Nieuws van politieke partijen in Smallingerland over PvdA inzichtelijk

16 documenten

Uit de Raad van 26 mei 2020

CDA CDA D66 PvdA Smallingerland 31-05-2020 14:01

Ronde Tafel Bij het onderwerp Friese Regionale Energiestrategie pleitte de stichting MienskipsEnergie voor het tijdig en goed meenemen van inwoners in de energietransitie. De gemeente moet bij wind- en zonne-energie opwekking vooral sturend en actief zijn en bij de warmtetransitie heeft de gemeente een regie rol. De potentie van duurzame energie opwekking is in potentie veel hoger dan de ambitie die nu is verwoord in de RES. Omdat een meerderheid van de fracties op 12 mei vond dat het dossier het vliegveld nog niet rijp was voor het debat, stond dit dossier weer op de agenda. Er waren dus ook een groot aantal insprekers aanwezig, waaronder advocaten. Op initiatief van de SEVD (Stichting Exploitatie Vliegveld Drachten) heeft op 25 mei een bijeenkomst plaats gevonden met relevante betrokkenen, waarbij het doel was om overeenstemming te krijgen over samenwerking met alle partijen. Uit dit overleg is duidelijk geworden dat er 2 kampen zijn; De ondernemers die het vliegveld willen behouden met een GA status (vliegtuigen boven de 450 kg), nieuwe bedrijvigheid aantrekken (vliegtuig gerelateerd zoals ontwikkeling van duurzame vliegtuigen) en zij bieden volledige financiële verantwoordelijkheid voor opknappen vliegveld. De vliegvereniging Fryslân blijft bij haar standpunt dat het vliegveld een MLA status moet krijgen (vliegtuigen onder de 450 kg) en zal op eigen kosten een kunststof landingsbaan aanleggen. De CDA fractie vroeg aan de SEVD waarom zij een vliegveld bestemming wil hebben voor de duur van 50 jaar en of bij uitbreiding van vliegtuig gerelateerde bedrijven er meer overlast zou komen voor omwonenden. De reden voor de duur van 50 jaar is om de ondernemers de kans te geven ook hun investering terug te verdienen. Momenteel vinden er tussen de 4000-5000 vliegbewegingen plaats op Drachten, bij een uitbreiding zou dit ongeveer met 1/3 toenemen. Volgens de SEVD kan dit binnen geldende milieu- en geluidsnormen gebeuren. Verder werden veel technische en juridische zaken toegelegd en werd er niet afgeweken van de bekende standpunten van betrokkenen. Op 9 juni staat het onderwerp geagendeerd voor het debat. Debat De CDA fractie diende een amendement in bij financiële stukken van de Veiligheidsregio Fryslân (jaarstukken 2019, 1 e begrotingswijziging 2020 en programma begroting 2021). Ondanks het goede werk van de VRF (ook tijdens de corona crisis), ziet de fractie nog volop kansen om de bedrijfsvoering van de VRF verder te verbeteren. Het amendement hield in om bij de begrotingswijziging 2021 wel een zienswijze in te dienen om deelnemende gemeenten beter in overleg te laten gaan met de VRF over doelstellingen en behaalde resultaten, de informatievoorziening naar de deelnemers te verbeteren en een verbeterde planning- en control cyclus te hanteren. De CDA fractie wil vooral dat deelnemende gemeenten meer gezamenlijk optrekken en op 1 lijn komen. Portefeuillehouder Rijpstra beaamde dat de onderbouwing voor extra geld en de begroting van de VRF beter kan, maar dat dit in de afgelopen al verbeterd is. Hij kon zich vinden in de besluitpunten van het amendement, maar liet ook blijken dat Smallingerland vaak alleen staat in kritische zienswijzen. Bij het vaststellen van het functieprofiel en raadsvisie 2020-2022 werden er 2 amendementen ingediend. D66 riep op om in de vacaturetekst ook specifieke kennis en ervaring toe te voegen op het gebied van duurzaamheid en ruimtelijke ordening en FNP riep op om passieve beheersing van de Friese taal op te nemen. Wat volgde was een bijzonder debat en stemming; het blijkt dat de vacature reeds is uitgezet en de sluitingsdatum 3 juni is. Volgens Rijpstra was dit niet goed gegaan, het was de bedoeling om alleen een melding uit te zetten dat Smallingerland nieuwe wethouders zoekt, maar de vacature was al compleet geplaatst. Bij de latere stemming (CDA fractie tegen amendementen) bleek de uitslag van het amendement van de FNP 15 voor en 15 tegen. De PvdA stelde voor om van standpunt te wijzingen en zodoende toch een meerderheid te krijgen voor het amendement van de FNP. De gemeentewet verbiedt dit echter en zodoende werden alle amendementen en het functieprofiel van de agenda gehaald en verplaatst naar 2 juni. Aangezien de deadline van de vacature 3 juni is, is het de vraag of de vacature tekst nog zal worden aangepast. Besluit Bij het vragenuur stelde de CDA fractie vragen over het van de agenda halen van de omgevingsvergunning van het van der Valk hotel. In de brief van het college staat dat de initiatiefnemer in overleg zal gaan met de omwonenden, echter in 2019 was de raad al akkoord gegaan met de uitbreiding. Wethouder Sijperda vertelde dat omwonenden zich onvoldoende gehoord voelen met de initiatiefnemer en deze heeft voorgesteld zelf in gesprek te willen en de dialoog aan te gaan. Dit zal zo snel mogelijk worden gedaan, zodat de tijdsduur qua uitbreiding ook niet in geding komt.  Amendement CDA financiële stukken VRF: aangenomen  Zienswijze Financiële stukken VRF: aangenomen  FUMO lidmaatschap WSGO: aangenomen  Functieprofiel wethouders en raadsvisie 2020-2022: nieuwe stemming op 2 juni Met vriendelijke groet uit de CDA fractie, Karin (van der Velde-Ronda), Hans (Doddema), Corrie (Ponne), Minke (de Voor-Veenstra), Douwe (Hiemstra) en Sjouke (Rijpma) Reacties welkom via cdarijpma@hotmail.com Sjouke Rijpma (fractievertegenwoordiger CDA Smallingerland) 06-470 56 678

Uit de Raad van 19 mei 2020

CDA CDA D66 PvdA Smallingerland 23-05-2020 13:58

Ronde Tafel De FNP heeft een inisjatyfutstel journalisiteke ferslachlizzing riedsgearkomsten gemaakt en hiervoor waren journalisten van de LC, Friesch Dagblad en een inwoner aanwezig tijdens de ronde tafel. Alle insprekers stonden niet echt positief tegenover dit voorstel, met als reden dat de journalistiek in principe altijd onafhankelijk is en dat de schrijvende media in Friesland voldoende aandacht heeft voor de gemeente politiek. Het maken van een onafhankelijk verslag van een gemeenteraad bijeenkomst, zou in feite een schriftelijke samenvatting worden van de bijeenkomst. Dit is in meerdere gemeenten geprobeerd, maar de ervaring leert dat dit vaak geen succes is. Verder kan de gemeente dit altijd zelf organiseren via een communicatie afdeling. Daarnaast hebben Inwoners voldoende gelegenheid om raadsbijeenkomsten bij te wonen. De Veiligheidsregio Fryslan heeft de jaarstukken 2019, programma begroting 2021 en de 1e begrotingswijziging 2020 opgeleverd, hiervoor was dhr. Oostinga namens de VRF aanwezig. In verband met de corona crisis maakt ook de VRF extra kosten, waarbij er nu landelijk overleg plaats vindt om deze extra kosten te declareren bij de overheid. Gevolg van de corona crisis is wel dat er werk niet uitgevoerd kan worden, die wel financieel zijn ingepland. Dit werk met bijbehorende financiën zullen mogelijk in de bestemmingsreserve worden geplaatst, het is zeker niet de bedoeling om gemeenten extra te belasten. Debat Bestemmingsplan extra woningen Kletsterlaan Drachten: Door D66 werd aangegeven dat zij tegen dit plan gezien het cultureel agrarisch grondgebied betreft en hier geen woningen gebouwd zouden moeten worden. Wethouder Sijperda gaf aan dat het cultureel beeld vooral de lintbebouwing langs de straat betreft en niet de grond betreft waar gebouwd zal worden. Verder met zonne-energie in Smallingerland: De meeste fracties zijn positief over het plan, waarbij de CDA fractie aangaf meer duidelijkheid te willen van de wethouder over het opruimen van de zonnepanelen bij einde van de levensduur. Hierbij werd aangegeven dat de ontwikkelaar Kronos Solar bij het beoogde zonneveld in Opeinde, heeft aangegeven om de zonnepanelen na levensduur naar Afrika te verschepen. De CDA fractie wil voorkomen dat ontwikkelingslanden mogelijk de dupe worden van afval uit het Westen. Er werden 2 amendementen ingediend; amendement FNP/GL/CDA) voor een garantie dat zonnepanelen bij einde levensduur door de ontwikkelaar worden opgeruimd en zij ook financieel verantwoordelijk zijn, amendement PvdA om alleen ontwikkelaars toe te laten die de gedragscode “zon op land” hebben ondertekend (de gedragscode houdt in dat ontwikkelaars zoveel mogelijk inwoners laat participeren, goede locatiekeuze en vormgeving en oorspronkelijk grondgebruik mogelijk blijft na levensduur zonnepark). De motie van D66 hield in om minimaal 50 % participatie te eisen bij inwoners. Wethouder de Ruiter zei dat beide amendementen goed uitvoerbaar zijn en ook zijn vermeld in het beleidsstuk. Tevens staat in het beleidsstuk vermeld zoveel mogelijk (financiële) participatie van inwoners te stimuleren, waarbij dit ook al is vastgelegd in het klimaatakkoord. Een harde eis van minimaal 50% is discutabel. Beleidsplan focus op werk: De CDA fractie gaf aan content te zijn met het beleidsplan en gaf complimenten hoe dit plan in gezamenlijkheid met relevante betrokkenen tot stand is gekomen. Koersen op maatwerk is een belangrijk onderdeel, vindt de fractie. Wel had zij vragen aan de wethouder over de uitvoering van het plan, aangezien het college in de begeleidende brief schrijft dat beleid afhankelijk is van financiële situatie. Daarnaast ziet de fractie graag dat een aantal doelstellingen meer SMART worden beschreven en de koppeling met het onderwijs. Wethouder Hoekstra vertelde dat de koppeling met het onderwijs loopt en ook met het innovatiecluster, maar dat dit nog verbeterd kan worden. De opmerking van het college over de financiën, moet men zien als een “winstwaarschuwing”. De volledig uitvoering van het plan is financieel niet gedekt en Hoekstra zal de raad hier verder over informeren. Besluit Bestemmingsplan Kletsterlaan: aangenomen (CDA voor) Amendement PvdA (verplichting governance code): verworpen (CDA tegen) Amendement FNP/GL/CDA (garantie opruimen zonnevelden): aangenomen Motie D66 (verplichting en eis minimaal 50% deelname): verworpen (CDA tegen) Verder met zonne-energie: aangenomen Beleidsplan focus op werk: aangenomen In verband met de eerder uitgestelde raadsvergaderingen vinden er extra vergadering plaats op 26 mei. De agenda hiervoor is in te zien via de gemeente website en de vergaderingen zijn online te volgen. Met vriendelijke groet uit de CDA fractie, Karin (van der Velde-Ronda), Hans (Doddema), Corrie (Ponne), Minke (de Voor-Veenstra), Douwe (Hiemstra) en Sjouke (Rijpma) Reacties welkom via cdarijpma@hotmail.com Sjouke Rijpma (fractievertegenwoordiger CDA Smallingerland) 06-470 56 678

Van nieuwe politiek naar zakencollege

SP SP CDA PvdA Smallingerland 04-03-2020 16:37

In een extra raadsvergadering werd het rapport ‘Over de eigen schaduw heenstappen’ besproken. Deze verkenning is opgesteld nadat de PvdA eerder uit de coalitie stapte en eerder al meerdere wethouders hun functie hadden neergelegd. Twee jaar geleden was het motto bij de vorming van het college: weg met de oude politiek! Er werden mooie woorden gesproken over verbinden en rolverdeling. Nog geen twee jaar later is hier niets meer van over. Tuurlijk we hebben koopzondagen en ook het casino komt eraan, maar een kadernota komt niet door de raad.

Een zonneplan? Een zwembad? Een nieuwe school? Ruimte voor woonwagens? Alle deze collegevoorstellen worden door de raad afgeschoten en verdwijnen daarna in een donker gat. Soms door gebrek aan realisme, soms door doorgeschoten NIMBY gevoelens die de raad omarmt. Dan moeten wij ons afvragen waar wij met z’n allen mee bezig zijn. Bestuursverantwoordelijkheid is niet alleen een feestje, maar vergt ook moeilijke besluiten.

De verkenning van dhr. Baas is helder, duidelijk verontrustend. Wij herkennen onze input die wij hadden richting de commissie terug in het rapport. Wij zien een college dat niet goed haar rol kan uitvoeren omdat ze te weinig ruimte krijgt. Wij missen een gezamenlijk coalitiebelang. We zien individuele coalitiepartijen met hun eigen belang en dat met name de ELP vaak op de stoel van het dagelijks bestuur gaat zitten. We constateren ook dat de ELP een kwart van het aantal raadszetels heeft en makkelijk meerderheden kan vormen met zowel de coalitie als de oppositie. De ELP noemt dit dualisme, maar gecombineerd met het aantal zetels in de raad ligt machtsgebruik op de loer.

In combinatie met wat wij verder in het rapport lezen over: gebrek aan vertrouwen, gebrek aan deskundigheid en sturing, een niet functionerend coalitieoverleg, onvoldoende communicatie en uitgebleven resultaten is het misschien vreemd dat deze coalitie zo lang in stand is gebleven.

Maar hoe gaan we nu verder? Het rapport van dhr. Baas is duidelijk en adviseert een zakencollege in combinatie met een cultuurwijziging. Als ik het politiek bekijk is dit niet het voorkeurscenario van de SP, maar pellen wij de mogelijke oplossingsrichtingen af, dan is dit praktisch gezien de minst slechte.

Gezien de problemen die beschreven staan in het rapport en onze eigen ervaringen hebben wij ernstige twijfels over zowel een minderheidscoalitie of de huidige coalitie aanvullen tot een meerderheidscoalitie. Dan is het wachten tot het weer mis gaat in de ogen van de SP. Een christelijk linkse combinatie klinkt misschien leuk voor de SP en kan misschien numeriek, maar doet geen recht aan de verkiezingsuitslag in onze ogen. Tja…dan is de optie die overblijft een zakencollege. De huidige wethouders treden af en er komt een commissie om het college opnieuw in te vullen. Wij zijn ons ervan bewust dat dit een heel ingrijpende stap is, zowel politiek maar ook menselijk.

Wij zien wel kansen zo bij te kunnen dragen aan het sociale hart van Smallingerland, elke partij kan de eigen ideologie compleet uitdragen. Wij kunnen het voorliggende besluit dan ook steunen. Het gaat wel spannend worden als het zakencollege moeilijke besluiten door de raad moet loodsen. Dat vergt geschikte wethouders, maar ook de cultuuromslag die de verkenning van ons als raad vraagt.

De meeste andere partijen waren tot vergelijkbare conclusies gekomen. Alleen een deel van het CDA volharde in het standpunt dat eerst no naar een meerderheidscollege moest worden gezocht. Dat deze partij graag weer aan de macht wil komen was de afgelopen weken al duidelijk geworden. Een grote meerderheid van de raad stond achter het voorstel om verder te gaan met een zakencollege en te werken aan een cultuurverandering. Daarnaast is door de raad gevraagd dat de burgemeester en de griffier dit proces begeleiden.

Uit de gemeenteraad van 25 februari 2020

SP SP GroenLinks ChristenUnie PvdA Smallingerland 02-03-2020 14:35

In de gemeenteraad zijn onder meer behandeld de problemen bij Carins de overheids B.V. die voor gemeente Smallingerland over het toekennen van vervoer passen en huishoudelijke hulp gaat en het vestigen van een KFC vestiging in Drachten

Carins overheids B.V. met problemen.

Onlangs was de organisatie die uitvoering geeft aan het sociaal beleid van de gemeente in het nieuws bij het televisieprogramma Radar. Dit naar aanleiding van de achterstanden bij de herindicatie van zorg. Jaarlijks wordt er gekeken of mensen nog recht hebben op een bepaalde voorziening. Het kan dan zijn dat de hulp ingekrompen of uitgebreid moet worden. Zonder indicatie kan er ook geen zorg worden ontvangen en moeten mensen het bijvoorbeeld zonder hulp in de huishouding doen.

De ChristenUnie diende een motie in die gesteund werd door een meerderheid van de raad, waaronder de SP. Hierin werd gevraagd om indicaties automatisch te verlengen als de situatie niet gewijzigd was. Daarnaast wordt het college ook opgedragen om de problemen zo spoedig mogelijk op te lossen. Carins is immers een overheid BV met als enige aandeelhouder de gemeente.

In de beantwoording gaf de wethouder aan dat er momenteel ruimhartig wordt omgegaan met herindicatie. Daarnaast zegde de wethouder toe in overleg te gaan met Carins om de problemen op te lossen, waarbij hij de raad op de hoogte houdt van de ontwikkelingen. De indieners van de motie gaven hierop de wethouder het voordeel van de twijfel en hielden zij de motie aan. Mochten de problemen niet worden opgelost dan komt de motie weer op tafel.

KFC vestiging in Drachten?

De vestiging van een fastfoodketen stond op de agenda. Aangezien hiervoor moet worden afgeweken van het bestemmingsplan binnen de bebouwde kom Drachten vroeg het college de raad haar wensen en bedenkingen aan te geven. Onze zorgen liggen echter niet zozeer bij de ruimtelijke ordening, maar hoe de vestiging van nog een fastfoodketen past binnen andere ambities van onze gemeente.

Bijvoorbeeld die op gebied van duurzame landbouw en gezond eten. Vorig jaar konden onze inwoners nog genieten van Festival B in de Lawei over voeding, gezondheid, biodiversiteit en bodem. Of op het gebied van onze jongeren in het project Jongeren op Gezond Gewicht waarbij gezonde kantines op school en bij de sportvereniging worden gepromoot. Of wijkgerichte projecten van het sportbedrijf met de buurtsportcoaches, waarbij onze inwoners worden gestimuleerd gezonder te leven en meer te bewegen.

Waar mochten wij dan onze wensen en bedenkingen over uiten vandaag? De ruimtelijke inpassing van een fastfoodketen.

Op onze vraag hoe de vestiging van een KFC zich verhoudt tot bovenstaand kwam geen antwoord. Het hebben van een KFC in de gemeente is volgens het college zo’n beetje de hemel op aarde en natuurlijk kunnen mensen zelf wel beslissen wat ze eten. Ook de PvdA was enthousiast vanwege de werkgelegenheid voor laaggeschoolde mensen en jongeren. Volgens de FNV blinken dit soort bedrijven niet uit als goed werkgever met lage lonen en hoge werkdruk. Ook houdt de PvdA er dan geen rekening mee dat door de komst van KFC lokale ondernemers misschien wel moeten sluiten. Tja…

Los van grotere vraagstukken als dierenwelzijn, winsten die naar multinationals gaan en klimaatverandering is het volgens de SP ook lokaal geen goede zaak om aan de ene kant gezondheid en duurzaamheid te bevorderen en aan de andere kant nog meer fastfoodketens toe te staan. Samen met FNP en GroenLinks stemden wij dan ook tegen de komst van een KFC.

Uit de Raad van 21 januari 2020

CDA CDA PvdA Smallingerland 28-01-2020 08:26

Ronde Tafel Bij het onderwerp duurzaamheidsleningen waren als gasten 2 makelaars aanwezig. Vragen uit de Raad waren o.a of de dikte van isolatiemateriaal een rol speelt bij duurzaamheid en hoe makelaars potentiele kopers van een huis attenderen op de duurzaamheidslening. Zij gaven het advies om in de verordening duurzaamheidslening vooral de focus te leggen op het aanbrengen van isolatie in muren, dak en vloer en minder de focus op aardgas. Met isolatie is het rendement hoger, aldus de gasten. In de verordening speelautomatenhallen Smallingerland zijn na de eerdere behandeling in de Ronde tafel vorig jaar enkele zaken aangepast. Het vestigingsgebied is aangescherpt (niet binnen 250 meter van o.a. school, horeca, coffeeshop) en is het aantal speelautomaten verdubbelt (van 75 naar maximaal 150), dit om een potentiele exploitant ook economische mogelijkheden te bieden. Insprekers waren o.a. verslavingszorg Noord Nederland, advocaat Vissers en een potentiele casino exploitant. Insprekers waren content met de hernieuwde verordening, waarbij verslavingszorg Noord Nederland aan gaf dat het belangrijk is om geen vestiging te openen dichtbij een MBO school. Alle insprekers gaven aan de afstand van 250 meter arbitrair te vinden en dat een vestiging in het horeca gebeid juist beter was, dit om het uitgaansgebied te versterken. De casino exploitant maakte duidelijk dat er een strikt deurbeleid heerst bij casino exploitanten, dat wil zeggen strenge controle op leeftijd (geen toegang onder 21 jaar) en geen alcohol schenken. Bij het onderwerp kader Veiligheidsregio Friesland was de directeur aanwezig, hij maakte duidelijk dat 1x per 4 jaar de VRF wordt doorgelicht op organisatie en overhead en dat duidelijk is geworden dat de overhead niet meer voldoet aan de huidige taken. Dit vergt een extra investering van 1,2 miljoen euro. Voor Smallingerland betekent dit een extra investering van 100 K. De CDA fractie is al langer kritisch op de extra investeringen die de VRF vaak vraagt en Hans stelde ook kritische vragen hierover. De directeur was het hier niet mee eens. Alle onderwerpen worden over 2 weken geagendeerd in het debat. Debat Het agendapunt afhandeling van de Lawei werd op voorstel van Rijpstra doorgeschoven naar de vergadering van 4 februari, Karin stelde de vraag wat de reden hiervoor was. Volgens Rijpstra is de beantwoording van juristen uitgebreid en heeft het college extra tijd nodig om dit te beoordelen. Na een roerige week in de politiek van Smallingerland, waarin de PvdA vorige week uit het college stapte, hadden enkele fracties een debat aangevraagd. De PvdA maakte in haar bijdrage nogmaals duidelijk dat zij niet anders konden en dat dit besluit een lange aanleiding had. Zowel oppositie als coalitiepartijen waren duidelijk en hard in hun oordeel over de PvdA: onverantwoord, beschamend, om persoonlijke redenen eruit stappen en een onbetrouwbare partij. De CDA fractie herinnerde de coalitiepartijen aan hun statement bij de vorming; alles zou veranderen en alles zou goed komen. “Anders is het zeker geworden, aldus Karin”. De hele situatie is beschamend en er wordt op de man gespeeld in de media, aldus de CDA fractie. Er zijn grote problemen in Smallingerland (financieel/sociaal domein/openliggend dossiers zoals zwembad, Lawei) en deze situatie komt de gemeente niet ten goede. Daarnaast vraagt de fractie zich af hoe de raad en college samen en onderling met elkaar omgaan, hier moet ook aandacht voor zijn. De CDA fractie stelt zich constructief op in de komende bezinningsperiode en is in principe bereid om een bijdrage te leveren, afhankelijk van gesprekken die gaan volgen. Het woord voor de ELP werd gevoerd door Sandra de Jong en niet door Yntze de Vries; ze sprak haar vertrouwen uit in het nog zittende college en dat de ELP niet zal weglopen voor haar verantwoordelijkheid. In de komende weken zal Ton Baas zijn onderzoek uitvoeren, waarin hij zal kijken naar de oorzaak van de breuk en hoe dit op te lossen en de mogelijke oplossingsrichtingen. Op 7 februari zal hij zijn onderzoek afronden. Rijpstra sloot het debat af; de politiek is met zich zelf bezig en dit is geen goede zaak. Het Besluit Tijdens het vragenuur stelde Corrie namens de CDA fractie vragen over het niet deelnemen aan het herdenkingsproject Levenslicht van het comité 4 en 5 mei. Het college heeft besloten om niet deel te nemen vanwege de kosten, de strikte regelgeving die het comité 4 en 5 mei oplegt, het niet beschikbaar hebben van mensen en geen geschikte locatie. De plaatselijke commissie stroffelstienen zou voor 20 december 2019 een plan hadden moeten indienen, maar dit was niet gebeurd, aldus wethouder Sijperda. Daarnaast wil het college de herdenking en bevrijding lokaal organiseren en dit landelijke project past niet in dit plaatje. De CDA fractie sprak haar verbazing uit over het hele gebeuren; hoe rijmt u dit nu met de belofte van dit college om alles van onderop te organiseren en het verstevigen van goede relaties met lokale organisaties? Volgens de CDA fractie is ook deze situatie weer een voorbeeld van de matige relatie van de gemeente met haar bewoners. “Vriendelijkheid kent geen kosten en is geen 10 miljoen euro nodig om meer te investeren in een goede relatie van de gemeente met bewoners, aldus Corrie”.  Benoeming en ontslag adviescommissie ruimtelijke kwaliteit 2020: aangenomen  Verklaring van geen bedenkingen uitbreiding paviljoen de Leien: aangenomen  Vaststelling aanvullende kleine bouwplannen criteria kapverhogende dakopbouwen: aangenomen  Ondertiteling raadsvergaderingen: aangenomen Met vriendelijke groet uit de CDA fractie, Karin (van der Velde-Ronda), Hans (Doddema), Corrie (Ponne), Minke (de Voor-Veenstra), Douwe (Hiemstra) en Sjouke (Rijpma) Reacties welkom via cdarijpma@hotmail.com Sjouke Rijpma (fractiesecretaris CDA Smallingerland) 06-470 56 678

Uit de Raad van 7 januari 2020

CDA CDA PvdA Smallingerland 14-01-2020 08:24

Debat Net zoals in 2019 begon dit politieke jaar wederom met het hoofdpijndossier de vernieuwbouw van de Lawei. In januari 2019 diende de CDA fractie een motie in voor een vervolgonderzoek naar besteding van de subsidie voor de Lawei. De CDA fractie liet dit onderwerp agenderen voor de 1e vergadering in 2020. Het college heeft de Raad geïnformeerd over de uitkomst van dit onderzoek en stelt voor om het resterend subsidie bedrag van 803 K uit te keren aan de Lawei, omdat het onderzoek aangetoond heeft dat er geen geld is zoek geraakt. Karin sprak namens de CDA fractie uit dat het onderzoek zeer lang heeft geduurd, mede door de grote vertraging die is ontstaan in de zomerperiode en een reactie van de Lawei tijdens het onderzoek zeer lang op zich liet wachten. `Het had de Lawei gesierd als het sneller had gereageerd en zich meer proactief had opgesteld, de houding van de Lawei is onfatsoenlijk`. De totale meerkosten zijn 5,5 miljoen euro en dit is 100 euro per inwoner. Niet uit te leggen aan de inwoners, in een periode waarin de gemeente elk dubbeltje moet omdraaien en de Lawei inmiddels een betere financiële situatie kent`. De CDA fractie is dan ook tegen het voorstel om het subsidie bedrag van 803 K uit te keren. De ELP, die in dit dossier altijd met de CDA fractie heeft opgetrokken, heeft ook grote moeite met het uit te keren restbedrag. Zij ziet de subsidie liever omgezet in een renteloze lening, die de Lawei moet terug betalen. Meerdere fracties gaven aan dat dit onderzoek helaas ook geen volledig inzicht heeft gegeven in de financiële verantwoording door de Lawei en vragen zich daarnaast af wat het college doet met de aanbevelingen van het raadsonderzoek Portefeuillehouder Rijpstra gaf in zijn reactie aan dat hij het eens was met de CDA fractie dat het onderzoek lang heeft geduurd en dat er frictie is ontstaan tussen het onderzoeksbureau en de Lawei. Het blijkt dat het onderzoeksbureau alleen toegang heeft gekregen tot de verbouw rekeningen en niet tot andere rekeningen van de Lawei. Dit had wel moeten worden gemeld bij de gemeente zoals van tevoren was afgesproken tussen alle partijen. Het college ziet echter geen reden om de 803 K subsidie niet uit te keren en Rijpstra zegde toe binnen 4 weken te komen met een plan hoe in de toekomst om te gaan met komende grote bouwprojecten (bijvoorbeeld Zwembad). Volgens Rijpstra kon de subsidie niet omgezet worden in een lening, dit zou juridisch niet mogelijk zijn. Het besluit van de 803 K was een collegebesluit en niet aan de Raad, aldus Rijpstra. Dit riep veel vragen op en geen antwoorden van de portefeuillehouder, er werd besloten tot een schorsing. Na de schorsing ontwikkelde het debat zich in een technische discussie; over de verdeling van subsidiegelden tussen gemeente en de Lawei (13/14 deel voor rekening gemeente en 1/14 deel voor rekening van de Lawei) bij de toegekende extra subsidie van 3,7 miljoen euro in 2014 en waarbij, volgens Rijpstra, de Raad dus ook akkoord was gegaan om dit in de toekomst zo te verrekenen. Karin haalde de brief erbij uit 2014 (extra subsidie van 3,7 miljoen euro), waarbij duidelijk staat vermeld dat als er meer dan 10% wordt overschreden van dit bedrag, de gemeente en de Lawei opnieuw zullen kijken naar een verrekening. De antwoorden van Rijpstra maakte de situatie er niet duidelijker op en de CDA fractie stelde voor om het onderwerp over 2 weken nogmaals te bespreken in het Debat. Op deze manier kunnen alle feiten en besluiten uit het verleden bekeken worden en zullen enkele fracties juridisch advies inwinnen of je een subsidie nu wel of niet kunt intrekken. Hoewel alle fracties dit dossier graag willen afsluiten, is duidelijk dat college en raad sterk zijn verdeeld over dit dossier en de finale financiële afhandeling. Besluit  Aanstellen van Karin als voorzitter van de Ronde Tafel en lid van de werkgeverscommissie  Installatie van dhr. Munniksma als fractievertegenwoordiger van de PvdA en dhr. Van Leeuwen voor de SP Met vriendelijke groet uit de CDA fractie, Karin (van der Velde-Ronda), Hans (Doddema), Corrie (Ponne), Minke (de Voor-Veenstra), Douwe (Hiemstra) en Sjouke (Rijpma)Reacties welkom via cdarijpma@hotmail.com Sjouke Rijpma (fractievertegenwoordiger CDA Smallingerland) 06-470 56 678

OPINIE Smallingerland verliest haar sociale gezicht

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Smallingerland 08-07-2019 12:02

Onderstaand opiniestuk stond op zaterdag 6 juli op pagina 31 van het Friesch Dagblad.

Door de week en in het weekend ben ik vaak bij mijn broer. Niet alleen als broer en als goede vriend, ook als mantelzorger. Gelukkig woont hij in Opsterland, want in mijn eigen gemeente lijkt het budget voor mantelzorgers als sneeuw voor de warme zomerzon te verdwijnen.

Het sociaal domein, met daarin geld voor bijvoorbeeld mantelzorgers, hulp in het huishouden, jeugdzorg en hulp voor mensen die lastig rond kunnen komen, mag de hardste klappen opvangen, ruim 6,8 miljoen. Ook plannen van inwoners, zoals het ondergronds leggen van hoogspanningslijnen en de organisatie van het festival Rock in de Tuin moeten het ontgelden.

Regelmatig zit ik met mijn oom in de kroeg een biertje te drinken. Persoonlijk vind ik altijd dat de keuzes die ik als raadslid maak aan hem uit moet kunnen leggen. Mantelzorgers mogen straks nog meer doen voor nog minder waardering. En wat krijgen we ervoor terug? Het college, onder leiding van de ELP, PvdA, VVD en GroenLinks/FNP stopt binnen 4 jaar 8,1 miljoen in het ‘verbeteren van de dienstverlening’. Dat wil zeggen, er komen externe managers om ambtenaren te leren hoe ze het beste paspoorten en vergunningen mee kunnen geven. Ondertussen bedraagt de klanttevredenheid 98%. Als ik dat vertel gooit mijn oom zijn biertje in ongeloof achterover. “Waarom moeten mensen als mijn neefje daarvoor opdraaien, Roy?” Ik krijg het hem niet uitgelegd.

En er zijn meer dingen die niet uit te leggen zijn. Anders dan het vorige college heeft dit college een vijfde wethouder, wat een half miljoen extra kost. Ook zien ze het zwembad liever midden in een industrieterrein, in plaats van  op de Sportlaan of op de Noorderhogeweg. Extra kosten van de locatie op het industrieterrein zijn 5,2 miljoen, wat ook weer ten koste gaat van wat de gemeente voor inwoners kan betekenen.

Als raadslid vind ik het belangrijk om er te zijn voor de mensen die het wat minder goed getroffen hebben. In de vorige periode hebben we het sociale gezicht van Smallingerland zorgvuldig opgebouwd. Sinds de verkiezingen waait er echter een nieuwe wind door bestuurlijk Smallingerland. En dat is goed voor nieuwe en frisse ideeën. Maar het onderhoud aan de gemeente mag wat ons betreft niet ten koste gaan van de inwoners die onze hulp het hardst nodig hebben en dat hoeft ook niet. Uiteraard is het goed om te investeren in jezelf om efficiënter te kunnen werken, maar het voelt alsof een oude Volkswagen die misschien wat nieuwe banden kan gebruiken wordt ingeleverd voor een nieuwe.

Er komt de komende tijd veel af op onze gemeente: de energietransitie, de vaarweg, de wijken zoals “De Wiken” en “De Venen” die moeten worden opgeknapt en uiteraard de woonwagenstandplaatsen. Daarbij moeten onze inwoners altijd voorop staan en mogen mooie dromen niet ten koste gaan van mensen zoals mijn broer. Of de buren, die nu nog elke vrijdag hulp krijgen bij het schoonmaken, maar straks niet meer. De vraag is in hoeverre de coalitiepartijen het sociale belang met ons delen. Misschien zouden ze eens met mijn oom om tafel moeten om eens uit te leggen wat ze aan het doen zijn. Wij blijven ons in ieder geval wél inzetten voor een duurzaam Smallingerland waarin iedereen mee kan doen.

Roy Postma, raadslid D66 Smallingerland

The post OPINIE Smallingerland verliest haar sociale gezicht appeared first on Smallingerland.

Uit de Raad van 9 april

CDA CDA D66 PvdA Smallingerland 24-04-2019 06:27

Uit de Raad 9 april 2019 Ronde Tafel Er vonden 2 Ronde Tafels plaats; in de Trouwzaal de begroting van de Overheids BV voor het sociale domein { Carins} en het Frysk taalbeleid. Voor de Overheids BV zijn mensen vanuit sociale zaken en van de consortiumpartners bij elkaar gebracht in de Overheids BV Carins. Een BV die los staat van de gemeente, maar wel met het gemeentebestuur als enige aandeelhouder. Het doel is om beter te kunnen samenwerken en meer greep te krijgen op de verschillende processen binnen het sociaal domein. Deze BV heeft naast personeel ook huisvesting en andere facilitaire zaken nodig om goed te kunnen functioneren. Daarvoor heeft de BV een begroting opgesteld en de gemeenteraad heeft de gelegenheid om haar zienswijze hierop te geven.Tijdens de vragenrondes bleek dat op financieel gebied nog veel zaken niet duidelijk zijn. De stelling dat alle onkosten worden gedekt door de gemeentelijke begroting komt niet overeen met de hoeveelheid uitgaven. Ook heeft het CDA al vooraf technische vragen gesteld over o.a. de juistheid van deze begroting. Zo wordt er € 100.000 aan de jaarrekening 2018 onttrokken voor nieuwe uitgaven in 2019. Dat mag niet en daarbovenop heeft dit college gewaarschuwd dat de jaarrekening 2018 een miljoenentekort zal geven. Het CDA wil bevestiging dat de kwartaalrapportage van Carins nu ook inzage gaat geven in de uitgaven sociaal domein (o.a. Jeugdzorg) en er dus geen ‘verrassingen’ achteraf meer gaan plaatsvinden. De directeur van Carins wilde deze bevestiging juist niet geven. Hij heeft niet de opdracht gekregen over de prestaties van de Overheids BV te rapporteren. De rapportage betreft alleen de bedrijfsvoering!?! Kortom Smallingerland geeft weer meer geld uit, zonder beter resultaat! Het tweede onderdeel betrof het Frysk taalbelied. Het enthousiasme voor de Friese taal van de opstellers van deze notitie oversteeg duidelijk de noodzaak bij de aanwezige raadsleden. De warme pleidooien om toch vooral altijd te beginnen met Fries bij de balie en in brieven werden zonder woorden voor kennisgeving aangenomen.Er is wel degelijk aandacht bij de aanwezige raadsleden voor de Friese taal. Daarbij klinkt ook een realistisch beeld, we niet toe moeten naar raadsvoorstellen in het Fries etc. Het enthousiasme van de initiatiefnemers zal er zeker voor zorgen dat de gemeente alert blijft op het behoud van de Friese Taal. Overigens worden veel debatten in het Fries gevoerd! Bij de Ronde Tafel in de Raadszaal was het belangrijkste onderwerp de toekomst van het vliegveld in Drachten. Het college is voornemens om het vliegveld te verkopen en eventuele kopers konden hun plannen toelichten. Bij de verkoop stelt het college 2 voorwaarden; het moet de functie van een vliegveld behouden en de gemeente wil het eerste recht van terugkoop houden. Er zijn 2 partijen geïnteresseerd in koop: ondernemer Jellema uit Dokkum die met de invoer en assemblage van energie zuinige vliegtuigen uit Zuid Afrika het vliegveld wil behouden en daarnaast de afspraken die er zijn met de huidige gebruikers volledig zal respecteren. Op de vraag of investering in het vliegveld nu en in de toekomst (o.a. vervanging asfalt laag van de landingsbaan) garant stond, werd volmondig positief beantwoord dor Jellema.De ander partij is een consortium van ondernemers, die ook de functie van het vliegveld wil behouden in de vorm van een zelfvoorzienend “ duurzaam mobiliteitscentrum” voor vliegtuigen op stroom. Dit consortium heeft de benodigde financiële middelen voor huidige en toekomstige investering nu nog niet op orde, aldus de woordvoerder. Over 2 weken debatteert de Raad over dit onderwerp. Debat Het debat werd geopend door de nieuwe burgemeester Jan Rijpstra.Tijdens het vragenuur werden vragen gesteld over het parkeerbeleid in Drachten. Wethouder bakker lichtte toe dat omwonenden van het Kiryat Onoplein in een extra info sessie zijn bijgepraat, aangezien nieuw beleid vooral hier aanpassingen zal geven. Volgens D66 was dit “fragmentarisch“ beleid, de wethouder vond dit echter niet. Rond de zomer kan de Raad het parkeer evaluatiebeleid verwachten en kan nieuw beleid opgesteld worden.SB stelde vragen over berichtgeving in de media over het tekort in de Jeugdzorg , ongeveer 3,2 miljoen euro. SB vond deze gang van zaken (eerst media informeren en niet de Raad) een schoffering voor de Raad.Wethouder Trompetter begreep de verbazing, echter de verklaring was simpel. Een week geleden is de Jaarrapportage Sociaal Domein afgerond (met voorlopige cijfers) en dit stond op de besluitenlijst. De media heeft dit stuk opgevraagd en zodoende was het in de krant geplaatst. De wethouder gaf toe dat het wel zo netjes was geweest om de Raad actief via een brief te informeren.De term “schoffering” vond hij niet gepast. Motie vreemd aan de orde van de dag door PvdA/GL: volgens de indieners wordt het doen van onderzoek door derden die stage lopen bij de gemeente(bijvoorbeeld stagiaires/studenten etc), beperkt om via gemeentekanalen inwoners te benaderen. Dit zou komen door strenge beleid van de afdeling communicatie. Portefeuillehouder Rijpstra antwoordde dat afhankelijk van het onderzoek er wordt gekeken hoe en wie via gemeentebronnen benaderd kunnen worden voor onderzoek.Hij zegde toe dat er binnen 6 weken nieuw communicatie beleid ter bespreking in de Raad en dat dit specifieke onderwerp zal worden meegenomen. De motie werd daarop ingetrokken door de indieners. Het Besluit Vaststelling van de besluitenlijsten Overig nieuws Op 10 april heeft een grote groep van 83 Friese CDA-ers, die hebben meegedaan aan de provinciale campagne, een bezoek gebracht aan het Europees Parlement in Brussel.We hebben een zeer interessante dag gehad onder de leiding van Wiebe Strikwerda (beleidsmedewerker van Esther de Lange) en uitleg gekregen over een aantal zaken van Esther zelf. Na een korte tour door het Europees Parlement zelf, werden we aan het einde van de dag bijgepraat door Job van den Berg (Hoofd Relaties met het Europees Parlement, Permanente Vertegenwoordiging van Nederland). Met vriendelijke groet uit de CDA fractie, Karin (van der Velde-Ronda), Hans (Doddema), Corrie (Ponne), Minke (de Voor-Veenstra), Douwe (Hiemstra) en Sjouke (Rijpma) Reacties welkom via cdarijpma@hotmail.com Sjouke Rijpma (fractiesecretaris CDA Smallingerland) 06-470 56 678

Uit de Raad van 12 maart

CDA CDA D66 PvdA Smallingerland 11-04-2019 07:38

Ronde Tafel Tijdens de Ronde tafel stonden de volgende onderwerpen geagendeerd: Vaststelling bestemmingsplan De Pender Mieder herziening, bestemmingsplan Iendrachtsingel 2 Opeinde, onderzoek Rekenkamercommissie over privacy- en informatieveiligheid en de privacybeleid van gemeente Smallingerland. Er werden geen vragen gesteld door de fracties over de onderwerpen. Vragenuur Er werden vragen gesteld door de PvdA fractie over het informatieboekje van Carins (de naam van de Overheids BV Sociaal Domein) en waarom bij sommige Carins medewerkers er nog een mailadres van de gemeente Smallingerland achter stond. Meerdere fracties gaven aan dat het toch juist de bedoeling was om deze Overheids BV volledig los van de gemeente te laten werken en vroegen zich af het dit zat. Wethouder de Ruiter bevestigde dat het informatieboekje van Carins alleen voor interne medewerkers is bestemd en niet voor externe doeleinden. Sinds vorige week zijn de mailadressen voor medewerkers van Carins allemaal aangepast naar de nieuwe situatie. Hij benadrukte dat bij de gemeente inmiddels duidelijk is “ ingedaald” dat Carins een zelfstandige organisatie is en los staat van de gemeente. D66 had vragen over het Noordelijk Belastingkantoor en de geluiden die zij hoorden over de moeilijke bereikbaarheid en matige service vanuit deze organisatie bij bijvoorbeeld kwijtschelding og betalingsregelingen. Wethouder ter Keurs maakte duidelijk dat de gemeente weinig zaken doet met het Noordelijk belastingkantoor, zij int alleen de waterschapsbelasting voor de 3 noordelijke provincies. De gemeente Smallingerland is zelf verantwoordelijk voor de invordering van de gemeentelijke belastingen. De CDA fractie kwam met een motie vreemd: de motie riep op om gezamenlijk in Friesland met provincie, gemeenten en andere partijen, burgerparticipatie mogelijk te maken voor zowel dorps- en molens op zee. In het kader van rentmeesterschap en verbondenheid voelt het CDA zich geroepen om te zorgen voor klimaat en natuur. Mogelijkheden voor deze energietransitie is een en-en verhaal. Niet alleen zonnepanelen, geothermie, waterstof, windmolens op land, maar ook op zee. Het CDA vraagt om ook te kijken naar investering en participatie van burgers in windmolenparken op zee. Een windmolen op zee levert meer opbrengst dan een windmolen op land. De meeste fracties stonden niet onwelwillend tegenover de motie, maar zien meer in lokale participatie en de energie opdracht die er ligt. Wethouder de Ruiter is zeker voorstander van burgerparticipatie, maar beargumenteerde dat veel van de zaken die worden gevraagd in de motie, al zijn of worden ingezet in Friesland. Na een korte schorsing werd duidelijk dat de motie op dit moment geen voldoende steun zou krijgen van de andere fracties en de motie werd niet in stemming gebracht. Het CDA is het eens met de wethouder dat er al veel wordt gedaan, maar vindt tevens dat er ook “out of the box” mag worden gedacht. https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/60892/CDA_pleit_voor_dorpsmolens_op_zee.html Met vriendelijke groet uit de CDA fractie, Karin (van der Velde-Ronda), Hans (Doddema), Corrie (Ponne), Minke (de Voor-Veenstra), Douwe (Hiemstra) en Sjouke (Rijpma) Reacties welkom via cdarijpma@hotmail.com Sjouke Rijpma (fractiesecretaris CDA Smallingerland) 06-470 56 678

SP: Verkapte Staatsteun, laatste hoofdstuk

SP SP PvdA Smallingerland 04-03-2019 08:40

“ Het geld dat het gemeentebestuur voor­ schiet om de kosten van het graven van de Drachtster Vaart te dekken zien wij nooit in zijn geheel terug. De renteloze voorfinanciering van de Wind­groep is verkapte staatssteun aan een privé­onderneming en dat vindt de fractie van de SP verwerpelijk. Tenzij de gemeente overgaat tot nationalisatie en zo het gemeentelijk bouw­ en grondbedrijf her­ opricht. Bovendien heeft u vorige week het budget voor de thuiszorg afgeroomd naar de Algemene Reserves, waaruit nu het bedrag voor de Vaart wordt betaald. Dit terwijl er juist nu bezuinigd wordt op de thuiszorg! Voor de SP is dit onverteerbaar.”

Bovenstaande woorden sprak ik uit op 10 juli 2012 in de Raadsvergadering van Smallingerland. Alle andere partijen stemden toen in met de herfinanciering van de Drachtster Vaart. Daarvoor waren er allerlei tricks uitgehaald om de gemeenteraad om de tuin te leiden. Zo was het een raadsel welke BV van de Wind holding waar nu voor verantwoordelijk te houden was. Al met al kwam het erop neer dat door de crisis van 2008 Wind niet in staat was de Vaart uit te graven.

Dat dit bedrijf de vaart uit moest graven was een tegenprestatie voor de grond die het bedrijf had verworven van de gemeente. Op die grond zou later de wijk Drachtster Vaart verrijzen. 

In dezelfde Raadsvergadering van 2012 werd er ook een voorziening getroffen die de vordering aan de Windgroep moest dekken indien het geld niet terug zou komen. Toen werd deze projectontwikkelaar al de hand boven het hoofd gehouden en konden de zaken gewoon doorgaan. Inmiddels was de vordering opgelopen tot 10,5 miljoen. 

Afgelopen maand kocht de Wind groep de gemeente Smallingerland af met een schikking van amper 1 % van het totale schuldbedrag. Het is te gek voor woorden. Hiermee houden wij als gemeente voor de tweede keer een bedrijf in de benen dat net als de banken de schuld draagt van de financiële crisis van 2008. 

Wat mij echter nog het meest stoort is dat bijna alle partijen in deze gemeenteraad boter op hun hoofd hebben. Ze stemden met de herfinaciering in omdat ze zo graag die vaart uitgegraven wilden hebben. Het zou ons voorspoed en geluk brengen werd er gezegd. "Knarsetandend gaan we hiermee akkoord"  hoorde ik de toenmalige fractievoorzitter van de PvdA zeggen. Als gemeenteraad moet je je ogen uit de kop schamen dat dit het eindresultaat is. Er is iets meer dan 10 miljoen in een doodlopende sloot gegooid en er komt 150.000,= bovendrijven.

De boeken worden gesloten en daar is scheidend burgemeester Tom van Mourik maar wat trots op. Hij zei echter ook op de nieuwjaarsreceptie dat de bodem van de schatkist in zicht komt. Er ligt nog een taakstelling op het sociaal domein. Wat hadden we nu toch graag die thuiszorg reserve nog gehad uit 2012. 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.