Nieuws van politieke partijen over PvdA inzichtelijk

6 documenten

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 12 T/M 17 JANUARI 2020

PvdA PvdA CDA Lansingerland 19-01-2020 13:25

Dit is nummer 537 van de weekverslagen van de PvdA-fractie in Lansingerland, het eerste van 2020. Onze fractie wenst alle lezers van dit weekbericht en volgers van onze politieke activiteiten een goed en gezond 2020 toe. Direct na het kerstreces konden de Gemeenteraadsleden weer volop aan de bak. Deze afgelopen week was gevuld met raadscommissievergaderingen en daar wijden we een aantal berichten aan. Natuurlijk is er ook ander politiek nieuws.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-12-t-m-17-januari-2020/

Winterse Groenzoom

VERTREK WETHOUDER ABEE SLECHT VOOR CONTINUITEIT

Het aanstaande vertrek van wethouder Albert Abee (CDA) naar de gemeente Westland is slecht voor de continuïteit van het bestuur van de gemeente Lansingerland, vindt PvdA fractievoorzitter Petra Verhoef. “Hij is in onze gemeente de bestuurlijk verantwoordelijke voor de zware portefeuille duurzaamheid, glastuinbouw en greenport, financiën en grondzaken. Het gaat hierbij om de ontwikkeling van nieuwe wijken als Wilderszijde, de voltooiing van de bouw op de Westpolder, de realisering van grote bedrijventerreinen, de uitbreiding van het winkelhart van Berkel, de verdere innovatie van de glastuinbouw, de afronding van de verkoop van de Eneco aandelen en de uitvoering van het duurzaamheidsprogramma voor de komende jaren. Geen kleine zaken dus, en vele daarvan zijn bepalend voor de toekomst van Lansingerland”.

Petra Verhoef vindt het jammer dat de wethouder nu vertrekt: “Van een wethouder van het kaliber van Albert Abee had ik eigenlijk verwacht dat hij deze periode nog verder had doorgepakt. Persoonlijke betrokkenheid is essentieel voor het welslagen van onze ambities. Zijn vertrek heeft dus ook gevolgen voor de inwoners, de maatschappelijke organisaties die dag en nacht klaar staan voor onze inwoners en ook voor de partners in het bedrijfsleven en het openbaar bestuur waarmee onze gemeente intensief samenwerkt. Ik kan mij zo voorstellen dat de coalitiepartijen ook wel even moesten slikken.”

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-12-t-m-17-januari-2020/

Ook RET-bus rijdt nu elektrisch

GRATIS OPENBAAR VERVOER VOOR OUDEREN MET LAAG INKOMEN

Wij hebben er jarenlang voor geknokt en nu is het zover, het college van Lansingerland komt met een plan voor gratis openbaar vervoer voor ouderen met een laag inkomen op het RET-net. Onze gemeente heeft de RET en de MRDH kostenramingen gevraagd voor gratis openbaar vervoer voor ouderen. Het gaat daarbij om onbeperkt gebruik van alle RET-lijnen (bus, tram, metro) na 9 uur. Reizen op de E-lijn naar Den Haag is in onderstaande berekening nog niet meegenomen. Het ligt voor de hand om dit extra bij RET in te kopen, vindt het college.

Onbeperkt reizen voor 65-plussers met een inkomen tot 120% van het minimum kost jaarlijks € 94.200. De doelgroep betreft in Lansingerland 1.100 inwoners. De RET schat dat hiervan 605 inwoners gebruik zullen maken van het gratis aanbod en dat zij gemiddeld 160 ritten per jaar maken. 80% procent hiervan maakt reeds gebruik van het OV, 20% is een nieuwe reiziger.

Het college heeft ook nagegaan wat het kost om alle ouderen ongeacht het inkomen gratis openbaar vervoer aan te bieden. De jaarlijkse kosten hiervan zijn € 526.600. De doelgroep betreft in Lansingerland 9.387 inwoners. De RET schat in dat hiervan 6.100 inwoners gebruik zullen maken van het gratis aanbod en dat zij gemiddeld 100 ritten per jaar maken. 60% procent hiervan maakt reeds gebruik van het OV, 40% is een nieuwe reiziger. Ouderen die met een OV-kaart op saldo reizen ontvangen nu al een korting van 34% op al het openbaar vervoer in Nederland.

Zoals bekend, is onze fractie er vanouds een groot voorstander van om, net als in Rotterdam, álle ouderen gratis openbaar vervoer aan te bieden. Het gratis reizen voor 65-plussers met een inkomen tot 120% van het minimum is voor ons de eerste stap. Ons voorstel is wel om de doelgroep iets groter te maken dan de voorgestelde 120% van het minimum. De PvdA gaat in de raadscommissie Samenleving van februari voorstellen om uit te gaan van 130% van het sociaal minimum. Hiermee bereiken we alle ouderen met een inkomen tot modaal. Dit zal ons de financiële kop heus niet kosten.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-12-t-m-17-januari-2020/

Station Westpolder met huiskat

VRIJ BESTEEDBARE ENECO OPBRENGST GEBRUIKEN VOOR DUURZAME TOEKOMST

Eind januari debatteert de Raad over de verkoop van de aandelen Eneco. Wanneer de Raad in meerderheid instemt met verkoop en de verkoop vervolgens definitief doorgaat, ontvangt onze gemeente een bedrag van circa € 137 miljoen. Zoals bekend was de PvdA fractie geen voorstander van de verkoop. Eneco is van cruciaal belang voor de energie transitie. Dit vraagt uit oogpunt van het algemeen belang ook voor de toekomst om directe betrokkenheid van het openbaar bestuur bij dit bedrijf. Maar het debat hierover is beëindigd en een grote raadsmeerderheid is voor verkoop. Het debat gaat nu over de besteding van de verkoopopbrengst. De PvdA-fractie wil dat een belangrijk deel van de opbrengst ingezet wordt voor onder meer grotere inzet op duurzaamheid. Om invloed te krijgen op de besluitvorming, heeft onze fractie besloten om toch voor het raadsvoorstel met betrekking tot verkoop te stemmen.

De verkoopopbrengst zal volgens het college in het tweede kwartaal 2020 ontvangen worden. Vanaf 2021 valt wel het jaarlijkse dividend van € 1,6 miljoen weg. Zonder maatregelen betekent het besluit tot verkoop dus dat er in de gemeentebegroting vanaf 2021 een structureel nadeel ontstaat van € 1,6 miljoen. Het college stelt daarom een drietal concrete maatregelen voor: vervroegd aflossen van twee leningen in 2020, inzetten van een deel van de verkoopopbrengst voor de financieringsbehoefte in 2023 en het vormen van een reserve in 2020 om incidentele nadelen voor de jaren 2021 t/m 2023 op te vangen. De eerste twee maatregelen zijn voldoende om het wegvallende Eneco-dividend vanaf 2024 structureel op te vangen.

Ongeveer € 70 miljoen van de verkoopopbrengst kan worden gebruikt voor nieuw beleid. Het college stelt voor om de aanwending van de verkoopopbrengst aan de orde te stellen in een raadsbreed proces en hierbij integrale afwegingen te maken in relatie tot de meerjarige opgaven van de gemeente Lansingerland. Het college: “De eerste stap is om met elkaar een beeld te hebben van de maatschappelijke opgaven van onze gemeente in de komende 10 tot 15 jaar. Basis voor dit gezamenlijke beeld vinden we samen in een inventarisatie van ontwikkelingen, trends en feiten en de interpretatie daarvan. De tweede stap is dan te bepalen welk financieel beslag deze maatschappelijke opgaven vraagt en welke financiële kaders daarbij van toepassing zijn. Vervolgens weegt de raad het gehele beeld integraal af en neemt concrete besluiten die dan in het tweede kwartaal van 2021 een plaats krijgen in de Kaderbrief 2022. Tot die tijd parkeert de raad de € 70 miljoen waardoor dit bedrag volledig beschikbaar blijft”.

Hamid Azzouzi was onze woordvoerder bij de commissie AB. Het voorgestelde scenario door het college vindt de PvdA fractie een goede keuze. Het is een goed idee om raadsbreed, wel overwogen en in alle rust te bespreken hoe het vrijkomende Eneco budget moet worden ingezet. We moeten hierbij vooral ook denken aan toekomstige inwoners. De PvdA kiest ervoor om met name in te gaan zetten op duurzaamheidsprojecten en op versterking van onze infrastructuur en mobiliteit. Ook een bijdrage aan het grondbedrijf om goedkopere woningen op Wilderszijde en elders te kunnen bouwen ligt voor de hand. We zien uit naar de verdere besprekingen hierover met raad en college. Natuurlijk kunnen ook onze inwoners hier hun mening over geven, maar de toekomstige generaties zullen we vooral in gedachten moeten houden.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-12-t-m-17-januari-2020/

Winterse Groenzoom

WIL COLLEGE 100 SOCIALE HUURWONINGEN PER JAAR GAAN BOUWEN?

Hoe zien de vraag en aanbod eruit?

Tijdens de behandeling van de Kaderbrief 2020 op 11 juli 2019 heeft de raad met de motie ‘Wachttijd sociale huurwoning in Lansingerland’ gevraagd om inzichtelijk te maken hoe groot de groep woningzoekenden is die aangewezen is op huurwoningen tussen € 720,- en € 1.000,- p/m, hoe de wachttijd voor sociale huurwoningen significant teruggebracht kan worden en welke sturingsinstrumenten er zijn om de wachttijd voor Lansingerlandse woningzoekenden terug te brengen en de mate waarin de sturingsinstrumenten beïnvloed kunnen worden. De raadscommissie Ruimte stond afgelopen dinsdag stil bij de notitie met aanbevelingen die het college hierover presenteerde.

In 2018 was volgens het college de gemiddelde inschrijfduur voor een woning in Lansingerland 34 maanden. Dit is inclusief de wachttijd van urgenten en directe bemiddeling. Zonder deze groepen bedroeg de wachttijd voor sociale huurwoningen binnen Lansingerland gemiddeld 50 maanden. In 2016 en 2017 was de inschrijfduur voor de regulier woningzoekende gemiddeld 53 maanden. Voor de totale regio was in 2018 de wachttijd 31 maanden en zonder urgentie en directe bemiddeling was deze wachttijd 40 maanden. Bij de genoemde wachttijden is geen onderscheid gemaakt tussen actief en passief woningzoekenden en woningzoekenden die al beschikken over een zelfstandige woning (koop of huur). 3B Wonen kent een mutatiegraad van 5,5% waardoor er in de huidige situatie jaarlijks 240 woningen beschikbaar zijn.

Een aanzienlijk deel (ongeveer 40%) van de woningen wordt in Lansingerland via directe bemiddeling aangeboden. Hieronder vallen de urgent woningzoekenden. In 2018 kregen huishoudens met onderstaande urgentiegronden een woning: medische noodzaak (12), te hoge woonlasten (27), doorstroom vanuit opvanginstelling (3), herhuisvesting i.v.m. sloop (26), statushouders (33) en overig (4) zoals mantelzorg, situaties met geweld en bedreiging, hardheidsclausule (3). Dit laatste betreft schrijnende gevallen die bij strikte naleving van de urgentieregels niet voor urgentie in aanmerking komen.

Het aantal woningzoekenden voor een sociale huurwoning in Lansingerland op 1 januari 2019 bedraagt 3.928. Hiervan zijn 2.722 personen actief op zoek naar een sociale huurwoning in Lansingerland. De gemiddelde wachttijd voor een starter in Lansingerland bedroeg in 2018 38 maanden en voor een doorstromer 58 maanden. De gemiddelde inschrijfduur voor een Lansingerlandse jongerenwoning was 17 maanden.

In Lansingerland wonen 380 huishoudens in een sociale huurwoning met een te hoog inkomen voor een sociale huurwoning. Als deze groep door verhuist naar een middeldure huurwoning, dan zorgt dat voor meer vrijkomende sociale huurwoningen en dus een kortere wachttijd. Overigens blijkt uit de praktijk dat deze mensen niet erg geneigd zijn te verhuizen naar een dergelijke woning.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-12-t-m-17-januari-2020/

Zilvergracht Berkel Westpolder

Aanbevelingen van het college

Om de wachttijd zo veel mogelijk te beperken zal het college de volgenden instrumenten hanteren en acties uitvoeren.

Doorstroming vanuit een sociale huurwoning naar een nieuwbouw starterswoning continueren (zowel koop als vrije sector huur). Hiervoor zullen we ook bij toekomstige projecten afspraken maken met ontwikkelende partijen. De mogelijkheden en wenselijkheid van een verhuiskostenvergoeding bij doorstromers in een sociale huurwoning nader onderzoeken. Starterslening herinvoeren. In de prestatieafspraken opnemen dat voor jongerenwoningen tijdelijke huurcontracten worden afgesloten. MaasKoepel verzoeken de mogelijkheden voor woningruil te faciliteren. Conform het gemeentelijk bod aan de regio het aantal sociale huurwoningen en overige woningen uitbreiden. Het college gaat er van uit dat er vanaf 2020 100 sociale huurwoningen per jaar opgeleverd worden. Dit is meer dan wat er de afgelopen jaren gerealiseerd is. Voorkomen dat de sociale huurvoorraad afneemt door verkoop of huurliberalisatie. In de prestatieafspraken worden hier afspraken over gemaakt. In het kader van de woonvisie de mogelijkheden van tijdelijke/flexwoningen nader onderzoeken. Met 3B Wonen afspraken maken om lokaal maatwerk waar mogelijk maximaal (25% van de woningen specifiek labelen voor Lansingerlanders) in te zetten. Woningen aanbieden via Loting en DirektKans vooral inzetten bij minder populaire/courante woningen. Bij Maaskoepel er op aandringen tot een realistischer definitie van actief woningzoekende te komen: een blijvend woningzoekende is iemand die in 2 jaar tijd minimaal 8 keer op een woning reageert.

De PvdA fractie waardeert de collegenotitie. Alle cijfers en instrumenten staan nu goed op een rijtje. Feit is wel dat er nog niet veel duidelijk is over de vraag naar betaalbare middenhuur woningen van 750-1000 euro. Hierover volgt van collegezijde later meer. Blij zijn wij als fractie met de toezegging om 100 sociale huurwoningen per jaar te gaan bouwen. Hiermee kan volgens het college de wachttijd in 5 jaar tijd afnemen met 7 maanden

In 2030 moeten het aandeel sociale huurwoningen dus met 1000 gestegen zijn. Wij gaan er vanuit dat er hiervan 750 op Wilderszijde gebouwd zullen gaan worden. Ook de kern Bleiswijk moet goed in beeld komen net als de mogelijke bouwlocatie bij station Lansingerland-Zoetermeer. Er vanuit gaande dat Lansingerland nog wel tot 2035 blijft bouwen ligt een totaal aantal van 1500 sociale huurwoningen dus voor de hand. Dat gaat dus de goede kant op!

Tijdens de commissievergadering van afgelopen dinsdag stelde wethouder Kathy Arends dat de 100 sociale huurwoningen extra per jaar een “rekenexcercitie” betreft dus geen concreet beleidsvoornemen van het college. De PvdA fractie vindt dit vreemd. “Waarom zo’n rekenexercitie, die laat zien dat meer sociaal bouwen verreweg de meest doeltreffende maatregel is, vermelden wanneer je als college niet voor deze oplossing kiest?”, vroeg Petra Verhoef zich af. Ze vond de cijfers ook heel realistisch, passen bij wat er kan en moet gebeuren. De PvdA fractie gaat er vanuit dat deze cijfers een goede indicatie zijn van het door het college de komende jaren te voeren beleid voor bouwen van sociale huurwoningen.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-12-t-m-17-januari-2020/

Verantwoord wandelen in het Rottemerengebied

COLLEGE WIL TERECHT MEER TIJD VOOR OPSTELLEN NIEUW AFVALBELEID

Met het raadsbesluit van 27 september 2018 nam de raad de aanbeveling van de Rekenkamer uit het onderzoek naar Afvalbeleid over om de hoeveelheid restafval terug brengen naar 100 kilo per inwoner. De Rekenkamer sloot met deze aanbeveling aan bij één van de doelstellingen van het VANG-programma (dit is het Rijksprogramma van afval naar grondstof) om de gemiddelde hoeveelheid restafval per inwoner naar 100 kg te brengen, met verdere afname in de jaren daarna. Het behalen van de doelstelling is geen wettelijke verplichting maar de Rijksoverheid zet wel een financiële prikkel in om gemeenten te bewegen de doelstelling te behalen. Zo heeft de regering in het belastingplan voor 2019 besloten om per 1 januari 2019 de Afvalstoffenbelasting te verhogen van € 13,21 naar € 32,12 per ton. Voor elke ton restafval moet een gemeente belasting afdragen, hoe meer restafval, hoe meer belasting. De verwachting is dat de belasting de komende jaren verder stijgt. De inwoners betalen deze rekening. De 100 kg restafval per inwoner is tevens een eerste stap om aan de circulaire ambitie uit “Lansingerland Duurzaam” te werken. In deze visie is vastgelegd dat we in 2050 0 kg restafval per inwoner willen realiseren. Een uiterst ambitieuze doelstelling.

Op 12 maart 2019 is in de Commissie Ruimte gesproken over nieuwe kaders voor het Afvalbeleid, waar deze 100 kilo (“wat” gaan we bereiken) onderdeel van uitmaakt. De Commissieleden wilden echter ook weten “hoe” het college aan de voorgestelde kaders gaat voldoen. De Commissieleden verzochten het college daarom om, aanvullend op de kaders, óók een onderbouwd voorkeursscenario ter bespreking voor te leggen.

“Het nieuwe Afvalbeleid, dat als doel heeft 100 kilo restafval per inwoner (“wat”) te realiseren, moet volgens het college passend zijn bij de situatie van Lansingerland en transparant en begrijpelijk zijn voor de inwoners. Vanwege de gedragsbeïnvloeding die van nieuw Afvalbeleid uit gaat én vanwege de financiële implicaties hiervan, vereist het een scenario dat goed toe te lichten is en een breed draagvlak mag verwachten. Aanvullend hier op kiest het college bewust voor een “zachte landing” van het nieuwe Afvalbeleid bij de inwoners en wil hen de kans geven hun gedrag rond afvalinzameling aan te passen”, aldus het college.

In verband met de impact op de samenleving, wil het college een uitgebreide vorm van burgerparticipatie toepassen, waarbij inwoners betrokken worden bij hoe de afvaldoelstelling behaald moet worden (“hoe”). Om de betrokkenheid en noodzakelijke bijdrage van de inwoners te stimuleren, denkt het college na over actieve interactie met de inwoners, zodat zij mee kunnen denken over wat dat vraagt van de gemeente en de inwoner. Het doel is tot een scenario te komen dat door zoveel mogelijk inwoners gedragen wordt. Het college wil de opzet en uitvoering van de burgerparticipatie met de raad bespreken en de input van de raad in het participatieproces verwerken.

Met het oog op bovenstaande overwegingen én de prijs- en technologische ontwikkelingen op het gebied van afval, neemt het college langer de tijd om tot een weloverwogen en gedragen voorstel te komen. Naar verwachting volgt dit in de tweede helft van 2020.

De PvdA fractie vindt dit een verstandige lijn. Het is bovendien raadzaam om ook het bestuurlijke oor te luisteren te leggen bij de colleges van Rotterdam, Pijnacker-Nootdorp en Zoetermeer omdat daar precies dezelfde problemen spelen als hier. De gemeente Zuidplas is al een stapje verder met het terugbrengen van restafval.

Wellicht kan het werk van de Argumentenfabriek (de mooie digitale Argumentenkaart Afvalscheiding voor gemeenten) de inwoners en de raad van Lansingerland een handje helpen om goede keuzes te maken over de methode van verzamelen van afval. Feit is volgens de Argumentenfabriek wel dat nascheiden van papier, glas en GFT niet mogelijk is.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-12-t-m-17-januari-2020/

Restaurant ‘t Zeeltje Rottemerengebied Bleiswijk

OOK IN LANSINGERLAND EEN VUURWERK VERBOD?

Gaat Lansingerland de gemeente Rotterdam achterna en kiest het in afwachting van landelijke wetgeving voor de komende jaarwisseling voor een algemeen vuurwerkverbod? De PvdA fractie zou hier blij mee zijn en een initiatief vanuit de Raad zeker ondersteunen. Het college deed een digitale enquête naar de wensen naar van de visie op vuurwerkgebruik bij de inwoners. Op zich een prima idee maar wat ons in de enquête opviel was dat er niet gevraagd werd of de inwoners voor of tegen een algemeen en/of gedeeltelijk vuurwerkverbod zijn. Een gemiste kans!

Zie ook: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-werk-periode-9-17-oktober-2017/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-12-t-m-17-januari-2020/

Rottemeren

HOE STAAT HET MET DE UITVOERING VAN “LANSINGERLAND DUURZAAM”?

Medio 2019 stelde de Raad het actieplan “Lansingerland duurzaam” vast. Tijdens de raadscommissie Algemeen Bestuur van afgelopen week stond de belangrijke Uitvoeringsagenda Lansingerland Duurzaam 2020-2024 op de commissieagenda. Dit document dient ook als basis voor de met de raad afgesproken viermaandelijkse voortgangsrapportage.

Voor een groot deel staat volgens het college de besluitvorming met betrekking tot de uitvoering van voorgenomen projecten of beleidsplannen op de rol maar voor een klein deel nog niet. Het gaat hierbij om het initiatief duurzame woningbouw, samenwerking met bewonersinitiatieven, verduurzamen glastuinbouw, duurzame bedrijfsterreinen, stimuleren energiebesparing door bedrijven, verduurzaming van gemeentelijk vervoer, circulair materiaalgebruik in de buitenruimte, terugwinnen van grondstoffen en energie uit afvalwaterketen, samenwerking rond de emissieloze kas, maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI), gescheiden afvalinzameling in het kantoorpand en de publieke afvalbakken, Implementatie DIOR (Duurzame Inrichting Openbare Ruimte) beleid, Tuin van de Toekomst en groen en biodiversiteit.

Niet duidelijk uit de uitvoeringsagenda 2020-2024 werd hoe het op dit moment staat met de samen met de ChristenUnie in juli 2019 ingediende motie waarin het college werd opgeroepen om:

Te onderzoeken hoe de gemeente kan bijdragen aan het voorkomen dan wel verminderen van energiearmoede en welke rol zij daarin kan spelen Te onderzoeken hoe de energiebesparingsmogelijkheden actief meegenomen kunnen worden in de huidige hulp die geboden wordt aan huishoudens die moeite hebben hun energierekening te betalen, bijvoorbeeld via schuldhulpverlening, vroegsignalering van geldzorgen, de voedselbank, wijkteams en welzijnsorganisaties De uitkomsten van bovenstaande onderzoeken te delen met de raad en waar mogelijk mee te nemen in de uitvoeringsplannen van de visie Lansingerland Duurzaam. Bij de uitwerking van het revolverend duurzaamheidsfonds specifiek in beeld te brengen hoe inwoners met minder financiële middelen gebruik kunnen maken van het fonds en/of mogelijk aanspraak kunnen maken op het Warmtefonds van het Rijk.

Natuurlijk informeerden wij er tijdens de commissievergadering naar. Kennelijk had het college nog niets gedaan aan de uitvoering van deze motie, zo bleek uit de reactie van wethouder Abee. Hij haastte zich aan Petra Verhoef toe te zeggen dat het college hierover binnenkort een brief aan de raad zal toesturen.

Het wordt een hele uitdaging om in kaart te brengen hoe de warmtevoorziening ‘nieuwe stijl’ in alle wijken kan worden gerealiseerd. Het ziet er niet naar uit dat de nieuwe wijk Wilderszijde op een collectief warmtenet wordt aangesloten. Dat komt door de aanhoudende problemen met het Rotterdamse warmtebedrijf. Het college blijft vertrouwen houden in het warmtenetwerk. Volgens het college kan het niet bestaan dat we in Lansingerland niet aan de warmteleiding worden aangesloten, linksom of rechtsom. Alleen dan kan warmtevoorziening in de toekomst mogelijk worden gemaakt voor huishoudens en glastuinbouw. Een andere belangrijke uitdaging is ook het vaststellen van maatregelen om de CO2 uitstoot door het verkeer fors terug te brengen. Lansingerland wil in 2050 zelf 25% duurzame elektriciteit gaan opwekken. Dit wordt een hele klus zonder de beschikbaarheid van zonneweiden en windmolens.

De Uitvoeringsagenda Lansingerland Duurzaam 2020-2024 ziet er actiegericht uit. Op diverse fronten worden (soms kleine) stappen genomen. Stapje voor stapje op weg via een concreet uitvoeringsprogramma naar een duurzaam Lansingerland. De PvdA wacht met spanning de verdere evaluatieverslagen af.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-12-t-m-17-januari-2020/

Werken in de Rottemeren

PVDA IS VOOR KOMST CULTUURHUIS IN BERKEL CENTRUM

Afgelopen donderdagavond debatteerde de commissie samenleving over het raadsvoorstel om in de uitbreiding van het winkelcentrum van Berkel een Cultuurhuis Blok B te gaan bouwen. In dit huis zal de Bibliotheek Oostland worden gevestigd, komt er een film- en theaterzaal met 200-250 stoelen, is er ruimte voor commerciële horeca en ook voor allerlei sociaal-culturele initiatieven. De komst van een Cultuurhuis voorziet in de behoefte van vele inwoners en organisaties, zo is uit eerder onderzoek gebleken. Het college kiest ervoor om zelf eigenaar te worden van het Cultuurhuis en dit niet aan de markt over te laten omdat dit financieel het meest aantrekkelijk is. Ook biedt het uiteindelijk voor onze inwoners meer zekerheid dat cultuur de bestemming van het gebouw blijft. Anders worden er ineens winkels of appartementen van gemaakt.

Een op te richten stichting die het gebouw gaat huren moet gaan zorgen voor een divers en aansprekend aanbod. Kernpartners worden de Bibliotheek Oostland, Lantaren het Venster voor de culturele programmaring en een horeca uitbater. De exploitatiekosten worden geraamd op 650.000 euro per jaar waar zo’n 450.000 euro aan inkomsten per jaar tegenover moeten komen te staan. Zowel de raming van de uitgaven als die van de inkomsten zijn onderbouwd maar onzekerheden blijven natuurlijk altijd.

De PvdA is voorstander van de bouw van Cultuurhuis Blok B. Een Cultuurhuis kan een belangrijke trekker in het winkelcentrum worden. De combinatie van bibliotheek, taalhuis, ontmoetingsplek, horeca en theater is ook elders in de praktijk een sterke gebleken. Per inwoner geven we met de komst van het cultuurhuis gemiddeld meer uit aan cultuur, maar niet hoger dan bij buurtgemeenten. Een enthousiast stichtingsbestuur en creatieve kernpartners moeten voor de successen gaan zorgen. Natuurlijk zijn er financiële risico’s. Maar mocht onverhoopt het concept Cultuurhuis in Berkel centrum niet aanslaan dan is het mogelijk om het pand een alternatieve aanwending te geven voor onze inwoners. Een belangrijk punt voor ons is tot slot nog de toegankelijkheid van het gebouw voor ouderen en mensen met een beperking. Ook de stoepen en oversteekplaatsen van bijvoorbeeld de Oudelandse Hof naar het Cultuurhuis moeten goed begaanbaar en veilig zijn.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-12-t-m-17-januari-2020/

Definitieve regenboogoversteek Berkel centrum is klaar!

BETAALBAAR BOUWEN STAAT CENTRAAL OP PVDA NIEUWJAARSRECEPTIE

Maandagavond 20 januari 2020 is de traditionele nieuwjaarsreceptie van de PvdA Lansingerland. Iedereen is van harte welkom om hierbij aanwezig te zijn. Net als tijdens voorgaande jaren wil het afdelingsbestuur en de fractie stil staan bij belangrijke ontwikkelingen in onze gemeente. Een thema dat Lansingerland de komende jaren stevig bezig zal houden is het bouwen van nieuwe woningen. Het gaat hierbij om sneller, meer en vooral betaalbaar bouwen. De vraag naar nieuwe huizen is groot maar het aanbod is voor zeer velen onbetaalbaar. Wat is hieraan te doen? Hoe kunnen starters, leraren, politieagenten, zorgverleners en bouwvakkers zeker zijn van een betaalbaar huis in Lansingerland?

Gedeputeerde Anne Koning (PvdA) van de provincie Zuid-Holland, die wonen en ruimtelijke ordening in haar portefeuille heeft, zal dan zowel vanuit provinciaal als vanuit lokaal perspectief vertellen hoe zij met deze uitdagingen om zal gaan. Directeur-bestuurder Hanneke Vliet Vlieland van de corporatie 3B-Wonen en PvdA fractievoorzitter Petra Verhoef zullen vervolgens reageren op het verhaal van de Gedeputeerde. De PvdA nieuwjaarsreceptie vindt plaats op maandag 20 januari 2020 vanaf 20 uur in partycentrum ’t Manneke, Leeweg 33, 2651 CL Berkel & Rodenrijs.

Tot slot: Aanstaande maandagavond is, zoals hierboven al vermeld, onze Nieuwjaarsreceptie. Woensdagavond is er een beeldvormende vergadering over vuurwerk in Lansingerland. Ook wordt er door raadsleden een werkbezoek gebracht waarbij de huisvesting van arbeidsmigranten centraal staat. En volgend weekend verschijnt natuurlijk weekbericht 538. Dat is in 2020 niet anders dan de jaren daarvoor!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-12-t-m-17-januari-2020/

Retraiterie Rottemeren

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-12-t-m-17-januari-2020/

Pekhuisbrug Bleiswijk

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 12 T/M 17 JANUARI 2020 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 9 T/M 15 NOVEMBER 2019

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD Lansingerland 16-11-2019 18:42

Dit is nummer 531 van de weekverslagen van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het was een volle commissieweek. Op maandag was het bestuur van onze lokale PvdA op het gemeentehuis voor een fotosessie van fractie en bestuur. Dinsdag- en donderdagavond hadden we twee aardig lange commissievergaderingen Ruimte. We doen verslag van de vergadering op donderdag over de beleidsuitgangspunten voor de verdere uitwerking van het Masterplan en Bestemmingsplan Wilderszijde. Op woensdagavond was er een korte vergadering AB. Traditiegetrouw geven we deze week ook weer veel nieuws over openbaar vervoer in ons weekbericht.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-november-2019/

 Landscheiding in de regen

 BELEIDSUITGANGSPUNTEN WILDERSZIJDE ZEKER GEEN HAMERSTUK

Op donderdagavond was de vergadering van commissie Ruimte volledig gewijd aan de uitgangspunten die de raad wil meegeven aan het college voor een nadere uitwerking van het Masterplan en Bestemmingsplan voor de aanleg van de nieuwe wijk op Wilderszijde. Voorafgaand aan de vergadering sprak ondernemer Veltrop in, namens de drie winkeliersverenigingen. Ze maken zich zorgen over de voorgestelde 3000-5000 m2 aan nieuwe winkelruimte, want dat zou op gespannen voet staan met de ontwikkelingen in Bergschenhoek en de uitbreiding aan westzijde van het winkelcentrum in Berkel en Rodenrijs.

Petra Verhoef deed namens onze fractie de woordvoering. Onze fractie is enthousiast dat de aanleg van Wilderszijde nu echt concreter wordt. De plannen schetsen een groene, diverse wijk met twee scholen voor primair onderwijs en voldoende voorzieningen, bijvoorbeeld om te sporten. De auto zal minder bepalend zijn in het straatbeeld, bijvoorbeeld door het verlagen van de parkeernorm. Toch is niet alles koek en ei. Onze fractie heeft allereerst zorgen over de onduidelijkheid over het aantal te bouwen huizen in de categorie ‘sociaal’. Het voorstel spreekt van van 30 tot 40% betaalbare woningen (sociale huur + vrije sector midden huur en koop). Bij 2500 totaal te bouwen huizen zouden er dan 900 in de betaalbare klasse vallen en bij 3000 totaal zou het om 1200 betaalbare huizen gaan. Het zint onze fractie niet dat het deel van woningen dat werkelijke sociale huur betreft niet wordt vastgesteld bij deze uitgangspunten. “Wat ons betreft wordt dat 25% van totaal 3000 te bouwen woningen, dus 750 totaal”, zei Petra stellig. “Zo trekken we het gemiddelde percentage sociale huurwoningen in Lansingerland weer iets op richting de 20%”. De coalitiefracties vermeden het noemen van sociale huur percentages, met uitzondering van VVD die 20% noemde. Voor GroenLinks en D66 is het minimaal 20%, maar liefst meer. D66 vroeg de wethouder wat Rotterdam er voor over zou hebben om meer dan 20% sociale huurwoningen op Wilderszijde te realiseren. Wethouder Abee, die de hele avond de beantwoording voor zijn rekening nam, gaf geen enkele helderheid over het precieze percentage sociale huur, maar verzekerde ons wel dat de 20% uit het coalitieakkoord overeind zou blijven. Toch raar dat er dan zo’n gemengde groep ‘betaalbaar’ blijft staan in het raadsvoorstel.

Petra vervolgde dat de voorziene winkels in ieder geval in de eerste levensbehoeften moeten kunnen voorzien. De kernen Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs bieden immers voldoende ander winkelaanbod en grote supermarkten. Ook vroeg ze de wethouder hoe het staat met het afleggen van de ‘last mile’ bij gebruik van openbaar vervoer (OV). De haltes van bijvoorbeeld de RandstadRail en ZoRobus (op termijn te vertrammen) liggen namelijk best ver buiten het projectgebied. In het Stec-advies werd dat ook nadrukkelijk genoemd: “Verbetering van de OV-bereikbaarheid sluit aan bij het principe ‘eerst bewegen, dan bouwen’ in het nieuwe coalitieakkoord van de provincie Zuid-Holland”.

We kregen van wethouder Abee duidelijkheid over een aantal zaken. Allereerst worden de goedkopere woningen parallel aan de duurdere gebouwd, dus niet eerst het duurdere segment. Verder is de prognose van het advies van Stec dat de wijk pas in 2032 klaar zal zijn wel wat pessimistisch volgens de wethouder. Dat kan misschien wel sneller zijn. Teleurstellend is dat aanhaken aan een warmtebedrijf niet mogelijk is, maar dat is wel begrijpelijk gezien de verschillen in tempo van ontwikkeling. Onze fractie zag een uitgelezen kans om energieneutraliteit te gaan realiseren op buurt en wijkniveau. De wethouder zegde toe keihard te werken aan het overbruggen van ‘de last mile’ bij het OV. De bekende verdwenen halte werd niet bij naam genoemd, maar was in ieders gedachte.

Verder bleek uit de beantwoording dat het aantal vierkante meters voor winkels en andere voorzieningen zoals apotheek of snackbar nog wordt verfijnd op basis van een lopend onderzoek. Petra vroeg op het einde van de vergadering nadrukkelijk aan wethouder Abee of de uitgangspunten, met eventuele aanpassingen op basis van de gehoorde inbreng van de avond, nog voor de raadsvergadering van 28 november aan de provincie en het ministerie van BZK kunnen worden voorgelegd. De wethouder had namelijk diverse malen gezegd dat wat zij er van vinden heel belangrijk is. Stel je voor dat we in de raadsvergadering binnenkort een raadsvoorstel vaststellen waarmee deze belangrijke partijen het niet eens zijn. Of dat gaat gebeuren is niet helemaal duidelijk geworden. Volgens de wethouder moet de raad nu eerst maar een besluit nemen. Maar eens kijken wat er de komende 10 dagen tot aan de raadsvergadering nog allemaal gebeurt.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-november-2019/

 Nog lege Wilderszijde

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-november-2019/

 Meer jongeren, dus groter Wolfert Lyceum

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-november-2019/

Dorp Bergschenhoek krijgt er een buurdorp bij.

 OOK OUDEREN IN BARENDRECHT BEHOUDEN GRATIS OV

Vorige week berichtten wij dat onze fractie tijdens het debat over de gemeentebegroting 2020-2023 een motie indiende om nu eindelijk eens van het college een duidelijk plan (en budgetinschatting) te krijgen over de mogelijkheden voor gratis OV op het RET-lijnennet voor AOW-gerechtigden in Lansingerland. Dit is volgens het college al in de maak voor bespreking in de raad, zo bleek tijdens het debat, en dus trokken wij de motie in.

De PvdA fractie vindt dat er alles aan gedaan moet worden om nog deze bestuursperiode het gratis OV voor in ieder geval ouderen met een smalle beurs te realiseren. Liever hebben wij het voor alle ouderen. Wij worden hierbij gesteund door Het collegeprogramma 2018-2022 dat stelt dat: “We voor senioren de financiële drempel willen verlagen om gebruik te maken van het openbaar vervoer”. Zo kan eenzaamheid bij ouderen met kracht worden bestreden. Gratis OV voor ouderen met een laag inkomen op het gehele regionale RET-net sluit ook goed aan bij het plan van het college om “In 2019 een onderzoek uit te voeren naar flexibel vervoer voor ouderen tussen de kernen en voor werknemers naar bedrijventerreinen. Regio gemeenten als Rotterdam & Capelle a/d IJssel en Barendrecht hebben al veel ervaring opgedaan met gratis OV voor alle ouderen in hun gemeenten. Het college van Lansingerland kan gebruik maken van hun ervaringen over wat het financieel kost en maatschappelijk oplevert.

In Barendrecht dreigde het gratis OV voor alle ouderen beperkt te worden tot alleen ouderen met een minimuminkomen. Een collegevoorstel kreeg afgelopen week geen meerderheid in de raad, zo berichtte het AD Rotterdam. Ouderen in deze gemeente tekende een fel protest aan en lieten stevig van zich horen in de raadszaal van Barendrecht. De voltallige gemeenteraad nam wel het amendement ‘AutoMaatje’ aan, een pilot waarmee vrijwilligers hun minder mobiele plaatsgenoten van deur tot deur vervoeren om zo eenzaamheid terug te dringen.

Barendrecht en Lansingerland zijn vergelijkbare gemeenten als het om bevolkingssamenstelling en bevolkingsgroei gaat. Welvarend vergeleken bij grote buurman Rotterdam. Het is en blijft raar dat het rijke Lansingerland tot op heden niet bereid is om in ieder geval voor ouderen met een laag inkomen gratis OV te regelen. Zo’n regeling is voor de ouderen in Barendrecht zelfs een forse stap terug. Onze fractie is heel benieuwd wanneer het college van Lansingerland haar plannen aan de raad gaat presenteren. Hoe lang pikken de ouderen in Lansingerland het nog dat zij van gratis OV verstoken blijven? Wanneer sluiten zij zich aan bij onze Greet Wijs die zich al jaren hiervoor hard maakt?

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-november-2019/

ZoRo bushalte Berkelse weg bomvol met fietsen

Tot slot: In de aankomende week bezoeken de fracties op maandagavond diverse scholen in verband met het Integraal Huisvestingsplan. Op dinsdag is er een regionale informatiebijeenkomst over huiselijk geweld en kindermishandeling, in Capelle a/d IJssel. Op woensdag een korte commissievergadering Samenleving over een bespreekpunt van Leefbaar 3B (Chillplekken voor de jongeren). Op donderdag geen vergaderingen. Heb een goede week!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-november-2019/

 Seizoen voorbij bij tuin van Floddertje

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-november-2019/

 Bergweg Zuid Bergschenhoek

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-november-2019/

Serene rust op Haagse Malieveld

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-november-2019/

 Nieuwe busstation in Den Haag is mooi geworden.

 

 

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 9 T/M 15 NOVEMBER 2019 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 5 T/M 11 OKT 2019

PvdA PvdA GroenLinks D66 Lansingerland 13-10-2019 06:27

Dit is nummer 527 van de weekverslagen van de PvdA fractie in Lansingerland. Meest schokkende nieuws van deze week was dat er vrijdagochtend 11 oktober op Coming Out Day voor het Gemeentehuis van Lansingerland geen ceremonie was bij het hijsen van de regenboogvlag. Wat een teleurstelling. Op dinsdag was er een vergadering van de commissie Ruimte over onder andere de Regionale Energie Strategie. Daar verzekerde de wethouder ons dat het warmtenetwerk er heus wel komt. Er was ook een verontruste inspraak van de Stichting “Stop geluidsoverlast HSL” die een voorlopige voorziening aangevraagd heeft die moet voorkomen dat er gestart wordt met de testritten voordat de geluidschermen zijn geplaatst. Of ons college dat ook zal doen weten we niet, want de desbetreffende wethouder was tijdens de maandelijkse HSL-update al weg. Bij commissie AB lag de aandacht bij de best zonnige Zomerrapportage. We besluiten met een bijdrage over het armoedepercentage in Lansingerland.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-okt-2019/

Renovatie klokkenboerderij Rodenrijse weg

COLLEGE STOPT REGENBOOG CEREMONIE OP COMING OUT DAY

Er was vrijdagochtend 11 oktober op het plein voor het Gemeentehuis van Lansingerland geen ceremonie bij het hijsen van de regenboogvlag vanwege Coming Out Day. Het college vindt het niet meer nodig om hier dit jaar en de komende jaren met een korte plechtigheid bij stil te staan. De afgelopen 4 jaar vond deze ceremonie, waarbij raadsleden en andere belangstellenden aanwezig waren, wel plaats. Het initiatief voor het gezamenlijk hijsen van de regenboogvlag werd in 2014 genomen door de D66 en PvdA-fracties in de raad van Lansingerland. Volgens het college wordt voortaan afgezien van een ceremonie omdat dit ook niet gebruikelijk is bij het hijsen van vlaggen voor andere maatschappelijke doelen.

De PvdA-fractie in Lansingerland is ontstemd over dit college besluit. “Het college geeft met haar besluit een volstrekt verkeerd signaal af. Voorkomen van maatschappelijke uitsluiting en ervoor zorgen dat iedereen er in Lansingerland bij kan horen, zijn bestuurlijke topprioriteiten. Waarom een eind maken aan zo’n belangrijke plechtigheid voor de LHBTI’s in onze gemeente? ” vindt PvdA fractievoorzitter Petra Verhoef. Onze fractie zal hierover samen met de GroenLinks fractie schriftelijke vragen aan het college gaan stellen.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-okt-2019/

De regenboogvlag werd gehesen zonder ceremonie

 REGIONALE ENERGIETRANSITIE

Bij de vergadering van de commissie Ruimte van dinsdag 8 oktober stond de Regionale Energie Strategie (RES) op de agenda. De RES is een instrument om te komen tot regionale keuzes en samenwerking voor onder andere de opwekking van duurzame elektriciteit en een goede energie-infrastructuur. Het omvat de strategie die de RES-regio hanteert om lokale en regionale energiedoelstellingen te bepalen en te halen, met 2030 als horizon en een doorkijk naar 2050.

Onze fractie vindt dat de documenten van de RES die bij het agendapunt waren bijgevoegd een goede inventarisatie geven van toekomstige duurzame energiebronnen, al blijft het nog wat abstract. Net als vele andere fracties stond onze fractie stil bij het warmtenetwerk. Restwarmte wordt zeer belangrijk voor verwarming van huizen in de toekomst binnen onze gemeente. De plannen voor een warmteleiding over ‘Oost’ die ook de stad Leiden van warmte zou moeten gaan voorzien, staan op de tocht. De plannen om een andere warmteleiding over ‘Midden’ richting Westland en Den Haag te koppelen aan die over Oost, tot een gezamenlijk te runnen “warmterotonde”, ging in het voorjaar van 2018 de mist in. We vroegen wethouder Abee hoe hij met de ontstane impasse omgaat. Welke vertraging voor de duurzaamheidsplan is voorzien? Wethouder Abee blijft vertrouwen houden in het warmtenetwerk. Volgens hem kan het niet bestaan dat we in Lansingerland niet aan de warmteleiding worden aangesloten, linksom of rechtsom. De warmte is namelijk essentieel, om de toekomst mogelijk te maken voor huishoudens en glastuinbouw. Die laatste voedt de wereld. Het ministerie zal heus zijn verantwoordelijkheid nemen en vanuit de RES zal men blijven lobbyen. Helaas heeft het tot dusverre nog geen zekerheid opgeleverd.

Verder vroegen we vanuit onze fractie nog of het college de uitermate energieke en vernieuwende klimaatplannen van Rotterdam volgt en of er al concrete samenwerking is bijvoorbeeld met betrekking tot een duurzaam Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Volgens de wethouder was het vliegveld niet in de RES besproken. Wel is zeker dat het vliegveld beperkingen oplegt aan windmolens. Bleiswijk als gebied voor windmolens is nog niet weggestreept, maar technisch is dat niet eenvoudig. Kortom: de bespreking van deze RES gaf niet direct aanleiding tot zorgen, maar het geeft ook niet de indruk dat er hier doorbraken worden gemaakt op het gebied van duurzame energievoorziening. Voorlopig weer vinger aan de pols houden dus.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-okt-2019/

Voormalige kruidenierszaak Rodenrijse weg

 ZONNIGE ZOMERRAPPORTAGE

In vergelijking met de gemeentebegroting 2019 ziet de financiële stand van zaken van de gemeente Lansingerland er aan het einde van de zomer goed uit. Nadat alle financiële meevallers en tegenvallers bij elkaar opgeteld en afgetrokken waren, bleef er een positief begrotingssaldo van 8 ton over. Dit blijkt uit de Zomerrapportage 2019 die afgelopen woensdag besproken werd in de raadscommissie Algemeen Bestuur. Met de zomerrapportage legt het college verantwoording af aan de Raad over de behaalde resultaten van dit jaar tot nu toe en de verwachte resultaten tot het einde van het jaar, zowel beleidsmatig als financieel. Kennelijk ontloopt Lansingerland tot op heden het lot van vele andere gemeenten die vanwege de grote uitgavenstijgingen op het sociale domein en tegenvallende algemene uitkeringen van het Rijk voor 2019 en komende jaren voor forse bezuinigingen komen te staan.

Hamid Azzouzi was onze woordvoerder. Het viel onze fractie op dat de zomerrapportage vooral financieel van aard is. We missen het beleidsmatige gedeelte. In december 2017 heeft de raad het document Planning & Control cyclus vastgesteld. Daarin is juist gekozen voor een zomerrapportage in plaats van een voor- en najaarsnota om de Raad in de gelegenheid te stellen om beleidsmatig en financieel bij te sturen. Hamid wilde van de wethouder hier een toelichting op.

Hij ging verder in op de stijgende lijn van de kosten in het sociaal domein. Ook in Lansingerland spelen hogere uitgaven in het sociale domein dan voorzien. Vooral op het terrein van de jeugdzorg zijn er grote financiële zorgen. Voor de zorg ten behoeve van jongeren met een beperking wordt 6.5 ton meer uitgegeven dan begroot. Ook het aantal persoonsgebonden budgetten voor jeugdhulp (PGB’s) stijgt met 4.8 ton per jaar. Volgens het college worden deze in Lansingerland relatief vaak gebruikt omdat veel ouders specifieke wensen hebben voor de ondersteuning van hun kinderen. Het college onderzoekt of hier wat aan te doen is. “Eventuele wijzigingen nemen wij mee in de Verordening Sociaal Domein 2020”, aldus het college. De specialistische jeugdzorg in regionaal verband vraagt tenslotte om een extra gemeentelijke bijdrage van 4.7 ton per jaar waardoor er in totaal een tegenvaller van ruim 1.5 miljoen ontstaat.

Hamid benadrukte dat de PvdA het belangrijk vindt dat de benodigde zorg geleverd wordt. We maken ons wel zorgen over de monitoring van deze kosten en de maatregelen die de gemeenschappelijke regeling moet nemen. Hij vroeg de wethouder om aan te geven wanneer de raad hierover nieuwe informatie krijgt. Wethouder van Tatenhove nodigde hem uit om dit in de toekomst te komen volgen bij commissie Samenleving.

Hamid vervolgde: “”Gelukkig verwacht het college voor de komende periode lagere kosten voor Participatiewet-uitkeringen, omdat het wil zorgen voor 15 % minder uitkeringen aan het einde van de huidige collegeperiode. Dit levert een structurele besparing op. De PvdA fractie hoopt dat dit gaat lukken, want het is natuurlijk goed om meer mensen aan het werk te krijgen.”

Verder noemde Hamid dat er bij fasering van investeringen een verschuiving van bijna 10 miljoen euro van 2019 naar 2020 heeft plaatsgevonden. Hij vroeg zich af wat de reden is voor die ‘investeringsboeggolf’. Het roept de vraag op: hoe realistisch zijn onze planningen? Hij vroeg de wethouder om een toelichting hierover. In de beantwoording gaf wethouder Abee aan dat er ‘in control gesprekken’ zijn en dat investeringsprojecten beter zullen worden doorgelicht op realiteitszin.

Hamid eindigde met het voorstel van het college om 6 ton beschikbaar te stellen ten behoeve van de heropenstelling van de Noordeindseweg in noordelijke richting. Volgens hem lijkt het erop dat de investering van de heropenstelling van de Noordeindseweg er zomaar is gefietst in deze rapportage. Wel verwijst het college naar een raadsbesluit van 2016, maar moet deze investering niet via een afzonderlijk raadsvoorstel naar de raad komen? Moet dit niet inhoudelijk besproken worden in commissie Ruimte? Hij vroeg de wethouder om dit toe te lichten.

Wethouder Fortuyn gaf in de beantwoording aan dat de raad in 2017 had besloten tot een investeringskrediet en dat er nu al gesprekken lopen met Delfland als grondbezitter. De voorbereidingen worden dus al getroffen. Maar hebben we als raad nu werkelijk het uitvoeringsbudget hiervoor ter beschikking gesteld? Onze fractie ziet namelijk dat er belangrijkere prioriteiten zijn als het gaat om de mobiliteit en verkeersveiligheid in Berkel en Rodenrijs.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-okt-2019/

 Eenrichtingsverkeer richting Zoetermeer op Noordeindseweg?

 LANSINGERLAND TELT RELATIEF WEINIG ARME MENSEN

In Lansingerland wonen betrekkelijk weinig arme mensen. Dit blijkt uit een recente publicatie van het SCP dat een overzicht en een analyse biedt van de armoede in Nederlandse gemeenten in 2017. Zie voor de hele publicatie: https://digitaal.scp.nl/armoedeinkaart2019/waar-wonen-de-armen-in-nederland/

In 2017 woonden er 2108 arme mensen in Lansingerland. Het gaat om 3.6% van de bevolking. Het aantal arme inwoners loopt de afgelopen jaren fors terug. In 2013 waren het er nog 2445 (4.4% van de bevolking). Het landelijk gemiddelde is 5.7%. Van de verstedelijkte gemeenten in het midden en zuiden van onze provincie telt Lansingerland het laagste percentage armen. Zelfs in een gemeente als Wassenaar wonen er meer: 6.7%. Alleen plattelandsgemeenten als Midden Delfland (3.1%), Korendijk (2.9%) en Albrandswaard (3.1%) hebben minder arme inwoners.

Het SCP hanteert het “niet-veel-maar-toereikendbudget”. Dit budget houdt ook rekening met de minimale kosten van ontspanning en sociale participatie. Denk aan het lidmaatschap van een sport- of hobbyclub of een jaarlijkse korte vakantie. Deze uitgaven zijn niet strikt noodzakelijk, maar veel mensen beschouwen ze wel als zeer wenselijk. Het niet-veel-maar-toereikendbudget is nog steeds bescheiden. Luxegoederen, zoals een auto, ontbreken. In 2017 bedroeg in Nederland het aantal armen volgens het niet-veel-maar-toereikendcriterium bijna 939.000 (5,7%). Dit zijn ruim 40.000 armen minder dan in 2016. In 2017 kwam een arm huishouden op jaarbasis net iets meer dan € 3.000 tekort ten opzichte van het niet-veel-maar-toereikendcriterium. Dit is een ‘mediaan’ bedrag: bij de helft van de huishoudens is het tekort groter, bij de andere helft kleiner. Om het totale inkomenstekort van de arme huishoudens in Nederland aan te vullen zou in 2017 iets minder dan € 2,2 miljard nodig zijn. Omgerekend naar Lansingerland is ongeveer € 2 miljoen op jaarbasis voldoende om de lokale armoede op te lossen. Een te overzien bedrag, lijkt ons!

Armoede wordt steeds meer het probleem van statushoudende vluchtelingen. Het lukt ons op dit moment nog niet om succesvolle integratieprojecten te ontwikkelen, die deze mensen écht kansen bieden om mee te doen in onze samenleving. In 2021 worden de gemeenten eindelijk verantwoordelijk voor de integratietrajecten en de maatschappelijke begeleiding. Deze kans moeten we met beide handen gaan aangrijpen. Ook de armoede bij mensen met een uitkering vanwege arbeidsongeschiktheid (voormalige Wajongers met beperkte arbeidsgeschiktheid), kinderen, ouderen en alleenstaanden vraagt grote aandacht. Onze fractie bepleit al langer de terugkomst van gesubsidieerde arbeid voor deze groepen die anders kansloos zijn op de moderne arbeidsmarkt. De arbeidsmarkt regio Holland Centraal waartoe Lansingerland behoort telt slechts 5% arme mensen. Kortom, waarom lossen we dit met zijn allen niet op? Help armoede de wereld uit, te beginnen in Lansingerland!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-okt-2019/

Starterswoningen in Berkel centrum

 Tot slot: Aanstaande maandag is er een voortgangsoverleg over de uitgangspunten van de omgevingsvisie en worden er voorbereidingen getroffen voor de dialoogavond hierover met inwoners op 6 november. Op woensdagavond is er een beeldvorming over ouderen, cultuurhuis blok B en Wilderszijde. En op donderdag wordt de begroting 2020 toegelicht. Heb een goede week!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-okt-2019/

 Poller Herenstraat nog steeds kapot

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-okt-2019/

Bouwlocatie Hordijkterrein

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-okt-2019/

Lange fietsers bukken hier!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-okt-2019/

Rodenrijseweg

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-okt-2019/

 Zwanen langs Rodenrijse weg

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-okt-2019/

 Voormalige veiling en koffiehuis bij Rodenrijs

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 5 T/M 11 OKT 2019 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 28 SEPT t/m 4 OKT 2019

PvdA PvdA GroenLinks D66 CDA Lansingerland 04-10-2019 20:29

Dit is nummer 526 van de weekverslagen van de PvdA fractie in Lansingerland. Op maandag bezocht de voorzitter van de PvdA-afdeling Lansingerland, Gerard Bovens, onze fractie om weer eens bij te praten. Hij werd bij het koffie-apparaat op het gemeentehuis warm ontvangen door de diverse fracties en wethouders. En natuurlijk ook door onze fractie. Op donderdag was er de maandelijkse raadsvergadering waar – al weer – de problematiek rond de standplaatsen in het centrum van Berkel en Rodenrijs op de agenda stond. Duidelijke regelgeving en volgen van afgesproken procedures blijken daar de crux van de oplossing. De wethouder en haar ambtenaren gaan het regelen. Verder werd in die raadsvergadering uitgebreid gesproken over de uitgangspunten bij parkeren en bouwen in Berkel Centrum Oost. We berichten nog kort over het Rotterdamse warmtebedrijf en de HSL. De mooie foto’s zijn van een regenachtig Rottemerengebied in Bleiswijk en behoeven geen titels.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-28-sept-t-m-4-okt-2019/

PARKEREN EN BOUWEN IN BERKEL CENTRUM OOST

Vorige week in weekbericht 525 berichtten wij over de start van de grote bouwwerkzaamheden aan de westkant van Berkel centrum, deze week richten wij onze schijnwerpers op de ingrijpende veranderingen aan de oostzijde van Berkel centrum. Het Hergerborch-complex wordt gesloopt en wordt vervangen door nieuwe woningen waarvan 60-80 in de sociale huursector. Ook moet er het nodige aan de verkeersstromen en het parkeren gebeuren. De raad boog zich afgelopen donderdag over de nota van uitgangspunten voor dit nieuw te ontwikkelen gebied.

Het is volgens de gemeentelijke plannenmakers niet wenselijk om het huidige winkelcentrum nog verder naar het oosten door te trekken. Beter is om het bij de Kerksingel te laten eindigen. Het groene karakter van het nieuw te ontwikkelen Hergerborch-gebied wordt versterkt door het groen vanuit het Annie M.G. Schmidtpark zoveel mogelijk richting de Kerksingel te trekken. Zo ontstaat voor wandelaars en fietsers een aantrekkelijke en directe verbinding met dit mooie gebied. Het centrumgebied ligt in de toekomst om de hoek van het park.

Ook zijn er plannen voor het toekomstige parkeren in het gebied bij de Kerksingel, de Molenwerfstraat en de Raadhuislaan. Het idee is dat er voldoende parkeerplekken komen aan zowel de west- als aan de oostkant van het winkelcentrum. Aan de oostzijde zijn er momenteel veel te weinig. Er moeten volgens de nota van uitgangspunten zo’n 120 parkeerplekken bij komen om in de toekomstige vraag te voorzien. Drie varianten zijn bedacht om de uitbreiding van het aantal parkeerplekken te realiseren: het handhaven van het huidige parkeerterrein bij de Molenwerfstraat met hieronder een ondergrondse parkeergarage met één laag, het vervangen van het huidige parkeerterrein door een groen plantsoen met het hieronder bouwen van een parkeergarage met twee lagen en, tenslotte, een variant met parkeren op het maaiveld waarbij een ondergrondse parkeergarage wordt gebouwd bij de nieuwbouw op het huidige Hergerborch-terrein.

Petra Verhoef gaf tijdens het raadsdebat aan blij te zijn met de ontwikkeling van de 80 sociale huurwoningen op het Hergerborch-terrein. Het is goed om de diverse varianten met betrekking tot het parkeren en de verkeersstromen verder uit te werken. Voor de PvdA fractie staat centraal dat de herinrichting van Berkel centrum Oost toekomstbestendig is. Dat betekent bijvoorbeeld dat er qua aantal parkeerplekken rekening wordt gehouden met de groei van Lansingerland met nog zo’n minimaal 7000 woningen in de komende 10 jaar. Denk bijvoorbeeld aan de komst van Wilderszijde. Daarom steunt de PvdA het amendement van D66 om het aantal extra parkeerplaatsen op minimaal 120 te stellen. Petra Verhoef: “Het zou natuurlijk fijn zijn voor met name de winkeliers en winkelend publiek dat de overlast vanwege de bouw van een parkeergarage minimaal is, maar dit mag geen reden zijn om een suboptimaal aantal parkeerplaatsen te creëren. Ondergronds parkeerplekken bouwen is duur(der), maar heeft ook voordelen. Er kan een groene ruimte worden gemaakt op de plek waar nu de parkeerplaatsen zijn voor de supermarkten. Dit geeft veel groen in een centrum dat inmiddels flink versteend is, zorgt voor afvoer van regenwater en voor verkoeling, een mogelijkheid voor klimaatadaptatie”.

Voor de PvdA-fractie is er dus sprake van een groot openbaar belang. Het is voor het college en raad het overwegen dus waard om zelf te financieren in de bouw van een ondergrondse parkeergarage en daarbij ook andere partijen om cofinanciering te vragen.

Petra Verhoef gaf aan het van groot belang te vinden dat er geen vertraging van de ontwikkeling van terrein van Hergerborch door 3B-Wonen ontstaat. “Het is ons onduidelijk of de eventuele bouw van een parkeergarage onder het huidige terrein van Hergerborch voor ons niet acceptabele vertraging zal geven. 3B-Wonen wil 80 sociale woningen bouwen, en het is dus belangrijk dat de kosten voor zo’n ondergrondse parkeergarage gedeeld worden en niet leiden tot vertraging of inkrimping van bijvoorbeeld het aantal sociale woningen”.

De nota van uitgangspunten werd door de hele raad onderschreven. De PvdA steunde uiteindelijk de motie van GroenLinks waarin om een onderzoek werd gevraagd om een eventueel bovengronds parkeerterrein te voorzien van een zonnepanelen-dak. Wel met enige aarzeling, omdat een serie van afdakken mogelijk niet zo’n aantrekkelijk straatbeeld geeft. Maar het is natuurlijk nuttig om elektrische auto’s tijdens het winkelen op die manier van stroom te voorzien. De motie kreeg geen meerderheid.

Ook gingen wij mee met een amendement van Leefbaar 3B waarin werd gesteld dat de raadscommissie Ruimte opnieuw aan zet moet zijn wanneer de in de nota van uitgangspunten geschetste verkeersvariant, waarin het verkeer via de Molenwerfstraat direct naar het Berkelsedijkje wordt geleid en niet meer naar de Raadhuislaan zoals nu het geval is, niet haalbaar is. In de nota van uitgangspunten staat dat, mocht de geschetste optie niet te realiseren zijn, er een terugvaloptie naar de huidige situatie zal zijn. Het amendement kreeg, dankzij de brede steun van de oppositiepartijen, een raadsmeerderheid.

De raad ging, met de stemmen van GroenLinks tegen, tenslotte ook akkoord met het D66 amendement om aantal extra parkeerplaatsen op minimaal 120 te stellen. Het college gaat nu aan de slag om de nu vastgestelde uitgangspunten uit te werken naar concrete plannen. Goed georganiseerde burgerparticipatie is hierbij van groot belang.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-28-sept-t-m-4-okt-2019/

TOEKOMST WARMTEBEDRIJF OOK BELANGRIJK VOOR LANSINGERLAND

Er is de afgelopen week veel te doen geweest over het sinds 2006 opgerichte Rotterdamse Warmtebedrijf, waarvan Rotterdam het aandelenpakket bezit. De Rekenkamer maakte korte metten met de wijze waarop het Rotterdamse gemeentebestuur de afgelopen jaren is omgegaan met de financiële risico’s. De plannen voor een warmteleiding over ‘Oost’ die ook de stad Leiden van warmte zou moeten gaan voorzien, staan op de tocht. Het is zeer onzeker of het Warmtebedrijf op tijd warmte aan Leiden kan gaan leveren. Lukt dit niet dan slaat Rotterdam geen goed figuur, omdat de stad dan zijn leveringsverplichtingen niet kan na komen. De bestuurlijk verantwoordelijke van de gemaakte afspraken was wethouder Adriaan Visser (D66) die in februari 2019 aftrad vanwege een andere affaire.

Adriaan Visser trok tot 2019 ook het project dat moest leiden tot de verkoop van de in gemeentelijke handen zijnde aandelen van Eneco. Ook Lansingerland stemde, met tegenstem van onder meer de PvdA-fractie, voor de verkoop van het Eneco-aandelenpakket. Omdat een meerderheid van gemeentelijke aandeelhouders voor verkoop was, loopt momenteel het besluitvormingsproces welk bedrijf het aandelenpakket van zeker 3 miljard euro mag gaan overnemen.

Het Rotterdamse Warmtebedrijf is mede in de problemen gekomen omdat het zware concurrentie kreeg van een ander initiatief waarin het ministerie van Economische Zaken, de Gasunie, het Havenbedrijf en, jawel, ook Eneco samen optrekken. Die willen een warmteleiding over ‘Midden’ richting Westland en Den Haag. Het aanvankelijke plan om beide initiatieven te koppelen tot een gezamenlijk te runnen “warmterotonde” ging in het voorjaar van 2018 de mist in. Rotterdam loopt volgens de regionale media het risico van een strop van een half miljard. De Rotterdamse Raad overweegt een raadsenquête over de hele gang van zaken. Wonderlijk is dat juist Eneco, dat nu nog voor 100% in gemeentelijke handen is, het Rotterdamse Warmtebedrijf dat ook voor 100% in handen van de gemeente Rotterdam is, frustreert. Met Adriaan Visser tot maart 2019 als voorzitter van de aandeelhouderscommissie Eneco en tevens als Rotterdamse portefeuillehouder verantwoordelijk voor het Warmtebedrijf.

De komst van een Warmtebedrijf dat in de nabije toekomst warm water vanuit energiecentrales en industrieën aan inwoners en bedrijven gaat leveren, is ook voor de gemeente Lansingerland van groot belang. Onze gemeente ligt vlakbij het Rotterdamse havengebied dat warmte kan gaan leveren. Om stap voor stap woningen en bedrijven van het bestaande gasnet los te kunnen koppelen, is aansluiting op een warmtenet van groot belang. De komst van een warmterotonde, die warmte levert maar waarop ook bijvoorbeeld de glastuinbouw overtollige warmte aan kan terug leveren, is voor onze gemeente essentieel om de duurzaamheidsplannen uit te voeren en de voor 2030 gestelde doelen te kunnen halen.

Het is onze fractie niet bekend hoe het college van Lansingerland, waarin Albert Abee (CDA) portefeuillehouder is, met de ontstane impasse omgaat. Wij halen onze informatie tot op heden uit de regionale media. Het zou ons college sieren wanneer zij op korte termijn de raad informeert wat de problemen met het Rotterdamse Warmtebedrijf en het initiatief van de Gasunie en Eneco c.s. voor onze gemeente gaan betekenen. Wist het college van de rol van Eneco? Welke vertraging voor de duurzaamheidsplannen zijn er te verwachten? Komt de warmterotonde er? De PvdA-fractie hoort het graag!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-28-sept-t-m-4-okt-2019/

COLLEGE ZIET GEEN VERTRAGING BIJ BOUW HSL GELUIDSSCHERMEN

In weekbericht 524 berichtten wij over de vertraging die zal ontstaan bij het bouwen van de nieuwe geluidsschermen langs het HSL-spoor door de nachtelijke testritten van de nieuwe Intercity treinen. Volgens ons zou het zo maar 2023 kunnen worden voordat de schermen echt worden geplaatst. Zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

Het college kijkt hier anders tegen aan. Dit blijkt uit antwoorden op de vragen die de Leefbaar 3B fractie in september stelde. Deze fractie vroeg zich af of de bouw van de extra geluidafscherming in Lansingerland pas vanaf 2023 zou kunnen starten. Dit vanwege de testritten in de nacht die doorlopen tot en met december 2022.

Het college reageerde ontkennend: “Voor de bouw van de extra geluidsafscherming zijn door ProRail Trein Vrije Periodes aangevraagd, waarbinnen de werkzaamheden uitgevoerd moeten worden. Dit staat los van de testritten. Tijdens die Trein Vrije Periodes kunnen dus ook geen testritten worden uitgevoerd”.

Het antwoord van het college staat op gespannen voet met het verhaal van de stichting Stop Geluidsoverlast HSL in de Heraut van 25 september. De stichting op haar beurt vindt het “Onvoorstelbaar dat de bouw van geluidsschermen nu aanzienlijk wordt vertraagd door de testritten. Een betrekkelijk simpel project als het bouwen van geluidsschermen en aanpassingen van bestaande schermen duurt jaren, terwijl er nog geen zicht is op de start van de werkzaamheden”.

De PvdA fractie denkt dat het college in haar beantwoording aan de Leefbaar 3B fractie er naast zit. Wat zich ook nu weer wreekt, is het gebrek aan directe betrokkenheid van het college bij het nu al 4 jaar durende project van co-realisatie tussen de stichting en een afdeling van het ministerie van I&W dat tot de plaatsing van extra schermen zal moeten leiden. Het college staat al jaren langs het HSL-spoor en het ministerie van I&W spreekt met meerdere monden. En de inwoners van Berkel Noord zijn helaas de dupe.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-28-sept-t-m-4-okt-2019/

Tot slot: De komende week is een commissieweek die natuurlijk start met een fractievergadering op maandag. Op dinsdag bespreken we onder andere de Regionale Energiestrategie (RES) bij commissie Ruimte. Op woensdag wordt de zomerrapportage besproken bij commissie AB. Let op: commissie Samenleving vervalt vanwege gebrek aan agendapunten. Heb een goede week!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-28-sept-t-m-4-okt-2019/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-28-sept-t-m-4-okt-2019/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-28-sept-t-m-4-okt-2019/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-28-sept-t-m-4-okt-2019/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-28-sept-t-m-4-okt-2019/

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 28 SEPT t/m 4 OKT 2019 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

BOUW WINDMOLENS IN LANSINGERLAND VAN ...

PvdA PvdA Lansingerland 04-01-2019 13:54

BOUW WINDMOLENS IN LANSINGERLAND VAN DE BAAN De nieuwsbrief van december 2018 van Lansingerwind, een enthousiaste lokale windenergie coöperatie in oprichting bevatte een opvallend en verontrustend bericht over de stand van zaken met betrekking tot de bouw van windmolens in Lansingerland. Het was de bedoeling dat Lansingerwind samen met Eneco windmolens zou gaan ontwikkelen op Bleizo/Prisma. Lansingerwind berichtte dat de locaties die overbleven, precies staan in het gebied dat wordt verkend als mogelijke woningbouwlocatie. Eneco is vervolgens afgehaakt. Toen bleef alleen Lansingerwind over. Agrarische ondernemers bleken niet te willen meewerken aan de ontwikkeling van windmolens in het gebied. Verantwoordelijk wethouder Abee gaf vervolgens namens het college aan dat “er ook door hun geen verdere stappen konden worden ondernomen om windmolens op korte termijn ruimtelijk te kunnen inpassen op Bleizo/Prisma”. Lansingerwind concludeert dat zij “onder de huidige omstandigheden geen mogelijkheden zien voor ontwikkeling van windmolens in Lansingerland”. Zij vinden dit zeer betreurenswaardig, zeker gezien de inzet en tijd die zij in dit project hebben gestoken. De provincie Zuid-Holland is door hen op de hoogte gesteld. Onze fractie is zeer verbaasd over deze negatieve ontwikkeling. Bijna een jaar geleden stelde de raad het gemeentelijke beleids- en toetsingskader windenergie vast. Met de provincie is toen afgesproken dat Gedeputeerde Staten haar vergunningverlenende bevoegdheid aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland overdraagt en dat de gemeente Lansingerland 12 MW windenergie zal realiseren. Deze opgave is eveneens geborgd in de Routekaart Windenergie die op 7 juli 2017 door de raad is vastgesteld. De gemeente heeft de rol van facilitator in het proces. Over het door het college toen gepresenteerde raadsvoorstel was onze fractie zeer kritisch. Wij vonden en vinden nog steeds dat het college actief moet gaan deelnemen aan de coöperatie die Lansingerwind wil gaan vormen en gaven daarom in een amendement aan dat de gemeente de rol van (mede)oprichter, beheerder, (mede)eigenaar en financier van de corporatie moet krijgen. De inwoners profiteren dan voor 100% mee van de levering van energie en van de financiële opbrengsten. Ons amendement haalde het toen niet. We stonden compleet alleen. In het genomen raadsbesluit bleef de gemeente dus aan de zijlijn staan en gingen de baten van de windmolens maar zeer ten dele naar de inwoners zélf. De PvdA-fractie constateert dat het nu zeer onzeker is geworden of Lansingerland de aan de provincie beloofde 12 MW windenergie wel zal gaan leveren. Buiten Bleizo/Prisma waren er geen alternatieve locaties. Onze fractie is heel benieuwd hoe de provincie gaat reageren. Die zal wel ‘not amused zijn. Overigens is de raad hierover door het college nog niet op de hoogte gesteld. Het is triest om te zien hoe het prachtige burgerinitiatief Lansingerwind door het college zo om zeep geholpen wordt. Uiteraard komen wij hier in de raadscommissie of gemeenteraad op terug.

Persbericht coalitievorming

VVD VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 CDA Lansingerland 25-05-2018 04:25

Brede steun voor raamwerk coalitievorming.

https://lansingerland.vvd.nl/nieuws/30493/persbericht-coalitievorming

Leefbaar3B en VVD kiezen voor CDA en ChristenUnie als beoogde partners in een stabiele meerderheidscoalitie. Leefbaar3B, VVD, CDA en ChristenUnie dragen respectievelijk Simon Fortuyn, Kathy Arends, Albert Abee en Ankie van Tatenhove voor als kandidaat wethouders. Dit hebben Leefbaar3B en VVD donderdag 24 mei laten weten aan de fractievoorzitters van alle partijen in de gemeenteraad van Lansingerland.

Raamwerk Leefbaar3B en VVD hebben op 16 mei het Raamwerk voor een coalitieakkoord aangeboden aan de lijsttrekkers van CDA, WIJ Lansingerland, ChristenUnie, D66, GroenLinks en PvdA. Het raamwerk vormt de basis voor een nieuw coalitieakkoord in de gemeente Lansingerland. Namens de twee formerende partijen nodigde formateur Jaap Paans de zes andere partijen in de gemeenteraad uit kenbaar te maken of men het raamwerk onderschrijft. Ook is hen gevraagd welke aanvullingen, wijzigingsvoorstellen of wensen men heeft en welke wethouderskandidaat op welke portefeuille(s) men voordraagt.

Basis voor stabiele meerderheid In de zoektocht om te komen tot een stabiele meerderheidscoalitie hebben Leefbaar3B en VVD, de zes andere partijen in de raad van Lansingerland de uitgestoken hand geboden. Paans constateert: ,,Het raamwerk met de titel 'Duurzaam aanpakken; groeien - versterken - koesteren' wordt door 7 van de 8 partijen in de gemeenteraad onderschreven. Het bestaat uit 12 opgaven voor de periode 2018-2022 en biedt richtinggevende uitspraken met ruimte voor aanvulling. CDA, WIJ Lansingerland, ChristenUnie, D66 en GroenLinks hebben aan hun ondersteuning van het raamwerk diverse aanvullingen, wijzigingsvoorstellen en wensen verbonden. De PvdA geeft beargumenteerd een andere politieke lijn de voorkeur en onderschrijft het raamwerk niet.

Inhoud reacties leidend De keuze voor CDA en ChristenUnie is op inhoudelijke gronden genomen. Leefbaar3B en VVD zien in de reacties van deze partijen stevig draagvlak voor de voor Lansingerland in 2018-2022 uitgezette koers en de daarover nog te voeren coalitiebesprekingen. In de combinatie van vier partijen zitten de drie grootste partijen en drie partijen met stemmenwinst. Zo ontstaat een coalitie met 24 zetels in de gemeenteraad.

Streefdatum 14 juni

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.