Nieuws van politieke partijen in Maastricht inzichtelijk

63 documenten

PARTIJ VEILIG MAASTRICHT DRAAGT ALAIN GARNIER VOOR ALS WETHOUDER

Partij Veilig Maastricht (PVM) Partij Veilig Maastricht (PVM) Maastricht 04-12-2023 18:59

Partij Veilig Maastricht draagt Alain Garnier voor als wethouder. Garnier is 38 jaar jong, getrouwd en trotse vader van een dochter en zoon.

Alain is al enkele jaren burgerraadslid voor Partij Veilig Maastricht en was campagneleider tijdens de verkiezingen.

Garnier werkte onder andere voor gemeente Riemst en is momenteel senior-communicatieadviseur voor gemeente Kerkrade.

Fractievoorzitter Tiny Meese: “Alain volgt Alex Meij op die wegens gezondheidsproblemen zijn taken neerlegde. Met Alain halen we een goede opvolger in huis. Hij is iemand die zich snel nieuwe vaardigheden eigen kan maken.“

Als de gemeenteraad van Maastricht instemt met deze voordracht, zal Alain met ingang van 19 december worden benoemd als wethouder sociale zekerheid, arbeidsmarktbeleid, armoedebeleid, gezondheid, en vastgoed & grondbeleid. Daarnaast is hij stadsdeelwethouder voor Maastricht-Noord.

Ook interessant - Discover this too

Partij Veilig Maastricht start spreekuur

STATEMENT OVER HANDHAVING EN BERICHT AAN PERS

Alain Garnier benoemd tot wethouder

Schriftelijke vragen inzake controle horeca op de 11e van de 11e

Partij Veilig Maastricht (PVM) Partij Veilig Maastricht (PVM) Maastricht 12-11-2023 13:20

Aan het college van Burgemeester en Wethouders

Maastricht, 12 november 2023.

Betreft: Schriftelijke vragen inzake controle horeca op de 11e van de 11e

Geacht college,

Op zaterdag 11 november jl. hebben wij het genoegen gehad om met carnavalsvrienden uit Duitsland en België verschillende steden te bezoeken in de Euregio i.v.m. de start van het carnavalsseizoen. Overal waar wij kwamen waren veel mensen op straat, in cafés en zalen. Hier werd volop carnavalsmuziek gedraaid. Het mooie aan de start van het carnavalsseizoen is het plezier en de verdraagzaamheid onder de mensen. Wat schetste onze verbazing: toen wij rond 16.00 uur bij een horecagelegenheid in de binnenstad van Maastricht aankwamen met onze gasten, en daar handhavers waren die kwamen waarschuwen dat de deur te vaak openging waardoor er geluidsoverlast was. Hier moest de horecaondernemer direct iets aan doen.

Hierover heeft Partij Veilig Maastricht de volgende vragen.

Bent u op de hoogte van controles op geluid in de middaguren op de 11e van de 11e? Zo ja, wie heeft hier opdracht voor gegeven?

Beseft u dat dit een verkeerd signaal is vanuit de hoofdstad van onze carnavalsprovincie, en dit niet uit te leggen is aan onze horeca die net deze dagen nodig heeft om het hoofd boven water te houden?

Bent u het met ons eens dat we met zulke regels notabene in de middaguren de carnavalscultuur in Maastricht naar de knoppen helpen? Zo nee, waarom niet, zo ja, wat gaat u doen om dit te voorkomen?

Tiny Meese van der Venne

fractievoorzitter Partij Veilig Maastricht

Ook interessant - Discover this too

Schriftelijke vragen m.b.t. veilige carnavalskarren

ex art. 47 vragen inzake welstandstoets uitbreiding terrassen

Art. 47 Vervolgvragen Tongerseweg

Schriftelijke vragen inzake wedstrijd MVV-RODA JC

Art.47 vragen m.b.t. bezoekersrestaurant Ad Mosam

Schriftelijke vragen inzake afsluiting extra kruisingen en bereikbaarheid school, ondernemers en inwoners Wolder

Schriftelijke vragen inzake geluidsnorm fanfares, muziekkorpsen en harmonieën tijdens de stadsprocessie

Partij Veilig Maastricht (PVM) Partij Veilig Maastricht (PVM) Maastricht 18-10-2023 10:02

Aan het college van Burgemeester en Wethouders

Maastricht, 18 oktober 2023

Betreft: Schriftelijke vragen inzake geluidsnorm fanfares, muziekkorpsen en harmonieën tijdens de stadsprocessie

Geacht college,

Via de voorzitter van het processie-comité Servaas-Slevrouwe kregen de muziekverenigingen de vraag welke geluidsnorm er wordt geproduceerd tijdens de deelname aan de stadsprocessie van Servaas-Slevrouwe.

In het kader van het vernieuwde evenementenbeleid is de Gemeente namelijk van mening dat bij de aangevraagde en bestaande route geluidscategorie 1 niet is toegestaan. Dit evenement zou alleen worden opgenomen in de jaaragenda evenement 2024 mits de geluidsnorm categorie 3 geldt. Partij Veilig Maastricht vindt dat het stadsbestuur doordacht en met gevoel voor de situatie regelgeving moet toepassen.

Hierover heeft Partij Veilig Maastricht de volgende vragen:

1. Klopt het dat u dit verzoek met de genoemde implicaties aan het processiecomité heeft verstuurd? Zo ja, bent u het met ons eens dat dit niet getuigt van inlevingsvermogen en dit onrust veroorzaakt?

2. Bent u het met ons eens dat de normen niet bedacht zijn om dit soort evenementen aan te tasten en deze gemaakt zijn voor heel andere evenementen? Zo ja, waarom wordt het dan toch opgelegd aan dit soort organisaties? Zo nee, waarom niet?

3. Bent u het met ons eens dat het stellen van eisen aan niet-mechanische muziek invloed heeft op tal van andere evenementen die hierdoor geraakt worden? Te denken valt aan reuzenstoet, de Groete Optoch, Intocht Sinterklaas etc.

4. Wat gaat u doen om de maatschappelijke onrust die dit teweegbrengt weg te nemen?

5. Bent u het met ons eens dat het toepassen van deze normen op niet-mechanische muziek strijdig is met de wet? Er is namelijk in het verleden een uitspraak gedaan over niet-mechanische muziek. Samengevat: niet-mechanische muziek kan door de wet niet beperkt worden doordat het volume niet nauwkeurig regelbaar is, zoals bij mechanische muziek wel het geval is.

Met vriendelijke groet,

Alain Garnier, Burgerraadslid

Tiny Meese, Fractievoorzitter

Ook interessant - Discover this too

Ex art. 47 vragen m.b.t. overtreding wet bodemsanering Tregaterrein

ex. art. 47 vragen Vertrek interim-directeur Sociaal Domein

Schiftelijke vragen over kerstwens ondernemers

ex art. 47 vragen m.b.t. bezuinigingen op huishoudelijke hulp

Art.47 vragen m.b.t. bezoekersrestaurant Ad Mosam

Schriftelijke vragen m.b.t. winsten en ontwikkelingen in de jeugdzorg

Kritiek Burgerlid Peter Vrehen op afschaffen gratis scootmobielen in De Limburger

SP SP Maastricht 20-04-2021 17:32

Gratis door Maastricht tuffen met je scootmobiel wordt per 1 juli verleden tijd. Er is kritiek: „De medische noodzaak telt niet langer mee.” Uitgerekend de scootmobiel-leverancier moet bepalen of iemand ‘uiterst beperkt mobiel’ is.

DOOR JOOS PHILIPPENS Scootmobielers zie je relatief veel in Maastricht, zo’n zeshonderd; in vergelijkbare steden zijn dat er gemiddeld vierhonderd. De gemeente stelt scootmobiels nu ‘gratis’ ter beschikking aan mensen die 19 euro betalen voor diverse soorten hulp. Er is geen prikkel om een goedkoop exemplaar te kiezen, de gebruikers willen graag een goede vering, een mooi uiterlijk en een grote actieradius. Een ongebruikte exemplaar inleveren? Waarom zou je? Nu Maastricht 27 miljoen euro tekortkomt op de begroting, vindt de gemeente dat ze te sociaal is geweest. Er komt dus een einde aan de gratis scootmobiel, ook omdat dit niet te verkopen zou zijn aan reizigers met Omnibuzz. Die betalen immers keurig naar rato van de reisafstand. Het principebesluit over de scootmobiels werd in november genomen, nu is de uitwerking gereed. Maastricht gaat per 1 juli experimenteren met een regeling die landelijk ongekend is. De scootmobieler kan voortaan kiezen uit drie modellen en betaalt naar draagkracht (ook drie categorieën). De armste mensen – met een inkomen tot 110 procent van de bijstand – betalen voor het eenvoudigste model scootmobiel straks ongeveer 14 euro per maand (inclusief verzekering), het duurste type kost hen 26 euro. Mensen met een hoger inkomen betalen 65 euro per maand voor de meest luxe scootmobiel. De gemeente stelt de klantbijdrage vast, die ‘ruimschoots past’ binnen de Nibud-normen. „Dat klinkt mooi, maar zo makkelijk is het niet voor mensen die van 1000 euro moeten rondkomen”, vindt SP-burgerraadslid Peter Vrehen. Hij komt op voor de scootmobielers, en met name de armste categorie, 60 procent van de gebruikers. „Er heerst paniek. De scootmobiels zijn hun benen. Dit is alweer een maatregel die hen treft. Sommigen zeggen: zonder scootmobiel is de lol er voor mij af.” Bijzonder is dat de leverancier voortaan moet bepalen of iemand ‘uiterst beperkt mobiel’ is. „Het is echt bizar dat niet langer de medische noodzaak meetelt”, vindt Vrehen. „Met de armste mensen moet je niet experimenteren. Beperk dat tot de mensen met meer inkomen. Of maak de medische indicatie wat strenger.” Vrehen verwacht rechtszaken. „Scootmobiels van individuele vergoeding naar algemene maatregel, dat lijkt wettelijk helemaal niet te kunnen.” De gemeente verwacht jaarlijks drie ton te besparen, vanaf 2024. Voor de huidige scootmobielers komt er een overgangstermijn, waardoor de bezuiniging dit jaar zo’n 75.000 euro is.

Bijdrage VVD op het Aanvalsplan armoede en schuldhulpverlening 2020-2024: De knoop ontwarren

VVD VVD Maastricht 08-10-2020 01:15

Voorzitter,

In het plan wordt met name de nadruk gelegd op het verzachten van armoede en al is dit een goed doel op zich, een stukje ambitie ontbreekt hier. Ik lees eigenlijk niet terug wat we nu anders gaan doen dan dat we in het verleden hebben gedaan om mensen uit de armoede te krijgen. De ambitie om de armoedegrens onder het landelijk gemiddelde te krijgen, gaan we met dit plan niet halen. Daar moeten we andere dingen voor doen dan die we in het verleden hebben gedaan. Ik heb het hier over ladders voor mensen, ladders om uit de armoede op te staan. Wij zien een nog grotere groep in de armoede komen door de huidige crises. Dit gaat ons een veel geld kosten maar wat nog erger is, zijn de situaties waar mensen in terecht komen.

Stel je voor dat je je kinderen niet een keer per jaar mee kunt nemen op vakantie, stel je voor dat je geen nieuw paar schoenen kunt permitteren. Dit kunnen hele heftige dingen zijn die -zoals het stuk ook beschrijft- een generationale armoede kan veroorzaken. Ik weet zeker dat niemand dit wil. Met een extra toeslag bestrijd je geen armoede, dat is armoede subsidiëren.

Wij hebben bijna 3700 mensen in de bijstand in Maastricht, daarbij komen nog meer dan 3000 mensen bij die gedeeltelijk niet meer kunnen werken. Tegelijkertijd komen we mensen te kort in de zorg, ICT en techniek. Een vreemde onbalans die we niet proberen recht te trekken. Als we armoede willen bestrijden, dan scholen we mensen om waarbij ze een fijne en goed betaalde baan kunnen krijgen. Zo creëren we een situatie dat er wel mogelijkheden zijn om op vakantie te gaan of nieuwe schoenen te kopen. Deze visie mis ik en daarom wil ik een voorstel doen om een goed begin te maken. Ik nodig de wethouder uit om een toezegging te doen voor het volgende:

·        Bij het armoedebeleid een kwalitatieve monitor te ontwikkelen voor onze populatie van mensen die onder 110% zitten van het sociaal minimum;

·        Voor dit onderzoek deze mensen te benaderen door middel van korte interviews met uiteraard representatief aantal;

·        De mensen hierbij uit te splitsen naar bijstand, arbeidsongeschikt, laag inkomen etc. Drie vragen zullen hier sowieso in terug moeten komen namelijk:

Vraag één, wat vindt u van het armoedebeleid van de gemeente Maastricht?

Vraag twee, welk cijfer geeft u voor de handvaten die de gemeente biedt zodat u zelf uit de armoede kunt opstaan?

Vraag drie, wat kan de gemeente u concreet aanbieden zodat u weer op eigen benen kunt staan en uit het armoedebeleid kunt opstaan?

Ik zou hier graag voor de kerst een voorlopige uitslag van willen zien.

Dank u wel.

Artikel 47 vragen hoogste huurstijging in 6 jaar

SP SP Maastricht 08-09-2020 17:27

De fractie van de SP is behoorlijk geschrokken van een publicatie in het Financieel Dagblad (*). Daarin staat dat - ondanks de crisis en ondanks de oproep tot een huurstop - dit jaar de hoogste huurverhoging in 6 jaar is ingevoerd. Onze fractie vraagt zich af of dit ook in Maastricht zo is. De vragen vind je hier  

 

Ariane Schut

Fractievoorzitter SP gemeente Maastricht

06-34.99.88.77

sp.ariane.schut@gmail.com

Zie ook: Persberichten

Bezuinigen: kijk ook naar jezelf

PvdA PvdA Maastricht 26-08-2020 09:17

De PvdA Maastricht wil meer weten over de inhuur van externen en de kosten van advies van de gemeente.. Als je zoveel moet bezuinigen als onze stad, mag je immers ook wel heel kritisch naar je eigen organisatie kijken.

Naar aanleiding van de discussie van maandag 24 augustus jl. in het kader van de prebegroting wil de PvdA graag voor de raadsvergadering van dinsdag 1 september a.s. daarom een overzicht van de volgende zaken:

1) Overzicht ontwikkeling in fte’s van het personeelsbestand van 2009 tot 2020 (exclusief externe inhuur);

2) Overzicht verdeling personeel (exclusief externe inhuur) over de verschillende gebieden/domeinen (sociaal, fysiek etc);

3) Overzicht van de leeftijdsopbouw van ons personeelsbestand;

4) Overzicht van de ontwikkelingen van de externe inhuur over de periode 2010  tot en met 2020, in percentages en in geld;

5) Overzicht verdeling externe inhuur over de verschillende gebieden/domeinen;

6) Hoeveel mensen zijn als stagiair of trainee aan de gemeente verbonden op jaarbasis?

7) Overzicht kosten advocatenkantoren en andere adviezen van externen over de periode 2014 tot en met 2019;

8) Hoe vaak is het middel “vacaturestop” in 2019 en 2020 ingezet om de kosten te beheersen? Over welke domeinen hebben we het dan?

9) Wat is het verloop van het ziekteverzuim in de organisatie tussen 2015 en nu? En wat doet u daar aan?

10) Het ministerie (Inspectie SZW) heeft eerder onderzoek gedaan naar de arbeidsomstandigheden in Maastricht. Zijn alle onderzoeken op dat gebied inmiddels afgerond? Zo ja, wat waren de conclusies? Wat doet u met de conclusies? Kunnen we deze rapporten ontvangen?

11) Hoe staat het met de zaak die nav de spionage affaire speelt bij de Autoriteit Persoonsgegevens? Is deze afgerond? Zo nee, waarom niet?

Het bericht Bezuinigen: kijk ook naar jezelf verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Uitvoering motie 1 miljoen bomenplan

SP SP D66 CDA Maastricht 16-08-2020 11:35

De gemeenteraad heeft op 2 juli 2019 een motie aangenomen van de Liberale Partij Maastricht, mede ingediend door het CDA, D66 en SP, waarin de gemeente wordt opgeroepen actief deel te nemen aan het 1 miljoen bomenplan van de provincie Limburg en hieruit minimaal 3000 bomen in Maastricht te planten binnen de periode van drie jaar.

De gemeente Weert gaat maar liefst 100.000 bomen vanuit het 1 miljoen bomenplan planten in vier jaar tijd. Maar hoe staat het met de plannen van Maastricht? Daarover is o.a. door de SP een aantal vragen gesteld.

De vragen lees je hier beneden.

 

Ariane Schut

Fractievoorzitter SP gemeente Maastricht

06-34.99.88.77

sp.ariane.schut@gmail.com

Artikel 47 vragen inzake verplichting tot bewoning nieuwbouwwoning

SP SP GroenLinks PvdA Maastricht 16-08-2020 11:32

In 2019 hebben wij, samen met GroenLinks een motie ingediend om te onderzoeken of invoering van een woonplicht in Maastricht wenselijk is. Dat onderzoek is uiteindelijk niet gedaan door het college.

Inmiddels staan steeds meer gemeenten niet meer toe dat beleggers nieuwbouwwoningen kopen om te verhuren. Afgelopen jaren hebben reeds 20 gemeenten kopers verplicht tot het zelf bewonen van het huis. Op deze manier worden woningen ook betaalbaarder voor particulieren met een smallere beurs.

Minister Ollengren (Binnenlandse zaken) overweegt momenteel zelfs een woonplicht voor geheel Nederland voor bestaande bouw.

De fractie heeft samen met de PvDA daarom een aantal vragen gesteld aan het college over het invoeren van een woonplicht in Maastricht.

De vragen lees je hier beneden.

 

Ariane Schut

Fractievoorzitter SP gemeente Maastricht

06-34.99.88.77

sp.ariane.schut@gmail.com

Inhuur van externen door de gemeente: hoe zit dat?

PvdA PvdA Maastricht 14-08-2020 14:09

In Binnenlands Bestuur stond een artikel over de uitgaven van inhuur van externen die in veel gemeenten zou afvlakken.[1] Als dat ook in Maastricht het geval zou zijn, zou dat een goede zaak zijn. De stad moet immers fors bezuinigingen. Uit het onderstaande plaatje blijkt echter dat Maastricht in 2019 maar liefst 14,5 miljoen euro per jaar uitgeeft aan de inhuur van externen. Ook laat het plaatje een stijgende lijn zien. Hoewel dit bovenwettelijk is en over een zeer hoog bedrag gaat, zien wij in uw prebegroting geen enkele aanzet om dit enorme getal te verminderen.

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/inhuur-van-externen-door-de-gemeente-hoe-zit-dat/

Het verbaast de PvdA Maastricht enigszins, ook omdat wij vernemen dat bijvoorbeeld in het sociaal domein sommige mensen inmiddels al vier jaar via dure bureau’s worden ingehuurd. Een organisatie die op de kleintjes moet letten zou hier toch zeker stappen moeten zetten. Bovendien ligt er een motie van onder meer de PvdA die het college al eerder de opdracht heeft gegeven de inhuur van externen terug te brengen. Daarnaast vraagt de PvdA zich af wat het college van het voorstel vindt om een vacaturestop in te voeren om zo de financiën beter onder controle te krijgen.[2]

Manon Fokke en Maren Slangen stellen daarom de volgende vragen aan het college:

Hoe hoog is de schatting van de inhuur van externen voor 2020 (de eerste bestuursrapportage met peildatum 1 juli is immers in de maak, dus de eerste cijfers zouden bekend moeten zijn) Gaat u kijken hoe u de inhuur van externen kunt terugbrengen? Er is immers een motie aangenomen. Waarom is er de afgelopen jaren niet net als andere gemeenten actief op ingezet om de inhuur van externen terug te brengen? Waarom is dit geen onderdeel van de prebegroting? Heeft u een vacaturestop overwogen? Waarom wel, waarom niet?

 

[1] https://www.binnenlandsbestuur.nl/ambtenaar-en-carriere/nieuws/uitgaven-externe-inhuur-vlakken-af.14164134.lynkx

[2] https://www.limburger.nl/cnt/dmf20200810_00171132/maastricht-bezuinigt-vooral-op-subsidies-maar-waarom-komt-de-stad-niet-met-een-vacaturestop

Het bericht Inhuur van externen door de gemeente: hoe zit dat? verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.