Inmiddels is het een jarenlang dossier waar geen einde aan leek te komen: de verkeersproblematiek in Milsbeek. Enerzijds de hoeveelheid vrachtverkeer door de zandwinning, anderzijds het doorgaande verkeer dat de afgelopen jaren is toegenomen. Het maakt de Zwarteweg er niet veiliger op. Dit was in 2018 aanleiding voor de coalitie met CDA en SP om te besluiten dat er zowel naar de Zwarteweg als ook naar de optie voor een verbindingsweg tussen Ringbaan en N271 wordt gekeken.
6 documenten
Verkeersveiligheid dankzij verbindingsweg
VVD CDA Gennep 26-04-2020 08:48
N291 in Ottersum en 't Ven wordt veiliger
“Het vrachtverkeer zorgt in de kernen Ottersum en Ven-Zelderheide voor veel overlast. Er moeten veilige oversteekplaatsen komen, het vrachtverkeer moet ontmoedigd worden en er moet minder hard worden gereden.” Dit is de afspraak die wij met CDA Gennep en SP hebben gemaakt in het coalitieakkoord. Als VVD hebben wij het oplossen van deze verkeersproblematiek dan ook hoog in het vaandel staan. Enkele weken geleden presenteerde het College een plan van aanpak voor de overlast van vrachtverkeer. Op korte en middellange termijn werd de aandacht gevestigd op de al jaren spelende problematiek rondom de Zwarteweg in Milsbeek. Deze prioritering is wat onze fractie betreft ook logisch. Immers, wij staan pal voor de realisatie van een verbinding tussen N271 en Ringbaan.
Daarnaast werd er echter gesproken over een lange termijn: De Gemeente Gennep zal vanaf 2021 de visievorming oppakken voor een totaaloplossing voor vrachtverkeer in de kernen Ottersum en Ven-Zelderheide, zoals dit ook al door de Verkeerskoepel is genoemd. Als VVD zijn wij enthousiast over dit besluit. We zien namelijk dat door de goed draaiende economie het aantal vervoersbewegingen toeneemt. Echter, inwoners mogen niet de dupe zijn van al het verkeer in hun dorp. Onze leefbaarheid moeten we koesteren.
Nu realisatie van die totaaloplossing wel nog enkele jaren op zich laat wachten, heeft onze fractie in de afgelopen raadsvergadering aangedrongen op quick wins. Kleine oplossingen waardoor we voor meer verkeersveiligheid zorgen. Bijvoorbeeld op het kruispunt Hoenderweg met de N291 en het voet-/fietspad naar Achter de Hoven. Tijdens het canvassen in beide buurten werd door bezorgde ouders aangegeven dat veel jongeren dagelijks op dit punt moeten oversteken. De wens uit de buurt was dan ook dit kruispunt veiliger in te richten, door bijvoorbeeld een zebrapad en/of drempel. Onze inbreng kon op steun rekenen en het College heeft toegezegd de verkeersveiligheid te zullen verbeteren.
Zet cookies aan om de video te tonen.Nog steeds onduidelijkheid over posterboxen
SP VVD D66 PvdA Gennep 29-05-2019 15:00
De SP-fractie heeft samen met andere partijen stevig op de rem getrapt aangaande het plan voor posterboxen en digitale reclamezuilen in Gennep.
Die zouden de vertrouwde sandwich-borden moeten gaan vervangen maar volgens de partij gaat dat verenigingen klauwen vol met geld kosten, zo leerde navraag van SP-raadslid Hendrik Jan van Essen. Bovendien is de SP er niet van overtuigd dat reclamezuilen de verkeersveiligheid bevorderen, zoals het college van B&W belooft; eerder zouden de zuilen voor afleiding van verkeersdeelnemers zorgen.
Tijdens de raadsvergadering drongen SP, VVD, PvdA en D66 aan op annulering van het plan. Onduidelijkheid over wie er precies wanneer en hoe geïnformeerd en betrokken werd bij de totstandkoming van het voornemen, maakte dat een motie van genoemde partijen vooralsnog werd aangehouden.
Wel vond er een dag later een informatiebijeenkomst plaats over het onderwerp. Die heeft bij SP-raadslid Fake Mulder nog lang niet alle onzekerheid en twijfel weggenomen. ‘Van het idee dat verengingen sponsors moeten gaan zoeken, word ik niet heel erg blij. Want wat als die sponsors niet gevonden worden? Dan moeten de verenigingen het alsnog zelf betalen. Verder: die beoogde 50 posterboxen komen naar verluidt alleen op uitvalswegen en niet in de kernen. Dan zouden mensen zonder vervoer nooit weten wat er te doen is in Gennep. Vooralsnog ben ik sceptisch over het plan.’
Het wachten is nu op nadere informatie van de kant van het college. Tot die tijd hangt genoemde motie ‘boven de markt’.
Bevoorradingstijden flexibeler maken
Bezorgdiensten onbeperkt toelaten in het centrum van Gennep? Een belangrijk onderwerp dat werd besproken tijdens de afgelopen raadsvergadering. Als fractie hebben we hierbij een afweging moeten maken tussen ondernemers-/economisch belang voor het centrumgebied, de leefbaarheid en de veiligheid. Geen makkelijke afweging, zeker geen besluit dat je zonder goed onderzoek en degelijke onderbouwing kunt nemen. Wat vindt de VVD daar nu echt van…
© VVD Gennep
Laten we vooropstellen dat wij begrip hebben voor het feit dat de huidige bevoorradingstijden voor winkeliers achterhaald kunnen zijn, dat meer flexibiliteit wenselijk is voor de ondernemers. Vanuit dit oogpunt waren en zijn wij in beginsel ook voor actualisatie van dit beleid. Wel hadden we enkele twijfels:
Veiligheid voor het winkelend publiek en fietsverkeer moet voorop staan. Het is nog onduidelijk om hoeveel bestelbusjes en personenauto’s van de winkeliers het gaat. Er is weliswaar aangegeven dat de toename zou meevallen, maar hier was nog te veel onduidelijkheid over. Dat moet eerst goed onderzocht worden.Door het geheel afschaffen van de bevoorradingstijden – zoals voorgesteld – krijg je wellicht ook te maken met extra bevoorrading in het weekend. Met name op de drukke zaterdagen en zeker tijdens Summmertime, is het onverantwoord busjes en auto’s door de Zandstraat te laten rijden. VVD heeft daarom voorgesteld de zaterdagen uit te sluiten van onbeperkte aanlevertijden.Voorkomen van geluidsoverlast, voor de bewoners van het centrum. VVD heeft voorgesteld om goederenverkeer te beperken tot na 7 uur ‘s-morgens. Het geheel loslaten van de tijden zou betekenen dat bevoorrading 24/7 mogelijk zou worden.Handhaving is lastig, als ook personenauto’s van winkeliers toegestaan wordt om de winkels te bereiken. Want hoe maak je onderscheid tussen de auto van een winkelier en die van een willekeurige particulier. Feitelijk kan elke auto dan bevoorradingsverkeer zijn en is de Zandstraat in praktijk geen voetgangersgebied meer.Vanwege het ontbreken van deze punten in het voorstel en het feit dat onze twijfels ook tijdens het debat niet werden weggenomen, besloot de VVD tegen te stemmen.
Nu is het zaak om weldegelijk werk te maken van flexibelere bevoorradingstijden. Het terechte signaal werd door alle partijen en het College gesteund, dus is wat de VVD betreft nu het College aan zet om aan de slag te gaan en samen met ondernemers en aanwonenden voor een werkbaar beleid te zorgen. Tijdens de vergadering heeft verantwoordelijke wethouder, Janine van Hulsteijn, al aangegeven het idee op te nemen in haar agenda voor de ontwikkelingen binnen het centrum van Gennep. Zodat op een later tijdstip alsnog een goede, maar vooral goed doordachte aanpassing van de bestaande situatie kan worden ingevoerd. Wij hebben er vertrouwen in dat dit wordt opgelost!
N271 Gennep – Heijen blijft 2x2 baans
CDA VVD Gennep 21-11-2018 18:03
De reconstructie van de N271 tussen Gennep en Heijen is al enkele jaren een hoofdpijndossier voor de lokale en provinciale politiek. De oorspronkelijke plannen werden na het dodelijk ongeluk heroverwogen, maar er kon de afgelopen jaren geen overeenstemming worden gevonden over de wijze waarop reconstructie zou moeten plaatsvinden. Laat duidelijk zijn dat verkeersveiligheid de hoogste prioriteit heeft en dat we ongelukken moeten voorkomen. De tijdelijke maatregelen die er nu liggen dragen wat ons betreft eveneens niet bij aan de verkeersveiligheid. Naast deze prioriteit zijn er ook andere belangen: denk aan het signaal van de hulpdiensten dat een eenbaansweg een obstakel kan zijn voor de spoedeisende hulpverlening of een goede bereikbaarheid van onze bedrijven voor behoud van werkgelegenheid in de regio. In het coalitieakkoord van CDA-SP-VVD is afgesproken dat wij gezamenlijk zullen aandringen op een snelle reconstructie van deze rondweg om Gennep. Uitgangspunt was voor ons een verkeerskundig goed en gedragen voorstel met een tweemaal twee-baans inrichting van de weg, toegankelijkheid voor landbouwverkeer en een maximumsnelheid van 80 km/uur. De afgelopen maanden is door het nieuwe College op constructieve wijze met de provincie en betrokken stakeholders gezocht naar een oplossing. Een oplossing die zowel bij de Provincie Limburg, de gemeente Gennep, het bedrijfsleven en de inwoners op breed draagvlak kan rekenen.. Een lang lopende discussie met een positieve uitkomst. Wij zijn verheugd dat de veelvuldige overleggen in de afgelopen tijd nu daadwerkelijk resultaat hebben en gedeputeerde Geurts een oplossing heeft gepresenteerd die staat voor een goede verkeersveiligheid en het verbeteren van de infrastructuur in de kop van Noord-Limburg. Door het handhaven van een 2x2 baans weg met 80 km/uur kunnen we de bereikbaarheid van de regio garanderen, maar er wordt door aanvullende maatregelen veel aandacht besteed aan de verkeersveiligheid. Namens de coalitiepartijen: Twan Reintjes, fractievoorzitter CDA Gennep Rob Janssen, fractievoorzitter SP Gennep Holger Rodoe, fractievoorzitter VVD Gennep
Coalitie verheugd over nieuws N271
VVD CDA Gennep 21-11-2018 02:10
De reconstructie van de N271 tussen Gennep en Heijen is al enkele jaren een hoofdpijndossier voor de lokale en provinciale politiek. De oorspronkelijke plannen werden na het dodelijk ongeluk heroverwogen, maar er kon de afgelopen jaren geen overeenstemming worden gevonden over de wijze waarop reconstructie zou moeten plaatsvinden. Laat duidelijk zijn dat verkeersveiligheid de hoogste prioriteit heeft en dat we ongelukken moeten voorkomen. De tijdelijke maatregelen die er nu liggen dragen wat ons betreft eveneens niet bij aan de verkeersveiligheid. Naast deze prioriteit zijn er ook andere belangen: denk aan het signaal van de hulpdiensten dat een eenbaansweg een obstakel kan zijn voor de spoedeisende hulpverlening of een goede bereikbaarheid van onze bedrijven voor behoud van werkgelegenheid in de regio.
In het coalitieakkoord van CDA-SP-VVD is afgesproken dat wij gezamenlijk zullen aandringen op een snelle reconstructie van deze rondweg om Gennep. Uitgangspunt was voor ons een verkeerskundig goed en gedragen voorstel met een tweemaal twee-baans inrichting van de weg, toegankelijkheid voor landbouwverkeer en een maximumsnelheid van 80 km/uur.
De afgelopen maanden is door het nieuwe College op constructieve wijze met de provincie en betrokken stakeholders gezocht naar een oplossing. Een oplossing die zowel bij de Provincie Limburg, de gemeente Gennep, het bedrijfsleven en de inwoners op breed draagvlak kan rekenen. Een lang lopende discussie met een positieve uitkomst.
Wij zijn verheugd dat de veelvuldige overleggen in de afgelopen tijd nu daadwerkelijk resultaat hebben en gedeputeerde Geurts een oplossing heeft gepresenteerd die staat voor een goede verkeersveiligheid en het verbeteren van de infrastructuur in de kop van Noord-Limburg. Door het handhaven van een 2x2 baans weg met 80 km/uur kunnen we de bereikbaarheid van de regio garanderen, maar er wordt door aanvullende maatregelen veel aandacht besteed aan de verkeersveiligheid.
Namens de coalitiepartijen
Twan Reintjes, fractievoorzitter CDA
Rob Janssen, fractievoorzitter SP
Holger Rodoe, fractievoorzitter VVD
Zet cookies aan om de video te tonen.