Nieuws van D66 in Utrecht over ChristenUnie inzichtelijk

3 documenten

Duidelijkheid voor ouders over voorschoolse educatie

D66 D66 GroenLinks ChristenUnie PvdA Utrecht 27-11-2019 12:55

Eén van de belangrijkste voorwaarden voor gelijke kansen is dat kinderen niet met een achterstand beginnen. D66 verwacht van het college de maximale inzet om de harmonisatie van de voorschoolse educatie in goede banen te leiden. Raadslid Mohammed Saiah: “In Utrecht bereiken we op dit moment 97% van alle kinderen die recht hebben op voorschoolse educatie. We zijn trots dat we in Utrecht zo’n hoog bereik hebben. Des te groter is het belang om hier tijdens de transitie zorgvuldig mee om te gaan. D66 vindt dat ieder kind met een goede basis aan de start staat. Daarvoor is het betrekken van ouders door middel van goede communicatie essentieel. Dat kan veel beter dan het nu gaat!”

Onduidelijke brief

D66, ChristenUnie, GroenLinks en PvdA hebben zorgen en vragen over de communicatie rondom de harmonisatie van de voorschoolse educatie. Aanleiding voor die vragen is een brief die ouders eind november hebben ontvangen. Daarin wordt het nieuwe tarief voor de voorschool van hun kinderen vermeld. Via de brief worden de ouders verzocht om de overeenkomst voor de plaatsing van hun kind binnen een week te tekenen. Saiah: “Bedragen voor de voorschool gaan van enkele tientjes per jaar naar enkele duizenden euro’s per jaar.  Een deel van het bedrag wordt vergoed door de gemeente, maar dat moet wel duidelijk uitgelegd worden aan ouders. Wat dat betreft is de verstuurde brief onduidelijk, niet toegankelijk en het geeft ouders onvoldoende informatie om een goede keuze te maken. De termijn waarop ouders moeten tekenen bij het kruisje is veel te kort, als zij niet weten of ze bijvoorbeeld recht hebben op korting of toeslag.”

D66 stelt, samen met ChristenUnie, GroenLinks en PvdA tijdens het vragenuur van aanstaande donderdag vanaf 17.00 uur vragen over de brief en de situatie rondom de voorschoolse educatie in Utrecht. De vragen zijn als bijlage toegevoegd.

Een nieuw startschot voor atletiekbaan Amaliapark

D66 D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD CDA Utrecht 11-11-2019 10:37

Het gesprek over de toekomst van atletiekbaan Amaliapark mag niet onder druk van een bezuinigingsopdracht gevoerd worden. Dat vinden D66, CDA, Groenlinks, PvdA, ChristenUnie en VVD in de Utrechtse gemeenteraad. Has Bakker: “Het voorstel over het Amaliapark deed terecht veel stof opwaaien. Wij hebben direct gevraagd om samen met betrokkenen naar een slimme combinatie van sport te zoeken, waaronder zeker hardlopen. Dat gaat nu gebeuren, maar dan zonder de druk van een bezuiniging.”

Trainen op een toplaag Het college van B&W stelt een structurele bezuiniging voor op het Amaliapark, waardoor de toplaag van de atletiekbaan niet vervangen kan worden. Die toplaag op de baan zorgt ervoor dat sporters goed kunnen trainen. De plannen voor de herinrichting deden flink wat stof opwaaien bij de gebruikers en andere sportliefhebbers in de omgeving. Het is goed dat er gewerkt wordt aan een betere benutting van het sportpark, maar de bezuiniging op de baan zit een goed plan in de weg. De partijen stellen voor de bezuiniging, die vanaf 2021 zou plaatsvinden, niet door te voeren en de atletiekbaan wel van een nieuwe toplaag te voorzien.

Tijdens de begrotingsbehandeling dient het CDA hier een voorstel voor in dat gesteund wordt door D66, PvdA, GroenLinks, ChristenUnie en VVD. Het voorstel zorgt ervoor dat de bezuiniging van €65.000,- per jaar niet nodig is. De bezuiniging kan geschrapt worden omdat er meer efficiëntie in het gemeentelijke verzekeringsbeleid te brengen is.

Samen kijken naar slimme oplossing Daarnaast roepen de partijen het college op om in gesprek met de sportverenigingen, Sport Utrecht en omwonenden te kijken naar manieren om de benutting van het terrein en de toegankelijkheid te verhogen. Een slimme en veilige combinatie van atletiek met andere en nieuwe vormen van sport is daarbij goed mogelijk. Has Bakker: “Wat ons betreft slaan we met dit voorstel de handen ineen en werken we samen aan een succesvolle sportvoorziening in Leidsche Rijn.”

D66 mist nieuwe stations in plannen ProRail

D66 D66 ChristenUnie Utrecht 25-04-2019 11:19

Steeds meer mensen willen in de stad Utrecht wonen. Utrechters en mensen die de stad bezoeken voor werk of vrije tijd moeten makkelijk van A naar B kunnen reizen. D66 Utrecht is verheugd met de aandacht van ProRail voor nieuwe treinstations. Maar de partij verbaast zich over de keuzes en mist een vooruitziende blik. Fractievoorzitter Jony Ferket: “ProRail zou meer ambitie moeten hebben. Er komen enkel oude plannen naar boven maar nergens wordt vooruitgekeken naar de grote woningbouwlocaties. Nu investeren in goede bereikbaarheid is beter dan achteraf repareren. Dat laatste is duurder en zorgt voor meer ongemak voor de bewoners.”

A12 zone D66 wil dat er op nieuwe bouwlocaties al rekening wordt gehouden met openbaar vervoer. Een treinstation, tramlijn of P+R zijn ideale oplossingen om de nieuwe wijken bereikbaar te houden. Jony Ferket: “Laten we leren van de gemaakte fouten in Leidsche Rijn, waar goed openbaar vervoer werd beloofd maar waar de inwoners er nog jaren op moesten wachten. Nieuwe stations en bestaande stations opwaarderen tot intercitystation zijn noodzakelijk voor nieuwe woonwijken.”

Op dit moment wordt hard gezocht naar voldoende plekken om de woningen te kunnen bouwen die de stad hard nodig heeft. Susanne Schilderman: “Er komen duizenden woningen bij op de Merwedekanaalzone, daar moet ook openbaar vervoer bij. De oplossing ligt in de A12zone, die ligt dichtbij en daar kunnen ook duizenden woningen gebouwd worden, zeker als daar een station aangelegd wordt”.

Zoek de samenwerking Het grote minpunt van de agenda van ProRail is dat er nog geen geld is voor de plannen. Om deze ambitieuze plannen te realiseren zijn euro’s nodig en is een goede samenwerking vereist tussen gemeenten, provincie en het Rijk. Om meer duidelijkheid te krijgen heeft D66 samen met de ChristenUnie schriftelijke vragen ingediend over de nog aan te leggen treinstations. Susanne Schilderman: “De Rijksoverheid en ProRail zullen ook met het benodigde geld over de brug moeten komen, er wordt al jaren te weinig geïnvesteerd in openbaar vervoer. Dat is de grote bedreiging voor het bouwen van meer woningen die we hard nodig hebben.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.