Nieuws van politieke partijen in Helmond over GroenLinks inzichtelijk

53 documenten

Zorgactie 5 september

SP SP GroenLinks PvdA Helmond 28-08-2020 18:41

Onze zorgverleners verdienen meer dan applaus. Daarom komt de SP in actie! Met z'n allen actie voeren op het Malieveld zit er even niet in, daarvoor waren er al teveeI aanmeldingen en we willen onze zorgverleners natuurlijk niet met nog meer werk opzadelen. Daarom voeren we deze actie 100% veilig en 100% online.

DOE JE MEE?

In Helmond hebben we posters opgehangen, we hebben bijna 200 pakketten met informatie afgegeven bij huisartsen, apotheken, zorginstellingen, ziekenhuizen, etcetera.

Daarin zaten posters, flyers, handtekeningenlijsten en een brief. Zorginstellingen die iets leuks organiseren met bewoners gaan we daarbij ondersteunen en daar brengen we "looneisjes"

Wat kun jij doen? Ga naar 

https://doemee.sp.nl/zorg/actiedag voor meer informatie en om je aan te sluiten

https://www.eerlijkebeloning.nl/mondkapjes en pas je Faceboek, Twitter, etc profielfoto aan.

Kom op zaterdag 5 september om 14.00u online in actie.
 
Op zaterdag 5 september organiseren we de grootse online demonstratie ooit voor de zorg in Nederland. Naast 10 duizenden mensen hebben zich vakbonden Nu91, FNV, CNV en ook GroenLinks en de PvdA hebben zich al aangesloten. Door het hele land willen zorgverleners in actie komen.
 
Dat is vlak voor Prinsjesdag en hét moment om van ons te laten horen. Wedoen dit online zodat (ook in deze coronatijd) zoveel mogelijk mensen mee kunnen doen en we zorgverleners zo min mogelijk belasten.
 
We gaan voor de grootste online zorgactie ooit!
 
Je kunt je aanmelden via deze link.

Bewogen weken

D66 D66 GroenLinks Helmond 14-06-2020 18:44

Het zijn bizarre en onzekere tijden. De wereld lijkt even stil te staan, ook in Helmond. De afgelopen maanden heeft het Coronavirus veel zaken noodgedwongen stilgelegd, zoals de horeca, sportwedstrijden en cultuur. Ook in de politiek lag de besluitvorming voor een groot deel stil. Inmiddels zijn we weer een aantal weken volledig aan de gang en begint ook het dagelijkse leven weer langzaam op gang te komen.

Het Coronavirus is hopelijk een duidelijk waarschuwing dat er iets gedaan moet worden aan de luchtkwaliteit en de grote veestapel in deze regio. Inmiddels zij er steeds meer signalen van dier-op-mens besmettingen met het Coronavirus. Nertsen lijken hierbij de bron te zijn. Daarom hebben wij afgelopen raadsvergadering een motie van GroenLinks mede ingediend met het verzoek aan de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit om alle mogelijke maatregelen te nemen bij nertsenfokkerijen in Zuidoost-Brabant om verdere verspreiding van het Coronavirus van dier-op-mens te voorkomen. Deze motie is unaniem aangenomen door de gemeenteraad. Volksgezondheid moet altijd de hoogste prioriteit krijgen.

Verder blijkt uit onderzoek dat het Coronavirus een stuk harder toeslaat in gebieden met veel intensieve veehouderijen, zoals Oost-Brabant en Noord-Limburg. Het aantal coronadoden is in sommige gemeenten zelfs meer dan tien keer zo groot als in veel andere provincies. Er zijn sterke aanwijzingen dat luchtkwaliteit een rol speelt. Het RIVM en universiteiten gaan verder onderzoek doen naar de mogelijke invloed van de intensieve veehouderij en luchtvervuiling op de impact die corona heeft op de gezondheid van mensen. De Wereldbank en de Vrije Universiteit van Amsterdam stellen in een net uitgebracht rapport dat er in elk geval een statistisch verband is tussen Covid-19 en de concentratie van fijnstof. De conclusie: wanneer de concentratie fijnstof met 20 procent stijgt, verdubbelt het aantal coronaslachtoffers in een gemeente bijna. Hier moeten we als overheden rekening mee houden en onze inwoners beter beschermen tegen luchtvervuiling. Het wordt tijd dat bescherming van de volksgezondheid eindelijk prioriteit krijgt en er concrete maatregelen nemen door bijvoorbeeld de veestapel te verkleinen.

Ik wens jullie allemaal heel veel sterkte toe in deze moeilijke tijden. Let op je gezondheid en op de mensen om je heen. Vriendelijke groet,

Jochem van den Bogaard Raadslid D66 Helmond

Corona in Helmond | Helmond

GroenLinks GroenLinks Helmond 07-06-2020 00:00

Op 19 mei bespraken we in een raadsvergadering wat 80 dagen Corona voor onze stad betekenden. Thomas Tuerlings pleitte voor het herzien van oude denkwijzen en een meer evenwichtige en solidaire toekomst voor Helmond. Ook landelijk pleit GroenLinks voor meer solidariteit.

De Coronacrisis begon voor Nederland op een haar na in Helmond. We hadden nauwelijks tijd om ons in Helmond echt voor te bereiden en nog steeds worden dagelijks tientallen, zo niet honderden inwoners in ons land overvallen door dit bizarre virus. Corona kwam zonder handleiding en zonder bekende best practices, maar vanaf dag 1 zette vrijwel iedereen in Helmond zich in voor mede-inwoners, alsof we nooit anders gewend waren.

Wij willen groot respect uitspreken voor de manier waarop het college en onze ambtenaren maar vooral ook tal van andere organisaties en inwoners in de stad de handen uit de mouwen staken om deze pandemie te beteugelen. De uitgebreide notitie die we hebben ontvangen biedt veel inzicht in wat er de afgelopen 80 dagen gebeurd is en de verhalen van de wethouders van zojuist geven ons het vertrouwen dat we er samen uit gaan komen. Natuurlijk zijn er dingen die beter hadden gekund, maar zoals gezegd, Corona kwam zonder handleiding, dus het is voor iedereen zoeken. Hoe nu verder, voorzitter? Een prangende vraag. Corona gooit ons dagelijkse leven overhoop, maar dat geeft ook de mogelijkheid tot bezinning. Willen we terug naar hoe het was of hebben we nieuwe dingen ontdekt die wellicht beter werken?

In tijden van crisis wordt zichtbaar wat écht van belang is. De waardering voor vitale sectoren is afgelopen weken enorm gegroeid. Dit zijn met recht de hoekstenen van onze samenleving. Met de inzet van cultureel Helmond om inwoners uit hun isolement te krijgen, heeft ook deze sector zich als een onmisbare hoeksteen laten zien. Laten we deze waardering in de toekomst vasthouden bij het maken van evenwichtige keuzes.

Evenwicht blijkt een sleutelwoord in deze crisis, maar de laatste jaren leek dit evenwicht wereldwijd een beetje verloren. Laten we in ieder geval in Helmond op zoek gaan naar een nieuw, toekomstbestendig evenwicht, bijvoorbeeld gestoeld op het Donut economie model van Kate Raworth. Met anticyclische, maar goed doordachte investeringen, gedragen door de schouders die het kúnnen dragen, houden we Helmond evenwichtig voor iedereen.

Helmond als eerste gemeente Voor 14?

SP SP GroenLinks Helmond 26-05-2020 12:24

“Voor 14” is een initiatief om het wettelijke minimumloon te verhogen naar 14 euro bruto per uur. Vakbond FNV heeft het initiatief genomen voor deze campagne in diverse steden, waaronder Helmond. “Voor 14” is een brede beweging die bestaat uit mensen die het wettelijk minimumloon betaald krijgen of een uitkering hebben, pensioengerechtigd zijn, mensen die in armoede leven en mensen die solidair zijn. Ook diverse politieke en maatschappelijke organisaties, FNV-leden en bezorgde Helmonders zijn onderdeel van deze groep. De actie is dan ook niet van de FNV, maar van iedereen die er aan meedoet.

Het wettelijke minimumloon is de basis voor de bodem in Nederland, een bodem die al decennia daalt. Wat mensen van het wettelijke minimumloon kunnen betalen, is sinds eind jaren zeventig met twintig procent gedaald. Het wordt tijd voor een inhaalslag!

Nederland is een rijk land, dat de een wat meer heeft dan de ander, vinden ook wij als SP prima. Maar in een vermogend land als Nederland zou de basis van de bodem genoeg moeten zijn om fatsoenlijk van te kunnen leven. Het geld is geen probleem maar hoe het verdeeld is, dát is het probleem.

Door het verhogen van het wettelijke minimumloon stijgen de lonen van werkenden, maar ook de uitkeringen van ouderen en minima. Een groep van 2 miljoen mensen gaat er op vooruit. Dit is ook voor de gemeente erg belangrijk. De Vereniging Nederlandse Gemeenten heeft een aantal jaar geleden al aangegeven dat het verhogen van het wettelijke minimumloon noodzakelijk is. “Daarmee kan er structureel iets worden gedaan aan het verbeteren van de inkomenspositie van mensen. Armoedeproblemen zullen naar verwachting afnemen en dit verlicht de zorgtaak van de gemeente.”

De hoogte van het minimumloon is een landelijk politieke kwestie, maar de gemeenten zijn ervaringsexpert op het gebied van armoede. De gemeenten zijn uitvoeringsorgaan geworden voor de Jeugdzorg, Wmo en de bijstandswet, de betrokkenen in dit sociaal domein hebben vaak te maken met een laag inkomen. De stem van gemeenten is cruciaal bij het werven van landelijke invloed en steun. En die invloed is al vaker met succes ingezet. Zoals bij het kinderpardon, ook dit kwam tot stand na een traject waarbij vele gemeenten zich als voorstander uitspraken. Door de handen ineen te slaan kunnen we de verdeling veranderen. Belastingen kunnen eerlijker worden of überhaupt worden opgelegd aan een scala van mensen en bedrijven die nu geen belasting betalen of ontwijken. Door het verhogen van het minimumloon krijgt een grote groep mensen meer geld te besteden. Omdat deze groep dat geld ontzettend hard nodig heeft, gaan ze dit geld uitgeven en niet oppotten. Op die manier draagt het bij aan een stevige economie. Heel hard nodig, om uit de economische gevolgen van de coronacrisis te komen. Een argument waarom ook premier Rutte wil dat de (cao) lonen stijgen.

We zitten nu midden in de coronacrisis. Het lot van laagbetaalde werkenden is pijnlijk duidelijk en zichtbaar geworden. De cruciale of ook wel de vitale beroepen genoemd, blijken veelal de laagst betaalde banen te zijn. Dit zijn de mensen die Nederland, en dus ook Helmond, draaiende houden tijdens deze crisis. De mensen waarvoor nu geapplaudisseerd wordt. Maar van applaus koop je helaas geen brood. Zij verdienen meer dan een applaus, zij verdienen echte waardering door middel van een fatsoenlijk loon.

 

De SP onderschrijft de noodzaak van het verhogen van het wettelijk minimumloon en heeft zich van het begin af aan aangesloten bij de groep “Voor 14” in Helmond. Vanavond dienen wij, samen met GroenLinks, een motie in waarbij wij de gemeenteraad van Helmond vragen deze noodzaak met ons te delen en zich uit te spreken voor een verhoging van het minimumloon naar 14 euro. Wij hopen deze steun te mogen ontvangen en daarmee de eerste stad van Nederland te zijn die zich uitspreekt voor een hoger wettelijk minimumloon. Waarna er nog maar vele steden mogen volgen.

Helmond kan het!

https://helmond.sp.nl/nieuws/2020/05/helmond-als-eerste-gemeente-voor-14 

Lonneke MarácziRaadslid SP Helmond

Zorgen over besmetting nertsenfokkerij vlakbij Helmond | Helmond

GroenLinks GroenLinks Helmond 15-05-2020 00:00

Wij zijn bezorgd over de besmetting van de nertsenfokkerijen in de regio. In Gemeente Helmond liggen volgens ons raadslid Bert van Sas woningen op ongeveer 400 meter afstand van de nertsenfokkerij aan de Rijntjesdijk.

De afstand tot de aaneengesloten bebouwing van de wijk Brouwhuis zou maar 800 meter zijn. “Bij oostenwind is in Brouwhuis regelmatig de stank van de genoemde nertsenfarm te ruiken. Het is dan ook niet uit te sluiten dat zich fijnstof, met misschien wel het virus, van deze nertsenfarm over Brouwhuis verspreidt.” Wij stelden een paar vragen aan het stadsbestuur. Lees hier het gehele artikel in het Dit is onze wijk.  Lees hier de antwoorden.

In de gemeenteraad van 26 mei verzochten wij het college om namens alle gemeenteraadsleden  n.a.v alle onrust en onduidelijkheid ook bij de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aan te dringen op het nemen van alle mogelijke maatregelen bij nertsenfokkerijen (in Zuid-Oost Brabant) om verdere verspreiding van het Coronavirus van dier-op-mens te voorkomen en daarbij ook katten te betrekken. Lees hier de volledige motie. 

Brabantse VVD geeft vervolg aan gesprek met Forum voor Democratie en het CDA.

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Helmond 07-02-2020 06:09

Met de treffende titel ‘op zoek naar zuurstof’ hebben de heren Arbouw en Van der Velden afgelopen maandag het rapport met mogelijkheden gepresenteerd voor een toekomstig provinciaal bestuur. De VVD onderschrijft de bevindingen uit de rapportage. Het beeld is stevig, realistisch en tegelijkertijd ook overzichtelijk.

https://helmond.vvd.nl/nieuws/38266/brabantse-vvd-geeft-vervolg-aan-gesprek-met-forum-voor-democratie-en-het-cda

In opvolging van het rapport heeft de VVD deze week twee constructieve gesprekken gevoerd: met Forum voor Democratie en het CDA enerzijds en met D66, GroenLinks, SP en de PvdA anderzijds. In deze gesprekken heeft de VVD aangegeven een samenwerking te willen waarbij partijen meer dan nu volgens het duale principe kunnen werken en meer vrijheid hebben om een mening te bepalen over politieke vraagstukken. Op die manier kan meer ‘zuurstof’ in de Brabantse politiek ontstaan zoals bedoeld door de heren Arbouw en van der Velden.

 

De zoektocht naar zuurstof start voor de VVD niet bij een volgende stap op het bestaande pad. De VVD stelt daarom voor dat de drie grootste partijen samen een poging wagen om een stabiele én open meerderheidscoalitie te bouwen. Daarvoor is het ook nodig dat snel onderzocht wordt welke partijen nog meer willen aansluiten. 

 

De VVD nodigt Forum voor Democratie en het CDA uit om samen verder te praten en te zoeken naar overeenstemming voor de aanpak van de opgaven voor Brabant. Een spannende stap, maar zuurstof in de Brabantse politiek terugbrengen vraagt volgens de VVD om een nieuwe start. Doel is te komen tot een meerderheidscoalitie die met een akkoord op hoofdlijnen voortdurend in samenwerking met andere fracties zoekt naar een breed draagvlak in Provinciale Staten en in de Brabantse samenleving.

De heer Arbouw zal als gespreksleider van de nieuw te vormen coalitie optreden. De heer Arbouw heeft in de hoedanigheid van rapporteur scherp zicht gekregen op de ontstane situatie.  Als voormalig wethouder van Breda en huidig lid van de Eerste Kamer weet hij als geen ander wat belangrijk is om dit proces te doen slagen.

De VVD Helmond wenst de onderhandelaars veel succes en we hopen op een mooi liberaal coalitieakkoord!

GroenLinks Helmond wil onderzoek naar Brainport-rail | Helmond

GroenLinks GroenLinks Helmond 25-01-2020 00:00

Binnen de Brainportregio zijn er veel mobiliteitsprogramma’s in ontwikkeling. Deze programma’s hebben betrekking op verschillende niveaus: (inter)nationaal, regionaal en lokaal. Binnen deze programma’s wordt ingezet op verschillende manieren en combinaties van transport, zoals bijvoorbeeld auto, OV, fiets, smart mobility etc.. Deze programma’s worden nu samengebracht in een onderzoek voor de Brainportregio. Het onderzoek richt zich op een integrale aanpak van de opgaven die -in samenhang- van invloed zijn op de verstedelijking en bereikbaarheid in de periode 2030-2040.

De noodzaak is hoog: de groei van de Brainportregio uit zich in de ontwikkeling van werklocaties en een sterke verstedelijkingsopgave binnen Helmond en Eindhoven; de bereikbaarheid, leefbaarheid én de ecologische omgeving staan onder druk. De Brainportregio wil aantrekkelijk blijven voor nieuw talent, met oog voor kwaliteit van de leefomgeving. Dat betekent dat we een schaalsprong moeten maken om toekomstbestendig te blijven. De druk op het wegennet en spoor is groot en zal alleen nog maar toenemen. De mobiliteitsoplossingen van de toekomst zullen daarom slimmer en groener moeten worden.

Lightrail-netwerk In het Brabantse toekomstbeeld OV 2040 ontbreekt aandacht voor de lightrail-optie. GroenLinks vindt dit een gemiste kans voor de regio. De Brainportregio profileert zich als Europese topregio met een hoge innovatiekracht. Juist hier zou deze duurzame vervoerswijze de komende decennia vorm moeten kunnen krijgen. Met een lightrailverbinding kan er met hoge frequentie een grote hoeveelheid reizigers worden vervoerd over een langere afstand. Deskundigen en de grote vervoersbedrijven zijn het er over eens dat het openbaar vervoer drastisch moet worden verbeterd, om te voorkomen dat het bestaande systeem vastloopt. GroenLinks ziet een lightrail-netwerk als kansrijke oplossing voor mobiliteit in de Brainportregio, dat doordringt tot in de kern van het stedelijk gebied en de belangrijke woon- en werkgebieden buiten de stad met elkaar verbindt. Met deze Brainportrail kan de bereikbaarheid én de leefbaarheid van de regio worden verbeterd en de verbondenheid in het gebied worden versterkt. Een dergelijk snel, doeltreffend en betrouwbaar netwerk kan als toekomstbestendige ruggengraat dienen. De druk op het bestaande wegennet neemt af. Uiteraard dient dit netwerk goed aan te sluiten op de verkeersvoorzieningen in de rest van de provincie.Wij stellen daarom voor om een lightrail netwerk serieus deel uit te laten maken van het Brainportonderzoek, als deelopgave openbaar vervoer. Wij zien graag een uitgewerkte versie van de lightrail terug in de voor te leggen scenario’s. Hierdoor kan deze optie integraal worden meegewogen als oplossingsrichting voor de toekomst van mobiliteit in de Brainportregio. Het investeringsfonds van het Rijk biedt mogelijkheden voor financiering van zulke toekomstbestendige mobiliteitsoplossingen.Zowel in Helmond als Eindhoven is deze motie onder de aandacht gebracht tijdens de raadsvergaderingen van 28 januari en 11 februari. De indieners van deze motie verzoeken het college om deze optie in te brengen bij Provincie, Rijk en overige samenwerkingspartners.

De raad stemde unaniem in met onze motie!

In het ED: "Er moet een onderzoek komen naar de aanleg van een lightrail-verbinding in het hart van Brainport. Met de aanleg van zo’n Brainport-rail is niet alleen het milieu gediend, ook moet dit nieuwe transportsysteem de doorstroming bevorderen van het steeds vaker vastlopende autoverkeer in en rond Eindhoven en Helmond. Waar de lightrail zou moeten komen te liggen, moet nog worden uitgezocht. Al ligt het volgens hem voor de hand om te kijken naar verbindingen van en naar het centrum  van de stad, met de verschillende campussen - Eindhoven Airport, de TU/e, ASML en het  BIC - en met Helmond en de Automotive Campus in deze stad. Ook het antwoord op de vraag hoe duur de aanleg van een complete Brainport-rail is, moet blijken uit dat onderzoek." Lees het gehele artikel in het ED.

Lees de Column van Thomas Tuerlings over Lightrail

Onze wethouder Cathalijne Dortmans bezocht in anderhalf jaar tijd bijna alle scholen in Gemeente Helmond | Helmond

GroenLinks GroenLinks Helmond 22-01-2020 00:00

Onze wethouder Cathalijne Dortmans bezocht in anderhalf jaar tijd bijna alle scholen in Gemeente Helmond. Ze wilde weten ‘wat er speelt’. De rondgang leverde alvast een evaluatie op van de werkwijze van gezinscoaches. Vandaag bezoekt ze de Wilhelminaschool Helmond.

Directeur Bart van der Meijs werkt al veertig jaar op dezelfde school en heeft al veel onderwijswethouders meegemaakt, onder wie ook zijn eigen voorganger op school, Jan van den Heuvel. „Maar dat een wethouder alle scholen bezoekt, is nieuw.”

Voor Dortmans is de rondgang ook zinvol, omdat zij ook jeugdzorg in haar portefeuille heeft. Op bijna alle scholen hoorde ze, dat de gezins- en jongerencoaches van de gemeente pas laat in beeld komen bij problemen. „Naar aanleiding daarvan hebben we dat geëvalueerd en deze week bespreken we met scholen hoe dat beter kan.”

Lees het gehele artikel in het ED:

Op weg naar betere lucht in Helmond en Eindhoven | Helmond

GroenLinks GroenLinks Helmond 14-01-2020 00:00

In januari zette onze wethouder Antoinette Maas namens de gemeente Helmond (net als Eindhoven) haar handtekening onder het schone lucht akkoord.  Zo gaan we onderzoeken hoe de uitstoot van schadelijke stoffen door de industrie, houtverbranding en verkeer kan worden verminderd.

ED: Het akkoord helpt, stelt Maas: „Het wordt makkelijker. Met gelijke ambities kun je samen een pakket aan maatregelen treffen om uitstoot tegen te gaan en duurzaam gedrag te bevorderen.” Volgens een woordvoerster van de provincie worden in elk geval afspraken gemaakt over de voortgang van projecten en worden de effecten op de luchtkwaliteit nauwgezet gevolgd. Jaarlijks overlijden 11.000 mensen in Nederland vroegtijdig als gevolg van luchtvervuiling. Ten opzichte van het landelijk gemiddelde springt Brabant er negatief uit. Eindhoven spant de kroon, maar ook in Helmond houdt ondermaatse luchtkwaliteit de gemoederen bezig. Zo ervaart de oostelijke wijk Brouwhuis al jaren (geur)overlast van bedrijven op industrieterrein BZOB. En in de wijk Rijpelberg zorgen particuliere houtkachels nogal eens voor hinder.

Helmond is wel actief bezig om de situatie te verbeteren. Het heeft sinds een kleine twee jaar een ‘groen’ stadsbestuur. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 werd GroenLinks de grootste partij en dat is duidelijk terug te zien in het coalitieakkoord. Daar staat onder meer in dat de stad in 2030 wil voldoen aan de luchtkwaliteitsnormen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). 

Helmond is nu een van de vijf Brabantse gemeenten die zich formeel verbonden hebben aan het Schone Lucht Akkoord. De andere zijn Bernheze, Breda, Den Bosch en Tilburg. Eindhoven heeft dus nog geen krabbel gezet. Maar dat betekent niet dat het afzijdig blijft. Het was maandag alleen verhinderd, liet een woordvoerster weten. Van ‘te ambitieuze’ doelen is volgens haar dan ook geen sprake. „We zijn ons bewust van de slechte positie die we hebben als het gaat over onze luchtkwaliteit.”

Hóe Eindhoven invulling gaat geven aan het nieuwe akkoord, is nog onduidelijk. Helmond heeft dat al wel redelijk scherp: zo komt er een proef in Brainport Smart District, de ‘Slimme Wijk’ in Brandevoort. Onderzocht zal worden hoe de schadelijke uitstoot van houtkachels verminderd kan worden. Maar ook het verkeer en de industrie worden dus onder de loep genomen.

Lees het gehele artikel in het ED:

Helmond met lef en durf naar de toekomst | Helmond

GroenLinks GroenLinks Helmond 06-11-2019 00:00

De begroting 2020 - 2023 is aangenomen na een lange vergadering in Boscotonde! Voorafgaand aan deze raadsvergadering waren er al 2 aparte vergaderingen om alle inhoud goed door te spreken. En nu heeft de raad de begroting met lef en durf richting de toekomst aangenomen. Een mooi moment. Hieronder de bijdrage van GroenLinks Helmond opgesteld door Fractievoorzitter Thomas Tuerlings.

"In de publieke opinie komt de overheid vaak niet zo goed uit de verf. Vooral op social media moet de overheid het ontgelden. Het maakt dan eigenlijk ook niet uit welk onderdeel van de overheid het mikpunt is, want de overheid is volgens veel boze social media gebruikers een verzamelnaam voor alles dat niet deugt. Dit geldt helaas ook voor Helmond.   Ik ben de Helmondse politiek in gegaan met de wens om Helmond een mooiere en fijnere stad te maken. Als ik dit soort negatieve berichten op social media lees, raakt me dat. Maar nog veel belangrijker, is dat die boze, afwijzende reacties gebaseerd zijn op emoties in plaats van argumenten en zoals we allemaal weten, nemen onze emoties wel eens de overhand. Wanneer de argumenten achter een besluit dan helder uitgelegd worden en de luisteraar de tijd neemt om de argumentatie te begrijpen, smelt die emotie vaak als sneeuw voor de zon. Het is jammer dat we meer tijd steken in boos zijn en in het uiten van onze boosheid dan in pogingen te luisteren en elkaar te begrijpen.   De politiek maakt, op basis van gewogen argumenten en niet op basis van emotie, een afweging tussen beleidsmatige en financiële dilemma’s waarin iedere keuze en iedere uitkomst wel ergens pijn doet. De politiek weet dat de voorkeur voor het een indirect een voorkeur tegen iets anders is. De zak geld van de gemeente is namelijk gebonden aan regels, verplichtingen, verantwoordelijkheden en bovenal ontzettend beperkt. Toch zal een voorkeur moeten worden uitgesproken. Stilstand in een wereld die keihard door gaat, is immers achteruitgang en niets doen is geen optie.

Niet alles kan. Met deze woorden zette dhr. Remkes ons land afgelopen maand op z’n kop. Tienduizenden klimaatstakers en duizenden boeren en bouwers gingen achtereenvolgens de straat op om te protesteren voor behoud van hun toekomst. Maar niet alles kan en ook in deze protesten werd het dilemma voor de politiek zichtbaar. We kunnen niet onbeperkt stikstof, fijnstof en CO2 blijven uitstoten en tegelijkertijd in de waan blijven dat we onze kinderen een gezonde en leefbare toekomst nalaten. Niets doen is geen optie. Waar dit dilemma meer op het bord van de landelijke politiek ligt, kent Helmond haar eigen dilemma’s.   We moeten van de landelijke overheid van het gas af om de uitstoot van CO2 te verminderen, maar met houtgestookte biomassa als voornaamste alternatief stoten we zelfs nog meer CO2 uit. Volgens een recente doorrekening zijn de huidige plannen onvoldoende om aan de gestelde klimaatdoelen te voldoen. En daarin is de toename van CO2 uitstoot door houtgestookte biomassa nog niet eens verwerkt. Laten we als Helmond in ieder geval zorgen dat wij onze klimaatdoelen wél halen. Zonder houtgestookte biomassa.   Fijnstof is zo’n ander dilemma. We hebben als raad besloten het centrum van de stad autoluw te maken. Op dit moment wordt alleen al tussen het hoofdkantoor van Ziggo/Vodafone en de McDonald’s ruim 3 tot 5 kilo fijnstof per dag uitgestoten door het wegverkeer met fijnstof concentraties die 24/7 ver boven de WHO norm voor gezonde lucht uitkomen. Jaarlijks overlijden in Nederland zo’n 12.000 mensen aan luchtvervuiling. Het voornemen om de Traverse sterk af te schalen is dan ook zeer welkom om de Helmondse lucht en algehele gezondheid een beetje te verbeteren. Je kunt echter niet tegelijkertijd de toevoer van wegverkeer verdubbelen en even verderop succesvol afschalen.   Maar voorzitter, blijven hangen in wat allemaal niet kan is niet de instelling waarvan wij zin krijgen in de toekomst. In Helmond kan juist heel veel wél en dát verdient aandacht.   We hebben op zeer korte termijn ruim tien miljoen extra vrij weten te maken voor onderwijs, omdat maatschappelijke ontwikkelingen ons voor onvoorzien hogere uitgaven stelden. Kinderen blijven een top prioriteit! Voor degenen die Zondag met Lubach gezien hebben, schrijven we dat in Helmond in ieder geval met dubbel P.   Brainport Smart District wordt wereldwijd met grote interesse gevolgd vanwege de integrale aanpak op vrijwel alle domeinen die het leven bestrijkt. Slim wonen, werken en verplaatsen, sociale cohesie, wijkgerichte samenwerking en ga zo maar door. Het zit er allemaal in. Projecten met zoveel lef en innovatie kunnen niet zonder kleine tegenslag, want iedere les maakt het tot een groter succes.   We zijn als stad keihard aan het werk om kindvriendelijk, ouderenvriendelijk,  maximaal toegankelijk en inclusief te worden. Voor een stad met zoveel diversiteit als Helmond een flinke opgave, maar we maken iedere dag goede stappen en iedere doelgroep denkt mee!   We zijn er als kleine stad in geslaagd de ITS Local Government Award toegekend te krijgen. Een internationale prijs voor slimme mobiliteit in een veld waarin ook de concurrentie op maximum snelheid doorraast. Naast deze toonaangevende prijs laat ook de komst van een innovatie hub van het Europese project EIT Urban Mobility zien dat er juist heel veel wel kan. Helmond wordt internationaal in één adem genoemd met wereldsteden als Barcelona, Praag, München en Kopenhagen.   Nu we toch over mobiliteit praten, heeft GroenLinks een suggestie voor de wethouder met het oog op de komende verkeersvisie. Neem hierin de overweging mee van een Brainport Lightrail. Deze zou bijvoorbeeld over het tracé van de Traverse en N270 richting Eindhoven kunnen lopen en een groot deel van het personenverkeer op dit tracé kunnen wegnemen. Helemaal als deze doorgetrokken wordt tot gebieden als Eindhoven Airport en Veldhoven.   We zijn er als één van de eerste gemeenten in Nederland in geslaagd de problematiek rond PFAS-normen te doorbreken en kunnen weer vooruit. Wat met GenX en Custom Powders in eerste instantie een rampscenario leek te zijn, hebben we adequaat opgepakt en van deze pragmatische aanpak plukken we nu de vruchten.   Voorzitter, in Helmond wordt ontzettend veel opgezet door enthousiaste mensen met hart voor de stad. Niet alleen vrijwilligers en professionals zetten zich iedere dag met ziel en zaligheid in voor Helmond, maar eigenlijk draagt iedereen die van onze stad houdt een steentje bij. Zo had onze fractie laatst een leuk gesprek met Tommie Niessen. Tijdens dit gesprek kwam de suggestie naar boven om lelijke verkeerswerken op te vrolijken met muurschilderingen zoals op de bibliotheek en onder de Traversebrug al gebeurd is. Hierover zullen wij straks een motie indienen.   Vrijwilligers zijn de drijvende kracht achter heel veel dat wel kan in Helmond. We hebben 230 evenementen per jaar, waarvan veruit het grootste deel wordt georganiseerd door enorm betrokken vrijwilligers. We hebben actieve wijkraden en als ik me niet vergis bijna complete dekking van meer dan 50 buurtpreventieteams over de gehele gemeente. Helaas kunnen deze onmisbare teams geen subsidie ontvangen omdat ze geen rechtspersoon zijn en zijn ze daarom afhankelijk van de wijkraden. Om deze teams nog beter te faciliteren, wil GroenLinks de burgemeester vragen om te onderzoeken hoe het faciliteren van deze teams anders zou kunnen, zodat zij ruimte en vrijheid krijgen om ook eigen initiatieven op te zetten. Al dan niet losgekoppeld van wijkraden, met bijvoorbeeld een eigen financiële voorziening.   Voorzitter, als je praat met nieuwe en startende ondernemers zul je vaak horen hoeveel er wél kan in Helmond. Dat is ontzettend mooi en dit enthousiasme moeten we koesteren met projecten zoals Helmond Start waar de wethouder vorige week ook al aan refereerde. Maar waar heel veel al wél kan, zijn er ook punten die nog beter kunnen. Zo vraagt GroenLinks extra aandacht voor integrale communicatie met de ondernemers hier. Laat het ze tijdig weten wanneer ontwikkelingen plaats hebben die voor hen relevant zijn. Tevens moeten we niet overdreven vasthouden aan een centrum met enkel retail en horeca. De wereld ontwikkelt zo snel dat flexibiliteit van een pré uitgroeit naar een must.   In de zorg en op het gebied van armoede preventie werken we zoveel mogelijk met maatwerk. Dat is ontzettend positief. Het vraagt om sterke maar vooral ook om flexibele organisaties. Het nadeel van maatwerk is dat een spreekwoordelijk kledingstuk na verloop van tijd niet altijd meer even goed past. Hou dus goed in de gaten of het geleverde maatwerk van tijd tot tijd mogelijk bijgesteld dient te worden.   In een stad waar heel veel wél kan, zijn er ook punten waarop misschien net iets té veel kan.   In Helmond komt verkeersveiligheid vaak als één van de voornaamste zorgen van onze inwoners bovendrijven. Dat verbaast me niet. Ik woon zelf naast een behoorlijk druk kruispunt en ik zie op dagelijkse basis hoe de stoplichten en snelheidsregels eerder als suggestie of zelfs gewoon ter decoratie dienen. Het gebeurt helaas niet alleen op dit specifieke kruispunt. In heel Helmond is huftergedrag in het verkeer een groot probleem en op sommige plekken nog veel meer dan op andere plekken. Het zou goed zijn als hier scherper tegen opgetreden wordt, maar ook hierbij komt het politieke dilemma van de beperkte capaciteit kijken.   Over handhaving gesproken. Recent hadden we enkele schietpartijen en een veiligheidsrisicogebied in onze stad. Niet iets om trots op te zijn en een duidelijk signaal dat er op sommige punten in Helmond echt teveel kan. GroenLinks wil tot slot graag aan het college meegeven dat de aanleg tot crimineel gedrag vaak op jonge leeftijd ontstaat. Wij zouden graag zien dat de aanpak en preventie van jeugdcriminaliteit integraal en portefeuille-overstijgend wordt opgepakt, in samenhang met o.a. scholen en sportclubs. Juist een aanpak waarbij alle facetten in een jong leven betrokken worden, kan voorkomen dat jeugd onverstandige stappen zet, met mogelijk verstrekkende gevolgen. Voorkomen is immers beter dan genezen.   Zelfs in een stad waar niet alles, maar heel veel wél kan."

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.