Nieuws van GroenLinks over CDA inzichtelijk

4 documenten

GroenLinks krijgt extra zetel in Oud-Zuid | Amsterdam Zuid

GroenLinks GroenLinks CDA Amsterdam Zuid 12-10-2019 00:00

Door het vrijkomen van de zetel van het CDA in de stadsdeelcommissie van Amsterdam Zuid, krijgt GroenLinks een tweede zetel in het gebied Oud-Zuid. Namens GroenLinks zal Lucas van Grinsven de zetel gaan vervullen. Lucas stond als nr. 2 op de lijst van Oud-Zuid voor de verkiezingen. Hij stelt zich op een later moment graag uitgebreider aan jullie voor.

  Opeens een extra zetel voor GroenLinks, hoe kan dat?

Met de invoering van de stadsdeelcommissies worden leden van de commissie gekozen per gebied. In Amsterdam Zuid zijn dat: Oud-Zuid, Buitenveldert/Zuidas en de Pijp/Rivierenbuurt. Dit betekent ook dat als een lid vertrekt uit de stadsdeelcommissie, bijvoorbeeld door verhuizing, de vervanging uit dat gebied moet komen.

In Oud-Zuid was namens het CDA Laurie Jansen verkozen, maar omdat Laurie Jansen verhuist naar buiten de stad, moet zij haar zetel opgeven. Omdat er geen andere kandidaten voor het CDA op de lijst stonden, gaat de zetel naar de volgende partij in het gebied die in aanmerking komt voor een restzetel en dat is dus GroenLinks.

Helaas betekent dat ook dat we afscheid nemen van het CDA-duolid Erik van Geijn die de afgelopen maanden de stem van het CDA vertegenwoordigde in de stadsdeelcommissie. We danken Laurie Jansen en Erik van Geijn voor hun constructieve en vaak scherpzinnige bijdragen aan discussies en voor de prettige samenwerking in de afgelopen periode.

Kerkrade op zijn “best”.....!!! : ...

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Kerkrade 22-08-2019 16:41

Kerkrade op zijn “best”.....!!! : wat een chaos, en wat een waanzin! Wat een geldverspillerij ! Waarom alles zo moeilijk en verschillend ! Maar iedereen die nu zo verschrikkelijk “ rauwelt”: bedenk wel wie in onze gemeente dit soort beslissingen erdoor heen dwingt: dat zijn namelijk de coalitie partijen van BurgerBelangen, VVD, PvdA en CDA; in totaal 18 zetels tegen maar 11 zetels van de oppositie ! (SP, OuderenPartij , Lokaal Alternatief en Ons Kerkrade). Dus de coalitie wint altijd ! Bedenk even op wie je gestemd hebt en klop daar aan !! Als GroenLinks ben ik opgelucht geen deel uit te hoeven maken van deze gemeenteraad - Want naar andere meningen wordt in Kerkrade sowieso niet geluisterd !!!! Annet 🍀🍀🍀🍀

GroenLinks, de jarige job | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks CDA Edam-Volendam 17-05-2019 00:00

Zondag 19 mei bestaat GroenLinks 30 jaar. We zullen er een borrel op nemen. De gemeenteraad van Edam-Volendam heeft ons een prachtig cadeau gegeven. Unaniem heeft zij de wens uitgesproken dat de zomerregeling, met beperkte toegang voor het verkeer op de Dijk, voortaan het hele jaar moet gelden. Hiermee krijgt onze eenzame strijd van tientallen jaren voor een autoluwe dijk nu een raadsbrede steun en erkenning.

Dijk autovrij!

Het was vroeger pure waanzin: een colonne bussen en auto’s die zich een weg baande door drommen toeristen naar het parkeerterrein achter Spaander, dat ook nog eens vaak voller dan vol stond. Soms liep de stroom muurvast door komende en gaande bussen die geen kant meer op konden. Via de Haven verliet het verkeer ons dorp. Als bewoner had je in de zomer niks op de Dijk te zoeken. En op een terras zitten kon je helemaal vergeten. Waarom kon dit verkeer niet bij de Parallelweg parkeren? Toeristen kunnen dat stukje toch wel lopen? Deze vraag bleef GroenLinks maar stellen in de gemeenteraad, in artikelen, acties, cartoons, liedjes en optochten. Al in de jaren 70 hadden we een heuse demonstratie op de Dijk met sandwichborden waarbij we pleitten voor een autovrije dijk. Daarbij vielen nog rake klappen ook. Onze toenmalige voorman Willem Klapper moest met een grijs gezicht onder begeleiding naar huis worden gebracht na een stomp in zijn maag. Van lieverlee gingen ook steeds meer Volendammers inzien dat het zo niet verder kon en de politieke partijen moesten wel volgen. Het heeft wel 40 jaar moeten duren om die drol door te slikken. En zie…de toeristen blijven massaal komen, genieten van het uitzicht, maken selfies, kopen souvenirs en ze blijken dat stukje over het Noordeinde gewoon te kunnen lopen. Er komt nog weleens een verdwaalde bus of auto op de Dijk om achter Spaander te parkeren. Daarover mag de zuurpruim klagen. Waarom Spaander dit terrein - een A-locatie aan het water - blijft bestemmen voor geparkeerd blik is een raadsel.

In de gemeenteraad

In 1990 kwam GroenLinks voor het eerst in de gemeenteraad. Met horten en stoten zijn we in de loop der jaren langzaam gegroeid naar 3 zetels bij de fusieverkiezingen van 2015. Maar we zitten nog niet op onze top. Vaak brengen we standpunten naar voren die pas na jaren hun erkenning vinden bij een meerderheid van de gemeenteraad. En hoewel we met 3 van de 25 zetels een minderheid zijn, krijgen we voor van alles en nog wat de schuld als er wat misgaat. Zo was het jarenlange uitstel van het Broeckgouw te wijten aan grote inschattingsfouten van met name het CDA. Zij nam de argumenten van bezwaarmakers niet serieus waardoor de gemeente nat ging bij de rechter. Toch krijgt GroenLinks de schuld. We hebben een dikke huid en ondanks soms wat gehakketak merken we  dat we een vaste waarde vormen in de raad, dat men goed nota neemt van onze standpunten en er soms wat mee doet en soms ook niet. En achter de schermen krijgen we ook weleens iets voor elkaar.

Al met al zijn we verguld met het cadeau van de collega-partijen voor “een autoluwe dijk het hele jaar door”.  En overigens zijn wij van mening dat de plannen voor die malle “Afrit bij Wullempie” vanaf het Noordeinde naar Spaander van tafel moeten. Dan kan de vlag in top.

 

John Kluessien

Dijk autovrij!

Het was vroeger pure waanzin: een colonne bussen en auto’s die zich een weg baande door drommen toeristen naar het parkeerterrein achter Spaander, dat ook nog eens vaak voller dan vol stond. Soms liep de stroom muurvast door komende en gaande bussen die geen kant meer op konden. Via de Haven verliet het verkeer ons dorp. Als bewoner had je in de zomer niks op de Dijk te zoeken. En op een terras zitten kon je helemaal vergeten. Waarom kon dit verkeer niet bij de Parallelweg parkeren? Toeristen kunnen dat stukje toch wel lopen? Deze vraag bleef GroenLinks maar stellen in de gemeenteraad, in artikelen, acties, cartoons, liedjes en optochten. Al in de jaren 70 hadden we een heuse demonstratie op de Dijk met sandwichborden waarbij we pleitten voor een autovrije dijk. Daarbij vielen nog rake klappen ook. Onze toenmalige voorman Willem Klapper moest met een grijs gezicht onder begeleiding naar huis worden gebracht na een stomp in zijn maag. Van lieverlee gingen ook steeds meer Volendammers inzien dat het zo niet verder kon en de politieke partijen moesten wel volgen. Het heeft wel 40 jaar moeten duren om die drol door te slikken. En zie…de toeristen blijven massaal komen, genieten van het uitzicht, maken selfies, kopen souvenirs en ze blijken dat stukje over het Noordeinde gewoon te kunnen lopen. Er komt nog weleens een verdwaalde bus of auto op de Dijk om achter Spaander te parkeren. Daarover mag de zuurpruim klagen. Waarom Spaander dit terrein - een A-locatie aan het water - blijft bestemmen voor geparkeerd blik is een raadsel.

In de gemeenteraad

In 1990 kwam GroenLinks voor het eerst in de gemeenteraad. Met horten en stoten zijn we in de loop der jaren langzaam gegroeid naar 3 zetels bij de fusieverkiezingen van 2015. Maar we zitten nog niet op onze top. Vaak brengen we standpunten naar voren die pas na jaren hun erkenning vinden bij een meerderheid van de gemeenteraad. En hoewel we met 3 van de 25 zetels een minderheid zijn, krijgen we voor van alles en nog wat de schuld als er wat misgaat. Zo was het jarenlange uitstel van het Broeckgouw te wijten aan grote inschattingsfouten van met name het CDA. Zij nam de argumenten van bezwaarmakers niet serieus waardoor de gemeente nat ging bij de rechter. Toch krijgt GroenLinks de schuld. We hebben een dikke huid en ondanks soms wat gehakketak merken we  dat we een vaste waarde vormen in de raad, dat men goed nota neemt van onze standpunten en er soms wat mee doet en soms ook niet. En achter de schermen krijgen we ook weleens iets voor elkaar.

Al met al zijn we verguld met het cadeau van de collega-partijen voor “een autoluwe dijk het hele jaar door”.  En overigens zijn wij van mening dat de plannen voor die malle “Afrit bij Wullempie” vanaf het Noordeinde naar Spaander van tafel moeten. Dan kan de vlag in top.

 

John Kluessien

Definitief Ontwerp Binnenduin als hamerstuk naar de raadsvergadering | Beverwijk - Wijk aan Zee

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA PvdA Beverwijk - Wijk aan Zee 19-04-2019 00:00

Eerder kreeg het Voorlopige Ontwerp (VO) al groen licht van de raad, dit keer ging het om het Definitieve Ontwerp (DO) project Binnenduin. In de raadscommissie van afgelopen donderdag bleek hiervoor meer dan voldoende draagvlak te zijn. In november 2018 viel een positief besluit om door te gaan nadat er een meerderheid was van de partijen CDA, VVD, GroenLinks en D66. De partijen van VRIJ!, PvdA, Gemeentebelangen, Democraten Beverwijk en SamenBeverwijk stemden destijds tegen.

In de raadscommissie was te merken dat er vooruitgang is geboekt. De PvdA toonde zich enkele maanden geleden kritisch op hoe het project werd uitgevoerd. Het geluid was dit keer anders. ‘’Ga vooral zo door nu".

Kees Vroonhof  van GroenLinks sloot zich daar bij aan met de opmerking dat alle bezwaren en kantekeningen van omwonenden in dit ontwerp zijn opgenomen. "Er is hard gewerkt!" Hij gaf ook aan ‘’erg blij te zijn met de keuzes die zijn gemaakt op duurzaamheidsgebied.’’ Voor zijn fractie, die van D66 en Democraten Beverwijk is het een prima definitief ontwerp. Portefeuillehouder Van den Berg gaat nu verder met het project. ‘’Het resultaat mag er zijn, we hebben  veel geïnvesteerd in alle relaties en gesprekken. Bovendien zijn we blij dat duurzaamheid niet altijd duurkoop hoeft te zijn.’’ Het raadsvoorstel wordt niet nogmaals inhoudelijk behandeld in de raadsvergadering van 25 april 2019. Na beraadslaging bleek dat het geagendeerd kan worden als hamerstuk.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.