Nieuws van PvdA inzichtelijk

8 documenten

Wethouder gaat praten met Engie

PvdA PvdA GroenLinks VVD Tytsjerksteradiel 05-07-2020 13:59

Op donderdag 25 juni 2020 hebben we mede namens GroenLinks en de VVD een motie ingediend om in gesprek te gaan met de directie van Engie over de toekomst van de Elektriciteitscentrale Bergumermeer. Nu de aanlanding van op zee opgewekte stroom naar de Eemshaven lijkt te gaan (definitief besluit oktober 2020) is ook een ‘meekoppelkans’/alternatieve functie voor de centrale  niet realistisch meer.

Wat zou het mooi zin als na bijna 50 jaar deze landschappelijk dominante Centrale plaats zou maken voor een mooi paviljoen met terras en strandje, direct aan het Bergumermeer.

De coalitie vroeg om uitstel van behandeling omdat er nog antwoorden onderweg waren van vragen door de FNP fractie gesteld. Die antwoorden gaven duidelijkheid over het economisch nut van deze centrale, nl als handelshuis voor CO2 rechten. Als de Centrale nauwelijks meer gebruikt wordt houdt je CO2 rechten over en dat is geld waard.

In elk geval waren de antwoorden voor de coalitie geen belemmering om de motie te steunen zodat deze op 2 juli 2020 unaniem werd aangenomen. Wethouder Tytsy Willemsma, veel succes!

Het bericht Wethouder gaat praten met Engie verscheen eerst op PvdA Tytsjerksteradiel.

Verduurzaming gemeentelijke organisatie

PvdA PvdA Den Helder 03-04-2020 09:38

De ambitie van Den Helder is duidelijk: in 2040 wil de gemeente energieneutraal zijn. Regelmatig stuurt het college van B&W een raadsinformatiebrief naar de leden van de gemeenteraad om hen te informeren . Hieronder volgt de laatste stand van zaken m.b.t. duurzaamheid.

Aanleiding

In de raadsvergadering van 6 november 2019 hebt u motie M 6.17 (over het versneld realiseren van gemiddeld energielabel B voor ons vastgoed) en amendement am19.00052 (over 5% energiebesparing conform de CO2-ladder) aangenomen. In december 2019 hebben wij u geïnformeerd dat wij verwachten u eind tweede kwartaal van 2020 een raadsvoorstel te kunnen aanbieden over de uitwerking van de doelstellingen die u in de motie en het amendement benoemt, met daarbij een inschatting van de financiële consequenties per 2020. Daarbij gaven wij aan u in maart te informeren over de tussentijdse voortgang. Dat doen we middels deze raadsinformatiebrief

Verduurzaming wagenpark

Het gebruik van het wagenpark is onderdeel van de bedrijfsvoering van de gemeente Den Helder. Om die reden wordt nu niet primair ingezet op reductie van het aantal gereden kilometers maar op het inzetten van schoon vervoer waarmee we bijdragen aan het realiseren van een CO2-reductie van 15% in 2022. Voor het groot materieel zijn wij bezig met de installatie van een blauwe dieseltanker op de Ambachtsweg 25. Blauwe diesel is brandstof met een 90% lagere CO2-uitstoot. Blauwe diesel stoot ook nog eens 33% minder roet en fijnstof uit dan normale diesel. Voor de langere termijn onderzoeken wij of wij met het groot materieel kunnen aansluiten op het waterstofproject van de Port of Den Helder. De gemeente Den Helder telt daarnaast momenteel vijftien kleinere voertuigen op de diverse gemeentelijke locaties waarvan vier elektrische auto’s. Bij de nieuwe aanbesteding die in het najaar van 2020 wordt opgestart en in december 2021 geëffectueerd moet zijn, is het uitgangspunt voertuigen aan te schaffen waarbij de aandrijving geen schadelijke uitstoot veroorzaakt (‘zero emission’ voertuig). Voor het verder verduurzamen van het wagenpark is extra budget benodigd ten opzichte van het huidige beschikbare budget. Dit in verband met de hogere kosten van een ‘zero emission’ voertuig ten opzichte van een benzineauto.

Verduurzaming gemeentelijk vastgoed

Voor het gemeentelijk vastgoed zijn al enkele stappen ondernomen. Zo is de verduurzaming van de Sportlaan 10 (gymzaal) en de Ambachtsweg 25 (gemeentewerf) in gang gezet. Voor de Sportlaan 10 heeft u al een investeringskrediet toegekend. Voor de Ambachtsweg is de ambitie van nul-op-de-meter het uitgangspunt. Daarom wordt in de kadernota 2021 extra budget opgenomen voor realisatie van deze ambitie, bovenop het bedrag wat vanuit het Meerjaren Onderhoudsprgramma beschikbaar is voor verduurzaming. Voor de resterende 22 panden die energielabelplichtig zijn en behoren tot onze kernportefeuille verduurzaming (onderdeel van onze totale portefeuille), wordt per pand gewerkt aan een integrale aanpak van het verduurzamingsvraagstuk. Daarbij wordt rekening gehouden met het pand zelf, de wensen van de huurders en het huidig/toekomstig gebruik. Vervolgens wordt per pand een verduurzamingsvoorstel opgesteld, dat inclusief budgetaanvraag in juni aan u wordt voorgelegd. Ook gaan we het uitgewerkte scenario aan u overleggen om onze kernportefeuille verduurzaming versneld naar gemiddeld energielabel B te brengen.

Verduurzaming Openbare Verlichting

Om 5 % energiebesparing per jaar op de Openbare Verlichting te realiseren, werken wij aan een voorstel waarin we met diverse projecten (waaronder projecten gebiedsgerichte aanpak) inzetten op verLEDden en het behalen van de energiebesparing van 5%. We zetten in op projecten waarbij armaturen met een hoog energieverbruik worden vervangen. In het raadsvoorstel van juni informeren wij u over de verwachte energiebesparing in kWh en de verwante kosten. Vervolg In de raad van 29 juni 2020 leggen wij u een raadsvoorstel voor over de uitwerking van de ambities die met de motie en het amendement zijn aangenomen. Een uitvoeringsplan en een inschatting van de financiële consequenties maken hier onderdeel vanuit.

Het bericht Verduurzaming gemeentelijke organisatie verscheen eerst op PvdA Den Helder.

PvdA wil aanpak luchtkwaliteit en leefbaarheid

PvdA PvdA GroenLinks Maastricht 12-02-2020 12:04

Op 24 en 25 januari jl. lazen we in Dagblad de Limburger artikelen met als kop “Stadsbrede petitie Maastricht: schiet eens op met milieuzone” en “Maastricht laat het wat betreft luchtkwaliteit afweten / is goed bezig”. De petitie is gestart door 20 Maastrichtse belangengroepen met als doel de lokale politiek te bewegen vaart te maken met de milieuzone. Wethouder Krabbendam (GroenLinks) laat optekenen dat hij zelf nog steeds voor de invoering van zo’n zone is. Hij mag het van de gemeenteraad alleen invoeren als Duitse auto’s ook mee doen. Ook laat hij weten met 60 maatregelen bezig te zijn.

In juni 2019 maakte de Minister van Infrastructuur en Waterstaat echter per kamerbrief de ‘contouren harmonisatie milieuzones’* bekend. Gemeenten mogen vanaf ergens in 2020 personen- en bestelauto’s van een bepaalde leeftijd weren. Let wel: het gaat alleen om dieselauto’s.

In november 2019 is ‘Maastricht een schone bereikbare stad‘** verschenen. Een initiatief van bewoners, ondernemers en studenten. Zij vinden dat een stadsbreed verkeerscirculatieplan moet worden opgesteld. Op basis daarvan kunnen goede maatregelen worden genomen.

Kortom de discussie over een milieuzone in Maastricht laait weer op.

De PvdA-Maastricht stelt daarom de volgende vragen aan het college:

Is het college bekend met de beperkte mogelijkheden van de nieuwe landelijke regels over milieuzones? Hoe hoog schat u het percentage dieselauto’s (personen- en bestelauto’s) ouder dan 15 jaar en ouder dan 20 jaar op het totale verkeer dat jaarlijks in Maastricht rond rijdt? Welk effect zou een milieuzone (los van alle andere maatregelen) hebben op de gemiddelde fijnstofuitstoot op de Maastrichtse wegen? Zou deze uitstoot ook gereduceerd kunnen worden door de verkeerscirculatie in Maastricht onder de loep te nemen en deze stromen anders en slimmer te sturen dan nu het geval is? Hoe denkt u over het 10 puntenplan van buurten, centrummanagement & studenten? Bent u bereid te kijken of dit plan uitgevoerd kan worden?

*https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2018/06/29/contouren-harmonisatie-milieuzones

**https://cmmaastricht.nl/wp-content/uploads/2019/11/WEBVERSIE_-Maastricht-een-schone-bereikbare-stad.pdf

 

 

Het bericht PvdA wil aanpak luchtkwaliteit en leefbaarheid verscheen eerst op PvdA Maastricht.

De stad staat stil als maatregelen voor luchtkwaliteit echt nodig zijn!

PvdA PvdA Maastricht 25-11-2019 18:11

Er is precies gebeurd wat we voorspelden en waar we als PvdA bang voor waren: eenzijdig inzetten op de milieuzone, die vervolgens vastloopt, omdat Duitsland niet meewerkt. We waren al niet meer geheel overtuigd van deze zone toen het college eerdere ambitieuze plannen over welke auto’s te weren, werden ingehaald door Haagse regels, die toch fors softer zijn. Van deze regels uit Den Haag moet echt de kritische vraag worden gesteld wat deze regels nou schoon aan de haak gaan betekenen voor de luchtkwaliteit in Maastricht. Op basis van de Haagse regels mogen er immers geen benzineauto’s worden geweerd en gaat het bij diesels vanaf 2020 over diesels van 15 jaar en ouder. Hierbij moet dus objectief de vraag worden gesteld wat de werkelijke waarde van deze zone is.

Of is het slechts symboolpolitiek?

Anita van Ham en Belinda Bakkes vragen namens de PvdA aan het college nu eens haast te maken met maatregelen die de luchtkwaliteit in Maastricht wél gaan verbeteren, want de lijst met dingen die het college niet doet of pas op langere termijn gaat doen, begint nu wel een beetje lang te worden.

Ook bezigt het college telkens het STOP-principe [1], maar wij vragen ons af of is onderzocht of verkeerskundig dit principe wel op alle wegen in Maastricht kan worden toegepast of dat onze zuiderburen veel meer bedoelden dat je op gemeentelijke schaal de keuze voor dit principe maakt?

De PvdA stelt de volgende vragen:

Wat heeft het onderzoek mbt de milieuzone(dus ook het eerdere onderzoek mbt de stickers) Maastricht tot op heden gekost? Waarom stelde u recent door te willen gaan met de milieuzone zonder toestemming van Duitsland en trok u dat enkele dagen later weer in? Om geld te kunnen investeren in de milieuzone heeft u de autoloze zondag in 2018 geschrapt? Voert u uw eigen aangenomen motie vanaf nu gewoon weer uit? Staat een vrachtverbod weer op de agenda nu de milieuzone is gestrand? In de begroting 2020 staat dat u geen enkele parkeerplaats in het centrum gaat opheffen in 2020. De verhouding centrum / rand van de stad (p&r) blijft dus 7600 versus 600. Vindt u het niet meer dan logisch dat de stad zo dichtslibt? Wat gaat u hier op korte termijn aan doen? Of wordt deze ambitie uit het coalitie akkoord ook niet gehaald?

Het college verwijst telkens naar het fietsplan, maar dat fietsplan kan vervolgens (volgens het college) pas komen als de Omgevingsvise klaar is en zo zijn we voordat we het weten weer een jaar verder.

De PvdA wil daarom het volgende weten:

Bent u het met ons eens, dat u nu echt eens haast moet maken met de aanleg van extra fietsenstallingen in het centrum? Bent u, conform een oude motie van de PvdA, met bedrijven in gesprek over gebruik maken van bedrijfsparkeerplaatsen tijdens het weekend? Heeft u bijvoorbeeld contact gehad met de rechtbank over een dergelijk voorstel?

Het college geeft ook aan te werken aan autoluwer maken van het Jekerkwartier. Ook dat roept bij de PvdA vragen op:

Kunt u aangeven wat de juridische status is van de onderborden die vb bij de Tafelstraat zijn geplaatst. Hoe gaat u dit handhaven (we hebben immers al te weinig capaciteit)? Heeft u een verkeerskundige onderzoek laten doen naar de mogelijkheden van het STOP principe op wegen in Maastricht? Kan dit principe op iedere weg (ongeacht de functie) in Maastricht worden toegepast?

Kort en goed, de PvdA hoopt dat het college de ambities op het gebied van luchtkwaliteit hoger op de agenda gaat plaatsen. Het wordt tijd voor concrete maatregelen die op korte termijn kunnen worden ingevoerd.

 

[1] Het STOP-principe wordt gebruikt bij de inplanning van mobiliteitsbeleid, waarbij de prioriteit eerst naar Stappen, dan Trappen, vervolgens Openbaar vervoer en dan pas naar Personenwagens gaat.

Het bericht De stad staat stil als maatregelen voor luchtkwaliteit echt nodig zijn! verscheen eerst op PvdA Maastricht.

PvdA wil ‘alles uit de kast’ voor opening nieuwe school in de zomer van 2020

PvdA PvdA Gilze en Rijen 22-08-2019 11:34

Sloop ‘De Wildschut’ verloopt voortvarend

PvdA wil ‘alles uit de kast’ voor opening nieuwe school in de zomer van 2020

Na het nodige oponthoud is gestart met de sloop van een deel van het oude schoolgebouw van De Wildschut en de gebouwen op de Sprangers locatie. Als alles volgens planning verloopt, zal het nieuwe schoolgebouw gereed zijn voor de start van het schooljaar 2020-2021. De PvdA juicht dit toe.

 

Keuze voor nieuwbouw

Reeds enkele jaren geleden werd er voor het eerst in de gemeenteraad gesproken over basisschool De Wildschut. Het gebouw was verouderd en er moest iets gebeuren: een verbouwing of nieuwbouw. Voor de PvdA was al snel duidelijk dat nieuwbouw de beste optie was. Alleen op die manier kon er voldaan worden aan belangrijke eisen rondom luchtkwaliteit binnen de school en duurzaamheid. Bovendien kon de school dan ook op een moderne wijze vorm gegeven worden met een uitdagende en flexibele omgeving voor de leerlingen. De gemeenteraad koos dan ook unaniem voor nieuwbouw.

Lang traject

Helaas heeft een en ander veel langer geduurd dan de bedoeling was. Zo liep de aankoop van de gebouwen van de Sprangers locatie niet vlot en was er ook aanvullend flora en fauna onderzoek nodig. Dit alles baarde de PvdA zorgen. Marielle Doremalen, gemeenteraadslid PvdA: “Niet voor niets is er jaren geleden gekozen voor nieuwbouw. De conditie van het oude schoolgebouw werd er niet beter op. Het voldeed nog aan de minimum kwaliteitseisen, maar daar was dan ook alles mee gezegd. De PvdA heeft dan ook meermaals in de gemeenteraad erop aangedrongen om alles op alles te zetten om het project vlot te trekken”. Nu is er dan eindelijk een voortvarende start gemaakt met de sloop en kan het nieuwe gebouw over een jaar klaar zijn. Alle betrokkenen wensen we daarbij veel succes.

Hoe nu verder?

De PvdA zal de voortgang van de nieuwbouw van basisschool De Wildschut nauwgezet blijven volgen. Verdere vertraging mag volgens de PvdA niet meer optreden. Alles moet uit de kast gehaald worden om ervoor te zorgen dat de planning gehaald wordt en de nieuwe school in de zomer van 2020 klaar is.

Zichtbaar betrokken

De PvdA Gilze en Rijen is een partij die zichtbaar betrokken is bij alle inwoners van Gilze en Rijen. Heeft u een vraag, klacht, idee of wilt u iets anders kwijt? Neem dan gerust contact op met

Marielle Doremalen, ermado@live.nl 06-44213664, Peter von Meijenfeldt, peter@vonmeijenfeldt.com 06-53254002, of via de website gilzerijen.pvda.nl

 

Het bericht PvdA wil ‘alles uit de kast’ voor opening nieuwe school in de zomer van 2020 verscheen eerst op PvdA Gilze en Rijen.

Satelliet-beelden schokkend

PvdA PvdA Hulst 01-11-2018 18:31

https://hulst.pvda.nl/nieuws/satelliet-beelden-schokkend/Al vele jaren wordt zowel door de lokale Pvda-fractie als ook provinciaal geijverd voor extra meetpunten in Zeeuws-vlaanderen om luchtverontreinigingen te meten. Het enigste meetpunt staat al jaren in Philippine. Hoe de kwaliteit van de lucht in de gemeente Hulst, gelegen tussen de industriegebieden rondom Antwerpen en Gent, is wordt niet gemeten. Nu zijn er echter satellietbeelden van de luchtvervuiling in Europa en die tonen een schokkende vervuiling in onze regio aan.

https://www.hln.be/wetenschap-planeet/milieu/in-kaart-vlaanderen-bij-meest-vervuilde-plekken-ter-wereld~a30afd50/

In het programma voor de komende verkiezingen voor Provinciale Staten en Waterschap van de Pvda staat het weer opgenomen op pagina 11, zie onder:

De PvdA maakt zich zorgen over de luchtkwaliteit in met name de kanaalzone en het Oost- Zeeuws Vlaamse grensgebied. De PvdA vindt dat de belangrijkste bronnen voor luchtvervuiling in beeld moeten worden gebracht door het aantal meetpunten van luchtvervuiling in Zeeuws-Vlaanderen uit te breiden zodat plannen voor verbetering kunnen worden opgesteld en uitgevoerd.

Mensen die zich zorgen maken kunnen zich melden via lucht@rondekort.nl met het uitspreken van hun bezorgdheid.

Laten we onze kop niet meer in het zand blijven steken. Kom in actie en steun ons!!!

Directe link naar satellietbeelden: Link 

Het bericht Satelliet-beelden schokkend verscheen eerst op PvdA Hulst.

Meer aandacht voor luchtvervuiling en meer aandacht voor insecten

PvdA PvdA CDA Landsmeer 23-02-2018 16:38

Meer aandacht voor luchtvervuiling

Meer aandacht voor insecten

Bijstelling ambitie om in het veenweidegebied te vernatten ( amendement samen met het CDA)

 

Dit was onze inbreng bij de duurzaamheidsvisie in de raadsvergadering van afgelopen donderdag 22 februari. Om zo onze gemeente nog duurzamer en nog groener te maken.  Het College heeft een ambitieuze duurzaamheidsvisie waarmee zij nu verder aan de slag gaat met de uitvoering. En daar zijn ze ook al mee begonnen. Denk aan de laadpalen voor elektrische auto’s.

Maar denk ook aan het realiseren van windmolens. De PvdA heeft in 2017 in een motie het College opgeroepen om te onderzoeken of er windmolens in de gemeente Landsmeer kunnen worden geplaatst. De provincie heeft een voorstel nu in beraad.

 

Luchtvervuiling

In de visie werd alleen in het kader van mobiliteit gesproken over luchtvervuiling. Alsof alleen de auto’s en brommers veroorzakers zijn van de luchtvervuiling.  Dat is niet zo. En bovendien kunnen bepaalde planten ook veel fijnstof absorberen. De PvdA heeft middels een amendement dit onderwerp breder gemaakt. Het amendement is unaniem aangenomen.

 

Insecten

Het gaat niet goed met onze insecten in Nederland. Insecten en met name de bijen zijn belangrijk voor onze voedselvoorziening. Een amendement om ook aandacht voor insecten in de duurzaamheidsvisie op te nemen werd door de raad aangenomen.

 

Het vernatten

Samen met het CDA hebben we een amendement gemaakt om de doelstellingen van het vernatten af te zwakken. Natuurlijk wil ook de PvdA dat er minder uitstoot van CO2 uit het veenweidegebied komt. In de duurzaamheidsvisie wilde men in 2035 0% uitstoot hebben van CO2. Na inspraak van de boeren vroegen wij ons ernstig af of deze doelen haalbaar zijn. Met een amendement werd de eis van 0% uitstoot afgezwakt. Immers de boeren zijn ook heel belangrijk voor onze weidevogels in ons groen.

Zo heeft de PvdA ervoor gezorgd dat Landsmeer weer een stukje duurzamer wordt.

Het bericht Meer aandacht voor luchtvervuiling en meer aandacht voor insecten verscheen eerst op PvdA Landsmeer.

Provinciale verkiezingen 2015

PvdA PvdA Drechterland 21-02-2015 17:53

Fietsen voor schone lucht

Fiets jij ook mee met de Frisse Windtour?

 

Vier dagen heel Noord-Holland doorfietsen, in gesprek met alle meefietsers over duurzaamheid en de luchtkwaliteit meten, dat staat te gebeuren in de krokusvakantie. Initiatiefneemster Marieke van Duijn, de nummer 2 op de lijst voor de Provinciale Staten van de PvdA zet zich in voor een duurzamer en gezonder Noord-Holland. Deze ‘Frisse Windtour’ start op 25 februari en jij kan meedoen!

 

Luchtkwaliteit

Er overlijden jaarlijks duizenden mensen zo’n 10 jaar eerder in Nederland, vanwege de slechte luchtkwaliteit. In en rond de Randstad is dit het ergst, maar ook in het noorden van onze provincie kan het beter. Er is namelijk geen ondergrens. De uitstoot van stoffen door verkeer, bedrijven, landbouw en consumenten is per definitie slecht voor de gezondheid. Met de Frisse Windtour wordt aandacht gevraagd voor verbeterpunten en andere duurzame issues.

 

Fiets mee

Iedereen is welkom om mee te fietsen en in gesprek te gaan. Ook verschillende bekende politici zullen hun opwachting maken. Marieke van Duijn heeft er zin in. “Het lijkt me mooi om van verschillende mensen te horen wat er in de provincie speelt en vooral ook met hen in gesprek te gaan over wat de provincie voor hen kan betekenen,” aldus Van Duijn. “En verder is dit natuurlijk een frisse start voor een duurzame en gezonde provincie. En nu maar hopen dat we ook wat wind mee hebben!”

 

Start door minister Plasterk

De start wordt verricht door minister Plasterk op woensdagochtend 25 februari tussen 8.15-8.45 uur in Hilversum. Die dag loopt de route via ’t Gooi en Amsterdam naar Hoorn. De tweede dag worden de Noordkop en Texel aangedaan. Op vrijdag zakt het gezelschap de kust af naar Haarlem, een relatief schone stad als het om luchtkwaliteit gaat. De vierde dag, zaterdag 28 februari, wordt er gefietst door de regio Schiphol, om uiteindelijk in het Stadshart van Amstelveen te eindigen.

 

Wil je meefietsen en in gesprek? Hou dan voor de route en meer informatie http://noordholland.pvda.nl/wieiswie/marieke-van-duijn/ in de gaten.

 

 

 

 

 

 

 

DAG 2: 26 FEB. DAG 1: 25 FEB. DAG 4: 28 FEB. DAG 3: 27 FEB.

 

 

Interviews en andere informatie

Wil je een stuk meefietsen of meer informatie, neem dan contact op met de coördinator van de fietstocht, David Pullen: 06-24127619, david.pullen@live.nl.

 

Nieuws over de tocht en de route kun je volgen via: http://noordholland.pvda.nl/wieiswie/marieke-van-duijn/ en Facebook: Marieke voor Noord-Holland.

 

 

 

Het bericht Provinciale verkiezingen 2015 verscheen eerst op PvdA Drechterland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.