Nieuws van SP over CDA inzichtelijk

6 documenten

SP steunt motie Gebruik geld Bravoflex voor verbetering bestaand openbaar vervoer.

SP SP VVD CDA Eindhoven 22-05-2020 14:51

Bravoflex is een flexibele vervoerservice op afroep die zonder vaste route rijdt van halte naar halte. Er is dus géén dienstregeling. Je bestelt Bravoflex via een app, website of door even te bellen. Je reserveert een zitplaats in een voertuig en bepaalt zelf wanneer je bij welke halte wordt opgehaald en naar welke halte je reist.

Bravoflex wordt gesubsidieerd door de provincie, het gaat over een bedrag van rond 900 duizend euro per jaar.

In de gemeenteraad van Eindhoven zijn er regelmatig discussies gevoerd afgelopen jaren, over dienstregelingen van openbaar vervoer. Jaar in jaar uit zagen we dat er regelmatig dienstlijnen verdwijnen in Eindhoven. Een van de belangrijkste argument van Hermes was dat deze dienstlijnen onderbezet zouden zijn en daardoor het te duur was om bussen te laten rijden.

De fractie van de SP heeft zich afgelopen jaren ingezet voor de verbetering van kwalitatief betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer voor alle inwoners.

Als we naar de kostendekkingsgraad van Bravoflex kijken dan zien we dat het zeer laag ligt en dat gemiddeld één ritje in februari €46,- belastinggeld heeft gekost.

De fractie van de SP vindt dat het Bravoflex niet gelukt is om een succes te maken van dit vervoermiddel als alternatief voor een gewone buslijn. Ook is  er weinig belangstelling vanuit inwoners van Eindhoven.

De fractie van de SP Eindhoven heeft de motie die oproept om te stoppen met het subsidiëren van dit dure experiment. Dit geld kunnen we inzetten om het bestaande openbaar vervoer als basisvoorziening nog meer te stimuleren zodat het een goed alternatief is voor de auto. Daarvoor moet de bus ook vaker rijden en op een redelijke loopafstand te bereiken zijn. De motie is met de steun van de SP en CDA-GL-50plus-CU-LPF-Denk-LE-OAE-VVD op 19 mei 2020 in de gemeenteraad van Eindhoven aangenomen. (link naar de motie: https://eindhoven.parlaeus.nl/user/showdoc/action=view/id=9701/type=pdf/Aangekondigd_Vrije_motie_VM3_Bravoflex__CDA__GL__50PLUS__CU__LPF__DENK__LE_.pdf )

Murat Memis Fractievoorzitter 

SP steunt motie Gebruik geld Bravoflex voor verbetering bestaand openbaar vervoer.

SP SP VVD CDA Nuenen, Gerwen en Nederwetten 22-05-2020 14:51

Bravoflex is een flexibele vervoerservice op afroep die zonder vaste route rijdt van halte naar halte. Er is dus géén dienstregeling. Je bestelt Bravoflex via een app, website of door even te bellen. Je reserveert een zitplaats in een voertuig en bepaalt zelf wanneer je bij welke halte wordt opgehaald en naar welke halte je reist.

Bravoflex wordt gesubsidieerd door de provincie, het gaat over een bedrag van rond 900 duizend euro per jaar.

In de gemeenteraad van Eindhoven zijn er regelmatig discussies gevoerd afgelopen jaren, over dienstregelingen van openbaar vervoer. Jaar in jaar uit zagen we dat er regelmatig dienstlijnen verdwijnen in Eindhoven. Een van de belangrijkste argument van Hermes was dat deze dienstlijnen onderbezet zouden zijn en daardoor het te duur was om bussen te laten rijden.

De fractie van de SP heeft zich afgelopen jaren ingezet voor de verbetering van kwalitatief betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer voor alle inwoners.

Als we naar de kostendekkingsgraad van Bravoflex kijken dan zien we dat het zeer laag ligt en dat gemiddeld één ritje in februari €46,- belastinggeld heeft gekost.

De fractie van de SP vindt dat het Bravoflex niet gelukt is om een succes te maken van dit vervoermiddel als alternatief voor een gewone buslijn. Ook is  er weinig belangstelling vanuit inwoners van Eindhoven.

De fractie van de SP Eindhoven heeft de motie die oproept om te stoppen met het subsidiëren van dit dure experiment. Dit geld kunnen we inzetten om het bestaande openbaar vervoer als basisvoorziening nog meer te stimuleren zodat het een goed alternatief is voor de auto. Daarvoor moet de bus ook vaker rijden en op een redelijke loopafstand te bereiken zijn. De motie is met de steun van de SP en CDA-GL-50plus-CU-LPF-Denk-LE-OAE-VVD op 19 mei 2020 in de gemeenteraad van Eindhoven aangenomen. (link naar de motie: https://eindhoven.parlaeus.nl/user/showdoc/action=view/id=9701/type=pdf/Aangekondigd_Vrije_motie_VM3_Bravoflex__CDA__GL__50PLUS__CU__LPF__DENK__LE_.pdf )

Murat Memis Fractievoorzitter 

N640 moet veranderen, maar niet zoals de provincie het wil

SP SP CDA Halderberge 28-04-2020 14:32

Province Noord-Brabant wil in 2021 de N640 renoveren zonder naar de aanwonenden te luisteren. Gemeenten Halderberge en Etten-leur geven niet thuis als bewoners hulp zoeken.

Daarom is de SP Halderberge samen met het CDA Halderberge en de aanwonenden van de weg in actie gekomen.

De weg loopt over Halderbergs grond gebied van de Sprangweg in Hoeven tot aan afrit de Kralen van de A17 in Oud-gastel. Aanwonenden roepen al jaren dat de verkeersveiligheid verbeterd moet worden maar de gemeente wijst continu naar de provincie als eigenaar van de weg.

Er is nu een plan gemaakt door de provincie waar de mening niet is gevraagd of serieus genomen door de omwonenden. Het nieuwe plan is in onze ogen dan ook vragen om nog meer verkeersonveiligheid.

De leden van Provinciale staten zijn dan ook uitgenodigd om zelf te komen kijken naar de weg zoals deze nu is, met bewoners te praten en de plannen tegen het licht te houden.

De uitnodiging van de PS leden staat nog steeds open. de gemaakte afspraak om te komen kijken is door de maatregelen die zijn getroffen omwille van covid-19 uitgesteld tot dit op eniger wijze weer mogelijk is.

Zie ook: Actie N640

Rijbevoegdheid

SP SP D66 CDA Nieuwegein 17-11-2019 19:36

De demonstraties die er waren - en nog komen-  tonen aan dat  vele geledingen in onze samenleving helemaal klaar zijn met al die kabinetten Rutte. En terecht.

Al veel te lang hebben de slopers van schandaalpartij vvd zo goed als de vrije hand gehad in het  verder modelleren van de samenleving naar neoliberale asociale snit. Met steun van echt álle z.g. middenpartijen als Pvda, CDA, D66 en alles wat rechts daarvan zit,  was jarenlang het motto vermarkten, vermarkten en nog eens vermarkten. Een groot deel van de sociale samenleving werd zo met brede politieke coalitiesteun in rap tempo gedecimeerd.

 Ja, de economie gaat goed, de crisis schijnt voorbij, het geld klotst bij bedrijven tegen de plinten, de werkeloosheid is op een laagtepunt. Maar materiële welvaart heeft niets te maken met welzijn. Huisvesting, zorg, onderwijs, milieu, het is allemaal één grote puinhoop geworden. De vermarkting laat diepe sporen van ellende na. De kloof tussen arm en rijk groeit met de dag. Schulden nemen toe, een betaalbare woning is voor starters nauwelijks meer te vinden, de wachttijd voor een sociale huurwoning bedraagt inmiddels  ca. 9 jaar…maar de economie gaat goed. En Nederland is daarmee “het meest succesvolle land van Europa” aldus Mark Rutte recent in Nieuwsuur.

Mark Rutte, ras vvd’er, dus zo glad als een paling in een emmer snot,  de man bij wie problemen en protesten simpelweg leken af te gljiden, en alles vooral olijk weglachend. Maar plots was hij somber, excuseerde zich over een “rotmaatregel”. Fractieleden van zijn huisjesmelkerspartij deden hetzelfde. Er werd een aantal bijeenkomsten georganiseerd voor leden van die club om het één en ander uit te leggen. Ging het over de teloorgang van verpleeghuizen door de  opgelegde berzuinigingen, betrof  het soms een reactie op noodkreten vanuit het onderwijs en alle zorggeledingen, had hij het over het onbereikbaar zijn van fatsoenlijke huisvesting voor starters of de dreigende korting op miljoenen pensioenen, bedoelde hij wellicht de verhoging van het lage btw-tarief? Nee natuurlijk niet, want dat waren maatregelen die mensen persoonlijk raken. En die club heeft nou eenmaal niets met menselijkheid. Het ging om een verlaging. Die van de maximum snelheid op snelwegen naar 100 km/u overdag. Een maatregel die door Rutte zelfs  zo’n beetje “de grootste crisis” uit zijn minister-presidentschap genoemd werd. En die de fractie van de vroem vroem partij in diepe rouw leek te dompelen. Echt hè…..

Het Rutte-vvd vehikel, waar de afgelopen jaren vele passagiers van ogenschijnlijk diverse politieke pluimage gretig in hebben meegelift, slingert levensgevaarlijk met 130 km/u over het bestuurlijke race circuit  en zal hopenlijk binnenkort met een enorme dreun  in de vangrail terechtkomen. Na die onvermijdelijke klap zal het voertuig total-loss worden verklaard en worden afgevoerd naar de sloop.  Bestuurder en bijrijders moet vervolgens vanwege jarenlang bestuurlijke wegpiraterij  en puur asociaal rijgedrag de rijbevoegdheid definitief worden ontzegd. Mochten ze de klap overleven….

Emile Grivel

Antwoord GS Limburg op vragen SP over veiligheid Stationsomgeving

SP SP CDA Horst aan de Maas 27-04-2019 14:26

Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg heeft antwoord gegeven (zie bijlage) op vragen van de SP-fractie in Provinciale Staten over de onveilige verkeerssituatie bij het station Horst-Sevenum (lees hier het artikel over de door de SP-fractie gestelde vragen). Kort samengevat komt het er op neer dat het College van GS van mening is dat Horst aan de Maas aan zet is om een keuze te maken uit drie mogelijkheden: een rotonde, een fietstunnel of een voetgangersbrug. Volgens GS bieden deze drie opties voldoende verkeersveiligheid, ook voor fietsers en voetgangers.

Opvallend in het antwoord van GS: het college doet geen uitspraak over de meest verkeersveilige oplossing. De tunnel is - volgens de SP - de meest verkeersveilige optie. Dat blijkt ook uit nader onderzoek van Bureau Kragten. De provincie heeft - zo blijkt uit de antwoorden aan de SP - in een ambtelijk overleg met de gemeente Horst aan de Maas wel aangegeven wat men maximaal vanuit de provincie wil bijdragen om prijsstijgingen in de bouwsector en een lagere dan verwachte rijksbijdrage op te vangen. Daarbij gaat het om een extra bijdrage tot maximaal € 2,45 miljoen voor een veilige oplossing met gelijkvloerse oversteek voor fietsers en voetgangers en tot maximaal € 3,1 miljoen voor een oplossing die voorziet in een fietstunnel. Daarmee resteert een tekort van € 1.36 miljoen. Dat vraagt volgens GS om een aanvullende gemeentelijke financiering, waarover de gemeente Horst aan de Maas nog dient te besluiten, aldus GS.

De gemeenteraad heeft signalen ontvangen dat B&W van Horst aan de Maas bereid zou zijn de portemonnee te trekken voor de helft van het bedrag dat ze tekort komt, dus zo'n 6 ton, onder de voorwaarde dat de Provincie dit ook zal doen. Naast de SP staat het CDA ook voor de veiligste oplossing, de fietstunnel! En ook andere partijen in de gemeenteraad van Horst aan de Maas lijken voor deze oplossing te kiezen. De provincie is nu dus aan zet.

Het blijft afwachten wat uiteindelijk het resultaat zal zijn van het overleg tussen de gemeente Horst aan de Maas en de provincie. De SP in Provinciale Staten en in de gemeenteraad van Horst aan de Maas zullen er alles aan doen om de bestuurders te overtuigen dat ze die bijdrage voor een veilige oplossing in de vorm van een fietstunnel verstrekken.

Zie ook: Verkeer

Mieke Visser over verbindingsweg: 'De macht zit in de weg'

SP SP CDA Borne 12-12-2018 09:45

Hoeveel argumenten zijn er niet aangevoerd tegen de aanleg van de verbindingsweg, het stokpaardje van de coalitiepartijen. Niet alleen alle oppositiepartijen, maar ook de bevolking van Zenderen en vele anderen gaven aan dat het geld beter bewaard kon worden voor de 5 variant om Zenderen heen. De oppositie hield de raad voor dat in de toekomst nog veel geld benodigd zal zijn voor de ontwikkeling van het nieuwe Wooldrik en om tekorten op het Sociaal Domein aan te vullen. Maar CDA, GB90 en Borne Nu steunden het raadsvoorstel voor een soberder aanleg van de weg zonder een gegarandeerde aansluiting vanuit bedrijventerrein De Molenkamp. Die veel te dure en heilloze weg moet er gewoon komen volgens hen omdat zij de meerderheid hebben. ‘De macht zit in de weg’, aldus Mieke Visser. Zie hieronder het volledige betoog van de fractievoorzitster van de SP.

‘Het budget is niet toereikend, de ondernemers voelen zich niet gehoord in een gestelde voorwaarde en moeten genoegen nemen met één ontsluitingspunt, de stichting Twickel wil niet meer meewerken,  de protesten vanuit Zenderen blijven aanhouden, de stichting Gemeenschapsbelangen Groot Azelo wijst nog maar weer eens op de eensgezindheid van een brede gemeentelijke adviescommissie t.a.v. de 5 b variant in de periode voor 2014 en roept het college en raad op om te stoppen met het plan voor de gemeentelijke verbindingsweg, insprekers hebben nog eens gewezen op het risico van te grote schade aan natuurgebieden. Kortom voorzitter, hoeveel argumenten hebben coalitie en wethouder nog nodig om in te zien dat het plan voor de gemeentelijke verbindingsweg niet meer is dan een uit de hand gelopen verkiezingsstunt in 2014 van partijen, die daarvoor, blijkens een interview in 2012, breed de voordelen van de 5b variant als westelijke randweg verkondigden. De wethouder noemt autonome groei van het verkeer in Zenderen als tegenargument voor de aangevoerde hogere verkeersdruk als gevolg van een gemeentelijke verbindingsweg. Maar autonome groei is, hoe op zichzelf staand ook, gewoon groei. Het verkeer door Zenderen neemt dus gewoon toe. Daar helpt dit plan ook niet bij. De aanleg van wegen is doorgaans onomkeerbaar. Er worden nieuwe wegen aangelegd, of veranderd of verbreed, maar je ziet zelden of nooit dat een weg wordt afgebroken, dat de grond wordt gereinigd en weer teruggegeven aan de natuur. - Voor de provincie zijn t.a.v keuzes in de aanleg van wegen van belang - Verkeer: een goed functionerende provinciale wegenstructuur - Ruimtelijk: beperkt beslag op de groene omgeving- Sociaal: leefbaarheid in de kernenHet college maakt zich met steun van de raad ook sterk voor het realiseren van de 5b variant, als oplossing voor de verkeersproblematiek in Zenderen en in relatie tot de verkeersproblematiek A1/A35 Buren-Azelo. De provincie wil daarin meegaan.Dat zou dus betekenen de aanleg van twee westelijke randwegen, met eenzelfde beginpunt vanuit de Zuidelijke Randweg.De afwegingsnotitie van de vorige maand heeft voldoende aanknopingspunten opgeleverd, die de conclusie rechtvaardigen dat twee wegen te veel van het goede is.De SP fractie stelt voor dat vertegenwoordigers van college, raad, belangengroeperingen met deskundigen en beleidsambtenaren bijeen komen om vooral naar elkaar te luisteren en aan de hand van data over verkeersstromen, tracéstudies, tekeningen, landschapskenmerken, spoorveiligheid etc. met elkaar een afweging maken voor een verantwoord en rendabel alternatief voor een deel van de N743. Want zoals we het nu doen, zit de macht in de weg.’

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.