Nieuws van D66 in Rotterdam over CDA inzichtelijk

6 documenten

D66 bezorgd over zwart stof in Hoek van Holland

D66 D66 CDA PvdA Rotterdam 29-05-2020 07:15

Zaterdag 23 mei lag Hoek van Holland weer onder een laag zwarte stof. Dit stof kwam vermoedelijk vanuit het havengebied overgewaaid. Ingrid van Wifferen: “Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Veel is onduidelijk, maar dat deze stoflaag niet goed is staat vast”.

Het stof kom waarschijnlijk van twee overslagbedrijven uit de haven en is door droogte en de wind naar Hoek van Holland gewaaid. Helaas is het niet de eerste keer dat dit is gebeurd. Vorig jaar viel er ook een vergelijkbare lading stof over Hoek van Holland. D66 maakt zich zorgen over de gevolgen  voor mens en natuur en zou hier graag onderzoek naar willen zien. Vooral omdat de overslagbedrijven waarvan het stof afkomstig was voorlopig nog niet weg gaan. Ook vraagt D66 zich af wie de schade gaat betalen als er ernstige gevolgen zijn. D66 stelde hierover schriftelijke vragen samen met PvdA en CDA.

Het bericht D66 bezorgd over zwart stof in Hoek van Holland verscheen eerst op Rotterdam.

Rotterdam The Hague Airport: Vertraging onbekend!

D66 D66 SGP CDA Rotterdam 24-04-2020 08:36

Tot voor kort zorgde Rotterdam The Hague Airport (RTHA) voor veel overlast voor bewoners en was daarnaast erg vervuilend. Door de coronacrisis is dit tijdelijk anders, maar dit zal na de crisis weer zo zijn.

D66 maakt zich al jaren hard om de overlast van de RTHA te verminderen, maar helaas blijft de overlast toch toenemen. Dit komt voornamelijk door de huidige tijdelijke regelgeving die er niet voor zorgt dat de overlast afneemt. Deze tijdelijke regelgeving had al jaren geleden vervangen moeten worden, maar dat is vooralsnog niet gebeurd.

De wethouder gaf onlangs aan dat de tijdelijke regelgeving ook in 2020 niet vervangen zou gaan worden. Dat is voor D66 een doorn in het oog. Chantal Zeegers en Ingrid van Wifferen stelde dit aan de kaak bij de wethouder en werden hierin gesteund door CU/SGP, CDA en PvdA. Chantal: “Zowel de gemeenteraad als het college van B&W heeft zich al meerdere malen uitgesproken tegen verdere groei van de luchthaven, voor betere handhaving en minder hinder. Voor D66 is het dan ook onverteerbaar dat de vervanging van de tijdelijke regelgeving, die voor betere handhaving moet zorgen, zo lang op zich laat wachten.” D66 roept de wethouder op om actief te gaan pleiten voor vervanging van de tijdelijke wetgeving bij het Rijk.

Het bericht Rotterdam The Hague Airport: Vertraging onbekend! verscheen eerst op Rotterdam.

D66 komt op voor de vrijheid van ondernemers

D66 D66 VVD CDA Rotterdam 21-02-2020 10:52

De fractie van D66 neemt het in Rotterdamse raad op voor Rotterdamse coffeeshops en strijdt eveneens tegen stigmatisering van shisha-lounges. Tegelijkertijd maakt D66 zich hard voor ruimere openingstijden voor Rotterdamse nachtwinkels. “Wij staan voor de vrijheid van alle ondernemers: de kroeg- en clubeigenaren, de bakker op zondagochtend, de eigenaar van de avondwinkel, de shishalounge én de coffeeshopeigenaar”, aldus D66-raadslid Elene Walgenbach.

Coffeeshops

De houding jegens coffeeshops in de Rotterdamse raad is niet al te positief. Zo gaan er sinds vorige week geluiden op om coffeeshops te weren uit woonwijken of zelfs helemaal te sluiten, met alle gevolgen van dien. Er werd een voorstel van het CDA aangenomen om geen nieuwe coffeeshops toe te staan in woonwijken en vertrekkende coffeeshops niet te vervangen. Elene is het hier niet mee eens: “Het sluiten van coffeeshops lost niets op. Daarmee creëer je alleen nog maar meer problemen.”

Rotterdam kan daarentegen volgens haar juist stappen maken richting een meer rechtvaardig coffeeshopbeleid. Door het afschaffen van het afstandscriterium bijvoorbeeld, waarvoor ze een voorstel indiende. Als gevolg van het afstandscriterium hebben coffeeshops binnen 250 meter afstand van een school te maken met zeer beperkte openingstijden. Onderzoeken laten  juist zien dat dit criterium geen effect heeft op het blowgedrag van jongeren en geen problemen oplost. “Deze oneerlijke, symboolmaatregel zit coffeeshopeigenaren in de weg. En wat ons betreft schaffen we hem om die reden af” stelt Elene. Het voorstel haalde het helaas niet.

Shishalounges

Een andere groep ondernemers die last heeft van negatieve beeldvorming zijn de eigenaren van shishalounges. Naar aanleiding van meerdere incidenten wordt stevig ingezet op handhaving. D66-raadslid Nadia Arsieni is het ermee eens dat misstanden moeten worden aangepakt, maar zij verzet zich tegen het wegzetten van de hele groep ondernemers. “We moeten als gemeente niet bezig zijn met een heksenjacht tegen shishalounges. Dat is stigmatiseren van een type onderneming. Laten we daar nou eens mee ophouden.” Nadia benadrukt dat D66 staat voor de vrijheid van goedwillende, hardwerkende ondernemers. Daar horen ook shishalounges bij.

Nachtwinkels

Daarnaast kwam D66-fractievoorzitter Chantal Zeegers deze week samen met DENK en de VVD met een voorstel om nachtwinkels langer op te houden. De sluitingstijd is nu 01.00 uur ‘s nachts, maar dat zou tot 06.00 uur ‘s ochtends moeten kunnen zijn volgens de partijen.

“Het is niet zo dat ze langer open móeten zijn, maar je wil ondernemers wel de mogelijkheid geven. Nu sluiten ze vaak de deuren terwijl er nog klandizie is”, aldus Chantal. Een groot aantal supermarkten zijn in Rotterdam dagelijks tot 22:00 uur open. Er is volgens de partijen nog te weinig ruimte voor avondwinkels om het verschil te maken.

Het bericht D66 komt op voor de vrijheid van ondernemers verscheen eerst op Rotterdam.

D66 wil meer zonnepanelen op Rotterdamse schooldaken

D66 D66 GroenLinks CDA PvdA Rotterdam 10-01-2020 10:20

Als het aan D66 ligt wordt er tempo gemaakt met het aanbrengen van zonnepanelen op Rotterdamse schoolgebouwen. “We hebben hoge klimaatdoelstellingen als stad. Laten we daarom zo snel mogelijk aan de slag gaan met schooldaken die nog niet benut worden” aldus Elene Walgenbach en fractievoorzitter Chantal Zeegers.

 

Zoveel mogelijk schooldaken

De gemeente Rotterdam heeft als ambitie om de komende jaren zoveel mogelijk stroom voor de stad op te wekken via zonnepanelen, samen met bewoners, bedrijven en instellingen. Ook gemeentelijk vastgoed, zoals gymzalen en scholen, moeten daarbij voorzien worden van zonnepanelen.

Elene en Chantal willen met steun van GroenLinks, de PvdA en het CDA van het stadsbestuur weten hoe het staat met de ambitie om zoveel mogelijk Rotterdamse schoolgebouwen te voorzien van zonnepanelen. Daarnaast is D66 vooral geïnteresseerd in hoeveel schoolgebouwen geschikt zijn voor de aanleg van zonnepanelen en op hoeveel van die daken deze inmiddels al zijn aangebracht.

Schooldakrevolutie

Niet alleen in Rotterdam, maar ook op nationaal niveau wordt ook veel aandacht besteed aan het plaatsen van zonnepanelen op schooldaken. “De stichting Schooldakrevolutie heeft hierin een voortrekkersrol” aldus Elene en Chantal. Ze willen van het stadsbestuur weten of de gemeente contact heeft met deze stichting en waarom de stichting geen ambassadeur heeft in de regio Rotterdam, iets wat ze wel hebben in andere regio’s. “Het zou mooi zijn als onze regio ook een ambassadeur krijgt. Dan kunnen we hier echt werk van maken”.

 

Het bericht D66 wil meer zonnepanelen op Rotterdamse schooldaken verscheen eerst op Rotterdam.

Tweedeling Rotterdamse jongeren dreigt

D66 D66 CDA PvdA Rotterdam 03-09-2019 09:05

Vorige week kwam naar buiten dat de jongerenafdeling van de SER zich zorgen maakt over een tweedeling onder jongeren. Jongeren met kansen op een baan en een (koop)woning en jongeren zonder deze kansen. D66, CDA en PvdA maken zich hier zorgen over en willen dat de gemeente onderzoek doet naar de tweedeling in Rotterdam. Zie ook het artikel in Dagblad010.

 

Volgens een vorige week uitgekomen SER-rapport hebben jongeren vaker flexibel werk, kopen later een huis en hebben meer last van stress. Dit staat in de publicatie ‘Hoge verwachtingen: Kansen en belemmeringen voor jongeren in 2019’. In het rapport wordt gekeken hoe de huidige jongeren verschillen van vorige generaties.

 

De jongeren van de SER zien ook een scherpere lijn tussen jongeren met meer en minder kansen. “Er mag geen kloof komen tussen Rotterdamse jongeren met kansen en zonder kansen. Iedereen verdient een eerlijke kans op een goed en vast inkomen, een koopwoning en een goede vervolgopleiding.” Aldus D66-raadslid Nadia Arsieni.

 

Daarom heeft D66 samen met het CDA en PvdA kritische vragen gesteld aan het Rotterdamse college. Daarin dringen deze partijen aan op een onderzoek naar de situatie in Rotterdam. Arsieni: “Zorgt discriminatie door werkgevers bijvoorbeeld voor oneerlijke kansen in Rotterdam? Of is de kwaliteit van de aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt een boosdoener? Dan wil ik dat daar wat aan gedaan wordt!”

Het bericht Tweedeling Rotterdamse jongeren dreigt verscheen eerst op Rotterdam.

Tussen wal en schip

D66 D66 VVD CDA PvdA Rotterdam 06-06-2019 08:59

Al voor langere tijd zet D66 Rotterdam zich in voor walstroom in de haven van Rotterdam. Het is belangrijk dat zeeschepen die in Rotterdam aanmeren, worden gestimuleerd om walstroom te gebruiken. “Momenteel is er geen infrastructuur voor walstroom en wordt de stroom zelf oneerlijk belast. Hierdoor zijn schepen genoodzaakt om hun generatoren te laten draaien en dit zorgt voor sterke luchtvervuiling in de stad en geluidsoverlast bij omwonenden”, aldus fractievoorzitter Chantal Zeegers.

Daarom heeft D66 Rotterdam, in samenwerking met de PvdA, VVD, DENK en CDA, schriftelijke vragen ingediend onder de titel ‘Van wal naar schip’. Aanleiding voor de schriftelijke vragen is de eindrapportage Haalbaarheidsstudie Walstroom Calandkanaal die in april 2019 door Eneco, Heerema en de Port of Rotterdam is gepubliceerd. Het doel van het Walstroom Calandkanaal project is om de vloot van Heerema te elektrificeren en om deze aan walstroom aan te leggen wanneer aangemeerd in het Calandkanaal.

Een dergelijke walstroom aansluiting zou uniek zijn voor de offshore industrie. De haalbaarheidsstudie bood voldoende inzichten om vragen te stellen. Op dit moment is de levering van brandstof aan schepen niet energiebelasting plichtig, maar is de levering van elektriciteit aan schepen dat wel. Er is sprake van een ongelijk speelveld. Businesscases voor walstroom staan onder druk waardoor grootschalige uitrol wordt tegengehouden. Tevens is er een belangrijke rol weggelegd voor Stedin. De termijn waarop Stedin een netaansluiting aanlegt heeft gevolgen voor de planning en investeringen.

Tijdens het opstellen van de schriftelijke vragen werd Chantal de mogelijkheid geboden om op werkbezoek te gaan bij de Aegir, het diepwaterconstructieschip van Heerema. Op het werkbezoek leerde Chantal meer over de voortgang van het walstroom-project en de werking van het schip. Gelukkig hebben we ook de foto’s nog. De schriftelijke vragen ‘Tussen wal en schip’ liggen momenteel ter beantwoording bij het college van B&W.

Het bericht Tussen wal en schip verscheen eerst op Rotterdam.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.