Een ander onderwerp dat veel mensen bezig houdt is het STADHUIS. In de vorige bestuursperiode was de ChristenUnie heel betrokken bij pogingen tot renovatie van het bestaande stadhuis. Begin dit jaar is gebleken dat dit geen optie meer was. Wellicht niet eens om het bedrag dat er eventueel mee gemoeid was, maar ook om de weerstand die we als werkgroep overal tegen kwamen. Feit is dat de werkgroep zonder verder raadsbesluit is opgeheven, de plannen voor renovatie zijn afgeblazen en het college (zonder inbreng van de raad) heeft besloten om een deel van de organisatie te huisvesten in het Rabo-bank gebouw aan de Verkeerstorenweg. Hergebruik van bestaande gebouwen is voor de ChristenUnie nog steeds een belangrijk uitgangspunt vanwege onze visie op duurzaamheid. In dit akkoord is opgenomen dat we de totale organisatie, voor zover het niet de publieksfuncties betreft naar de Rabobank verhuizen, inclusief het Sociale Domein. Voor de publieksfuncties wordt gedacht aan 2 punten: 1 in Julianadorp en 1 in het nog nieuw te bouwen Halter Bellevue. We kopen niet, maar huren om daarmee uiteindelijk flexibel in te kunnen spelen op veranderende omstandigheden. Nu al wordt geïnvesteerd in service aan huis (paspoorten enz.), dus die algemene publieksfuncties worden kleiner, uitgezonderd de publieksfuncties van het Sociale Domein. We willen graag versterking van het wijkgericht werken, waardoor ook de noodzaak voor een uitgebreide publieksfunctie hiervoor minder wordt. een mix dus van hergebruik bestaande gebouwen, kleinschalige nieuwbouw in een huurvariant. Daarmee verwachten we dat er een einde komt aan 25 jaar gesteggel over de plek en de omvang van een nieuw stadhuis. Ik hoop dat ook van harte.
4.9 HUISVESTING AMBTENAREN EN DIENSTVERLENING
De ingezette koers voor bestuurlijke vernieuwing betekent ook dat we een einde gaan maken aan
het slepende dossier over de huisvesting van ambtenaren, de plek van waaruit onze gemeentelijke
dienstverlening plaatsvindt. Een dossier dat onze organisatie al 25 jaar in de greep houdt. We willen
het vertrouwen terugwinnen van inwoners, ambtenaren en partners. Daar hoort bij dat we allemaal
over onze schaduw heen stappen. Dat we keuzes maken en vooruitgaan.
De langdurige discussie over de gemeentelijke huisvesting komt daarom deze periode tot een einde.
We erkennen dat té lang over dit dossier is gesproken, de ratio uit het oog is verloren en dat vanuit
emotie de discussie gevoerd is. Een pijnlijke constatering en tegelijkertijd een positief gevoel dat het
‘stadhuisdossier’ niet langer de agenda van de gemeente bepaalt. We gaan onze ambities
waarmaken. Vanuit realisme, passend bij de financiële ruimte die er is en in ogenschouw genomen
de belangen van inwoners, ambtenaren en vanuit politieke opvattingen.
De oplossingsrichting heeft het volgende kader:
Goede bereikbaarheid van inwoners en bezoekers is uitgangspunt, met name voor de front –
office en publieke vergaderingen;
Adequate huisvesting van ambtenaren is een gedeelde verantwoordelijkheid;
De huidige exploitatielasten van circa € 1,6 miljoen zijn taakstellend en maximaal;
Ambities in de binnenstad worden waargemaakt;
Onderscheid is mogelijk in:
o Back – office & bestuur (college)
o Front – office (inclusief voorzieningen sociaal domein)
Zichtbaarheid van publieke bijeenkomsten / vergaderingen. Hierbij hoort ook een
representatieve ontvangstlocatie en trouwzaal;
Elke tijdelijke oplossing mag een permanente oplossing niet in de weg staan of moet bij
voorkeur voorsorteren op de permanente oplossing;
De oplossingen worden bij voorkeur gevonden in een huurvariant, waarbij een flexibele huur
uitgangspunt is en delen kunnen worden afgestoten of betrokken, gelet op regionale
samenwerking of andere organisatievormen;
De huurperiode is afhankelijk van de terugverdientijd van tijdelijke huisvestingskosten &
herhuisvestingskosten;
Een koppeling van functies als wijkcentrum, wijksteunpunt, politiepost, expositieruimte en
dergelijke is wenselijk en levert exploitatievoordeel op voor meer partijen.
Vanuit de ambitie om dit dossier op te lossen is gekozen voor de volgende oplossingsrichting:
Backoffice & bestuur (college) op Kooypunt. De (tijdelijke) oplossing wordt, afhankelijk van
de doorlooptijd, aangevuld met een infrastructurele fietsontsluiting via de Kortevliet, waardoor tevens een eerdere wens in vervulling gaat van een toeristische
oostwestontsluiting met buurgemeente Hollands Kroon.
Frontoffice (inclusief sociaal domein, vergaderfaciliteiten, trouwzaal, representatieve
ontvangst, wijksteunpunt, ontmoetingsplaats) permanent op locatie Halter Bellevue. Een hub
in Julianadorp kan benaderd worden vanuit wijkgericht werken, wijksteunpunt vanuit Sociaal
Domein.
Tijdelijke frontoffice op Willemsoord, met als denkrichting het theater.
Voor de dienstverlening geldt een doorontwikkeling naar dienstverlening aan huis voor
inwoners die dat wensen.
Zichtbaarheid van publieke bijeenkomsten / (raads-)vergaderingen, representatie eveneens
op Willemsoord, met als denkrichting het theater.
Dit betekent dat Drs. F. Bijlweg 20 (gemeentehuis) zo snel mogelijk verlaten en verkocht wordt.
Voor wat betreft Drs. F. Bijlweg 2 (Sociaal Domein) is de ambitie de backoffice te betrekken bij de
backoffice op Kooypunt. De frontoffice wordt geconcentreerd in de binnenstad.
De huurperiode voor de locatie Kooypunt dient flexibel te zijn, kortstondig en afhankelijk van
terugverdientijden van investeringen.