Nieuws van politieke partijen in 's-Gravenhage inzichtelijk

7 documenten

CDA Den Haag roept op tot gratis OV voor kinderen op woensdagmiddag en zondag

CDA CDA 's-Gravenhage 20-04-2020 10:29

Het CDA Den Haag zal donderdag het college oproepen om bij de MRDH te pleiten voor gratis openbaar vervoer voor kinderen tot 12 jaar op woensdagmiddagen en zondagen, mits ze reizen onder begeleiding van een volwassene. Dit doen ze tijdens de bespreking van de collegereactie op het ‘MRDH Consultatiememo onderzoeken tarieven OV’. CDA-fractievertegenwoordiger Daniël de Groot verwacht hiermee het OV voor gezinnen een stuk aantrekkelijker te maken. ”Op dit moment is het voor een gezin met 2 of meer kinderen vaak goedkoper om de auto te pakken dan het OV”, Aldus De Groot. Met deze maatregel wil het CDA stimuleren dat gezinnen er vaker voor kiezen de auto te laten staan voor verplaatsingen in de stad. Daarnaast denkt de Groot dat dit ook een bijdrage kan leveren aan het tegengaan van wat wordt genoemd vervoersarmoede: ”Er zijn nu helaas ook mensen die het geld niet hebben om de tram te nemen voor bijvoorbeeld een bezoek aan familie of vrienden of een bezoek aan een sportvereniging, als ze alleen nog voor de volwassenen moeten betalen, halen we deze drempel weg”, meent De Groot. Tot slot verwacht het CDA dat jong geleerd is oud gedaan ook in dit geval opgaat en de jonge Hagenezen ook op latere leeftijd vaker kiezen voor een reis met bus of tram. In Rotterdam geldt deze regeling al langer, daar bevalt het zo goed dat er partijen zijn die pleiten voor gratis OV voor kinderen de hele week lang. Zo ver wil het CDA op dit moment nog niet gaan. CDA-fractievoorzitter Kavish Partiman: ”Laten we eerst eens kijken wat de effecten zijn van deze maatregel”. Bang voor eventuele financiële consequenties is hij niet: ”Volwassenen blijven betalen en gaan mogelijk zelfs meer reizen en het gaat om tijdstippen waar het over het algemeen rustig is in onze trams en bussen”.

“Maak infrastructuur duurzamer” - ChristenUnie/SGP inspireert het stadsbestuur met initiatiefvoorstel

ChristenUnie ChristenUnie 's-Gravenhage 14-11-2019 11:34

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1281583/487158/WhatsApp Image 2019-11-14 at 10.45.35.jpegOp dit moment wordt in de Haagse raad gedebatteerd over het schoner en duurzamer maken van het vervoer in onze stad. Pieter Grinwis: “In de brief van wethouder Van Tongeren die we bespreken gaat het zoals gebruikelijk over schonere auto’s, milieuzones en elektrisch rijden. Maar in het duurzaamheidsbeleid gaat het eigenlijk nooit over onze infrastructuur: het asfalt waar fietsen en auto’s over moeten rijden en de bushaltes waar de reizigers moeten uitstappen. Wat mij betreft moeten we het daar ook eens over hebben, want ook dáár kan het schoner en duurzamer. Van fietspaden die gemaakt zijn van gerecycled plastic tot bus- en tramhokjes met een groen dak, er zijn opties te over.” Daarom biedt Pieter Grinwis vanmorgen tijdens de commissievergadering over schoon vervoer een initiatiefvoorstel aan wethouder Van Tongeren aan met tien inspirerende voorbeelden van mogelijke innovaties, die bijdragen aan de klimaatadaptatie, duurzaam energie- en materiaalgebruik en/of de energietransitie.

“Het stadsbestuur heeft in al haar duurzaamheidsplannen veel aandacht voor wélk vervoer we kiezen. Maar dat we vaker de fiets pakken en meer het OV moeten gebruiken, dat zijn inmiddels platgetreden paden. Waarom gaat het nergens over de infrastructuur? Er ligt maar liefst 1133 kilometer aan wegen en fietspaden in Den Haag. We hebben het dus over een onmisbare schakel op de weg naar een duurzamer Den Haag.” En voor duurzame ideeën hoeft het college het volgens de partij niet ver van huis te zoeken. “Denk aan de zonnepanelen op geluidsschermen langs de weg, zoals ze die bij de N470 bij Pijnacker-Nootdorp al hebben. Of het opslaan van warmte die wegen op een zonnige dag absorberen, zoals op de N211 tussen Den Haag en Poeldijk.”

Grinwis hoopt het stadsbestuur enthousiast te maken voor zijn suggesties. “We willen in 2030 klimaatneutraal zijn. Het is dus zaak om out of the box te durven denken en open te staan voor goede ideeën uit binnen- en buitenland. De noodzaak tot verduurzaming is er, de goede voorbeelden zijn er velen, het is nu aan het college om met ons voorstel in de hand harder aan de - duurzame - weg te gaan timmeren.” 

“Maak infrastructuur duurzamer” - ChristenUnie/SGP inspireert het stadsbestuur met initiatiefvoorstel

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie 's-Gravenhage 14-11-2019 11:34

“Maak infrastructuur duurzamer” - ChristenUnie/SGP inspireert het stadsbestuur met initiatiefvoorstel

Op dit moment wordt in de Haagse raad gedebatteerd over het schoner en duurzamer maken van het vervoer in onze stad. Pieter Grinwis: “In de brief van wethouder Van Tongeren die we bespreken gaat het zoals gebruikelijk over schonere auto’s, milieuzones en elektrisch rijden. Maar in het duurzaamheidsbeleid gaat het eigenlijk nooit over onze infrastructuur: het asfalt waar fietsen en auto’s over moeten rijden en de bushaltes waar de reizigers moeten uitstappen. Wat mij betreft moeten we het daar ook eens over hebben, want ook dáár kan het schoner en duurzamer. Van fietspaden die gemaakt zijn van gerecycled plastic tot bus- en tramhokjes met een groen dak, er zijn opties te over.” Daarom biedt Pieter Grinwis vanmorgen tijdens de commissievergadering over schoon vervoer een initiatiefvoorstel aan wethouder Van Tongeren aan met tien inspirerende voorbeelden van mogelijke innovaties, die bijdragen aan de klimaatadaptatie, duurzaam energie- en materiaalgebruik en/of de energietransitie.

“Het stadsbestuur heeft in al haar duurzaamheidsplannen veel aandacht voor wélk vervoer we kiezen. Maar dat we vaker de fiets pakken en meer het OV moeten gebruiken, dat zijn inmiddels platgetreden paden. Waarom gaat het nergens over de infrastructuur? Er ligt maar liefst 1133 kilometer aan wegen en fietspaden in Den Haag. We hebben het dus over een onmisbare schakel op de weg naar een duurzamer Den Haag.” En voor duurzame ideeën hoeft het college het volgens de partij niet ver van huis te zoeken. “Denk aan de zonnepanelen op geluidsschermen langs de weg, zoals ze die bij de N470 bij Pijnacker-Nootdorp al hebben. Of het opslaan van warmte die wegen op een zonnige dag absorberen, zoals op de N211 tussen Den Haag en Poeldijk.”

Grinwis hoopt het stadsbestuur enthousiast te maken voor zijn suggesties. “We willen in 2030 klimaatneutraal zijn. Het is dus zaak om out of the box te durven denken en open te staan voor goede ideeën uit binnen- en buitenland. De noodzaak tot verduurzaming is er, de goede voorbeelden zijn er velen, het is nu aan het college om met ons voorstel in de hand harder aan de - duurzame - weg te gaan timmeren.”

Initiatiefvoorstel Maak het duurzaam.pdf

Houd Benoordenhout bereikbaar

CDA CDA 's-Gravenhage 06-06-2019 09:08

Bus 18 is opgeheven, maar er is geen alternatief aangeboden. Dat is een kwalijke zaak voor bewoners van Benoordenhout en Clingendael, stelt CDA-fractievertegenwoordiger Daniël de Groot in een debat over de vervoersplannen van de gemeente. Eerder bracht het CDA Den Haag een bezoek aan Benoordenhout en sprak daar met bewoners en de wijkvereniging. Hieruit maakte het CDA op dat veel inwoners afhankelijk zijn van het openbaar vervoer en veel last hebben van het verdwijnen van de buslijn. “Het stadsbestuur heeft lijn 18 geschrapt, maar de bewoners hebben er niets voor in de plaats gekregen”, stelt De Groot. Hij vindt dat de gemeente een passende oplossing moet bieden voor dit probleem. “Het voorgestelde wijkbusje met vrijwilligers is geen alternatief voor bus 18”, meent de CDA’er, die de wethouder vraagt met iets beters te komen. Een goed idee komt volgens De Groot vanuit de wijkvereniging, die voorstelt een midibus in te zetten met een aansluiting op tramlijn 9. De Groot vindt dat het openbaar vervoer een grote maatschappelijke waarde heeft: veel mensen zijn op de bus aangewezen om sociale contacten te onderhouden en andere delen van de stad te bezoeken. “Het OV in Den Haag moet toegankelijk zijn voor alle bewoners, vooral ook aan de randen van de stad waar het ov niet al te dik gezaaid is”, aldus De Groot. Voor veel inwoners van Benoordenhout is het openbaar vervoer van groot belang en het is belangrijk dat de wethouder met een passend alternatief komt, nu lijn 18 is opgeheven.

‘Auto moet juist minder ruimte krijgen’

Haagse Stadspartij Haagse Stadspartij 's-Gravenhage 03-06-2019 10:02

De hoofdroutes voor autoverkeer moeten juist wél worden versmald. Alleen zó kan het autoverkeer worden teruggedrongen, vindt Joris Wijsmuller van de Haagse Stadspartij. Hij reageert hiermee op het commentaar ‘Verkeersinfarct in de maak’ in Den Haag Centraal van 23 mei.

‘Door de ligging aan zee is Den Haag voor de auto een doodlopende weg. In de gouden eeuw lag Den Haag nog aan de Hofvijver, en liep met de aanleg van verharde uitvalswegen naar iedere windrichting internationaal voorop. De beroemdste geplaveide weg is de Scheveningseweg uit 1665, maar ook de Rijswijkseweg (1663) en de Loosduinseweg (1693) stammen uit die tijd. In de eeuwen erna groeide Den Haag naar meer dan een half miljoen inwoners, en met de industrialisatie deden nieuwe vervoersmiddelen hun intrede.

Den Haag was de eerste stad in Nederland met een stoomtram (1879), en de eerste stad met een elektrische trein (1908). Met de opkomst van de auto werden nieuwe verkeersplannen bedacht: stadsbouwmeester Dudok tekende het wederopbouwplan (1949) met grote invalswegen die we nu kennen als de Utrechtsebaan en de Rotterdamsebaan. Het idee was om de verkeersdoorbraken door te trekken dwars door het centrum, maar buurtbewoners verenigd in actiegroep ‘Weg met de dwarsweg’ wisten in 1975 het oprukkende asfalt een halt toe te roepen. Deze belangrijke trendbreuk kreeg later vervolg met de Kern Gezond (1989) en het Verkeerscirculatieplan (2009). Inmiddels worden nu plannen gemaakt om het Prins Bernhardviaduct verder af te breken en is het Schenkviaduct bijna rijp voor de sloop.

Autoluwe stad

Het terugdringen van het autoverkeer uit het Haagse centrum staat niet op zichzelf. Iedere zichzelf respecterende Europese stad werkt aan vergaande plannen om autoluw te worden. Want het besef is alom doorgedrongen dat een auto – naast het voorzaken van vervuiling, lawaai en verkeersonveiligheid – vooral heel veel ruimte in beslag neemt. Zowel de rijdende als de geparkeerde auto is een ruimtevreter die moet worden teruggedrongen om ruimte te maken voor andere vervoerswijzen. Zo hou je de stad leefbaar en bereikbaar. “Als iedereen autorijdt, staat uiteindelijk iedereen stil. Dat is een eenvoudige wet van de mobiliteit, die al in 1930 is ontdekt. Ze heet ‘de veroorzaakte verkeersvraag.’ Hoe meer wegen je bouwt, hoe meer auto’s je krijgt.”, aldus planoloog en mobiliteitsexpert Brent Toderian. “Het is eenvoudig. Zet wandelen boven op je prioriteitenlijst en particulier autovervoer onderaan, met daartussenin fietsen en openbaar vervoer en richt je stad volgens die principes in. Mensen zullen wandelen, fietsen en de bus of tram nemen.”

Ik sluit me hier graag bij aan. Den Haag heeft de hoogste autodichtheid van het land, en het autoverkeer in onze stad kent de meeste vertraging van de G4-steden. Ook het OV-netwerk heeft hier last van met een toenemende ‘traagheid’ (nu nog maar 16 km/h terwijl de gewenste snelheid 25 km/h is).

De stad groeit naar verwachting door naar 600.000 inwoners in 2040 en verkeerswethouder Van Asten waarschuwt nu dat een verkeersinfarct dreigt als er niets veranderd. Parijs en Amsterdam willen auto’s met verbrandingsmotor verbieden vanaf 2030, Oslo wil een volledig autovrij centrum, en in Londen werd een opstoppingsheffing ingevoerd en met de opbrengsten worden fietspaden gebouwd en het openbaar vervoer verbeterd. En Den Haag? Ooit liep deze stad voorop met nieuw verkeersbeleid. Het is tijd dat we nieuwe stappen zetten om het ruimtebeslag van de auto terug te dringen en zo onze groeiende stad aantrekkelijk en leefbaar houden.’

Joris Wijsmuller is fractievoorzitter van de Haagse Stadspartij en oud-wethouder voor die partij

D66 in de raad van 16 mei: duurzaamheid en ov

D66 D66 's-Gravenhage 17-05-2019 12:33

D66 heeft tijdens de raadsvergadering van donderdag 16 mei met succes twee voorstellen ingediend. Tijdens de bespreking van de plannen voor verduurzaming van Den Haag heeft Dennis Groenewold een motie ingediend. Tijdens het agendapunt over de strategische agenda van de MRDH, diende Marieke van Doorn succesvol een amendement in.

Gezondheid en veiligheid

D66 wil de aarde weer gezonder maken, zodat onze kinderen er ook nog kunnen leven. De kadernota duurzaamheid geeft daar richting aan. “Het is nu tijd voor actie en we moeten alle kansen pakken die er liggen”, zei Groenwold tijdens zijn inbreng. Draagvlak is daarbij van cruciaal belang. Het belichten van directe veiligheid- en gezondheidsvoordelen van de energietransitie blijft nu nog vaak onderbelicht. Daarom deed D66 het voorstel om bij informatievoorziening over de energietransitie ook duidelijk aandacht te besteden aan het veiliger en gezonder worden van de woonomgeving als extra winstpunt. Een goed voorbeeld is het gasloos maken van een woning. Het afkoppelen van gas betekent dat er minder risico’s zijn voor gevaarlijke gaslekken en mogelijke explosies. De motie is aangenomen. 

Samenwerking

Op de agenda stond ook de bespreking van de strategische agenda van de MRDH. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag is een samenwerkingsverband van 23 gemeenten in de regio op het gebied van onder meer verkeer en openbaar vervoer. D66 wil een stad die goed bereikbaar is met het ov. Grote investeringen in rails op de Binckhorst, richting het strand en richting de Leyweg staan op stapel. Dat vraagt om goede samenwerking met de hele Haagse regio. Raadslid Marieke van Doorn heeft met een aangenomen amendement nog eens vastgelegd dat Den Haag samen met andere gemeentes zal optrekken om doelen voor beter openbaar vervoer te halen.

The post D66 in de raad van 16 mei: duurzaamheid en ov appeared first on Onze stad.

Geef bewoners Havenkwartier en Norfolkterrein snel goede OV-verbinding - ChristenUnie/SGP wil nieuwe buslijn Norfolkterrein-Tophalte Madurodam

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie 's-Gravenhage 19-03-2018 19:05

Geef bewoners Havenkwartier en Norfolkterrein snel goede OV-verbinding - ChristenUnie/SGP wil nieuwe buslijn Norfolkterrein-Tophalte Madurodam

De ChristenUnie/SGP heeft zich de afgelopen tijd verbaasd over het gemak waarmee veel partijen de woorden lightrail en metro in de mond nemen, om de verbinding tussen Den Haag Centraal met Scheveningen te maken. Alleen dat zeggen, betekent namelijk dat er de komende jaren helemaal niets verbetert aan het OV op Scheveningen. Want zeggen dat je een metro wil is één, maar daarmee ligt zo’n verbinding er nog niet. Het is schreeuwend duur, kost jaren om aan te leggen, en het is maar de vraag of zo’n lijn ooit te exploiteren is. Kortom: er verandert dan de komende jaren qua OV niets op Scheveningen. En dat kan niet waar zijn! De ChristenUnie/SGP heeft daarom een concrete oplossing, waarmee de bewoners van het Havenkwartier en de nieuwe bewoners van het voormalige Norfolkterrein op korte termijn geholpen zijn: een hoogwaardige buslijn tussen de haven en Madurodam waar een elektrische bus gaat rijden en waarbij de huidige tramhalte Madurodam wordt omgetoverd tot een aantrekkelijke en comfortabele tophalte.

E-bus

Lijsttrekker Pieter Grinwis: “De afgelopen jaren zijn er helaas veel woningen bijgebouwd in de haven. Wij hadden daar liever meer ruimte voor maritieme bedrijvigheid gehad, maar nu deze mensen daar (gaan) wonen, moet er wel een goede OV-verbinding komen. Die is er nu niet en veel mensen zullen dus weer aangewezen zijn op de auto. Daarmee krijgt de nu toch al volle Westduinweg nóg meer verkeer te verstouwen. Dat wil niemand. Een tram over deze drukke verkeersader is daarom ook geen oplossing.” De ChristenUnie/SGP wil een nieuwe korte en snelle hoogwaardige buslijn (natuurlijk een E-bus), die de 700 nieuwe woningen op het Norfolkterrein en het Havenkwartier verbindt met Madurodam en daarmee tramlijn 9 en via tussenstops ook met de tramlijnen 1 en 11.

Overleg met bewoners

Vanaf Madurodam ben je met tram 9 in minder dan 10 minuten bij Den Haag Centraal. En vanaf Scheveningen Haven ben je ook in 10-15 minuten bij Madurodam. Pieter Grinwis: “Hoe meer stops en hoe meer ‘slingers’ in de route, hoe langer natuurlijk. Maar sowieso wordt de OV-verbinding Haven-Den Haag Centraal en Haven-Centrum veel sneller dan de huidige OV-verbindingen. Zo wordt het OV ook voor de nieuwe Norfolkterreinbewoners een aantrekkelijke optie. Wat ons betreft gaat het stadsbestuur snel in overleg met bewoners, bewonersorganisaties, zoals BOH en met de bedrijven in het havengebied (BSH) en natuurlijk de reizigersorganisaties om de beste route uit te tekenen. Een snelle verbinding is belangrijk.”  Voor de route van de nieuwe buslijn zijn meerdere opties denkbaar. De route zou bijvoorbeeld kunnen gaan via de Teldersweg-Scheveningseweg-Duinstraat-Treilerdwarsweg en vervolgens via de Dr. Lelykade (die geschikt moet worden gemaakt voor een bus) om te eindigen bij het voormalig Norfolkterrein, maar zou ook via de Teldersweg -Johan de Wittlaan-President Kennedylaan en de Kranenburgweg kunnen. Pieter Grinwis: “Een busbaan over de Dr. Lelykade zou de Westduinweg ontlasten en de bewoners van het Havenkwartier eindelijk voorzien van goed OV, waarmee deze buslijn extra aantrekkelijk wordt; maar het moet natuurlijk wel goed inpasbaar zijn. Een hoogwaardige busverbinding kan op deze wijze een prima alternatief zijn voor de vermaledijde tramplannen over de Westduinweg, zeker als de bus niet over de Westduinweg komt te rijden. Bovendien is een buslijn veel goedkoper in de exploitatie en heel flexibel, zowel qua frequentie als qua grootte van de bussen.” En het is tevens een prima oplossing tot het moment dat er misschien ooit een fantastisch ondergrondse lightrail naar dit deel van Scheveningen ligt, een moment dat mogelijk nooit komt. Pieter Grinwis: “Laten we niet wachten, maar gewoon de dag na de verkiezingen beginnen met de gesprekken over de beste route en vervolgens zo snel mogelijk met de aanleg, het verbouwen van de halte Madurodam en het bestellen van de E-bussen.”

Tophalte Madurodam

De ChristenUnie/SGP wil dat de halte Madurodam doorontwikkeld wordt tot een echte Tophalte. Een mooie overstaplocatie, goede voorzieningen en waar je, in tegenstelling tot de ‘Tophalte’ Leyweg, wél droogstaat. Pieter Grinwis: “De bewoners van het Havenkwartier en de nieuwe bewoners van het voormalige Norfolkterrein verdienen een goede OV-verbinding. Zij hebben niks aan verhalen op lange termijn, maar wel aan een praktische, doordachte en duurzame oplossing, die op korte termijn te realiseren is. En dat is dit plan.” In haar verkiezingsprogramma trekt de ChristenUnie/SGP €5 miljoen uit voor het ontwikkelen van de Tophalte, en nog eens €1 miljoen per jaar voor een nieuwe E-bus naar Scheveningen Haven. Pieter Grinwis: “Wij zullen er alles aan doen om dit voorstel in het nieuwe coalitieakkoord te krijgen. Kortom, een stem op de ChristenUnie/SGP, is een stem voor een snelle OV-verbinding met de Haven, die op korte termijn te realiseren is.”

Foto: Arbel Eshet

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.