Nieuws van politieke partijen in Eindhoven inzichtelijk

10 documenten

Wethouder in coronatijd | Eindhoven

GroenLinks GroenLinks Eindhoven 07-05-2020 00:00

In "De week van..." leggen we het dagboek van een Eindhovense GroenLinkser onder de loep. Deze keer nemen we een kijkje in het dagelijkse werk van wethouder Renate Richters. Hoe ziet haar werk er uit in deze bijzondere tijd? En welke beslissingen moet zij nemen?

De maatregelen van het RIVM om de coronacrisis te bestrijden hebben grote impact op ons leven, en ook op ons dagelijks werk. Ook voor mij, wethouder zorg en welzijn, geldt dat de maatregelen stevig ingrijpen op mijn bezigheden. Enerzijds ontstaat er ruimte, omdat veel zaken niet door kunnen gaan, bv het uitreiken van vrijwilligerspenningen, of het openen van een symposium. Een vergadering in Den Haag die niet doorgaat scheelt al snel driekwart dag als je de reistijd meerekent. Anderzijds wordt de ruimte die ontstaat al snel in beslag genomen door andere zaken, bv het onderhouden van contacten met allerlei partijen in de stad, van zorgaanbieders tot vrijwilligersorganisaties. Om voeling te houden met wat er gebeurt, en waar aandacht voor nodig is. Zij zijn het immers die het meeste werk verzetten, die kwetsbare mensen zoals ouderen of mensen met een beperking bijstaan in deze moeilijke tijd. Of die de extra voorzieningen opzetten om ook mensen die dakloos zijn dag en nacht een veilige en beschermde plek te bieden. De gemeente faciliteert en ondersteunt hen waar nodig. Ik ben blij en dankbaar met alles wat ik zie gebeuren in onze stad, het eigenaarschap dat iedereen laat zien en de samenwerking die los komt. En zijn er ook nog allerlei initiatieven die buurtbewoners onderling voor een ander nemen!

En dan nu mijn week…. 

 

Maandag Maandag is altijd een interne dag waarop ik alle overleggen met de ambtelijke organisatie plan. Nu doen we die overleggen allemaal digitaal. Ik zag daar best wat tegenop maar het went snel. Ik overleg met mijn team over de agenda voor komende week, afspraken die voorbereid moeten worden en actuele zaken die aandacht vragen. Verder heb ik beleidsoverleg met ambtenaren van het Sociaal Domein. Hoe is de stand van zaken in de stad als gevolg van corona, bv in de verpleeghuizen en bij de GGZ? Lukt het ons om de inwoners die ondersteuning nodig hebben in beeld te houden en waar mogelijk op een andere manier te bereiken? En welke beleidszaken moeten er verder besproken worden? Ondanks de situatie lopen er natuurlijk ook veel zaken door. Bv het beleidsplan armoede en schulden, waar het afgelopen half jaar hard aan is gewerkt samen met allerlei partners in de stad, en het plan om de subsidietoekenningen te verbeteren.

Bij alles moeten we ons nu wel afvragen: is het haalbaar om de plannen door te zetten zoals we hadden beoogd, of vraagt de stad door de omstandigheden iets anders van ons?

 

Dinsdag Op dinsdag wordt een groot deel van de dag gevuld met de collegevergadering. Dit is het enige overleg wat ik nog fysiek op het stadhuis doe. Uiteraard volgens de RIVM richtlijnen, in een grote vergaderzaal op min 1,5 meter afstand van elkaar. Het is een beetje vervreemdend om 'sochtends door de stad te lopen naar het stadhuis. Ik woon in het centrum, en kom onderweg langs lege pleinen, waar normaal met dit fijne weer al allerlei bedrijvigheid is. Langs het koffiezaakje waar je nu alleen kunt afhalen. Langs de kinderopvang waar normaal gesproken de ouders voor de raam staan te zwaaien , maar nu niemand is. En veel minder verkeer, dat is dan wel weer fijn :o)

Na de eerste weken waarin veel dingen stil zijn gevallen (en de agenda behoorlijk leeg was) lijkt het inmiddels weer op een reguliere vergadering. Allerlei onderwerpen passeren de revue.

Ook onderwerp van gesprek uiteraard is hoe we de gemeenteraad betrekken in tijden dat er niet fysiek vergaderd mag worden. Dit doen we sinds een paar weken met een speciaal digitaal vragenuur over corona. En de eerste raadsvergadering heeft ook al digitaal plaatsgevonden. Vanavond staat er een informatieavond op de agenda, maar er zijn geen onderwerpen voor mijn portefeuille.

Na het college heb ik nog een afspraak met mijn woordvoerder om een filmpje op te nemen voor social media. Ik wil graag een dankwoord uitspreken aan iedereen in de stad die zich bekommert om een ander. Na 4 pogingen staat het filmpje er goed op. 

 

Woensdag  Vandaag is er een digitaal overleg over armoede en schulden met een aantal bedrijven van Impact040, een samenwerkingsverband tussen de gemeente en bedrijven, waarbij we onderzoeken hoe we op maatschappelijke thema's kunnen samenwerken. Erg mooi dat bedrijven mee willen denken over een thema zoals armoede en schulden, wat zoveel mensen raakt!

Aansluitend een gesprek met de strategisch adviseur. Nadenken over de bestuurlijke agenda en de impact van corona daarop. En kunnen we ons al een beeld vormen van de financiële impact? Afgelopen jaren hebben we flink moeten bezuinigen. We waren eindelijk weer in rustiger vaarwater terecht gekomen, en weer begonnen met bouwen, nu dreigt er weer een onzekere periode. Het rijk heeft aangekondigd dat zij de extra kosten voor  inzet van zorg vergoeden, daar gaan we hen natuurlijk wel aan houden. 

Daarnaast zijn er vandaag meerdere overleggen met de regio over Jeugdhulp. Ik ben voorzitter van de stuurgroep en van het brede overleg van wethouders uit de 11 gemeenten die hiervoor samenwerken. Ook hierbij veel aandacht voor de impact van corona op de zorg uiteraard. Het is behoorlijk ingewikkeld om een overleg met 11 wethouders en een club ambtenaren voor te zitten, terwijl je in het digitale systeem maar 4 mensen tegelijk kan zien…

 

Donderdag Vandaag vergaderen we met de VNG commissie Zorg Jeugd en Onderwijs. In deze commissie zitten een kleine 20 wethouders uit heel Nederland, die de Nederlandse gemeenten vertegenwoordigen bij overleggen met de ministers ed. Een lange agenda maar door goede voorbereiding is het toch gelukt om alles digitaal te behandelen. En veel efficiënter, het scheelt mij ongeveer 4 uur reistijd! Sommige gewoonten moeten we er maar in houden als straks alles voorbij is ;o) Op de agenda onder andere de voortgang van de afspraken met het rijk over allerlei onderwerpen nav corona, van de kosten voor de GGD tot aan de compensatie voor culturele instellingen. Daarnaast ook veel reguliere onderwerpen op de agenda, waaronder het proces met de landelijke clientenorganisaties Iederin, Mind en Per Saldo, waar ik zelf bij betrokken ben.

's Middags hebben we een extra ingelaste collegevergadering over corona. Hier besluiten we over voorstellen over bv gemeentelijke belastingen en de huren van gemeentelijke panden aan maatschappelijke organisaties. Ook komt natuurlijk de voortgang van het starten van het basisonderwijs, en het openstellen van de sportvoorzieningen voor kinderen aan de orde. Het is goed met elkaar door te discussiëren over waar de hulp het hardste nodig is, en hoe we dat eerlijk organiseren. We beseffen ons allemaal dat hoe langer het duurt, hoe groter de financiële impact wordt, ook voor de gemeente. En helaas is er ook een grens aan wat de gemeente kan dragen…

Vrijdag  Tijd geblokt voor mijn belronde door de stad. Ik heb onder andere contact met organisaties zoals stichting Sociaal Solidair over noodhulp voor mensen in armoede. Met Veilig Thuis, die net een chatfunctie hebben gelanceerd om beter toegankelijk te zijn voor mensen die hulp of advies nodig hebben vanwege huiselijk geweld. En met de bestuurders van de organisaties voor maatschappelijke opvang en de straatdokter. Dit helpt mij een goed beeld te vormen van wat er speelt in de stad.

In de middag heb ik nog een overleg met wethouders van de G40. Dat is het samenwerkingsverband met de 40 middelgrote gemeenten, na de G4. Dat dit overleg voorziet in een behoefte, blijkt wel uit het grote aantal deelnemers deze keer. Naast het uitwisselen over de aanpak van corona, zal het ontbreken van reistijd hier ook wel debet aan zijn.

 

Weekend! Door de RIVM maatregelen geen terrasjes, niet uit eten, niet naar theater of bioscoop. Wel digitaal bijpraten met familie en vrienden, samen koken en wandelen op rustige momenten in de Brabantse natuur. Ik realiseer me dat veel mensen hard geraakt worden in hun nabije omgeving, en besef me dat ik geluk heb dat de impact in mijn persoonlijke leven tot nu toe beperkt is gebleven.

 

Ik wens iedereen heel veel sterkte toe in deze moeilijke tijd!

 

SP verzet zich tegen Inkomenstoets Jeugdzorg

SP SP Eindhoven 22-03-2020 09:50

De gemeente Eindhoven is plotseling begonnen met het toetsen van het inkomen van de ouders bij het aanvragen van een persoonsgebonden budget (pgb) voor jeugdzorg. Hierover werd bij het Meldpunt Zorg van de SP een melding gedaan. Een gezin met een kind met een behoorlijke beperking had al langere tijd een pgb voor de zorg voor het kind. Momenteel voert het “servicebureau” van de gemeente een herindicatie uit. En vroeg opeens om een waslijst aan persoonlijke en financiële gegevens. 

De SP zet hier grote vraagtekens bij: Hoe verhoudt dit zich tot de zorgplicht die de gemeente heeft voor kinderen die afhankelijk zijn van jeugdzorg? Wil de gemeente werkelijk dat in voorkomende gevallen een van de ouders moet stoppen met werken om te zorgen voor het kind? In het Eindhovens Dagblad van zaterdag 14 maart lazen we dat wethouder Richters gelukkig ook alweer is gestopt met deze werkwijze: bij nieuwe aanvragen wordt deze toets niet meer geëist. Op het moment dat dit in de krant was te lezen had het gezin van onze melding heeft hierover nog geen bericht gehad. Als SP vinden wij dat de betrokkenen ook rechtstreeks gerust gesteld moeten worden en het niet alleen uit de krant moeten vernemen. 

Tenslotte is de SP van mening dat wanneer de wethouder nieuwe werkmethodes met zulke ingrijpende gevolgen voor mensen die zorg nodig hebben wil starten, zij hierover de gemeenteraad moet informeren. Zodra de toestand rond het coronavirus dat weer toelaat zal de SP-fractie deze gang van zaken in de gemeenteraad aan de orde stellen. Fractievoorzitter Murat Memis en commissielid Sylvie van Dijk hebben over deze inkomenstoets een ingezonden brief geplaatst in het Eindhovens Dagblad van vrijdag 20 maart. Aan wethouder Richters heeft de SP-fractie schriftelijke vragen gesteld. Deze vragen zijn als bijlage bij dit artikel gevoegd. 

Raadsvragen: Hoe nu verder?

Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Eindhoven 18-07-2019 18:41

Raadsvragen naar aanleiding van wanordelijkheden van moslimjongeren.

UPDATE 19 juli 2019 Met beantwoording door B&W én een feitenrelaas

Geacht college,

Nu de rook is opgetrokken is het tijd de balans op te maken. Evenwicht & Energie heet het huidige coalitieakkoord: “Zuinig op elkaar, op de stad en op de toekomst”. Dat is de rode draad van deze coalitie die op zondag 26 mei jl. compleet knapte. Na dit geweld zijn er ook de bedreigingen die nadien door islamitische organisatie(s) (w.o. moslimbeweging Oemmah en lokale moslimjongeren) via mail en de media geuit.

Als burgemeester, die verantwoordelijk is voor Openbare Orde en Veiligheid heeft deze wat aan de inwoners van Eindhoven uit te leggen. Zeker aan de omwonenden van de Al Fourqaan moskee die met een grote emotionele kater en vernielde eigendommen achterblijven. Het verbaast de LPF-fractie dat uw adviseurs geen lering hebben getrokken uit de hevige schermutselingen bij de intocht van Sinterklaas of andere soortgelijke gebeurtenissen. Keer op keer hetzelfde patroon, waarbij de bestuursdienst o.a. faalt.

Wij delen uw mening dat iedereen het recht heeft om te demonstreren. Dat mag in geen geval leiden tot verstoring van de openbare orde. De wetgever geeft u als burgemeester in Artikel 9 van de Grondwet de mogelijkheid dit demonstratierecht te beperken. Juist ter voorkoming van wanordelijkheden. In dit geval, zegt Artikel 9: De burgemeester kan ‘regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden’. Einde citaat.

Ondertussen zitten college en burgemeester met een kater en een duivels dilemma. Als burgemeester doet u afbreuk aan uw eigen veel uitgesproken woorden: “de vrijheid van demonstreren”. Bij de Pegida demonstratie gaat u nu, na bedreiging en druk van extreme organisaties en moslimjongeren, een nieuwe vergunning aan Pegida om bij de Al-Fourqaan moskee te demonstreren weigeren. Het zou LPF Eindhoven heel wat waard zijn geweest, als u al eerder, op 17 november 2018, van dit verbod gebruik had gemaakt. U ziet wat een beoordelingsfout bij de KOZP-provocatie voor gevolgen heeft gehad. Het college was meervoudig, tijdig gewaarschuwd. Los of u of wij voor- of tegen deze manier van demonsteren zijn. De honderden moslimjongeren waren zondag 26 mei jl. in dit geval de agressors.

Dat brengt LPF Eindhoven tot de volgende vragen voor burgemeester en college:

1. Hebt u tijdens de contacten met Pegida aangegeven, dat er op alternatieve locaties kan worden gedemonstreerd?

2. Is de berichtgeving in de media juist dat de honderden moslimjongeren de agressors waren en de hevige onlusten de reden waren dat deze demonstratie door het college vroegtijdig moest worden afgebroken (Los of u deze manier van demonstreren kunt waarderen.)?

3. De indruk is gewekt dat het college na ernstige bedreigingen vanuit islamitische hoek toegeeft aan de wensen van de agressors. Bent u het met onze fractie eens dat dit een gevaarlijk en geheel verkeerd signaal is, en wat gaat u aan dit signaal doen (hoe treedt de veiligheidsdriehoek op of bijv. het OM)?

4. Is het college het met de LPF Eindhoven eens dat het college door de beslissing na bedreiging te weigeren, haar eigen gezag ondermijnt?

5. Wat gaat het college doen om dit ondermijnen verder tegen te gaan?

6. Wat gaat dit college doen, om dit geschonden vertrouwen bij haar burgers en bewoners weer terug te winnen?

7. Hoever wil het college gaan met ‘het naar de pijpen dansen’ van de islamitische gemeenschap?

8. Hoeveel raddraaiers heeft de politie opgepakt? Gaat u het OM adviseren om deze raddraaiers, in navolging van 17 november 2018, ook actief te vervolgen?

9. Wat heeft het college gedaan, gaat zij nog doen richting alle betrokken ambtenaren die in functie waren, die zijn bedreigd of gewond zijn geraakt, w.o. de 4 politieagenten van de Regionale Eenheid Oost-Brabant?

10. Waar kunnen de buurtbewoners terecht die schade hebben opgelopen aan privé-eigendommen? Hoe houdt u de raad op de hoogte over de voortgang van herstel van dit proces?

11. Wat is tot op heden de totaal geleden schade voor de gemeenschap?

12. Hoe groot is de financiële schade voor de gemeente zelf op dit moment? Hoe houdt u de raad op de hoogte over de voortgang van herstel van dit proces?

13. Gaat de burgemeester, als hoofdverantwoordelijke van de veiligheidsdriehoek, maar ook dit college er nog actief voor zorgdragen dat al het resterend beschikbare beeldmateriaal van de gewelddadigheden van 26 mei jl. beschikbaar wordt gesteld aan o.a. het TV programma Opsporing Verzocht, waardoor de resterende raddraaiers, snel worden opgepakt, om te worden vervolgd? Hoe gaan burgemeester en college de raad en haar burgers hiervan op de hoogte houden?

14. Wat zijn uw additionele acties om uw coalitieakkoord “Evenwicht & Energie” aan te scherpen? Hoe gaat u de raddraaiers weer op het rechte pad brengen, naast een eventueel justitiële traject dat wordt doorlopen? Of te wel: “Hoe buigt u deze negatieve situatie voor de Eindhovenaren, Brainport om in iets positiefs? Iets constructief opbouwends voor de samenleving als individu en collectief?”

In afwachting van uw schriftelijke reactie verblijven wij,

Rudy Reker, fractievoorzitter

Antwoord van burgemeester en wethouders

1. Hebt u tijdens de contacten met Pegida aangegeven, dat er op alternatieve locaties kan worden gedemonstreerd?

Zie het feitenrelaas dat de burgemeester naar de raad heeft gestuurd.

2. Is de berichtgeving in de media juist dat de honderden moslimjongeren de agressors waren en de hevige onlusten de reden waren dat deze demonstratie door het college vroegtijdig moest worden afgebroken (Los of u deze manier van demonstreren kunt waarderen.)?

Zie het feitenrelaas.

3. De indruk is gewekt dat het college na ernstige bedreigingen vanuit islamitische hoek toegeeft aan de wensen van de agressors. Bent u het met onze fractie eens dat dit een gevaarlijk en geheel verkeerd signaal is, en wat gaat u aan dit signaal doen (hoe treedt de veiligheidsdriehoek op of bijv. het OM)?

Die indruk is onjuist

4. Is het college het met de LPF Eindhoven eens dat het college door de beslissing na bedreiging te weigeren, haar eigen gezag ondermijnt?

Hier is geen sprake van. Zie antwoord op vraag 3.

5. Wat gaat het college doen om dit ondermijnen verder tegen te gaan?

Zie antwoord op vraag 3 en 4.

6. Wat gaat dit college doen, om dit geschonden vertrouwen bij haar burgers en bewoners weer terug te winnen?

Wij staan in contact met zowel de verschillende netwerkpartners in de wijk als ook met de burgers. Aan de ene kant bieden we hen de mogelijkheid om uiting te geven aan hun gevoelens en onvrede en aan de andere kant nemen we hen mee in het proces rondom de manifestaties en het demonstratierecht. Naar aanleiding van de gesprekken zijn wij blij te kunnen concluderen dat er in de wijk nog altijd een sterke samenhorigheid is.

7. Hoever wil het college gaan met ‘het naar de pijpen dansen’ van de islamitische gemeenschap?

Zie antwoord op vraag 3 en 4.

8. Hoeveel raddraaiers heeft de politie opgepakt? Gaat u het OM adviseren om deze raddraaiers, in navolging van 17 november 2018, ook actief te vervolgen?

Zie het feitenrelaas. Het OM zal de dossiers beoordelen. Dit doet het OM onafhankelijk.

9. Wat heeft het college gedaan, gaat zij nog doen richting alle betrokken ambtenaren die in functie waren, die zijn bedreigd of gewond zijn geraakt, w.o. de 4 politieagenten van de Regionale Eenheid Oost-Brabant?

Zorg voor personeel staat hoog in het vaandel bij de politie. De gewonde medewerkers worden daar waar dit noodzakelijk is bijgestaan in zowel eventuele juridische procedures als op andere wijze.

10. Waar kunnen de buurtbewoners terecht die schade hebben opgelopen aan privéeigendommen? Hoe houdt u de raad op de hoogte over de voortgang van herstel van dit proces?

Gedupeerden kunnen hiervoor bij hun verzekeraar terecht.

11. Wat is tot op heden de totaal geleden schade voor de gemeenschap?

Dit is niet bekend.

12. Hoe groot is de financiële schade voor de gemeente zelf op dit moment? Hoe houdt u de raad op de hoogte over de voortgang van herstel van dit proces?

Daar hebben we geen zicht op.

13. Gaat de burgemeester, als hoofdverantwoordelijke van de veiligheidsdriehoek, maar ook dit college er nog actief voor zorgdragen dat al het resterend beschikbare beeldmateriaal van de gewelddadigheden van 26 mei jl. beschikbaar wordt gesteld aan o.a. het TV programma Opsporing Verzocht, waardoor de resterende raddraaiers, snel worden opgepakt, om te worden vervolgd? Hoe gaan burgemeester en college de raad en haar burgers hiervan op de hoogte houden?

Het OM gaat over de strafvervolging.

14. Wat zijn uw additionele acties om uw coalitieakkoord “Evenwicht & Energie” aan te scherpen? Hoe gaat u de raddraaiers weer op het rechte pad brengen, naast een eventueel justitiële traject dat wordt doorlopen? Of te wel: “Hoe buigt u deze negatieve situatie voor de Eindhovenaren, Brainport om in iets positiefs? Iets constructief opbouwends voor de samenleving als individu en collectief?”

Vanuit het sociale-, ruimtelijke- en veiligheidsdomein, wordt gezamenlijk ingezet op nazorg. We richten ons hierbij niet alleen op de wijk maar ook op jongeren. Hier worden betrokken partners uit de stad ook bij betrokken. Om de ontstane spanningen in stad op een Eindhovense manier aan te pakken moeten we samen optrekken. Het begint met naar elkaar luisteren en proberen om elkaar te begrijpen. Personen die alleen maar zenden en niet openstaan voor een gesprek dragen niets bij aan onze stad. Vanuit het programma Polarisatie en Radicalisering, een van de prioriteiten in het Beleidskader Veiligheid, wordt dit opgepakt.

Eindhoven, 19 juli 2019.

Feitenrelaas

Betreft: Manifestatie Pegida 26 mei 2019

Geachte leden van de Raad,

Zoals ik u heb laten weten in mijn brief d.d. 26 mei 2019 hebben de ernstige ongeregeldheden tijdens de manifestatie van Pegida op 26 mei 2019 ertoe geleid dat locoburgemeester Richters, in afstemming met mijzelf en de Gezagsdriehoek, op tijdstip 20.31 uur de manifestatie terstond heeft beëindigd. Conform mijn toezegging aan u doe ik u hierbij het feitenrelaas toekomen. Ook neem ik u mee in de vervolgfase die ten tijde van deze brief nog gaande is.

Toelichting:

Hieronder geef ik in chronologische volgorde de gebeurtenissen weer van voor, tijdens en na de manifestatie van Pegida in Eindhoven op 26 mei 2019. Ik baseer me op het feitenrelaas van de gemeente en van de politie.

Voor de manifestatie van Pegida op 26 mei 2019

Op 9 mei 2019 doet Pegida een kennisgeving voor een manifestatie op zondag 26 mei 2019 van 19.00 uur tot 21.30 uur.

Pegida wil de manifestatie houden tegen de Islamisering en het “meten met twee maten”. Pegida geeft aan te verzamelen op de Kruisstraat en vanuit daar naar de Al Fourqaan moskee te lopen. Als hulpmiddelen willen ze gebruiken: spandoeken, geluidsinstallatie, podium, barbecue. Als vervoermiddel wordt een auto met aanhanger gebruikt. Gemeente en politie hebben, net als bij de melding van Pegida voor een manifestatie op 6 mei 2019, ook voor de melding voor 26 mei contact met elkaar gezocht en er is er een ambtelijke werkgroep geformeerd.

Op 10 mei 2019 zijn namens de gemeente aanvullende vragen gesteld aan Pegida ten aanzien van de verzamellocatie, de route naar het eindpunt en de locatie bij de moskee.

Pegida geeft aan te willen verzamelen op het kruispunt van de Kruisstraat en de Pastoor Peterstraat (CKE-gebouw) en van daaruit via de Woenselse Markt richting de Otterstraat te willen lopen, om vervolgens op de parkeerplaats bij de moskee te demonstreren.

Op 15 mei 2019 heb ik het advies van de politie ontvangen.

De politie adviseert mij om de manifestatie toe te staan alsook de ‘mars’ naar de moskee. De politie adviseert mij ten aanzien van de looproute en het eindpunt op de parkeerplaats bij de moskee. Voorts adviseert de politie om te zorgen voor gescheiden stromen rond de moskee (demonstranten en bezoekers moskee), om het gebruik van een warmtebron niet toe te staan, niet toe te staan dat de geloofsbelijdenis opzettelijk wordt verhinderd en niet toe te staan dat tegendemonstranten (indien van toepassing) op dezelfde locatie als Pegida gaan demonstreren.

Op 16 mei is door de Gezagsdriehoek, onder andere, ingestemd met:

o de door Pegida gevraagde begin- en eindtijd van de manifestatie;

o de looproute van Pegida van de kruising Kruisstraat-Pastoor Petersstraat (CKE-gebouw), Veldmaarschalk Montgomerylaan, Looierstraat, Verwerstraat, Woenselse Markt, Kloosterdreef, Robbenstraat,

naar de parkeerplaats ingang Wezelstraat, waarbij de Kruisstraat niet tot de looproute behoort, alsmede het opnemen van deze looproute in de beschikking;

o het ‘demonstratievak’, alsmede met de maatregelen ten aanzien van het hekwerk (alleen omheining en geen separaat binnenvak);

o het in de beschikking opnemen dat het statische deel van de manifestatie plaats vindt binnen het ‘afgehekte’ terrein;

o het niet toestaan van een barbecue conform het advies van politie;

o het toestaan van geluidsversterkers (acceptabel niveau), waarbij het gebed (geloofsbelijdenis) niet wordt verstoord;

o het vaststellen van de beleidsuitgangspunten tolerantiegrenzen en bejegeningsprofiel.

Op 16 mei 2019 heb ik de beschikking, een plattegrond van de statische locatie alsmede de looproute verzonden aan Pegida voor de ‘mars’ en manifestatie op 26 mei 2019.

Op 16 mei 2019 heb ik u schriftelijk op de hoogte gebracht van de manifestatie van Pegida.

Op 21 mei 2019 heb ik het besluit genomen om tijdelijk cameratoezicht in te stellen.

Op 22 mei 2019 heb ik de wijkinfo verstuurd aan de buurtbewoners. Dit om de buurt te informeren over de manifestatie en de mars van Pegida. Ik heb de omwonenden onder andere geïnformeerd over cameratoezicht en verkeersmaatregelen. De politie heeft geen bezwaar tegen het gebruik van een magnetron. Dit is niet aan te merken als een hittebron. Er is dan ook geen reden om een verbod op een

magnetron op te nemen in de beschikking.

Gedurende de week is de locoburgemeester op de hoogte gebracht van de manifestatie en het proces daaromtrent. In verband met een dienstreis ben ik op het moment dat de manifestatie plaats vindt niet in Nederland. Op 22 mei 2019 en 24 mei 2019 heeft er een ambtelijke briefing plaatsgevonden, waarbij de locoburgemeester de laatste stand van zaken is medegedeeld. De locoburgemeester is uitgenodigd voor de briefing van de politie en de ME (Mobiele Eenheid) op 26 mei 2019.

Tot op de dag van de manifestatie, 26 mei 2019, is geen kennisgeving ingediend door tegendemonstranten.

Tijdens de manifestatie 26 mei 2019

Op de dag van de manifestatie is er bij de politie om 15.00 uur geen informatie over tegendemonstraties of andere acties.

Rond 15.30 uur is de locoburgemeester aanwezig bij de briefing van de politie en de ME. De locoburgemeester spreekt de politieagenten toe en benadrukt daarbij het belang van het recht op demonstratie, recht op godsdienst alsmede veiligheid voor de demonstranten, moskeebezoekers en omwonenden.

Vanaf 18.00 uur zijn de eenheden van de politie paraat en het actuele beeld is volgens de politie rustig.

Om 18.30 uur komt de Gezagsdriehoek bijeen, de situatie is op dat moment nog rustig.

Tussen 19.00 uur en 19.15 uur wordt de sfeer grimmiger. Tegendemonstranten gooien met stenen en vuurwerk richting politie.

Tussen 19.25 uur en 20.00 uur: De stoet met leden van Pegida wordt omringd door ongeveer 100 tegendemonstranten. Een bus van de ME schermt de auto en aanhanger van Pegida af. De ME wordt bekogeld met stenen en er staan enkele honderden jongeren in groepen te wachten op de route. Enkele tegendemonstranten dragen bivakmutsen en gezichtsbedekkende kleding. Er wordt met vuurwerk en met eieren gegooid. Op de Woenselse Markt staan ongeveer 50 personen. Bericht komt binnen bij politie dat er stoeptegels uit de grond worden gehaald. De kruising Robbenstraat-Kloosterdreef wordt door meer dan 30 jongeren op scooters geblokkeerd. De aanwezige politieagenten voelen zich bedreigd. De stoet van Pegida bereikt rond 19.45 uur de kruising van de Woenselse Markt en de

Kronehoefstraat. Er wordt veel geweld gebruikt door de tegendemonstranten tegen de politie en de ME moet verschillende charges uitvoeren. Op de Kloosterdreef is een “sitdown” actie. Enkele honderden jongeren blokkeren zittend en staand de doorgang. De jongeren worden toegesproken door ambassadeurs van de moskee met als doel om de jongeren te kalmeren, maar dit heeft geen invloed op de situatie.

Rond 20.15 uur: De politie en ME hebben veel moeite om de groepen gescheiden te houden en er wordt veel geweld gebruikt tegen de politie. Er worden vernielingen aangebracht door de tegendemonstranten.

Rond 20.20 uur worden er door de politie drie scenario’s voorgelegd aan de Gezagsdriehoek:

1. Manifestatie door laten gaan en barrières van tegendemonstranten doorbreken, zodat Pegida het eindpunt (de moskee) bereikt. De politie geeft aan dat de verwachting is dat hierbij langdurig en zwaar geweld moet worden gebruikt door de ME;

2. Manifestatie van Pegida door laten gaan, maar dan op de locatie die op dat moment bereikt is. De stoet zal niet verder gaan naar de Al Fourqaan moskee;

3. Manifestatie van Pegida per direct beëindigen op aanwijzing van de (loco)burgemeester en Gezagsdriehoek. Dit in verband met ernstige wanordelijkheden en de bestrijding van deze wanordelijkheden.

De veiligheid van de demonstranten van Pegida kan niet worden gewaarborgd. Het evacuatiescenario wordt dan in gang gezet en de demonstranten worden zo snel mogelijk naar de bus gebracht.

Bij deze afweging in de Gezagsdriehoek is van groot belang te realiseren dat het geweld (de wanordelijkheden) niet uit gaat van de demonstranten van Pegida, maar van de tegendemonstranten. Een burgemeester moet alles in het werk stellen om het recht op demonstratie doorgang te laten vinden.

Ten tijde van de afweging wordt om 20.30 uur door de algemeen commandant van de politie gebeld met de Gezagsdriehoek. Er wordt grootschalig geweld gebruikt.

Het is niet langer mogelijk om de veiligheid van Pegida, omstanders, politieambtenaren en omwonenden te waarborgen. De algemeen commandant legt aan de Gezagsdriehoek voor om de manifestatie, om die redenen, per direct te beëindigen of (zwaar) geweld te laten gebruiken door de ME.

Om 20.31 uur besluit de locoburgemeester om de manifestatie per direct te beëindigen ter bestrijding van wanordelijkheden en ter voorkoming van verdere wanordelijkheden.

Vanaf het moment dat het besluit genomen is wordt Pegida geëvacueerd en onder begeleiding van de ME naar de gereedstaande touringcar begeleid. De situatie rondom de moskee wordt iets rustiger.

Rond 21.00 uur is het zeer onrustig op de Kronehoefstraat (rondweg). Er ontstaat chaos door rondrennende jongeren die ijzeren palen uit de grond trekken en verkeershinder veroorzaken.

Vanaf 21.15 uur zijn geen nieuwe meldingen ontvangen van vernielingen en geweld. In en rondom de moskee is het rustig en is de voorbereiding op de Iftar gestart. Op de Woenselse Markt is een groep van 100 – 150 jongeren met auto’s en scooters.

Om 22.00 uur vraagt de Gezagsdriehoek nogmaals een actueel beeld. De situatie op de Kruisstraat is rustig. Op de Woenselse Markt zijn nog 50 jongeren aanwezig. Deze worden door wijkagenten aangesproken. De ME begint langzaam met een terugtrekkende beweging uit de wijk.

Om 23.00 uur is alle ME uit de wijk en besluit de Gezagsdriehoek om verder af te schalen. Er gaat een integraal persbericht uit. Er is gehandeld conform de in de Gezagsdriehoek hoek vastgestelde beleidsuitgangspunten. om verdere escalatie te voorkomen zijn er geen grootschalige aanhoudingen. Vervolgonderzoek achteraf

Om 23.18 uur sluit de Gezagsdriehoek de vergadering.

Er zijn tien tegendemonstranten aangehouden en vier leden van de Mobiele Eenheid van de politie gewond geraakt.

Vervolg

Op 28 mei 2019 is een nieuwe kennisgeving ingediend door Pegida. Pegida wil op 2 juni 2019 een manifestatie houden “tegen de islamisering en geweld door moslims tegen vreedzame demonstranten”.

Op 31 mei 2019 heb ik, na consultatie met de leden van de Gezagsdriehoek, besloten om deze manifestatie te verbieden. De kennisgeving was niet tijdig ingediend door Pegida. Dat én gelet op de ernstige wanordelijkheden van de manifestatie van 26 mei 2019 in combinatie met de zeer korte voorbereidingstijd om de noodzakelijke maatregelen te treffen, is in samenspraak met politie en overige

partners een zorgvuldig besluit genomen.

Op 31 mei 2019 is dit gecommuniceerd richting de media.

Op 31 mei 2019 is een nieuwe kennisgeving ingediend door Pegida om op 6 juni 2019 een manifestatie te houden. Ik heb op 3 juni 2019 besloten om ook deze manifestatie te verbieden. Dit omdat, mede gelet op de ernstige wanordelijkheden van de manifestatie van 26 mei 2019, er ook nu bij een manifestatie op dezelfde locatie en met dezelfde route een grote kans bestaat op ernstige wanordelijkheden.

Hierbij heb ik mij mede gebaseerd op het advies van de politie.

Op 4 juni 2019 is door Pegida een kennisgeving ingediend om op 8 juni 2019 een manifestatie te houden.

Op 4 juni 2019 om 16.15 uur heb ik een extra vergadering ingelast voor de leden van de Gezagsdriehoek.

Op 4 juni 2019 heb ik verschillende media te woord gestaan, waaronder de NOS en Omroep Brabant. Ik heb onder andere aangegeven dat ik met een groot dilemma (“duivels dilemma”) zit met enerzijds het recht om te demonstreren, wat een groot goed is in Nederland en anderzijds de verantwoordelijkheid die ik heb ten aanzien van de veiligheid van de inwoners van mijn stad. Tevens heb ik toegelicht waarom ik de manifestatie van 6 juni 2019 verboden heb en dat ik voornemens was om ook de manifestatie van 8 juni 2019 te verbieden. Op 6 juni 2019 heb ik, vanwege de grote kans op ernstige wanordelijkheden en mede gebaseerd op het advies van de politie, besloten om de manifestatie van 8 juni 2019 te verbieden.

Vervolgens zijn er kennisgevingen ingediend voor manifestaties op 11, 12, 13 en 14 juni 2019. Op al deze aanvragen is door mij op 11 juni 2019 positief beschikt. Ik heb wel voorschriften verbonden aan de beschikking ten aanzien van datum en locatie.

- Ik sta niet toe dat Pegida een manifestatie houdt in de nabijheid van de Al Fourqaan moskee.

- Ik heb als voorschrift aan de beschikking verbonden dat Pegida mag demonstreren op 19 juni 2019 op het Stadhuisplein in Eindhoven en dus niet, zoals door Pegida aangevraagd bij de Al Fourqaan moskee. In algemene zin geldt dat ik op grond van de WOM (Wet openbare manifestaties) de mogelijkheid heb om voorschriften te verbinden aan de beschikking.

Ik ben op 12 juni 2019 te gast geweest bij het programma ‘Pauw’ en heb daar mijn “duivels dilemma” nogmaals verwoord.

Op 12 juni 2019 zijn kennisgevingen ingediend door Pegida om op 16 juni 2019 en 17 juni 2019 een manifestatie te houden. Op 14 juni 2019 is ook ten aanzien van deze aanvragen positief door mij beschikt. Ik heb als voorschrift aan de beschikking verbonden dat Pegida op 19 juni 2019 mag demonstreren op het Stadhuisplein in Eindhoven.

Ondanks mijn positieve beschikkingen met voorschriften ten aanzien van datum en locatie is door Pegida geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om hun mening te verkondigen op 19 juni 2019 op het Stadhuisplein.

Op 15 juni 2019 melden enkele personen van Pegida zich op het politiebureau aan de Mathildelaan in Eindhoven om aangifte te doen tegen de burgemeester van Eindhoven. Na het doen van deze aangifte lopen de leden van Pegida naar de Al Fourqaan moskee. Bij de moskee is door politiemedewerkers gezien dat er zeven/acht leden van Pegida aanwezig zijn, die worden aangesproken door omstanders.

Er is niet waargenomen is door de politie dat sprake is van het uitdelen van flyers. Wel is geconstateerd dat een mevrouw een camera of iets dergelijks wegduwt en dat hierop enkele jongeren zich in de richting van de aanhangers van Pegida bewegen. Politiemedewerkers nemen waar dat één van de aanhangers van Pegida in hun richting rent en achterna wordt gezeten door enkele personen. Door de politie zijn geen aanhoudingen verricht. De aanwezige aanhangers van Pegida zijn uiteindelijk op eigen verzoek door politiemedewerkers in veiligheid gebracht, toen de sfeer grimmig werd. Er is aangifte gedaan door een vrouw uit de wijk (wegens het uit haar handen slaan van een telefoon) en door een vrouwelijke aanhanger van Pegida (mishandeling)

Op 18 juni 2019 is een kennisgeving ingediend door Pegida en op 19 juni 2019 zijn twee kennisgevingen ingediend door Pegida om manifestaties te houden op 21, 23 en 24 juni 2019 bij de Al Fourqaan moskee in Eindhoven. Ik heb op 21 juni 2019 positief beschikt ten aanzien van al deze ingediende kennisgevingen. Als voorschrift heb ik aan de beschikking verbonden dat Pegida op 24 juni 2019 op het

Stadhuisplein in Eindhoven een manifestatie mag houden.

Pegida heeft geen gebruik gemaakt van de positieve beschikking om een manifestatie te houden op het Stadhuisplein.

Op 22 juni 2019 is een ‘flyeractie’ van Pegida gehouden nabij de Al Fourqaan moskee in de Frankrijkstraat. Gezien de aard van de actie is deze aangemerkt als zijnde een ‘niet kennisgegeven’ manifestatie. Door Pegida is namelijk geen kennisgeving ingediend en op grond van de Wet Openbare Manifestaties had dit wel gemoeten. Ik heb toen opdracht gegeven om de manifestatie (flyeractie) te

beëindigen. De leden van Pegida zijn vervolgens aangehouden door de politie, omdat ze weigerden om hun manifestatie te beëindigen. Er waren tegendemonstranten aanwezig bij deze actie. Door hen is eveneens geen kennisgeving ingediend. De tegendemonstranten hebben wel gehoor gegeven aan de oproep om hun tegenactie te beëindigen (op grond van APV).

Demonstranten van Pegida geven aan dat er met bakstenen is gegooid, dit is niet waargenomen door de politiemensen. De politie geeft aan dat er vanaf het begin zicht is geweest op de demonstranten en dat wel is waargenomen dat er eieren zijn gegooid. Door één van de aanhangers van Pegida is gemeld aan de politie dat hij beelden heeft waarop te zien is dat er stenen zijn gegooid. Hem is aanbevolen om aangifte te doen en daarbij de beelden als bewijsmateriaal aan te leveren bij de politie. Tot op heden is dit niet gebeurd.

Op 22 juni 2019 is een tweetal journalisten aangehouden. Aanvankelijk was niet zichtbaar dat het journalisten betrof. Door politiemensen werd aangenomen, op basis van gedrag, dat deze twee personen behoorden tot Pegida. Op het politiebureau zijn beiden enkele uren later in vrijheid gesteld, toen bleek dat hun aanhouding ten onrechte had plaatsgevonden. Op het moment dat de journalisten

werden aangehouden, lieten ze hun perskaart al zien aan de politie. Door politiemedewerkers ter plaatse is besloten het onderzoek op het bureau verder voort te zetten en niet ter plaatse.

Op 29 juni 2019 is een “pop” (profeet Mohammed) geplaatst bij de Al Fourqaan moskee. De “pop” had een flyer in de hand met de tekst “geen islam wel vrijheid”.

Na een melding van een burger rond 04.00 uur is de politie ter plaatse gegaan. De pop is door de politie verwijderd en formeel in beslag genomen.

Op 30 juni 2019 is een kennisgeving ingediend om op 21 juli 2019 een manifestatie te houden. Ik heb positief beschikt op deze kennisgeving. Als voorschrift heb ik aan de beschikking verbonden dat Pegida op 21 juli 2019 op het Stadhuisplein in Eindhoven een manifestatie mag houden.

Op 8 juli 2019 zijn beelden van de relschoppers online geplaatst door de politie, nadat er geen gebruik is gemaakt van de mogelijkheid om zich vrijwillig te melden.

Op 10 juli 2019 heeft een minderjarige verdachte zich gemeld bij de politie.

Op 15 juli 2019 is van nog eens drie verdachten de identiteit vastgesteld. Er staan op dit moment nog 8 foto’s van verdachten online.

Met vriendelijke groet,

J.A. Jorritsma

Burgemeester van Eindhoven

Rik Thijs nieuwe wethouder gemeente Eindhoven | Eindhoven

GroenLinks GroenLinks Eindhoven 15-06-2019 00:00

Afgelopen dinsdag 11 juni werd voormalig fractievoorzitter Rik Thijs geïnstalleerd als wethouder van klimaat & energie, openbare ruimte & groen. We namen hiermee helaas afscheid van Jan van der Meer. Bart Habraken nam de vacante raadszetel binnen GroenLinks over.

Tijdens de gemeenteraad werd Rik Thijs verkozen als wethouder. Hij was vanaf 2014 raadslid voor GroenLinks Eindhoven, waarvan de laatste drie jaar fractievoorzitter. Zijn portefeuille als wethouder bestaat uit klimaat en energie, groen en water, openbare ruimte, circulaire economie, coördinatie duurzaamheid, erfgoed, biodiversiteit en dierenwelzijn.

Er werden door onze nieuwe fractievoorzitter Saskia Lammers en Burgemeester Jorritsma lovende woorden gesproken over deze Eindhovenaar met het groene hart. Thijs zelf stak tijdens zijn dankspeech zijn ambitie, en daarmee de ambitie van GroenLinks, niet onder stoelen of banken en citeerde daarom de 16-jarige klimaat activiste Greta Thunberg met haar oproep aan de politiek om te handelen: “Our house is on fire, I am here to say, our house in on fire.”

Thijs: ‘Ik sta klaar om aan de slag te gaan voor een duurzaam en groen Eindhoven. Mijn ambitie: van ‘doemdenken’ naar ‘doendenken’, een energietransitie waaraan iedereen mee kan doen, ongeacht je hoeveel je te besteden hebt. Een groene revolutie voor de binnenstad en wijken, de stad klaar maken voor extreem weer, en tot slot een gezond Eindhoven, niet alleen voor ons, maar ook voor vlinders, vogels andere dieren en alle planten. In onze regio met kennis en denkkacht moet het lukken om dit werkelijkheid te maken, juist hier.’

We namen helaas afscheid van Jan van der Meer die inmiddels geïnstalleerd is als gedeputeerde in de provincie Gelder. Door de burgemeester werd ook hij geroemd om zijn collegialiteit, grote kennis en professionaliteit als bestuurder. Aldus de burgemeester: ‘Jan was een aanpakker die niet alleen bezig was met abstractie visies maar ook met echte stappen en uitvoering, denk aan de warmtestrategie, het rioleringsplan en duurzame vastgoedontwikkelingen in de binnenstad. Een wethouder die niet binnen kwam met een enorme rugzak met heel veel geld in zijn portefeuille maar moest buitengewoon creatief zijn.’

In dezelfde vergadering werd Bart Habraken, tot nu commissielid, verkozen tot nieuw raadslid bij GroenLinks. Met Saskia Lammers als voorzitter en Samir Toub als vice-fractievoorzitter en onze wethouders Rik Thijs en Renate Richters is GroenLinks Eindhoven daarmee weer compleet. We zien de toekomst heel graag, en vooral heel groen, tegemoet.

 

Dagbehandeling Autisme is gered

SP SP D66 Eindhoven 30-05-2019 14:18

Begin februari kwam de SP in contact met ouders van wie de kinderen zorg ontvangen bij “Dagbehandeling Autisme” (DBA). In het ED van 1 april moesten we lezen dat de afdeling voor dagbehandeling zou gaan sluiten. Hans Schocke vertelde in de gemeenteraad het schrijnende verhaal over zijn zoon, die gebruik maakt van de dagbehandeling. ‘Niet iedereen kan meedoen in onze maatschappij’ zo vertelt hij ons. DBA krijgt van de wethouder veel minder geld dan nodig is. Het gevolg is dat zij haar deuren al met ingang van het volgende schooljaar zou moeten sluiten. Dat betekent dat de kans dat zijn zoon een diploma kan halen en een geschikte plek kan vinden in de maatschappij wel heel erg klein wordt.

Dagbehandeling Autisme is sinds drie jaar onderdeel van de GGzE, Voorheen was dit een onderdeel van Kentalis. Er worden jongeren behandeld die in het speciaal onderwijs zijn uitgevallen vanwege hun, meestal zwaardere vorm van autisme. De dagbehandeling vult het gat op tussen school en hulpverlening en is er voor jongeren met zwaardere vormen van autisme. De jongeren maken door deze dagbehandeling hun opleiding wel af en/of vinden hun weg naar werk.

De SP vindt deze vorm van zorg belangrijk. Alle jongeren, ongeacht beperking of handicap, moeten zo goed mogelijk hun weg in de maatschappij kunnen vinden. Juist deze groep jongeren heeft daarbij extra aandacht en hulp nodig.

DBA is een dure vorm van zorg, maar voorkomt wel dat de meest kwetsbare jongeren met ernstige vormen van autisme, in de knel komen. Het komt de laatste tijd veel vaker voor dat juist de zwaardere vormen van zorg in Eindhoven vanwege bezuinigingen onder druk staan. In dit geval gaat het om jeugd: wie in jeugd investeert, heeft de toekomst. Een investering nu, maakt dat deze jongeren in hun toekomst minder beroep zullen doen op uitkeringen of zorg.

De SP heeft op 9 april samen D66, LPF, DENK, 50plus en Ouderen Appél een motie ingediend om de DBA te behouden. De wethouder gaf toen aan dat ze wilde onderzoeken of er alternatieven waren die goedkoper waren. Wij wilden een duurzame oplossing. We vinden dat er niet alleen voor het komend schooljaar een oplossing gevonden moet worden, maar dat deze voorziening in onze regio behouden moet blijven.

Op 28 mei vertelde wethouder Richters dat de DBA toch niet hoeft te sluiten en behouden blijft. Deze vorm van zorg blijkt toch de goedkoopst mogelijke en daarnaast is dit project uniek en niet te vervangen. Daar zijn we blij mee en ook trots dat de SP mede het initiatief heeft genomen deze belangrijke zorg te behouden voor Eindhoven.

Nu hoeven ouders en kinderen niet langer ongerust te zijn. De SP is enorm blij met dit goede nieuws!

Sylvie van Dijk

s.van.dijk@eindhoven.nl

Politieke aktie door meldingen bij Meldpunt zorg

SP SP GroenLinks Eindhoven 16-05-2019 15:54

Half februari zijn we gestart met het meldpunt zorg, om problemen in de zorg in kaart te brengen én om er iets aan te doen. Ondertussen hebben we het behoorlijk druk, met name telefonisch en via mail weten mensen ons te vinden. Er is op dit moment een 40-tal meldingen binnengekomen.

 

De signalen.

We horen veel klachten over het funktioneren van WIJ Eindhoven en het Servicebureau. WIJ Eindhoven doet het keukentafelgesprek. Als blijkt dat er een vraag is naar specialistische zorg wordt het Servicebureau ingeschakeld en zij geven een beschikking voor zorg af. De bedoeling is dat beide organisaties dat binnen 3 a 4 weken afhandelen; bij elkaar dus maximaal 8 weken. Dat ís al behoorlijk lang wachten, je zal maar echt hulp nodig hebben.

Er zijn meldingen dat bij beide organisaties veel langere wachttijden zijn, 3 tot 6 maanden horen we terug. Mensen komen daardoor in de knoei; hun zorg wordt niet op tijd verlengd waardoor mensen in onzekerheid zitten of hun hulp nog wel kan doorgaan.  Sommigen krijgen zelfs een tijd geen hulp. Goed dat het Meldpunt er is, anders zouden we dit niet weten. Doordat we dit horen, kunnen we ook kritische vragen stellen aan de wethouder over dit onderwerp. Dat hebben we dinsdag 7 mei in de Commissie Sociaal Domein gedaan.

SP standpunt

De SP vindt het een slechte zaak dat mensen de dupe zijn van de problemen die bij de gemeente spelen. Wij zijn vanaf het begin negatief geweest over het invoeren van het servicebureau. Het servicebureau is ingevoerd zodat indicaties voor zorg kwalitatief beter zouden worden afgegeven. Voorheen werd dit uitgevoerd door de generalisten van WIJ Eindhoven. Wij zagen vooral een extra bureaucratische laag ten koste van mensen die hulp nodig hebben. Bovendien maken we ons zorgen om extra kosten en wachttijden. Het systeem is met de komst van het servicebureau groter geworden, in plaats van een kwalitatief beter.

 

Vragen aan de wethouder

Hoe komt het dat het servicebureau haar taak niet goed aankan? Heeft de wethouder inzicht in wat er anders loopt dan vooraf was verwacht? Gaat u maatregelen nemen zodat het servicebureau beter kan functioneren? Zo ja, welke. Zo nee; waarom niet? Waar kunnen mensen nu terecht als zij direct passende zorg nodig hebben en niet drie maanden kunnen wachten? Welke acute oplossing biedt het college voor hen?

Antwoorden.

De wethouder (Renate Richters, GroenLinks) gaf aan dat er bij het servicebureau in het begin nog te weinig mensen werkten. Momenteel is er voldoende personeel, ze gaan de achterstanden wegwerken, en de toekomst ziet ze positief in. Als mensen niet de hulp krijgen die ze nodig hebben en ze komen er met WIJ Eindhoven niet uit, kunnen mensen ook direct contact opnemen met het servicebureau, via telefoonnummer 14040.

 

Op zich is dit een prachtig verhaal, en we zouden graag zien dat dit ook realiteit gaat worden. Wij hebben aangegeven dat we nog steeds schrijnende situaties zien en mensen erg lang moeten wachten op hulp. Op incidentele signalen kan de wethouder niet reageren geeft ze steeds aan, en ze ziet nu nog geen reden om haar beleid te wijzigen.

 

Toekomst.

U zult begrijpen dat we het funktioneren van WIJ Eindhoven én van het servicebureau kritisch blijven volgen. En we hopen van harte dat de mensen de weg naar ons Meldpunt weten te vinden. Uiteraard óók met andere signalen!

 

Melding doen?

Op vrijdag zitten we op het partijhuis tussen 11.30 en 14uur. Verder zijn we bereikbaar per mail: eindhoven.sp.nl, telefonisch op 040-2816097 of via de knop op deze site. Alle meldingen worden gebundeld en anoniem op het eind van het jaar aan de wethouder aangeboden.

 

Als de hulp weg is dwarrelt al het stof weer terug.

SP SP GroenLinks Eindhoven 20-03-2019 15:16

Het is ongelofelijk dat de gemeente Eindhoven liever haar geld uitgeeft aan juridische procedures dan aan zorg.

In haar opiniverhaal “Uren of resultaat” vergelijkt wethouder Richters (Groen Links) de indicaties ‘schoon en leefbaar huis’ met het werk van een glazenwasser (ED12maart). De Eindhovense wethouderstelt dat de hoeveelheid tijd niet belangrijk is en dat het resultaat telt: schone ramen of een schoon huis. Met dit uitgangspunt zijn wij het helemaal met de wethouder eens.

Het probleem is echter dat met dit nieuwe beleid de regie gegaan is naar de zorgaanbieders. De overgrote meerderheid van de 5000 gebruikers van huishoudelijke hulp, heeft helemaal geen gesprek gehad met de gemeente in de vorm van een keukentafelgesprek met WIJ Eindhoven. In plaats daarvan kregen zij een telefoontje dat de zorgaanbieder zou langskomen met een nieuw ondersteuningsplan.

Helft

Dat ondersteuningsplan moest met de zorgaanbieder ingevuld worden. Daarna bleek dat men in veel gevallen nog maar de helft van de hulp kreeg. Om op de vergelijking met de glazenwasser terug te komen; als die elke keer een half uur doet over het schoonmaken van de ramen, gaat u toch ook klagen als hij na een kwartier vertrekt en de kozijnen niet meer meeneemt of maar de helft van de ramen lapt?

In Eindhoven zijn ruim 300 mensen die bezwaar hebben gemaakt tegen deze gang van zaken. De overgrote meerderheid zijn ouderen; niet een groep die snel klaagt of juridische procedures start tegen de gemeente. Het grote probleem in dit dossier is tweeledig:

1 De takenlijst is heel kort, er staan veel minder taken in dan in andere gemeenten. Hoog stoffen mag bijvoorbeeld niet meer en de koelkast schoonmaken ook niet.

2. De vrijheid die zorgaanbieders gekregen hebben is wel heel groot; zij bepalen wat er gebeurt en hoe weinig tijd daarvoor nodig is. De takenlijst is niet af te werken in de tijd die de zorgaanbieder de huishoudelijke hulp daarvoor geeft. Want er wordt niet in tijd beschikt, maar de hulp heeft natuurlijk wel een agenda.

De mensen die bezwaar hebben gemaakt wachten in vele gevallen al meer dan een jaar (!) op afhandeling, de gemeente reageert niet. In de tussentijd vervuilen huizen. Dit heb ik dit met eigen ogen gezien. Er wordt gestofzuigd om de meubels heen. Als de hulp weg is, dwarrelt al het stof weer terug.

Deze wethouder kijkt hiervoor weg en wacht op een reactie van VWS. Maar ondertussen heeft de rechter al een aantal keren beslist dat er een beschikking op basis van uren moet zijn. Er is immers tijd nodig om een huis schoon en leefbaar te houden! Nu blijkt uit de gehouden hoorzittingen, dat er te weinig uren afgegeven worden om het werk te doen. Logischerwijs zullen er een groot aantal rechtszaken volgen om dat te krijgen waar een hulpbehoevende recht op heeft.

Wij vinden het ongelofelijk dat Eindhovenaren die afhankelijk zijn van huishoudelijke hulp, rechtszaken moeten voeren tegen de gemeente om voldoende hulp te krijgen. Deze mensen krijgen hopelijk uiteindelijk de hulp die ze nodig hebben. Maar wij vinden het ongelofelijk en ook asociaal dat de gemeente deze mensen als zo lang in het ongewisse laat en liever geld uitgeeft aan rechtszaken dan aan zorg voor mensen die dat nodig hebben.

Sylvie van Dijk

Commissielid Sociaal Domein s.van.dijk@eindhoven.nl

Deze brief heeft 16 maart in het EIndhovens Dagblad gestaan: https://www.ed.nl/mening/als-de-hulp-weg-is-dwarrelt-al-het-stof-weer-terug~a241432e/

En is een reactie op:

https://www.ed.nl/extra/beleid-huishoudelijke-hulp-in-eindhoven-is-niet-asociaal~a16cee6b/

De raad steunt SP motie: Stop herindiceren Huishoudelijke Hulp.

SP SP GroenLinks D66 Eindhoven 21-02-2019 18:54

Al langer staat de huishoudelijke hulp op de agenda. Sinds er resultaatgericht geïndiceerd wordt, krijgen veel mensen nog maar de helft van de hulp. Er worden beschikkingen afgegeven waar niet het aantal uren in staan, maar het resultaat: een schoon en leefbaar huis. Dat dat té vaag is blijkt uit het feit dat er 330 bezwaren ingediend zijn, bezwaren die in veel gevallen veel te lang blijven liggen, soms zelfs langer dan een jaar.

Om voor deze schrijnende problemen aandacht te vragen in de gemeenteraad heeft de SP, samen met D66, Ouderen Appèl en DENK een agenderingsverzoek daarover ingediend. Dit betekent dat er drie opeenvolgende avonden extra aandacht is voor de problemen die door dit college opgelegde herindicaties in de huishoudelijke hulp, zijn veroorzaakt. De eerste avond was een inspraakavond, daarna volgde een politieke avond en afgelopen dinsdagavond was de raadsvergadering. Deze drie avonden worden hieronder kort toegelicht.

Op dinsdag 5 februari hebben we in de Raadszaal tien insprekers gehoord in verband met de huishoudelijke hulp, en de afhandeling van de bezwaren. Dit was een emotionele avond. Mensen die gebruik maken van huishoudelijke hulp vertelden dat ze te weinig hulp krijgen, dat ze geen contact konden krijgen met gemeente om hierover te klagen en dat ze ziek worden van de stress om in een vervuild huis te moeten wonen.

Ook hoorden we de FNV vertellen dat er hoorzittingen gaan komen, waarbij alle cliënten een kwartier gehoord gaan worden. Eerst houdt de gemeente deze mensen in vele gevallen een jaar aan het lijntje, in het kader van zorgvuldigheid, en nu moet ineens het gas erop. Bijzonder dat we deze informatie niet van wethouder Richters (GroenLinks) horen! Wij vinden dat de wethouder de gemeenteraad moet informeren over dit soort grote stappen.

De wethouder vertelde ook nog iets verrassends. Mensen die bezwaar tegen de beschikking hadden ingediend, worden daarna wél beoordeeld op aantal uren hulp en niet alleen op het subjectieve/vage criterium “schoon en leefbaar huis”  Zo moet het ook van de rechter! Maar deze duidelijkheid over uren huishoudelijke hulp, krijgen alleen de mensen die bezwaar hebben gemaakt. Het Eindhovense college gaat voor nieuwe gevallen, eerst nog de reactie van het Ministerie van VWS afwachten. Er zijn immers veel gemeenten die in hetzelfde schuitje zitten, daarom zal het ministerie adviseren en daarna zal het gemeentelijke beleid pas wijzigen.

Dinsdag 12 februari was de meningsvormende avond, waar de politieke meningen gedeeld en gevormd worden. De SP vindt dat iedereen die gebruik maakt van huishoudelijke hulp die op basis van uren moet krijgen; mensen moeten duidelijkheid hebben en we willen niet met twee maten meten. Er moet nu gestopt worden met herindiceren totdat er duurzaam beleid is. We willen hiermee voorkomen dat mensen vier keukentafelgesprekken krijgen in korte tijd. Ook voor huishoudelijke ondersteuning geldt; eerste een gesprek met een WIJ generalist en daarna met het servicebureau. De wethouder gaf aan gewoon door te willen gaan met het huidig beleid, ook voor mensen die nog niet herindiceerd zijn. Dat vinden wij zinloze tijdsverspilling en onnodig dubbele belasting voor cliënten en ambtelijk apparaat.

Voor de raadsvergadering van 19 februari  heeft de SP een actuele motie ingediend waarin we oproepen dat de gemeente moet stoppen met herindiceren. De wethouder ging direct mee en noemde het een schappelijk voorstel. Omdat het Ministerie van VWS over maximaal 4 weken met een advies komt dat de gemeente gaat volgen, heeft de raad unaniem ingestemd met ons voorstel. Er wordt dus pas over 4 weken gestart met nieuwe herindicaties, als het ministerie van VWS dan nog geen uitspraak gedaan heeft, wordt de raad daarover geïnformeerd. Een mooi succes in dit dossier!

Sylvie van Dijk s.van.dijk@eindhoven.nl

Eindhoven heeft gebrek aan geld en ook aan visie

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Eindhoven 06-11-2018 08:52

Dinsdag staat de begroting voor 2019 op de agenda van de Eindhovense gemeenteraad. Een begroting die grote gevolgen kan hebben voor inwoners van Eindhoven en ook voor een aantal naburige gemeentes. De grote tekorten waar het Sociaal Domein mee kampt worden opgelost door het instellen van budgetplafonds. We maken ons hier ernstige zorgen over. En gezien de hoeveelheid ingezonden brieven, insprekers bij de Eindhovense gemeenteraad en reuring op social media, staan we hier niet alleen in.

Volgens Peter Notten, directeur van WIJeindhoven, gaat er geen onderscheid gemaakt worden tussen misbare en onmisbare zorg.  Wat betekent dit in de praktijk? Wordt een oudere aan haar lot overgelaten in een vies huis? Krijgt een psychiatrische patiënt niet de zorg die hij nodig heeft, met een toename van verwarde personen op straat? Kan een meisje dat seksueel misbruikt wordt niet in veiligheid gebracht worden en uit huis geplaatst worden als het budgetplafond is bereikt? Dit vinden wij onacceptabel. En waarschijnlijk wordt Eindhoven ook door de rechter teruggefloten, zoals ook al in andere gemeentes is gebeurd.

Natuurlijk zullen de uitgaven omlaag moeten. Maar dit is niet de juiste manier. Budgetplafonds kunnen een middel zijn om het gesprek aan te gaan met zorgaanbieders, maar het moet geen doel an sich zijn. Stel dus geen budgetplafonds in zonder overleg met de zorgverleners. Stel geen budgetplafonds in voor onmisbare zorg. En stel geen budgetplafonds in als het leidt tot wachtlijsten met alle risico’s van dien.

Naast een gebrek aan geld, lijdt Eindhoven ook aan een gebrek aan visie.

Het Eindhovense college wil bezuinigen door minder mensen generieke (1e lijns) en specialistische (2e lijns) zorg aan te bieden en hen in plaats daarvan onder te brengen in de sociale basis, zoals buurthuizen, mantelzorg en burgerintiatieven. Voor een deel van de zorgvragers zal dat kunnen, en waar deze mogelijkheid er is, zijn we ook zeker niet tegen. Maar hoe kan dat van de grond komen als er ook op die sociale basis wordt bezuinigd? Moet daar dan niet juist in geïnvesteerd worden? Deze bezuiniging is een besparing op korte termijn, maar zeer waarschijnlijk een grote kostenpost op lange termijn.

En moet er niet eens goed naar de organisatie van het sociaal domein en WIJeindhoven gekeken worden? De Eindhovense coalitie (VVD, GroenLinks, PvdA en CDA) heeft de mond vol van het op orde brengen van de financiën en deze op G40-niveau* te brengen. Maar willen ze ook de organisatie van het sociaal domein op G40-niveau brengen? Kijken ze naar goede voorbeelden buiten Eindhoven? Nee helaas, wij hebben het in ieder geval nog niet gehoord. Zou Eindhoven bijvoorbeeld iets kunnen leren van Best, waar met productplafonds wordt gewerkt in plaats van budgetplafonds? Dit betekent dat zorgaanbieders niet ongelimiteerd alle producten meer mogen inzetten, maar op basis van de diagnose meer toegespitst een product moeten gaan leveren. Dan kunnen zorgaanbieders niet meer ongelimiteerd de duurste producten inzetten, terwijl dat niet voor iedereen nodig is. Op deze manier wordt er per individu maatwerk geleverd, en dat was toch juist het idee van WIJeindhoven? In de gemeente Waalre wordt een soortgelijke methodiek gebruikt waarbij bij elke cliënt wordt gekeken of het dure product echt nodig is om kwaliteit van zorg te leveren en of er een goedkoper alternatief is. Daarnaast ligt in veel gemeentes de budgetverantwoordelijkheid bij de zorgaanbieders en niet bij een aparte stichting, zodat het budget èn de verantwoordelijkheid om binnen dat budget te blijven bij dezelfde instanties liggen.

We maken ons ook zorgen over het feit dat de stichting WIJeindhoven pas sinds een maand inzicht heeft in wat een zorgproduct de gemeente eigenlijk kost, aldus directeur Peter Notten. Ook wordt er een servicebureau opgericht, en daarmee wordt een extra laag gecreëerd. Volgens Notten kan dat tot tijdverlies leiden, en kost het in ieder geval extra geld. Opvallend is dat wethouder Renate Richters afgelopen week juist aan de gemeenteraad vertelde dat het geen extra geld kost. Wat is nou waar?

Bij de informatievoorziening vanuit het college naar de gemeenteraad zijn sowieso vraagtekens te plaatsen. Op veel raadsvragen volgt het antwoord “u wordt hier in de loop van 2019 over geïnformeerd” of “er volgt nog een brief of een informatieavond”.  Dat is onacceptabel, aangezien de begroting waar het invloed op heeft dinsdag al wordt vastgesteld door de gemeenteraad. Daarnaast was er dit jaar ook geen kadernota, waarin normaalgesproken de richtlijnen opgenomen zijn op basis waarvan de begroting wordt gemaakt. Daarbovenop heeft de coalitie tegen een motie gestemd, waarbij D66, SP, OAE en Denk vroegen om onafhankelijk onderzoek naar het programma en uitvoering van WIJeindhoven, met als doel versterking van de informatiepositie en sturingsmogelijkheden van de raad.  Opvallend, aangezien de Rekenkamer van de Eindhovense raad, alsook raadscommissie Duisenberg**– waar ook raadsleden van de coalitiepartijen in zaten – eerder concludeerden dat sturing, verantwoording en controle niet op orde waren en de aanbeveling deden aan de gemeenteraad dit te verbeteren. Tot slot is de impact van deze maatregelen op mensen is moeilijk te controleren, omdat de kwaliteitsindicatoren van de Eindhovense begroting vooral toetsen op geld en niet op kwaliteit van zorg.

Extra cru is dat Eindhoven budgetverantwoordelijke is voor de regio, waardoor er ook een aantal omliggende gemeentes worden getroffen door de bezuinigingen in Eindhoven. Een voorbeeld hiervan is beschermd wonen, waarbij bijzonder kwetsbare mensen, zoals mensen met psychische problemen of autisme, begeleid zelfstandig of in woongroepen wonen. Veldhoven heeft beschermd wonen naar zich toegetrokken omdat het via Eindhoven niet goed lukte. En met succes, 25% van de totale beschermd wonen klanten worden via Veldhoven gehuisvest tegen 16% van het totale budget. Door het voorgestelde beleid zullen nieuwe aanvragen niet gehonoreerd worden, maar ook huidige cliënten kunnen in de loop van het jaar geconfronteerd worden met het stoppen van de zorg, begeleiding, zelfs hun woonplek zien verdwijnen.

Kortom, we hopen dat de Eindhovense gemeenteraad tegen deze ondoordachte bezuinigingen stemt, dat er kritisch gekeken wordt naar de organisatie van het Sociaal Domein en dat de gemeente Eindhoven daarbij over de gemeentegrenzen durft te kijken, dat de toegang tot zorg aangepakt wordt en dat de Eindhovense gemeenteraad in staat wordt gesteld haar controlerende taak naar behoren uit te voeren.

Ingrid Hartlief, fractievoorzitter D66 Veldhoven Peet van de Loo, gemeenteraadslid D66 Best Jorien Migchielsen, gemeenteraadslid D66 Eindhoven Kees de Zeeuw, fractievoorzitter D66 Waalre

*G40 = 40 grootste Nederlandse gemeentes ** Commissie Duisenberg = commissie ABV

Meningsvorming Begroting 2019

Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Lijst Pim Fortuyn Eindhoven VVD Eindhoven 29-10-2018 14:45

30 oktober 2018

Programma 0: Bestuur en ondersteuning (inclusief paragrafen a t/m e) en Programma 1: Veiligheid Portefeuillehouders • J.A. Jorritsma/M. Oosterveer

Voorzitter, dank u wel.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Langs onze zorgen voor de betaalbaarheid, is ook de veiligheid in onze stad in het geding. Laat ik bij het laatste punt beginnen.

De Veiligheid

Voorzitter,

De criminaliteit is in onze stad op alle punten toegenomen en u zult het met mij eens kunnen zijn voorzitter, dat veiligheid een basisvoorwaarde is voor een aantrekkelijke en leefbare stad. Dit laatste punt, een veilige, aantrekkelijke en leefbare stad, is dan ook de reden dat wij als Lijst Pim Fortuyn al jaren hebben gepleit voor meer wijkagenten, die ook in hun wijk aanwezig zijn. Met de nadruk op hun wijk. Want zij moeten zich verantwoordelijk voelen voor de veiligheid in hun wijk, in hun domein. En als de criminaliteit in de kiem, dus in de wijken gesmoord kan worden en de jeugdige boefjes op tijd op het rechte pad worden gezet, is dat voor alle partijen beter en goedkoper. Maar dit geldt eveneens voor de doorgewinterde criminelen die in wijken opvallend gedrag tonen.

Voorzitter,

Waar het college eens aan moet denken, is het volgende spreekwoord: 'Een vliegende kraai vangt altijd wat'. Wij hebben in deze begroting namelijk niet kunnen lezen dat het college rekening houdt met meer stads-toezichthouders, handhavers of boa’s. En die niet een keertje met de auto door de wijk rijden, maar te voet de wijk verkennen. Mensen die bekend zijn in hun wijk en indien noodzakelijk de taken van de wijkagenten, waarvan er te weinig van zijn, kunnen overnemen. Dit terwijl onze stad soms een speeltuin lijkt te zijn voor criminelen. En dat is ontoelaatbaar.

Bestuur en ondersteuning en de betaalbaarheid van onze stad

Voorzitter,

Al meer dan 10 jaar zeggen wij als LPF vanaf deze plaats, dat de bureaucratie in het Eindhovense de doelmatigheid van de gehele organisatie in de weg staat. Dit college moet weten dat bij een gestroomlijnde organisatie, die is ontdaan van alle overbodige franje, alles sneller beter en goedkoper gaat.

Met dank aan de vorige coalities is het verhogen van de lokale heffingen om financieel schoon schip te maken nu dan ook onvermijdelijk. Maar er kan en moet zoveel meer gebeuren. In mijn betoog bij het coalitieakkoord op 29 mei jl. heb ik daar ook op aangedrongen. Maar in deze begroting is daar niets over te zien. Hoewel de totale begroting over 2019 ruim 7 miljoen lager is dan in 2018, nemen de totale personeelslasten, dit al vanaf 2017, met 10 miljoen per jaar toe tot 166 miljoen euro in 2019. Dat gaat helemaal de verkeerde kant op. Dat kan niet goed gaan.

Voorzitter, tot slot,

Het is onvermijdelijk dat het college de gemeentelijke organisatie eens flink moet opschudden. En daar dan ook de harde consequenties uit dient te trekken. En ik besef dat dit niet eenvoudig is. Want ik verwacht, dat het college het met de LPF eens kan zijn, dat een kleinere doelmatige en gestroomlijnde overheid, met gevoel voor onze stad Eindhoven, minder bureaucratie zal geven? En niet minder belangrijk, de Gemeente Eindhoven vele miljoenen euro’s per jaar kan besparen.

Dank u wel. (Spreektekst Rudy Reker)

Programma 2: Verkeer, vervoer en waterstaat

Portefeuillehouder • M. List

Voorzitter, dank u wel,

Hadden wij als Lijst Pim Fortuyn op eind mei van dit jaar nog de hoop dat het met de VVD in de coalitie het realisme wat betreft de verkeersmaatregelen in onze stad, zou terugkeren, moet ik u zeggen voorzitter dat wij ons daarin ernstig hebben vergist. Ook deze coalitie denkt te bescheiden en te zuinig in echte lange-termijn-oplossingen. Dat zal in de komende jaren funest blijken te zijn.

De vijfde stad van ons land besturen en tevens als tweede economische regio van ons land vraagt inzicht en visie, maar vooral moed om groter te denken dan de huidige stadsgrenzen. Veel inwoners vanuit gemeenten in de Metropoolregio, zijn nu en in de toekomst aangewezen op onze stad. Maar ook vanuit België en Duitsland weet men onze stad te vinden. Dan moet je voorsorteren op lange-termijn-plannen die het hart van de stad bereikbaar houden.

Voorzitter,

Als wij praten over het verkeers- en vervoersbeleid in deze begroting is het momenteel voor-borduren op het bescheiden dorpsachtig beleid van de laatste perioden. Behalve een te smalle ondertunneling van de Veldmaarschalk Montgomerylaan, om de doorstroming van het openbaar vervoer te versnellen, komen automobilisten er in onze stad slecht van af. Ook de bereikbaarheid van de binnenstad, dus het kloppend hart van Eindhoven, wordt hierdoor moeilijker bereikbaar.

Ook dit college staart zich blind op het niet zaligmakende openbaar vervoer, terwijl de e-bike voor veel mensen niet het juiste vervoermiddel is gebleken. Terwijl het autopark meer en meer over gaat op schoon- en elektrisch rijden, worden zij zwaar beperkt tot de toegankelijkheid van onze stad. Natuurlijk kan het verkeer wat niet in Eindhoven of de binnenstad moet zijn beter via de Randweg of de Ring omrijden. Maar de vraag is dan of de Ring het in deze nieuwe situatie wel aan kan? Het zal u niet verbazen dat het antwoord op deze vraag NEE is. Een grote NEE!

Met de reconstructie van de Vestdijk, zoals momenteel in uitvoering is, en bedacht door de vorige coalitie, spant u het paard achter de wagen. Dat is jammer. In aanloop naar de laatste verkiezingen in maart van dit jaar, hadden wij als LPF de hoop dat de VVD, indien zij deel zou uitmaken van de nieuwe coalitie, het huidige plan hoe mooi en kleurrijk op papier, van de baan zou zijn.

Wij als Lijst Pim Fortuyn hoopten, tevergeefs blijkt nu, dat deze coalitie zou gaan voor een toekomstvisie van vele decennia, i.p.v. weer een korte termijnvisie uit te voeren. Dus een langjarig-plan met een tunnel onder de Vestdijk en Stationsweg waardoor het winkel- en uitgaansgebied veel groter zal worden. Van die pinda, zoals Winy Maas onze binnenstad betitelde, moeten wij van af.

Een grotere aaneengesloten en bereikbare binnenstad met het Dommelkwartier en De Bergen, waar het verkeer ondergronds de binnenstad kan bereiken en weer kan verlaten, ligt voor het grijpen. Dat is wat Eindhoven nodig heeft als stad, die binnen de Ring naar 300 duizend inwoners wil groeien en een verzorgingsgebied heeft van ca. 700 duizend bezoekers.

Voorzitter, De bereikbaarheid van onze stad zal door de ombouw van de Vestdijk een stuk slechter en onveiliger worden. Het is ook daar wachten op de eerste verkeersslachtoffers.

(denk aan Stoplichten weg bij het van Abbe Museum op de Wal en Bilderdijklaan)

Dank u wel. (Spreektekst Tjerk Langman)

Programma 3: Economie, Programma 4: Onderwijs (inclusief paragraaf f) en Programma 5: Sport Portefeuillehouder • S. Steenbakkers

Voorzitter, dank u wel,

Het succes van Brainport zorgt voor veel werkgelegenheid, waar heel de Metropoolregio van profiteert. De Triple Helix formule, dus de overheid, het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen hebben ook bij succes aandacht en onderhoud nodig.

De LPF bedoelt hiermee dat het college onderwijsinstellingen volgens het IHP (Integraal Huisvestingsplan) zo snel mogelijk moet faciliteren. De docenten maar ook de studenten hebben daar recht op. Bovendien heeft de praktijk ons ondertussen wel geleerd dat leerprestaties in eigentijdse schoolgebouwen zullen verbeteren. Daar worden wij allemaal beter van.

Bovendien, afspraak is afspraak. De LPF ziet graag dat er zo snel mogelijk een inhaalslag wordt gemaakt. (o.a. Christiaan Huijgens College, Lorentz Casimir Lyceum en het Van Maerlant Lyceum.)

Voorzitter,

Aangaande de doelstelling van het college aangaande de sport en de sportbegroting zijn wij tevreden. Wij zullen er voor waken dat dit zo blijft.

Dank u wel (Spreektekst Dennis Klein)

Programma 5: Cultuur en Recreatie, en Programma 7: Volksgezondheid en Milieu (inclusief paragraaf i)

Portefeuillehouders • R. Richters/M. List/J. van der Meer

Voorzitter, dank u wel,

Over Programma 5, van de begroting 2019 inzake Cultuur en Recreatie heeft de LPF op dit moment geen opmerkingen.

Dank u wel (Spreektekst Petra Strijbos)

Programma 6: Sociaal Domein

Portefeuillehouder • R. Richters/Y. Torunoglu

Voorzitter, dank u wel,

In dit hoofdstuk van de begroting 2019 spreken we over de financiering van het sociaal domein, wat ruim 45 % is van de totale gemeentelijke begroting over 2019. En als wij spreken over het sociaal domein hebben wij het over WIJeindhoven met een zeer breed programma en bijbehorende taken.

WIJeindhoven, in 2015 als aparte stichting in het leven geroepen, met de opgave om alle sociale taken waar de regering onder Rutte II van af wilde over te nemen. WIJeindhoven, was en is een prima plan. Mits men met verstand van zaken deze organisatie had opgezet. U begrijpt uit mijn laatste woorden voorzitter dat dit in onze optiek niet is gebeurd. Verre van dat zelfs!

Voorzitter,

Zorg op maat en naar behoefte en niet meer verleend door een scala aan hulpverleners maar doorverwijst naar de juiste instanties was het doel van WIJeindhoven. Een prima gedachte. Maar de miljoenentekorten die in de afgelopen jaren bij WIJeindhoven zijn ontstaan, vinden hun oorsprong in het gebrek aan kennis, inzicht en moed om het falen van het college, en in het verlengde daarvan de gemeentelijke organisatie te onderkennen.

Meerdere keren heeft de LPF dit probleem in de commissie ‘Raad in Positie’ bespreekbaar willen maken. Maar helaas was er niemand die onze ideeën, dus om van boven naar beneden de gemeentelijke organisatie, met in het verlengde daarvan WIJeindhoven op te schudden steunde. Er zou en moest bezuinigd worden op de werkvloer, bij de cliënten. Dit is ook de reden geweest dat de LPF tot twee keer toe uit de commissie ‘Raad in Positie’ is gestapt.

Voorzitter,

“Het gemak dient de mens” En onder dit spreekwoord schuift het college momenteel de financiële problemen af op onze inwoners die hulp het hardste nodig hebben. Er worden minder uren beschikbaar gesteld onder het motto: “een schoon en leefbaar huis” moet voldoende zijn. De scherven van het wanbeleid worden afgewenteld op de zwaksten in onze samenleving. Dat vinden wij als Lijst Pim Fortuyn onverteerbaar. En ik verwijs u nogmaals naar hetgeen ik zojuist heb gezegd. Morgen kunt u deze spreektekst nalezen op onze website.

Voorzitter,

Dat er in de begroting 2019 meer geld wordt vrijgemaakt voor het sociaal domein is momenteel acceptabel. Maar alleen dát is niet voldoende. Met minder mensen, die goed zijn geschoold, weten waar ze het over hebben en ook weten wat hun bevoegdheden zijn, met een goede controle zonder alle bureaucratische toestanden daarom heen, zal de productiviteit doen toenemen. Wat zich weer vertaalt in minder kosten.

Dank u wel. (Spreektekst Tjerk Langman)

Programma 8: Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing (inclusief paragrafen g, h en j)

Portefeuillehouder • Y. Torunoglu

Voorzitter, dank u wel,

De ambitie spat van dit programma af. Dat vinden wij als Lijst Pim Fortuyn uiteraard geweldig. Maar ja, ook hier “is het hemd nader dan de rok”. En dan heb ik het hier over het intomen en voorkomen van woningoverlast. Ondanks dat de burgers denken dat het college er mee aan de slag gaat wil het nog niet echt lukken. Dat is jammer, omdat het college de burgers onnodig lang buitenspel zet. Telkens komt er weer een andere aap uit de mouw, wat burgers die overlast ondervinden tot wanhoop kan drijven.

Nu weten wij als fractie ook wel dat achteraf corrigeren moeilijker en ingewikkelder is dan vooraf de zaken goed regelen. Juist hier voorzitter, zowel in het voortraject als daarna bij de controles door Bouw en Woningtoezicht, als deze nacontrole tenminste al plaats vindt, wordt te weinig rekening gehouden met het woongenot en belangen van omwonenden.

Voorzitter,

De LPF-fractie verzoekt het college, om met een deel van de winst uit de herontwikkeling van meerdere projecten en de geplande nieuw- en hoogbouw in het centrum’ de afdeling Bouw en Woningtoezicht op sterkte te brengen. Of in elk geval dusdanig te reorganiseren zodat de burgers van onze stad die overlast ervaren, niet meer tevergeefs een beroep hoeven te doen op deze dienst en zich daardoor gedwongen voelen om via een juridisch traject naar de rechter te stappen.

Voorzitter,

Het is prettig te lezen dat dit college aandacht heeft voor voldoende betaalbare koop- en sociale huurwoningen. Maar laten we ook een paar tandjes bijzetten om meer studentenwoningen te realiseren. Daar is een groot tekort aan.

Als daarbij het voornemen is, om de doorlooptijd bij bouwvergunningen en bestemmingsplan-wijzingen te verkorten, zou dat zeer welkom zijn.

Dank u wel. (Spreektekst Petra Strijbos)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.