Nieuws van politieke partijen in Hollands Kroon over GroenLinks inzichtelijk

10 documenten

Motie Minder is Meer: “Integrale jeugdzorg moet van twee kanten komen.”

PvdA PvdA GroenLinks ChristenUnie Hollands Kroon 28-05-2020 14:49

https://hollandskroon.pvda.nl/nieuws/motie-minder-is-meer-integrale-jeugdzorg-moet-van-twee-kanten-komen/

© BreBuc / PvdA HK

De Partij van de Arbeid dient op de raadsvergadering van 28 mei twee moties in.

De tweede motie is na uitgebreid overleg en verschillende bijeenkomsten opgesteld door de PvdA, GroenLinks en een aantal andere partijen uit de 18 gemeenten die in onze regio’s (Noord-Holland Noord, Alkmaar, West-Friesland, Kop van Noord-Holland) jeugdzorg inkopen. Wij pleiten ervoor dat aanvragen en verantwoording van de zorgaanbieders zoveel mogelijk uniform worden opgesteld. Daarmee wordt enorm veel administratieve rompslomp en verspilling van geld voorkomen. Dat kan beter ten goede komen aan de jongeren waar het om gaat.

In de gemeenteraad van 28 mei is deze motie is aangehouden

De raad van de gemeente Hollands Kroon in vergadering bijeen op 28 mei 2020 constaterende dat:

Uit onderzoek blijkt dat zorgprofessionals gemiddeld 35 procent van hun tijd besteden aan administratieve taken1. De drie regio’s in Noord-Holland-Noord, Alkmaar, West-Friesland en de Kop van Noord-Holland, allen een eigen inkooptraject hebben als het gaat om inkoop ambulante jeugdhulp en jeugdzorg met verblijf. Er wat betreft inkoop van JeugdzorgPlus, Jeugdbescherming, Jeugdreclassering en de Bovenregionale Crisisdienst bovenregionaal ingekocht wordt. Er ook na gezamenlijke inkoop door iedere individuele gemeente contracten gesloten worden met iedere zorgaanbieder, waarbij elke gemeente zijn eigen eisen kan stellen t.a.v. verantwoording en rapportage. Zorgaanbieders die in meerdere gemeenten werken hebben hierdoor met verschillende soorten contracten en manieren van verantwoording te maken. Vereenvoudiging van administratieve lasten bereikt kan worden door afspraken tussen de samenwerkende gemeenten over gelijkluidende vereisten over inhoud, detailniveau en periodiciteit van de rapportages door de jeugdzorgaanbieders. Professionaliteit van de gecontracteerde en te contracteren ‘Zorgaanbieders’ gewaarborgd dient te zijn in de op te stellen contractvoorwaarden.

Overwegende dat:

Administratieve lasten zorgen voor frustraties in de zorg en ten koste gaan van de tijd voor zorg aan de jongeren en hun ouders. Administratieve lasten zorgen voor frustratie bij jongeren en hun ouder/pleegouders, aangezien elke gemeente weer andere regels heeft wat betreft toegang en ook elke zorgorganisatie eigen toegangsdocumenten heeft. Ook veel aanbieders van andere vormen van jeugdzorg contracten hebben met meerdere gemeenten, vaak in verschillende regio’s.

Verzoekt het College:

Voor alle jeugdhulpproducten bovenregionaal, met de 18 gemeenten in NHN dezelfde inkoopcontracten samen te stellen (ook al is samen inkopen niet nodig/mogelijk), met als resultaat dat de administratieve lastendruk voor de instellingen en uitvoerenden in de jeugdzorg drastisch vermindert. Hierin expliciet ook exact dezelfde eisen aan verantwoording en rapportage op te nemen. Per aanbieder/instelling op te nemen in de inkoopvoorwaarden dat 1 en hetzelfde aanmeldformulier wordt gehanteerd als toegang tot hulp in alle 18 gemeenten. De raad periodiek op de hoogte te houden van de voortgang op het gebied van het terugbrengen administratieve lastendruk in de Jeugdzorg.

En gaat over tot de orde van de dag.

Fractie Partij van de Arbeid Sylvia Buczynski

Fractie GroenLinks Lilian Peters

Fractie ChristenUnie Johan Paul de Groot

Toelichting: Op dit moment wordt er door (bijna) alle gemeenten in Noord-Holland gewerkt aan een gezamenlijke visie op de toekomst van de specialistische jeugdzorg. Deze toekomstvisie sluit in grote lijnen aan bij de visie van de gemeenten op andere Jeugdzorgonderdelen als Ambulante Jeugdzorg en Jeugdzorg met verblijf, zoals; een opname is een onderdeel van de ambulante behandeling, integraal werken en zoveel mogelijk begeleiden en behandelen in gezinsverband/gezinshuizen (‘zo thuis mogelijk’). Op de schaal van Noord-Holland Noord (regio’s Kop van Noord-Holland, West-Friesland en Alkmaar) vindt dit soort samenwerking op de inhoud al langer plaats, bijvoorbeeld als het gaat om jeugdzorgplus.

De indieners van deze motie juichen deze inhoudelijke bovenregionale samenwerking toe, want kinderen in Den Helder zijn niet anders dan kinderen in Opmeer. En ieder kind heeft recht op de beste zorg. Tegelijkertijd zouden we graag zien dat er ook in de monitoring en verantwoording die wij als gemeentelijke opdrachtgevers (terecht) vragen van jeugdzorgaanbieders, meer één lijn getrokken zou worden.

Geld voor de zorg moet ook naar de zorg gaan. Daar is iedereen het over eens. Toch blijkt uit onderzoek dat een steeds groter deel van het budget van zorgorganisaties opgaat aan administratieve lasten. Dit geldt ook voor de jeugdzorg, waar gemeenten verantwoordelijk voor zijn. In gesprekken met jeugdzorgaanbieders komt dit steeds terug als een knelpunt. Bij de start van het inkooptraject jeugdhulp met verblijf voor de regio Alkmaar, werd er door een aanwezige zelfs voor gepleit het terugdringen van de regeldruk tot een extra prioriteit te bestempelen.

Startbijeenkomst inkoop Jeugdzorg met verblijf regio Alkmaar, Alkmaar, 26 februari 2020. Niet alle administratie is te vermijden en gemeenten stellen terecht eisen aan de verantwoording door jeugdzorgaanbieders. Tegelijkertijd is al vaker geconstateerd dat door de decentralisatie jeugdzorgaanbieders te maken hebben met heel veel verschillende opdrachtgevers. Waarbij iedere gemeente net even andere eisen stelt ten aanzien van rapportage, verantwoording en contractmanagement. Dit maakt het voor jeugdzorgaanbieders enorm complex om hun werkzaamheden te verantwoorden. Ook jongeren en ouders zelf hebben last van regeldruk, omdat zij bij elke wisseling van aanbieder een nieuwe intake (met net even andere vragen) moeten invullen.

Niet alle regeldruk kan opgelost worden door individuele gemeenten. In het programma ‘[Ont]Regel de Langdurige Zorg’ wordt in opdracht van het ministerie van VWS en sociale partners, samen gewerkt aan minder regeldruk en meer tijd voor zorg. Er zijn al verschillende initiatieven gestart om die regeldruk te verminderen, zoals het actieplan (Ont)Regel de Zorg (https://www.ordz.nl). Tegelijkertijd kunnen wij ook als gemeenten hier een bijdrage aan leveren, bijvoorbeeld door op de schaal van Noord-Holland Noord met elkaar dezelfde eisen te stellen aan contracten, rapportages en verantwoording. Deze motie beoogt dat voor elkaar te krijgen. Hij wordt daartoe gelijktijdig ingediend in alle gemeenten in Noord-Holland Noord.

 

Het bericht Motie Minder is Meer: “Integrale jeugdzorg moet van twee kanten komen.” verscheen eerst op PvdA Hollands Kroon.

Motie: Kinderen uit vluchtelingenkampen

PvdA PvdA GroenLinks D66 ChristenUnie Hollands Kroon 28-05-2020 14:29

https://hollandskroon.pvda.nl/nieuws/motie-kinderen-uit-vluchtelingenkampen/

© BreBuc / PvdA HK

De Partij van de Arbeid dient op de raadsvergadering van 28 mei twee moties in.

De eerste gaat over het opnemen van weeskinderen uit Griekse vluchtelingenkampen, die onder erbarmelijke omstandigheden moeten opgroeien en die extra kwetsbaar zijn door allerlei gevaren die op de loer liggen. De motie wordt mede ingediend door GroenLinks, Christen Unie en D66. In een groot aantal andere gemeenten, kortgeleden in Schagen, is zo’n motie al aangenomen.

Op 28 mei is deze motie door de gemeenteraad van Hollands Kroon aangenomen.

Motie vreemd aan de orde van de dag: Kinderen uit vluchtelingenkampen

De raad van de gemeente Hollands Kroon in vergadering bijeen op 28 mei 2020 Constaterende dat:

Er in EU-verband in 2019 afspraken zijn gemaakt over het opnemen van vluchtelingen uit vluchtelingenkampen en dit tot op heden niet door Nederland wordt nagekomen. Europese lidstaten, zoals Duitsland, Frankrijk, Portugal, Finland en Luxemburg plek bieden voor 1600 kinderen. Hulporganisaties, waaronder Vluchtelingenwerk Nederland en Defence for Children opriepen tot het opnemen van 2500 alleenstaande vluchtelingenkinderen zonder ouders door Europese steden, waarvan 500 in Nederland. De gemeenteraden van ruim 40 steden zoals Amsterdam en Haarlem al te kennen hebben gegeven deze opvang te willen aanbieden. Een krachtig signaal nodig is richting de Nederlandse regering om alles in het werk te stellen om het urgente probleem van de alleenstaande kinderen in de vluchtelingenkampen mee te helpen oplossen.

Overwegende dat:

Voor minderjarigen zonder ouderlijke zorg, de opgroei-omstandigheden in de vluchtelingenkampen in Griekenland, op zeer gespannen voet staan met artikel 22 van het Internationaal verdrag van de rechten van het kind. In dit artikel staat onder andere dat deoverheid vluchtelingenkinderen bescherming moet bieden. Zowel als zij met hun ouders zijn, als wanneer zij alleen zijn. Het gaat daarbij niet alleen om basale bescherming zoals een dak boven het hoofd, eten en drinken en gezondheidszorg. Het gaat ook om bescherming bij het verkrijgen van een vergunning als dat nodig is. Daarnaast zijn vluchtelingenkinderen ook gewoon kinderen. En dat betekent dat zij – net als alle kinderen – aanspraak moeten kunnen maken op alle rechten uit het Kinderrechtenverdrag. Zij moeten daarom onderwijs kunnen volgen, buitenschoolse activiteiten kunnen ondernemen en vrij kunnen spelen. En zij hebben recht op continuïteit en stabiliteit. Er voor deze kinderen in de Griekse vluchtelingenkampen geen kans op verbetering in zicht is.

Verzoekt het College:

Een brief te sturen naar het Kabinet om aan te dringen op naleving van de afspraken over opvang van vluchtelingen die in 2019 in EU-verband zijn gesloten, onder andere door de opname van 500 alleenstaande en kwetsbare kinderen uit de vluchtelingenkampen in Griekenland. In diezelfde brief richting Kabinet aan te geven dat de gemeente Hollands Kroon bereid is een passend aantal kinderen te willen huisvesten. Opvang en huisvesting van deze kinderen in de gemeente Hollands Kroon te faciliteren.

En gaat over tot de orde van de dag.

Fractie Partij van de Arbeid Sylvia Buczynski

Fractie GroenLinks Lilian Peters

Fractie ChristenUnie Johan Paul de Groot

Fractie D66 Liesbeth Vlietstra

Het bericht Motie: Kinderen uit vluchtelingenkampen verscheen eerst op PvdA Hollands Kroon.

Nieuwsbrief van de fractie over de raadsvergadering van 26 september 2019.

CDA CDA GroenLinks Hollands Kroon 30-09-2019 15:18

Donderdag 26 september stond de eerste raadsvergadering na het zomerreces op de agenda. Een overvolle agenda waardoor het presidium al besloten had om de agenda in 2 vergaderingen te behandelen. Het 2e deel staat voor dinsdag 8 oktober. Zoals gezegd een overvolle agenda waar meteen al een aantal vaststellingen van bestemmingsplannen werden afgehaald door de nieuwe regeling rondom stikstof. De zogenaamde PAS= Programma Aanpak Stikstof eist een meer uitgebreide berekening van de uitstoot van stikstof. Allereerst het verzoek van herziening bestemmingsplan Schelphorst 58 Wieringerwerf (aanvraag Imming) . Hier is een woning in een bedrijfspand gerealiseerd, in strijd met het bestemmingsplan Wieringerwerf. In de omgevingswet van onze gemeente is vastgelegd dat er geen nieuwe woningen meer gevestigd mogen worden op een industrieterrein. Dus ook niet op Schelphorst 58. Ruim vóór het zomerreces is hetzelfde voorstel in de raad aangehouden om de initiatiefnemer de gelegenheid te geven om te komen tot overeenstemming met de bedrijven in de buurt tot aanpassing van de milieucategorie. Op één na alle bedrijven wilden medewerking verlenen om de burgerwoning toch mogelijk te maken. Ook de verplaatsing van de functieaanduiding bedrijfswoning van Schelphorst 67 naar Schelphorst 58 is niet mogelijk. Hoewel het voor de betreffende familie een behoorlijke impact heeft kan het CDA en met hen de meerderheid van de raad, niet instemmen met de aangevraagde herziening van het bestemmingsplan. Dit agendapunt kan nog wel een staartje krijgen want de betreffende familie heeft aangekondigd om naar de rechter te stappen. Overigens heeft de voorzieningen rechter op 15 mei nog geen uitspraak gedaan over het bezwaar tot handhaving van de gemeente. De rechter liet mee wegen dat er nog gesprekken gaande waren tussen de gemeente en de familie Imming. Bij de behandeling van de zaak zal de rechter wel uitspraak gaan doen over de inhoudelijke beroepsgronden zoals de gedane toezeggingen (vertrouwensbeginsel) en het zicht op legalisatie. Verder op de agenda de afronding van de bedrijfsverplaatsing van de firma Luyt in de haven van Den Oever. Een dossier dat al sinds 2013, sinds het vaststellen van de overeenkomst Waddenpoort, loopt. De bedrijfsverplaatsing van Luyt was hier onderdeel van. Vertraging van het uitvoeren van de dijkverhoging van Den Oever zorgde voor het mislopen van een grote subsidie van de provincie. Verder kon de gemeente het lange tijd niet eens worden over het invullen van de afspraken rondom de verplaatsing. Het niet goed vastleggen van afspraken en het voor meerdere uitleg mogelijke maken van besluiten maakten het moeilijk tot een afronding te komen. Om het dossier af te ronden vroeg het college aan de raad een bedrag van € 350.000 voor nog te maken onkosten voor o.a. aanleg rioleringen, voor aanleg van de kadevloer en overige aanpassingen. Het CDA, maar ook meerdere andere partijen hadden moeite met dit bedrag. Het veroorzaakt bij onze fractie een naar gevoel maar alles overziende zijn we, met de meerderheid van de raad, het eens dat dit dossier afgerond moet worden. Het college kan met dit bedrag aan de slag om de verplaatsing af te ronden en de werkgelegenheid in de haven van Den Oever te behouden. Wel hebben we het college geadviseerd om voor het bouwen van het nieuwe dok door Luyt een bepaald termijn vast te leggen met een boetebeding. Of we er al zijn met het beschikbaar stellen van het gevraagde bedrag is nog maar de vraag want de wethouder verwacht nog een paar claims van Luyt in verband met bedrijfsschade die zij zeggen opgelopen te hebben door de vertraging van de uitvoering van het project. Een ander agendapunt, verhoging van het budgetplafond zorg en ondersteuning, zorgde voor vele vragen en vraagtekens bij de vraag van het college voor verhoging van het budgetplafond tot ruim € 19 miljoen. Vooral om dat er al eerder en verhoging gevraagd was door het college van € 2 miljoen en een korte tijd later werd dit opgehoogd naar € 2,6 miljoen, dit omdat IHK niet meer met verdere verliezen wil en kan werken. De verlenging van het contract met Incluzio Hollands Kroon (IHK) voor 2020 is door IHK niet meer te realiseren voor het door de raad vastgestelde plafond. Er wordt steeds meer beroep gedaan op vooral de jeugdzorg wat hoge kosten met zich meebrengt. Dit is een landelijk trend en dus ook in onze gemeente aan de orde. Hoewel onze gemeente nog steeds binnen het door de minister vastgestelde beschikbaar gestelde bedrag blijft, is het voor de alle partijen een zorg hoe er steeds een groter beroep gedaan wordt op de jeugdzorg en het daarvoor beschikbare budget. Als de gemeente het motto “Iedereen krijgt de zorg die hij/zij nodig heeft” blijft hanteren dan moeten we kijken hoe en wie de zorg blijft uitvoeren. Binnenkort zal de raad een beeldvormende vergadering wijden aan de inhoud en de uitvoering van de zorg voor de komende jaren. Het raadsvoorstel werd door de meerderheid van de raad aangenomen. Een motie om het gebruik van lachgas terug te dringen en eventueel te verbieden bij evenementen haalde het niet. Een meerderheid van de raad stemde tegen. Het CDA stemde vóór de motie maar dat was te weinig om voldoende steun te krijgen voor de motie. Op de agenda ook nog het afscheid van Groen Links raadslid Peter Fekkes. Hij kan de activiteiten van zijn eigen bedrijf en die van raadslid niet langer op een goede manier combineren. Daarom heeft hij besloten om zijn raadslidmaatschap op te geven. Zijn opvolger wordt oud raadslid Jan Eichhorn, die van 2014 tot 2018 ook al in de raad zat. Op de raadsvergadering van 8 oktober o.a. op de agenda het vaststellen van beleidsmaatregelen tijdelijke medewerkers, de 2e bestuursrapportage (berap), cultuureducatie en ontwikkeling IKC in Hollands Kroon. Namens de raadsfractie, Hans van Tongerlo

Progressieve partijen van 18 Noord Holland Noord gemeente maken zich zorgen.

PvdA PvdA GroenLinks Hollands Kroon 07-06-2019 10:32

De progressieve politieke partijen uit 18 gemeenten in Noord Holland Noord maken zich grote zorgen over de jeugdzorg in Noord Holland Noord. Daarom is er namens deze partijen een persbericht verstuurd naar de nieuws media.

 

 

 

 

 

 

Jeugdzorg-plus actief op de raadsagenda Progressieve Partijen uit 18 Noord-Hollandse gemeenten eisen een open debat

Achttien Noord-Hollandse gemeenten hebben gezamenlijk de jeugdzorg plus bovenregionaal aanbesteed. Tot op heden zijn de gemeenteraden niet betrokken geweest in deze discussie. Ze zijn enkel op de hoogte gesteld van de uitkomst van de aanbesteding en de consequenties voor de zorgaanbieders. De progressieve partijen van de 18 Noord-Hollandse gemeenten luiden nu de noodklok. Zij zijn van mening dat de raden gaan over de manier waarop gemeenten de gesloten jeugdzorg organiseren. En eisen via het aanbieden van een discussienotitie dat de raden: 1. zich uitspreken over de randvoorwaarden voor goede (gesloten) jeugdzorg, 2. kaders stellen voor de samenwerkingsrelatie die wordt aangegaan met de zorgaanbieder alsook 3. de wijze van financieren.

De opstellers van de discussienota: PvdA, GroenLinks, SP en de progressieven van de betrokken 18 gemeenten in Noord-Holland Noord, hebben de krachten gebundeld. Met deze nota willen ze een open debat met hun collega-raadsleden op gang brengen. Ze zijn van mening dat de gemeenteraden veel meer betrokken moeten worden omdat het over ‘onze kinderen’ gaat. Daar zijn de gemeenten verantwoordelijk voor.

Dat er iets moest veranderen in de (gesloten) jeugdzorg staat als een paal boven water. Het afgelopen halfjaar is er veel maatschappelijke onrust ontstaan door de veranderingen in de jeugdzorgplus en de consequenties voor de jongeren, medewerkers, ouders en ketenpartners. Het is niet voor niets dat wetenschappers, advocaten, Kamerleden en de minister de Noord-Hollandse ontwikkelingen in (gesloten) jeugdzorg op de voet volgen.

De progressieve partijen zijn het erover eens dat innovatie nodig is. Daar staat tegenover dat ze beducht zijn dat gemeentelijk ‘wensdenken’ tot een onmogelijke opdracht leidt en/of dat organisatorische belangen van een aanbieder innovatie in de weg gaan staan. De stelling is dat innovatie niet alleen bij de zorgaanbieder of van de gemeente vandaan kan komen. Maar dat het een netwerk van ketenpartners is dat zorgt voor een integrale aanpak van een jongere. Innovatie is niet mogelijk zonder intensieve samenwerking met dit netwerk.

In de ogen van de progressieve partijen heeft de recente aanbesteding van de jeugdzorgplus niet geleid tot het samen innoveren en veranderen. Sterker nog, de gemeenten hebben gekozen om via de aanbesteding innovatie af te dwingen en dit financieel te sturen. Dat is een ongelukkig concept.

Tevens zijn de links progressieve partijen van mening dat het veranderen van zorgaanbieder een onwenselijke gang van zaken is, een noodgreep die zo veel mogelijk voorkomen moet worden. Langdurige samenwerkingsrelaties zijn van onschatbare waarde, voor zowel de jongeren, de zorgverleners, hun ouders alsook de ketenpartners. De financieringswijze moet dusdanig zijn dat er geen blanco cheque wordt verstrekt, en dat er tussentijds bij kan worden gestuurd. Een subsidierelatie of een duurzame samenwerkingsrelatie zoals bij gemeenschappelijke regelingen liggen dan meer voor de hand.

Door in de 18 gemeenteraden te discussiëren over deze nota verwachten we tot een gemeenschappelijk kader te komen voor de organisatie van jeugdzorgplus waarbij de belangen van de betrokken kinderen voorop staan. In het najaar worden de uitkomsten van de discussies in de raden gebundeld en van concrete politieke voorstellen voorzien.

Namens PvdA, GroenLinks, SP en de Progressieven van Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stedebroec, Texel en Uitgeest

Gijsbert van Iterson Scholten (PvdA; 06-23557091, gijsbert123@gmail.com)

Saskia Borgers (PvdA/GroenLinks; 06-23917000, sborgers@xs4all.nl)

Het bericht Progressieve partijen van 18 Noord Holland Noord gemeente maken zich zorgen. verscheen eerst op PvdA Hollands Kroon.

Geen verbod op ballonnen, wel nadenken!

VVD VVD GroenLinks Hollands Kroon 12-12-2018 06:14

Tijdens de raadsvergadering van 29 november heeft Lars Ruiter namens de VVD-fractie gepleit om het oplaten van ballonnen niet te verbieden in Hollands Kroon, De fractie van GroenLinks wilde dit namelijk wél. Middels een motie een verbod op het oplaten van ballonnen in de APV afdwingen was hun streven.

Wij zijn van mening dat het opnemen van extra regels in de APV niet zal leiden tot het gewenste maatschappelijke effect, dit wordt ook bekrachtigt door het onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen, welk in 2019 door de raad zal worden besproken. Daarnaast zal een verbod op het oplaten van ballonnen lastig te handhaven zijn.

Wel roepen wij een ieder op eerst na te denken over het oplaten van ballonnen en de consequenties voor het milieu. 

Een gezonde gemeente is de beste besparing op zorgkosten | Hollands Kroon

GroenLinks GroenLinks Hollands Kroon 19-03-2018 00:00

Tijdens het FNV zorgdebat in Anna Paulowna werd gestemd over stellingen als: "marktwerking hoort niet thuis in de zorg” en "geld mag geen criterium zijn". Helaas ontbrak de ruimte voor een inhoudelijk debat, terwijl de nieuwe raad hier wel besluiten over moet nemen. De huidige coalitiepartijen ventileerden veel feitelijke onjuistheden over de zorgkosten. Dit kan leiden tot keuzes die de zorg juist duurder maken. Niet het beknibbelen op de zorgkosten, maar het verminderen van de zorgbehoefte is volgens GroenLinks het antwoord op de stijgende zorgkosten.

Ten onrechte wordt er gezegd dat de zorgkosten de afgelopen achttien jaar zijn verdubbeld. In euro’s gemeten klopt dit misschien, maar alles is duurder geworden. Kostenstijging moet daarom worden uitgedrukt als percentage van het bruto binnenlands product (de totale geldwaarde van alle geleverde diensten en producten in een land). Als we dit doen, dan zien we dat de zorgkosten de afgelopen achttien jaar met 35% zijn toegenomen en dat deze stijging de afgelopen tien jaar minder snel is gegaan. De stijging betreft vooral medische kosten die door de zorgverzekeraars worden betaald. De zorgkosten die vanuit de WMO worden vergoed stijgen zelfs tien keer langzamer dan de huidige coalitiepartijen ons willen laten geloven.

Marktwerking De coalitiepartijen hebben gekozen voor marktwerking als middel om de zorgkosten terug te dringen. Dit betekent concurrentie tussen leveranciers en aanbesteding op basis van prijs. Deze aanbesteding is voor een korte periode van vaak vier jaar, waarna er opnieuw wordt aanbesteed. Dit zou de leveranciers scherp houden. Vraag is, waarin worden zij scherp gehouden? In de praktijk zijn het vooral de personeelskosten waarop wordt bezuinigd, zoals alfahulpen, nulurencontracten, constructies om onder de CAO uit te komen en afschaling, wat betekent dat mantelzorgers meer moeten doen. Marktwerking richt zich dus vooral op kostenbesparing op de korte termijn en niet op de stijgende zorgvraag. Marktpartijen kunnen hier niet in investeren omdat ze maar vier jaar vooruit kijken. Marktwerking draagt daarom niets bij aan het terugdringen van de zorgbehoefte en is niet meer dan een lapmiddel tegen hoge zorgkosten.

Zorgbehoefte Om de zorgbehoefte te beheersen zijn andere maatregelen nodig, vooral preventief. Mensen worden ouder en willen graag gezond blijven. Daarvoor zijn leefstijlprogramma’s, zoals stoppen met roken, meer bewegen en gezonder eten, belangrijk. Ook vroegtijdige schuldhulp en armoedebestrijding helpen, want mensen met financiële problemen ervaren meer stress en leven ongezonder. In de aanpak hiervan spelen de sociale wijkteams een belangrijke rol, omdat zij het contact met de burgers hebben.

Grotere rol gemeente GroenLinks vindt dat de gemeente daarom zelf de WMO-zorg in handen moet nemen om met eigen sociale teams - die samenwerken met meerdere goede zorgaanbieders en maatschappelijke hulpverleners – te werken aan een langetermijnbeleid, gericht op een gezond leven en gezond oud worden in Hollands Kroon. Alleen zo blijft goede zorg ook in de toekomst beschikbaar voor iedereen.

Lilian Peters en Peter Fekkes 

 

Een kat in het nauw maakt rare sprongen | Hollands Kroon

GroenLinks GroenLinks Hollands Kroon 11-03-2018 00:00

Het tekort van zorgbedrijf Incluzio Hollands Kroon bedraagt momenteel meer dan 3 miljoen euro. Dit is zorgwekkend. Het college stelt voor een extra bijdrage van ruim 1 miljoen euro beschikbaar te stellen ten laste van de reserve sociaal domein, als aanvulling op het tekort van Incluzio over 2017. Is dit verstandig?

Het tekort van Incluzio In 2016 bedroeg het tekort van Incluzio al €721.000 en de verwachting was dat ook in 2017 een tekort zou ontstaan. Een bedrag werd nog niet genoemd, maar uit de tweede kwartaalrapportage blijkt dat er in de eerste helft van het jaar inderdaad al een negatief resultaat - van 7 ton - is ontstaan. Incluzio ondernam acties om dit probleem structureel op te lossen en om de risico's te beheersen. Over extra geld van de gemeente werd niet gesproken. Wij hoefden ons geen zorgen te maken, maar dat deden wij wel. Op onze schriftelijke vragen van eind september 2017 over het ontstane tekort antwoordde het college dat het tekort niet zou worden terugverdiend in de tweede helft van het jaar, maar dat niet werd verwacht dat het verder zou toenemen. Dit was een forse inschattingsfout. Inmiddels is het tekort opgelopen tot 3,1 miljoen euro. 

Hoe is het tekort ontstaan? Als oorzaken van het miljoenentekort over 2017 worden genoemd een mogelijke uitbreiding van de scope (die niet aan de gemeenteraad is voorgelegd), het verdienmodel van Incluzio en een te grote overhead. Hoe ziet het verdienmodel van Incluzio er eigenlijk uit? Waarom werd de overhead van Incluzio in slechts anderhalf jaar te groot? Kon dit niet worden voorzien? De raad heeft hier geen gegevens over. Over het derde en het vierde kwartaal zijn geen rapportages gepubliceerd. Dit is niet transparant. Wij missen de onderbouwing van het kanteleffect, het afschalen, het veranderen van het verdienmodel en het compenseren van verliezen door niet tijdig de overhead af te bouwen. Waar zijn die miljoenen aan opgegaan? Een tekort op de uitvoering van de WMO wil niet zeggen dat er geen winst is gemaakt door Incluzio. De informatie over het financiële beleid van Incluzio is mistig en volkomen ondoorzichtig en nu wordt de raad gevraagd zo maar een miljoen extra te pompen in een, naar ons gevoel, bodemloze put. Geeft dit ons garantie op continuïteit van de zorg? Wij denken van niet. Incluzio stelt dat bij aanvang van de opdracht een grote groep cliënten die wel in de zorg zat niet in beeld was. Je vraagt je af hoe dat mogelijk is: wel in de zorg, maar niet in beeld. Van wie kregen deze cliënten dan zorg? Inmiddels zijn alle cliënten bekend, naar wij mogen hopen, waardoor Incluzio niet meer uitkomt met het bij de scope vastgestelde zorgplafond. Dit risico was bij de aanbesteding al bekend en toch nam het bedrijf de opdracht aan. Dit wekt bij ons grote twijfel over de zorgvuldigheid van de aanbesteding.

Hoe gaan we dit oplossen? Het tekort, zegt het college, blijkt nu dermate groot dat het "Incluzio belet om het concept van zelf doen, tenzij uit te rollen en voldoende in te verdienen om een autonome toename in de zorg op te vangen in het verdienmodel. Daar waar in het wijkteam zorg wordt inverdiend, zien we dat financieel wegvallen tegen de hoeveelheid cliënten die al in de zorg blijken te zitten." Wat staat hier nu eigenlijk? Wat wordt bedoeld met het inverdieneffect in de zorg? Hoe zou dat moeten werken? Is dit onafhankelijk? Op 2 februari 2016 hebben de coalitiepartijen ingestemd met het voorstel om de wijkteams weg te halen bij de gemeente en te voegen bij Incluzio. Onbegrijpelijk, omdat ook toen al bekend was dat dit de onafhankelijkheid van het wijkteam veel geweld aan zou doen en dat voor cliënten nadelig zou kunnen uitpakken. Het gewraakte besluit heeft inderdaad geleid tot de gevolgen die wij destijds vreesden. Een wijkteam hoort geen zorg in te verdienen, het is geen bedrijf. Een wijkteam moet op grond van deskundigheid samen met de cliënt bepalen welke en hoeveel zorg de cliënt nodig heeft om zo lang mogelijk in staat te zijn zelfstandig en waardig te leven.

Aanbesteding De gedachte bij de gemeente was, dat de "echte expert" het best in staat zou zijn te beoordelen of hij de zorg kon leveren voor het beschikbare budget. De eerste keuze viel op G4S, een internationaal slecht bekend staand schoonmaakbedrijf. Daarna werd Incluzio binnengehaald op basis van Best Value, een inkoopmethodiek waarbij de inschrijving wordt gewaardeerd volgens het principe dat de meeste waarde moet worden verkregen voor de laagste prijs. Hierbij heeft de opdrachtgever niet alle kennis in huis. De kennis ligt bij de inschrijver, dat is de expert die het overzicht heeft en de belangrijkste risico's kan managen en beheren. Ook dit is een grote inschattingsfout geweest. Het klopt als een bus dat de gemeente niet alle kennis in huis had, maar tot overmaat van ramp was Incluzio geen expert. Het bedrijf zat in de schoonmaakbranche, had nagenoeg geen ervaring in de zorg en sprong ten tijde van de transitie in een mogelijk lucratief gat in de markt. Incluzio was goedkoper dan de andere aanbieders en daarom ging het college ermee akkoord, juichend dat het in de eerste plaats om de kwaliteit van de zorg ging. De ontstane problemen komen voort uit een contract dat is afgesloten tussen twee partijen zonder ervaring met deze vorm van zorg. Ze kregen te maken met zaken die niet voorzien waren, die anders ingeschat waren, die langer duurden dan verwacht. Kortom, een theoretisch model dat bleek niet aan te sluiten bij de praktijk. Daarnaast werd ervan uitgegaan dat er teveel zorg werd verleend en dat dit afgeschaald kon worden, zonder dat deze aanname met degelijk onderzoek onderbouwd was. Ook dit wijst op onvoldoende kennis van zaken. Nu zitten wij met de gebakken peren. Toch acht het college het redelijk om in ieder geval in 2017 een extra bijdrage van ruim 1 miljoen euro te doen, waarmee Incluzio in staat gesteld wordt om door te gaan met het afschalen van de zorg. Wat wordt daarmee bedoeld? Dit is niet duidelijk.

Kwalitatief onderzoekIn mei 2017 deden de fracties van de ChristenUnie, de Partij van de Arbeid en GroenLinks een kwalitatief onderzoek naar het functioneren van het sociaal domein in Hollands Kroon. De conclusie van de verschillende ketenpartners over Incluzio was niet echt lovend. Ook de opmerkingen van de WMO-adviesraad logen er niet om. Onze bevindingen werden, om het mild te zeggen, door het college en door Incluzio niet serieus genomen. Dat hadden ze beter wel kunnen doen. We merken nu de resultaten. Van zorgverleners horen wij nog steeds dat zij in de praktijk zien dat zelfredzaamheid zijn grenzen heeft bereikt, dat mensen met dementie, mensen met psychische problemen en overbelaste mantelzorgers niet de hulp krijgen die nodig is, dat er sprake is van te lichte ondersteuning, waar zware ondersteuning of begeleiding zou moeten zijn.

Financiële onderbouwing Natuurlijk kan en wil GroenLinks onze kwetsbare inwoners niet in de kou laten staan. De zorg voor hen mag nooit in gevaar komen. We worden nu welhaast gedwongen om in ieder geval dat miljoen extra te geven aan Incluzio, op basis van bijzonder vage gegevens. Nergens treffen wij in de stukken een financiële onderbouwing van het ontstane tekort aan. Er zijn alleen vermoedens en prognoses. In het raadsvoorstel staat dat voor 2017 een extra bijdrage van €271.018 plus €825.000 nodig is. Nergens staat een verklaring voor het bedrag van €271.018. Waar komt dat vandaan? En waarom staat het bedrag van €825.000 erbij? De extra financiering gaat over 2017 en dit bedrag is door Incluzio geprognotiseerd voor 2018. Het is op grond van de aanbestedingswet riskant om nu eenmalig ruim 1 miljoen euro aan Incluzio's tekort bij te dragen. De gemeente denkt dit op te lossen door in de eventuele verlenging van het contract op te nemen dat zij dit bedrag kan terugvorderen als het inderdaad ongeoorloofd blijkt te zijn. Begrijpelijkerwijs reageert Incluzio hier terughoudend op. Wat GroenLinks betreft moet de gemeente deze weg niet eens op willen gaan, daar dit het probleem alleen vooruitschuift en mogelijk groter maakt. Het financieren van een deel van het tekort en voortzetten van het partnerschap met Incluzio is zowel financieel als juridisch zo risicovol, dat je in feite kunt spreken van onbehoorlijk bestuur. De gemeente neemt immers willens en wetens een besluit waarvan de gevolgen niet zijn te overzien.

Hoe nu verder? Het is aannemelijk dat de inschrijving van Incluzio niet adequaat was en dat het voortzetten van het partnerschap juridisch niet te verdedigen valt. Incluzio heeft door gebrek aan kennis en ervaring verkeerde inschattingen gedaan en heeft juist daardoor het contract binnengehaald. Door nu nieuwe financiële afspraken te maken worden andere partijen benadeeld. Dit is een onjuiste, niet integere gang van zaken. Doorgaan met Incluzio zonder nieuwe aanbesteding is daarom niet aan de orde. In artikel 3:46 van de Algemene wet bestuursrecht staat dat een besluit dient te berusten op een deugdelijke motivering. Daar is hier geen sprake van. Ook bij een nieuwe aanbesteding blijft het nadeel dat er onvoldoende kennis en ervaring is bij de gemeente zelf. Hollands Kroon kan zichzelf een regiegemeente noemen, maar zou dan wel de competenties in huis moeten hebben om regie over de zorg te voeren. Dat is niet het geval. Verstandig zou zijn om de wijkteams terug te halen naar de gemeente en niet een contract met een all-inclusive partij af te sluiten, maar de eerste jaren met meerdere kleinere partijen te werken en zo ervaring en kennis op te bouwen. Over een paar jaar kan dan opnieuw bekeken worden of een all-inclusive contract een goed alternatief kan zijn.  Tot slot We zien nu waar loslaten en vertrouwen, het adagium van het college, toe leidt. We mogen geen risico's nemen met onze inwoners die zorg nodig hebben. Laten we het nu wél goed doen, geen onnodige risico’s, maar wel goede zorg met daarbij een, zoals de wet voorschrijft, onafhankelijke indicering, onafhankelijke cliëntondersteuning, een onafhankelijke beroepsmogelijkheid en fatsoenlijke salarissen voor de zorgmedewerkers.

NaschriftDe gemeenteraad heeft op 8 maart besloten (GroenLinks en Progressief Hollands Kroon stemden tegen) goedkeuring te verlenen aan het uitkeren van de door het college gevraagde 1,1 miljoen euro, maar het college moet wel beter gaan letten op de zorguitgaven. Ook moet er worden onderzocht wat de oorzaken van het toenemende beroep op de jeugdzorg zijn en wat de toekomstige financiële risico’s zijn. De verlenging van het contract met Incluzio wordt jaarlijks opnieuw bekeken.

Jan Eichhorn, 8 maart 2018

GroenLinks wil onafhankelijk onderzoek ambtelijke organisatie Hollands Kroon | Hollands Kroon

GroenLinks GroenLinks Hollands Kroon 09-03-2018 00:00

Lilian Peters en Peter Fekkes

GroenLinks Hollands Kroon wil dat de ambtelijke organisatie van de gemeente grondig wordt doorgelicht door onafhankelijke deskundigen die rapporteren aan de gemeenteraad. Doel van dit onderzoek moet zijn het achterhalen van de fouten die geleid hebben tot de miljoenenoverschrijdingen, onderzoeken of de bewering klopt dat verantwoordelijke politici en topambtenaren hier niets vanaf wisten en hoe dat dan kon gebeuren en - last but not least - of de organisatie in staat is om adequaat het politiek bepaalde beleid uit te voeren en herhaling van overschrijdingen te voorkomen.

Afgelopen jaar is de gemeente Hollands Kroon geconfronteerd met miljoenen aan overschrijdingen bij de verbouwing van de gemeentehuizen en eerder waren er al grote overschrijdingen bij ICT projecten. Dit debacle heeft twee wethouders en een aantal topambtenaren hun positie gekost en heeft ertoe geleid dat de burgemeester niet voor een tweede termijn gaat. De betrokken politici en topambtenaren houden daarbij wel vol dat zij niet op de hoogte waren van de overschrijdingen en deze bewering wordt bevestigd door interim gemeentesecretaris Franklin Wijga in een interview met het Noord-Hollands dagblad. Toch beweert Wijga in hetzelfde interview dat er geen structurele problemen zijn in de organisatie maar dat het haarscheurtjes betreft (waarvan er één tot een grote scheur is uitgegroeid) en dat er geen onderzoek nodig is. Dit is volgens GroenLinks een verbijsterend onlogische conclusie die de situatie alleen maar ondoorzichtiger maakt en getuigt van gebrek aan respect voor de gemeenteraad.

In Balans 2018, het plan van aanpak van de organisatie om zelf de geconstateerde haarscheurtjes te verhelpen, worden geen adequate maatregelen gepresenteerd, terwijl hier wel meerdere signalen van een haperend verandertraject zichtbaar zijn. Bovendien wordt in dit plan niet duidelijk hoe de organisatie gaat zorgen voor transparantie naar de gemeenteraad. De gemeenteraad is het hoogste bestuurlijke gezag in de gemeente die de uitvoering van het overeengekomen beleid delegeert aan het college van B&W. De gemeenteraad blijft daarom verantwoordelijk voor het reilen en zeilen in de gemeente en dus ook voor de gemeentelijk organisatie. Daarom is het een ambtelijke en politieke doodzonde de gemeenteraad verkeerd of onvolledig te informeren en dat is precies wat wel gebeurd is. Tot op heden is de organisatie niet in staat om precies aan te geven hoe het komt dat dit gebeurd is en de belofte dat het niet nogmaals zal gebeuren is daarom bijzonder ongeloofwaardig. Maar dat is niet de enige reden waarom het onder de pet houden  van de feiten kwalijk is, met het behouden van deze onduidelijkheid ligt er een zwarte deken over de hele organisatie. Feitelijk is nu elke ambtenaar verdacht van onverantwoordelijk handelen. Die situatie is kwalijk voor de hele organisatie en kan niet blijven bestaan. GroenLinks is een groot voorvechter voor bestuurlijke vernieuwing en vernieuwingen in ambtelijke organisaties juichen wij toe. Daarbij mag echter nooit de ogen worden gesloten voor de risico’s die zich bij deze experimenten kunnen voordoen. Organisatievormen die werken met zelfsturing, agile en scrum hebben veel voordelen, maar het is ook bekend dat zaken als overzicht en controle hier een zwakte zijn. Als de enorme overschrijdingen zo lang onopgemerkt zijn gebleven dan lijkt dit probleem zich inderdaad voor te doen in Hollands Kroon. Dat kan niet weggewoven worden met ‘sorry, zal niet meer gebeuren’.

GroenLinks Hollands Kroon heeft grootse ambities voor Hollands Kroon. Om deze te verwezenlijken is een sterke gemeentelijke organisatie een must. Daarom moet het vertrouwen in de gemeentelijke organisatie en in de medewerkers zo snel mogelijk hersteld worden. Naast een nieuwe directeur zal een degelijk extern onderzoek hieraan bijdragen.

 

 

 

Motorcrosslocatie hoek Groetweg/Alkmaarseweg Middenmeer | Hollands Kroon

GroenLinks GroenLinks Hollands Kroon 06-03-2018 00:00

Decennia lang houdt de politiek zich al bezig met het fenomeen motorcross. Dat is niet voor niets. Veel mensen ervaren de stank en de herrie als zeer storend. In de wijde omtrek is er sprake van grote geluidsoverlast. De uitstoot van de motoren is bijzonder belastend voor het milieu. Aanvankelijk werd er door de Niedorper motorclub gecrost op jaarlijks wisselende locaties, met toestemming voor vijf of zes zondagen per jaar. Daar kwamen ieder jaar veel protesten van omwonenden tegen, maar het college gaf toch altijd toestemming, met als motivatie dat de motorcross voor de omwonenden weliswaar erg vervelend was, maar gezien het beperkte aantal dagen toch acceptabel werd geacht. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de stank en het lawaai verschrikkelijk zijn als er achter je huis wordt gecrost en dat het zeker niet acceptabel is dat je al die zondagen je heil ergens anders moet zoeken.

22 februari 2018 De Niedorper Motorclub is gefuseerd met twee andere clubs, uit Alkmaar en Den Helder. Samen vormen zij de Stichting Noord Hollandse Geluid Sporten (NHGS) Phoenix, een organisatie die gevestigd is in Alkmaar en betrekking heeft op heel Noord-Holland. De motorclub streeft naar een vast terrein om hun sport te beoefenen. Op 19 december 2013 heeft de raad van Hollands Kroon hierover een geamendeerd principebesluit genomen. Het besluit had alleen betrekking op de lawaaioverlast en niet op een bepaalde locatie, want die moest nog worden vastgesteld. De raad heeft destijds extra normen gesteld met betrekking tot de te verwachten geluidsoverlast. Daar is bewust voor gekozen om de omwonenden, waar dan ook, te ontzien. Inmiddels is er wel een locatievoorstel: NC10, het terrein in de hoek Groetweg/Alkmaarseweg nabij Middenmeer. Wat zijn de argumenten om juist voor deze locatie te kiezen en niet een locatie op een industrieterrein in deze of in een de andere twee gemeenten?

Het college gaat uit van een geluidsniveau van 40 tot 46 dB(A) voor de woningen aan de Groetweg, de Groetpolderweg, de Alkmaarseweg en de Oudelanderweg. De maatgevende dagperiode is twaalf uur en loopt van 7 tot 19 uur. Het gaat hier dus niet over piekbelasting. De geluidbelasting tijdens het crossen wordt in de berekeningen uitgesmeerd over de maatgevende dagperiode. Per dag mag er maximaal zes uur worden gecrost. De werkelijke geluidsbelasting tijdens het crossen is dus vele malen hoger dan 40 tot 46 dB(A). Het is een logaritmische schaal. Om deze reden heeft de raad in 2013 strengere normen gesteld. Er wordt uitgegaan van maximaal 50 dB(A) geluidsbelasting op de locatiegrens en er wordt niet gesproken over een maatgevende dagperiode. 50 dB(A) piekbelasting op de locatiegrens levert aanmerkelijk minder geluidshinder op dan 40 tot 46 dB(A) gemeten over de maatgevende dagperiode, aangezien er tijdens 18 van de 24 uur niet wordt gecrost. Dit is zo besloten om de omwonenden te beschermen tegen overmatige geluidshinder. Het college stelt nu voor om af te wijken van het raadsbesluit van 2013, omdat de motorcrossclub in zijn businessplan niet kan voldoen aan deze eisen.

Gedurende vier dagen per week mag er maximaal zes uur worden gecrost, staat in het raadsvoorstel, maar kunnen we daarop vertrouwen? Waarschijnlijk niet. Het kan zomaar veel meer worden, waarmee de overlast navenant toeneemt. Zelfs voordat de raad een besluit over de motorcross heeft genomen, vertelt wethouder Theo Groot al in de Schager Courant dat verruiming van het maximaal aantal crossdagen en crossuren gemakkelijk kan worden geregeld, wanneer de MER dit toelaat. Hoezo gemakkelijk te regelen? Staan de omwonenden en de raad hierbij buiten spel?

Dat er toegewerkt gaat worden naar meer crossuren is voor GroenLinks evident. De motorclub vertelde tijdens ons fractieoverleg dat ze niet zijn gekend in de toewijzing van het aantal uren en dat deze uren niet toereikend zijn om een financieel gezonde business case overeind te houden. De exploitatie vereist dat het gebruik van de baan zeven dagen per week, het hele jaar rond mogelijk moet zijn om rond te komen. Ook vertelden de vertegenwoordigers van de motorclub dat er niet alleen sprake zal zijn van motorcross, maar dat er, om het project financieel mogelijk te maken, ook wordt gedacht aan drone-activiteiten, trekkerpulling, verhuur aan fabrieksteams en andere zelfstandige activiteiten die ook veel herrie produceren, ook al beweert de motorclub dat dit niet het geval is. Over dit soort activiteiten is in het raadsvoorstel niets te vinden. De raad heeft in 2013 een weloverwogen democratisch besluit genomen en er zijn duidelijke randvoorwaarden meegegeven. Natuurlijk is het jammer voor de motorclub dat het businessplan niet rond te krijgen is, maar het is het paard achter de wagen spannen om dan maar de eisen die de raad eraan heeft gesteld naast ons neer te leggen. Niet alleen het college moet betrouwbaar zijn, maar zeker de raad.

Er wordt van ons een besluit over het motorcrossterrein gevraagd, terwijl er nog geen milieueffectrapportage is. GroenLinks vindt het onverantwoord om een besluit te nemen zonder dat de milieugevolgen van dit plan bekend zijn. In 2017 heeft de Rechtbank Overijssel bepaald dat de activiteiten van een motorcrossterrein vallen in milieucategorie 5.1 en hoger. Dit is de op één na hoogste categorie, vergelijkbaar met zware industrie.

Het zal dan ook niemand verbazen dat er grote bezwaren en tegenstand tegen de permanente vestiging van een motorcrossterrein op de locatie NC10 bestaan. Inwoners van onze gemeente zullen onevenredig zwaar worden benadeeld. Een van de nabijgelegen boerderijen ligt op nog geen 500 meter afstand. Je zult er maar wonen! Vanuit de gemeente Opmeer zijn er ernstige bezwaren geuit. Het zou van goed nabuurschap getuigen om met onze buren in overleg te gaan en hun bezwaren aan te horen en daarnaar te handelen. Dit is niet gebeurd. De burgemeester van Opmeer heeft ons college een brief hierover gestuurd, met het verzoek deze aan het presidium te geven, zodat de inhoud kon worden meegewogen bij vaststelling van de raadsagenda voor 22 februari. Het college heeft dit nagelaten; de brief heeft het presidium niet bereikt. In de brief staan zwaarwegende argumenten tegen de vestiging van een permanent crossterrein: het grenst aan een natuur- en stiltegebied, er zal ernstige overlast ontstaan voor de inwoners van het aangrenzende dorp Aartswoud en bovendien heeft de provincie tijdens de totstandkoming van de Structuurvisie Noord-Holland 2040 het voornemen tot aanwijzing van een zoeklocatie voor een motorcrossterrein nabij Aartswoud ingetrokken. Waar zijn wij hier in Hollands Kroon nu in hemelsnaam mee bezig? Het mag duidelijk zijn, gezien de vragen, bezwaren en open einden en de  onderzoeken die nog moeten plaatsvinden, vinden wij dit voorstel niet rijp voor besluitvorming. Mocht er wel tot besluitvorming worden overgegaan zal GroenLinks op grond van alle bovengenoemde argumenten tegenstemmen.

/r/49a9b9aac35e6fea87487b1dacabf9d2?url=http%3A%2F%2Fhollandskroon.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fmotorcross&id=793b8651d361f9d7be849cfee5855bcf04b031af
motorcross
/r/49a9b9aac35e6fea87487b1dacabf9d2?url=http%3A%2F%2Fhollandskroon.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fmotorcross&id=793b8651d361f9d7be849cfee5855bcf04b031af
motorcross

Asbestsanering in Van Ewijcksluis | Hollands Kroon

GroenLinks GroenLinks Hollands Kroon 01-03-2018 00:00

Geacht college,

SV-1814 De sanering van de ernstig vervuilde asbestweg in Van Ewijcksluis is inmiddels in gang gezet. Door Rijkswaterstaat is ter plekke een asbestconcentratie tot 510 mg per kg droge stof vastgesteld. Goede voorzorgsmaatregelen, zoals waarschuwingsborden en afscherming van het terrein met hekken, zijn al verplicht bij asbestvervuiling met een concentratie van 100 mg per kg droge stof. In Van Ewijcksluis gaat het om een concentratie die vijf maal zo hoog is. Ieder risico op blootstelling van werknemers en omwonenden aan asbest moet te allen tijde worden voorkomen. 

Vragen

De zwaar met asbest vervuilde grond in Van Ewijcksluis wordt afgegraven door een kraanmachinist en een werknemer met een schop. Bent u ervan op de hoogte dat deze asbestsaneerders geen beschermende kleding en geen gezichtsbeschermende maskers dragen?AntwoordHet betreft in dit geval een bodemsanering en geen asbestsanering. De werkzaamheden zijn uitgevoerd conform het speciaal voor dit werk opgestelde Veiligheids- & Gezondheidsplan.Er zitten hecht gebonden asbeststukjes in het te ontgraven materiaal. Het te ontgraven materiaal is vochtig (boven de 10 %). Als het droger wordt (onder de 10%), wordt het materiaal bevochtigd. Er wordt 2 x per uur een vochtmeting gedaan. Het materiaal wordt afgevoerd in gesloten containers en is voldoende vochtig. Zowel de kraanmachinist als de persoon onder de kraan dragen beschermende kleding, alles volgens protocol; de grondwerker heeft handschoenen en overall aan. Bij het betreden en verlaten van het gebied gaat hij door de reinigingsunit die aan het gebied staat geschakeld. Gezien de voldoende vochtigheid van het materiaal is het dragen van adembescherming niet aan de orde. De kraanmachinist werkt in een graafmachine met overdruk en stapt in en uit de kraan bij het hek in schoongebied. Zo ja, kunt u aangeven waarom dit zo is?AntwoordZie het antwoord onder 1. Zo nee, welke maatregelen gaat u nemen om te voorkomen dat deze werknemers tijdens hun werkzaamheden blootgesteld blijven aan asbest? Op welke termijn gaat u deze maatregelen nemen?AntwoordN.v.t. Het werk is overigens afgerond. Kunt u uitleggen waarom het waarschuwingsbord op het terrein vermeldt dat het bij de werkzaamheden om vervuilde grond gaat, terwijl het om een asbestsanering gaat?AntwoordDit werk is geen asbestsanering. Het gaat om verontreinigde grond/puin, waarin hechtgebonden asbestdeeltjes zitten. Vandaar ook de tekst op de waarschuwingsborden aan de hekken. Kunt u aangeven welke maatregelen er zijn genomen om te voorkomen dat omwonenden en werknemers van bijvoorbeeld ZAP tijdens de werkzaamheden worden blootgesteld aan asbest?AntwoordOp de saneringslocatie wordt niemand blootgesteld aan asbest omdat de vochtigheid van het te ontgraven materiaal boven de 10 % is en blijft.  

Met vriendelijke groet,

Jan Eichhorn                                   T.J.M. Groot

GroenLinks Hollands Kroon            wethouder Openbare ruimte

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.