Nieuws van politieke partijen in Apeldoorn inzichtelijk

11 documenten

Nieuwe wildroosters … geen verbetering!

Wij Apeldoorn Wij Apeldoorn Apeldoorn 14-03-2023 08:40

De gemeente Apeldoorn heeft de wildroosters bij de begraafplaats in Ugchelen vervangen. Bijna overal waar je wildroosters aantreft, zijn de spijlen gewoon horizontaal. Maar de gemeente heeft een nieuw soort rooster geplaatst waarbij de spijlen diagonaal zijn aangebracht. Het doel is dat op die manier er minder geluidsoverlast is. Maar meteen waren er mensen die vragen stelden bij de veiligheid.

WijApeldoorn ging op onderzoek uit om er achter te komen of die roosters echt minder geluidsoverlast opleveren en hoe het met de veiligheid staat. De uitkomst was verrassend! We hebben het als verschillende weggebruikers getest.

Als je als fietser met een goede snelheid er overheen gaat en je stuur recht houdt, dan is het risico dat je wiel dwars tussen de spijlen blijft steken gering. Echter, als je wat minder stabiel fietst, of je moet uitwijken of het is glad, dan is er wel een kans dat je wiel klem komt te zitten in het rooster.

Maar met een rollator is het niet mogelijk om over het wildrooster te rijden zonder dat je wieltjes klem komen te zitten. We hebben dit uitgeprobeerd met een rollator die al redelijk grote wielen had. Een voorbijganger met een rollator met kleinere wieltjes bleef steeds steken, iets wat je niet hebt bij een normaal geplaatst wildrooster.

Ditzelfde probleem heb je ook met een rolstoel: de voorste zwenkwielen blijven steken.

Rollerschaatsers lukt het al helemaal niet om over het wildrooster heen te komen.

Zelf bleef ik steeds met mijn hakken tussen de spijlen vast zitten.

Met betrekking tot de vermindering van de geluidsoverlast hebben we zelf met de auto er over gereden en bij het wildrooster een stukje vederop. Je hoort geen significant verschil.

De gemeente zegt dat de roosters getest zijn op veiligheid. Niet door een externe organisatie en de testgegevens zijn niet voorhanden. Aangezien dit wildrooster nabij een begraafplaats is en er ook oudere mensen komen die minder goed ter been zijn, is dit wel de meest ongunstige plek om te experimenteren met dit nieuwe type rooster.

Voor WijApeldoorn is het duidelijk: veiligheid gaat altijd voor. Als de gemeente geen erkende testrapporten kan produceren over de veiligheid van deze roosters is zij nalatig en kan zij bij een eventuele schade hierop worden aangesproken. Daarom hebben wij vragen gesteld aan het college om duidelijkheid te krijgen over het waarborgen van de veiligheid voor alle weggebruikers.

Raadslid WijApeldoorn

Parkeren Apeldoorn West

D66 D66 Apeldoorn 13-03-2020 10:48

De problematiek rond Apeldoorn West kent een heel lange geschiedenis. Er waren destijds grote problemen met parkeren en het verkeer in Berg en Bos. Het regende klachten over wildparkeren op de J.C. Wilslaan in de wijk Berg en Bos en aan de Asselsestraat. Om tot een oplossing voor dit probleem te komen werd er opdracht gegeven aan het college om dit te doen.

Met deze opdracht heeft het college een aantal maatregelen genomen zoals het instellen van een parkeerverbod in een deel van de wijk, het gebruik van een deel van de J.C. Wilslaan als parkeerplaats bij grote drukte, het plaatsen van hagen en dan uiteindelijk het tijdelijke parkeerterrein op de 2 velden van AGOVV. Met deze laatste actie kon het college opzoek gaan naar een definitieve oplossing.

Hoe vaak werd er dan gebruik gemaakt van de overloopparkeerterreinen bij AGOVV? Uit onderzoeken blijkt dat er van het parkeren op de AGOVV- velden 20 keer per jaar gemiddeld zo’n 270 auto’s stalden. De klachten over parkeeroverlast werden minder en zelfs gereduceerd tot 0.

Het onderzoek dat gedaan werd leverde 5 mogelijke locaties op die als overloopparkeerterrein geschikt zouden kunnen zijn. Naast de 2 velden bij AGOVV namelijk: het vergroten van het huidige parkeerterrein door een parkeerdek toe te voegen, extra parkeercapaciteit toe voegen aan het voormalige motelterrein (huidige overloopparkeerterrein voor Julianatoren, de locatie aan de Amersfoortseweg (Gat van Zevenhuizen) en een transferium aan de Hoog Buurloseweg.

Wat zijn dan de afwegingen om te komen tot de uiteindelijke keuze voor het structureel maken van de overloopparkeerplaats op de 2 velden bij AGOVV. Het toevoegen van een parkeerdek aan het huidige parkeerterrein heeft weliswaar een voorkeur maar is een te kostbare oplossing voor een overloopparkeerplaats. Het Gat van Zevenhuizen aan de Amersfoortseweg is Natura 2000 gebied en om daar een parkeerterrein aan te leggen wordt moeilijk, het zal ondergronds moeten en daardoor zeer duur. Hetzelfde geldt voor het uitbreiden van de overloopparkeerplaats van de Julianatoren deze is omsloten door Natura 2000 en dat maakt ook deze oplossing moeilijk en kostbaar. Het aanleggen van een transferium aan de Hoog Buurloseweg brengt met zich mee dat de afstand naar Apenheul te lang is, juist voor mensen met jonge kinderen. Het aanleggen van een transferium en het vervoer naar en van Apenheul vraagt ook een grote investering. Al deze onderzoeken te hebben meegenomen in onze overwegingen is het overloopparkeerterrein bij AGOVV de beste en goedkoopste oplossing die zich bovendien al bewezen heeft. Daarom onze keuze voor deze locatie.

Er blijft echter wel een probleem over namelijk de verkeersdrukte op onze Ring en dan vooral aan de Noord/West kant van onze stad. Deze drukte wordt veroorzaakt door woon-werkverkeer en natuurlijk ook voor een gedeelte door onze attracties. Een deel van de gemeenteraad heeft hier grote problemen mee en wil dit oplossen door automobilisten een andere gedrag aan te leren. Bijvoorbeeld door andere openbare vervoersmiddelen en transferia te gebruiken.

Wij hebben hier een andere mening over en vinden dat we met ons beide voeten op de grond moeten blijven staan. Naar onze overtuiging is het een utopie om bij dit probleem mensen een gedrag aan te leren. Als dat namelijk zo makkelijk was dan hadden bijvoorbeeld de scholen ouders van de kinderen, die twee straten verderop wonen, ervan kunnen overtuigen dat ze hun kinderen niet met de auto naar school moeten brengen. Helaas lukt zelfs dat niet. We kunnen de probleem van de ring niet oplossen zonder fysieke aanpassingen te doen. Als voorbeeld kijken wij naar de Zutphensestraat, na de aanpassing van het aantal rijstroken. Hier rijden auto’s nu door en veroorzaken minder uitstoot doordat de auto’s niet stilstaan.

Wij pleiten wel voor één aanpassing het vergroten, verlengen van de linksaf strook naar het parkeerterrein op de velden van AGOVV aan de Laan van Spitsbergen om zo opstopping op de ring te voorkomen en zo mogelijk de uitstoot te verminderen. Schone lucht is heel belangrijk en daarom willen wij dat luchtkwaliteit in de gaten wordt gehouden door metingen.

Wat ons betreft blijft nog een ding over namelijk, wat gebeurd er als men de velden van AGOVV in de toekomst niet meer nodig blijkt te hebben? Als dat zo is dan willen wij dat deze velden de bestemming natuur krijgen of teruggegeven worden aan AGOVV en bestemming buitensport krijgen. Dit zal wat ons betreft in het te wijzigen bestemmingsplan vastgelegd moeten worden.

Ahmet Alkas, fractievertegenwoordiger en Jeroen Slikker, raadslid

CDA Apeldoorn blij met nieuwe monitoring N786

CDA CDA Apeldoorn 07-12-2019 16:17

Onlangs maakte provincie Gelderland bekend dat zij de verkeersstromen door Eerbeek en Loenen gaan tellen. Dit naar aanleiding van twijfels over de verwachte verkeersstromen die uit een analyse van vorig jaar naar voren kwam.CDA Apeldoorn is blij dat de provincie deze stap heeft willen maken, temeer omdat onder andere Loenen Zonnedorp steeds haar twijfels uitsprak over de percentages van de verkeersafname door Loenen. Op basis van eerder berekende verkeerscijfers zijn maatregelen gekozen waarbij het (vracht)verkeer in Loenen zou afnemen met 50%.Uit analyse blijkt nu dat de verwachte verkeersprognose niet betrouwbaar zijn.Het verkeer door Loenen zal veel minder afnemen dan uit het model bleek.Er werd geconstateerd dat het model niet overeen kwam met de lokale situatie. Er werd gebruik gemaakt van een te grofmazig verkeersmodel waarbij met kleine verschillen in routes tot grote effecten in voorspellingen kunnen leiden, aldus de provincie.Er zal de komende tijd extra gemonitord worden in de regio Eerbeek en Loenen om een beter beeld te krijgen van het verkeer. Ook zal er gekeken worden naar de routekeuze en waar die van afhankelijk is.Henk Verheul CDA Apeldoorn

CDA Apeldoorn blij met nieuwe monitoring N786

CDA CDA Apeldoorn 07-12-2019 16:17

Onlangs maakte provincie Gelderland bekend dat zij de verkeersstromen door Eerbeek en Loenen gaan tellen. Dit naar aanleiding van twijfels over de verwachte verkeersstromen die uit een analyse van vorig jaar naar voren kwam.CDA Apeldoorn is blij dat de provincie deze stap heeft willen maken, temeer omdat onder andere Loenen Zonnedorp steeds haar twijfels uitsprak over de percentages van de verkeersafname door Loenen. Op basis van eerder berekende verkeerscijfers zijn maatregelen gekozen waarbij het (vracht)verkeer in Loenen zou afnemen met 50%.Uit analyse blijkt nu dat de verwachte verkeersprognose niet betrouwbaar zijn.Het verkeer door Loenen zal veel minder afnemen dan uit het model bleek.Er werd geconstateerd dat het model niet overeen kwam met de lokale situatie. Er werd gebruik gemaakt van een te grofmazig verkeersmodel waarbij met kleine verschillen in routes tot grote effecten in voorspellingen kunnen leiden, aldus de provincie.Er zal de komende tijd extra gemonitord worden in de regio Eerbeek en Loenen om een beter beeld te krijgen van het verkeer. Ook zal er gekeken worden naar de routekeuze en waar die van afhankelijk is.Henk Verheul CDA Apeldoorn

Lokaal Apeldoorn juicht het plaatsen ...

Lokaal Apeldoorn Lokaal Apeldoorn Apeldoorn 02-04-2019 17:25

Lokaal Apeldoorn juicht het plaatsen van een geluidscherm door Rijkswaterstaat toe. Raadslid Peter Messerschmidt pleitte in de Gemeenteraad Apeldoorn al voor deze extra schermen met als extra een koppeling met zonnepanelen. Ook bij Ugchelen , Apeldoorn Zuid, en Apeldoorn de Maten kan het mes aan twee kanten snijden. Inwoners kunnen investeren in panelen en stroom afnemen, tegelijkertijd wordt de geluidsoverlast teruggebracht. Daarvoor hoeven we niet op Rijkswaterstaat te wachten maar zou bijvoorbeeld DeA Duurzame Energiecoöperatie Apeldoorn met inwoners het voortouw kunnen nemen. Klik hier voor bericht van De Stentor Apeldoorn: https://www.destentor.nl/apeldoorn/extra-geluidsscherm-langs-a1-bij-ugchelen-in-vizier~a7063140/

Een dag na de verkiezingen gaan we ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Apeldoorn 21-03-2019 19:43

Een dag na de verkiezingen gaan we weer over tot de orde van de dag en vanavond is er gewoon weer een raadsvergadering. Nou ja, gewoon.... Vanavond zal, op voorzet van de PvdD, een ruime meerderheid van de raad de gemeente oproepen om bij het Rijk te blijven lobbyen voor een snelheidsverlaging op de A1 en A50 rondom Apeldoorn om zo de luchtkwaliteit te verbeteren, CO2 uitstoot en stikstofuitstoot én het geluidsoverlast te verminderen. Toch een belangrijk onderwerp!!

Vanavond in Gemeenteraad Apeldoorn: ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Apeldoorn 21-03-2019 11:53

Vanavond in Gemeenteraad Apeldoorn: snelheidsverlaging op de Apeldoornse snelwegen voor betere luchtkwaliteit, minder CO2-uitstoot en minder stikstofoxide uitstoot. Met Partij voor de Dieren Apeldoorn en vele andere partijen. https://apeldoorn.raadsinformatie.nl/document/7438761/1/Motie%20vreemd%20aan%20de%20orde%20van%20de%20dag%20maximumsnelheid https://www.destentor.nl/apeldoorn/haast-achter-lobby-voor-lagere-snelheid-op-snelwegen-rond-apeldoorn~a80cdbc3/

Raad roept gemeente op om te blijven inzetten op snel­heids­ver­laging snelwegen rondom Apeldoorn

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 CDA Apeldoorn 21-03-2019 00:00

De gemeente Apeldoorn heeft zich als doel gesteld “zich in te zetten voor de vermindering van geluid- en milieuhinder door de A1 en A50”. Ondanks het feit dat, om dit doel te bereiken, slechts één effectieve maatregel beschikbaar is, heeft het college, middels een brief, de raad van Apeldoorn laten weten “geen zin te hebben in discussies over rijksbeleid inzake de snelheid op snelwegen”. Het college van Apeldoorn stelt daarom voor om allereerst op verschillende plekken in de gemeente geluidsmetingen te verrichten om zo een gerichter beeld te krijgen. Met dit voorstel trekt het college het eigen voornemen overlast te verminderen, in twijfel. Bij een technische presentatie over de Apeldoornse luchtkwaliteit, tijdens de PMA van 21 februari jongstleden, is namelijk gebleken dat snelheidsverlaging de beste manier is om de luchtkwaliteit in Apeldoorn ook daadwerkelijk te verbeteren. Daarnaast zal ook de uitstoot van Co² en stikstofoxide verminderen. Een maatregel waar ook “Belangengroep overlast A1 Ugchelen” op aandringt en die, door de massale bomenkap aldaar, extra relevant is geworden. De partijen Partij voor de Dieren, Groen Links, SP, D66, CDA, 50Plus, PvdA, ChristenUnie, Gemeentebelangen en VSP zullen, tijdens de aanstaande raadsvergadering van 21 maart, via een motie, het college oproepen zich sterk te maken voor de leefbaarheid van Apeldoorn en te blijven lobbyen bij het Rijk én Rijkswaterstaat voor een verlaging van de maximumsnelheid op de A1 en A50 van 130 naar 100 km/u. De motie lees je hier. De motie is inmiddels aangenomen.

Overbodige verkeersborden

VVD VVD Apeldoorn 17-01-2019 07:46

https://apeldoorn.vvd.nl/nieuws/33538/overbodige-verkeersborden

Vanmorgen, 17 januari 2019, stond in De Stentor, editie Apeldoorn, te lezen dat een kwart van de gemeenten in Oost Nederland van plan zijn om verkeersborden die geen functie (meer) hebben te verwijderen. Hiermee geven deze gemeenten gehoor aan een oproep van Veilig Verkeer Nederland.

Veiligheid in het algemeen, en verkeersveiligheid in het bijzonder, is altijd een van de speerpunten van de VVD-fractie. Het weghalen van overbodige borden bevordert de verkeersveiligheid en de VVD-fractie vindt het daarom belangrijk dat ook in de gemeente Apeldoorn overbodige borden worden weggehaald.

De VVD gaat ervan uit dat het college, net als de VVD, veiligheid hoog in het vaandel heeft.

Als de gemeente Apeldoorn tot de in De Stentor genoemde kwart van de gemeenten behoort die gehoor geeft aan de oproep van Veilig Verkeer Nederland om overbodige borden weg te halen, welke acties gaat u dan ondernemen?

Het antwoord van de wethouder is hier terug te beluisteren.

Fietspad langs het kanaal

VVD VVD Apeldoorn 11-01-2019 02:24

De VVD vindt mobiliteit erg belangrijk. Dagelijks gaan wij lopend, met de fiets, brommer, auto of openbaar vervoer naar onze bestemming. We gaan naar school, ons werk, winkelen of voor ons plezier op weg.

https://apeldoorn.vvd.nl/nieuws/33528/fietspad-langs-het-kanaal

De VVD vindt mobiliteit erg belangrijk. Dagelijks gaan wij lopend, met de fiets, brommer, auto of openbaar vervoer naar onze bestemming. We gaan naar school, ons werk, winkelen of voor ons plezier op weg.

Daarom is de VVD ook een voorstander van een goede en snelle fietsverbinding naar Epe. Er zijn meerdere manieren om daar te komen. Een reeds bestaand toeristisch fietspad in de natuur verbreden en het verkeer laten uitkomen op de, toch al overbelaste, Koninginnelaan heeft niet onze voorkeur. De VVD wil graag een goede, snelle en kosten effectieve verbinding richting Epe met aansluiting op de snelfietsverbinding richting Zwolle. Daarom hebben wij de gemeente gevraagd om ook de route via het kanaal uit te werken.

Het is belangrijk dat het verkeer naar school en werk, en ook het toeristisch verkeer en via een goede, veilige en snelle verbinding verloopt. Daar willen wij ons voor inzetten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.