Nieuws van ChristenUnie inzichtelijk

75 documenten

‘Wie wereldwijd rondkijkt weet… zo vanzelfsprekend is vrijheid niet.'

ChristenUnie ChristenUnie DENK Nederland 14-05-2024 15:59

Door Mirjam Bikker op 14 mei 2024 om 17:45

‘Wie wereldwijd rondkijkt weet… zo vanzelfsprekend is vrijheid niet.'

Toespraak van Mirjam Bikken in de Sint-Janskerk in Gouda op 4 mei 2024

Godlof!

- Stolpersteine, Inez Meter, 2011

Met dit gedicht opent het indrukwekkende boek ‘Hier woonden’, van Soesja Citroen. Het boek kenmerkt zich door het herhaaldelijke, sobere ‘Hier woonde’, gevolgd door namen, adressen, geboorteplaats en sterfplek, meestal een concentratiekamp. Deze mensen woonden ooit in deze stad, onze stad, noemden Gouda hun thuis, maakten hier herinneringen. Bijna 400 namen worden genoemd, hun verhalen verteld. Opdat we nooit vergeten.

Het lezen ervan snijdt je door de ziel. Het zijn verhalen die je stil maken, vervullen van verdriet en verbijstering. Sommige verhalen raken je extra diep, omdat ze zo akelig dichtbij komen. Verhalen van mensen zoals jij en ik. Van kinderen, in de leeftijd zoals ze bij ons thuis zijn. Die genoten hebben van het groen aan de bomen in de lente, van het geroezemoes van de stad, de drukte op de markt. Van kinderen die speelden in het Houtmansplantsoen, tot het niet meer mocht. Die naar school gingen met andere kinderen uit de buurt, tot het niet meer mocht. Gingen zwemmen in het zwembad, tot het niet meer mocht. Omdat ze Joods waren. Voor Joden verboden.

Een van die namen is Andries Samuel van Wijnbergen. Naast zijn werk als accountant zat hij in de Goudse gemeenteraad. Hij was, net als ik, actief in de politiek. In 1940 al werd hij, enkel vanwege zijn Joodse achtergrond, uit deze functie ontheven. In de nacht van 23 oktober 1944 werd Andries thuis aan de Fluwelensingel gearresteerd door leden van de Landwacht. Hij zou overgebracht worden naar Rotterdam. Maar onderweg net voorbij de Julianasluizen waar nu Westergouwe is, wat toen nog Moordrecht was, werd hij gefusilleerd. Bij de Hoeve Nooitgedacht schiet een Nederlandse SD’er hem in koelen bloede dood. Zonder proces, zonder verantwoording ten tijde van de bezetting. Rechteloos, redeloos. Ook in onze stad, ook in het dorpje van mijn jeugd, was de wetteloosheid.  Hier zijn geen woorden voor, en tóch… Op 4 mei zijn we stil… én we proberen woorden te vinden, stamelend, met een brok in de keel en een zwaar gemoed. Omdat we denken: dit nooit weer.

Als schoolkind opgegroeid aan de Hollandse IJssel in het dorp Moordrecht, kende ik die verhalen van zo dichtbij, wat zich had afgespeeld zo in de buurt nog niet. Toch was dodenherdenking op 4 mei een vanzelfsprekend moment. Om stil te zijn, te herdenken hoe velen waren weggevoerd en vermoord. We dachten aan het verzet, de moedige mensen en het levensreddende werk dat werd gedaan. Boeken als Snuf de Hond, Holland onder het Hakenkruis, Engelandvaarders, ze werden door mij verslonden. En het was vanzelfsprekend welke keuzes een mens zou maken in de oorlog. Zoals het vanzelfsprekend was dat zulke verschrikkingen nooit meer zullen plaatsvinden.

Toen was ik een kind en dacht ik als een kind. En het zal zo blijven dat de boeken en gedachten van weleer ook gedachten voor het nu hebben gevormd die je meedraagt. Maar ze waren niet de hele waarheid. Integendeel. Van de Joodse gemeenschap die hier voor de oorlog voluit het Joodse leven kende, was maar een kleine rest over na de oorlog. En het grootste deel van de stad, van mijn dorp destijds, was niet actief in het verzet. Ook niet actief bij de NSB. Maar leefde onder het juk van de bezetting en zette niet de stap naar voren toen stadsgenoten werden weggehaald. Van Gouda wordt nog geschreven door de Duitse bezetter dat de bevolking en de gemeentepolitie wel erg meelevend is als Joodse Gouwenaren worden weggevoerd. Men was vriendelijk, maar het stopte niet.

Vandaag mag ik hier voor u de 4 mei-gedachtenis uitspreken en dat doe ik met een groot gevoel van verantwoordelijkheid. Want vandaag staan we stil bij al die Nederlanders – burgers of militairen die in ons Koninkrijk of waar ook ter wereld zijn omgekomen, zowel tijdens de Tweede Wereldoorlog, in Indonesië, als in oorlogssituaties en bij vredesoperaties daarna. Het is vandaag de dag van herdenken, van rouw dragen. En óók een dag van besef hoe kostbaar de vrijheid is, die we morgen gaan vieren. En als wij straks op de Markt stil zijn, met de vaste wens, dit nooit meer.

We hebben de dure plicht de verhalen van onze stadsgenoten die in de oorlog omgekomen zijn te blijven vertellen, met stilte en met woorden. Om de namen te blijven noemen. Het is van belang om het collectieve geheugen van onze stad van ons land te blijven voeden met beelden uit het verleden, want wie niet leert van het verleden, zal dezelfde valkuilen niet opmerken. De recente opmars van antisemitisme onderstreept dat belang opnieuw.

Dit herdenken heeft ook een bepaalde transcendentie: in het collectieve herdenken van dit hoofdstuk uit onze geschiedenis, overstijgen we voor een moment de vele breuklijnen die onze samenleving kent. Vandaag zijn we allemaal één. Jood en niet-Jood. Man en vrouw. Progressief en conservatief. Het verleden dringt ons daartoe. Het heden vraag erom. De stilte verbindt ons. We zeggen tezamen: nie wieder. Dit nooit meer.

Met Lex van der Helm wandelde ik recent door Gouda, om over de Joodse historie van deze stad te horen. Hij vertelde over de razzia in april 1943, doen het Joodse bejaardenhuis aan de Oosthaven ook niet meer ontsnapte. Over de dappere directrice mevrouw Teixeira de Mattos, die haar mensen niet in de steek liet, meeging naar Westerbork en als enige de transporten overleefde. We liepen langs de Stolpersteine, de gedenkstenen die herinneren aan de Joodse gemeenschap van voor de oorlog. We memoreerden dat die week de laatste stolpersteine, struikelstenen van onze stad geplaatst zijn.

Aan het eind van onze wandeling merkte Lex op: ‘Zo ver weg is het niet. Je bent zo terug in een spiraal waarin mensen tot schuldige en zondebok worden gemaakt.’

En daar hebben we allemaal voor te waken. De Joodse gemeenschap is de kleinste gemeenschap in Gouda en daarmee ook de kwetsbaarste. En juist wat kwetsbaar is, verdient allermeest onze bescherming. Gouda is een stad van minderheden. Nederland is een land van minderheden, gebouwd op de overtuiging dat onze democratische rechtsstaat

bescherming biedt en ruimte en vrijheid geeft voor verschil. Denk maar na, eigenlijk behoort elk van ons, ook jij hier in de Sint Jan tot een minderheid.

Deze bijdrage vandaag bepaalt me bij de vanzelfsprekendheid die ik ooit had bij Dodenherdenking. Het moment van ons samen, om uit te spreken; dit nooit meer. Wie wereldwijd rondkijkt, wie kijkt wat er op muren geschreven wordt, of op online fora, wie de krant leest, weet… zo vanzelfsprekend is het niet. We zijn hier bijeen in een kerk die daar met verschillende glazen aan herinnert. Maar ook laat zien dat er momenten zijn dat het er op aankomt. Omdat er dreiging is van buiten, andere landen. En misschien ook van binnen, als we niet meer zien hoe kostbaar vrijheid is. Dat het soms een prijs vraagt om de ander te tolereren. En dat niemand zichzelf daarin moet overschatten.

Sinds een aantal jaar lees en herlees ik het verslag van Floris Bakels, de man die in verschillende doorgangs- en vernietigingskampen vastgehouden werd. Levend tussen nacht en nevel. Zo heeft zijn verslag ook, hij schrijft in

de scherpe woorden: ‘De Duitse macht is in 1945 verslagen, maar nadien is feitelijk niets tot een oplossing gebracht. Het uitmoorden van zes miljoen joden, met name, is niet gevolgd door iets dat herhaling onmogelijk maakt. Men heeft zich niet bekeerd. (…) Roependen in de woestijn waarschuwen terecht voor komende catastrofes. Als schrijver voeg ik mij bij hen. De doden verplichten mij daartoe.’

Het zijn indringende woorden. Ze zetten voor mij op scherp waarom dit herdenken zo belangrijk is. Waarom we niet moeten nalaten te onderstrepen dat vrijheid kostbaar is. Dat het om een innerlijke overtuiging vraagt, ook in onbestemde tijden. Dat onze vrijheid een verantwoordelijkheid is. ‘De doden verplichten ons daartoe.’ De Stolpersteine herinneren ons eraan, de verhalen van hedendaagse veteranen over hun gesneuvelde kameraden bij vredesoperaties evenzeer. Ook bij u zullen er verhalen zijn die u meedraagt.

Om acht uur zijn we stil, ik hoop van harte dat het in heel ons land stil is. In een gezamenlijk herdenken. In waardigheid, opdat we niet vergeten. Wie zij waren, hoe ze leefden in onze stad. ‘In hun namen keren zij weer,’ schreef Inez Meter. Vandaag noemde ik de naam van Andries Samuel van Wijnbergen. Vermoord omdat hij Joods was, zonder proces. Vandaag noemde ik de naam Sarah Teixiera de Mattos, moedig stond ze de oudjes bij, ook toen ze weggevoerd werden met de trein. Ik zou vele andere namen kunnen noemen.

Hun namen verplichten ons er toe, om op te staan voor die stad waar allen veilig zijn, waar we haat een ferm halt toeroepen, waar we de ander kennen als gegeven leven, waar we weet hebben van onze geschiedenis. Van de waarde van gerechtigheid, van vrede. ‘In hun namen keren ze weer.’

Gezamenlijke verklaring tegen Jodenhaat

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 26-03-2024 19:40

Door Mirjam Bikker op 26 maart 2024 om 20:34

Gezamenlijke verklaring tegen Jodenhaat

Met afschuw zien wij dat Jodenhaat terugkeert op plekken waar iedereen vrij en veilig moet kunnen samenkomen. Jodenhaat blijkt niet alleen iets van lang geleden, maar laait weer op. Dit is niet demonstreren, dit is intimideren. Dat moet stoppen. En wel nu.

Afgelopen weekend werd een Joodse artieste belaagd en uitgescholden met antisemitische leuzen. In Stadskanaal werd de kaartverkoop voor haar concerten stilgelegd uit angst voor nog meer antisemitisme. Zelfs een optreden van een Joodse Nederlandse bleek niet meer veilig.

Dit is geen incident. Hier is een grens overschreden. Een grens waarvan we hoopten dat die nooit meer in ons land zou worden overschreden. De veiligheid en vrijheid van Joodse Nederlanders staan op het spel. De vrijheid om samen te komen, om te herdenken, te vieren, om je cultureel te uiten – om te leven.

Daarom staan we op, vragen we ook jou om op te staan. Laten we pal staan voor onze Joodse gemeenschap, voor het grote goed van vrijheid en veiligheid. Niet stil blijven, maar je keihard uitspreken tegen antisemitisme. Want als Joodse Nederlanders in ons land onveilig zijn, dan hebben we allemaal op te staan. Laat niemand meer zwijgen, stop antisemitisme nu, in welke vorm dan ook: vandaag, morgen en in de toekomst.

Wij staan op, kunnen we op jou rekenen?

Mirjam Bikker (ChristenUnie),

Frans Timmermans (GroenLinks-PvdA),

ChristenUnie pleit voor intensieve samenwerking in ondersteuning sekswerkers

ChristenUnie ChristenUnie Zwolle 20-01-2022 20:20

https://zwolle.christenunie.nl/k/n38119/news/view/1387447/597681/Ruth

Voor prostitutie en seksbedrijven komt er een landelijke vergunningsplicht. Met deze wet wil de overheid sekswerkers een sterkere rechtspositie geven. Zo krijgen zij ook toegang tot verzekeringen, zakelijke bankrekeningen en andere financiële dienstverlening. Alleen ervaren veel sekswerkers een grote afstand tot deze formele instanties. ChristenUnie Zwolle wil dat gat dichten met de inzet van gespecialiseerde hulpverleners en organisaties. Daarvoor dienden wij samen met Swollwacht een motie in die unaniem is aangenomen door de gemeenteraad.Woordvoerder Ruth Stoorvogel: “Ik sta in contact met mensen die actief waren in de seksindustrie. Zij gaven aan dat er vanuit die sector met veel argwaan wordt gekeken naar de overheid en andere instanties. Om dat vertrouwen te winnen is het heel belangrijk om de kennis, ervaring en de netwerken van gespecialiseerde prostitutie-hulpverleners volop te benutten.”

Belangrijk doel is om uiteindelijk een grotere groep sekswerkers te kunnen bereiken die onze hulp zo hard nodig heeft.

"Het huis van de levenden"

ChristenUnie ChristenUnie Veenendaal 07-05-2021 11:11

https://veenendaal.christenunie.nl/k/n6171/news/view/1373077/63167/joodse begraafplaats.jpgAfgelopen dinsdag, 4 mei jl, brachten Jeroen van Esseveld en Sanny Brunekreeft een bezoek aan de Joodse Begraafplaats aan de Parallelweg. Een bijzondere plaats, omdat het een van de laatste overblijfselen is van het Joodse leven in Veenendaal. Deze plaats wordt door Joden ook wel het ‘huis van de levenden’ genoemd. Er was een gastvrije ontvangst door Jaap Krocke, vrijwilligerscoördinator en Ruben van Praagh namens de Joodse Gemeente Utrecht. Dit is de officiële beheerder van de begraafplaats. Ruben van Praagh werd vergezeld door zijn ouders, Gideon en Ellen van Praagh. Dat was geen toeval: een oudoom van Gideon van Praagh ligt begraven op de Parallelweg. Tot een aantal jaar geleden wisten zij niet van zijn bestaan af.

De Joodse begraafplaats in Veenendaal is van grote waarde voor de Joodse gemeenschap, maar speelt ook een belangrijke sociale en maatschappelijke rol in Veenendaal zelf. De groep van zo’n 18 vrijwilligers, die al jaren op de begraafplaats werkt en waarvan er meerderen aanwezig waren, is een hechte vriendengroep geworden, ook buiten het werk op de Parallelweg om. Zij zijn onmisbaar om deze begraafplaats goed te onderhouden. 

Op deze bijzondere dag was het goed om elkaar te ontmoeten, verhalen te delen maar ook de zorg te horen met betrekking tot de renovatie, dit jaar, van het metaheerhuisje - ook wel baarhuisje genoemd. Omdat het huisje een gemeentelijk monument is, is de restauratie kostbaar. De Joodse Gemeente Utrecht heeft dan ook een subsidie-aanvraag ingediend bij de Gemeente Veenendaal. 

De komende periode wordt hard gewerkt om de nodige fondsen bij elkaar te krijgen om het baarhuisje te restaureren. We zagen met eigen ogen dat dat geen overbodige luxe is. Het is belangrijk dat de herinnering levend blijft, dus ook wij bevelen een gift van harte aan (zie hieronder).

Het was waardevol om elkaar zo te kunnen ontmoeten en te spreken en we spreken hierbij nogmaals onze grote waardering uit voor alle vrijwilligers die een bijdrage leveren aan het in stand houden van deze begraafplaats!

Steun het behoud van de Joodse begraafplaats in Veenendaal. Stort uw gift op giro NL20INGB0000009845 t.n.v. Nederlands-Israëlitische Gemeente Utrecht, o.v.v. Renovatie Metaheerhuis Veenendaal. De Joodse gemeente Utrecht heeft de ANBI-status. Uw gift is aftrekbaar van de belastingen.

"Het huis van de levenden"

ChristenUnie ChristenUnie Veenendaal 07-05-2021 11:11

https://veenendaal.christenunie.nl/k/news/view/1373077/554113/joodse begraafplaats.jpgAfgelopen dinsdag, 4 mei jl, brachten Jeroen van Esseveld en Sanny Brunekreeft een bezoek aan de Joodse Begraafplaats aan de Parallelweg. Een bijzondere plaats, omdat het een van de laatste overblijfselen is van het Joodse leven in Veenendaal. Deze plaats wordt door Joden ook wel het ‘huis van de levenden’ genoemd. Er was een gastvrije ontvangst door Jaap Krocke, vrijwilligerscoördinator en Ruben van Praagh namens de Joodse Gemeente Utrecht. Dit is de officiële beheerder van de begraafplaats. Ruben van Praagh werd vergezeld door zijn ouders, Gideon en Ellen van Praagh. Dat was geen toeval: een oudoom van Gideon van Praagh ligt begraven op de Parallelweg. Tot een aantal jaar geleden wisten zij niet van zijn bestaan af.

De Joodse begraafplaats in Veenendaal is van grote waarde voor de Joodse gemeenschap, maar speelt ook een belangrijke sociale en maatschappelijke rol in Veenendaal zelf. De groep van zo’n 18 vrijwilligers, die al jaren op de begraafplaats werkt en waarvan er meerderen aanwezig waren, is een hechte vriendengroep geworden, ook buiten het werk op de Parallelweg om. Zij zijn onmisbaar om deze begraafplaats goed te onderhouden. 

Op deze bijzondere dag was het goed om elkaar te ontmoeten, verhalen te delen maar ook de zorg te horen met betrekking tot de renovatie, dit jaar, van het metaheerhuisje - ook wel baarhuisje genoemd. Omdat het huisje een gemeentelijk monument is, is de restauratie kostbaar. De Joodse Gemeente Utrecht heeft dan ook een subsidie-aanvraag ingediend bij de Gemeente Veenendaal. 

De komende periode wordt hard gewerkt om de nodige fondsen bij elkaar te krijgen om het baarhuisje te restaureren. We zagen met eigen ogen dat dat geen overbodige luxe is. Het is belangrijk dat de herinnering levend blijft, dus ook wij bevelen een gift van harte aan (zie hieronder).

Het was waardevol om elkaar zo te kunnen ontmoeten en te spreken en we spreken hierbij nogmaals onze grote waardering uit voor alle vrijwilligers die een bijdrage leveren aan het in stand houden van deze begraafplaats!

Steun het behoud van de Joodse begraafplaats in Veenendaal. Stort uw gift op giro NL20INGB0000009845 t.n.v. Nederlands-Israëlitische Gemeente Utrecht, o.v.v. Renovatie Metaheerhuis Veenendaal. De Joodse gemeente Utrecht heeft de ANBI-status. Uw gift is aftrekbaar van de belastingen.

Digitale werkbezoek Stichting De Herberg Breda

ChristenUnie ChristenUnie Breda 28-03-2021 08:12

https://breda.christenunie.nl/k/n6015/news/view/1367785/385388/Cadeau Herberg Breda 2021.jpeg

Op woensdag 24 februari heeft ChristenUnie Breda samen met Hermen Vreugdenhil (#9 op de lijst) een digitale werkbezoek afgelegd bij stichting De Herberg Breda. We mochten kennismaken met Hanneke van Herwijnen, directrice. Tijdens ons gesprek ontdekten we meer over hun werkwijze en drijfveren. Zonder vooroordeel reiken de vrijwilligers een helpende hand uit naar kwetsbare naasten. Door de pandemie ziet de stichting helaas veel nieuwe gezichten, waaronder werkloze oost-Europeanen. Tegelijkertijd is in deze moeilijke periode hun nieuwste project 'Onder de Pannen' van start gegaan, gericht op economische daklozen. Dat slaat al goed aan! We zijn De Herberg dankbaar voor het werk dat zij doen in Breda en hebben ze een bedankje gestuurd om uit te delen aan alle vrijwilligers. Inspirerend om te zien dat ook hier de liefde van en voor Christus mensen niet onbewogen laat.

Toen onderduikers, nu pannenkoeken

ChristenUnie ChristenUnie Kampen 04-03-2021 12:10

https://kampen.christenunie.nl/k/n37467/news/view/1364028/631962/Holland.pngPannenkoekenhuis Holland, Kampen

In één van de rijksmonumenten in onze historische binnenstad, is sinds 2004 een pannenkoekenrestaurant gevestigd. Achter de gevel van ‘Pannenkoekenhuis Holland’ schuilt een bijzonder oorlogsverhaal.

Arend Eshuis (Kampen, 21 september 1891) en Anna Stutvoet (Oosterend, 4 februari 1895) trouwen op 4 mei 1921 in Kampen. Na enige tijd betrekt het stel een pand op de Oudestraat 160. Op dit adres is tevens de manufacturenzaak van Arend gevestigd. Het echtpaar krijgt een zoon en vijf dochters.

Als in 1942 de Jodenvervolging echt op gang komt zijn er steeds meer Nederlanders die zich hun lot aantrekken. Eén van hen is ds. C.B. Bavinck, Gereformeerd predikant te Kampen. Hij zoekt in Kampen en omgeving naar schuilplaatsen voor Joden uit met name Amsterdam. Hij krijgt daarbij hulp van een ouderling, Arend Eshuis en zijn vrouw Anna. Het echtpaar regelt tijdens de bezetting onderduikadressen in Kampen en omgeving voor minimaal 15 Joden. Ook de Oudestraat 160 is een schuilplaats voor Joden. Begin 1943 vindt een meisje genaamd Bep er onderdak. Ze blijft er ongeveer drie maanden. Als voor Bep buiten de stad een nieuw onderduikadres is gevonden neemt het echtpaar een Joodse jongen uit het oosten van het land in huis: Eddy.

Eind oktober 1943 gaat binnen de ondergrondse het gerucht dat een onderduikadres aan de Spoorkade is verraden. De daar aanwezige Joodse onderduikers Sophie Anna Dreesde, Emanuel Andriesse en de niet-Joodse onderduiker Adrianus Cornelis Mendel zoeken een heenkomen naar de Oudestraat 160. Op 30 oktober 1943 vallen de Duitsers met de politie het pand op de Oudestraat binnen en nemen Sophie, Emanuel en Adrianus gevangen. Ze worden afgevoerd naar het politiebureau aan de Buiten Nieuwstraat. Omdat de overvallers in de veronderstelling zijn dat Eddy een zoon is van Arend en Anna Eshuis laten ze hem ongemoeid. Nog dezelfde dag is de jongen door de ondergrondse overgebracht naar een adres buiten Kampen.

Arend Eshuis is tijdens de overval niet thuis. In de avond moet hij zich melden op het bureau en wordt voor verhoor naar Arnhem gebracht. Bij gebrek aan bewijs wordt hij na enkele dagen weer vrijgelaten. Sophie en Emanuel belanden in Kamp Westerbork. Op 16 november 1943 volgt deportatie naar Auschwitz-Birkenau. Sophie wordt direct na aankomst op 19 november vergast. Ze is dan 42 jaar. Emanuel wordt geselecteerd voor dwangarbeid. Op 31 maart 1944 wordt hij op 30-jarige leeftijd in het kamp omgebracht. Omdat Adrianus niet van joodse afkomst is, belandt hij niet in Kamp Westerbork. Blijkbaar is hij of vrijgelaten of ontsnapt, want op 2 oktober 1944 wordt Mendel bij de razzia van Putten opgepakt. Via Kamp Amersfoort en concentratiekamp Neuengamme komt hij in Aurich-Engerhafe terecht waar hij op 13 december 1944 op 36-jarige leeftijd om het leven komt.

Als op 23 november 1943 weer een onderduikadres in Kampen wordt opgerold en de naam van de manufactuur valt als “bemiddelaar voor Joden” arresteert de politie Arend. Een dag later wordt hij overgebracht naar het Huis van Bewaring in Arnhem. Vandaaruit is hij in januari 1944 afgevoerd naar Kamp Amersfoort. In oktober 1944 gaat de reis naar Zwolle. Daar worden mannen te werk gesteld bij graafwerkzaamheden. Zo ook Eshuis. Hij weet op wonderbaarlijke wijze te ontsnappen, keert terug naar zijn woning aan de Oudestraat 160 en duikt er tot aan de bevrijding van Kampen onder. Arend houdt blijvende klachten over aan zijn gevangenschap. Na de oorlog blijft het gezin op de Oudestraat 160 wonen. Arend overlijdt op 15 april 1954 in de Hanzestad. Echtgenote Anna is er op 17 november 1958 overleden.

Vanwege de privacy zijn de achternamen van Eddy en Bep weggelaten. Beiden overleven buiten Kampen de oorlog op een onderduikadres.

Tekst: Laurens Hooisma.

Onteigening Joods vastgoed in de Tweede Wereldoorlog

ChristenUnie ChristenUnie Veenendaal 27-01-2021 09:58

https://veenendaal.christenunie.nl/k/n6171/news/view/1352169/63167/IMG-20210120-WA0004.jpgUit onderzoek door Pointer blijkt dat tijdens de Tweede Wereldoorlog in 225 Nederlandse gemeenten, waaronder Veenendaal, Joodse woningen, bedrijven en grond zijn onteigend. In sommige gevallen zijn deze doorverkocht en in enkele gevallen is dit vastgoed zelfs door gemeenten aangekocht. Uit de interactieve kaart is op te maken dat het minstens 5 panden in Veenendaal betreft. Op de site van Pointer is te lezen dat aan de gemeente Veenendaal om een reactie is gevraagd. Daarop is door de gemeente – samengevat – geantwoord dat de informatie nieuw was en dat nader onderzoek plaats zou moeten vinden.

Daarom heeft onze fractie schriftelijke vragen aan het college gesteld of er, nadat de gemeente op de hoogte werd gesteld van de resultaten van genoemd onderzoek, besloten is om verder te onderzoeken wat er met bedoelde panden is gebeurd. Het college geeft aan dat er inderdaad onderzoek is gedaan. Uit de dataset van Pointer, bleek dat het om 7 adressen ging in Veenendaal: Gortstraat 39, Hoofdstraat 119 – nu 113, Hoofdstraat 53 en 57. Kanaalweg 6 is gesloopt om plaats te maken voor een fietspad en Kerkewijk 21-23 is gesloopt en is nu 17-17a

Op de vraag of er gevallen bekend zijn van doorverkoop naar anderen en/of aankoop door de gemeente, is aangegeven dat al deze panden doorverkocht zijn aan particulieren en niet aan de gemeente Veenendaal.

Als laatste is gevraagd of de gemeente na de oorlog openstaande belastingen heeft opgelegd aan terugkerende eigenaren, hun erfgenamen of hun nabestaanden. De gemeente geeft aan dat dit niet bekend is. In verband met de wettelijke bewaartermijn gaat de gemeentelijke administratie ook maar terug tot 2009. Tijdens de oorlog zijn de meeste panden wel weer in gebruik genomen, maar het is niet te achterhalen of de gemeente daar een rol in heeft gespeeld. Helaas zijn niet alle stukken bewaard gebleven, maar uit datgene wat er nog is, is dat niet op te maken.

Voor dit moment zijn deze antwoorden voor ons voldoende en zijn we blij dat de gemeente in deze situaties geen rol heeft gespeeld.

Meer informatie: https://pointer.kro-ncrv.nl/artikelen/hier-staan-van-joden-onteigende-panden-bij-jou-in-de-buurt

Onteigening Joods vastgoed in de Tweede Wereldoorlog

ChristenUnie ChristenUnie Veenendaal 27-01-2021 09:58

https://veenendaal.christenunie.nl/k/news/view/1352169/554113/IMG-20210120-WA0004.jpgUit onderzoek door Pointer blijkt dat tijdens de Tweede Wereldoorlog in 225 Nederlandse gemeenten, waaronder Veenendaal, Joodse woningen, bedrijven en grond zijn onteigend. In sommige gevallen zijn deze doorverkocht en in enkele gevallen is dit vastgoed zelfs door gemeenten aangekocht. Uit de interactieve kaart is op te maken dat het minstens 5 panden in Veenendaal betreft. Op de site van Pointer is te lezen dat aan de gemeente Veenendaal om een reactie is gevraagd. Daarop is door de gemeente – samengevat – geantwoord dat de informatie nieuw was en dat nader onderzoek plaats zou moeten vinden.

Daarom heeft onze fractie schriftelijke vragen aan het college gesteld of er, nadat de gemeente op de hoogte werd gesteld van de resultaten van genoemd onderzoek, besloten is om verder te onderzoeken wat er met bedoelde panden is gebeurd. Het college geeft aan dat er inderdaad onderzoek is gedaan. Uit de dataset van Pointer, bleek dat het om 7 adressen ging in Veenendaal: Gortstraat 39, Hoofdstraat 119 – nu 113, Hoofdstraat 53 en 57. Kanaalweg 6 is gesloopt om plaats te maken voor een fietspad en Kerkewijk 21-23 is gesloopt en is nu 17-17a

Op de vraag of er gevallen bekend zijn van doorverkoop naar anderen en/of aankoop door de gemeente, is aangegeven dat al deze panden doorverkocht zijn aan particulieren en niet aan de gemeente Veenendaal.

Als laatste is gevraagd of de gemeente na de oorlog openstaande belastingen heeft opgelegd aan terugkerende eigenaren, hun erfgenamen of hun nabestaanden. De gemeente geeft aan dat dit niet bekend is. In verband met de wettelijke bewaartermijn gaat de gemeentelijke administratie ook maar terug tot 2009. Tijdens de oorlog zijn de meeste panden wel weer in gebruik genomen, maar het is niet te achterhalen of de gemeente daar een rol in heeft gespeeld. Helaas zijn niet alle stukken bewaard gebleven, maar uit datgene wat er nog is, is dat niet op te maken.

Voor dit moment zijn deze antwoorden voor ons voldoende en zijn we blij dat de gemeente in deze situaties geen rol heeft gespeeld.

Meer informatie: https://pointer.kro-ncrv.nl/artikelen/hier-staan-van-joden-onteigende-panden-bij-jou-in-de-buurt

ChristenUnie Zwolle: 'Op weg naar een beter normaal'

ChristenUnie ChristenUnie Zwolle 07-09-2020 13:39

https://zwolle.christenunie.nl/k/n38119/news/view/1318928/597681/IMG_7915.jpeg

Had jij dat ook? Dat je hoopte dat de coronacrisis het moment zou worden waarin we als samenleving meer aandacht voor elkaar zouden krijgen i.p.v. te focussen op economische groei? Toen we begin maart de lockdown ingingen hoopte ik dat heel sterk. "Zo’n omvangrijke en ingrijpende maatregel moest toch wel tot een koerswijziging leiden?"

Tijdelijk abnormaalDe corona-maatregelen vormen een ‘tijdelijk abnormaal’ dat zo kort mogelijk moet duren. In dit tijdelijk abnormaal doen we wat we kunnen om de risico’s van het coronavirus te beperken en willen we tegelijkertijd de menselijke waardigheid meewegen in de maatregelen. Daarmee gaven we het college van burgemeester en wethouders opdracht om zoveel mogelijk te kijken naar wat wél kan. Zo lukt het om toch diverse (buiten)activiteiten in de stad weer door te laten gaan.

Keren van het neo-liberale tijMaar dit tijdelijk abnormaal is hopelijk een tussenfase. Als het na verloop van tijd mogelijk is om de corona-maatregelen af te schaffen, dan blijft nog steeds een koerswijziging nodig. Want het oude normaal werd veel te veel gedomineerd door neoliberaal denken waarbij economische principes de overhand hadden. Dat tij moet nog steeds gekeerd worden. Een koerswijziging in de richting van meer aandacht voor elkaar in plaats van de focus op het individu. Een koerswijziging in de richting van een dienstbare, groene, circulaire economie in plaats van de eenzijdige focus op groei. Een koerswijziging van ons oude normaal naar een beter normaal.

Beter normaalVanuit dit tijdelijk abnormaal moeten we gaan nadenken over langere termijn-maatregelen die ons veerkrachtig en vitaal brengen in een ‘beter normaal’. Een beter normaal waarin we afscheid nemen van de neoliberale uitgangspunten en de doorgeslagen individualisering. Een beter normaal waarin we nieuwe hoop en nieuw perspectief brengen. Over dit thema gaan we met het Zwolse ChristenUnieteam nadenken in de komende tijd. Wil jij met ons meedenken? Laat het ons weten via: gerdien@christenuniezwolle.nl

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.