Nieuws van politieke partijen in Haarlem over GroenLinks inzichtelijk

4 documenten

Parkeerbeleid gemeente en regulering bij Entree | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 04-07-2020 00:00

Op 18 juni bespreekt de commissie Beheer het voorstel van het college om in de nieuwe wijk Entree oftewel Vijverpark reguleren van parkeren in te voeren. Omdat we het enige tijd geleden heel regelmatig over parkeren hadden, maar de laatste tijd veel minder, een kleine uitleg over dit beleid, geconcentreerd in de wijk Vijverpark.

Het voorstel van het college is dat net als in en rond het centrum het parkeren voor bewoners aan een vergunning wordt onderworpen. Doel daarvan is dat er parkeerruimte is voor bewoners met een vergunning en dat anderen, die niet in de wijk wonen en daar niet op bezoek zijn, niet in de wijk parkeren dan wel daarvoor betalen. Zo blijft er voor bewoners een plaats om hun auto te parkeren. Voor de vergunning moet wel betaald worden. Maar het voorstel is dat, net als in de zogenaamde C-wijken (de wijken rond het centrum), voor de eerste auto een beperkt bedrag wordt gevraagd (rond € 100,-- per jaar), een tweede auto kost meer (rond € 400,-- per jaar).

GroenLinks Haarlem ondersteunt dit beleid in deze wijk. De wijk is pas voor een klein deel  gebouwd en als we nu vastleggen dat een vergunning gevraagd moet worden om een auto op straat te mogen zetten, weten de mensen die daar nog komen wonen, tevoren dat dat zo is en kunnen zij tijdig een vergunning aanvragen of beslissen dat zij geen auto nodig hebben en de auto niet meenemen naar Haarlem. De wijk ligt naast de Schipholweg, op de hoek is de bushalte en de stad is per bus of fiets snel en eenvoudig te bereiken. Het zou dus het mooist zijn als mensen beslissen dat zij geen auto nodig hebben. Mocht dat (nog) niet zo zijn, dan proberen we in elk geval het hebben van meer dan één auto te ontmoedigen.

Reguleren van parkeren wordt steeds meer nodig, omdat de stad voller wordt. En dat komt door de  vele ontwikkellokaties voor nieuwe woningen, die we aan het bouwen zijn. GLH is blij dat we woningen kunnen bouwen en daarmee de grote woningnood kunnen terugdringen. Maar dat betekent wel dat we moeten proberen het aantal auto’s in de stad te beperken. Reguleren in nieuwbouwwijken is één van de maatregelen, naast bijv. het nog verder verbeteren van het OV, het stimuleren van deelauto’s en het stimuleren van fietsmobiliteit.

Sacha Schneiders

Veiligheid voorop bij het Houtplein | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 14-12-2019 00:00

Uitgesproken GroenLinks door Melissa Oosterbroek

Donderdag 12 december was een bespreking over het “Voorlopig Ontwerp Plus van de herinrichting Houtplein, hierin is een duidelijke afweging bij het bestaand groen besproken. GroenLinks heeft haar complimenten uitgesproken voor het stuk. We waren erg blij met de afwegingen. We hebben de wethouder de mogelijkheid van het plaatsen van boombunkers in het herplant-onderzoek meegegeven.

GroenLinks is blij om te horen dat de onderzoeken voor extra fietsparkeerplaatsen in volle gang is. GroenLinks is dus positief over de herontwikkeling en het VO+ van het Houtplein. Het kan altijd beter, Rome is ook niet in een dag gebouwd. Laten we hier mee beginnen. Het plein wordt groener en we krijgen er naar alle waarschijnlijkheid een fietsparkeergarage voor terug. Dus

Groenlinks gaat voor een definitief ontwerp waar de auto de bus niet in de weg zit voor een veilige situatie. Groenlinks gaat voor een definitief ontwerp waar de fiets veilig kan fietsen door de Tempeliersstraat. Groenlinks gaat voor het groenplan zoals omschreven bij het VO+ van het Houtplein, met als kers op de taart een boombunker.

We willen een beter OV in Haarlem en daarom zet onze wethouder de heer Berkhout stappen op het gebied van Haarlems OV vervoer. Dat is wat GroenLinks betreft het gesprek over de mobiliteit in de stad.  

Voor meer informatie over onze beleidstukken met betrekking tot de mobiliteit bekijkt u deze infographic:

 

https://gemeentebestuur.haarlem.nl/Vergaderingen/Commissie-beheer/2019/12-december/17:00/17-20-uur-Ontwikkelagenda-Mobiliteitsbeleid-RB/2019565203-3-Bijlage-2-Ontwikkelagenda-Mobiliteitsbeleid-Figuur-1-1.pdf

 

De insprekers hadden ook enkele vragen:

 

Is minder bussen een optie voor het Houtplein?

 

Ja, daar doen we ons best voor, dat is onderdeel van verschillende plannen. Onze organisatie heeft hier verschillende beleidsnota’s voor die we aan het aanpassen zijn.

 

https://gemeentebestuur.haarlem.nl/Vergaderingen/Commissie-beheer/2019/12-december/17:00/17-20-uur-Ontwikkelagenda-Mobiliteitsbeleid-RB/2019565203-3-Bijlage-2-Ontwikkelagenda-Mobiliteitsbeleid-Figuur-1-1.pdf

 

 

Willen we stoppen met de dubbeldekkers?

 

Ja liever wel, maar ze zijn nu al aangekocht en zijn bestaande afspraken waar we rekening mee moeten houden. We hebben overigens wel afspraken gemaakt waardoor er nu zo min mogelijk dubbeldekkers rijden buiten de spit.

 

Willen we elektrische bussen?

 

Ja graag, en die krijgen we ook in 2021. Dat hebben we al afgesproken met de bus exploitanten.

 

Willen we dat de druk voor buschauffeurs om op tijd te rijden omlaag gaat?

 

Jazeker, we vinden het niet handig om mensen zo strak op tijd te laten rijden. Hierdoor nemen verschillende buschauffeurs te veel risico dat moet worden aangepakt in de afspraken met de bus vervoerders.

 

Voor meer inzichten met betrekking tot het Houtplein leest u hier:

https://haarlem.groenlinks.nl/nieuws/meer-groen-en-auto-luw-houtplein

Pletterijdebat 13 november: Toeristen overspoelen Haarlem | Haarlem

GroenLinks GroenLinks VVD Haarlem 10-11-2019 00:00

Steeds meer toeristen uit de hele wereld bezoeken de Randstad. In Amsterdam weten ze daar alles van. Maar ook in Haarlem klinkt in toenemende mate het geratel van rolkoffers en stroomt de binnenstad steeds voller met bezoekers. Pessimisten vrezen Amsterdamse toestanden. Bloemendaal aan Zee en Zandvoort worden al gepromoot als Amsterdam Beach. Zelfs de gemeente Haarlem gaat vraagtekens zetten bij de toeristenstroom. Willen we dit allemaal wel? En valt het tij nog te keren?  

In twee debatten op 13 en 26 november draagt de Pletterij bij aan de discussie. Het debat 13 november gaat vooral over: wat komt er op ons af en willen we dat wel. De tweede avond 26 november gaat specifieker in op de lusten en lasten van het stijgende toerisme voor Haarlem. De eerste avond komen twee experts met hun visie: Stephen Hodes uit Amsterdam (die sterk gekant is tegen het massatoerisme) en Marjolein Demmers (Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur). De Haarlemse gemeenteraadsleden Moussa Aynan (Jouw Haarlem) en Joris Blokpoel (VVD) gaan met elkaar en het publiek in debat over wat de overheid wel en niet kan regelen. En journalist Peter Bruyn geeft zijn eigen mening in de vorm van een column.

20.00 – 22.00 uur Lange Herenvest 122, 2011 BX Haarlem

Toegang: 3 euro, met WAP-pas gratis, met Haarlem Pas 1,50, onder de 25 jaar 1,50

Invoering milieuzone in Haarlem onacceptabel

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Haarlem 20-06-2019 04:08

De coalitie van GroenLinks, PvdA, D66 en CDA wil een milieuzone in Haarlem in gaan voeren. Een milieuzone waarbij op termijn mogelijk uw auto uit Haarlem verbannen zal worden. Dat betekend dat u met uw auto wellicht in de toekomst niet meer welkom bent in Haarlem. De oplossing volgens de coalitie? Uw auto wegdoen of een nieuwe kopen, aldus de PvdA.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/35762/invoering-milieuzone-in-haarlem-onacceptabel

Voor de VVD Haarlem is dat natuurlijk onacceptabel. Het verplicht moeten kopen van een nieuwe auto of het verplicht wegdoen van een auto is niet wat we in Haarlem willen.  Uiteraard willen wij ook een schone en leefbare stad. Maar is er dan een probleem vraag je je af? De luchtkwaliteit van Haarlem voldoet ruimschoots aan de Europese luchtkwaliteitsnormen. Daarbij draagt de ontwikkeling van elektrisch rijden ook bij aan een betere, schonere en leefbare stad. Dat willen we juist stimuleren, maar dat draagt een milieuzone niets toe bij, daar zij andere maatregelen voor te bedenken, zoals positieve maatregelen als het goedkoper maken van parkeren voor auto’s die elektrisch rijden.

Bovendien wordt door de milieuzone de ondernemer ook hard gepakt. Opeens zit je als ondernemer met een wagenpark dat niet meer de stad in kan. Zo ga je niet om met onze ondernemers en de werkgelegenheid in de stad.

Ook de vorige GroenLinks wethouder Sikkema is het volledig met de VVD eens, een milieuzone is onzin. Dat schreef zij al in 2017 in een brief aan de commissie Beheer. Dat we nu, zonder enige reden, twee jaar later toch weer een milieuzone in willen gaan voeren heeft alleen veel kosten in het vooruitzicht. Kosten voor de stad, en dus voor iedere inwoner, voor de kosten van het invoeren van een milieuzone. Kosten voor ondernemers, die hun wagenpark drastisch moeten veranderen. Kosten voor bewoners, voor het kopen van een nieuwe auto.

Een milieuzone in Haarlem gaat niet bijdragen aan het welzijn van Haarlemmers. Dat is duidelijk. Andere maatregelen zijn effectiever en logischer wat betreft de VVD.

VVD Haarlem zal dan ook tegen de invoering van een milieuzone stemmen. Wij staan pal voor ondernemers, voor bewoners en voor Haarlem!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.