Nieuws van politieke partijen in Zutphen inzichtelijk

19 documenten

De sociale geschiedenis van Zutphen: De staking bij stoomdrukkerij de Hoop

SP SP Zutphen 08-06-2021 19:45

Dat de sociale strijd ook in Zutphen voet aan de grond begint te krijgen, blijkt uit de bronnen die zijn overgebleven van de staking bij Stoomdrukkerij De Hoop, georganiseerd door de Algemene Nederlandse Typografenbond(ANTB).

In november 1911 gaan de werknemers van firma Berg, een drukkerij aan de Zaadmarkt, in staking. De heer Berg, baas van de drukkerij, had kort daarvoor een nieuw contract met zijn personeel gesloten. In dit ‘Koeliecontract’ (dit was de spotnaam die de ANTB voor de contracten gebruikten) werd van de arbeiders geëist al het werk te verrichten dat hen werd opgedragen, ook ‘onderkruiperswerk’, was boete schering en inslag, kon men op staande voetontslagen worden en moest alles wat gebroken werd door werknemers door de werknemers betaald worden zonder te oordelen of het ook een ongeluk was.

Toen het personeel weigerde het contract te tekenen, werden zij ontslagen. Daarop organiseerde de ANTB een grote Protestvergadering en riep men de Zutphense bevolking op om het Gratis Nieuws-en Advertentieblad dat bij Berg werd gedrukt niet meer te lezen. Bedrijven die nog adverteerden in de krant kregen ook te maken met een oproep tot boycot, van C.J. Horst Rijwielen tot J. Zijlstra Kruidenierswaren en Vroom & Dreesman te Deventer. Door het niet begrijpen van het bericht was een slager in de Laarstraat per ongeluk geboycot, maar dat is later rechtgezet. Hoe het is afgelopen met de staking, en of het personeel weer in dienst is genomen, is helaas niet op te maken uit de gevonden archiefstukken. In de volgende editie leest u over de verschillende socialistische partijen die Zutphen gekend heeft

Motie behoud Buurtservice Zutphen niet aangenomen

CDA CDA Zutphen 08-06-2020 18:54

Op 8 juni heeft het CDA Zutphen Warnsveld samen met Kies Lokaal, CU en Stadspartij een motie ingediend met het verzoek om de samenwerking tussen Buurtservice Zutphen en de gemeente voor een overgangsperiode van maximaal een jaar in stand te houden, of tot een werkbare vervolgvorm operationeel is. Daarbij hebben wij verzocht om: hiervoor binnen de lumpsumfinanciering een afbouwsubsidie beschikbaar te stellen.goed te monitoren dat de diensten die nu door Buurtservices Zutphen gedaan worden ook in een eventuele vervolgvorm een gelijkwaardige invulling krijgen, dan wel op een goede wijze door een andere partij worden uitgevoerd, met aandacht voor de vrijwilligers, werknemers en inwoners die diensten afnemen.als gemeente de verantwoording te nemen en opdrachten bij Buurtservice Zutphen (of een vervolgvorm) tegen een reëel tarief af te nemen om zo bij te dragen aan het kunnen blijven uitvoeren van deze diensten door de mensen die deze nu ook uitvoeren.over de overgangsperiode en eventuele vervolgvorm van Buurtservice Zutphen duidelijk en tijdig te communiceren naar alle inwoners van de gemeente. Helaas was er voor de motie geen meerderheid in de gemeenteraad. Gelukkig heeft de wethouder toegezegd dat hij onze punten wel mee gaat nemen. Zeker als het gaat om communicatie.

Motie behoud Buurtservice Zutphen niet aangenomen

CDA CDA Zutphen 08-06-2020 18:54

Op 8 juni heeft het CDA Zutphen Warnsveld samen met Kies Lokaal, CU en Stadspartij een motie ingediend met het verzoek om de samenwerking tussen Buurtservice Zutphen en de gemeente voor een overgangsperiode van maximaal een jaar in stand te houden, of tot een werkbare vervolgvorm operationeel is. Daarbij hebben wij verzocht om: hiervoor binnen de lumpsumfinanciering een afbouwsubsidie beschikbaar te stellen.goed te monitoren dat de diensten die nu door Buurtservices Zutphen gedaan worden ook in een eventuele vervolgvorm een gelijkwaardige invulling krijgen, dan wel op een goede wijze door een andere partij worden uitgevoerd, met aandacht voor de vrijwilligers, werknemers en inwoners die diensten afnemen.als gemeente de verantwoording te nemen en opdrachten bij Buurtservice Zutphen (of een vervolgvorm) tegen een reëel tarief af te nemen om zo bij te dragen aan het kunnen blijven uitvoeren van deze diensten door de mensen die deze nu ook uitvoeren.over de overgangsperiode en eventuele vervolgvorm van Buurtservice Zutphen duidelijk en tijdig te communiceren naar alle inwoners van de gemeente. Helaas was er voor de motie geen meerderheid in de gemeenteraad. Gelukkig heeft de wethouder toegezegd dat hij onze punten wel mee gaat nemen. Zeker als het gaat om communicatie.

Jorn Lok over de versoepeling van de Corona maatregelen

VVD VVD Zutphen 08-05-2020 01:00

https://zutphen.vvd.nl/nieuws/39355/jorn-lok-over-de-versoepeling-van-de-corona-maatregelen

Het kabinet heeft aangekondigd om de maatregelen omtrent Corona verder te versoepelen. Vanaf 11 mei mogen de kapperszaken weer open en vanaf 1 juni mogen de terrassen weer open! Erg goed nieuws voor zowel de inwoners als de ondernemers! Forumlid Jorn Lok roept nu vooral op om je te houden aan de nog geldende maatregelen. Zo is verdere versoepeling ook in de toekomst mogelijk.

Voor de ondernemers geldt er nog veel onzekerheid. Gaan deze maatregelen door of gaan we weer in lockdown over een paar maanden? De VVD blijft alert om de ondernemers te steunen in deze tijden. Heb jij hier ideeën over of heb je iets waar ondernemers tegenaan lopen? Laat het ons weten, dan kijken wij wat we kunnen doen!

Meer video's zien, en meer van ons werk zien? Abonneer op ons Youtube-kanaal en volg ons op social media! Volg ook het kanaal van de gemeenteraad Zutphen om de livestream van alle vergaderingen te volgen!

Facebook: https://www.facebook.com/ZutphenVVD/Instagram: https://www.instagram.com/vvd_zutphen/Twitter: https://twitter.com/VVD_ZutphenYoutube: https://www.youtube.com/channel/UCoiB6zU0uP71y8618u6z3Xw

Zet cookies aan om de video te tonen.

Van zorgen voor, naar zorgen dat

VVD VVD GroenLinks PvdA Zutphen 19-11-2019 02:01

In de Stentor van 16 november, de dag van de intocht van Sinterklaas met zijn Pietenschare beladen met cadeautjes, schetst Merten Simons een helder overzicht van de sociaal-economische positie van Zutphen. Ook wethouder Mathijs ten Broeke lijkt te rekenen op cadeautjes, blijkens zijn opmerking “dat Den Haag de problemen eindelijk gaat zien”.

In de Stentor van 16 november, de dag van de intocht van Sinterklaas met zijn Pietenschare beladen met cadeautjes, schetst Merten Simons een helder overzicht van de sociaal-economische positie van Zutphen. Ook wethouder Mathijs ten Broeke lijkt te rekenen op cadeautjes, blijkens zijn opmerking “dat Den Haag de problemen eindelijk gaat zien”.

Na aandringen van de raad, heeft het vorige college begin 2018 bureau Berenschot opdracht gegeven om alle uitgaven en inkomsten in kaart te brengen op het gebied van het sociaal domein; hier zijn de wetten Werk en Inkomen, Maatschappelijke Ondersteuning en Jeugdzorg van toepassing. Twee maanden na het verstrekken van de opdracht zaten wij, VVD, Groen Links, SP en PvdA aan de formatietafel. Dat er financieel bijgestuurd moest worden was duidelijk en gezamenlijk is besloten dat van de bezuinigingen 70 % op het gebied van het sociaal domein moest worden gevonden. Dat kwam niet uit de lucht vallen want al enige jaren is er op dat terrein telkens weer bijgesprongen en zijn maatregelen verruimd of toegevoegd.

Zutphen heeft jarenlang een (te) ruimhartig sociaal beleid gevoerd, zeker in vergelijking met omliggende gemeenten. Dat maakt Zutphen een aantrekkelijke stad. Enerzijds is het goed dat alle mensen zich welkom voelen in de gemeente Zutphen, maar als dat vervolgens leidt tot een te eenzijdige bevolkingsopbouw dan ontstaat je eigen probleem en ga je als het ware ten onder aan je eigen proces.

Een gezonde gemeente is in balans en heeft een divers opgebouwde bevolking met lage, midden en hoge inkomens.

Het verhaal achter het overzicht in de Stentor laat zien dat de huidige situatie niet houdbaar is: tegelijkertijd een hoog percentage inwoners dat vraagt om hulp en inkomensondersteuning én uit eigen beweging regelingen aanbieden die ruimer zijn dan landelijk gemiddeld, is natuurlijk voor geen enkele gemeente vol te houden.

We zullen in Zutphen niet zomaar in andere verhoudingen terecht komen, maar deze zullen over een aantal jaren wel een ander beeld laten zien. Na jarenlange inzet op een zeer hoog percentage sociale woningbouw, is mede op aandringen van de VVD in de voorgaande raadsperiode daadwerkelijk besloten tot een verandering en meer te gaan bouwen voor de duurdere sector. Dit maakt doorstroming van de huidige inwoners mogelijk en een toename van meer draagkrachtigen van elders.

Bij de veranderingen in het sociaal domein staat het principe centraal dat we bewegen “van zorgen voor, naar zorgen dat”. Dit zal nog meer verschuivingen teweeg gaan brengen. De VVD blijft oog houden voor wie geen andere keuze heeft, maar het beleid is gericht op meedoen en liefst op eigen benen staan. De VVD waakt ervoor dat we niet terugvallen en verder gaan op de oude voet. Wij hebben het lef om te kiezen en (verder) te bezuinigen en regels om te buigen. Ook al raakt dat diegenen die daar het meest afhankelijk van zijn. Het is niet alleen een politiek maar ook een maatschappelijk probleem. Daar zoekt de VVD dan ook naar veranderingen.

Daarbij is het logisch dat we bijsturen tot een niveau dat landelijk gezien normaal is—vóórdat we rekenen op de stoomboot uit Den Haag.

Tekst namens de fractie, Antje van DijkLink naar het artikel van de Stentor:https://www.destentor.nl/zutphen/waarom-heeft-zutphen-het-financieel-gezien-zoveel-moeilijker-dan-andere-gemeenten~ae43caa6/

 

D66 komt uit de kast

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Zutphen 11-10-2019 18:16

Vandaag op National Coming Out Day is het moment om als fractie een vergissing toe te geven. In de raadsvergadering van 8 juli werd het budget Regenbooggemeente besproken. D66 was oorspronkelijk samen met GroenLinks en de VVD initiatiefnemers om van Zutphen een regenbooggemeente te maken. Op het moment van deze raadsvergadering hebben wij tegen dit budget gestemd. Vanwege de financiële situatie van de gemeente Zutphen. Eigenlijk gelijk al na stemming knaagde dit aan onze fractie. We hadden beter, net zoals de fractie heeft gedaan bij het initiatief fiets parkeren, met een stemverklaring kunnen instemmen. Zoals het CDA al zei:” niet het geld boven de liefde stellen.”

Gelukkig is het initiatiefvoorstel wel aangenomen in de raad en kunnen de initiatieven zoals het programma Schoolout op de scholen of de Inclusieve cafés in het Genietcafé doorgaan. Vandaag op National Coming Out Day wil D66 aangeven onverminderd achter Zutphen regenbooggemeente te staan.

National Coming Out Day blijft belangrijk. Om goed stil te staan dat vrijheid en eigen keuze voor seksualiteit een van de kernen is als het om zelfbeschikking gaat. Homoseksualiteit is namelijk nog steeds niet gewoon. Veel mensen voelen nog ongemak als ze erover praten of twee mensen van hetzelfde geslacht hand in hand zien lopen. Onder homoseksuele jongeren komt zelfmoord vaker voor dan onder andere jongere Als een dag als vandaag maar een beetje helpt om andere te laten begrijpen hoe moeilijk het is om uit de kast te komen en de tolerantie weer laat toenemen is dat al een succes!

Gelre Werkt!

D66 D66 Zutphen 30-09-2019 15:09

In de raadsvergadering van 23 september 2019, heeft D66 als enige fractie tégen het collegevoorstel gestemd om het Werkbedrijf onder te brengen in de gemeentelijke ambtelijke organisatie. Twee argumenten hebben hieraan ten grondslag gelegen.

Ten eerste het raadsvoorstel is door het college onvoldoende zorgvuldig voorbereid. D66 kan niet tot een afgewogen oordeel komen omdat het niet helder is of het werkbedrijf effectief kan opereren en tot volle bloei kan komen binnen de ambtelijke organisatie. Het tweede argument is dat het voorstel niet past binnen onze visie en standpunten. Wij willen als het om de Participatie Wet gaat resultaatgerichte en effectieve arbeidsbemiddeling waarbij werk en inkomen gescheiden zijn.

De inkomenstaken vragen namelijk om een uitvoering gericht op wetmatigheid en rechtmatigheid en de daarbij behorende correcte en zorgvuldige ambtelijke procedures. De uitvoering van werktaken vragen juist om een creatieve, pragmatische, flexibele en geïndividualiseerde aanpak in nauwe samenwerking met onderwijs en werkgevers. Deze zaken samen in één organisatie bijten elkaar vooral voor de mensen die afhankelijk zijn van hun inkomen en voor hun re-integratie naar werk.

D66 wil een gemeente die regie voert, die stuurt op succesvol beleid, een goede opdrachtgever is, toezicht houdt, faciliteert maar die niet de uitvoering van het Werkbedrijf naar zich toetrekt. Eenvoudigweg omdat het gemeentelijk apparaat niet sterk is in de uitvoering, de werkcultuur van het werkbedrijf er niet past en omdat wij ervan overtuigd zijn dat het vele malen duurder uitpakt.

De fractie vindt het dan ook zeer teleurstellend dat, gedurende de 5 maanden dat het college onderzoeken heeft kunnen doen, zij met onvoldoende onderbouwde oplossingsopties naar de raad komt. Bovendien is er geen model voorgelegd dat past binnen het door de raad vastgestelde beleid. De gestelde beleidskaders van de raad, te weten scheiding van werk en inkomen en de uitvoering op afstand worden door het college ter zijde gelegd als zijnde onuitvoerbaar.

Het nieuwste voorstel is de derde uitvoeringsvorm in Zutphen sinds de invoering in 2015 van de Participatie Wet. We haalden voor de zomervakantie het landelijke nieuws met “Zutphen blundert met Werkbedrijf”. Niemand zit te wachten op een nieuw avontuur, de inwoners die van het Werkbedrijf afhankelijk zijn en de werknemers van het Werkbedrijf verdienen beter. Wij kunnen ons geen halve oplossingen meer veroorloven. Sterker de best mogelijke oplossing zal gekozen moeten worden en daar zijn wij met dit magere voorstel niet van overtuigd.

Externe Adviezen genoemd in het voorstel die wij opvroegen blijken niet voorhanden en zijn slechts mondelinge ambtelijke telefoontjes ter bevestiging van de gekozen oplossing. Overzichten van juridische, financiële en personele consequenties of neveneffecten blijken er ook niet te zijn. Daarnaast is niet voldaan aan de wettelijke voorschriften inzake advisering belanghebbenden en ontbreekt het advies van de cliëntenraad.

Wij hebben als oppositiepartij graag vertrouwen in het College van B&W, dat is een voorwaarde om samen als College en Raad krachtig en sterk te besturen. Dat vertrouwen voelt de fractie als wij zien dat het College zorgvuldig de voorbereidingen ter hand neemt en consistent is in haar argumentatie.

Vorig jaar stelde het College als doorslaggevende argument voor de gekozen organisatievorm van de Stichting, “het snel, slagvaardig en flexibel handelen binnen een ambtelijke organisatie is lastiger te organiseren”. Nu, een jaar later stelt hetzelfde college als doorslaggevend argument, “alle taken beleggen bij de gemeente zorgt voor meer directe inhoudelijke en financiële sturing en de integrale afstemming binnen het sociaal domein is eenvoudiger te realiseren”.

De verklaring van het college op de fouten die vorig jaar gemaakt zijn is “omdat het met stoom en kokend water allemaal geregeld moest worden”, na de uittreding uit Delta en de liquidatie van het Plein. We kunnen ons met het voorliggende voorstel en procedure niet onttrekken aan het beeld dat er opnieuw sprake is van van handelen onder stoom en kokend water. Wij hopen van harte dat er nu geen weeffouten ontstaan of kapitale financiële vergissingen.

Betoog: Herstelmaatregelen en organisatievorm GelreWerkt! | Zutphen

GroenLinks GroenLinks Zutphen 27-09-2019 00:00

Afgelopen maandag hield Martine Westerik in de raadsvergadering een betoog waarbij ze stil stond bij de (landelijke) algemene beschouwingen en de herstelmaatregelen voor GelreWerkt.

"Dank u wel, voorzitter.

 

Vandaag wil ik eerst even stilstaan bij de algemene beschouwingen (in Den Haag) van vorige week woensdag en dan vooral die van 'onze' Jesse Klaver. Ik vond het bijzonder hoe hij in zijn verhaal durfde toe te geven dat wat GroenLinks anders zou moeten doen, had kunnen doen en kan doen.

Iedereen heeft zijn eigen waarden en normen, perspectieven en meningen. En die kunnen verschillen, flink verschillen, maar dat is niet erg als je zuiver en integer staat, waarvoor je staat. Daarbij handelt iedereen zoveel mogelijk naar eer en geweten. Reflecteren, in de spiegel durven kijken en toe durven geven als je het misschien niet bij het juiste eind hebt gehad is hierbij heel belangrijk. En misschien nog wel het allerbelangrijkste: durf te twijfelen.

Zutphen zit in zwaar weer en des te meer raakten de woorden van Jesse mij. Hij heeft besloten om het anders te gaan doen. Hij wil het welles-nietes in de politiek achter zich laten en nog meer kijken naar wat er nodig is om op hoofdlijnen het debat te voeren. Daarvoor kijkt hij ook kritisch naar wat GroenLinks landelijk zelf anders moet gaan doen. Niet afgerekend worden op woorden, oftewel scorebordpolitiek, maar of politici daadwerkelijk in staat zijn om de “echte” problemen op te lossen.

Als ik dan kijk naar mijzelf, onszelf, hier in Zutphen, dan concludeer ik dat wij in het verleden scherper hadden kunnen zijn, meer hadden kunnen doorvragen en scherper op het verkrijgen van informatie hadden kunnen zitten. Maar ik moet ook eerlijk zijn en kijken naar wat er vandaag gebeurt en dan zie ik een college dat heel hard werkt en haar best doet en het anders doet dan in het verleden het geval was. We worden telkens en ruim op tijd geïnformeerd en de raad is serieus meegenomen in dit geheel.

En zo lijkt er na een lang hoofdstuk nu eindelijk een einde te komen aan de manier waarop het oude Plein, het huidige GelreWerkt!, bestuurd, geleid en opgetuigd werd.

Vele krantenartikelen, fora en raadsvergaderingen zijn er al aan gespendeerd. We willen hier dan ook niet al te veel woorden meer aan toe voegen. We zijn blij met de zojuist gedeelde toestemming van de ondernemingsraad van GelreWerkt!

Wat we nog wel willen meegeven aan het college is het volgende: zorg niet alleen voor rust onder het personeel, zoals zij zelf vragen, maar vooral ook voor de klanten, onze medebewoners, die afhankelijk zijn van onze sociale dienst.

We hebben al vaker aangegeven wat in onze ogen hiervoor nodig is: een goede en gelijkwaardige manier van bejegenen, waarbij je samen komt tot oplossingen en stappen voorwaarts en die niet opleggen vanuit repressie. Mijn voorganger Victor Boldewijn was hier in de vorige periode terecht heel scherp op. Dit heeft bij ons ook in de vorige fractie al veel gespreksstof opgeleverd en maakte dat wij medevoorstander waren van het scheiden van werk en inkomen.

Geef je personeel die tools in handen om onorthodox te kunnen werken, denken en handelen in samenwerking met de arbeidsmarkt, oftewel de ondernemers waar we als gemeente zo ontzettend van afhankelijk zijn.

Het vraag- en aanboddocument van GelreWerkt! staat vol met woorden als lef tonen, samenwerken, meedenken met ondernemers. Dit krijgen we echter niet altijd mee vanuit het werkveld zelf. Er is daar nog werk aan de winkel.

In de bejegening en klantbenadering loopt het ook nog niet altijd. Maar dat kan ook niet. Want ieder van ons weet dat wanneer het bovenin je organisatie niet lekker loopt, het onderin gaat rommelen, men gaat zwemmen. Daar is gelukkig al hard aan gewerkt, maar als je dan ineens aanloopt tegen bureaucratische zaken, waardoor je ook nog eens gehinderd wordt in je werk, helpt dit geenszins. We hebben echter ook gezien dat het steeds beter gaat en er steeds vaker voorbeelden voorbijkomen van goede hulp, mooie samenwerkingen en oplossingen die zijn ontstaan in samenwerking met ondernemers, inwoners en GelreWerkt!

Het is dus hoog tijd dat dit meer en meer de ruimte krijgt en daarvoor is die rust nodig, door de organisatie nu eindelijk goed en stevig neer te zetten. Deze herstelmaatregelen geven dat fundament waar Zutphen na al die tijd naar verlangt.

Wel wil ik nog even een woord richten aan alle werknemers van GelreWerkt! Ik geef het je te doen om te werken in een organisatie die keer op keer anders moet werken of verandert. Weet dat jullie gezien worden en wij zien dat er desondanks altijd hard gewerkt wordt. Het is dan ook nodig om gauw aan het werk te gaan en om te DOEN, oftewel zo spoedig mogelijk verder te bouwen en de verworvenheden die al werken te borgen. Het is tijd om rust te creëren, niet alleen voor de klanten, maar zeker ook voor jullie.

Ook wil ik kort het woord richten aan het college en speciaal aan wethouder Werger. Ga er maar aanstaan, om in zo’n korte tijd zo’n mammoettanker (zoals mevrouw Werger het zelf eens verwoordde) te moeten keren en aan de gang te krijgen. Herstel wat nodig is en ook tegen u en uw ambtenaren wil ik zeggen, dat we zien dat er hard gewerkt is en wordt.

Wij hopen dat u onze aandachtspunten meeneemt en dat er gauw meer rust in de tent komt, zodat alle energie vanuit alle lagen gericht kan worden op de grote opgaven waar Zutphen voor staat.

Heel veel succes!"

 

Martine Westerik

Fractievoorzitter GroenLinks Zutphen en Warnsveld

Onze focus voor een krachtig Zutphen

D66 D66 Zutphen 16-06-2019 13:34

“Van Focustraject naar Krachtig Zutphen naar versmald krachtig Zutphen??”

Zutphen kent door de eeuwen heen perioden van bloei maar ook perioden met zware tegenslagen, zoals overstromingen, epidemieën, oorlogen en rode cijfers. Maar…..Zutphen is een stad met allure gebleven en dat moeten we behouden.

Wat ziet D66 als het toekomstperspectief voor onze stad en onze inwoners, want zo duiden wij de dilemma notitie. Wij willen in ieder geval koers houden. Koers op de doelstellingen van het Focustraject, geactualiseerd met de doelstelling duurzaamheid.

We moeten het wel over een andere boeg gooien want we schrijven nu bloedrode cijfers. Hoe dat heeft kunnen gebeuren, daar hebben we uitgebreid bij stil gestaan, we kijken nu vooruit.

Wij als D66 willen: * het vertrouwen van onze inwoners terugwinnen; * vertrouwen geven aan onze samenwerkingspartners; * en zowel als Bestuur én als Organisatie “betrouwbaar” zijn.

Bij het aanbrengen van focus gaat het om de lange termijnplanning. De sociaal-economische positie van Zutphen veranderen duurt gewoon jaren. Het gaat om prioriteiten stellen en duidelijke keuze’s maken binnen de beschikbare middelen.

Gewoon koers houden, we weten dat het een kwestie van lange adem is. De stad gaat wat ons betreft écht niet op slot.

Kortom:………. eerst de financiën op orde en de projecten afmaken die Krachtig Zutphen onder strepen.

Als het aan D66 ligt gaan we daarbij de doelstellingen niet met voorrang in 2 wijken en binnen 2 programma’s uitwerken. Het zou kapitaalvernietiging zijn om niet in de volle breedte de ingezette koers vast de houden. Bovendien hebben we landelijke bekendheid met onze wijkaanpak, de onafhankelijke wijkteams, het woonprogramma Noorderhaven en de wijk van de Toekomst. In de Zutphense wijkaanpak kent iedere wijk haar eigen speerpunten en accenten.

Ook willen wij de integrale aanpak op de domeinen wonen-werken-welzijn-zorg en duurzaamheid niet loslaten. Wij vinden dat we de stad en onze inwoners geen recht doen met versmalling op alleen de terreinen werk en duurzaamheid en daar ook nieuwe projecten voor op te gaan starten. We willen onze gemaakte keuzen, of het nu gaat om het Werkbedrijf, Cleantech, Rivier in de stad of, het versterken van de algemene voorzieningen met succes voltooien. En dat is binnen de beschikbare middelen een zware uitdaging.

Het met verve uitdragen waar we anno 2019 voorstaan is uitvoerbaar als we volop de samenwerking gaan zoeken. We kunnen géén geld uitgeven dat er niet is.

D66 bekent kleur ………. en kleurt in het vervolg graag mee.

Inbreng CDA Zutphen-Warnsveld bij behandeling Voorjaarsnota

CDA CDA Zutphen 15-06-2019 07:39

Op vrijdag 14 juni 2019 is de Voorjaarsnota behandeld in de Zutphense gemeenteraad. Hieronder leest u de inbreng van het CDA Zutphen-Warnsveld, uitgesproken door fractievoorzitter Hein Brunsveld. Voorzitter, In de afgelopen maanden en weken hebben we naar achteren gekeken, zijn we geschrokken en hebben we conclusies getrokken. Geschokt, overvallen en verantwoordelijkheid waren woorden die het hardst om aandacht vroegen. Maar ondertussen is het stof weer neergedaald en vanaf vandaag is het verstandig om weer vooruit te kijken. En dat is ook nodig, want de inhoud van Burap-1 en het document met de uitgangspunten voor de begroting 2020-2023 stemmen nou niet echt vrolijk. Als je deze stukken proza doorleest dan is het woord van de dag snel duidelijk: bezuinigen. Ook voor het CDA is het heel duidelijk dat de begroting zo snel als mogelijk en wenselijk op orde moet worden gebracht. Vooruit kijken dus en voor het CDA staat dat gelijk aan het beginnen met Bouwen aan vertrouwen. Vertrouwen is de basis van onze democratie, de basis van goed bestuur en de basis van constructief samenwerken binnen deze gemeenteraad. Het mooie van bouwen is dat je het samen moet doen. Laten we onderaan beginnen, het fundament. In Zutphen hebben we letterlijk een eeuwen oud fundament en dit is natuurlijk een prachtige basis voor de toekomst. Om te gaan bouwen is er is een Architect nodig (het college), een Aannemer (ambtelijke organisatie), Opzichter (de AAD) en uiteraard een Calculator (wethouder van financiën). Een mooi clubje samen, maar dan vergeet ik nog wel de belangrijkste speler: de Opdrachtgever, oftewel de inwoners en bedrijven van Zutphen en Warnsveld. Want daar doen we het allemaal voor. Zijn zij nog blij met het resultaat? Ik vraag me dat af en dat is wel begrijpelijk. In Zutphen is bezuinigen onvermijdelijk, want niemand kan ongestoord meer geld uitgeven dan dat er binnen komt, maar het voelt zo onrechtvaardig omdat het in de BV Nederland zo goed lijkt te gaan. Maar nu er toch bezuinigd moet worden, is bezuinigen op de plaats waar de tekorten ontstaan, in eerste instantie het meest redelijk. Maar binnen het sociaal domein blijken de besparingen lastig haalbaar en realiseerbaar. Wat wel lijkt te lukken is stevig snoeien op maatschappelijke en preventieve voorzieningen; het cement van onze samenleving. Het CDA is bang dat deze bezuinigingen over een tijdje als een boemerang terugkomen met grotere impact: de zogenaamde boemerang bezuinigingen! Bezuinigen noopt ook tot nadenken en tot het stellen van vragen. Binnenkort willen we met de raad het gesprek aangaan over wat wij als gemeente verstaan onder lichte Jeugdzorg. Hoe vinden we de balans tussen vroeg-signalering en over-signalering? Wordt er wellicht te makkelijk bepaalde zorg verstrekt? Wat hoort er nog op school en wat is dan jeugdzorg? Dat soort vragen. We komen binnenkort met een voorstel om dat gesprek te voeren in een forum met externe deskundigen. Maar nú de opgave zo groot is dat er ook buiten het sociaal domein naar mogelijkheden gekeken moet worden, stellen we voor om vanaf vandaag te starten met het door het college voorgestelde onderzoek naar mogelijkheden in het fysieke domein. Kunnen we sommige projecten temporiseren en straks weer oppakken als er wel middelen zijn? Is de eigen organisatie op orde? Goede vragen die het onderzoek mogen beantwoorden. Bouwen aan vertrouwen heeft ook alles te maken met de kwaliteit van de informatie die wij als Opzichter (de raad) vanuit het de Architect en de Aannemer (college en ambtelijke organisatie) ontvangen. Is die informatie tijdig en betrouwbaar? Hoeveel konijnen komen er nog uit de hoge hoed? Hoe lang klinkt nog de uitspraak 'don't shoot the messenger'? Het CDA wil dit nog best voor een periode van vier maanden aanzien, maar college, wat vindt u zelf een acceptabele periode om de zaak goed op de rit te hebben en de raad adequaat te informeren? Bouwen aan vertrouwen gaat wat ons betreft hand in hand met keuzes maken en daarom is het CDA blij dat er nu focus op het Focustraject wordt aangebracht. Al tijdens de presentatie van het Coalitieakkoord vorig jaar hebben we gezegd dat dit akkoord veel te breed is. Het doel 'Iedereen hoort erbij en kan meedoen' is wat dat betreft een prima voorbeeld; hier zit geen enkele focus in en is veel te breed. Daarom steken wij de handen uit de mouwen en gaan bouwen aan een krachtig Zutphen. Het CDA kan zich vinden in de focus op de twee wijken, de Binnenstad en het Waterkwartier. De Binnenstad, het fundament van Zutphen. Met mogelijkheden voor werkgelegenheid, toerisme en het verduurzamen van ons erfgoed. Ook de focus op het Waterkwartier is verstandig vanwege alle mogelijkheden van deze wijk. Maar laten we wel de juiste toon aanslaan om aan de andere wijken en het dorp uit te leggen dat we ze niet vergeten of links laten liggen, maar dat het Waterkwartier onze proeftuin is. Krachtig Zutphen staat voor het CDA voor het versterken van de sociaal-economische situatie van onze gemeente en ook het meer in evenwicht brengen van het aandeel sociale huurwoningen in verhouding tot onze buurgemeenten. Hierbij horen woorden als: doortastend, energiek, levendig en werkzaam. Kortom de mouwen opstropen: Rotterdam aan de IJssel! Daarom staan wij ook achter de keuze voor de twee thema's: Werk en Duurzaamheid, waarbij wij nadruk kiezen voor de volgorde eerst Werk en daarna Duurzaamheid. In onze optiek is er juist op de korte termijn veel te winnen op het thema Werk vanwege de krapte op de arbeidsmarkt. En Werk is voor het CDA niet alleen een betaalde baan, maar ook vrijwilligerswerk of dagbesteding. Want Werk zorgt voor ritme in het leven, sociale ontmoetingen en het versterken van eigenwaarde. Daarnaast zien we veel mogelijkheden door de noodzakelijk energietransitie. Op het gebied van bijvoorbeeld isolatie, advisering en de installatie van duurzame energie zijn veel mensen nodig. Hierbij komen de thema's Werk en Duurzaamheid elkaar tegen en versterken elkaar. Haalbaar en betaalbaar zijn voor het CDA de sleutelwoorden in de energietransitie. Iedereen moet mee kunnen komen zonder verrast te worden door hogere lasten. Veel financiële ruimte is er niet, maar met de focus op Krachtig Zutphen kunnen we wel gericht ons geld, onze mensen en onze energie inzetten. Om dit goed te doen, moeten keuzes worden gemaakt. Lastige keuzes soms, pijnlijke keuzes soms. Ik denk dat we echt kunnen spreken over 'kies-pijn'. Wat gaan we wel doen, wat gaan we nu niet meer doen of wat gaan we anders doen? Dit keuzeproces wordt de lakmoesproef van deze raad. En om eerlijk te zijn, is het CDA daar best sceptisch over. Want nog maar anderhalve week geleden heeft deze raad een motie aangenomen voor het deelnemen aan de landelijke proef 'legale wietteelt'. Waarom? Ik weet het niet. Dit past niet binnen de focus van Krachtig Zutphen. Wij besteden de ambtelijke energie en tijd liever aan meer Schulddienstverlening. Een bewezen waardevolle investering. Elke euro besteed aan Schulddienstverlening resulteert in 2-3 euro minder maatschappelijke kosten. Maar het is nog niet te laat, want zoals het spreekwoord zegt: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, kunnen we het college nog rustig verzoeken om geen tijd en energie meer te stoppen in deze onuitvoerbare motie. Het CDA wil bouwen aan een krachtig Zutphen, nu en in de komende jaren. Wel geven we onze eigen accenten aan op het gebied van Verkeersveiligheid en de aandacht voor ouderen in de Zutphense samenleving. Bouwen aan vertrouwen. Voor het CDA gaat dat dieper dan alleen het vertrouwen in mensen of in stenen, daarom wensen we u ook allen Gods zegen toe in het komende jaar.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.