Nieuws van politieke partijen in 's-Gravenhage inzichtelijk

31 documenten

Haagse VVD in het nieuws: ‘Het Hofkwartier moet autoluw’

VVD VVD 's-Gravenhage 03-09-2021 10:57

Door Tanja Verkaik – De Telegraaf

Het vele sluipverkeer door de Prinsestraat is ondernemers van het Haagse Hofkwartier al jaren een doorn in het oog. Marc Tielrooij, bestuurslid BIZ Hofkwartier en ondernemer, maakte een plan voor een autoluw en groener Hofkwartier dat door ruim tachtig procent van de ondernemers wordt gesteund. „Het is hier te chaotisch”, zegt Tielrooij.

Een file met ronkende vrachtwagens en auto’s in de smalle winkelstraat is standaard sinds het stukje Noordwal/Veenkade eenrichtingsverkeer is geworden na het doortrekken van de gracht en aanleg van een volautomatische autoberging. Dat zorgt ervoor dat al dit verkeer vanuit de Mauritskade alleen via de Prinsestraat bij de Grote Markt kan komen.

De doorgaande weg zorgt voor chaos in Prinsestraat waar fietsers, voetgangers en automobilisten elkaar in de weg zitten. „Door de huidige twee pollers in de Molenstraat te verwijderen en te plaatsen aan het begin van de Prinsestraat kan dit probleem worden opgelost. Dan wordt de straat alleen toegankelijk voor hulpdiensten, bewoners en voor laden- en lossen. Hiermee bereik je een autoluw Hofkwartier en ontstaat er een mooie wandelroute van de Paleistuin naar de Grote Kerk”, legt Tielrooij uit. Het verkeer richting de Grote Markt kan dan via de bredere Torenstraat het centrum ingaan.

De ondernemer van interieurzaak Fort M ziet de hele dag verkeer voor zijn zaak rijden dat niets te zoeken heeft in de Prinsestraat richting Grote Kerk. „Soms is de herrie zo groot dat ik mijn klanten niet kan verstaan. Als ik aan het einde van de dag een vinger haal over het etalageraam is die zwart van de roet.’

„Je vraagt je af of de Prinsestraat wel gemaakt is om zoveel verkeer te verstouwen”, vult VVD-raadslid Ayse Yilmaz aan. Zij wil dat het stadsbestuur serieus kijkt naar de uitvoerbaarheid van het plan om de leefbaarheid te vergroten. „Dit voorstel is door de ondernemers zelf gemaakt, dat juichen wij alleen maar toe”, zegt het raadslid, dat potentie ziet in het initiatief. Wel moet er eerst goed worden nagedacht over de gevolgen van het plaatsen van pollers op de verkeerssituatie. Yilmaz stelt schriftelijke vragen aan het stadsbestuur.

„Er is één uitdaging”, zegt BIZ-bestuurslid Tielrooij. „Hoe het verkeer de stad weer uitkomt. Dat moet goed onderzocht worden. Voor het Hofkwartier biedt de aanpak kansen voor meer groen en brede stoepen.”

Het ondernemersinitiatief wordt binnenkort aan het stadsbestuur aangeboden. „Daarnaast zou ook het plein bij de Grote Kerk aangepakt moet worden”, zegt Tielrooij.

 

CDA biedt petitie aan: geluidsoverlast en luchtvervuiling bij de snelweg A4

CDA CDA 's-Gravenhage 02-07-2020 08:07

De Provinciale Staten van Zuid-Holland, b. De gemeenteraad van Den Haag, c. de gemeenteraad van Leidschendam Voorburg, en d. de gemeenteraad van Rijswijk een petitie aangeboden aan het CDA Tweede Kamerlid Wytske Postma, (woordvoerder voor o.m. Infrastructuur). In de petitie wordt aandacht gevraagd voor de geluidsoverlast en luchtvervuiling bij de snelweg A4. De A4 zal door Rijkswaterstaat worden verbreed in verband met de grote aantallen woningen die de komende jaren in de Haagse agglomeratie worden gebouwd. Bewoners hebben echter nu al te kampen met een slechte luchtkwaliteit en hebben last van het constante geluid van de snelweg. Verbreding zal deze klachten alleen maar erger maken. Daarom heeft Menno van Enk (fractievoorzitter CDA Rijswijk) namens de verzamelde CDA fracties een petitie aangeboden met het verzoek om maatregelen. Het gaat daarbij om het plaatsen van geluidsschermen, het gebruik van geluiddempend asfalt en het verlagen van de maximumsnelheid. Wytske Postma zei in een reactie de zorgen van bewoners heel goed te begrijpen. “Bij ons in Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg liggen veel wijken dichtbij de snelweg. Nu er meer woningen bij komen en de snelweg drukker wordt, is naast uitbreiding van de A4 extra aandacht voor geluidsoverlast en luchtkwaliteit nodig. Ik zeg toe om minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur vragen te gaan stellen over deze problemen en om aan te dringen op maatregelen”. De kwestie kwam een week geleden aan het rollen toen bewoners in Rijswijk ontdekten dat er nog maar weinig tijd resteerde voor het indienen van zienswijzen over de verbreding A4. Toen de bewoners vervolgens steun zochten voor hun klachten, reageerden binnen enkele dagen honderden andere inwoners uit Rijswijk en Leidschendam-Voorburg. Menno van Enk heeft deze zorgen vervolgens ook in de Rijswijkse gemeenteraad besproken. In Leidschendam-Voorburg is om dezelfde reden al raadsbreed een motie aangenomen waarin om maatregelen wordt gevraagd rond de A4. Aangezien het CDA - in tegenstelling tot de lokale partijen - in alle bestuurs­lagen is vertegenwoordigd, hebben zij de handen in één geslagen met de collega’s van Den Haag en van de provinciale staten. Menno van Enk: “Wij hopen met deze snelle gezamenlijke actie resultaat te boeken bij het ministerie. Want zeker in deze tijden maken mensen zich met recht zorgen om hun gezondheid. En wij zijn er als bestuurders om hier iets aan te doen.” Foto: René Zoetemelk

Zoutmanstraat ook op korte termijn veilig

D66 D66 's-Gravenhage 04-06-2020 12:51

De drukke, onoverzichtelijke en daarmee gevaarlijke Zoutmanstraat gaat op de schop. Maar het duurt nog even voordat het zover is en de straat echt veilig is. D66 wil de straat ook op de korte termijn veilig maken en heeft voorgesteld de maximale snelheid in de straat te verlagen naar 30km/u. De gemeenteraad stemde hier de late uurtjes van woensdagnacht mee in.

Zoutmanstraat is ongelofelijk “De Zoutmanstraat is een straat die je niet zou geloven als je het op zou schrijven”, zegt Marieke van Doorn. “Fietsers zitten gevangen tussen langsdenderende auto’s en vrachtwagens, geparkeerde auto’s en een trambaan. En dit verkeer doorklieft een populair winkelgebied waar ook een kinderopvang aan zit”. Van Doorn is daarom blij dat samen met de raad is besloten de straat autoluw te maken. “En tot we zover zijn verlagen we de snelheid. Zo is de straat niet alleen op de lange termijn, maar ook op de korte termijn veiliger”.

Zomer in de Zoutmanstraat De verlaging komt goed uit deze zomer. Door de coronacrisis krijgen terrassen meer ruimte spelen kinderen op straat die anders op vakantie waren. Door de snelheid te verlagen maken we het voor die mensen prettiger en veiliger. Zo maken we een punt van nul verkeersslachtoffers.

The post Zoutmanstraat ook op korte termijn veilig appeared first on D66 Den Haag.

Voorkom dat maaltijdbezorgers met haast door de stad moeten crossen

PvdA PvdA 's-Gravenhage 13-05-2020 11:32

De Haagse PvdA vindt dat er een einde moeten komen aan de druk op maaltijdbezorgers om zo snel en zoveel mogelijk bestellingen af te leveren. Door deze druk ontstaan onveilige situaties in het verkeer waarbij niet alleen de bezorgers zelf, maar ook andere verkeersdeelnemers gevaar lopen. Hier zullen de sociaaldemocraten tijdens de raadsvergadering over verkeersveiligheid woensdag op aandringen. “Maaltijdbezorgers worden vaak roekeloos rijgedrag verweten en zijn regelmatig betrokken bij verkeersongevallen,” constateert PvdA-raadslid Janneke Holman. “Maar dat is niet zo gek als je per bestelling betaald krijgt en daarom wordt gedwongen om door de stad te crossen om een fatsoenlijk loon te verdienen.”

Volgens Holman gaat de discussie te vaak over het vermeende roekeloze rijgedrag van de maaltijdbezorgers zelf, wat mogelijk op te lossen zou zijn met verplichte verkeerslessen. Terwijl de fout volgens haar zit in de manier waarop bezorgplatforms als UberEats en Deliveroo hun maaltijdbezorgers betalen. Holman: “Bezorgers bij deze platforms verdienen een stukloon, dat betekent per bestelling en het aantal afgelegde kilometers. Als bezorger moet je meerdere bestellingen per uur afleveren om überhaupt het minimumloon te verdienen. Haastige spoed is zelden goed, maar voor bezorgers hangt dus wél hun loon ervan af. Met onveilige situaties in het verkeer als gevolg. Dat zou niet zo mogen zijn.”

Daarom wil de PvdA dat de wethouder er bij het Rijk op aandringt om met regelgeving te komen voor bezorgplatforms. Holman: “Er zijn ook bezorgplatforms die gewoon een vast uurloon uitbetalen. Die zekerheid van inkomen kan er net voor zorgen of je bij een rood stoplicht wel of niet op de rem trapt. Dat is niet alleen beter voor de veiligheid van de maaltijdbezorgers, maar natuurlijk van alle verkeersdeelnemers in de stad.”

Het bericht Voorkom dat maaltijdbezorgers met haast door de stad moeten crossen verscheen eerst op PvdA Den Haag.

Houd Begraafplaats Westduin toegankelijk!

CDA CDA 's-Gravenhage 10-01-2020 15:04

Iedereen die dat wil moet het graf van een dierbare kunnen bezoeken, vindt de Haagse CDA-fractie. Bij begraafplaats Westduin konden mindervaliden eerder met hun auto op de begraafplaats komen, maar het lijkt erop dat deze regeling sinds 1 januari is stopgezet. Mindervaliden kunnen dan bij het bezoek aan de begraafplaats onaangenaam verrast worden. Fractievoorzitter Kavish Partiman stelde kritische vragen over deze vreemde zaak. “Vindt het stadsbestuur ook dat iedereen, goed of slecht ter been, de begraafplaats op moet kunnen?” wil de fractievoorzitter weten. De CDA’er is verder benieuwd of hier van tevoren informatie over is verstrekt. De fractie vindt het belangrijk dat iedereen die een speciale pas had om met de auto op de begraafplaats te komen hier voldoende over geïnformeerd wordt. “En niet pas als de regeling is afgeschaft”, meent Partiman. Daarnaast laat het onderhoud van de begraafplaats te wensen over, meent de CDA-fractie. Er liggen bladeren op de paden en de graven en de vraag is ook of overal mos en algen worden verwijderd. Het CDA vindt het belangrijk dat de begraafplaats veilig en netjes is: het risico op uitglijden moet zo klein mogelijk zijn, volgens de fractie.

Houd Begraafplaats Westduin toegankelijk!

CDA CDA 's-Gravenhage 10-01-2020 15:04

Iedereen die dat wil moet het graf van een dierbare kunnen bezoeken, vindt de Haagse CDA-fractie. Bij begraafplaats Westduin konden mindervaliden eerder met hun auto op de begraafplaats komen, maar het lijkt erop dat deze regeling sinds 1 januari is stopgezet. Mindervaliden kunnen dan bij het bezoek aan de begraafplaats onaangenaam verrast worden. Fractievoorzitter Kavish Partiman stelde kritische vragen over deze vreemde zaak. “Vindt het stadsbestuur ook dat iedereen, goed of slecht ter been, de begraafplaats op moet kunnen?” wil de fractievoorzitter weten. De CDA’er is verder benieuwd of hier van tevoren informatie over is verstrekt. De fractie vindt het belangrijk dat iedereen die een speciale pas had om met de auto op de begraafplaats te komen hier voldoende over geïnformeerd wordt. “En niet pas als de regeling is afgeschaft”, meent Partiman. Daarnaast laat het onderhoud van de begraafplaats te wensen over, meent de CDA-fractie. Er liggen bladeren op de paden en de graven en de vraag is ook of overal mos en algen worden verwijderd. Het CDA vindt het belangrijk dat de begraafplaats veilig en netjes is: het risico op uitglijden moet zo klein mogelijk zijn, volgens de fractie.

7 november 2019 Raad motie Behoud parkeerplaatsen Goudsbloemlaan

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 11-11-2019 12:18

De raad van de gemeente Den Haag, in vergadering bijeen op 7 november 2019, ter bespreking van L Beantwoording schriftelijke vragen inzake Parkeerplaatsen winkelgebied Goudsbloemlaan

Ondernemers afhankelijk zijn van klanten die met de auto komen;

Er bij de vorige herindeling vijf jaar geleden ook al parkeerplaatsen zijn verdwenen;

Meer dan 80% van de ondernemers die aan dit plein gesitueerd zijn pertinent tegen dit plan zijn.

Ondernemers in moeilijkheden kunnen komen na verminderde bereikbaarheid door de voorgenomen herinrichting.

Het meerendeel van bewoners en ondernemers heeft aangegeven, tijdens de door de gemeente georganiseerde inloopavond, het verdwijnen van deze 22 parkeerplekken een onzalig plan te vinden;

Ook het omkeren van de rijrichting in de Irisstraat tot heel veel negatieve bijeffecten zal gaan leiden;

De aangeboden 21 compensatieplekken veel te ver weg liggen.

Dit voorontwerp aan te passen naar de wens van de grote meerderheid van de ondernemers, zonder het verlies van parkeerplekken en de nu geldende rijrichting in de Irisstraat te behouden.

Ruim baan voor de fiets

Haagse Stadspartij Haagse Stadspartij Partij voor de Dieren 's-Gravenhage 20-10-2019 18:24

De Haagse Stadspartij is positief over de fietsstrategie ‘Ruim baan voor de fiets’. Het is hard nodig dat we met andere ogen naar de inrichting van de stad kijken, niet langer uitgaan van de auto, maar het langzaam verkeer met voetgangers en fietsers centraal zetten. Deze nota zet hierin goede stappen waar je niet tegen kunt zijn. Of dit beleid ook echt succesvol wordt, hangt echter af in hoeverre het stadsbestuur ook het lef heeft om de ruimte voor de auto in te perken. Want ‘Ruim baan voor de fiets’ betekent eenvoudigweg: minder ruimte voor de auto!

De nota kon rekenen op brede steun in de gemeenteraad. Ook werd een motie van de Haagse Stadspartij aangenomen om de fietsroute van Laakmolen tot naar het centrum te verbeteren.

In de raadsbehandeling heeft Joris Wijsmuller namens de Haagse Stadspartij aandacht gevraagd voor de standplaatsen van bomen. Fietspaden die geasfalteerd worden vlak langs bomen, gaan namelijk ten koste van de groeiplaatsen. Wethouder Van Asten zei toe dat hij zich gaat verdiepen in onderzoek naar alternatief materiaal voor verharding waarmee ook de standplaatsen van bomen kunnen worden verbeterd, en komt daar in de nieuwe bomennota op terug. Ook heeft de Stadspartij zich uitgesproken tegen een nieuw recreatief fietspad dwars door Natura2000-gebied het Oostduinpark. Het voorstel samen met de Partij voor de Dieren om dit nieuwe fietspad te schrappen, werd echter door de raad verworpen.

Wijsmuller was ongeduldig naar plannen om ruim baan voor de fiets te maken op de Gedempte Gracht als alternatieve route voor de Grote Marktstraat, nu de drukste en meest conflictrijke fietsroute door het centrum. Op de vraag wanneer wij plannen voor herinrichting van de Gedempte Gracht nu eindelijk kunnen verwachten, zei de wethouder toe om de raad hierover in het voorjaar van 2020 te informeren.

Trekfietstracé

Goede en veilige fietsroutes zijn een belangrijke basis voor het fietsbeleid. Het Trekfietstracé is een van de sterfietsroutes en zorgt voor een verbinding tussen Ypenburg en het Centrum en sluit aan op de nieuwe fietsbrug over de A4. Op dit moment wordt onderzocht hoe de oversteek van het Trekfietstracé over de Vliet aantrekkelijker en comfortabeler kan worden gemaakt als alternatief voor de Nieuwe Tolbrug (beter bekend als de Kippenbrug). Maar er is nog een missing link. De inrichting van het Trekfietstracé richting het centrum houdt op bij de brug over de Laak ter hoogte van de Laakmolen. Om deze ontbrekende schakel aan te pakken diende Wijsmuller samen met Robin Smit van de PvdD een motie in met het verzoek aan het college om de route van het Trekfietstracé richting centrum vanaf de Laakmolen tot en met het Rijswijkseplein voor de fietser aantrekkelijker en comfortabeler te maken. De motie werd aangenomen.

De aangenomen motie:

Motie: Van Laakmolen naar het centrum

Indiener: Joris Wijsmuller, Haagse Stadspartij

De raad van de gemeente Den Haag, in vergadering bijeen op 17 oktober 2019, ter bespreking van het voorstel Ruim baan voor de fiets, fietsstrategie 2040 (RIS302969).

Constaterende, dat:

• Goede en veilige fietsroutes een belangrijke basis zijn voor het fietsbeleid;

• Het Trekfietstracé een van de sterfietsroutes is en zorgt voor een verbinding tussen Ypenburg en het Centrum en aansluit op de nieuwe fietsbrug over de A4.

Overwegende, dat:

• Er op dit moment wordt gestudeerd naar een goede oplossing voor de oversteek van het Trekfietstracé over de Vliet als aantrekkelijk en comfortabel alternatief voor de Nieuwe Tolbrug (ook bekend als Kippenbrug);

• De inrichting van het Trekfietstracé richting het centrum ophoudt bij de brug over de Laak ter hoogte van de Laakmolen.

Verzoekt het college uitwerking te geven aan het aantrekkelijker en comfortabeler voor de fietser maken van de route van het Trekfietstracé richting centrum vanaf de Laakmolen tot en met het Rijswijkseplein als onderdeel van de planuitwerking voor het Waterfrontpark, en de raad hierover te informeren.

En gaat over tot de orde van de dag

Joris Wijsmuller, Haagse Stadspartij

Robin Smit, PvdD

17 oktober 2019 Raad Gebruik minimaal 40 miljoen voor ongelijkvloerse kruisingen

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 17-10-2019 11:26

17 oktober 2019 Raad Gebruik minimaal 40 miljoen voor ongelijkvloerse kruisingen

Anna Mikajedra2019-10-17T12:26:14+01:0017 oktober 2019|

De raad van de gemeente Den Haag, in vergadering bijeen op 17 oktober 2019, ter bespreking van Ruim baan voor de fiets, fietsstrategie 2040

er sinds de nulmeting in 2013 het aantal verplaatsingen per fiets tot en met 2019 slechts met 1% is gestegen tot 19%;

er miljoenen zijn uitgegeven ten behoeve van de fiets zonder een significant verschil te maken in het fietsgebruik;

Opbrengsten van de verkoop van Eneco gebruikt zouden worden voor de bereikbaarheid en een betere doorstroming van Den Haag;

Ontvlechting een zeer goede oplossing is voor de doorstroming en veiligheid van automobilisten, OV, voetgangers en fietsers;

De auto een noodzakelijk vervoermiddel is voor Hagenaars, Hagenezen , Loosduiners en Scheveningers.

De laatste jaren de auto de dupe is geworden van de fietshysterie.

De auto nog steeds het dominante vervoersmiddel is in Den Haag.

Het versmallen van de Haagse wegen alleen maar heeft geleid tot nog meer gevaarlijke situaties voor de fietsers.

Minimaal 40 miljoen vrij te maken om ongelijkvloerse kruispunten te realiseren op de drukste kruispunten teneinde de doorstroming van het verkeer te bevorderen en de veiligheid voor de verkeersdeelnemers significant te verhogen. Ook kan een verzoek aan de raad worden gedaan. In dat geval wordt in plaats van ‘het college’ ‘de raad’ ingevuld.

FacebookTwitterLinkedInRedditTumblrPinterestVkEmail

17 oktober 2019 Raad De snelheid op fietspaden moet beter gecontroleerd worden

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 17-10-2019 11:24

De raad van de gemeente Den Haag, in vergadering bijeen op 17 oktober 2019, ter bespreking van Ruim baan voor de fiets, fietsstrategie 2040

In de fietsnota wordt overwogen om snorfietsen van het fietspad te halen.

Er heel veel ouderen en mensen die slecht ter been zijn de snorfiets als voornaamste vervoermiddel gebruiken

Dat de meeste mensen op de snorfiets zich wel aan de wettelijke snelheid houden.

Dat er niet gecontroleerd wordt op de snelheid van de gebruikers op onze fietspaden,

Als iedereen zich gewoon aan de snelheid houd er nauwelijks problemen en ongelukken zijn op onze fietspaden

Als ouderen en andere gebruikers zich met een snorfiets op de openbare weg moeten begeven zich niet veilig en zeer kwetsbaar voelen.

Dit ook niet ten goede komt van de doorstroming van het autoverkeer.

Om eerst een uiterste poging te ondernemen om de snelheid van snorfietsen en E-bikers te controleren te meten en te handhaven en de raad daarover te informeren.

Niet over te gaan tot het verplaatsen van snorfietsen naar de openbare weg.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.