Nieuws van politieke partijen in Eindhoven inzichtelijk

8 documenten

Wethouder in coronatijd | Eindhoven

GroenLinks GroenLinks Eindhoven 07-05-2020 00:00

In "De week van..." leggen we het dagboek van een Eindhovense GroenLinkser onder de loep. Deze keer nemen we een kijkje in het dagelijkse werk van wethouder Renate Richters. Hoe ziet haar werk er uit in deze bijzondere tijd? En welke beslissingen moet zij nemen?

De maatregelen van het RIVM om de coronacrisis te bestrijden hebben grote impact op ons leven, en ook op ons dagelijks werk. Ook voor mij, wethouder zorg en welzijn, geldt dat de maatregelen stevig ingrijpen op mijn bezigheden. Enerzijds ontstaat er ruimte, omdat veel zaken niet door kunnen gaan, bv het uitreiken van vrijwilligerspenningen, of het openen van een symposium. Een vergadering in Den Haag die niet doorgaat scheelt al snel driekwart dag als je de reistijd meerekent. Anderzijds wordt de ruimte die ontstaat al snel in beslag genomen door andere zaken, bv het onderhouden van contacten met allerlei partijen in de stad, van zorgaanbieders tot vrijwilligersorganisaties. Om voeling te houden met wat er gebeurt, en waar aandacht voor nodig is. Zij zijn het immers die het meeste werk verzetten, die kwetsbare mensen zoals ouderen of mensen met een beperking bijstaan in deze moeilijke tijd. Of die de extra voorzieningen opzetten om ook mensen die dakloos zijn dag en nacht een veilige en beschermde plek te bieden. De gemeente faciliteert en ondersteunt hen waar nodig. Ik ben blij en dankbaar met alles wat ik zie gebeuren in onze stad, het eigenaarschap dat iedereen laat zien en de samenwerking die los komt. En zijn er ook nog allerlei initiatieven die buurtbewoners onderling voor een ander nemen!

En dan nu mijn week…. 

 

Maandag Maandag is altijd een interne dag waarop ik alle overleggen met de ambtelijke organisatie plan. Nu doen we die overleggen allemaal digitaal. Ik zag daar best wat tegenop maar het went snel. Ik overleg met mijn team over de agenda voor komende week, afspraken die voorbereid moeten worden en actuele zaken die aandacht vragen. Verder heb ik beleidsoverleg met ambtenaren van het Sociaal Domein. Hoe is de stand van zaken in de stad als gevolg van corona, bv in de verpleeghuizen en bij de GGZ? Lukt het ons om de inwoners die ondersteuning nodig hebben in beeld te houden en waar mogelijk op een andere manier te bereiken? En welke beleidszaken moeten er verder besproken worden? Ondanks de situatie lopen er natuurlijk ook veel zaken door. Bv het beleidsplan armoede en schulden, waar het afgelopen half jaar hard aan is gewerkt samen met allerlei partners in de stad, en het plan om de subsidietoekenningen te verbeteren.

Bij alles moeten we ons nu wel afvragen: is het haalbaar om de plannen door te zetten zoals we hadden beoogd, of vraagt de stad door de omstandigheden iets anders van ons?

 

Dinsdag Op dinsdag wordt een groot deel van de dag gevuld met de collegevergadering. Dit is het enige overleg wat ik nog fysiek op het stadhuis doe. Uiteraard volgens de RIVM richtlijnen, in een grote vergaderzaal op min 1,5 meter afstand van elkaar. Het is een beetje vervreemdend om 'sochtends door de stad te lopen naar het stadhuis. Ik woon in het centrum, en kom onderweg langs lege pleinen, waar normaal met dit fijne weer al allerlei bedrijvigheid is. Langs het koffiezaakje waar je nu alleen kunt afhalen. Langs de kinderopvang waar normaal gesproken de ouders voor de raam staan te zwaaien , maar nu niemand is. En veel minder verkeer, dat is dan wel weer fijn :o)

Na de eerste weken waarin veel dingen stil zijn gevallen (en de agenda behoorlijk leeg was) lijkt het inmiddels weer op een reguliere vergadering. Allerlei onderwerpen passeren de revue.

Ook onderwerp van gesprek uiteraard is hoe we de gemeenteraad betrekken in tijden dat er niet fysiek vergaderd mag worden. Dit doen we sinds een paar weken met een speciaal digitaal vragenuur over corona. En de eerste raadsvergadering heeft ook al digitaal plaatsgevonden. Vanavond staat er een informatieavond op de agenda, maar er zijn geen onderwerpen voor mijn portefeuille.

Na het college heb ik nog een afspraak met mijn woordvoerder om een filmpje op te nemen voor social media. Ik wil graag een dankwoord uitspreken aan iedereen in de stad die zich bekommert om een ander. Na 4 pogingen staat het filmpje er goed op. 

 

Woensdag  Vandaag is er een digitaal overleg over armoede en schulden met een aantal bedrijven van Impact040, een samenwerkingsverband tussen de gemeente en bedrijven, waarbij we onderzoeken hoe we op maatschappelijke thema's kunnen samenwerken. Erg mooi dat bedrijven mee willen denken over een thema zoals armoede en schulden, wat zoveel mensen raakt!

Aansluitend een gesprek met de strategisch adviseur. Nadenken over de bestuurlijke agenda en de impact van corona daarop. En kunnen we ons al een beeld vormen van de financiële impact? Afgelopen jaren hebben we flink moeten bezuinigen. We waren eindelijk weer in rustiger vaarwater terecht gekomen, en weer begonnen met bouwen, nu dreigt er weer een onzekere periode. Het rijk heeft aangekondigd dat zij de extra kosten voor  inzet van zorg vergoeden, daar gaan we hen natuurlijk wel aan houden. 

Daarnaast zijn er vandaag meerdere overleggen met de regio over Jeugdhulp. Ik ben voorzitter van de stuurgroep en van het brede overleg van wethouders uit de 11 gemeenten die hiervoor samenwerken. Ook hierbij veel aandacht voor de impact van corona op de zorg uiteraard. Het is behoorlijk ingewikkeld om een overleg met 11 wethouders en een club ambtenaren voor te zitten, terwijl je in het digitale systeem maar 4 mensen tegelijk kan zien…

 

Donderdag Vandaag vergaderen we met de VNG commissie Zorg Jeugd en Onderwijs. In deze commissie zitten een kleine 20 wethouders uit heel Nederland, die de Nederlandse gemeenten vertegenwoordigen bij overleggen met de ministers ed. Een lange agenda maar door goede voorbereiding is het toch gelukt om alles digitaal te behandelen. En veel efficiënter, het scheelt mij ongeveer 4 uur reistijd! Sommige gewoonten moeten we er maar in houden als straks alles voorbij is ;o) Op de agenda onder andere de voortgang van de afspraken met het rijk over allerlei onderwerpen nav corona, van de kosten voor de GGD tot aan de compensatie voor culturele instellingen. Daarnaast ook veel reguliere onderwerpen op de agenda, waaronder het proces met de landelijke clientenorganisaties Iederin, Mind en Per Saldo, waar ik zelf bij betrokken ben.

's Middags hebben we een extra ingelaste collegevergadering over corona. Hier besluiten we over voorstellen over bv gemeentelijke belastingen en de huren van gemeentelijke panden aan maatschappelijke organisaties. Ook komt natuurlijk de voortgang van het starten van het basisonderwijs, en het openstellen van de sportvoorzieningen voor kinderen aan de orde. Het is goed met elkaar door te discussiëren over waar de hulp het hardste nodig is, en hoe we dat eerlijk organiseren. We beseffen ons allemaal dat hoe langer het duurt, hoe groter de financiële impact wordt, ook voor de gemeente. En helaas is er ook een grens aan wat de gemeente kan dragen…

Vrijdag  Tijd geblokt voor mijn belronde door de stad. Ik heb onder andere contact met organisaties zoals stichting Sociaal Solidair over noodhulp voor mensen in armoede. Met Veilig Thuis, die net een chatfunctie hebben gelanceerd om beter toegankelijk te zijn voor mensen die hulp of advies nodig hebben vanwege huiselijk geweld. En met de bestuurders van de organisaties voor maatschappelijke opvang en de straatdokter. Dit helpt mij een goed beeld te vormen van wat er speelt in de stad.

In de middag heb ik nog een overleg met wethouders van de G40. Dat is het samenwerkingsverband met de 40 middelgrote gemeenten, na de G4. Dat dit overleg voorziet in een behoefte, blijkt wel uit het grote aantal deelnemers deze keer. Naast het uitwisselen over de aanpak van corona, zal het ontbreken van reistijd hier ook wel debet aan zijn.

 

Weekend! Door de RIVM maatregelen geen terrasjes, niet uit eten, niet naar theater of bioscoop. Wel digitaal bijpraten met familie en vrienden, samen koken en wandelen op rustige momenten in de Brabantse natuur. Ik realiseer me dat veel mensen hard geraakt worden in hun nabije omgeving, en besef me dat ik geluk heb dat de impact in mijn persoonlijke leven tot nu toe beperkt is gebleven.

 

Ik wens iedereen heel veel sterkte toe in deze moeilijke tijd!

 

SP verzet zich tegen Inkomenstoets Jeugdzorg

SP SP Eindhoven 22-03-2020 09:50

De gemeente Eindhoven is plotseling begonnen met het toetsen van het inkomen van de ouders bij het aanvragen van een persoonsgebonden budget (pgb) voor jeugdzorg. Hierover werd bij het Meldpunt Zorg van de SP een melding gedaan. Een gezin met een kind met een behoorlijke beperking had al langere tijd een pgb voor de zorg voor het kind. Momenteel voert het “servicebureau” van de gemeente een herindicatie uit. En vroeg opeens om een waslijst aan persoonlijke en financiële gegevens. 

De SP zet hier grote vraagtekens bij: Hoe verhoudt dit zich tot de zorgplicht die de gemeente heeft voor kinderen die afhankelijk zijn van jeugdzorg? Wil de gemeente werkelijk dat in voorkomende gevallen een van de ouders moet stoppen met werken om te zorgen voor het kind? In het Eindhovens Dagblad van zaterdag 14 maart lazen we dat wethouder Richters gelukkig ook alweer is gestopt met deze werkwijze: bij nieuwe aanvragen wordt deze toets niet meer geëist. Op het moment dat dit in de krant was te lezen had het gezin van onze melding heeft hierover nog geen bericht gehad. Als SP vinden wij dat de betrokkenen ook rechtstreeks gerust gesteld moeten worden en het niet alleen uit de krant moeten vernemen. 

Tenslotte is de SP van mening dat wanneer de wethouder nieuwe werkmethodes met zulke ingrijpende gevolgen voor mensen die zorg nodig hebben wil starten, zij hierover de gemeenteraad moet informeren. Zodra de toestand rond het coronavirus dat weer toelaat zal de SP-fractie deze gang van zaken in de gemeenteraad aan de orde stellen. Fractievoorzitter Murat Memis en commissielid Sylvie van Dijk hebben over deze inkomenstoets een ingezonden brief geplaatst in het Eindhovens Dagblad van vrijdag 20 maart. Aan wethouder Richters heeft de SP-fractie schriftelijke vragen gesteld. Deze vragen zijn als bijlage bij dit artikel gevoegd. 

Rik Thijs nieuwe wethouder gemeente Eindhoven | Eindhoven

GroenLinks GroenLinks Eindhoven 15-06-2019 00:00

Afgelopen dinsdag 11 juni werd voormalig fractievoorzitter Rik Thijs geïnstalleerd als wethouder van klimaat & energie, openbare ruimte & groen. We namen hiermee helaas afscheid van Jan van der Meer. Bart Habraken nam de vacante raadszetel binnen GroenLinks over.

Tijdens de gemeenteraad werd Rik Thijs verkozen als wethouder. Hij was vanaf 2014 raadslid voor GroenLinks Eindhoven, waarvan de laatste drie jaar fractievoorzitter. Zijn portefeuille als wethouder bestaat uit klimaat en energie, groen en water, openbare ruimte, circulaire economie, coördinatie duurzaamheid, erfgoed, biodiversiteit en dierenwelzijn.

Er werden door onze nieuwe fractievoorzitter Saskia Lammers en Burgemeester Jorritsma lovende woorden gesproken over deze Eindhovenaar met het groene hart. Thijs zelf stak tijdens zijn dankspeech zijn ambitie, en daarmee de ambitie van GroenLinks, niet onder stoelen of banken en citeerde daarom de 16-jarige klimaat activiste Greta Thunberg met haar oproep aan de politiek om te handelen: “Our house is on fire, I am here to say, our house in on fire.”

Thijs: ‘Ik sta klaar om aan de slag te gaan voor een duurzaam en groen Eindhoven. Mijn ambitie: van ‘doemdenken’ naar ‘doendenken’, een energietransitie waaraan iedereen mee kan doen, ongeacht je hoeveel je te besteden hebt. Een groene revolutie voor de binnenstad en wijken, de stad klaar maken voor extreem weer, en tot slot een gezond Eindhoven, niet alleen voor ons, maar ook voor vlinders, vogels andere dieren en alle planten. In onze regio met kennis en denkkacht moet het lukken om dit werkelijkheid te maken, juist hier.’

We namen helaas afscheid van Jan van der Meer die inmiddels geïnstalleerd is als gedeputeerde in de provincie Gelder. Door de burgemeester werd ook hij geroemd om zijn collegialiteit, grote kennis en professionaliteit als bestuurder. Aldus de burgemeester: ‘Jan was een aanpakker die niet alleen bezig was met abstractie visies maar ook met echte stappen en uitvoering, denk aan de warmtestrategie, het rioleringsplan en duurzame vastgoedontwikkelingen in de binnenstad. Een wethouder die niet binnen kwam met een enorme rugzak met heel veel geld in zijn portefeuille maar moest buitengewoon creatief zijn.’

In dezelfde vergadering werd Bart Habraken, tot nu commissielid, verkozen tot nieuw raadslid bij GroenLinks. Met Saskia Lammers als voorzitter en Samir Toub als vice-fractievoorzitter en onze wethouders Rik Thijs en Renate Richters is GroenLinks Eindhoven daarmee weer compleet. We zien de toekomst heel graag, en vooral heel groen, tegemoet.

 

Dagbehandeling Autisme is gered

SP SP D66 Eindhoven 30-05-2019 14:18

Begin februari kwam de SP in contact met ouders van wie de kinderen zorg ontvangen bij “Dagbehandeling Autisme” (DBA). In het ED van 1 april moesten we lezen dat de afdeling voor dagbehandeling zou gaan sluiten. Hans Schocke vertelde in de gemeenteraad het schrijnende verhaal over zijn zoon, die gebruik maakt van de dagbehandeling. ‘Niet iedereen kan meedoen in onze maatschappij’ zo vertelt hij ons. DBA krijgt van de wethouder veel minder geld dan nodig is. Het gevolg is dat zij haar deuren al met ingang van het volgende schooljaar zou moeten sluiten. Dat betekent dat de kans dat zijn zoon een diploma kan halen en een geschikte plek kan vinden in de maatschappij wel heel erg klein wordt.

Dagbehandeling Autisme is sinds drie jaar onderdeel van de GGzE, Voorheen was dit een onderdeel van Kentalis. Er worden jongeren behandeld die in het speciaal onderwijs zijn uitgevallen vanwege hun, meestal zwaardere vorm van autisme. De dagbehandeling vult het gat op tussen school en hulpverlening en is er voor jongeren met zwaardere vormen van autisme. De jongeren maken door deze dagbehandeling hun opleiding wel af en/of vinden hun weg naar werk.

De SP vindt deze vorm van zorg belangrijk. Alle jongeren, ongeacht beperking of handicap, moeten zo goed mogelijk hun weg in de maatschappij kunnen vinden. Juist deze groep jongeren heeft daarbij extra aandacht en hulp nodig.

DBA is een dure vorm van zorg, maar voorkomt wel dat de meest kwetsbare jongeren met ernstige vormen van autisme, in de knel komen. Het komt de laatste tijd veel vaker voor dat juist de zwaardere vormen van zorg in Eindhoven vanwege bezuinigingen onder druk staan. In dit geval gaat het om jeugd: wie in jeugd investeert, heeft de toekomst. Een investering nu, maakt dat deze jongeren in hun toekomst minder beroep zullen doen op uitkeringen of zorg.

De SP heeft op 9 april samen D66, LPF, DENK, 50plus en Ouderen Appél een motie ingediend om de DBA te behouden. De wethouder gaf toen aan dat ze wilde onderzoeken of er alternatieven waren die goedkoper waren. Wij wilden een duurzame oplossing. We vinden dat er niet alleen voor het komend schooljaar een oplossing gevonden moet worden, maar dat deze voorziening in onze regio behouden moet blijven.

Op 28 mei vertelde wethouder Richters dat de DBA toch niet hoeft te sluiten en behouden blijft. Deze vorm van zorg blijkt toch de goedkoopst mogelijke en daarnaast is dit project uniek en niet te vervangen. Daar zijn we blij mee en ook trots dat de SP mede het initiatief heeft genomen deze belangrijke zorg te behouden voor Eindhoven.

Nu hoeven ouders en kinderen niet langer ongerust te zijn. De SP is enorm blij met dit goede nieuws!

Sylvie van Dijk

s.van.dijk@eindhoven.nl

Politieke aktie door meldingen bij Meldpunt zorg

SP SP GroenLinks Eindhoven 16-05-2019 15:54

Half februari zijn we gestart met het meldpunt zorg, om problemen in de zorg in kaart te brengen én om er iets aan te doen. Ondertussen hebben we het behoorlijk druk, met name telefonisch en via mail weten mensen ons te vinden. Er is op dit moment een 40-tal meldingen binnengekomen.

 

De signalen.

We horen veel klachten over het funktioneren van WIJ Eindhoven en het Servicebureau. WIJ Eindhoven doet het keukentafelgesprek. Als blijkt dat er een vraag is naar specialistische zorg wordt het Servicebureau ingeschakeld en zij geven een beschikking voor zorg af. De bedoeling is dat beide organisaties dat binnen 3 a 4 weken afhandelen; bij elkaar dus maximaal 8 weken. Dat ís al behoorlijk lang wachten, je zal maar echt hulp nodig hebben.

Er zijn meldingen dat bij beide organisaties veel langere wachttijden zijn, 3 tot 6 maanden horen we terug. Mensen komen daardoor in de knoei; hun zorg wordt niet op tijd verlengd waardoor mensen in onzekerheid zitten of hun hulp nog wel kan doorgaan.  Sommigen krijgen zelfs een tijd geen hulp. Goed dat het Meldpunt er is, anders zouden we dit niet weten. Doordat we dit horen, kunnen we ook kritische vragen stellen aan de wethouder over dit onderwerp. Dat hebben we dinsdag 7 mei in de Commissie Sociaal Domein gedaan.

SP standpunt

De SP vindt het een slechte zaak dat mensen de dupe zijn van de problemen die bij de gemeente spelen. Wij zijn vanaf het begin negatief geweest over het invoeren van het servicebureau. Het servicebureau is ingevoerd zodat indicaties voor zorg kwalitatief beter zouden worden afgegeven. Voorheen werd dit uitgevoerd door de generalisten van WIJ Eindhoven. Wij zagen vooral een extra bureaucratische laag ten koste van mensen die hulp nodig hebben. Bovendien maken we ons zorgen om extra kosten en wachttijden. Het systeem is met de komst van het servicebureau groter geworden, in plaats van een kwalitatief beter.

 

Vragen aan de wethouder

Hoe komt het dat het servicebureau haar taak niet goed aankan? Heeft de wethouder inzicht in wat er anders loopt dan vooraf was verwacht? Gaat u maatregelen nemen zodat het servicebureau beter kan functioneren? Zo ja, welke. Zo nee; waarom niet? Waar kunnen mensen nu terecht als zij direct passende zorg nodig hebben en niet drie maanden kunnen wachten? Welke acute oplossing biedt het college voor hen?

Antwoorden.

De wethouder (Renate Richters, GroenLinks) gaf aan dat er bij het servicebureau in het begin nog te weinig mensen werkten. Momenteel is er voldoende personeel, ze gaan de achterstanden wegwerken, en de toekomst ziet ze positief in. Als mensen niet de hulp krijgen die ze nodig hebben en ze komen er met WIJ Eindhoven niet uit, kunnen mensen ook direct contact opnemen met het servicebureau, via telefoonnummer 14040.

 

Op zich is dit een prachtig verhaal, en we zouden graag zien dat dit ook realiteit gaat worden. Wij hebben aangegeven dat we nog steeds schrijnende situaties zien en mensen erg lang moeten wachten op hulp. Op incidentele signalen kan de wethouder niet reageren geeft ze steeds aan, en ze ziet nu nog geen reden om haar beleid te wijzigen.

 

Toekomst.

U zult begrijpen dat we het funktioneren van WIJ Eindhoven én van het servicebureau kritisch blijven volgen. En we hopen van harte dat de mensen de weg naar ons Meldpunt weten te vinden. Uiteraard óók met andere signalen!

 

Melding doen?

Op vrijdag zitten we op het partijhuis tussen 11.30 en 14uur. Verder zijn we bereikbaar per mail: eindhoven.sp.nl, telefonisch op 040-2816097 of via de knop op deze site. Alle meldingen worden gebundeld en anoniem op het eind van het jaar aan de wethouder aangeboden.

 

Als de hulp weg is dwarrelt al het stof weer terug.

SP SP GroenLinks Eindhoven 20-03-2019 15:16

Het is ongelofelijk dat de gemeente Eindhoven liever haar geld uitgeeft aan juridische procedures dan aan zorg.

In haar opiniverhaal “Uren of resultaat” vergelijkt wethouder Richters (Groen Links) de indicaties ‘schoon en leefbaar huis’ met het werk van een glazenwasser (ED12maart). De Eindhovense wethouderstelt dat de hoeveelheid tijd niet belangrijk is en dat het resultaat telt: schone ramen of een schoon huis. Met dit uitgangspunt zijn wij het helemaal met de wethouder eens.

Het probleem is echter dat met dit nieuwe beleid de regie gegaan is naar de zorgaanbieders. De overgrote meerderheid van de 5000 gebruikers van huishoudelijke hulp, heeft helemaal geen gesprek gehad met de gemeente in de vorm van een keukentafelgesprek met WIJ Eindhoven. In plaats daarvan kregen zij een telefoontje dat de zorgaanbieder zou langskomen met een nieuw ondersteuningsplan.

Helft

Dat ondersteuningsplan moest met de zorgaanbieder ingevuld worden. Daarna bleek dat men in veel gevallen nog maar de helft van de hulp kreeg. Om op de vergelijking met de glazenwasser terug te komen; als die elke keer een half uur doet over het schoonmaken van de ramen, gaat u toch ook klagen als hij na een kwartier vertrekt en de kozijnen niet meer meeneemt of maar de helft van de ramen lapt?

In Eindhoven zijn ruim 300 mensen die bezwaar hebben gemaakt tegen deze gang van zaken. De overgrote meerderheid zijn ouderen; niet een groep die snel klaagt of juridische procedures start tegen de gemeente. Het grote probleem in dit dossier is tweeledig:

1 De takenlijst is heel kort, er staan veel minder taken in dan in andere gemeenten. Hoog stoffen mag bijvoorbeeld niet meer en de koelkast schoonmaken ook niet.

2. De vrijheid die zorgaanbieders gekregen hebben is wel heel groot; zij bepalen wat er gebeurt en hoe weinig tijd daarvoor nodig is. De takenlijst is niet af te werken in de tijd die de zorgaanbieder de huishoudelijke hulp daarvoor geeft. Want er wordt niet in tijd beschikt, maar de hulp heeft natuurlijk wel een agenda.

De mensen die bezwaar hebben gemaakt wachten in vele gevallen al meer dan een jaar (!) op afhandeling, de gemeente reageert niet. In de tussentijd vervuilen huizen. Dit heb ik dit met eigen ogen gezien. Er wordt gestofzuigd om de meubels heen. Als de hulp weg is, dwarrelt al het stof weer terug.

Deze wethouder kijkt hiervoor weg en wacht op een reactie van VWS. Maar ondertussen heeft de rechter al een aantal keren beslist dat er een beschikking op basis van uren moet zijn. Er is immers tijd nodig om een huis schoon en leefbaar te houden! Nu blijkt uit de gehouden hoorzittingen, dat er te weinig uren afgegeven worden om het werk te doen. Logischerwijs zullen er een groot aantal rechtszaken volgen om dat te krijgen waar een hulpbehoevende recht op heeft.

Wij vinden het ongelofelijk dat Eindhovenaren die afhankelijk zijn van huishoudelijke hulp, rechtszaken moeten voeren tegen de gemeente om voldoende hulp te krijgen. Deze mensen krijgen hopelijk uiteindelijk de hulp die ze nodig hebben. Maar wij vinden het ongelofelijk en ook asociaal dat de gemeente deze mensen als zo lang in het ongewisse laat en liever geld uitgeeft aan rechtszaken dan aan zorg voor mensen die dat nodig hebben.

Sylvie van Dijk

Commissielid Sociaal Domein s.van.dijk@eindhoven.nl

Deze brief heeft 16 maart in het EIndhovens Dagblad gestaan: https://www.ed.nl/mening/als-de-hulp-weg-is-dwarrelt-al-het-stof-weer-terug~a241432e/

En is een reactie op:

https://www.ed.nl/extra/beleid-huishoudelijke-hulp-in-eindhoven-is-niet-asociaal~a16cee6b/

Eindhoven heeft gebrek aan geld en ook aan visie

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Eindhoven 06-11-2018 08:52

Dinsdag staat de begroting voor 2019 op de agenda van de Eindhovense gemeenteraad. Een begroting die grote gevolgen kan hebben voor inwoners van Eindhoven en ook voor een aantal naburige gemeentes. De grote tekorten waar het Sociaal Domein mee kampt worden opgelost door het instellen van budgetplafonds. We maken ons hier ernstige zorgen over. En gezien de hoeveelheid ingezonden brieven, insprekers bij de Eindhovense gemeenteraad en reuring op social media, staan we hier niet alleen in.

Volgens Peter Notten, directeur van WIJeindhoven, gaat er geen onderscheid gemaakt worden tussen misbare en onmisbare zorg.  Wat betekent dit in de praktijk? Wordt een oudere aan haar lot overgelaten in een vies huis? Krijgt een psychiatrische patiënt niet de zorg die hij nodig heeft, met een toename van verwarde personen op straat? Kan een meisje dat seksueel misbruikt wordt niet in veiligheid gebracht worden en uit huis geplaatst worden als het budgetplafond is bereikt? Dit vinden wij onacceptabel. En waarschijnlijk wordt Eindhoven ook door de rechter teruggefloten, zoals ook al in andere gemeentes is gebeurd.

Natuurlijk zullen de uitgaven omlaag moeten. Maar dit is niet de juiste manier. Budgetplafonds kunnen een middel zijn om het gesprek aan te gaan met zorgaanbieders, maar het moet geen doel an sich zijn. Stel dus geen budgetplafonds in zonder overleg met de zorgverleners. Stel geen budgetplafonds in voor onmisbare zorg. En stel geen budgetplafonds in als het leidt tot wachtlijsten met alle risico’s van dien.

Naast een gebrek aan geld, lijdt Eindhoven ook aan een gebrek aan visie.

Het Eindhovense college wil bezuinigen door minder mensen generieke (1e lijns) en specialistische (2e lijns) zorg aan te bieden en hen in plaats daarvan onder te brengen in de sociale basis, zoals buurthuizen, mantelzorg en burgerintiatieven. Voor een deel van de zorgvragers zal dat kunnen, en waar deze mogelijkheid er is, zijn we ook zeker niet tegen. Maar hoe kan dat van de grond komen als er ook op die sociale basis wordt bezuinigd? Moet daar dan niet juist in geïnvesteerd worden? Deze bezuiniging is een besparing op korte termijn, maar zeer waarschijnlijk een grote kostenpost op lange termijn.

En moet er niet eens goed naar de organisatie van het sociaal domein en WIJeindhoven gekeken worden? De Eindhovense coalitie (VVD, GroenLinks, PvdA en CDA) heeft de mond vol van het op orde brengen van de financiën en deze op G40-niveau* te brengen. Maar willen ze ook de organisatie van het sociaal domein op G40-niveau brengen? Kijken ze naar goede voorbeelden buiten Eindhoven? Nee helaas, wij hebben het in ieder geval nog niet gehoord. Zou Eindhoven bijvoorbeeld iets kunnen leren van Best, waar met productplafonds wordt gewerkt in plaats van budgetplafonds? Dit betekent dat zorgaanbieders niet ongelimiteerd alle producten meer mogen inzetten, maar op basis van de diagnose meer toegespitst een product moeten gaan leveren. Dan kunnen zorgaanbieders niet meer ongelimiteerd de duurste producten inzetten, terwijl dat niet voor iedereen nodig is. Op deze manier wordt er per individu maatwerk geleverd, en dat was toch juist het idee van WIJeindhoven? In de gemeente Waalre wordt een soortgelijke methodiek gebruikt waarbij bij elke cliënt wordt gekeken of het dure product echt nodig is om kwaliteit van zorg te leveren en of er een goedkoper alternatief is. Daarnaast ligt in veel gemeentes de budgetverantwoordelijkheid bij de zorgaanbieders en niet bij een aparte stichting, zodat het budget èn de verantwoordelijkheid om binnen dat budget te blijven bij dezelfde instanties liggen.

We maken ons ook zorgen over het feit dat de stichting WIJeindhoven pas sinds een maand inzicht heeft in wat een zorgproduct de gemeente eigenlijk kost, aldus directeur Peter Notten. Ook wordt er een servicebureau opgericht, en daarmee wordt een extra laag gecreëerd. Volgens Notten kan dat tot tijdverlies leiden, en kost het in ieder geval extra geld. Opvallend is dat wethouder Renate Richters afgelopen week juist aan de gemeenteraad vertelde dat het geen extra geld kost. Wat is nou waar?

Bij de informatievoorziening vanuit het college naar de gemeenteraad zijn sowieso vraagtekens te plaatsen. Op veel raadsvragen volgt het antwoord “u wordt hier in de loop van 2019 over geïnformeerd” of “er volgt nog een brief of een informatieavond”.  Dat is onacceptabel, aangezien de begroting waar het invloed op heeft dinsdag al wordt vastgesteld door de gemeenteraad. Daarnaast was er dit jaar ook geen kadernota, waarin normaalgesproken de richtlijnen opgenomen zijn op basis waarvan de begroting wordt gemaakt. Daarbovenop heeft de coalitie tegen een motie gestemd, waarbij D66, SP, OAE en Denk vroegen om onafhankelijk onderzoek naar het programma en uitvoering van WIJeindhoven, met als doel versterking van de informatiepositie en sturingsmogelijkheden van de raad.  Opvallend, aangezien de Rekenkamer van de Eindhovense raad, alsook raadscommissie Duisenberg**– waar ook raadsleden van de coalitiepartijen in zaten – eerder concludeerden dat sturing, verantwoording en controle niet op orde waren en de aanbeveling deden aan de gemeenteraad dit te verbeteren. Tot slot is de impact van deze maatregelen op mensen is moeilijk te controleren, omdat de kwaliteitsindicatoren van de Eindhovense begroting vooral toetsen op geld en niet op kwaliteit van zorg.

Extra cru is dat Eindhoven budgetverantwoordelijke is voor de regio, waardoor er ook een aantal omliggende gemeentes worden getroffen door de bezuinigingen in Eindhoven. Een voorbeeld hiervan is beschermd wonen, waarbij bijzonder kwetsbare mensen, zoals mensen met psychische problemen of autisme, begeleid zelfstandig of in woongroepen wonen. Veldhoven heeft beschermd wonen naar zich toegetrokken omdat het via Eindhoven niet goed lukte. En met succes, 25% van de totale beschermd wonen klanten worden via Veldhoven gehuisvest tegen 16% van het totale budget. Door het voorgestelde beleid zullen nieuwe aanvragen niet gehonoreerd worden, maar ook huidige cliënten kunnen in de loop van het jaar geconfronteerd worden met het stoppen van de zorg, begeleiding, zelfs hun woonplek zien verdwijnen.

Kortom, we hopen dat de Eindhovense gemeenteraad tegen deze ondoordachte bezuinigingen stemt, dat er kritisch gekeken wordt naar de organisatie van het Sociaal Domein en dat de gemeente Eindhoven daarbij over de gemeentegrenzen durft te kijken, dat de toegang tot zorg aangepakt wordt en dat de Eindhovense gemeenteraad in staat wordt gesteld haar controlerende taak naar behoren uit te voeren.

Ingrid Hartlief, fractievoorzitter D66 Veldhoven Peet van de Loo, gemeenteraadslid D66 Best Jorien Migchielsen, gemeenteraadslid D66 Eindhoven Kees de Zeeuw, fractievoorzitter D66 Waalre

*G40 = 40 grootste Nederlandse gemeentes ** Commissie Duisenberg = commissie ABV

Meningsvorming Begroting 2019

Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Lijst Pim Fortuyn Eindhoven VVD Eindhoven 29-10-2018 14:45

30 oktober 2018

Programma 0: Bestuur en ondersteuning (inclusief paragrafen a t/m e) en Programma 1: Veiligheid Portefeuillehouders • J.A. Jorritsma/M. Oosterveer

Voorzitter, dank u wel.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Langs onze zorgen voor de betaalbaarheid, is ook de veiligheid in onze stad in het geding. Laat ik bij het laatste punt beginnen.

De Veiligheid

Voorzitter,

De criminaliteit is in onze stad op alle punten toegenomen en u zult het met mij eens kunnen zijn voorzitter, dat veiligheid een basisvoorwaarde is voor een aantrekkelijke en leefbare stad. Dit laatste punt, een veilige, aantrekkelijke en leefbare stad, is dan ook de reden dat wij als Lijst Pim Fortuyn al jaren hebben gepleit voor meer wijkagenten, die ook in hun wijk aanwezig zijn. Met de nadruk op hun wijk. Want zij moeten zich verantwoordelijk voelen voor de veiligheid in hun wijk, in hun domein. En als de criminaliteit in de kiem, dus in de wijken gesmoord kan worden en de jeugdige boefjes op tijd op het rechte pad worden gezet, is dat voor alle partijen beter en goedkoper. Maar dit geldt eveneens voor de doorgewinterde criminelen die in wijken opvallend gedrag tonen.

Voorzitter,

Waar het college eens aan moet denken, is het volgende spreekwoord: 'Een vliegende kraai vangt altijd wat'. Wij hebben in deze begroting namelijk niet kunnen lezen dat het college rekening houdt met meer stads-toezichthouders, handhavers of boa’s. En die niet een keertje met de auto door de wijk rijden, maar te voet de wijk verkennen. Mensen die bekend zijn in hun wijk en indien noodzakelijk de taken van de wijkagenten, waarvan er te weinig van zijn, kunnen overnemen. Dit terwijl onze stad soms een speeltuin lijkt te zijn voor criminelen. En dat is ontoelaatbaar.

Bestuur en ondersteuning en de betaalbaarheid van onze stad

Voorzitter,

Al meer dan 10 jaar zeggen wij als LPF vanaf deze plaats, dat de bureaucratie in het Eindhovense de doelmatigheid van de gehele organisatie in de weg staat. Dit college moet weten dat bij een gestroomlijnde organisatie, die is ontdaan van alle overbodige franje, alles sneller beter en goedkoper gaat.

Met dank aan de vorige coalities is het verhogen van de lokale heffingen om financieel schoon schip te maken nu dan ook onvermijdelijk. Maar er kan en moet zoveel meer gebeuren. In mijn betoog bij het coalitieakkoord op 29 mei jl. heb ik daar ook op aangedrongen. Maar in deze begroting is daar niets over te zien. Hoewel de totale begroting over 2019 ruim 7 miljoen lager is dan in 2018, nemen de totale personeelslasten, dit al vanaf 2017, met 10 miljoen per jaar toe tot 166 miljoen euro in 2019. Dat gaat helemaal de verkeerde kant op. Dat kan niet goed gaan.

Voorzitter, tot slot,

Het is onvermijdelijk dat het college de gemeentelijke organisatie eens flink moet opschudden. En daar dan ook de harde consequenties uit dient te trekken. En ik besef dat dit niet eenvoudig is. Want ik verwacht, dat het college het met de LPF eens kan zijn, dat een kleinere doelmatige en gestroomlijnde overheid, met gevoel voor onze stad Eindhoven, minder bureaucratie zal geven? En niet minder belangrijk, de Gemeente Eindhoven vele miljoenen euro’s per jaar kan besparen.

Dank u wel. (Spreektekst Rudy Reker)

Programma 2: Verkeer, vervoer en waterstaat

Portefeuillehouder • M. List

Voorzitter, dank u wel,

Hadden wij als Lijst Pim Fortuyn op eind mei van dit jaar nog de hoop dat het met de VVD in de coalitie het realisme wat betreft de verkeersmaatregelen in onze stad, zou terugkeren, moet ik u zeggen voorzitter dat wij ons daarin ernstig hebben vergist. Ook deze coalitie denkt te bescheiden en te zuinig in echte lange-termijn-oplossingen. Dat zal in de komende jaren funest blijken te zijn.

De vijfde stad van ons land besturen en tevens als tweede economische regio van ons land vraagt inzicht en visie, maar vooral moed om groter te denken dan de huidige stadsgrenzen. Veel inwoners vanuit gemeenten in de Metropoolregio, zijn nu en in de toekomst aangewezen op onze stad. Maar ook vanuit België en Duitsland weet men onze stad te vinden. Dan moet je voorsorteren op lange-termijn-plannen die het hart van de stad bereikbaar houden.

Voorzitter,

Als wij praten over het verkeers- en vervoersbeleid in deze begroting is het momenteel voor-borduren op het bescheiden dorpsachtig beleid van de laatste perioden. Behalve een te smalle ondertunneling van de Veldmaarschalk Montgomerylaan, om de doorstroming van het openbaar vervoer te versnellen, komen automobilisten er in onze stad slecht van af. Ook de bereikbaarheid van de binnenstad, dus het kloppend hart van Eindhoven, wordt hierdoor moeilijker bereikbaar.

Ook dit college staart zich blind op het niet zaligmakende openbaar vervoer, terwijl de e-bike voor veel mensen niet het juiste vervoermiddel is gebleken. Terwijl het autopark meer en meer over gaat op schoon- en elektrisch rijden, worden zij zwaar beperkt tot de toegankelijkheid van onze stad. Natuurlijk kan het verkeer wat niet in Eindhoven of de binnenstad moet zijn beter via de Randweg of de Ring omrijden. Maar de vraag is dan of de Ring het in deze nieuwe situatie wel aan kan? Het zal u niet verbazen dat het antwoord op deze vraag NEE is. Een grote NEE!

Met de reconstructie van de Vestdijk, zoals momenteel in uitvoering is, en bedacht door de vorige coalitie, spant u het paard achter de wagen. Dat is jammer. In aanloop naar de laatste verkiezingen in maart van dit jaar, hadden wij als LPF de hoop dat de VVD, indien zij deel zou uitmaken van de nieuwe coalitie, het huidige plan hoe mooi en kleurrijk op papier, van de baan zou zijn.

Wij als Lijst Pim Fortuyn hoopten, tevergeefs blijkt nu, dat deze coalitie zou gaan voor een toekomstvisie van vele decennia, i.p.v. weer een korte termijnvisie uit te voeren. Dus een langjarig-plan met een tunnel onder de Vestdijk en Stationsweg waardoor het winkel- en uitgaansgebied veel groter zal worden. Van die pinda, zoals Winy Maas onze binnenstad betitelde, moeten wij van af.

Een grotere aaneengesloten en bereikbare binnenstad met het Dommelkwartier en De Bergen, waar het verkeer ondergronds de binnenstad kan bereiken en weer kan verlaten, ligt voor het grijpen. Dat is wat Eindhoven nodig heeft als stad, die binnen de Ring naar 300 duizend inwoners wil groeien en een verzorgingsgebied heeft van ca. 700 duizend bezoekers.

Voorzitter, De bereikbaarheid van onze stad zal door de ombouw van de Vestdijk een stuk slechter en onveiliger worden. Het is ook daar wachten op de eerste verkeersslachtoffers.

(denk aan Stoplichten weg bij het van Abbe Museum op de Wal en Bilderdijklaan)

Dank u wel. (Spreektekst Tjerk Langman)

Programma 3: Economie, Programma 4: Onderwijs (inclusief paragraaf f) en Programma 5: Sport Portefeuillehouder • S. Steenbakkers

Voorzitter, dank u wel,

Het succes van Brainport zorgt voor veel werkgelegenheid, waar heel de Metropoolregio van profiteert. De Triple Helix formule, dus de overheid, het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen hebben ook bij succes aandacht en onderhoud nodig.

De LPF bedoelt hiermee dat het college onderwijsinstellingen volgens het IHP (Integraal Huisvestingsplan) zo snel mogelijk moet faciliteren. De docenten maar ook de studenten hebben daar recht op. Bovendien heeft de praktijk ons ondertussen wel geleerd dat leerprestaties in eigentijdse schoolgebouwen zullen verbeteren. Daar worden wij allemaal beter van.

Bovendien, afspraak is afspraak. De LPF ziet graag dat er zo snel mogelijk een inhaalslag wordt gemaakt. (o.a. Christiaan Huijgens College, Lorentz Casimir Lyceum en het Van Maerlant Lyceum.)

Voorzitter,

Aangaande de doelstelling van het college aangaande de sport en de sportbegroting zijn wij tevreden. Wij zullen er voor waken dat dit zo blijft.

Dank u wel (Spreektekst Dennis Klein)

Programma 5: Cultuur en Recreatie, en Programma 7: Volksgezondheid en Milieu (inclusief paragraaf i)

Portefeuillehouders • R. Richters/M. List/J. van der Meer

Voorzitter, dank u wel,

Over Programma 5, van de begroting 2019 inzake Cultuur en Recreatie heeft de LPF op dit moment geen opmerkingen.

Dank u wel (Spreektekst Petra Strijbos)

Programma 6: Sociaal Domein

Portefeuillehouder • R. Richters/Y. Torunoglu

Voorzitter, dank u wel,

In dit hoofdstuk van de begroting 2019 spreken we over de financiering van het sociaal domein, wat ruim 45 % is van de totale gemeentelijke begroting over 2019. En als wij spreken over het sociaal domein hebben wij het over WIJeindhoven met een zeer breed programma en bijbehorende taken.

WIJeindhoven, in 2015 als aparte stichting in het leven geroepen, met de opgave om alle sociale taken waar de regering onder Rutte II van af wilde over te nemen. WIJeindhoven, was en is een prima plan. Mits men met verstand van zaken deze organisatie had opgezet. U begrijpt uit mijn laatste woorden voorzitter dat dit in onze optiek niet is gebeurd. Verre van dat zelfs!

Voorzitter,

Zorg op maat en naar behoefte en niet meer verleend door een scala aan hulpverleners maar doorverwijst naar de juiste instanties was het doel van WIJeindhoven. Een prima gedachte. Maar de miljoenentekorten die in de afgelopen jaren bij WIJeindhoven zijn ontstaan, vinden hun oorsprong in het gebrek aan kennis, inzicht en moed om het falen van het college, en in het verlengde daarvan de gemeentelijke organisatie te onderkennen.

Meerdere keren heeft de LPF dit probleem in de commissie ‘Raad in Positie’ bespreekbaar willen maken. Maar helaas was er niemand die onze ideeën, dus om van boven naar beneden de gemeentelijke organisatie, met in het verlengde daarvan WIJeindhoven op te schudden steunde. Er zou en moest bezuinigd worden op de werkvloer, bij de cliënten. Dit is ook de reden geweest dat de LPF tot twee keer toe uit de commissie ‘Raad in Positie’ is gestapt.

Voorzitter,

“Het gemak dient de mens” En onder dit spreekwoord schuift het college momenteel de financiële problemen af op onze inwoners die hulp het hardste nodig hebben. Er worden minder uren beschikbaar gesteld onder het motto: “een schoon en leefbaar huis” moet voldoende zijn. De scherven van het wanbeleid worden afgewenteld op de zwaksten in onze samenleving. Dat vinden wij als Lijst Pim Fortuyn onverteerbaar. En ik verwijs u nogmaals naar hetgeen ik zojuist heb gezegd. Morgen kunt u deze spreektekst nalezen op onze website.

Voorzitter,

Dat er in de begroting 2019 meer geld wordt vrijgemaakt voor het sociaal domein is momenteel acceptabel. Maar alleen dát is niet voldoende. Met minder mensen, die goed zijn geschoold, weten waar ze het over hebben en ook weten wat hun bevoegdheden zijn, met een goede controle zonder alle bureaucratische toestanden daarom heen, zal de productiviteit doen toenemen. Wat zich weer vertaalt in minder kosten.

Dank u wel. (Spreektekst Tjerk Langman)

Programma 8: Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing (inclusief paragrafen g, h en j)

Portefeuillehouder • Y. Torunoglu

Voorzitter, dank u wel,

De ambitie spat van dit programma af. Dat vinden wij als Lijst Pim Fortuyn uiteraard geweldig. Maar ja, ook hier “is het hemd nader dan de rok”. En dan heb ik het hier over het intomen en voorkomen van woningoverlast. Ondanks dat de burgers denken dat het college er mee aan de slag gaat wil het nog niet echt lukken. Dat is jammer, omdat het college de burgers onnodig lang buitenspel zet. Telkens komt er weer een andere aap uit de mouw, wat burgers die overlast ondervinden tot wanhoop kan drijven.

Nu weten wij als fractie ook wel dat achteraf corrigeren moeilijker en ingewikkelder is dan vooraf de zaken goed regelen. Juist hier voorzitter, zowel in het voortraject als daarna bij de controles door Bouw en Woningtoezicht, als deze nacontrole tenminste al plaats vindt, wordt te weinig rekening gehouden met het woongenot en belangen van omwonenden.

Voorzitter,

De LPF-fractie verzoekt het college, om met een deel van de winst uit de herontwikkeling van meerdere projecten en de geplande nieuw- en hoogbouw in het centrum’ de afdeling Bouw en Woningtoezicht op sterkte te brengen. Of in elk geval dusdanig te reorganiseren zodat de burgers van onze stad die overlast ervaren, niet meer tevergeefs een beroep hoeven te doen op deze dienst en zich daardoor gedwongen voelen om via een juridisch traject naar de rechter te stappen.

Voorzitter,

Het is prettig te lezen dat dit college aandacht heeft voor voldoende betaalbare koop- en sociale huurwoningen. Maar laten we ook een paar tandjes bijzetten om meer studentenwoningen te realiseren. Daar is een groot tekort aan.

Als daarbij het voornemen is, om de doorlooptijd bij bouwvergunningen en bestemmingsplan-wijzingen te verkorten, zou dat zeer welkom zijn.

Dank u wel. (Spreektekst Petra Strijbos)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.