Nieuws van politieke partijen in Sittard-Geleen over VVD inzichtelijk

19 documenten

Brief gemeenteraad aan inwoners

CDA CDA D66 PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD Sittard-Geleen 19-03-2020 15:21

Beste inwoners van Sittard–Geleen, net zoals wij (de gemeenteraad van Sittard-Geleen) en vele anderen zult u maandagavond naar de indringende boodschap van premier Mark Rutte hebben geluisterd. Ruim 7,6 miljoen mensen zaten voor de buis. Wat er gaande is en wat nog op ons afkomt is van ongekende omvang, onduidelijk en zeer ernstig. Wij kunnen dan ook niet anders dan zeer voorzichtig zijn om zo de kwetsbare mensen te beschermen en de zorg bereikbaar te houden voor diegenen die deze het hardst nodig hebben. Dat betekent dat iedereen zich moet houden aan de maatregelen die zijn afgekondigd door de overheid. De zorgverleners, wat hebben zij het zwaar op dit moment. Aan hen willen wij dan ook een woord van dank uitspreken. En laten we alle andere mensen niet vergeten in de cruciale beroepsgroepen die zo hard nodig zijn op dit moment. En dat geldt natuurlijk ook voor alle lokale ondernemers die hard geraakt worden door deze crisis. Samenwerking in deze moeilijke en onvoorspelbare periode is een absolute basisvoorwaarde. Zorg goed voor uw naasten en voor uzelf en houd u vooral aan alle richtlijnen van de overheid. Er samen tegen vechten, dat is wat wij nu kunnen doen. Namens de fracties van GOB, CDA, GroenLinks, PVV, Stadspartij, DNA, D66, PvdA, VVD, 50plus, SPA en de fractie Fredrix in de gemeenteraad van Sittard-Geleen, wensen wij u veel wijsheid en sterkte.

PvdA-motie voedselbos aangenomen

PvdA PvdA D66 CDA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD Sittard-Geleen 09-03-2020 19:32

Op donderdag 5 maart heeft de gemeenteraad van Sittard-Geleen de motie voedselbossen van de PvdA aangenomen! (alleen GOB en CDA stemden tegen). Voedselbossen zijn een verrijking voor zowel de natuur als de maatschappij. Dank aan mede-indieners D66, GroenLinks, DNA & VVD en aan de instemmers PVV, Stadspartij, 50plus, SPA en Fractie Frederix.

Met deze motie zorgen we voor meer groen in onze gemeente door het aanleggen van een voedselbos. Een voedselbos is eigenlijk een normaal bos. Het enige dat anders is, is de keuze van de planten. Deze zijn zo veel mogelijk eetbaar. Zo organiseer je een vorm van landbouw die zonder kunstmest en pesticiden kan blijven draaien.

Een bos is opgebouwd uit lagen. De grote bomen zijn vooral de notenbomen zoals de walnoot. De kleinere bomen leveren vooral fruit zoals appels en peren. Hieronder vind je bessenstruiken die de ruimte tussen de bomen opvullen. Dicht bij de grond kruipen de kruiden onder de struiken door. Verse munt en aardbeien groeien hier. Door verschillende planten door elkaar en op verschillende hoogte te planten wordt de opbrengst verhoogd en de kans op ziektes juist verkleind.

Daarnaast heeft een voedselbos de mogelijkheid om de samenleving te versterken. In andere gemeentes zijn coöperaties rondom voedselbossen opgericht waar verschillende mensen samenkomen om te snoeien en te oogsten. Kinderen kunnen leren over hoe planten groeien en de groene omgeving biedt de ideale sociale werkplaats.

Met al deze voordelen is het eigenlijk gek dat er nog geen voedselbos in Sittard-Geleen bestaat. Daarom zijn we als fractie erg blij dat door deze motie hier verandering in komt!

Ceriel Lucker & Tom Baars

https://sittardgeleen.pvda.nl/nieuws/pvda-motie-voedselbos-aangenomen/

Het bericht PvdA-motie voedselbos aangenomen verscheen eerst op PvdA Sittard-Geleen.

GroenLinks doet voorstel om acht uur nachtrust te verzekeren | Sittard-Geleen

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Partij voor de Vrijheid VVD Partij voor de Dieren Sittard-Geleen 16-12-2019 00:00

Afgelopen maanden is er door omwonenden van Maastricht Aachen Airport actiegevoerd. Ook GroenLinks leden uit de afdeling Sittard-Geleen hebben aan die acties hun steentje bijgedragen.

Inzet van de petitie die door ruim 19.000 omwonenden is ondertekend was tweeledig:

Zorg ervoor dat de nachtrust voor omwonenden wordt gewaarborgd, en dat betekent 8 uur nachtrust en aanpassing van de openingstijden van MAA waarmee de omstreden vluchten tussen 6u00 en 7u00 in de ochtend worden voorkomen. Dat is voor beperken van overlast en de volksgezondheid van groot belang. Nu de particuliere exploitant vroegtijdig het bijltje erbij neer heeft gelegd, en de provincie niet alleen eigenaar is maar nu ook verantwoordelijk wordt voor de exploitatie, is het zaak dat er een onafhankelijke Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) wordt uitgevoerd naar meerdere scenario’s voor de toekomst van het vliegveld.

GroenLinks heeft zich in het Limburgs Parlement hard gemaakt voor de gerechtvaardigde eisen van omwonenden en milieuorganisaties. Voorstellen om te werken aan een volwaardige MKBA zijn helaas verworpen. De rechtse coalitie van VVD,FvD,PVV en CDA wilde er niet aan en lieten de omwonenden en de 7 oppositiepartijen in de kou staan. Zijn ze bevreesd voor de uitkomsten van een onafhankelijke MKBA?

Motie nachtrust

Tijdens het Statendebat op 12 december heeft GroenLinks Statenlid Kathleen Mertens een motie ingediend om in het kader van het nieuw aan te komen Luchtvaartbesluit ( 2021) als provincie in te zetten op het respecteren van 8 uur nachtrust en om daarmee de meestomstreden vluchten tussen 6:00 uur en 7:00uur in de ochtend te gaan verbieden. (tekst motie zie bijlage).

Belangrijk om te weten is dat ook de luchthavens van Eindhoven en Rotterdam pas om 7:00 uur in de ochtend starten met hun (vakantie)vluchten. En het aantal klachten over MAA is begin 2019 met ruim 140% toegenomen waarbij juist de vliegbewegingen zo vroeg in de ochtend veel klachten opleveren.

De reactie van het College van GS, bij monde van VVD gedeputeerde Joos van den Akker, was ontluisterend. Geen woord over de klachten, nachtrust of volksgezondheid . Nee de huidige situatie om al vanaf 6:00 uur in de ochtend te kunnen vliegen was volgens de Gedeputeerde van groot belang voor de bloemen die zo vroeg ingevlogen worden om die ochtend tijdig op de veiling te kunnen zijn…..

Dus we verstoren de nachtrust van duizenden Limburgers om bloemen vanuit Afrika of Midden-Oosten om 6:00 uur in de ochtend aan te vliegen en in vrachtwagens te laden om vervolgens snel over de A2 richting de bloemenveiling in Aalsmeer te vervoeren. Dat was de enige argumentatie welke GS in het debat gaf.

En wat gebeurde vervolgens? Bijna geen enkele partij sprak over de motie nachtrust. Toen het op stemmen aankwam kreeg de heldere en meer dan gerechtvaardigde GroenLinks motie alleen de steun van de SP, PvdD, 50plus en Lokaal Limburg. Niet alleen de rechtse pro-vliegveldcoalitie van CDA, VVD, FvD en PVV stemden tegen de nachtrustmotie maar ook de PvdA, en D66 voegden zich in dat rijtje.

Kunnen, met name die linkse en progressieve partijen eens aan hun kiezers uitleggen waarom in Zuid-Limburg niet dezelfde nachtrust kan worden gerespecteerd als bij de luchthaven van bijv. Eindhoven? Waarom stemden zij tegen deze motie?

De slag rond een onafhankelijk MKBA en nachtrust is in de december vergadering helaas verloren. Maar de strijd voor leefbaarheid, gezondheid, klimaat en nachtrust gaat door! En dat betekent dat over vliegveld MAA nog de nodige strijd gevoerd zal gaan worden al is het maar omdat ook in Europa de groei van de luchtvaart in het kader van de Green Deal van Timmermans niet zo kan blijven doorgaan.

 

Jan Muijtjens

GroenLinks lid en actief in de beweging van omwonenden MAA

Vragen art. 43 RvO inzake tegenprestatie bijstand | Sittard-Geleen

GroenLinks GroenLinks VVD Sittard-Geleen 13-12-2019 00:00

Enkele dagen geleden vernamen we, via verschillende media, dat het Kabinet wettelijk gaat voorschrijven dat gemeenten van bijstandsgerechtigden een tegenprestatie moeten vragen. Die tegenprestatie bestaat nu op papier ook al, maar veel gemeenten geven er een (volgens het Kabinet te) vrijblijvende invulling aan. Staatssecretaris van Ark (VVD) wil dan ook “dat gemeenten de teugels aantrekken bij de uitvoering van de participatiewet”. Ze eist dat “gemeenten iedereen een passend aanbod gaat doen”.

De timing van de staatssecretaris was opvallend, omdat een rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau juist in diezelfde week concludeerde dat “de Participatiewet nauwelijks meer banen heeft opgeleverd” [1]. Er wordt steeds meer discussie gevoerd over nut en noodzaak van de Participatiewet, in de huidige vorm. Een discussie die we, naar onze mening, ook lokaal moeten voeren. De staatssecretaris kiest er vooralsnog echter vooral voor om de eisen rondom een tegenprestatie aan te scherpen.

[1] Zie o.a. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/de-participatiewet-heeft-nauwelijks-meer-banenopgeleverd-en-hij-is-nog-ingewikkeld-ook~b2e9d9d8

GroenLinks is voorstander van het bieden van perspectief voor die mensen die, door omstandigheden, niet in staat zijn om een (volledig) betaalde baan te accepteren. Naar onze mening zijn er genoeg voorbeelden van gemeenten die ‘tegenprestaties’ hebben geëist en daarmee (te veel) druk op de bijstandsgerechtigden hebben uitgeoefend door vormen van tegenprestaties waardoor bijstandsgerechtigden een gevoel van vernedering ervoeren. Of waarbij ze bijvoorbeeld hun eerdere werk middels een verkapt dienstverband uitvoerden, enkel nog met behoud van hun uitkering.

Onze fractie is dan ook voorstander van het investeren in trajecten die perspectief bieden in plaats van het dwingen van mensen om, onder de noemer tegenprestatie, bepaald soorten werk te accepteren. Inmiddels zien we verschillende gemeenten, ook om ons heen, zich tegen de (aanscherping van de) tegenprestatie verzetten. Ook zij zijn van mening dat dwang minder effectief werkt dan het bieden van perspectief. Veel gemeenten zijn inmiddels dan ook van de dwang afgestapt. [2].

[2] Zie o.a. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/in-rotterdam-wordt-er-voortaan-niet-meervernederend-papier-geprikt-in-feestelijk-oranje~bb6ffb4b

We lazen in Dagblad de Limburger, op 28 november jl., dat de gemeente Beekdaelen een lobby start tegen deze nieuwe wet. Omdat de gemeente van mening is dat er door deze verplichting niet meer mensen uit de bijstand aan het werk gaan. Een aanname die lijkt gesteund te worden door diverse cijfers.

Die gemeente wil dan ook juist een proef doen met het versoepelen van de sollicitatieplicht, in de overtuiging dat minder regels juist tot meer (en passend) werk zou kunnen leiden. Een overtuiging die GroenLinks Sittard-Geleen deelt.

De gemeente Beekdaelen roept andere gemeenten dan ook op om samen met hen in het geweer te komen om de nieuwe wet van tafel te krijgen. Daarom de volgende vragen:

Hoe kijkt het college tegen de plannen van staatssecretaris van Ark aan om bijstandsgerechtigden (nog) meer regels op te leggen? Kan het college aangeven op welke manier(en), in Sittard-Geleen, momenteel een tegenprestatie wordt verlangd van bijstandsgerechtigden? Deelt het college de zorgen van GroenLinks dat een verplichte tegenprestatie – zoals veel voorbeelden in andere gemeenten hebben laten zien – vaak niet in het belang van de uitkeringsgerechtigde is en dat het daarom essentieel is dat een en ander ‘is afgestemd op de mogelijkheden en persoonlijke omstandigheden’? Deelt het college de mening van de gemeente Beekdaelen dat een verplichting zelden leidt tot meer uitstroom van de bijstand? Is het college bereid om de lobby van de gemeente Beekdaelen te steunen en samen op te trekken? Zo ja, op welke manier? Zo nee, waarom niet? Is het college bereid om over manieren na te denken waarop er – voor bepaalde groepen of individuen – een versoepeling van de sollicitatieplicht kan worden toegepast? Dit vanuit de gedachte dat een opgelegde tegenprestatie niet leidt tot hogere uitstroom van de bijstand? En dat juist aanmoediging en stimulatie valt te prefereren boven dwang en druk?

De fractie van GroenLinks ziet de antwoorden met belangstelling tegemoet.

Math De Loo,

raadslid/fractievoorzitter GroenLinks.

 

 

Zie hieronder een PDF met de antwoorden op onze vragen:

5️⃣4️⃣2️⃣5️⃣ voorkeurstemmen! ...

VVD VVD Sittard-Geleen 04-06-2019 07:38

5️⃣4️⃣2️⃣5️⃣ voorkeurstemmen! Wauw! In ALLE kieskringen heb ik stemmen gekregen, zelfs op Bonaire 1 stem! ✅ Wat een eer, ik vind het zo bijzonder dat duizenden mensen mij hun vertrouwen hebben gegeven. Ik ben iedereen die op mij gestemd heeft zó dankbaar!! 🙏🏼 De meeste stemmen kwamen uit: • Maastricht 459 • Meerssen 420 Waarvan: Bunde 192, Meerssen 78, Moorveld 57, Ulestraten 45, Geulle 32, Rothem 16 • Sittard-Geleen 301 • Eijsden-Margraten 217 • Amsterdam 155 • Valkenburg 153 • Beek 147 • Beekdaelen 115 • Echt-Susteren 107 • Venlo 90 • Maasgouw 87 • Voerendaal 79 • Leudal 78 • Heerlen 77 • Helmond 72 • Eindhoven 61 • Horst aan de Maas 53 • ‘s-Hertogenbosch 49 • Utrecht 45 • Amersfoort 44 • Rotterdam 35 • Breda 32 • Boxmeer 23 • Nijmegen 23 • Vught 20 • Alphen aan de Rijn 18 • Haaren 15 Met dit aantal voorkeurstemmen heb ik 1/3 gehaald van wat nodig is om daadwerkelijk in het Europees Parlement te komen. En dat is best veel voor plek 22. Langzaamaan groeit nu beetje bij beetje het besef dat dit resultaat het waard is om te vieren en trots op te zijn!! 🥳 Met dit resultaat kijk ik ook terug op een super campagne. Gisteren heb ik met mijn campagnemanager, Sebastiaan Vliegen, geëvalueerd en ben hem erg dankbaar voor alle hulp. Samen met mijn team was hij de drijvende kracht achter de campagne. Het was een top tijd waarin ik veel mensen (beter) heb mogen leren kennen. 💙 De komende jaren blijf ik mij voor de VVD inzetten. Ik zal binnen de Europese Unie blijven strijden voor vrijheid, veiligheid en welvaart, met speciale aandacht voor de (grens)regio’s en LHBTI’s. En het massale aantal voorkeurstemmen heeft mij daarbij geholpen een volgende stap te zetten. Jullie horen nog van mij! 🇪🇺💪🏼 Photo credits: Sebastiaan Vliegen. #EP2019 #kiesvoordoen #stemJeroen #Jeroenforpresident #comeoutandvote #VVD #ALDE #fightlikealiberal #vrijheid #veiligheid #welvaart #helpJeroenhetEPin #tgeitsjtubbeinBrussel #focusenlef #teamJeroen

“Onze stad zit op slot. Dit is ronduit dramatisch” constateert Judith Buhler van het oppositionele CDA.

CDA CDA VVD PvdA Sittard-Geleen 14-05-2019 13:42

Voorzitter, · De eerste programmarapportage is een moment dat de Raad in overleg kan gaan over de impact van de bij de begroting 2019 gemaakte keuzes. · De CDA-fractie wil het onderwerp Parkeren uitlichten – vanaf de eerste dag van de invoering van de nieuwe tarieven en de afschaffing van de gratis uren, 1 januari 2019, is de maatschappelijke discussie losgebarsten. De bezoekers van de centra hebben hun onvrede duidelijk kenbaar gemaakt door te stemmen met de voeten. Ze blijven gewoonweg weg! Gevolg is voor iedereen zichtbaar. Lege parkeergarages. · Bij het vaststellen van de programmabegroting 2019 heeft een meerderheid van de raad gestemd voor verhoging van de tarieven en het afschaffen van de gratis uren om de gaten in de gemeentekas te dichten. Echter, de gevolgen blijken anders uit te pakken. Bezoekers blijven weg en daarmee de verwachtte inkomsten. Deze vallen zo zwaar tegen, dat de wethouder zich nu al genoodzaakt ziet om een verlies van EUR 500.000,- in te calculeren. · Voorzitter, als je nu al ziet dat een gemaakte keuze niet uitpakt zoals bedoeld, moet je NU ook kiezen voor verandering! · De CDA-fractie kiest voor verandering. We willen dat de raad snel iets doet met deze uitkomst. · Tijdens de ronde 2 weken geleden leek het erop dat we daarin niet alleen stonden. De oppositie gaf aan mee te willen doen met een alternatief voorstel. Zo hoorden wij ook van DNA en de PvdA dat ze ongelukkig zijn met de ontwikkelingen. Zelfs VVD kwam met alternatieve oplossingen. Consensus was er dat we VOOR deze raadsbehandeling over alternatieven voor het huidige parkeerbeleid zouden spreken. Wat er tussen het moment van de ronde en deze raadsvergadering gebeurd is, kunnen we alleen maar raden. Conclusie er ontbreekt de wil om NU iets te doen met de overduidelijke signalen van de inwoners en ondernemers. Besturen is keuzes maken en als de keuze slecht uitpakt SNEL bijstellen. · Het CDA wil een motie indienen, om op te roepen zo snel mogelijk aan de slag te gaan met bijsturing. Inhoudelijk zal ik daar zo meteen op ingaan. We horen de bezwaren al komen; 1. Parkeerbeleid doorschuiven naar de kadernota voor een integrale aanpak. Prima, maar als je dat doet, betekent dat, dat de wijziging pas ingaat op 1 januari 2020. Dat is veel te laat. Wat je in de tussentijd in de centra kapot maakt, krijg je nooit meer gerepareerd. Overigens hoorden wij net in de wandelgangen dat er op 28 mei een ronde over parkeren wordt georganiseerd. Het gaat ons niet om een ronde om informatie op te halen. Maar om daadwerkelijk tot een besluit te komen! 2. Een wijziging doorvoeren kan nooit passen binnen de begrotingskaders. Wij hebben twijfels of het voorstel zoals het nu voorligt überhaupt past binnen de begrotingskaders. Het is niet nodig om dit nu al in de risicoreserve te boeken. Je moet het verlies signaleren en bijsturen binnen het product. Nu al reserveren betekent niet voldoen aan de regels, een lagere bijdrage aan de AR en daarmee nog verder weg van een bestuursakkoord. · Voorzitter, laten we dit debat niet voeren vanuit het bezwaardenken. Laten we doen wat het beste is voor onze stad. De gevolgen van eerdere keuzes zijn desastreus (kijk naar buiten) en we hebben nu de kans om iets te doen. Laten we dat dan ook snel oppakken. Het lukte niet om een bijeenkomst te organiseren VOOR de raadsvergadering. Agendacommissie liet dit niet toe. Het lukte niet om de programmarapportage uit te stellen. Laat het ons wel lukken om voor 1 juli nieuwe tarieven vast te stellen en de centra weer aantrekkelijker te maken voor onze bezoekers. Laten wij onze verantwoordelijkheid nemen! Een door de complete oppositie ondersteunde motie aangaande het parkeerbeleid van het CDA werd door de coalitie niet aangenomen.

Commentaar van de Stadspartij op de ...

Stadspartij Stadspartij VVD Sittard-Geleen 11-05-2019 11:44

Commentaar van de Stadspartij op de Raadsdiscussie over parkeren: Naar aanleiding van de discussie in de Gemeenteraad enkele opmerkingen over de parkeertarieven. De Stadspartij was, ís, en blijft tegen de verhoging van de parkeertarieven in de gemeente. Voor de duidelijkheid enkele punten van aandacht: 1) het College heeft in november j.l. voorgesteld de parkeertarieven exhorbitant te verhogen (38%) en het gratis parkeren af te schaffen en gaf daarbij aan dat die haalbaar werden geacht zonder grote consequenties. Elke parkeerdeskundige verwijst zo'n onderbouwing direct naar het Rijk der fabelen. Het was een grove ondeskundige inschattingsfout van het College (in casu de eerstverantwoordelijke, de VVD-Wethouder Parkeren). 2) Bijna de helft van de Gemeenteraadsleden stemde TEGEN de begroting en unaniem werd een motie vastgesteld om de negatieve consequenties zo snel mogelijk te compenseren. 3) in de Raadsvergadering van vorige maand werd deze motie door de COALITIE ingetrokken in ruil voor strengere Provinciale begrotingskaders die de beleidsvrijheid van de Gemeenteraad ernstig inperkt. Door het coalitiebesluit kan de Gemeenteraad het overschot van het 1e kwartaal niet meer inzetten voor verlaging van de parkeertarieven en om andere negatieve zaken te compenseren. 4) de wethouder moest in de Raadsvergadering van afgelopen donderdag erkennen dat ze zelf nog geen initiatieven heeft ondernomen om oplossingingen te forceren. Sterker nog....zij wil uitstel om nog meer informatie te verzamelen. Daarvoor hecht ze meer waarde aan een externe vergaderdatum dan de data van de Gemeenteraad via de Raadsagenda. Welke informatie wil ze nog hebben om haar te kunnen overtuigen dat haar voorstel fatale consequenties heeft voor de centra van onze gemeente? 5) het spel dat sommige coalitiepartijen spelen ("wie kan het verste pissen") is erg doorzichtig. Deze partijen moeten hun verantwoordelijkheid nemen in het belang van de ondernemers en in het belang van de stad. Niet meer alleen aan de leiband lopen van de wethouder Financiën.

Coalitie in Sittard-Geleen en Spa kiezen voor een andere samenwerkingsvorm | Sittard-Geleen

GroenLinks GroenLinks VVD PvdA Sittard-Geleen 18-02-2019 00:00

Na grondige onderhandelingen is in mei vorig jaar de coalitie van Sittard-Geleen samengesteld. De politieke partij SPA heeft toen mee het coalitieakkoord ondertekend en was daarmee lid van de coalitie.

SPA heeft echter het afgelopen jaar bij verschillende dossiers vaker laten zien, graag “een eigen koers” te varen.

Deze situatie en manier van samenwerken is in een aantal gesprekken tussen de fractieleider van Spa en een afvaardiging van de overige coalitiepartijen besproken. Het is helaas niet gelukt om op een lijn te komen.

Dit heeft geleid tot de gezamenlijke conclusie dat Spa ingaande 18 februari 2019 geen deel meer uit maakt van de coalitie, maar dat wel is afgesproken dat op incidentele dossiers de samenwerking gezocht zal worden.

De partijen GOB, GroenLinks, DNA, SP, VVD en PVDA hebben de afgelopen maanden laten zien dat ze goed kunnen samenwerken, een enkele keer afwijkende standpunten kunnen hebben maar vooral de samenwerking met elkaar steeds weer opzoeken. We hebben een prachtig coalitieakkoord waar we nog 100% achter staan en hebben als doel de gemeente Sittard-Geleen de komende jaren weer financieel gezond te maken. We hebben veel vertrouwen in de komende perioden.

Dit is een persbericht namens:

De partijen GOB, GroenLinks, DNA, SP, VVD, PvdA en SPA

CDA over besluit bestuurscentrum niet in Kloosterkwartier te vestigen

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA Sittard-Geleen 07-02-2019 21:38

Voorzitter, In het coalitieakkoord 2014-2018 was huisvesting van de gemeentelijke organisatie een belangrijk thema. Dit thema haakte aan op twee accenten in het akkoord: burgerparticipatie en een daarop aansluitende bestuursstijl en ambtelijke organisatie. Bovendien haakte het thema aan op het creëren van compacte stadscentra met een onderscheidend profiel. Er werd een nieuw huisvestingsconcept uitgewerkt – tijd en plaats onafhankelijk in een open flexibele omgeving, voorzien van hedendaagse IT-voorzieningen. In het gemeenteblad van 23 maart 2017 staat dat met de realisatie van de plannen een investering is gemoeid van totaal 30 mio. De investering en de daaruit voortvloeiende exploitatielasten konden worden gedekt uit de daarvoor in de meerjarenbegroting aangewezen resp. beschikbare middelen. Desondanks haalde de werkelijkheid het coalitieakkoord in. Gestruikeld in een politieke intrige waarmee de binnenstedelijke ontwikkeling van Sittard op achterstand werd gezet. Van enthousiasme over de huisvesting van het bestuurlijk apparaat in het Kloosterkwartier naar argumenten om er nu alsnog een streep door te kunnen halen. Tegelijkertijd vindt er nu volgens de krant geheim overleg plaats met investeerders over het V&D gebouw, waarin de bestuurlijke huisvesting een plaats gaat krijgen. Dat zou mooi zijn als dat lukt, maar we hebben in het verleden al meer over oplossingen voor dit pand gehoord, die uiteindelijk strandde. Dus neemt het CDA nog geen voorschot op de mogelijke positieve ontwikkeling die voor dit gebouw in het verschiet ligt. DNA, SP, SPA en Groen Links waren in hun oppositierol tegen de bestuurlijke huisvesting in het Kloosterkwartier. Er was geen VVD. De PvdA was groter en stemde ook vóór evenals D'66. Het GOB stemde vóór omdat het een impuls was voor de binnenstad en de arbeidsmarkt. Een sterk punt, want dat was een van de doelstellingen. Nu ligt het enorme pand leeg en haken investeerders af of zijn op zijn minst nijdig. Een oplossing voor het pand ligt niet – of nog niet – zomaar in het verschiet. Franciscus Solanus brokkelt verder af. Hopelijk is dat niet het lot dat het Kloosterkwartier wacht. De vraag is welke visie het college hierbij heeft in het licht van de binnenstedelijke ontwikkeling. Uit de brief die wij recent van het college ontvingen over het V&D pand lijkt het college aan die binnenstedelijke ontwikkeling te refereren, maar nu voor dat pand. Benieuwd of de provincie daarin meegaat als het gaat over het behoud van de financiële bijdrage voor deze ontwikkeling in Sittard. In december 2017 werd met de huisvestingscie uit de Raad besproken dat de Raad een bezoek zou gaan brengen aan het Kloosterkwartier om de situatie ter plaatse te gaan bekijken. GL verliet de huisvestingscie tussentijds om haar gram te halen over het feit dat in weerwil van de tegenstem het plan toch dreigde door te gaan. Daarmee werd de huisvestingscie plotseling een politiek instrument en was de eensgezindheid in de cie doorbroken. Noch door de voorzitter van de huisvestingscie – de raadsvoorzitter – noch ambtelijk werd het afgesproken bezoek door de Raad aan het Kloosterkwartier opgepakt. Pas tegen de verkiezingen op 21 maart 2018 werd dit opgepakt. Met name in de ogen van het GOB te laat in het kader van de besluitvorming die nog voor de verkiezingen zou plaatsvinden, in weerwil van het feit dat in de raadsinformatiebrief van kort tevoren nog werd aangekondigd dat het bezoek op 13 maart 2018 zou plaatsvinden. En daarmee was het GOB er debet aan dat het besluit om de bestuurlijke organisatie in het kloosterkwartier te huisvesten over de verkiezingen werd heen getild en zat het GOB in het kamp van GL. De eerste zichtbare stappen waren gezet richting een nieuwe coalitie. De huisvesting van de bestuurlijke organisatie in Oude Markt 1 strandde en daarmee de afbouw van het gehele Kloosterkwartier. Het uitstel van het raadsbezoek om de situatie ter plekke in ogenschouw te nemen, zoals nog aangegeven in de raadsinformatiebrief van13 maart 2018(één week voor de verkiezingen) wordt nu dus opeens afstel. Sterker nog: er wordt helemaal niet meer over gesproken. De raad heeft het gebouw niet eens gezien. De raad weet dus niet eens waar ze ‘nee’ tegen zegt. De commissie bestuurlijke huisvesting is inmiddels vervangen door een ontwikkelteam. Van "overigens zijn wij er nog steeds van overtuigd dat in het pand Oude Markt 1 het nieuwe bestuurscentrum functioneel kan worden ingericht", zoals door het college nog verwoord in de raadsinformatiebrief van 13 maart 2018, gaat het college nu naar "het college constateert dat het concept-ontwerp onvoldoende voldoet, dan wel kan gaan voldoen aan de door uw raad in 2017 vastgestelde programmatische en financiële kaderstelling". De motivering om niet te kiezen voor het Kloosterkwartier is op zijn minst genomen niet zo sterk. We worden beperkt door het monumentale kader. Dat was toch van meet af aan duidelijk? Of heeft het college pas recent de monumentale status van het pand ontdekt? Er is geen rekening gehouden met de prijsindexering. Laat ik dat op zijn zachtst gezegd klungelig noemen. Het is toch niet de eerste keer dat de wethouder Middelen vastgoed koopt? Het is toch een wetmatigheid dat bouwkosten stijgen als prijzen worden geïndexeerd. Voorts is het wel normaal te achten dat bij dit soort projecten diverse risico's moeten worden gemanaged. Ik mag aannemen dat dat bij een huisvesting op een andere lokatie ook het geval is. Voorzitter, Rookgordijnen die de politieke intrige rondom het Kloosterkwartier moeten verhullen. DNA, SP, SPA en GL wilden vanaf meet af aan niet. En zij hebben in belangrijke mate een stempel gedrukt op de huidige coalitie. Het coalitieakkoord 2014-2018 werd ingehaald door de politieke werkelijkheid. Helaas gaat daarmee een van de nieuwste ontwikkelingen voor Sittard ten onder. Voorzitter, De prijsindexering gaat gewoon verder, de risico's op tegenvallers zullen er altijd blijven en uiteindelijk kan het scenario opdoemen dat we op een andere lokatie toch duurder uit zijn. Het CDA is benieuwd naar de komende ontwikkelingen, maar vaststaat dat het Kloosterkwartier voor de huisvesting van de bestuurlijke organisatie in deze stad gelet op het feit dat de coalitie sowieso de meerderheid heft, – om het zo te zeggen - "gezien is", in weerwil van het gegeven dat het CDA tegen het thans voorliggende voorstel stemt. Ik hoop niet dat de ontwikkeling van het nieuwe bestuurscentrum net zo lang duurt als de ontwikkeling van het leegstaande "chinees" klooster aan de Walramstraat, want dan zijn we zo weer een paar jaar verder. Ik hoor het de gemeentesecretaris in een themasessie vorig jaar nog zeggen. Nieuwe huisvesting geeft een boost aan het ambtelijk apparaat. Ben benieuwd wanneer dat is!

We begrijpen dat onderstaand bericht ...

VVD VVD Sittard-Geleen 13-11-2018 20:52

We begrijpen dat onderstaand bericht lang is met veel tekst maar toch wilden we onze bijdrage op de eerste dag van de algemene beschouwingen over de slechte financiele delen met onze volgers. "Voorzitter, wat een lastige situatie waarin we beland zijn als gemeente en dan druk ik het nog voorzichtig uit. We staan aan de vooravond van belangrijke keuzes. Deze keuzes hebben invloed op onze inwoners, de mensen die onze stad een warm hart toedragen. Het is voor mij persoonlijk de eerste periode in de raad waarbij mijn verbazing maar ook echte teleurstelling is ontstaan over de huidige situatie. Wat een drama voor onze gemeente....Besluiten van jaren geleden hebben impact op de huidige situatie, is er structureel niet het besef dat de uiteindelijke rekening van besluiten bij de burger komt, zijn de prestige projecten debet aan de huidige situatie of zijn we als gemeente harder geraakt dan andere gemeenten vanwege het inwonersaantal of zijn er andere oorzaken. Het zal een combinatie van factoren. Een ding staat voor boven water dat wij als gemeente raad en college het besef moeten hebben dat alle besluiten die we nemen met financiële consequenties het belastinggeld is dat wij als burgers iedere maand betalen. Dat geld voor aankoop en ontwikkeling van dure gebouwen, evenementen die gegeven worden maar ook de aankoop business Seats bij Fortuna. Het is niet een budget dat wij hebben, het is geld van de burger, onze inwoners. Genoeg over de situatie nu we zullen immers naar een oplossing moeten kijken. In ons verkiezingsprogramma hebben we aangegeven dat de financiën op orde krijgen een zeer belangrijk punt voor ons was. Het preventieve toezicht moest naar onze mening zsm verdwijnen en de financiële problemen moesten opgelost worden. De eerlijkheid gebied te zeggen dat we op dat moment wisten dat het begrotingstekort aanzienlijk was maar niet zo groot als het vraagstuk waar we nu voor staan. De bedragen verschilden van enkele miljoenen tot richting de 18 miljoen per jaar, zoals ook te lezen valt in de bestuurssamenvatting programmabegroting 2019. Op het moment dat er dan wel duidelijkheid kwam werd ook duidelijk dat de maatregelen er niet om liegen. De druk vanuit de toezichthouder (provincie) werd terecht groter, en de besluiten daarvoor moesten naar voren worden gehaald. Doe je niets dan wordt je uiteindelijk een artikel 12 gemeente waarbij de maatregelen nog rigoureuzer worden dan nu. In eerste instantie zijn er voorstellen gemaakt over het oplossen van het begrotingstekort. Hierin werden we vorige week nogmaals door de toezicht houder aangegeven dat de voorstellen niet allemaal gedekt waren met structurele inkomsten. Dat betekent nog een extra opdracht. Deze voorstellen doen pijn en zijn naar onze mening een afgeleide van een beleid waarbij de uitgaven veel te groot zijn geweest en er nu betaald moet worden door bijna alle burgers. Uiteindelijk ziet u dat er belastingverhogingen moeten plaatsvinden om compensatie op structurele basis mogelijk te maken. Dat is voor de VVD eigenlijk een punt waar we helemaal niet over willen nadenken. We willen economische ontwikkelingen een mooi leefklimaat en uiteindelijk belastingverlagingen. Maar de huidige situatie vraagt om vergaande maatregelen. We hebben als VVD ook meer malen gedacht moeten we hier wel mee gaan instemmen of moeten we gewoon tegen alles stemmen. We zagen hierin ook dat als we dat zouden doen en meer partijen dat zouden doen dat het probleem alleen maar groter zou worden met uiteindelijk een artikel 12 gemeente als einduitkomst. Voor de kijker thuis dat betekent dat je onder curatele komt te staan en de ingrepen nog groter worden dan ze nu zijn. Dan kom je op een punt dat je naar oplossingen gaat zoeken, helaas zijn structurele inkomsten voor het grootste gedeelte belastingverhogingen, zoals de, OZB, de hondenbelasting, en andere belastingen. Simpelweg is het gat in de begroting zo groot dat er geen andere oplossingen zijn.We hebben dan ook met lede ogen gezien dat er WOZ voorstellen liggen met 15% verhoging, hondenbelasting met 40-70% verhogingen. Wij hebben als partij gekeken wat betekent dat kijkend naar de stijging van WOZ, het is bizar hoog (dat is ook de reden van het indienen van het amendement waarbij we vragen dit de corrigeren wanneer er ruimte komt in de begroting). Dan de hondenbelasting, dat is feitelijk nog erger. Een hond wordt tusen de 40 en 70 % duurder. Iedere hondenbezitter vraagt zich af waarom moet ik wel betalen voor de hond en niet voor de kat of het paard of welk ander beest dan ook. Vanuit het gelijkheidsbeginsel begrijp wij dan ook niet dat er nog geen hond is geweest die hierin stappen heeft ondernomen.. kortom vindt de VVD dat dat echt niet kan hier zal een amandement voor ingediend worden. De volgende vraag waar moet dan wel op bezuinigd worden als de belastingen niet verhoogd Wat wij wel hebben gezien is dat er voor ruim 37,5 miljoen subsidies verstrekt worden. Laten we voorop stellen dat we niet alle subsidies willen verlagen of schrappen. We zien alleen grote verschillen in bedragen, organisaties en leden. Vinden we het reëel dat er zo’n verschillen ontstaan. Het antwoord is nee. Wij zijn van mening dat al deze subsidies zo verschillen dat het oneerlijk is en niet uit te leggen. Wij zagen daar ruimte om of de hondenbelasting te dekken of de WOZ te verlagen. Wij hebben als antwoord gekregen dat het geen structurele dekking zou zijn vanuit de subsidies. Dan worden in de voorstellen Artamuse, diverse andere verengingen en plekken geraakt. Wij vinden dat er zeker kritisch gekeken moet worden naar artamuze, het kan niet zo zijn dat het beeld ontstaat dat er meer geld naar de ene vereniging gaat of de compensatie per lid hoger is dan elders. Ook hierbij wil ik aangeven dat we in een overgangsfase terecht komen het stopt niet per direct maar we zullen toch moeten kijken naar een oplossing waarbij de gemeente een rol heeft maar ook de verenigingen zelf. Wij willen dan ook dat er kritisch gekeken kan worden naar het subsidiebeleid van de toekomst. Wij willen de portefeuille houder vragen een nieuw beleid te maken voor subsidies waarbij transparantie en een duidelijke richtlijnen de rode draad moeten zijn. Dan heb ik ook een brief gekregen van de voetbalclub in Born, dit gaat over een kunstgrasveld. Ook ik loop als vader van twee voetballende Jongens vaak in Born over het grasveld. Maar kom ook bij andere verenigingen in onze stad. Ook hierin komt het gelijkheidsbeginsel naar voren. Waarom heeft een club met net zoveel leden twee kunstgrasvelden en een vereniging als Born niet. We snappen als VVD dat ook verengingen moeten kijken naar schaalvergroting waardoor een professioneler wordt maar dat moet dan voor alle clubs gelden in onze gemeente. Daarnaast is het niet zozeer dat je perse een kunstgras wil hebben om er iedere week op te spelen, nee je wil een alternatief hebben bij slecht of koud weer. Ook hierbij zijn we van mening dat sporten heel belangrijk is en onze kinderen met de fiets naar het voetbalveld moeten kunnen gaan en niet met de auto omdat de afstand te groot is. Dat betekent niet 1 grote voetbalclub in onze gemeente dat werk niet en gaat nooit werken kijk naar de gesprekken over FC Limburg. Wij willen de verantwoordelijk wethouder vragen wanneer vv Born wel een kunstgrasveld kan krijgen. Dan parkeertarieven, het is te hopen dat je niet te vaak of te lang in het ziekenhuis komt te liggen want het parkeren lukt dan nog maar terug naar huis gaan wellicht niet meer. Wij begrijpen dat ook het structurele inkomsten zijn maar wij willen zodra de begroting weer de positieve kant opgaat zsm wordt gekeken naar het verlagen van deze tarieven en dat geldt ook voor het parkeerbeleid in Geleen en de totale gemeente. Ook hierin zullen wij een amendement mee indienen waarin dat is opgenomen. Voorzitter veel belangrijke besluiten die genomen moeten worden, de belangrijkste punten vanuit de VVD heb ik zojuist ingebracht. Wij gaan ervan uit dat er vele amendementen komen die onze punten raken waarbij we wellicht mooie kansen zien om zaken te verbeteren die nu op tafel liggen. Daarbij staan we open voor alle oplossingen die voorkomen dat de burger onevenredig hard geraakt wordt. Tot slot hebben we nog twee vragen over twee artikelen in de krant van de afgelopen week: in het eerste artikel konden we lezen dat met name grotere steden zoals Heerlen, Venlo en Sittard-Geleen financieel veel harder geraakt worden dan kleinere gemeenten. Wij willen de portefeuille houder vragen gezamenlijk met deze grotere gemeenten dit signaal te adresseren gezamenlijk met deze gemeenten bij de verantwoordelijke minister. Dan het tweede artikel, we hebben vandaag in het persbericht kunnen lezen dat het gemeentebestuur niet naar de oude markt gaat, onze vraag is hoeveel middelen komen er beschikbaar door dit besluit die gebruikt kunnen worden voor lasten verlaging. Dan komen we tot het slot van mijn betoog, en dat sluit aan bij de inleiding. We zullen ervoor moeten zorgen dat we problemen nu oplossen en dat gaan we ook doen. Maar we moeten ook zorgen dat de problemen niet terugkeren op termijn. Dat betekent zorgvuldige beslissingen en politieke discussies die richting oplossingen gaan waarbij we ons allen moeten beseffen, en meer dan ooit dat alle uitgaven geld van onze inwoners is waar wij zorgvuldiger dan ooit mee om moeten gaan"

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.