Nieuws van politieke partijen in Steenwijkerland inzichtelijk

14 documenten

Installatie ons nieuwe fractielid Bert Beltman

VVD VVD Steenwijkerland 05-11-2019 10:45

Op 5 november 2019 is voorafgaand aan de begrotingsvergadering ons nieuwe fractielid Bert Beltman geinstalleerd. Hiermee is onze fractie na het vertrek van Wim weer volledig.

Bert geeft hierop zijn eigen reflectie:

Op vijf november was het zover. Om twee uur opende Rob Bats de raad en een kwartier later werd ik beëdigd.

Vanzelfsprekend, een vast ritueel. De griffier leest een tekst en ik beloof de burgemeester (en daarmee alle inwoners van Steenwijkerland) mijn stinkende best te doen. Aansluitend de felicitaties van al mijn nieuwe collega’s.

Het ritueel grijpt terug in onze parlementaire democratie. Een poldermodel wat in eeuwen wortelt in onze traditie van Waterschappen. De raad van de gemeente, de politieke arena waarin onze veelkoppige samenleving bijeenkomt, discussieert en besluit. Prachtig om daar onderdeel van uit te maken.

Mijn persoonlijke ambitie? Naast de reguliere onderwerpen die nodig zijn om Steenwijkerland nog beter te laten draaien hoop ik een bijdrage te leveren aan de communicatie tussen inwoners en overheid. Dus, wanneer in 2022 meer mensen het gemeentehuis weten te vinden en wanneer meer ambtenaren naar buiten gaan, ben ik een blij mens.

Overigens, ben ik, taalkundig geïnspireerd door de Romeinse senator Cato Maior, van mening dat er aan de koude kant van de Markt een warme museale, culturele en educatieve wand moet verschijnen.

Motie lastenbeperking inwoners

VVD VVD Steenwijkerland 05-11-2019 00:12

Het college had in de begroting een lastenverzwaring opgenomen voor 2020 én tevens een extra stelpost opgenomen voor lastenverzwaring inwoners voor 2021 en daarna. De VVD had het liefst helemaal geen lastenverzwaring opgenomen, maar gezien de lastige financiele situatie van gemeentes in Nederland in het algemeen en Steenwijkerland in het bijzonder ziet ook onze fractie geen andere keuze, zonder aan de basis voorzieningen of dienstverlening van Steenwijkerland te komen.

https://steenwijkerland.vvd.nl/nieuws/37232/motie-lastenbeperking-inwoners

Zoals in de bijdrage van de fractievoorzitter al benoemd; als de VVD alleen de begroting had mogen samenstellen had deze er anders uitgezien, zonde lastenverzwaring, maar andere keuzes die wellicht weerstand hadden opgeroepen. Echter zo is de werkelijkheid niet in ons land. In een coalitie maken we met elkaar keuzes.

We zien echter wel mogelijkheden van financiele positieve effecten in 2020 op bv bedrijfsvoering, maar wellicht ook temporisatie van projecten als gevolg van stikstofdepositie. Deze eventuele voordelen willen wij in 2020 niet in investeringen omzetten, maar dan ten gunste laten komen van de inwoners als compensatie van de lastenverzwaring.

Bovendien accepteren we geen extra lastenverzwaring voor 2021 en daarna, dat moet uit de begroting. Mocht de financiele situatie in 2020 nadeliger zijn dan verwacht, dan moet het college de oplossing echt zoeken binnen de financiele uitgangspunten van het coalitieakkoord.

Hiertoe heeft de VVD, samen met de coalitiepartijen een motie opgesteld, die is aangenomen:

Motie: Beperking lastenverzwaring inwoner programmabegroting 2020-2023

Op dit moment ligt de meerjarenbegroting gemeente Steenwijkerland voor, waarin ook een lastenverzwaring voor inwoners is opgenomen. Het college heeft deze moeilijke keuze moeten maken omdat zij na de interne herprioritering waar al 2 miljoen bezuinigd is, op dit moment geen rigoureuze maatregelen wil nemen, omdat dan de basisvoorzieningen/dienstverlening die men voor Steenwijkerland gewenst acht geraakt zou worden.

We begrijpen dat het college de huidige programmabegroting heeft voorgelegd zoals nu gepresenteerd. We zien echter ook dat de financiële werkelijkheid niet stil staat en er door septembercirculaire en Rijk wellicht weer gunstigere perspectieven ontstaan, terwijl er ook verontruste financiële ontwikkelingen zijn als overschrijdingen in het Sociaal Domein.

We zien ook dat het budget bedrijfsvoering in 2019 wederom geld overhoudt, waarbij we de keuze respecteren dat het budget voor 2020 nodig is gezien de reorganisatie die dan vorm krijgt en de verwachte invulling van daarbij noodzakelijke vacatures, maar waarbij we wel scherp willen blijven monitoren of dit ook noodzakelijk blijkt te zijn in 2020.

Overwegende dat:

1.       Het college al pro-actief door flinke herprioritering 2 miljoen heeft bezuinigd.

2.       De septembercirculaire 2019 laat zien dat de financiële effecten die verwacht worden voor 2020 en daarna aanzienlijk gunstiger zijn dan nu verwerkt is in de begroting, maar om begrotingstechnische regels wij dit niet kunnen/mogen verwerken in de meerjarenbegroting.

3.       Het Sociaal Domein in 2019 een overschrijding van 600.000 euro laat zien, waarvan de structurele effecten nu nog niet inzichtelijk zijn en er ook nog andere onzekerheden in de begroting zijn opgenomen.

4.       Het Rijk samen met de VNG de trapoptrapaf systematiek gaat aanpassen (unaniem aangenomen met een motie bij de landelijke Algemene Beschouwingen), waar naar verwachting gunstigere effecten voor de gemeenten te verwachten zijn en uitvoeringstaken en ontvangen accres meer in balans gebracht worden en gemeenten meerjarig meer financiële zekerheid kunnen krijgen.

5.       We nu in de situatie zitten dat we een sluitende begroting moeten leveren, waarbij we bovenstaande overwegingen niet allemaal in de begroting kunnen verwerken.

Hiervoor dragen wij het college op:

1.      Indien uit de najaarsnota 2020 blijkt dat er een structureel overschot op de bedrijfsvoering is, dit overschot aan te wenden voor een beperking van de lastenverzwaring van inwoners en ondernemers in 2021 en de jaren erna.

2.      Indien blijkt dat er, in het algemeen, structurele ruimte beschikbaar is in de meerjarenbegroting 2021-2024, deze ruimte, bij voorrang, aan te wenden voor een beperking van de lastenverzwaring van inwoners en ondernemers in 2021 en de jaren erna.

3.      Bij eventuele tegenvallende financiële resultaten in 2020 of daarna, de oplossing te zoeken binnen de financiële uitgangspunten van het coalitieakkoord en niet over te gaan tot lastenverzwaring voor de inwoners en ondernemers, zoals nu verwoord bij de stelpost ‘verhogen overige belastingen en heffingen’ in de begroting.

4.      In de gemeenschappelijke regelingen het gesprek aan te gaan over taakstelling lastenverlaging conform trapop-trapaf systematiek in de bijdrage van de gemeente Steenwijkerland.

En gaat over tot de orde van de dag

5 november 2019

Verlenging ombudsfunctie sociaal domein Steenwijkerland in begroting

VVD VVD CDA PvdA Steenwijkerland 12-07-2019 09:24

Sinds 2018 heeft Steenwijkerland een ombudsfunctie voor het sociaal domein. De kosten van deze functie waren niet opgenomen in de Perspectiefnota. Samen met CDA, CPB en PvdA heeft de VVD een motie ingediend om voor de komende drie jaar deze functie in de begroting op te nemen. Dit onder voorbehoud van de uitkomst van de evaluatie en de daaruit voortvloeiende keuze van de raad. Indien deze functie positief effect heeft voor Steenwijkerland (en daar lijkt het nu al wel op) zijn er dan in ieder geval geen financiële beperkingen om de functie voort te zetten. De VVD heeft hier zich al jaren hard voor gemaakt, voormalig raadslid Bertine Kuperus heeft haar raadsperiode na jaren pleiten voor deze functie af kunnen sluiten met de besluitvorming rondom deze functionaris.

Voor VVD is lokale lastenverzwaring nu niet aan de orde

VVD VVD Steenwijkerland 11-07-2019 09:34

Afgelopen dinsdag is de Perspectiefnota in de gemeenteraad besproken, waarbij de meerjarenbegroting op dit moment nog niet sluitend is. Dit voornamelijk door de gestegen kosten in de Jeugdhulp. Vele oplossingen worden door diverse fracties voorgesteld, waaronder verhoging van de lokale lasten. Voor de VVD is dat op dit moment absoluut niet aan de orde!

Gezien het huidige financiële beeld zullen we in de toekomst scherpe keuzes moeten maken. Voor de VVD dient dan in ieder geval helder te zijn:

1. de beantwoording van de financiële vragen van de VVD bij de bespreking van de Perspectiefnota

2. op welke wijze dragen ook de gemeenschappelijke regelingen bij aan de bezuinigingsdoelstellingen van alle gemeente en wat kan het effect zijn voor onze gemeente?

3. Focussen op plannen en ambtelijke inzet op deze focuspunten, uitvoeren wat de ambitie is en niet teveel nieuwe zaken er bij

4. Als we dan de begroting nog niet rond hebben, opnieuw kijken naar ambities en kijken of daar keuzes in gemaakt moeten worden, wellicht met het schuiven in de tijd

Dat zijn de keuzes waar wij als VVD-fractie voor staan, want lastenverzwaring voor onze inwoners en bezoekers is op dit moment voor ons niet aan de orde.

Algemene beschouwing PPN 2020

ChristenUnie ChristenUnie Steenwijkerland 09-07-2019 21:12

https://steenwijkerland.christenunie.nl/k/n6156/news/view/1277982/155984/ballon_cu_transpartant.pngJantina Drijfhout, Fractievoorzitter van de Christen Unie Steenwijkerland sprak deze beschouwing uit op dinsdag 9 juli 2019. PPN staat voor de PersPectief Nota, de voorloper van de begroting die in november vastgesteld moet gaan worden.

Voorzitter,

Hoe kijken we naar onze gemeente? Wat is bereikt, wat vinden we hier van. Wat gaan we de komende periode doen?! Daar gaat het vandaag over.

Wat voor gemeente willen we zijn? En hoe bouwen we aan deze gemeente in het besef dat besluiten nu mede de toekomst bepalen van onze jongeren. Hoe laten we onze gemeente aan hen achter? De samenleving is niet maakbaar. Door ons werk in de gemeenteraad faciliteren en stimuleren we wel de richting die we op willen gaan.

De vraag wat voor gemeente wil je zijn wordt des te prangender als je een PPN voorgelegd waarin veel keuzes worden gemaakt. Een herijking van 2 miljoen en beleidsarm als het gaat om nieuwe investeringen. En toch willen we onze ambities in stand houden. Hoe gaan we dat de komende jaren doen.

Meer lezen? Zie het bijgevoegde document.

De samenvatting:

https://steenwijkerland.christenunie.nl/k/n6156/news/view/1277982/155984/algemene-beschouwing-ppn-2020.html

Interpellatiedebat en motie van wantrouwen

CDA CDA GroenLinks D66 VVD Steenwijkerland 19-06-2019 08:09

Gisteravond werd op verzoek van de vier oppositiepartijen CDA Steenwijkerland, CPB Steenwijkerland, GroenLinks Steenwijkerland en D66 Steenwijkerland een interpellatiedebat aangevraagd. Een middel dat niet vaak toegepast wordt. Namens de CDA fractie voerde Steven Boersma het woord. We vroegen hem na afloop van het debat om een reactie. Waarom vroegen jullie een interpellatiedebat aan? Na de raadsvergadering over de huisvesting van de sociale dienst, kwamen er bij ons, maar ook bij de andere oppositiepartijen, vermoedens dat er informatie achtergehouden was. We wilden weten of dit al dan niet bewust gebeurd is. Een interpellatiedebat is best een zwaar middel, waarom kozen jullie niet voor bijvoorbeeld schriftelijke of mondelinge vragen? Het is inderdaad een zwaar middel, maar het achterhouden van informatie is ook niet iets kleins. Door een interpellatiedebat kun je zowel met raadsleden onderling, als ook met de wethouder, de discussie aangaan. Wanneer er onduidelijkheden zijn, kun je ter plekke om extra duidelijkheid vragen. Ook krijg je zo een goed beeld hoe ook de andere partijen, in dit geval met name de coalitiepartijen er in staan. Was er inderdaad informatie achtergehouden? Ja, wethouder Bijl van BGL heeft toegegeven dat er informatie voor de raadsvergadering bekend was, die niet naar de raad gestuurd is. Dat ging om de vraagprijs van het pand waar de IGSD nu in zit. Dit pand kostte volgens de wethouder tijdens de raadsvergadering nog 3 miljoen euro, terwijl ze op datmoment al wist dat de vraagprijs al gedaald was naar 2,5 miljoen euro. Het verzoek om de vraagprijs van het pand kwam voort uit een door de raad breed aangenomen amendement van de VVD in januari. Was dat het enige wat er niet goed was gegaan? Nee, dat was niet het enige. Er was ook nog een vraag over het al dan niet inzichtelijk zijn van een taxatierapport voor raadsleden. Voor de raadsvergadering was Gidion Hoorn van de CPB bij de griffie geweest om dit rapport in te zien, maar er werd aangegeven dat er geen rapport in te zien was, terwijl de wethouder in de politieke markt had aangegeven dat er wel een rapport zou zijn. Na de raadsvergadering was ons raadslid Gerrit Vinke er ook nog geweest en die kreeg ook te horen dat er geen rapport te zien was. Maar twee dagen na zijn bezoek, bleek er ineens wel een rapport te zijn en dat rapport had een datum van 20 februari. Hoe reageerde de wethouder hierop? De wethouder hield eerst voet bij stuk en zei dat het rapport inzichtelijk was geweest voor raadsleden. Echter, na de verklaring van zowel Gidion Hoorn, als Gerrit Vinke, moest ook zij toegeven dat het niet in te zien was geweest voor raadsleden en dat ze dat ook al wel gehoord had. Toch een opvallende draai. Het debat mondde, na een lange schorsing, uit in een motie van wantrouwen, waarom? Op basis van de antwoorden van de wethouder hadden wij geen vertrouwen meer dat de wethouder dit dossier tot een goed einde gaat brengen. De wethouder heeft, of het nou bewust is of niet, informatie achtergehouden die van essentieel belang is geweest in de discussie. Dat vinden wij onacceptabel. Een politieke doodzonde. En daar past wat ons betreft dan ook maar een conclusie bij. Een motie van wantrouwen. Dat we zelfs steun kregen van Wim Stapel van de VVD, een coalitiepartij, gaf wel aan dat dit ook binnen de coalitie duidelijk is geworden dat hier zaken echt niet goed zijn gegaan. Hoe gaat het nu verder? Er was geen meerderheid voor de motie, dus de wethouder mag verder. Maar er is wel een duidelijk signaal afgegeven, dit moet niet nog een keer gebeuren. Daar zullen we als CDA ook scherp op blijven. Uiteindelijk is het gemeenschapsgeld wat we uitgeven, dat willen we wel op een volledige enverantwoorde manier doen.

Interpellatiedebat en motie van wantrouwen

CDA CDA GroenLinks D66 VVD Steenwijkerland 19-06-2019 08:09

Gisteravond werd op verzoek van de vier oppositiepartijen CDA Steenwijkerland, CPB Steenwijkerland, GroenLinks Steenwijkerland en D66 Steenwijkerland een interpellatiedebat aangevraagd. Een middel dat niet vaak toegepast wordt. Namens de CDA fractie voerde Steven Boersma het woord. We vroegen hem na afloop van het debat om een reactie. Waarom vroegen jullie een interpellatiedebat aan? Na de raadsvergadering over de huisvesting van de sociale dienst, kwamen er bij ons, maar ook bij de andere oppositiepartijen, vermoedens dat er informatie achtergehouden was. We wilden weten of dit al dan niet bewust gebeurd is. Een interpellatiedebat is best een zwaar middel, waarom kozen jullie niet voor bijvoorbeeld schriftelijke of mondelinge vragen? Het is inderdaad een zwaar middel, maar het achterhouden van informatie is ook niet iets kleins. Door een interpellatiedebat kun je zowel met raadsleden onderling, als ook met de wethouder, de discussie aangaan. Wanneer er onduidelijkheden zijn, kun je ter plekke om extra duidelijkheid vragen. Ook krijg je zo een goed beeld hoe ook de andere partijen, in dit geval met name de coalitiepartijen er in staan. Was er inderdaad informatie achtergehouden? Ja, wethouder Bijl van BGL heeft toegegeven dat er informatie voor de raadsvergadering bekend was, die niet naar de raad gestuurd is. Dat ging om de vraagprijs van het pand waar de IGSD nu in zit. Dit pand kostte volgens de wethouder tijdens de raadsvergadering nog 3 miljoen euro, terwijl ze op datmoment al wist dat de vraagprijs al gedaald was naar 2,5 miljoen euro. Het verzoek om de vraagprijs van het pand kwam voort uit een door de raad breed aangenomen amendement van de VVD in januari. Was dat het enige wat er niet goed was gegaan? Nee, dat was niet het enige. Er was ook nog een vraag over het al dan niet inzichtelijk zijn van een taxatierapport voor raadsleden. Voor de raadsvergadering was Gidion Hoorn van de CPB bij de griffie geweest om dit rapport in te zien, maar er werd aangegeven dat er geen rapport in te zien was, terwijl de wethouder in de politieke markt had aangegeven dat er wel een rapport zou zijn. Na de raadsvergadering was ons raadslid Gerrit Vinke er ook nog geweest en die kreeg ook te horen dat er geen rapport te zien was. Maar twee dagen na zijn bezoek, bleek er ineens wel een rapport te zijn en dat rapport had een datum van 20 februari. Hoe reageerde de wethouder hierop? De wethouder hield eerst voet bij stuk en zei dat het rapport inzichtelijk was geweest voor raadsleden. Echter, na de verklaring van zowel Gidion Hoorn, als Gerrit Vinke, moest ook zij toegeven dat het niet in te zien was geweest voor raadsleden en dat ze dat ook al wel gehoord had. Toch een opvallende draai. Het debat mondde, na een lange schorsing, uit in een motie van wantrouwen, waarom? Op basis van de antwoorden van de wethouder hadden wij geen vertrouwen meer dat de wethouder dit dossier tot een goed einde gaat brengen. De wethouder heeft, of het nou bewust is of niet, informatie achtergehouden die van essentieel belang is geweest in de discussie. Dat vinden wij onacceptabel. Een politieke doodzonde. En daar past wat ons betreft dan ook maar een conclusie bij. Een motie van wantrouwen. Dat we zelfs steun kregen van Wim Stapel van de VVD, een coalitiepartij, gaf wel aan dat dit ook binnen de coalitie duidelijk is geworden dat hier zaken echt niet goed zijn gegaan. Hoe gaat het nu verder? Er was geen meerderheid voor de motie, dus de wethouder mag verder. Maar er is wel een duidelijk signaal afgegeven, dit moet niet nog een keer gebeuren. Daar zullen we als CDA ook scherp op blijven. Uiteindelijk is het gemeenschapsgeld wat we uitgeven, dat willen we wel op een volledige enverantwoorde manier doen.

Verbeter aanpak laaggeletterdheid nu | Steenwijkerland

GroenLinks GroenLinks Steenwijkerland 13-03-2019 00:00

Twee voorstellen van GroenLinks om de laaggeletterdheid in Steenwijkerland aan te pakken, krijgen de steun van wethouder Trijn Jongman.

GroenLinks-raadslid Aletta Makken heeft gisteravond in de gemeenteraadsvergadering een vurig pleidooi gehouden voor het verbeteren van de aanpak van de forse laaggeletterdheid in Steenwijkerland. Op verzoek van GroenLinks kwam wethouder Jongman daarop over de brug met twee toezeggingen: het aanpassen van de documenten van de gemeente en het verbeteren van een speciale toolkit.

Met dat laatste kunnen niet alleen professionals herkennen of iemand met een forse taalachterstand kampt, maar kan iedereen in de nabijheid van laaggeletterden dat ontdekken. Deze toolkit is er ook al op het gebied van huiselijk geweld en kindermishandeling. GroenLinks wil dat de bestaande toolkit tegen laaggeletterdheid wordt verbeterd, zodat die niet alleen bruikbaar is voor professionals.

Heldere pictogrammen

Makken vroeg nadrukkelijk aan de wethouder wat de gemeente zelf gaat doen om laaggeletterden tegemoet te komen. Makken: “Past de gemeente de website aan met heldere pictogrammen? Is de wethouder bereid om de ambtelijke stukken in gemakkelijk leesbare taal te gaan schrijven, zodat die voor iedereen toegankelijk zijn? Als wij, als gemeente, zeggen dat wij wat willen doen aan laaggeletterdheid, dan zullen wij zelf ook aanpassingen moeten gaan doen. De Vereniging Nederlandse Gemeenten heeft in samenwerking met de Stichting Lezen en Schrijven liefst 555 voorbeeldteksten ter beschikking voor alle gemeenten. Deze geweldige teksten zijn gewoon te downloaden en aan te passen aan onze eigen gemeente.”

 

Wethouder Jongman gaf uiteindelijk toe actie te ondernemen om de website en de documenten toegankelijker te maken voor laaggeletterden. Ook wil ze aan de slag gaan met de toolkit. Daarop kreeg ze ook van GroenLinks de steun voor haar meerjarenbeleid.

 

Meer informatie: Lezen en schrijven

CDA wil lagere OZB voor verenigingen in Steenwijkerland

CDA CDA Steenwijkerland 22-11-2018 19:06

Het CDA in Steenwijkerland heeft vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. De partij wil weten of het college bereid is de onroerendezaakbelasting te verlagen voor sportverenigingen en muziekverenigingen. Aanleiding is het amendement dat in de Tweede Kamer is aangenomen en dat gemeenten de vrijheid biedt om voor sportaccommodaties, dorpshuis en andere sociaal belang behartigende instellingen, een lager belastingtarief te hanteren. “Gemeenten krijgen hiervoor zelf de ruimte om een afweging te maken”, ligt fractievoorzitter Jan Vredenburg toe. “Gemeenten zijn daarbij vrij om aanvullende voorwaarden te stellen voor toepassing van het tarief voor woningen, zoals dat het moet gaan om sportaccommodaties voor niet-commerciële sportclubs, of dat het moet gaan om algemeen nut beogende instellingen, anders dan de gemeente zelf.” Het gaat om een lager tarief voor bijvoorbeeld sportverenigingen, muziekverenigingen en scouting. Binnen een sector mag echter geen onderscheid worden gemaakt. De gemeente kan ook van de nu geboden gelegenheid gebruik maken als een dorps- of buurthuis is gevestigd in een multifunctioneel centrum of een multifunctionele accommodatie. “Dit zijn allemaal verenigingen die van belang zijn voor de sociale cohesie in Steenwijkerland”, aldus Vredenburg. “Wij vinden het onrechtvaardig dat die meer betalen dan een huishouden in de gemeente en we hopen dan ook dat het college met een voorstel gaat komen om dit aan te passen.”

De algemene beschouwingen in de Steenwijkerlandse politieke arena ....

ChristenUnie ChristenUnie Steenwijkerland 14-11-2018 20:51

https://steenwijkerland.christenunie.nl/k/n6156/news/view/1234786/155984/Begroting SteenwijkerlandTijdens de algemene beschouwingen heeft de ChristenUnie aangegeven zich erg te herkennen in de aangegeven prioriteiten in de begroting. Ook heeft de ChristenUnie aandacht gevraagd voor een paar nieuwe onderwerpen. Een samenvatting van de algemene beschouwingen.

Vandaag bespreekt de gemeenteraad de begroting voor 2019. Wij herkennen veel van onze prioriteiten:

Er zijn extra investeringen gepland voor duurzaamheid. Onze schepping is te waardevol en ook komende generaties moeten van deze schepping kunnen blijven genieten. Besluiten moeten we niet uitstellen naar toekomstige generaties. De keuze voor een wijkgerichte aanpak als het gaat om het energieadvies als bij het maken van het warmtetransitieplan. Iedereen moet hiervan profiteren, ook inwoners met een lager inkomen. We zetten extra in op de aanpak van laaggeletterdheid. We investering extra in ons minimabeleid. Want iedereen doet en telt mee. Hierbij is speciale aandacht voor kinderen in armoede. De extra investering in het actieprogramma Gezonde leefstijl. De basisschool in Tuk komt er en ook wordt de eerste fase van het Integraal Huisvestigingsplan uitgevoerd. We gaan in 2019 aan de slag met een strategische agenda ouderen. De extra investeringen in het “Steenwijkerlands model” , voor meer participatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en het creëren van meer werkgelegenheid .

Meer lezen? Zie de bijgevoegde documenten ....

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.