Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

4 documenten

Opnieuw vragen over failliet bedrijf Rutgers Milieu n.a.v. lekkende vaten met het giftige PFOS | Doetinchem

GroenLinks GroenLinks Doetinchem 07-05-2020 00:00

Tijdens de gemeenteraad van 31 oktober 2019 heeft GroenLinks vragen gesteld over het bedrijf Rutgers Milieu. Het bedrijf heeft 875 vaten à 1000 liter met brandblusschuim. Het brandblusschuim bevat PFOS. Deze stof staat officieel geregistreerd als zeer zorgwekkende stof. Toxisch, mogelijk kankerverwekkend en niet tot nauwelijks afbreekbaar in het milieu. In de bodem is PFOS gelekt.

In de Gelderlander d.d. 7 mei 2020 staat dat Rutgers Milieu zich failliet heeft laten verklaren en de gemeente in overleg gaat met de curator om de milieu overtreding ongedaan te laten maken. De curator heeft aangegeven dat Rutgers Milieu het opruimen van de vaten niet kan betalen. https://www.gelderlander.nl/…/bedrijf-failliet-875-problee…/

Diverse dwangsommen sinds augustus 2019 om de rommel op te ruimen, hebben helaas tot niets geleid. Er is door de gemeente een hek geplaatst om te voorkomen dat mensen op het terrein komen. Het terrein is tijdens hoog waterstand eind 2019 door de gemeente ontwaterd om te voorkomen dat de PFOS in het riool lekt.

Vragen aan het college van Burgemeester en Wethouders:

1.Uit de beantwoording van de vragen van GroenLinks tijdens de gemeenteraad van 31 oktober, bleek dat een goede tussentijdse oplossing zou zijn, om de vaten op een verharde ondergrond te plaatsen, overdekt en in niet-lekkende containers. Is dit inmiddels gebeurd en zo nee wat is hiervan de reden?

2.Wanneer de vaten nog op de oude plek staan, is het college van B&W bereid om alsnog er voor te zorgen dat de vaten op kortst mogelijke termijn veilig worden gesteld zoals genoemd bij vraag 1. En zo ja, wat zijn de kosten hiervan en indien mogelijk deze alsnog te verhalen op de eigenaar?

3.Kan het college van B&W toezeggen de gemeenteraad tussentijds op de hoogte te houden van de ontwikkelingen rond het dossier Rutgers Milieu?

30 kilometer is de norm | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 20-02-2020 00:00

GroenLinks wil dat het verkeer in Rotterdam voor iedereen veilig is. Dit is nu niet het geval: jaarlijks komen in Rotterdam 10 tot 15 mensen om het leven in het verkeer. Opvallend is dat driekwart van de slachtoffers op een 50-kilometerweg binnen de bebouwde kom valt.

Veel Rotterdamse straten hebben een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur, terwijl een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur leidt tot minder (dodelijke) verkeersongevallen. Daarnaast draagt een lagere maximumsnelheid bij aan schonere lucht. Daarom heeft ons raadslid Jeroen Postma een voorstel ingediend om op meer Rotterdamse straten naar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur te gaan.

Jeroen Postma: “Ga met bewoners en gebiedscommissies om de tafel en kijk waar de gevaarlijke 50 kilometerwegen zijn. Verlaag daar de maximale snelheid zo snel mogelijk naar 30.” Het voorstel vraagt om waar nodig te zorgen voor zaken als drempels, wegversmallingen en bredere fietspaden.

Bomen zijn de juiste weg | Ouder-Amstel

GroenLinks GroenLinks Ouderamstel 01-11-2019 00:00

Column GroenLinks oktober 2019

De verbreding van de A9 staat hoog op de agenda in Ouder-Amstel. En de inwoners laten gelukkig hun stem horen: mensen willen niet nog meer snelweg, nog meer vervuiling, en zeker geen bomenkap van 10- of 14. 000 bomen. De plannen van 10 jaar geleden gaan ervan uit dat de verbreding van de snelweg voor een betere doorstroom zorgt en dus ook geen verslechtering is voor de lucht en milieu. We denken er anders over.

GroenLinks is kritisch over de verbreding en het nieuwe tankstation in onze gemeente. Wij zijn niet tegen om maar tegen te zijn, maar GroenLinks is inhoudelijk niet overtuigd dat deze plannen een verbetering zijn. De plannen dateren van 10 jaar terug en inmiddels is de wereld veranderd: van inzichten over het zeer slechte effect van uitstoot en stikstof op de gezondheid en de natuur, en ook het recente stikstofvonnis. GroenLinks wil dat de verbredingsplannen en het Tracébesluit van destijds worden getoetst aan de nieuwe ontwikkelingen. Anders negeren we werkelijkheid, wetenschap en niet de minste de publieke opinie die om verandering vraagt. Niet per se doorgaan omdat we “het altijd zo doen”. Na Urgenda en het stikstofvonnis lijkt het dat er van alles anders moet. En dat is ook zo. Wat zeker anders moet is dat het leven in de stad niet betekent dat we ons vervreemden van de natuur, maar juist deze twee integreren. En daar helpt de massale bomenkap niet mee. Zoeken naar oplossingen voor doorstroom en tankstations die elders al succesvol werken, kan ook!

GroenLinks vindt dat we de situatie van nu moeten kunnen vergelijken met de situatie van na uitvoering van het Tracébesluit. En ook lijkt het erop dat het Rijk hoe dan ook plannen door kan drukken, willen we aandringen op heroverweging.

Alweer een ongeluk op de ...

Partij van de Arbeid/GROENLINKS Partij van de Arbeid/GROENLINKS GroenLinks VVD PvdA Maasdriel 13-04-2019 09:10

Alweer een ongeluk op de Molenkampsweg. Bijbfietsers uit Brakel groeit de ongerustheid. De Molenkampsweg wordt gebruikt als toegangsweg naar Brakel. De glastuinbouw langs deze weg is de laatste jaren flink gegroeid, met meer vrachtverkeer als gevolg. Nico van Wijk, fractievoorzitter PvdA/GroenLinks heeft inmiddels een gesprek aangevraagd met wethouder Willem Posthouwer (VVD) van Verkeerszaken. "Er moet hoe dan ook een oplossing komen. Ruimte kun je maken. Dat juist dit gevaarlijke stuk van de fietsrelatie Brakel-Zaltbommel nog geen fietspad heeft, duurt nu al veel te lang", aldus Nico van Wijk. https://www.bd.nl/bommelerwaard/reddingsactie-duurt-uur-na-ernstig-ongeluk-in-brakel-twee-zwaargewonden-auto-total-loss~acd607f8/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.