaciliteerd moeten worden.

 

Ten behoeve van het sociale domein, voorzitter, dienen we een aantal moties in, die we in de commissiebespreking nader zullen toelichten

 

Voorzitter Gezond Groen Groeien, 

 

Een gezonde stad, is een groene stad, is een leefbare stad. 

Wij lezen dan ook met genoegen dat het college budget vrij maakt om de openbare ruimte schoon te houden, hoe? daar valt over te twisten. Na een oproep van een bewoner in het centrum, hebben wij de motie Mini Milieustraatjes opnieuw van stal gehaald samen met D66. Om gedragsverandering te bewerkstelligen zul je moeten faciliteren.

 

Een gezonde stad is ook een gastvrije stad. Hiervoor hebben wij eerder een initaitefvoorstel Hoge Nood ingediend samen met de PvdA. In de loop van volgende week zal hiervoor een raadsvoorstel naar ons toekomen. We gaan er dan ook van uit dat de wethouder hiervoor een financiele dekking kan vinden vanuit het budget Openbare Ruimte.

 

Voorzitter, ik rond af. 

Zojuist is het initiatiefvoorstel Energietransitie ingediend. Zoals ik eerder zei: Groen IS de toekomst. GroenLinks wil hier dan ook duidelijke keuzes in maken, en de doelen van 2050 energieneutraal behalen door te faciliteren en te doen wat we nu al kunnen doen. 

Om alvast 1 onderdeel van aanbevelingen vanuit het voorstel kracht bij te zetten  dienen wij met D66 de motie “Het dak op” in, om het realiseren van Groene daken te bevorderen en faciliteren. 

Want het college moet toch met ons eens zijn, alles wat je nu al kunt doen biedt ruimte voor de toekomst. 

 

Gezond Groen Groeien , wie wil dit niet?????

Na het debacle NS, Qbuzz, stevenen ...

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 Dordrecht 24-04-2019 10:02

Na het debacle NS, Qbuzz, stevenen we af op volgend project: de #waterbus. Er is veel te beleven op ons eiland alleen kan niemand er straks meer komen. in ieder geval niet met OV. Daarom hebben we nu op initiatief van Rolin den Heijer van de Dordtse VVD raadsbreed art 40 vragen gesteld. Hopelijk zijn we er op tijd bij. Hieronder kunt u de artikel 40 vragen lezen. Antwoorden op deze vragen verwachten wij over ongeveer 6 weken. Betreffende: Artikel 40-vragen Nieuwe aanbesteding waterbus Namens de gemeenteraad van Dordrecht: Beter voor Dordt, Dordtse VVD, CDA, D66, GroenLinks, CU/SGP, PVV, SP, VSP, PvdA en Gewoon Dordt Afgelopen week werd bekend dat bij de nieuwe aanbesteding van de waterbus de frequentie fors omlaag gaat voor wat betreft de routes van Dordrecht naar Rotterdam en vice versa via de andere Drechtsteden. Van een nieuwe exploitant wordt een veel lagere vervoersfrequentie verwacht dan de reizigers nu gewend zijn. Dat is funest voor een evenwichtige modal split waarbij reizigers een prima alternatief grotendeels kwijtraken. Het Drechtstedenbestuur heeft hierover vorige week een kritische brief geschreven aan de verantwoordelijk gedeputeerde, de heer Janssen. Dit leidt bij de gemeenteraad Dordrecht tot de volgende vragen aan het college: 1. Bent u het met ons eens dat in het programma van eisen tenminste het huidige niveau van dienstverlening te vragen aan een nieuwe exploitant? 2. Bent u het met ons eens dat een verlaging van het niveau van de dienstverlening van de waterbus niet strookt met de groei-ambitie van Dordrecht en de Drechtsteden en de multimodale bereikbaarheid van de Drechtsteden in het algemeen en Dordrecht in het bijzonder? Zo neen, waarom niet? 3. Bent u het daarom met ons eens dat het Dordtse eiland ook per waterbus goed verbonden hoort te zijn met de andere Drechtsteden, Kinderdijk en Rotterdam? 4. Wat is de inzet geweest van het Dordtse college bij de aanbesteding van de nieuwe waterbusconcessie zowel richting Drechtsteden als provincie? 5. Wat is de inbreng van het Dordtse college in zowel de Drechtsteden als naar de verantwoordelijk gedeputeerde Janssen geweest? Welke (harde) Dordtse eisen en wensen zijn in dit overleg op tafel gelegd en wanneer was bekend wat de inzet van de provincie zou zijn? 6. Welke stappen gaat het college nemen zowel binnen de Drechtsteden als naar de provincie nemen om te komen tot de best mogelijke dienstverlening en dienstregeling in de nieuwe concessieperiode?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.