Nieuws van politieke partijen in Amsterdam inzichtelijk

12 documenten

Dennis Boutkan over de concept Luchtvaartnota ‘Verantwoord vliegen naar 2050’

PvdA PvdA Amsterdam 26-06-2020 13:19

Door: Dennis Boutkan Deze week heb ik in de raad een debat aangevraagd over de concept Luchtvaartnota ‘Verantwoord vliegen naar 2050’. In deze coronatijd moeten we echt nadenken hoe we de luchtvaart anders gaan inrichten. Amsterdam zit hier met een dubbelbelang: dat van onze inwoners en als aandeelhouder van Schiphol (20%).

Het is een nota vol beloftes, maar vooral een aankondiging van meer onderzoeken, meer overleg en weinig concrete doelen. Na jaren praten en polderen zou je een duidelijkere koers verwachten. 

Onze fractie vind dat er veel meer balans moet zijn tussen Schiphol en de leefomgeving, dus ook Amsterdam. De nota geeft geen scherpe visie op een alternatief krimpscenario, maar gaat vooral uit van groei die ‘verdiend’ kan worden. Dit kabinet gaat uit van een mogelijke jaarlijkse groei van 1 tot 1,5%, waarmee we in 2050 uitkomen op 800.000 vluchten. In 2019 was dat nog 500.000. Dat enorme aantal is zorgelijk. Daarom moet Amsterdam zijn zorg uitspreken over een groeiscenario tot 800.000. 

Met ons standpunt wat we iets willen doen aan overtoerisme moet dit worden vertaald naar minder groei en minder vakantievluchten. Krimp kan je daarbij niet uitsluiten. Wat daarbij helpt is dat passagiers een eerlijke prijs voor vliegen gaan betalen. Vliegen is namelijk veel te goedkoop en de kosten worden afgewenteld op de belastingbetaler en het milieu. Maak tickets dus duurder door een btw heffing op tickets, accijns op kerosine en een vliegtax.

De impact van Schiphol op de gezondheid voor Amsterdammers is stevig: fijnstof, ultrafijnstof en geluidshinder. We dragen verantwoordelijkheid over een paar miljoen mensen in de Schiphol regio. De nota kondigt weliswaar verdere onderzoeken naar gezondheid aan, ik vind dat Amsterdam binnen de Metropool Regio veel meer het voortouw kan nemen om gezondheid en welzijn hoger op de prioriteitenlijst te krijgen.

De fractie van de PvdA Amsterdam is ook voor een totaalverbod op nachtvluchten. Het kabinet stelt geen enkele duidelijke voorwaarde aan het verminderen van nachtvluchten, maar laat dit volledig open. Ook hierop is de nota teleurstellend. Over geluidhinder stelt het kabinet dat luchthavens de geluidsoverlast moeten verminderen. Het ‘hoe dan’ en op welke termijn blijft achterwege en wordt vastgelegd in latere luchthavenbesluiten door het Rijk. Een gemiste kans om echt iets te doen aan geluidsoverlast! Vlak voor de lock down zou ik met collega raadsleden uit de buurgemeenten en onze PvdA woordvoerder Schiphol Gijs van Dijk een werkbezoek brengen aan Uithoorn om te praten over geluidsoverlast. Na de vakantie gaan we in de herkansing, want we moeten hierin ook samen optrekken.

Het vervoer naar Schiphol toe is ook een factor van belang. We zijn absoluut voorstander van het doortrekken van de Noord/Zuid Lijn naar Schiphol/Hoofddop. Door de capaciteit die daardoor vrijkomt op het spoor en station Schiphol kan je meer (HSL) treinen laten rijden. Een belangrijke stap om autoverkeer te verminderen. Om het OV te stimuleren kan je een OV ticket verplicht onderdeel maken van een vliegticket. 

Verder komt 80% van de 68.000 Schiphol medewerkers met de auto, dit geeft een enorme druk op infrastructuur en klimaat. Schiphol werkgevers kunnen dit beïnvloeden. De luchthaven is onderdeel van de ‘Coalitie Ander Reizen’ en kan hierin een voortrekkersrol spelen. Een goed voorbeeld is ASML in de regio Eindhoven, die gewoon medewerkers ophaalt bij transferpunten. 

Daarnaast zijn meer investeringen in een snel treinennetwerk van belang en de stad kan scherper lobbyen voor méér snelle treinen. Verder vinden wij dat ultrakorte vluchten moeten worden afgeschaft. Die zijn belastend voor het milieu en dragen niks bij aan de kwaliteit van het ‘netwerk’. Pre corona waren er overigens zo’n 330 directe bestemmingen waar je naar toe kon vliegen.

De luchtvaartnota is ook teleurstellend als het gaat om goede werkomstandigheden voor duizenden medewerkers die dag in dag uit voor veel te weinig loon veel te hard moeten werken.

Al jarenlang kaart de PvdA dit probleem aan vanuit Amsterdam, vanuit de provincie en vanuit de Kamer. Goed werk is namelijk een recht. Grondpersoneel, de bagagediensten, schoonmakers en beveiligers; velen van hen werken op flexibele, slecht betaalde uitzendcontracten. Daar waar een baan zekerheid en geluk op moet leveren, levert het hen en hun gezinnen enorm veel onzekerheid en stress op. 

En ook de veiligheid is hierdoor in het geding. Hoe verwerpelijk drugscriminaliteit ook is, het wekt weinig verbazing dat mensen met hele lage lonen en onzekere contracten vatbaarder zijn voor criminaliteit, zoals recent uit onderzoek bleek. We moeten hen daartegen in bescherming nemen. 

Kosten-efficiëntie en concurrentie op prijs lijken belangrijker voor Schiphol. En dit kabinet staat erbij en kijkt ernaar. Ondanks dat het kabinet in de Luchtvaartnota wel degelijk concludeert dat er problemen zijn met de arbeidsomstandigheden, blijven maatregelen uit en stelt het kabinet verder dat er genoeg “wettelijke waarborgen” zijn en dat de sector hierin zelf ‘verantwoordelijkheid’ moet nemen. Dat is veel te liberaal gedacht. 

Gelukkig zijn wij als Amsterdam ook aandeelhouder en kunnen wij ons ermee bemoeien. Werk op Schiphol mag geen race to the bottom zijn. Schiphol moet zorgen voor goede arbeidsvoorwaarden en omstandigheden, bijvoorbeeld door het stellen van sociale vestigingseisen aan bedrijven die vanaf Schiphol werken. Want hoe slechter je voor je personeel zorgt, hoe groter de risico’s voor die kwetsbare medewerkers. Zekerheid is voor deze groep medewerkers belangrijk en ik vind dat wij als fractie voor die mensen moeten gaan staan.

Al met al een teleurstellende luchtvaartnota, terwijl dit een tijd is om scherpe maatregelen te nemen, waardoor het milieu, de leefomgeving, goed werk en gezondheid van bewoners top prioriteit wordt.

Het bericht Dennis Boutkan over de concept Luchtvaartnota ‘Verantwoord vliegen naar 2050’ verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

“Schiphol is een open poort naar ondermijning en criminaliteit in Amsterdam.”

PvdA PvdA Amsterdam 28-05-2020 08:53

Fractievoorzitter van de PvdA Amsterdam Sofyan Mbarki maakt zich grote zorgen over de veiligheidslekken die op Schiphol onlangs zijn ontdekt als het gaat om drugssmokkel en andere criminele activiteiten. Na de bekendmaking van het rapport ‘ondermijning op en rond luchthaven Schiphol’ een week geleden in de Telegraaf vraagt Mbarki zich af of de ernst van de situatie wel op waarde geschat wordt in de hoofdstad: “Schiphol blijkt een open poort naar ondermijning en criminaliteit in Amsterdam, met alle gevolgen van dien.” 

Het rapport waaruit de grote tekortkomingen blijken is opgesteld in opdracht van de gemeente Haarlemmermeer, waar luchthaven Schiphol officieel onder valt: “Maar vooral Amsterdam – tevens aandeelhouder van Schiphol – voelt er de pijn door,” stelt Mbarki. “Het criminele geld dat via Schiphol verdiend wordt, slaat neer in onze wijken en bij onze jongeren. Daarom wil ik dat de burgemeester snel met haar ambtsgenoot uit Haarlemmermeer, Schiphol en andere partijen in gesprek gaat om de uitkomsten van dit rapport te bespreken.”

“Het criminele geld dat via Schiphol verdiend wordt, slaat neer in onze wijken en bij onze jongeren.

Eén van die partijen die wat Mbarki betreft bij die gesprekken aan moet sluiten zijn de vakbonden: “Ik maak me grote zorgen over de veiligheid van werknemers daar. Volgens het rapport spelen de vele slecht betaalde banen en onzekere uitzendconstructies waarin mensen op Schiphol werken een grote rol bij de verleiding om mee te werken aan criminele activiteiten. Dat is niet goed te praten, maar wel verklaarbaar. De vakbonden waarschuwen daar tevergeefs al jaren voor en kunnen als geen ander aangeven hoe we meer beter betaald en vast werk daar kunnen creëeren om die mensen in bescherming te nemen.”

Tevens pleit Mbarki er voor om de verantwoordelijken voor de veiligheid op Schiphol om de tafel te zetten met vertegenwoordigers van de Amsterdamse en Rotterdamse haven: “Omdat het probleem van criminele infiltraties daar al veel langer bekend is, is daar veel kennis over het signaleren en tegengaan van lekken en corruptie. Het zou een gemiste kans zijn om die kennis niet te gebruiken. Tevens wil ik de burgemeester vragen om Schiphol een prominente plek te geven in haar aanpak ondermijning, waar ze de laatste tijd veel prioriteit aan gaf. Hoe langer we wachten, hoe groter de schade voor de stad wordt.”

“Hoe langer we wachten, hoe groter de schade voor de stad wordt.”

Sofyan Mbarki gaat de burgemeester vandaag in de commissievergadering Algemene Zaken vragen naar welke stappen zij gaat ondernemen.

Het bericht “Schiphol is een open poort naar ondermijning en criminaliteit in Amsterdam.” verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

Partij voor de Dieren wil actief aandeel­hou­der­schap van de gemeente Amsterdam

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren GroenLinks D66 Amsterdam 23-01-2020 00:00

Fractievoorzitter Johnas van Lammeren (Partij voor de Dieren) riep het Amsterdamse college vandaag op om in te zetten op krimp van het vliegverkeer op Schiphol. Amsterdam is voor 20% aandeelhouder en kan dit actief inzetten om aan te sturen op krimp. Wethouder Everhardt (D66) gaf aan dat krimp van Schiphol geen optie is. Ook GroenLinks steunde het voorstel niet. Op de dag dat het plan voor een autoluw Amsterdam werd aangenomen, schoten de coalitiepartijen een aanzet tot minder vliegverkeer af. Uit nieuw onderzoek van het RIVM blijkt dat kortdurende verhogingen van ultrafijstof afkomstig van vliegverkeer de luchtwegen en de long- en hartfunctie in negatieve zin beïnvloeden. Minder vliegverkeer voor klimaat en luchtkwaliteit Johnas van Lammeren (Partij voor de Dieren): “We spreken vandaag de hele dag over het verminderen van het autoverkeer in Amsterdam voor het verbeteren van de luchtkwaliteit. Die plannen steunen we, want elke Amsterdammer heeft recht op gezonde lucht. Daarom vroeg ik aan het college om ook het aandeelhouderschap van Schiphol in te zetten voor het verbeteren van de luchtkwaliteit, aangezien het vliegverkeer tot gezondheidsschade bij Amsterdammers leidt en klimaatschade. Tot mijn grote verbazing is het verminderen van het luchtverkeer geen optie voor de meerderheid van de coalitie. Zelfbenoemde klimaatpartijen als GroenLinks en D66 stemden tegen mijn motie. GroenLinks Amsterdam demonstreerde in december nog mee met Extinction Rebellion op Schiphol, maar stemt nu tegen krimp van Schiphol. Voor het aanpakken van klimaatverandering tellen niet de woorden, maar de daden." Motie inzake onderzoek ultra fijnstof rondom Schiphol – actief aandeel­hou­der­schap zet in op krimp van Schiphol

Libertijn: De toekomst van de luchtvaart

VVD VVD Amsterdam 21-01-2020 10:37

De wereldluchtvaart groeit gemiddeld 5% per jaar. De vraag naar vliegreizen blijft onverminderd groot, maar tegelijkertijd groeien de zorgen in de samenleving over de negatieve gevolgen van vliegen voor het klimaat

Hoe zorgen we ervoor dat we Nederland blijven verbinden met de rest van de wereld en de Nederlandse luchtvaart blijft bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid, maar tegelijkertijd ook de hinder voor de omgeving beperken? Welke rol spelen luchthaven Schiphol en Lelystad Airport daarin? Maandag 16 maart gaan wij samen met minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen,  in gesprek over de grote uitdagingen die de toekomst van de luchtvaart zullen bepalen. Belangstellenden (ook niet-VVD'ers) zijn op 16 maart vanaf 20:00 welkom bij Café Wildschut (Roelof Hartplein 1-3).

Libertijn: De toekomst van de luchtvaart

VVD VVD Amsterdam 21-01-2020 10:37

De wereldluchtvaart groeit gemiddeld 5% per jaar. De vraag naar vliegreizen blijft onverminderd groot, maar tegelijkertijd groeien de zorgen in de samenleving over de negatieve gevolgen van vliegen voor het klimaat

Hoe zorgen we ervoor dat we Nederland blijven verbinden met de rest van de wereld en de Nederlandse luchtvaart blijft bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid, maar tegelijkertijd ook de hinder voor de omgeving beperken? Welke rol spelen luchthaven Schiphol en Lelystad Airport daarin? Maandag 16 maart gaan wij samen met minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen,  in gesprek over de grote uitdagingen die de toekomst van de luchtvaart zullen bepalen. Belangstellenden (ook niet-VVD'ers) zijn op 16 maart vanaf 20:00 welkom bij Café Wildschut (Roelof Hartplein 1-3).

Libertijn: De toekomst van de luchtvaart

VVD VVD Amsterdam 08-01-2020 11:43

De wereldluchtvaart groeit gemiddeld 5% per jaar. De vraag naar vliegreizen blijft onverminderd groot, maar tegelijkertijd groeien de zorgen in de samenleving over de negatieve gevolgen van vliegen voor het klimaat.

Hoe zorgen we ervoor dat we Nederland blijven verbinden met de rest van de wereld en de Nederlandse luchtvaart blijft bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid, maar tegelijkertijd ook de hinder voor de omgeving beperken? Welke rol spelen luchthaven Schiphol en Lelystad Airport daarin? Maandag 27 januari luiden wij samen met minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, het nieuwe Libertijnjaar in en gaan in gesprek met haar over deze en andere grote uitdagingen die de toekomst van de luchtvaart zullen bepalen. Belangstellenden (ook niet-VVD'ers) zijn op 27 januari vanaf 20:00 welkom bij Café Wildschut (Roelof Hartplein 1-3).

Libertijn: De toekomst van de luchtvaart

VVD VVD Amsterdam 08-01-2020 11:43

De wereldluchtvaart groeit gemiddeld 5% per jaar. De vraag naar vliegreizen blijft onverminderd groot, maar tegelijkertijd groeien de zorgen in de samenleving over de negatieve gevolgen van vliegen voor het klimaat.

Hoe zorgen we ervoor dat we Nederland blijven verbinden met de rest van de wereld en de Nederlandse luchtvaart blijft bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid, maar tegelijkertijd ook de hinder voor de omgeving beperken? Welke rol spelen luchthaven Schiphol en Lelystad Airport daarin? Maandag 27 januari luiden wij samen met minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, het nieuwe Libertijnjaar in en gaan in gesprek met haar over deze en andere grote uitdagingen die de toekomst van de luchtvaart zullen bepalen. Belangstellenden (ook niet-VVD'ers) zijn op 27 januari vanaf 20:00 welkom bij Café Wildschut (Roelof Hartplein 1-3).

Expertmeeting: snelle, internationale treinverbindingen

PvdA PvdA Amsterdam 30-09-2019 09:10

Het wordt in Europa steeds makkelijker om rond te reizen. Afstanden lijken steeds korter te worden doordat reizen sneller gaat. Helaas is dit vooral toe te schrijven aan het toegenomen vliegverkeer van de afgelopen jaren. Dit terwijl de behoefte aan schone, snelle en prettige alternatieven sterk groeit. De Milieufederatie laat al jaren zien dat dit kan: er liggen veel kansen om de trein tot een goed alternatief te maken op de korte afstand. De vraag is: wat kan de stad Amsterdam daaraan bijdragen? Over deze vraag organiseert ons raadslid Dennis Boutkan dinsdag 1 oktober 2019 een expertmeeting: “Reizen kan slimmer, prettiger en groener.”

In mei 2018 kwam het rapport ‘Vergelijk vliegen met treinreizen voor korte afstanden’ van de Milieufederatie en Greenpeace uit. Hieruit blijkt dat snelle treinverbindingen in Europa voor afstanden tot 750 kilometer een serieus en haalbaar alternatief zijn voor korte vluchten vanaf Schiphol. Met de druk op Schiphol, de belasting van het milieu en de toenemende reisbehoefte wil de gemeente Amsterdam daarom onderzoeken welke mogelijkheden de stad heeft om dit alternatief te versterken en te verbeteren.

Op dinsdagavond 1 oktober organiseert de gemeenteraad om 19:30 uur op initiatief van de PvdA Amsterdam hierover een expertmeeting. Tijdens deze bijeenkomst zullen deskundigen van organisaties als de NS, Schiphol, het GVB en de Milieufederatie hun kennis, ervaringen met de raadsleden over dit onderwerp delen. Meer informatie over de aanwezige experts vind je hier.

De bijeenkomst is openbaar en vindt plaats in de commissiezaal van het stadhuis.

Ook is er een livestream beschikbaar welke hier te volgen is.

Het bericht Expertmeeting: snelle, internationale treinverbindingen verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

We willen de groei van Schiphol stoppen | Amsterdam

GroenLinks GroenLinks Amsterdam 23-05-2019 00:00

Als het aan het college ligt mag Schiphol tot 2023 niet meer groeien. Maar het kabinet wil dat er na 2020 weer meer vluchten komen. Ik wil kijken wat we kunnen doen om dat te voorkomen.

De luchtvaart zorgt niet alleen voor steeds meer overlast, voor vervuilde en ongezonde lucht en CO2-uitstoot. We zien nu ook dat de groei van de luchtvaart directe gevolgen kan hebben voor de bouw van betaalbare woningen.

Zo probeert KLM door rechtszaken de bouw van de woonwijk Schuilhoeve in Badhoeverdorp tegen te houden. Want door de bouw van de woonwijk loopt KLM het risico dat het minder mag vliegen. Dat is de omgekeerde wereld. Als de overlast te groot is moeten we niet de bouw van woningen tegenhouden, dan moeten we het aantal nutteloze en vervuilende vluchten tegenhouden.

“De bouw van woningen is belangrijker dan nog meer nutteloze en vervuilende vluchten.”

Alles op tafel

Het kabinet wil de groei van Schiphol niet tegenhouden. De minister wil de luchthaven na 2020 juist weer laten groeien. Maar het plafond is bereikt. Daarom moet Amsterdam nu alles op tafel leggen om de groei tegen te houden, zodat de belangen van bewoners in Amsterdam en de regio weer boven die van Schiphol en luchtvaartmaatschappijen komen te staan.

We moeten alle zeilen bijzetten, voor gezonde lucht, voor het klimaat, en voor betaalbare woningen waar je kunt wonen zonder het geluid van denderende vliegtuigen boven je hoofd. Ik wil laten onderzoeken of we juridische stappen kunnen gaan nemen.

Imane Nadif, raadslid voor GroenLinks in Amsterdam.

 

Meer lezen?

RTL Z: 'GroenLinks wil naar de rechter om groei Schiphol te stoppen

Dit plan zorgt ervoor dat we vaker de trein kunnen pakken | Amsterdam

GroenLinks GroenLinks Amsterdam 28-02-2019 00:00

Een minister die het beste voor heeft met het land én met de luchtvaart moet niet inzetten op groei van Schiphol. Die moet nu verandering afdwingen. En dat begint met de trein.

Vliegtickets worden steeds goedkoper, terwijl treintickets duurder worden. Voor zo’n 40 euro vlieg je naar Praag terwijl een enkeltje met de trein bijna 180 euro kost en je 11 uur onderweg bent. Dit is de wereld op zijn kop. Van de vluchten die van Schiphol opstijgen, vliegt 35 procent niet verder dan 750 kilometer.

Daarom vinden wij: Reizen tot 750 kilometer moeten het goedkoopst en makkelijkst worden per trein.

We begonnen een petitie die al tienduizenden keren is ondertekend. Sluit je aan en teken de petitie!

De vlucht naar Brussel

Deze week schreven Bas Eickhout (lijsttrekker voor GroenLinks bij de verkiezingen voor het Europees Parlement), Suzanne Kröger (Tweede Kamerlid), Zita Pels (lijsttrekker voor GroenLinks bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten) en Imane Nadif (raadslid voor GroenLinks in Amsterdam) een opiniestuk in het Algemeen Dagblad om de petitie toe te lichten en te laten zien dat het tijd is voor verandering.

Waar wachten we nog op? "De minister is niet eens bereid om de vlucht naar Brussel op te heffen." Lees hier het hele artikel

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.