Nieuws van ChristenUnie in Tytsjerksteradiel over VVD inzichtelijk

5 documenten

Fjildlab

ChristenUnie ChristenUnie VVD CDA Tytsjerksteradiel 03-03-2020 19:02

https://tytsjerksteradiel.christenunie.nl/k/n29326/news/view/1311422/551271/Fjildlab

In onze regio werken verschillende partijen samen om verdienmodellen te ontwikkelen voor de agrarische sector op het gebied van circulaire economie en duurzaamheid. Het project waarbinnen dat plaatsvindt draagt de naam Fjildlab, en is één van de projecten waarvoor geld beschikbaar is gesteld vanuit de regiodeal Noordoost-Fryslân. 
Alle partijen staan in de startblokken om aan de slag te gaan, het is alleen nog wachten tot het toegekende bedrag daadwerkelijk wordt vrijgegeven. Als het budget via de formele weg beschikbaar moet komen, kost dat teveel tijd om nog dit jaar te kunnen profiteren van het groei- en bloeiseizoen en zullen belangrijke onderzoeksdata verloren gaan. Tijdens de raadsvergadering van 27 februari heeft de ChristenUnie daarom samen met het CDA een motie ingediend waarin wij het college verzocht hebben om bij de organisatie van de regiodeal te bepleiten het geld snel beschikbaar te stellen. De motie werd ook in de andere betrokken gemeenten ingediend, zodat de colleges daarin samen kunnen optrekken. Behalve de VVD stemde in Tytsjerksteradiel de hele raad voor de motie.

Wat kosten schriftelijke vragen?

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA GroenLinks Partij voor de Dieren D66 CDA Tytsjerksteradiel 03-03-2020 18:57

https://tytsjerksteradiel.christenunie.nl/k/n29326/news/view/1311421/551271/vraag

Eén van de taken van een raadslid is om het college van B&W te controleren; voert het college op de juiste wijze het beleid uit dat door de raad is vastgesteld? Om dat te kunnen doen, heeft een raadslid diverse instrumenten. 
Nadat de raadsleden van GrienLinks, PvdA, VVD, D66 en de Partij voor de Boeren in oktober bij het bespreken van de begroting de raadszaal verlieten, stelden zij voor een raadsonderzoek in te stellen naar de financiële situatie en de bestuurscultuur van de gemeente. Daarnaast wilden zij ook de gang van zaken rond een aantal grote projecten onder de loep nemen. De ChristenUnie ziet geen aanleiding voor een dergelijk onderzoek en heeft mede vanwege de veel te brede onderzoeksvraag en de te verwachten kosten van een dergelijk onderzoek tegen dit voorstel gestemd. Toen er geen meerderheid bleek te zijn, kozen genoemde raadsleden een andere aanvliegroute. Zij kondigden via een speciaal hiervoor aangemaakte website tientallen schriftelijke vragen aan. Vanaf oktober 2019 zijn er over 12 uiteenlopende onderwerpen in totaal meer dan 140 vragen aan het college gesteld. Het college wordt geacht schriftelijke vragen binnen 30 dagen schriftelijk te beantwoorden. De (ambtelijke) tijd die gestoken moet worden in het verzamelen van de gevraagde informatie en het opstellen van de antwoorden kan niet besteed worden aan andere werkzaamheden voor de mienskip. 
De ChristenUnie wil benadrukken dat ieder raadslid te allen tijde het recht heeft om schriftelijke vragen te stellen en dat elke individueel raadslid daarbij zelf de afweging moet maken of het stellen van deze vragen nodig is om zijn/haar rol als raadslid goed te kunnen uitvoeren. Wij hebben in de raadsvergadering van 27 februari het college met een motie opgeroepen voortaan inzichtelijk te maken wat het beantwoorden van schriftelijke vragen kost aan ambtelijke inzet. Op die manier kunnen raadsleden en inwoners van onze gemeente voor zichzelf de balans opmaken of de opbrengst (de inhoud van de antwoorden) opweegt tegen de kosten die daarvoor gemaakt worden. De motie werd overwegend positief ontvangen door de raad. Ook oppositiepartijen VVD en D66 spraken zich in eerste instantie uit vóór de transparantie die wij met deze maatregel voor ogen hebben. Onder druk van de andere oppositiepartijen stemden zij uiteindelijk toch tegen. De motie werd gesteund door FNP en CDA, en haalde daarmee een meerderheid.
Wij hebben de oppositiepartijen uitgedaagd om samen met de antwoorden op de aangekondigde schriftelijke vragen ook de kosten op hun website te publiceren.

PFAS

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA Tytsjerksteradiel 09-11-2019 17:19

https://tytsjerksteradiel.christenunie.nl/k/n29326/news/view/1281404/551271/modder

Wat is PFAS?PFAS is de naam van een groep stoffen die van nature niet voorkomen in onze leefomgeving. PFAS dat in de bodem terechtkomt vergaat niet en stapelt zich dus door de jaren op. In 85% van de grondmonsters die worden genomen blijkt PFAS te zitten. Om te voorkomen dat deze giftige stoffen zich nog meer verspreiden heeft het Rijk deze zomer strenge regels ingesteld voor het verplaatsen van grond. Voordat grond verplaatst kan worden, moet eerst de hoeveelheid PFAS gemeten worden. De norm voor grond in landbouw- en natuurgebieden is gesteld op 0,1 microgram (dat is 0,0000001 gram!). In de praktijk betekent dat dat zodra er PFAS in de grond wordt gemeten een grondverzet-, bagger- of hoveniersbedrijf die grond nergens meer kwijt kan. Hierdoor zitten veel bedrijven op slot.

Wat kan de gemeente doen?Staatssecretaris van Velthoven heeft het RIVM gevraagd om rond 1 december met gegevens te komen die kunnen helpen bij het vaststellen van andere normen. Veel bedrijven staat het water echter nu al aan de lippen. Om die reden kwam de raad van Tytsjerksteradiel donderdag bijeen voor een spoeddebat. VVD, PvdB en PvdA riepen tijdens dit debat in een motie op om in Tytsjerksteradiel tijdelijk onze eigen normen vast te stellen. Alhoewel de fractie van de ChristenUnie grote zorgen heeft over onze lokale ondernemers, hebben wij in het debat een aantal inhoudelijke argumenten ingebracht waarom het geen goed idee is om op dit moment af te wijken van de landelijke norm.

Voordat grond vervoerd mag worden, moet eerst de PFAS-waarde worden vastgesteld. Zo’n onderzoek duurt weken. Andere normen geven de ondernemers dus geen onmiddellijke verlichting. Als Tytsjerksteradiel als enige gemeente in de regio hogere normen hanteert, kan PFAS-grond uit de wijde omtrek alleen in onze gemeente gestort worden. Dit maakt Tytsjerksteradiel het afvoerputje van Fryslân. We gaan in december tegen problemen aanlopen als de norm die wij nu stellen voor Tytsjerksteradiel hoger blijkt te liggen dan de norm waar het Rijk dan mee komt. We weten nog te weinig over de schadelijke gevolgen van PFAS voor mens en natuur om daar als lokale politici een eigen oordeel over te vellen.

De motie van de oppositiepartijen is verworpen. Dat betekent niet dat Tytsjerksteradiel stil gaat zitten wachten tot het Rijk in actie komt. Alle Friese gemeenten hebben samen met de FUMO een plan gemaakt voor de hele provincie. De bodemkwaliteitskaarten worden z.s.m. aangevuld met gegevens over de PFAS-waarde van de grond, zodat inzichtelijk is welke PFAS-waarde de grond op verschillende plaatsen heeft. In de tussentijd wordt in de gemeenten tijdelijke opslag van grond mogelijk gemaakt. Ook het graven van bijvoorbeeld sleuven voor kabels kan gewoon doorgaan. Die grond wordt immers op dezelfde plek teruggeplaatst. Daarnaast wordt er in Tytsjerksteradiel gekeken of de hoeveelheid grond die particulieren bij het composteerterrein mogen brengen verhoogd kan worden.

Doen andere gemeenten meer?In de media ontstaat het beeld dat in Noardeast Fryslân meer gedaan wordt om ondernemers tegemoet te komen dan in andere gemeenten. Dat is niet het geval. Het enige verschil met Tytsjerksteradiel is dat het de raad in Noardeast Fryslan gelukt is een duidelijk signaal te geven. De motie die in Tytsjerksteradiel voorlag was erg gedetailleerd en verstrekkend en kon daardoor niet als symbolische oproep worden beschouwd. Politiek gezien een gemiste kans! Een tweede motie, die unaniem werd aangenomen, wordt het college opgeroepen om ons ongenoegen over de destructieve PFAS-regels over te brengen en de kosten te verhalen op het Rijk.

De ChristenUnie roept ondernemers en gemeente op; zoek elkaar op! Ga samen creatief op zoek naar wat binnen de onwerkbare kaders van het Rijk toch lokaal geregeld kan worden!

De Warren? ChristenUnie zegt ‘Ja!’

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA CDA Tytsjerksteradiel 09-07-2019 09:57

https://tytsjerksteradiel.christenunie.nl/k/n29326/news/view/1277758/551271/De Warren

Voorzitter. Ik ken weinig dossiers in mijn raadsperiode die de gemoederen zo bezig hebben gehouden als deze. De biovergister, de koopzondag en dan houdt het denk ik wel op. In de afgelopen maanden is er enorm veel over de Warren gezegd en geschreven. Nu is het moment daar dat we er in de raad ook iets van kunnen vinden, al is dit echt nog niet het eindstation in de besluitvorming. Er komen nog meer beslismomenten. Als ChristenUnie hebben wij ons nooit echt uitgesproken geprofileerd op dit onderwerp. Met als belangrijkste reden dat wij eerst goed onderbouwde informatie en een actueel plan wilden zien. Want de verhalen kwamen van alle kanten. We hebben mede daarom in 2017 een informatie- (of misschien kan ik het beter een inspiratieavond noemen) georganiseerd samen met CDA, PvdA en VVD. Als enige partij waren wij geen uitgesproken voorstander. Wij wilden ons laten voeden met informatie en inspiratie over wat er mogelijk is wanneer je een vooruitstrevende woonwijk wilt realiseren; innovatief, circulair en duurzaam. Sinds die inspirerende avond is het onderwerp de Warren weer een thema. Andere partijen hebben zich er als voor- en tegenstander op geprofileerd tijdens de verkiezingscampagne van 2018. Als ons naar ons standpunt werd gevraagd, gaven wij het misschien wat saaie antwoord: In beginsel zien wij het als kans om de gemeente niet op slot te zetten qua woningbouw. Maar wij willen eerst het plan wel eens zien, gefundeerd en onderbouwd. Pas dan weten we ook waar we het over hebben.

Nu ligt er dan een concept voorontwerp, een extra stap die genomen is in het proces om ons als raad van informatie te voorzien, met de (financiële) onderbouwing voor het plan. Deze onderbouwing hebben wij als fractie voorgelegd aan een aantal experts. Daarnaast hebben we veel overleg gehad met zowel voor- als tegenstanders. Wij komen tot de conclusie dat de financiële onderbouwing in beginsel geen aanleiding geeft om af te zien van woningbouw in de Warren.

Hoe staan we er dan nu tegenover?De ChristenUnie ziet de Warren nog steeds als kans voor Burgum en als oplossing voor de gemeentelijke woningbouw richting de toekomst. 150 extra woningen in Burgum in een vooruitstrevende woonwijk voor verschillende doelgroepen en prijsklassen. Daarmee voorzien we in de uitbreiding van Burgum en helpen we de regionale functie van Burgum te versterken. Door 150 woningen in de Warren te bouwen houden we de schaarse mogelijkheden die er nog zijn in Burgum open. Die kunnen in de toekomst flexibel worden ingezet wanneer daar behoefte aan is.En minstens zo belangrijk: door de 150 extra woningen in Burgum te bouwen in de Warren, houden we de ruimte die we krijgen in de regionale woningbouwprogrammering open. Zo kunnen we ook tegemoet blijven komen aan de behoeftes in andere dorpen.

Gebruiken wij die 150 niet in de Warren, dan zullen we alle mogelijke locaties in Burgum moeten inzetten om überhaupt richting de 150 woningen te komen. Zijn er in de toekomst meer woningen nodig, dan is er dus geen enkele mogelijkheid meer voor uitbreiding. We hebben dan Burgum op slot gezet.

Is dit dan een definitief ja?Nee, vandaag beslissen we of we willen doorgaan met het voorontwerp, en dat zien wij graag tegemoet. Om in de toekomst uiteindelijk ook in te stemmen met het voorontwerp moet voor ons nog steeds aan de volgende voorwaarden worden voldaan:

De 150 woningen zijn extra, zodat de uitbreiding van Burgum niet ten koste gaat van mogelijkheden in de andere dorpen; De financiële onderbouwing klopt nog steeds; Goede ontsluiting, specifieke aandacht voor de Prins Bernhardstraat en de Lange Laan richting Hurdegaryp; Goede spreiding qua prijsklassen.

De Warren: een vooruitstrevende wijk, klaar voor de toekomst! Voor Burgum en voor onze gemeente een kans en een oplossing!

Douwe Hooijenga

‘Zeg Douwe, hé Jantsje… wat is ...

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA CDA Tytsjerksteradiel 31-01-2019 18:43

‘Zeg Douwe, hé Jantsje… wat is eigenlijk het standpunt van de ChristenUnie over bouwen in de Warren?’ De laatste tijd worden we regelmatig aangesproken over dit onderwerp. We merken dat het leeft in Burgum, maar ook in de andere dorpen van onze gemeente. Laten we eerst wat feiten op een rijtje zetten; bouwen in de Warren, waar hebben we het dan over? In 2006 maakte de provincie afspraken met verschillende gemeenten, om de aanleg van de Centrale As mogelijk te maken. Tytsjerksteradiel werkte mee aan de plannen, en kreeg daarvoor als compensatie een aantal voorrechten. Eén van die voorrechten was dat de gemeente 150 extra huizen zou mogen bouwen in Burgum. In 2007 legde Tytsjerksteradiel in verschillende visies vast dat de beste plaats voor deze woningen in het onbebouwde gebied ten westen van Burgum zou zijn; De Warren. In 2008 en 2011 sorteerde de gemeente voor op deze plannen, en kocht de (toen nog) agrarische grond in het gebied aan. De jaren daarna bleef het stil. De economische situatie zorgde ervoor dat er geen haast was met het ontwikkelen van het gebied, en in het collegeprogramma 2014-2018 werd de politieke keuze gemaakt om in die periode geen bestemmingsplannen voor dit gebied in procedure te brengen. Toen in de aanloop naar de verkiezingen van 2018 een aantal voorstanders van de Warren (CDA, PvdA en VVD) het initiatief nam om een informatiebijeenkomst te organiseren, sloot de ChristenUnie zich daarbij aan. Anders dan de andere partijen hadden wij nog geen uitgesproken mening over bouwen in de Warren, maar onze grondhouding ten opzichte van de plannen was positief. Dat brengt ons terug naar vandaag. Voor het einde van dit jaar moet de raad een besluit nemen; gaan we wel of niet bouwen in de Warren? Als er geen keuze wordt gemaakt, kan de grond die is aangekocht niet langer als bouwgrond behouden blijven. Dit betekent dat de gemeente €3,1 miljoen moet afboeken op de begroting. De visie van de ChristenUnie op wonen in onze gemeente is er één van hoopvol realisme. Er liggen namelijk zeker kansen. Met betrekking tot de Warren zien wij mooie mogelijkheden, een toonaangevende wijk op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. Een plan met ambitie, dat als voorbeeld kan dienen in de energietransitie van de woningmarkt. Een aantrekkelijke wijk voor (jonge) gezinnen die in een landelijke omgeving willen wonen, en werken in Leeuwarden of Drachten. Maar we zijn ook realistisch; we hebben geen behoefte aan een grote villawijk en bovenal moeten de plannen wel haalbaar zijn en mogen deze niet ten koste gaan van de woningbouw in de kleinere dorpen. Om een goede afweging te kunnen maken, vinden wij het van groot belang dat wij als raad eerst een concreet plan met alle feiten en cijfers op tafel krijgen. Onze grondhouding blijf positief maar wij wensen eerst een goede onderbouwing van de haalbaarheid van het plan. Pas dan zullen wij een definitief standpunt innemen en alleen dan kan de raad een weloverwogen besluit nemen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.