Nieuws van politieke partijen in Alkmaar inzichtelijk

9 documenten

De Rote Armee Fraktion

SP SP Alkmaar 14-12-2020 19:14

In de “Kennisbank Terroristische Organisaties” van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid van het Ministerie van Justitie en Veiligheid zijn tal van organisaties te vinden die met het gebruik van geweld hun  idealen proberen en probeerden te verwezenlijken. Laten we deze week een kijkje nemen naar de Duitse extreem-linkse groepering de Rote Armee Fraktion:

De RAF werd in 1970 opgericht door Andreas Baader, Horst Mahler en Gudrun Ensslin. Het ideologische brein achter de RAF, Ulrike Meinhof, voegde zich later bij de links-extremistische terreurgroep. De naam van de terroristische organisatie, afgeleid van het Japanse Rode Leger, refereert niet zozeer aan een splintergroepering, maar de term ‘Fraktion’ benadrukt daarentegen de internationale marxistische strijd; de RAF is een ‘fractie’ van een groter geheel.

De oprichting van de RAF vond plaats tegen de achtergrond van de zogeheten ‘buitenparlementaire oppositie’, een verzamelterm voor verschillende protestbewegingen in de jaren zestig in West-Duitsland die zich keren tegen de consumptiemaatschappij en de gevestigde orde. De protestbewegingen bundelen zich in de studentenbeweging, waarin studenten zich afzetten tegen het nazi-verleden van vele bestuurders in West-Duitsland. Het studentenprotest valt eind jaren zestig uit in twee bewegingen: symbolische studentenprotesten en extreemlinkse splintergroeperingen die, naar model van de Zuid-Amerikaanse stadsguerilla, geweld zien als middel om politieke doelstellingen te bereiken.

In 1968 stichtten Baader en Ensslin brand in twee warenhuizen in Frankfurt. Baader wordt niet lang hierna opgepakt om vervolgens met geweld te worden bevrijd door Ensslin, Meinhof en andere RAF-aanhangers; de RAF is hierbij geboren. In 1970 wordt dan ook het extreemlinkse terreur uitgevoerd onder de noemer RAF. In datzelfde jaar vertrekken enkele kernleden van de RAF, waaronder Baader, Meinhof en Ensslin, naar Jordanië om daar een paramilitaire opleiding te volgen in een trainingskamp van de Palestijnse terreurbeweging El Fatah. Na terugkeer in West-Duitsland pleegt de RAF meerdere bomaanslagen en bankovervallen. In 1971 valt het eerste slachtoffer door RAF-terreur, politiechef Norbert Schmid wordt doodgeschoten. Hierna neemt het geweld toe in de vorm van een reeks bomaanslagen. In de zomer van 1972 worden Baader, Ensslin en Meinhof gearresteerd.

Met de arrestatie van de kopstukken van de RAF wordt een nieuwe generatie van de terreurbeweging ingeleid. Sympathisanten van de RAF beschouwen de arrestatiegolf als bewijs van de misdadigheid van het politieke systeem en trachten de grondleggers te bevrijden. Om dit te bewerkstelligen plegen deze aanhangers van de tweede generatie meerdere aanslagen, met als climax de ‘Duitse herfst’ van 1977. Gedurende zes weken vindt er een ware geweldsgolf plaats waarbij meer dan tien mensen om het leven komen. Om druk uit te voeren op de Duitse regering om de RAF kopstukken vrij te laten, kapen RAF-aanhangers een Lufthansa vliegtuig en ontvoeren zij de Duitse werkgeversvoorzitter Hanns-Martin Schleyer. De vliegtuigkaping mislukt echter, drie van de vier ontvoerders worden omgebracht nadat het vliegtuig wordt bestormd door Duitse politie-eenheden op 18 oktober 1977. Dezelfde nacht nog plegen enkele RAF-leden, waaronder Baader, Raspe en Ensslin, zelfmoord in de gevangenis. Wanneer op 19 oktober het levenloze lichaam van Schleyer wordt gevonden, komt er een einde aan de ‘Duitse herfst’.

Hoewel de grondleggers van de RAF dood zijn, is de RAF-terreur nog niet ten einde. De derde generatie aanhangers van de RAF pleegt meerdere aanslagen op het Amerikaanse leger en representanten van ‘het kapitaal’. In 1998, dertig jaar nadat de RAF-terreur begon met de brandstichting door Baader en Ensslin, verklaart de RAF dat zij de strijd beëindigt.

Leegstand in aanloopstraten

CDA CDA Alkmaar 27-06-2019 18:38

Alkmaar, 27 juni 2019Betreft: Artikel 42 vervolg vragen leegstand in aanloopstraten“Alles uit de kast voor een levendig centrum” was de kop van een reeks artikelen in de NRC over winkelleegstand in binnensteden.Op 8 januari jl stelde het CDA vragen en deden wij suggesties om leegstand in de aanloopstraten van de Alkmaarse binnenstad aan te pakken. Uw antwoord op 5 maart jl vonden wij afwachtend: u gaat een nieuwe visie maken op de binnenstad, waarbij ook gekeken wordt naar de gewenste functie van de aanloopstraten.Het CDA constateert dat de structurele leegstand in de aanloopstraten niet afneemt maar duidelijk toeneemt sinds begin dit jaar. Voorbeelden van de laatste tijd zijn aankondiging of sluiting van fietsenhandelaar en boekhandelaar Fijen. Wij hebben het dan nog niet wat er in het centrumgebied zelf gebeurt zoals faillissement van Intertoys en Coolcat of de aankondiging van Prénatal van verhuizing naar Overstad.Bovengenoemde artikelen in de NRC gaven aan dat gemeentes samen met winkeliers en pandeigenaren pro actief (en sturend) activiteiten moeten ondernemen. Met andere woorden niet eerst visie en beleid, maar actie. Een van de gemeentes die genoemd werden is Beverwijk.Er zijn meerdere voorbeelden wat een gemeente kan doen: pro actief bestemmingsplannen wijzigen naar werken en wonen, actief communiceren dat panden gesplitst kunnen worden en een zogenaamde “dating site “met vraag en aanbod leegstaande panden.Het oplossen van het probleem laat niet op zich wachten. In tegendeel! Het in vakkringen bekende bureau CBRE geeft aan in haar rapport “Werk aan de winkel: de toekomst van winkelvastgoed in Nederland” dat omstreeks 2023 ongeveer 25% van de huidige winkelmeters in Nederland overbodig zal zijn. Dit door demografie, ander consumenten gedrag en online verkoop.Met andere woorden het CDA wil gewoon actie nu. Het probleem is duidelijk en verergert zich. Niets doen is geen optie!In het licht van artikel 42 van het reglement van orde heeft het CDA de volgende vragen: 1. Is het College het eens met het CDA dat de structurele leegstand in de aanloopstraten sinds begin dit jaar verder toeneemt; 2. Is het College op de hoogte van de inhoud van vernoemd rapport van CBRE; 3. In het College het eens met het CDA dat de gemeente nu pro actief en sturend activiteiten moet ondernemen en dat nu niets doen geen optie is. 4. In het verlengde hiervan bent u van plan de leegstand in de aanloopstraten aan te passen en zo ja wat is de planning. Gosse PostmaCDA fractie Alkmaar

Leegstand in aanloopstraten 

CDA CDA Alkmaar 27-06-2019 17:55

Alkmaar, 27 juni 2019Betreft: Artikel 42 vervolg vragen leegstand in aanloopstraten“Alles uit de kast voor een levendig centrum” was de kop van een reeks artikelen in de NRC over winkelleegstand in binnensteden.Op 8 januari jl stelde het CDA vragen en deden wij suggesties om leegstand in de aanloopstraten van de Alkmaarse binnenstad aan te pakken. Uw antwoord op 5 maart jl vonden wij afwachtend: u gaat een nieuwe visie maken op de binnenstad, waarbij ook gekeken wordt naar de gewenste functie van de aanloopstraten.Het CDA constateert dat de structurele leegstand in de aanloopstraten niet afneemt maar duidelijk toeneemt sinds begin dit jaar. Voorbeelden van de laatste tijd zijn aankondiging of sluiting van fietsenhandelaar en boekhandelaar Fijen. Wij hebben het dan nog niet wat er in het centrumgebied zelf gebeurt zoals faillissement van Intertoys en Coolcat of de aankondiging van Prénatal van verhuizing naar Overstad.Bovengenoemde artikelen in de NRC gaven aan dat gemeentes samen met winkeliers en pandeigenaren pro actief (en sturend) activiteiten moeten ondernemen. Met andere woorden niet eerst visie en beleid, maar actie. Een van de gemeentes die genoemd werden is Beverwijk.Er zijn meerdere voorbeelden wat een gemeente kan doen: pro actief bestemmingsplannen wijzigen naar werken en wonen, actief communiceren dat panden gesplitst kunnen worden en een zogenaamde “dating site “met vraag en aanbod leegstaande panden.Het oplossen van het probleem laat niet op zich wachten. In tegendeel! Het in vakkringen bekende bureau CBRE geeft aan in haar rapport “Werk aan de winkel: de toekomst van winkelvastgoed in Nederland” dat omstreeks 2023 ongeveer 25% van de huidige winkelmeters in Nederland overbodig zal zijn. Dit door demografie, ander consumenten gedrag en online verkoop.Met andere woorden het CDA wil gewoon actie nu. Het probleem is duidelijk en verergert zich. Niets doen is geen optie!In het licht van artikel 42 van het reglement van orde heeft het CDA de volgende vragen: 1. Is het College het eens met het CDA dat de structurele leegstand in de aanloopstraten sinds begin dit jaar verder toeneemt; 2. Is het College op de hoogte van de inhoud van vernoemd rapport van CBRE; 3. In het College het eens met het CDA dat de gemeente nu pro actief en sturend activiteiten moet ondernemen en dat nu niets doen geen optie is. 4. In het verlengde hiervan bent u van plan de leegstand in de aanloopstraten aan te passen en zo ja wat is de planning. Gosse PostmaCDA fractie Alkmaar

Leegstand in aanloopstraten 

CDA CDA Alkmaar 27-06-2019 17:55

Alkmaar, 27 juni 2019Betreft: Artikel 42 vervolg vragen leegstand in aanloopstraten“Alles uit de kast voor een levendig centrum” was de kop van een reeks artikelen in de NRC over winkelleegstand in binnensteden.Op 8 januari jl stelde het CDA vragen en deden wij suggesties om leegstand in de aanloopstraten van de Alkmaarse binnenstad aan te pakken. Uw antwoord op 5 maart jl vonden wij afwachtend: u gaat een nieuwe visie maken op de binnenstad, waarbij ook gekeken wordt naar de gewenste functie van de aanloopstraten.Het CDA constateert dat de structurele leegstand in de aanloopstraten niet afneemt maar duidelijk toeneemt sinds begin dit jaar. Voorbeelden van de laatste tijd zijn aankondiging of sluiting van fietsenhandelaar en boekhandelaar Fijen. Wij hebben het dan nog niet wat er in het centrumgebied zelf gebeurt zoals faillissement van Intertoys en Coolcat of de aankondiging van Prénatal van verhuizing naar Overstad.Bovengenoemde artikelen in de NRC gaven aan dat gemeentes samen met winkeliers en pandeigenaren pro actief (en sturend) activiteiten moeten ondernemen. Met andere woorden niet eerst visie en beleid, maar actie. Een van de gemeentes die genoemd werden is Beverwijk.Er zijn meerdere voorbeelden wat een gemeente kan doen: pro actief bestemmingsplannen wijzigen naar werken en wonen, actief communiceren dat panden gesplitst kunnen worden en een zogenaamde “dating site “met vraag en aanbod leegstaande panden.Het oplossen van het probleem laat niet op zich wachten. In tegendeel! Het in vakkringen bekende bureau CBRE geeft aan in haar rapport “Werk aan de winkel: de toekomst van winkelvastgoed in Nederland” dat omstreeks 2023 ongeveer 25% van de huidige winkelmeters in Nederland overbodig zal zijn. Dit door demografie, ander consumenten gedrag en online verkoop.Met andere woorden het CDA wil gewoon actie nu. Het probleem is duidelijk en verergert zich. Niets doen is geen optie!In het licht van artikel 42 van het reglement van orde heeft het CDA de volgende vragen: 1. Is het College het eens met het CDA dat de structurele leegstand in de aanloopstraten sinds begin dit jaar verder toeneemt; 2. Is het College op de hoogte van de inhoud van vernoemd rapport van CBRE; 3. In het College het eens met het CDA dat de gemeente nu pro actief en sturend activiteiten moet ondernemen en dat nu niets doen geen optie is. 4. In het verlengde hiervan bent u van plan de leegstand in de aanloopstraten aan te passen en zo ja wat is de planning. Gosse PostmaCDA fractie Alkmaar

Leegstand in aanloopstraten 

CDA CDA Alkmaar 27-06-2019 17:55

Alkmaar, 27 juni 2019Betreft: Artikel 42 vervolg vragen leegstand in aanloopstraten“Alles uit de kast voor een levendig centrum” was de kop van een reeks artikelen in de NRC over winkelleegstand in binnensteden.Op 8 januari jl stelde het CDA vragen en deden wij suggesties om leegstand in de aanloopstraten van de Alkmaarse binnenstad aan te pakken. Uw antwoord op 5 maart jl vonden wij afwachtend: u gaat een nieuwe visie maken op de binnenstad, waarbij ook gekeken wordt naar de gewenste functie van de aanloopstraten.Het CDA constateert dat de structurele leegstand in de aanloopstraten niet afneemt maar duidelijk toeneemt sinds begin dit jaar. Voorbeelden van de laatste tijd zijn aankondiging of sluiting van fietsenhandelaar en boekhandelaar Fijen. Wij hebben het dan nog niet wat er in het centrumgebied zelf gebeurt zoals faillissement van Intertoys en Coolcat of de aankondiging van Prénatal van verhuizing naar Overstad.Bovengenoemde artikelen in de NRC gaven aan dat gemeentes samen met winkeliers en pandeigenaren pro actief (en sturend) activiteiten moeten ondernemen. Met andere woorden niet eerst visie en beleid, maar actie. Een van de gemeentes die genoemd werden is Beverwijk.Er zijn meerdere voorbeelden wat een gemeente kan doen: pro actief bestemmingsplannen wijzigen naar werken en wonen, actief communiceren dat panden gesplitst kunnen worden en een zogenaamde “dating site “met vraag en aanbod leegstaande panden.Het oplossen van het probleem laat niet op zich wachten. In tegendeel! Het in vakkringen bekende bureau CBRE geeft aan in haar rapport “Werk aan de winkel: de toekomst van winkelvastgoed in Nederland” dat omstreeks 2023 ongeveer 25% van de huidige winkelmeters in Nederland overbodig zal zijn. Dit door demografie, ander consumenten gedrag en online verkoop.Met andere woorden het CDA wil gewoon actie nu. Het probleem is duidelijk en verergert zich. Niets doen is geen optie!In het licht van artikel 42 van het reglement van orde heeft het CDA de volgende vragen: 1. Is het College het eens met het CDA dat de structurele leegstand in de aanloopstraten sinds begin dit jaar verder toeneemt; 2. Is het College op de hoogte van de inhoud van vernoemd rapport van CBRE; 3. In het College het eens met het CDA dat de gemeente nu pro actief en sturend activiteiten moet ondernemen en dat nu niets doen geen optie is. 4. In het verlengde hiervan bent u van plan de leegstand in de aanloopstraten aan te passen en zo ja wat is de planning. Gosse PostmaCDA fractie Alkmaar

Doe mee met onze fotowedstrijd | Alkmaar

GroenLinks GroenLinks Alkmaar 23-04-2019 00:00

Houd je van fotograferen en ben je geïnspireerd door onze mooie gemeente Alkmaar? Doe dan mee met onze fotowedstrijd.

Er zijn drie categorieën: 1 Mensen 2 Natuur & landschap 3 Overig Per categorie kun je koffie met gebak voor twee personen bij café De Vriendschap in Driehuizen winnen.

Wil je je foto('s)voor 1 september 2019 naar secretaris@groenlinksalkmaar.nl sturen?

De spelregels Recente en herkenbare foto's van de hele gemeente Alkmaar en/of haar inwoners. Foto’s die ons verhaal van hoop, positiviteit en verandering uitbeelden en een zo breed mogelijk beeld van Alkmaar en het buitengebied geven. We denken bijvoorbeeld aan een straatbeeld en evenementen zoals treinstation, bus, fietsenstalling, kermis, Alkmaar Victorie, Sinterklaasintocht, zorgcentrum, schoolkinderen, vluchtelingen, Midwinterfeest, Lindegrachtconcert, schaatspret, etc.. Liever geen toeristische plaatjes.

Een vakjury beoordeelt de inzendingen op originaliteit, techniek, uitstraling en oog voor de samenleving om ons heen. De vakjury kiest de top 20. Deze top 20 wordt tijdens de nazomerborrel geëxposeerd. Alle aanwezigen op de borrel kunnen met stickertjes stemmen. De prijsuitreiking vindt tijdens deze borrel plaats.

Alle ingezonden foto's worden ons intellectueel eigendom en kunnen voor communicatie binnen en buiten de afdeling gebruikt worden. We geven hiervoor geen vergoeding en vermelden de naam van de makers niet. N.B.1 Als er personen op de foto zijn afgebeeld, moet er door de fotograaf toestemming gevraagd zijn voor gebruik. N.B. 2 Bestuurs- en juryleden zijn uitgesloten van deelname.

CDA Alkmaar aanwezig op inspirerend CDA congres in Amsterdam

CDA CDA Alkmaar 09-02-2019 20:41

CDA Alkmaar aanwezig op inspirerend CDA Congres in Amsterdam Met een brede afvaardiging van bestuur, fractie en CDJA Alkmaar waren wij op een een stormachtige zaterdag 9 februari aanwezig op het CDA Congres in Amsterdam. Na een prachtige inspirerende wereldse overweging van Mgr De Korte, bisschop van Den Bosch werd vervolgd met het voorstellen van de lijsttrekker voor de EVP fractie waar wij als CDA in Europa onderdeel van zijn. Voorbij de lunch een goed pleidooi met voorstel om ondermijning in onze democratische rechtstaat tegen te gaan door Sybrand Buma, met afsluitend een applaus ter ondersteuning aan Jos Wienesse, de door criminelen ernstig bedreigde burgemeester van Haarlem Het congres stond in het kader van het vaststellen van de kandidatenlijsten van de fractie voor de verkiezingen voor het Europees Parlement en de Eerste Kamer. Tevens de amendementen voor het Europees verkiezings programma en een 17 tal resoluties om het land wat wij door willen geven nog mooier te maken. Onder andere om: Hypotheek rente aftrek voor je studieschuld Kansen voor kinderen in armoede Volwaardig verlof voor alleenstaande ouders Tegen verlenging proeftijd Voor een positief en ambitieus klimaatbeleid Tot slot de bestuurswissel van onze gedreven Ruth Peetoom die na 8 jaar van bouwen aan onderling vertrouwen opgevolgd zal worden door Rutger Ploum. PS: Onze Frits en Wietske haalde ook de telegraaf met deze quotes over het kinderpardon: "Frits Jonk raadslid te Alkmaar, is opgelucht "Ik ben blij dat ze eruit zijn gekomen. Er is nu een oplossing voor schrijnende gevallen. Als er te veel druk komt op een blaar, moet je 'm doorprikken. Tegelijkertijd worden de regels strenger. Ik denk dat dit een goede CDA-oplossing is. "Wietske Postma, voorzitter van jongerenafdeling CDJA in Noord-Holland: "Het is een moeilijk punt, maar ik ben opgelucht dat er een oplossing is gekomen waarmee we door kunnen." Het hele artikel vind je hier: https://www.telegraaf.nl/nieuws/3131911/cda-mikt-op-midden

Coalitieakkoord

Leefbaar Alkmaar Leefbaar Alkmaar D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Alkmaar 09-06-2018 07:29

Op donderdag 7 juni besprak de gemeenteraad het nieuwe coalitieakkoord dat de collegepartijen GroenLinks, VVD, PvdA, D66 en CDA na lange onderhandelingen hadden gesloten. Deze coalitie bestrijkt een uiteenlopend spectrum van GroenLinks tot aan de VVD. Partijen die qua ideologie en inhoud zeer van elkaar verschillen zijn hier kunstig bij elkaar gebracht. Het resultaat is een algemeen akkoord, vaag van inhoud. Daar kun je op verschillende manieren naar kijken.

Enerzijds vroeg de fractie van Leefbaar Alkmaar zich af: Waar hebben ze het al die afgelopen weken met elkaar over gehad om uiteindelijk met dit ultradunne, weinig om het lijf hebbende stuk te komen? Is er zo weinig consensus tussen de deelnemende partijen in deze coalitie dat men niet tot echte stappen en maatregelen durft te komen met elkaar? En is dat de reden dat men het dus maar overlaat aan de samenleving en de overige partijen? Maar wat is dan het cement en het bindende element tussen de partijen in deze coalitie? Is het feit dat men er in ieder geval in geslaagd om de lokale partij OPA buiten de deur te houden een soort gemeenschappelijk draagvlak onder dit akkoord? In feite wordt ook niet zo erg veel ambitie voor onze gemeente uitgesproken. Er wordt meer gesproken over allerlei uitdagingen waar de gemeente de komende jaren voor geplaatst zal gaan worden dan over oplossingen.

Anderzijds kun je dat natuurlijk ook positief uitleggen en zeggen dat we met elkaar (coalitie en oppositie) de komende jaren voor oplossingen voor die vraagstukken moeten gaan zorgen. En dat maakt het ten opzichte van veel vroegere akkoorden, waarbij er altijd de kritiek was dat alles reeds was dichtgetimmerd en je nauwelijks een voet tussen de deur kreeg als oppositie, nu wel een stuk leuker en ook uitdagender voor alle partijen.

Het lijkt dus wel of de coalitiepartijen alle knelpunten er uit hebben gelaten en zoveel mogelijk verschillen overboord hebben gezet. De milieuzone waar drie van de vijf coalitiepartners zich voor ingezet hadden komt er niet. Soms is de tekst van het akkoord grappig: de ambitie ‘ruimte voor 1/3 sociale woningen, als daar vraag naar is’ interpreteert Leefbaar Alkmaar als volgt: ‘GroenLinks wil 1/3 sociale woningen en de VVD vraagt zich af of dat wel nodig is’. Zowel de kool als de geit wordt dus gespaard.

Leefbaar Alkmaar wordt een beetje verdrietig van de magere ambitie van de coalitie over het openbaar vervoer. De provincie dupeert onze burgers door lijn 5 te schrappen. Leefbaar Alkmaar wil door slimme combinaties van bussen de mobiliteit van de busreizigers behouden. Ook wil Leefbaar Alkmaar dat er een wachtruimte bij het busstation komt.

In de vorige raadsperiode heeft Leefbaar Alkmaar samen met andere oppositiepartijen regelmatig vragen gesteld over het jongerenwerk in Overdie. Wij hebben tevergeefs iets meer ambitie hierover verwacht, nu twee van deze partijen deel uitmaken van de nieuwe coalitie

Tot slot: Omdat men na al die weken praten met elkaar niet verder gekomen is dan dit magere akkoordje met zo vreselijk weinig concrete maatregelen en uitgangspunten lijkt de basis (het fundament) onder deze coalitie nu niet bepaald van gewapend beton te zijn. Het lijkt eerder op het wankele en ineengestorte balkonnetje waar we enkele maanden geleden in Alkmaar mee werden geconfronteerd.

Stellingen Kieskompas

Leefbaar Alkmaar Leefbaar Alkmaar Alkmaar 30-01-2018 12:07

Voor de gemeenteraadsverkiezingen komt de website van Kieskompas in de lucht. Aan de hand van stellingen kunnen kiezers hun keuze bepalen. Om de positie van Leefbaar Alkmaar beter te duiden gaan wij hierbij wat nader in op enkele stellingen uit het Kieskompas die niet direct in ons verkiezingsprogramma zijn opgenomen.

Zo is onze reactie op de stelling ‘De gemeente moet minder geld steken in kunstinstellingen, en meer in kleinere kunstprojecten’, als volgt: Cultuur is meer dan De Vest en het Stedelijk Museum. Kleine toneelverenigingen, zangverenigingen e.d. hebben ook hun plaats in het Alkmaarse culturele veld. Een leefbare gemeente is een gemeente waarin mensen van allerlei soorten cultuur kunnen genieten. Leefbaar Alkmaar vindt dat zowel de grote als de kleine kunstinstellingen moeten kunnen rekenen op een betrouwbare overheid ook qua financiën. De huidige balans daarin is wat ons betreft prima, dus ons standpunt hierover is neutraal!

Verder staat Leefbaar Alkmaar neutraal tegenover het afschaffen van de hondenbelasting in onze gemeente. Wij vinden wél dat er in ruil voor de belasting meer gedaan moet worden door de gemeente voor de hondenbezitter. Zoals bijvoorbeeld: Het overlast door hondenpoep bestrijden door te zorgen voor voldoende uitlaatplaatsen en plaatsen waar honden los kunnen lopen. Daarnaast moet het opruimen van de hondenpoep worden gestimuleerd, onder andere door middel van voorlichting, het plaatsen van automaten met hondenpoepzakjes en meer afvalbakken.

Dan de stelling ‘De gemeente moet biologische boeren een financiële tegemoetkoming geven’. Wij dragen onze agrariërs in het buitengebied een warm hart toe, maar dit is wel een hele vreemde stelling die helemaal nergens op slaat. Het is sowieso geen gemeentelijke taak om agrariërs financieel te ondersteunen. Sterker nog, het is verboden! Wanneer wij als gemeente biologische boeren een financiële tegemoetkoming zouden gaan geven is dat uit te leggen als Staatssteun en worden we door onder andere de EU hiervoor ernstig op de vingers getikt en beboet. Wij kunnen dus niet anders dan hier op tegen zijn. Wél zou je bijvoorbeeld als gemeente biologische producten kunnen opnemen in het aankoopbeleid van gemeente- of stadsdiensten, maar een financiële tegemoetkoming zoals die in de stelling staat is dus uit den boze.

Wij vinden dat we zuinig moeten zijn op het mooie platteland en buitengebied in onze gemeente. Daarom zijn er ook bestemmingsplannen, die regelen wat er wél en wat er niet kan. Wij dragen onze agrariërs in het buitengebied een warm hart toe, maar vrezen dat een algehele versoepeling tot een ongewenste aantasting en verrommeling van het landschap zou kunnen leiden. Wij zijn daarom veel meer een voorstander van maatwerkoplossingen, waarbij ieder geval afzonderlijk goed bekeken moet worden. Vandaar een neutraal standpunt op de stelling ‘Voor boeren in het buitengebied mogen de regels in het bestemmingsplan versoepeld worden’.

Vervolgens onze reactie op de stelling ‘De toeristenbelasting mag worden afgeschaft in Alkmaar’. Leefbaar Alkmaar is het daar niet mee eens. Alkmaar is een aantrekkelijk stad voor veel toeristen. Als gemeente investeren wij veel in onze infrastructuur en doen we ook veel om de stad aantrekkelijk te maken voor de toeristen. Wij geloven niet dat er meer overnachtingen, want daar hebben we het hier over, in onze stad zullen plaatsvinden als we de toeristenbelasting van € 2,50, per nacht voor een hotelkamer en van € 1,15 per persoon op een camping zouden afschaffen. Juist door de toeristenbelasting draagt ook de toerist zijn steentje bij aan een aantrekkelijke en leefbare stad!

Ten aanzien van de stelling ‘De gemeente mag geen boetes meer opleggen aan mensen met schulden’ zijn wij neutraal. Wél willen wij dat de schuldhulpverlening laagdrempelig is, ook voor problemen met kleine schulden. Deze mensen moeten goed worden begeleid en zodanig worden geholpen dat daarmee erger kan worden voorkomen. Leefbaar Alkmaar wil ouders in armoede ondersteunen en samen met ouders schuldproblemen aanpakken. Ouders kunnen op hun beurt hun kinderen dan weer beter begeleiden. Het hebben van schulden kan leiden tot stress en vroegtijdig schoolverlaten. Schulden staan een mooie toekomst in de weg. Het voorkomen van schulden op jonge leeftijd is hierbij het allerbelangrijkste.

En dan onze reactie op de stelling ‘De gemeente moet geld uittrekken om een internationaal sportevenement binnen te halen’. Ook wij zijn best heel ambitieus, maar wij zijn er op tegen dat de gemeente geld zou moeten uittrekken om een internationaal sportevenement binnen te halen. Wij vinden het geen goed idee om geld over de balk te gooien voor zoiets. Met name omdat wij in de raad met enige regelmaat te horen krijgen dat er voor veel noodzakelijker investeringen, zoals bijvoorbeeld voor geluidschermen, geen geld is.

Tenslotte ons standpunt over de stelling ‘Om de verkeersdoorstroming te verbeteren moet Alkmaar meer geld uittrekken voor nieuwe wegen’. Wij staan hier neutraal in want Leefbaar Alkmaar vindt dat er op dit moment voldoende middelen gaan naar de aanleg van wegen en het onderhoud ervan. Wél zou er wat ons betreft een tandje bijgezet kunnen worden als het gaat om de aanleg van veilige fietspaden in onze gemeente.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.