Nieuws van politieke partijen in Alblasserdam over D66 inzichtelijk

19 documenten

Schriftelijke vragen: overlast riolering West-Kinderdijk

D66 D66 Alblasserdam 30-06-2020 14:16

Aan de voorzitter van de gemeenteraad.

Het college wordt verzocht de volgende vraag/vragen te beantwoorden, zo veel mogelijk voor aanvang van het zomerreces. Indien dit niet volledig mogelijk is, wordt het college verzocht in ieder geval die vragen te beantwoorden, die voor aanvang van het zomerreces beantwoord kunnen worden.

1. Is het college bekend met het artikel Wateroverlast na stortbuien in Alblasserdam? [1]

2. In het artikel wordt gesproken over problemen met de riolering langs de West-Kinderdijk. Is het college bekend met de situatie ter plaatse?

3. Klopt het dat de riolering daar met enige regelmaat overstroomt, waardoor rioolwater en -inhoud de achtertuinen van bewoners en het oppervlaktewater van het Oosteromse Wiel vervuilt? Hoe lang spelen deze problemen al?

4. Klopt het dat het riool dat de problemen veroorzaakt eigendom is van de gemeente? Zo niet, wie is volgens u dan de eigenaar?

5. Klopt het dat de eigenaar van het riool verantwoordelijk is voor de problemen die het riool veroorzaakt? Zo niet, wie is volgens u dan verantwoordelijk?

6. Wat is volgens u de oorzaak van de genoemde problemen?

7. Klopt het dat bewoners na overstroming van het riool zelf geacht worden hun achtertuin schoon te maken? Vindt het college dat redelijk, mede gezien het feit dat er allerlei ziekteverwekkers in het rioolwater zitten, en bijvoorbeeld de aanwezigheid van SARS-CoV-2 (‘het Coronavirus’) in rioolwater is aangetoond [2]?

8. Welke schade ontstaat er door deze problemen aan het oppervlaktewater / milieu van het Oosteromse Wiel?

8. Hoe gaat de gemeente om met door de bewoners geleden schade, zowel materiële schade als bijvoorbeeld inhuurkosten, materiaalkosten en/of uren besteed aan schoonmaak- en herstelwerkzaamheden?

9. Welke afspraken zijn er met bewoners gemaakt om problemen zo veel als mogelijk te voorkomen? Worden deze afspraken, volgens het college, adequaat nageleefd? Wat kan de gemeente nog meer betekenen om problemen voor te zijn?

10. Welke technische mogelijkheden zijn er om het probleem structureel op te lossen? Is het bijvoorbeeld mogelijk om een zogenaamde ‘bypass’ aan te leggen?

11. Op welke termijn kunnen bewoners een structurele oplossing voor dit probleem verwachten?

12. Zijn er in Alblasserdam meer plekken waar zich structureel problemen voordoen met het riool? Welke overlast wordt daardoor veroorzaakt? En wat wordt er gedaan om die problemen op te lossen?

13. Wilt u deze vragen, met het oog op het naderende reces, vóór 8 juli beantwoorden? Mochten bepaalde vragen een langere beantwoordingstijd vergen, wilt u dan in ieder geval díe vragen beantwoorden die voor 8 juli beantwoord kunnen worden?

Gevraagd wordt de vragen schriftelijk te beantwoorden.

 

[1] Wateroverlast na stortbuien in Alblasserdam, Alblasserdamsnieuws.nl, 27 juni 2020, https://www.alblasserdamsnieuws.nl/wordpress/2020/06/27/wateroverlast-na-stortbuien-in-alblasserdam/ [2] Het Coronavirus & afvalwater, STOWA, https://www.stowa.nl/onderwerpen/diversen/diversen/het-coronavirus-afvalwater-projectdossier

 

Toelichting:

Wij hebben naar aanleiding van de berichtgeving op Alblasserdamsnieuws.nl de situatie aan de West-Kinderdijk bekeken en gesproken met bewoners. Ook hebben wij films en foto’s gezien. Wij zijn daarvan geschrokken. Achtertuinen staan er bij herhaling vol met rioolwater. Bewoners moeten zelf de rommel maar opruimen, en zijn meerdere dagen met de hogedrukspuit in de weer. Kinderspeelgoed en zandbakinhoud kunnen worden weggegooid. Ondertussen ervaren de bewoners weinig steun of medewerking van de gemeente. Integendeel, hun gevoel is dat de gemeente ze – letterlijk – in de stront laat zitten.

De oorzaak zoals die ons ter plekke is geschetst is een openbaar riool dat door de achtertuinen loopt dat dusdanig verzakt is dat het vuile water zich op het laagste punt, onder die achtertuinen, ophoopt. Als de druk op het riool oploopt, klappen op verschillende plekken in achtertuinen de putdeksels eruit en loopt het vuile water en alle bijkomende rioolinhoud (uitwerpselen, condooms, tampons, et cetera) de tuinen in en vervolgens in het oppervlaktewater van het Oosteromse Wiel, dat in verbinding staat met de Middelwetering.

Deze situatie is onhoudbaar. Er is de fractie van D66 dan ook alles aan gelegen dat er voor dit probleem een structurele oplossing komt. In de tussentijd zouden de bewoners ondersteund moeten worden bij opruimwerkzaamheden en schadeherstel, en bij het zo veel mogelijk voorkomen van vervolgincidenten – bijvoorbeeld door frequent het riool ter plekke leeg te zuigen.

https://alblasserdam.d66.nl/2020/06/30/schriftelijke-vragen-overlast-riolering-west-kinderdijk/https://alblasserdam.d66.nl/2020/06/30/schriftelijke-vragen-overlast-riolering-west-kinderdijk/https://alblasserdam.d66.nl/2020/06/30/schriftelijke-vragen-overlast-riolering-west-kinderdijk/

Wisseling van de wacht bij D66 Alblasserdam

D66 D66 Alblasserdam 04-12-2019 20:02

In het nieuwe jaar zal de samenstelling van de D66 gemeenteraadsfractie in Alblasserdam wijzigen. Ivana Glavas kiest ervoor, na een periode van 2 jaar, terug te treden als raadslid.

Zij zegt hierover: “Ik heb het raadswerk vanaf maart 2018 met heel veel plezier en passie gedaan. Met name op het sociale domein heb ik het gevoel dat ik in de afgelopen 2 jaar echt een inhoudelijke bijdrage heb kunnen leveren. In mijn werkzame bestaan heb ik afgelopen zomer de overstap gemaakt naar ‘Veilig Thuis’. Als procesregisseur zorg ik voor de nodige hulp wanneer er sprake is van onveiligheid in gezinnen. De energie die ik momenteel in mijn nieuwe baan moet en wil steken gaat ten koste van mijn werk als raadslid, en dat wil ik niet. Daarom maak ik nu de keuze om het raadslidmaatschap neer te leggen. Wel blijf ik betrokken bij D66 Alblasserdam en zal ik mijn kennis over het sociale domein met de D66 fractie blijven delen”.

De plaats van Ivana zal in de raad opgevuld worden door Ramon Pardo. Ramon heeft al ervaring als raadslid. Hij was van 2010-2018 fractievoorzitter voor D66. Bij de verkiezing van 2018 was hij lijsttrekker voor D66 maar hij koos er in maart 2018 voor zijn zetel niet in te nemen ten gunste van Ivana en Marko Stout, die destijds de nieuwe fractievoorzitter werd.

Marko over de wisseling van de wacht: “Ik heb met veel plezier met Ivana samengewerkt, het is jammer dat zij uit de raad gaat maar ik heb begrip voor haar keuze. Zij kiest voor een intensieve rol bij ‘Veilig Thuis’ en dat kenmerkt Ivana. Ik heb haar namelijk leren kennen als iemand met een groot sociaal hart. Ik kijk ook uit naar de samenwerking met Ramon. Eigenlijk is Ramon voor de fractie nooit weggeweest. Hij is in 2018 burgerraadslid geworden en vertegenwoordigt onze fractie vaak in commissies en regionaal verband. Het zal zo nu en dan best weer gaan knetteren in de raad met de aanwezigheid van Ramon, maar daar kan de politiek in Alblasserdam best wat van gebruiken. In onze nieuwe samenstelling zal ik fractievoorzitter blijven en neemt Ramon mijn rol als Drechtraadslid over.”

Formeel zal het afscheid van Ivana Glavas en de benoeming van Ramon Pardo tijdens de laatste raadsvergadering van het jaar plaatsvinden.

De nieuwe rolverdeling binnen de D66-fractie: Marko Stout (Fractievoorzitter), Ramon Pardo (Raadslid & Drechtraadslid), Jacco Schook (Burgerraadslid commissie Bestuur & Samenleving), Remco de Boer (Burgerraadslid commissie Grondgebied), Ivana Glavas (steunfractielid Sociaal Domein) en Hans Tukker (algemeen steunfractielid).

Kosten gaan voor de baten

D66 D66 Alblasserdam 21-11-2019 15:59

Voor een ieder die het wil weten: de begroting voor 2020 is goedgekeurd. En dat verdient best een compliment. Het ging niet zonder slag of stoot. We zitten immers in een tijd waarin we allemaal de broekriem aan moeten halen. Het college vraagt dan ook aan iedereen of we het met iets minder kunnen doen en of we een beetje bij kunnen dragen in de kosten. Op zich niets mis mee maar D66 vraagt zich nu wel af of het verantwoord is dat het Raadhuisplein voor bijna 2 miljoen moet worden opgeknapt. Dit plein functioneert nu toch goed (!). We zouden renovatie van dit plein best een jaartje kunnen uitstellen. Dan weten we exact wat het gemeentehuis uiteindelijk heeft gekost en hoeven tal van maatschappelijke organisaties komend jaar niet op een houtje te bijten.

– Marko Stout

deze tekst is de ‘Blik op de raad’ uit de Klaroen van woensdag 20 november 2019

De bijdrage van D66 aan de raadsvergadering over de begroting is te lezen op deze pagina.

Bijdrage: raadsvergadering van 12 november 2019

D66 D66 Alblasserdam 18-11-2019 18:15

Dit is de bijdrage van D66 aan de raadsvergadering van dinsdag 12 november. Deze bijeenkomst draaide om de begroting van 2020 en het meerjarenperspectief 2021-2023. De leden van de gemeenteraad hebben de stukken onder ogen genomen en de vergadering wordt gebruikt om deze stukken te bespreken en te beoordelen. Bij onduidelijkheden wordt het college van burgemeester en wethouders om meer informatie gevraagd. Vergaderingen zijn terug te luisteren via deze pagina: https://alblasserdam.raadsinformatie.nl/

Voorzitter,

Allereerst wil ik onze complimenten maken voor het college en het ambtelijk apparaat op de manier hoe zij ons de afgelopen tijd hebben meegenomen in dit proces. Meerdere malen hebben we met elkaar gesproken over het draaien aan knoppen en welk effect we hiermee zouden krijgen. We hebben met elkaar al veel gediscussieerd en eigenlijk zijn alle verschillende opties al besproken. De onderliggende begroting is dan ook een weerslag van die gesprekken. Ook de burgerbegroting, die morgen gecommuniceerd gaat worden, laat dit beeld zien.

Gaan we als D66 vanavond dan alleen maar zeggen hoe goed we het met zijn allen hebben gedaan? Is deze begrotingsbehandeling slechts een formaliteit, of wordt het toch nog spannend?

Wij denken dat we als fractie nog wel wat opmerkingen kunnen maken en vragen kunnen stellen die mogelijk hun invloed gaan hebben op deze begroting! Veel raakt aan de actualiteit. Stel je nou eens voor dat wij vanavond met een meerderheid toch zouden vinden dat het op een aantal details toch anders moet? Het zou zomaar kunnen…

Ooit heeft er eens iemand gezegd: “Laat duizend bloemen bloeien.” Maar voorzitter, je moet dan wel geld over hebben om ze water te geven en ze blijvend te kunnen verzorgen. Op het sociale domein is er al veel geïnnoveerd en uitgeprobeerd, waaronder bijvoorbeeld de brugcoaches. Wellicht moeten we minder experimenteren en de experimenten die we uitvoeren wel volledig doen om ook echt te zien of en wat de resultaten zijn.

Deze begroting is met moeite tot stand gekomen en we zijn het er allemaal over eens dat we zuinig met ons geld om moeten gaan. Dit betekent alleen geld uitgeven aan die zaken die echt nodig zijn. Nodig vanwege onderhoud. Nodig vanwege veiligheid. Nodig vanwege zorg en welzijn. Om er maar eens enkele te noemen.

In dit kader willen we een aantal uitgaven ter discussie stellen.

Enerzijds wordt bezuinigd op het SWA. Voor hen betekent dit dat zij waarschijnlijk een aantal belangrijke zaken niet meer kunnen doen. Er heeft vanuit het SWA ons een brief bereikt waaruit blijkt dat het gesprek tussen college en SWA over deze bezuinigingen nauwelijks gevoerd lijkt. Is dit het geval? En zo ja, is het ingenomen bedrag van 20.000 per jaar reëel en wordt deze ook gedragen vanuit de SWA?

Anderzijds hebben we in de afgelopen jaren een grote broek aangetrokken. Bekend is natuurlijk de verbouwing van een gemeentehuis maar nu gaan we dus ook het Raadhuisplein grondig aanpakken. D66 was in de veronderstelling dat eerst het huis afgemaakt zou worden (inclusief volledige duidelijkheid van kosten) alvorens we de tuin aan zouden pakken. We doen de tuin nu inderdaad iets goedkoper, maar het geld dat uitgespaard wordt gaat direct richting gemeentehuis, en de vraag is of het daarbij blijft. Tenslotte maken we nu ook een hellingbaan naar het gemeentehuis waar extra geld voor nodig is en waar, vanwege de vele tralies en het opgesloten karakter, het Oranjehotel trots op zou zijn. De belangrijkste vraag die wij nu eigenlijk willen stellen is de volgende: vinden we het met z’n allen nu echt zo nodig om die paar plantenbakken op het Raadhuisplein neer te zetten voor ongeveer 9 ton? Ik chargeer natuurlijk een beetje. Maar laten we eerlijk zijn. De bestrating van het Raadhuisplein is pas vernieuwd. We kunnen toch best even wachten met het opnieuw inrichten totdat we zekerheid hebben hoe het financieel gaat met het gemeentehuis. D66 overweegt een motie in deze richting. Graag hoor ik van de andere fracties hoe zij hier tegenaan kijken.

Dan de regiodeal. Deze deal kan alleen slagen indien we als lokale gemeente mee financieren. We praten over mogelijk 40 miljoen vanuit het rijk die door provincie, gemeenten en bedrijven aangevuld moet worden tot mogelijk 100 miljoen in totaal. Hoe is deze regiodeal verwerkt in de meerjarenraming die bij deze begroting is toegevoegd? D66 maakt zich zorgen over de grote investeringen die voor ons liggen. Gaat onze gemeente deze lasten kunnen dragen?

Rekenen we ons bij voorbaat niet teveel rijk met de verkoop van Eneco? Heeft het college het gemis aan dividend als gevolg van deze verkoop ook al meegenomen in de meerjarenraming?

Dan is er nog de afloop van het overleg met de provincie over de bezuiniging van 3,6 miljoen op het sociale domein in Drechtsteden verband. In deze begroting zit nog steeds de regionale bezuiniging versleuteld. Kan de wethouder financiën uitsluitsel geven of dit gehandhaafd zal blijven? Of moeten we lokaal deze bezuiniging gaan vinden?

We kunnen in het hoofdstuk “kanteling sociaal domein” lezen dat door meer lokale sturing en zeggenschap het regionale budget voor domein Jeugd in vier jaar terug naar 100 miljoen kan. Nu zegt minister Hugo de Jonge dat hij gemeenten wil dwingen om zaken samen en anders te gaan doen. Dus juist niet lokaal maar regionaal. Kan de wethouder ons uitleggen wat deze dwang van minister De Jonge zal gaan betekenen voor onze begroting voor wat betreft jeugdzorg. Immers, terug naar 100 miljoen in 4 jaar lijkt daardoor wellicht niet mogelijk?

Vanuit de slogan “buiten beter” stelt het college voor een omgeving te creëren die merkbaar toegankelijker, veiliger, groener en schoner is voor iedereen. Dit doel wordt gerealiseerd door “onderhoudsvriendelijk groen” en door het “omvormen van plantenbakken”. Graag zouden wij van de wethouder daar een toelichting op zien. Wij zijn namelijk bang dat met onderhoudsvriendelijk groen ‘onkruid’ wordt bedoeld en dat we dus binnenkort nieuwe plantenbakken tegemoet kunnen zien met alleen maar onkruid. Onderhoudsvriendelijk is dat dan weer wel.

Dan een discussie waar we de laatste tijd toch echt niet meer omheen kunnen maar waar in deze begroting nog geen aandacht voor is. Namelijk PFAS en stikstof. Op stikstof lijkt er nu landelijk een akkoord te zijn. Maar ook met PFAS worden we op allerlei fronten geconfronteerd: bedrijven die geen zaken meer kunnen doen en vergunningen die niet worden afgegeven zodat woningbouwplannen moeten stoppen. Het kan niet zo zijn dat wij hier als gemeente Alblasserdam niet mee te maken gaan krijgen en eigenlijk hebben we in het dossier Chemours al een eerste kennismaking gehad met dit soort problematiek. Nu lijkt de impact van dit dossier echt landelijk te zijn. Wat kunnen wij als gemeente hier doen en hoe acteert het college hier op.

Slechts een klein bedrag (betiteld als overig) wordt uitgetrokken voor de luchtkwaliteit. D66 is van mening dat er in deze begroting te weinig geld wordt uitgetrokken voor onze noodzaak om te werken aan een verregaande duurzaamheid. Dat redden we niet met “onderhoudsvriendelijk groen” of ons “groene lint door Alblasserdam”. We zullen Alblasserdam wezenlijk moeten vergroenen om ons welzijn op pijl te kunnen houden. Vanuit buurgemeenten horen we geluiden over de uitbreiding langs de A15 van het Alblasserbos, D66 zegt… laat duizend bomen groeien.

Dan nog even de fietslus. Geld uitgeven voor een hellingbaan van 2,5 ton en geen geld uitgeven voor de veiligheid van schoolgaande fietsers. Dat kan er bij ons niet in. We weten allemaal dat het bij de Edisonweg vele malen drukker gaat worden. Wat ons betreft heeft deze lus prioriteit boven een hellingbaan.

Ook met betrekking tot wonen gebeurt er volgens ons lang niet genoeg. Tiny houses, duurzaam bouwen, starterswoningen.. Het komt allemaal niet van de grond. Wij hebben een burgerraadslid dat heel graag in Alblasserdam zou blijven wonen, maar wellicht binnen afzienbare tijd noodgedwongen naar een andere gemeente gaat verhuizen, omdat hier absoluut niets geschikts te vinden is. Sociale woningbouw kan eigenlijk nergens. Zelfs niet op de Wipmolenlocatie. Maar een ‘simpele vingeroefening’ laat zien dat op deze locatie best 40 startersappartementen, 10 ‘vrije sector’ woningen en 184 parkeerplaatsen gerealiseerd kunnen worden. Volgens ons is er een wezenlijk verschil tussen ‘niet kunnen’ en ‘niet willen’.

Ook het grondstoffenplan heeft onze zorg. De motie steunen wij dan ook van harte.

Voorzitter, tot zover de duit in het zakje van D66.

– Marko Stout

Steun voor amendement SGP inzake verbod ballonnen

SGP SGP CDA D66 ChristenUnie PvdA Alblasserdam 17-04-2019 00:00

Alblasserdam – Een amendement van de SGP om het oplaten van ballonnen te verbieden, heeft een meerderheid gekregen in de gemeenteraad.

PvdA, D66, ChristenUnie en twee leden van het CDA steunden het amendement om zo’n verbod te regelen via de APV.

SGP-raadslid Van Werkhoven: ‘Wij zijn bij dit initiatief voornamelijk gedreven door aandacht voor de flora en fauna. Ook zijn er veel dieren die schade ondervinden door ballonnen. Daarbij speelt tevens de gedachte dat om iets groots te bereiken je soms klein moet beginnen, zo ook in dit geval. Voor de SGP-fractie is verder de Bijbelse opdracht tot rentmeesterschap over de aarde van groot belang.’

Van Werkhoven vervolgt: ‘We weten eigenlijk al jaren dat ballonnen slecht zijn voor het milieu, ze verteren immers niet en blijven nog tot in lengte van jaren achter met alle gevolgen van dien. Dieren die een ballon binnenkrijgen, overleven dit meestal niet. Toch is er tot nog toe weinig beleid voor in onze gemeente en zijn ballonnen nog breed toegestaan. Wij vinden het daarmee een krachtig signaal richting de samenleving om dit in de APV op te nemen. Het noodzaakt dan echt tot nadenken over de gevolgen, en nadenken over goede, duurzame en milieuvriendelijke alternatieven. En ja, handhaving is hierin ook een discussiepunt, is zo’n bepaling wel te handhaven? Het gaat ons hierbij echter niet om het beboeten van een moeder omdat haar kind per ongeluk een ballon de lucht in laat gaan, nee het gaat ons om de grotere feesten, partijen, evenementen en gelegenheden waar ballonnen worden opgelaten, denk aan de scheepswerven bij een tewaterlating, denk aan bruiloften, enzovoorts. Deze zijn goed vooraf aan te schrijven op een verbod, en achteraf te controleren op een overtreding. Zoals wij ook in de commissie aangaven zal handhaving voor meerdere bepalingen in de APV moeilijk zijn, denk aan artikelen over paardenpoep, maar ook het artikel voor de wensballonnen. Wij vinden daarbij ook de signaalfunctie naar de samenleving belangrijk.’

Regionale samenwerking in de ...

D66 D66 GroenLinks Alblasserdam 23-01-2019 16:14

Regionale samenwerking in de Drechtsteden werkt! Nee, niet aanmodderen maar gewoon aanpakken, op basis van gelijkwaardigheid. Daarvoor zijn geen nieuwe structuren nodig, enkel een cultuuromslag....

Tunnelvisie

D66 D66 Alblasserdam 16-12-2018 13:48

De gemeente lijdt wat D66 betreft aan tunnelvisie met betrekking tot renovatie van het gemeentehuis. Het lijkt alsof alle betrokkenen wel weten dat het niet het meest gunstige besluit is maar men denkt dat het niet meer anders kan. D66 zegt: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Er wordt gedaan alsof we in Alblasserdam niets anders kunnen dan doorgaan met het huidige plan. Dit plan houdt onder andere in dat de renovatie van het gemeentehuis €9,1 miljoen gaat kosten en dat de bibliotheek verhuist. De gemeenteraad heeft het college van burgemeester en wethouders gevraagd om alternatieven te onderzoeken, maar dit leverde volgens het college geen beter plan op.

Hierbij is, wat ons betreft, een belangrijke kanttekening te maken: de alternatieven die zijn uitgewerkt, zijn nauwelijks alternatieven. De gemeente vindt blijkbaar dat er bij elk plan ruimte moet zijn in het gemeentehuis voor de bibliotheek, werkcafé SMILE, en een politiepost. Aan de inhoud van het gebouw is niets veranderd en het enige dat is onderzocht is of nieuwbouw of renovatie goedkoper is. Een serieus onderzoek naar alternatieven zou ook moeten kijken naar de mogelijkheden met een gemeentehuis zónder werkcafé en bibliotheek. Door bijvoorbeeld op een nieuwe locatie een kleiner gebouw neer te zetten met ruimte voor loketten, vergaderingen, ambtenaren en een politiepost kan er volgens D66 enkele miljoenen bezuinigd worden.

Naar onlangs is gebleken is er door een zeer serieuze partner een alternatief plan ontwikkeld dat vele malen minder kost dan het huidige plan. Deze ontwikkelaar heeft niet alleen een plan voor een nieuw gemeentehuis, maar deze partij wil ook het oude gemeentehuis kopen, het restaureren en er appartementen in ontwikkelen. Volgens D66 de moeite waard om het plan nader te onderzoeken maar volgens het college zelfs niet de moeite waard om de Raad ervan in kennis te stellen. Daarnaast heeft D66 al eerder aangegeven dat ook zij alternatieve plannen heeft die volgens cijfers van het college goedkoper zouden moeten zijn.

Met een echt alternatief zou bovendien de bibliotheek op haar huidige locatie kunnen blijven. Leden en andere bezoekers van de bieb hebben weinig te zeggen gehad over het verhuisplan en lijken juist tevreden met het gebouw aan het Wilgenplein dat goed bereikbaar is. Verhuizen betekent dat er allerlei maatregelen moeten worden genomen om de bibliotheek toegankelijk te houden voor onder meer zij die slecht ter been zijn.

D66 vond vorig jaar de renovatie van het gemeentehuis al geen €7,9 miljoen waard. Nu is het nog eens 1,1 miljoen euro duurder geworden en alle gaten c.q. risico’s zijn nog niet gedicht. Wij zien graag dat gemeenschapsgeld nuttig wordt besteed en elke euro die hiernaartoe gaat kan niet naar waar het meer nodig is. We merken dat veel Alblasserdammers deze mening delen en we betreuren het dat de gemeente niet met hen de discussie is aangegaan. Sinds het nieuws bekend werd, een maand geleden, is er enkel een informatieavond geweest waarbij geen ruimte was voor echte discussie.

D66 heeft geprobeerd met argumenten het college op andere gedachten te brengen, maar een meerderheid van de gemeenteraad lijkt in te gaan stemmen met de duurdere renovatie. De petitie van Jan Wijninga waarin gevraagd wordt een referendum te organiseren over het gemeentehuis vinden wij een mooi initiatief. Er zijn zo’n 650 handtekeningen gezet (op papier en digitaal) en we hopen dat er nog wat bij komen, om de argumenten kracht bij te zetten. Wij vinden dat met zo’n controversieel onderwerp als dit de gemeente haar burgers veel meer moet betrekken bij de besluitvorming.

Dinsdag zal D66 een motie indienen waarin het college gevraagd wordt een volksraadpleging te houden.

Begroting vs Gemeentehuis

D66 D66 Alblasserdam 21-11-2018 21:26

Dinsdag 13 november kregen we inzicht in de begroting voor 2019. Met onze financiën bevinden we ons in de gevarenzone. We zien een forse toename van langlopende schulden en de schuldquote geeft aan dat voorzichtigheid is geboden. Donderdag 15 november konden we kennisnemen van de plannen voor de renovatie van het gemeentehuis. Een extra krediet van € 1,1 miljoen is nodig voor minder kwaliteit dan we oorspronkelijk dachten. Discussiëren kon alleen in klein verband, plenair vragen stellen was niet mogelijk en er was geen ruimte voor debat. Daarnaast weet iedereen dat renovatie financieel altijd tegenvalt. Uit een poll op Alblasserdamsnieuws bleek dat 85% het al niet eens is met een investering van 9 miljoen voor de renovatie. Wij zien duiding in de uitslag. D66 heeft alternatieven gepresenteerd en denkt dat met een ander plan de financiële toekomst van Alblasserdam minder onder druk komt te staan.

– Marko Stout

een ingekorte versie van deze tekst verscheen als ‘Blik op de raad’ in de Klaroen van woensdag 21 november 2018

Plan voor fietspad onder viaduct Edisonweg

D66 D66 SGP Alblasserdam 09-10-2018 14:42

De gemeenteraad van Alblasserdam buigt zich deze maand over een voorstel om een fietspad aan te leggen onder het viaduct van de Edisonweg, direct naast de A15.

“Daardoor hoeven veel fietsers minder vaak de drukke N915 en de Edisonweg over te steken”, leggen Marko Stout en Harrold van Vliet uit. Zij zitten in de gemeenteraad van Alblasserdam en hebben samen het initiatief genomen voor dit plan, dat nog in de voorbereidende fase zit.

De T-splitsing Edisonweg / N915 verbindt Papendrecht met Alblasserdam en wordt tevens gebruikt voor verkeer dat de snelweg A15 op of af wil. Vele honderden auto’s en vrachtwagens maken daarvan dagelijks gebruik. Naar verwachting zal het kruispunt alleen nog maar drukker worden wanneer straks de containerterminal langs de rivier haar productie nog verder gaat verhogen.

“Alhoewel er tot nu toe weinig grote ongelukken met fietsers hebben plaatsgevonden, wordt het met het steeds drukkere verkeer steeds gevaarlijker. Nu zie ik al geregeld dat grote groepen fietsers oversteken nadat het licht weer op rood gesprongen is, waardoor auto’s en vrachtwagens moeten afremmen terwijl hun licht op groen staat”, weet Van Vliet. “Het is gewoon veel te druk”, vult Stout aan. “En moet je gaan wachten tot het een keer misgaat? Dan kun je beter tijdig ingrijpen!”

Er zijn elke dag ongeveer 1000 fietsbewegingen vice versa op dit kruispunt. Ruim de helft van die fietsers steekt eerst de N915 over om vervolgens af te slaan naar het Molenpad. Dat zijn met name jongeren uit Alblasserdam die naar school gaan op De Lage Waard. Zij moeten dus zowel de N915 als de Edisonweg oversteken en passeren twee drukke verkeerslichten.

Die groep fietsers kan redelijk eenvoudig een alternatieve route aangeboden worden wanneer er een pad aangelegd wordt dat vanaf het viaduct afbuigt en een bocht van 180 graden maakt om bij de snelweg weer een bocht te maken onder het viaduct door. Vervolgens kan dat fietspad doorgetrokken worden langs de snelweg om weer aan te sluiten om het reeds bestaande deel van het Molenpad.

In 2010 werd deze alternatieve fietsroute al eens onderzocht, maar toen werd besloten om het idee niet verder uit te werken omdat het te duur zou zijn. “In dat onderzoek van destijds ging men ervan uit dat er onvoldoende ruimte was voor een fietspad langs de snelweg onder het viaduct”, vertelt Marko Stout. “Maar er blijkt voldoende ruimte te zijn in het talud naast de snelweg, blijkt uit nieuw onderzoek.”

Omdat Marko Stout, hij zit namens D66 in de raad, en Harrold van Vliet (raadslid namens SGP) zich realiseerden dat het kruispunt steeds drukker en daardoor steeds gevaarlijker wordt, besloten ze om een nieuw onderzoek aan te vragen. Dit initiatief werd omarmd door de voltallige raad van Alblasserdam en is in de afgelopen maanden uitgewerkt. Er zijn nu vijf varianten uitgewerkt met bijbehorende kostenplaatjes.

Er zijn varianten waarbij het fietspad een scherpe of juist een flauwe bocht maakt. Ook is er gekeken naar een extra fietsoversteek ter hoogte van kruising Grote Beer met de op- en afrit naar de A15. Dit in combinatie met het laten vervallen van de fietsoversteek over de Edisonweg.

Gezien de positieve reacties bij de eerste presentatie van het plan verwachten Stout en Van Vliet dat de gemeenteraad van Alblasserdam akkoord zal gaan met één van de varianten. Maar daarmee zijn ze er nog niet. Van Vliet: “Rijkswaterstaat moet ook toestemming geven omdat we van hun grond gebruik moeten maken. Daarnaast moeten we nog op zoek gaan naar geld. Het zal naar verwachting tussen de vier en zes ton gaan kosten en dat geld hebben we niet begroot.”

Beide raadsleden hopen dat deze ‘hobbels’ genomen kunnen worden en het fietspad onder het viaduct zo snel mogelijk aangelegd kan worden.

deze tekst is mede geschreven door Harrold van Vliet en Bert Bons en verscheen ook in de Klaroen

Een openbare discussie over het gemeentehuis

D66 D66 Alblasserdam 09-10-2018 11:38

Vorig jaar voor het zomerreces hebben we als raad het debat gevoerd over het krediet voor de restauratie van het gemeentehuis. Het standpunt van de D66- fractie was altijd weloverwogen; het ging ons om de totale balans, alle kosten afwegend tegen de baten voor de Alblasserdamse samenleving. Wij vroegen ons destijds af: wat krijgen we voor een investering van grofweg 8 miljoen euro voor restauratie van het gemeentehuis? Onze fractie was de enige die uiteindelijk tegenstemde. Wij vonden dat het college meer (maatschappelijke) baten moest toevoegen om de kosten te rechtvaardigen. Wat ons betrof niet achteraf, maar voorafgaand aan de krediettoekenning (inspanningsverplichting).

We zijn inmiddels 15 maanden verder. In de tussentijd hebben er, omwille van de aanbesteding, verschillende geheime vergaderingen plaats gevonden. We hebben de wethouder de ruimte gegeven om door te onderhandelen, om zo een betere balans te realiseren, met meer baten en minder kosten. Het college en het projectteam hebben de afgelopen maanden veel werk verzet, waar wij onze waardering voor uitspreken.

Onze fractie is echter van mening dat er te veel in beslotenheid en in het geheim heeft plaats gevonden. Dat was niet onze keus, maar wij hadden ons hier aan te houden. Deze beslotenheid en geheimhouding konden en mochten wij niet breken. De Gemeentewet (art. 25 en 55), de Wet Openbaarheid Bestuur (art. 10) en het Wetboek van Strafrecht (art. 272) zijn hier heel duidelijk over.

De mogelijkheden die wij wel hadden, hebben we ook geprobeerd te benutten. Onze fractievoorzitter heeft bij meerdere vergaderingen van het presidium aangegeven dat D66 moeite heeft met de gehanteerde beslotenheid, omdat dit ingaat tegen onze principes en ook zorgt voor argwaan en wantrouwen. Door deze beslotenheid en geheimhouding heeft er geen fatsoenlijke publieke discussie kunnen plaats vinden over een onderwerp dat van zeer groot belang is voor onze gemeente. Een publieke discussie die essentieel is in een democratie!

Marko Stout, fractievoorzitter van D66 Alblasserdam: “Ik was blij en opgelucht dat ik in de laatste vergadering van het presidium eindelijk de steun kreeg van andere fractievoorzitters. Inmiddels is de pers uitgenodigd voor een bijeenkomst aankomende donderdag en hebben we de toezegging dat ook de inwoners van Alblasserdam nu de mogelijkheid zullen krijgen om kennis te nemen van de aanpassingen in het plan en om hierover vragen te stellen. D66 kijkt dan ook uit naar een goede discussie in de openbaarheid over óns gemeentehuis.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.