Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

387 documenten

Beide Moties over Verkeersveiligheid Unaniem aangenomen!

VVD VVD CDA PvdA Venlo 24-04-2024 07:15

Deze maand heeft de fractie, en Ruud Rutten in het bijzonder, extra aandacht gevraagd voor verkeersveiligheid binnen de gemeente Venlo. We zijn begonnen met een beeldvormende presentatie, 2 weken later een oordeelsvorming debat met de collega partijen en vanavond tijdens de besluitvormende raadsvergadering van 24 april 2023 hebben wij, gezamenlijk met de collega's van EENLokaal PvdA Venlo en CDA Venlo twee moties ingediend om aan de slag te gaan met verkeersveiligheid.
De eerste motie betreft het inzetten van financiële middelen om het bewustwordingsprogramma Traffic Informers weer in te voeren op de scholen in groot Venlo, en de tweede motie roept het college op om (versneld) uitvoering te geven aan het uitvoeringsplan ontwikkelend beheer.
Wij willen alle professionals welke meegewerkt hebben aan de beeldvorming en welke hebben gezorgd voor concrete voorbeelden ontzettend bedanken voor hun hulp!
Daarnaast willen we ook onze collega fracties bedanken voor de samenwerking in het opstellen van de Motie PvdA Venlo EENLokaal CDA Venlo en natuurlijk ook alle partijen welke mee ingestemd hebben met de Motie!

Brug Geldropseweg 7 maanden dicht, kern Mierlo blijft bereikbaar

CDA CDA Geldrop-Mierlo 18-04-2024 07:07

Vanaf juni tot en met december van dit jaar zullen er werkzaamheden plaatsvinden aan de brug van de Geldropseweg. De brug wordt, vanwege slijtage, helemaal vervangen. Omdat de brug een belangrijke verbindingsroute is tussen Geldrop-Mierlo en Helmond is er de afgelopen weken, naar aanleiding van eerder gestelde vragen aan de wethouder door CDA-raadslid Paul Font Freide, intensief contact geweest om de gevolgen van de werkzaamheden voor inwoners en ondernemers uit beide gemeenten zoveel mogelijk te beperken. Tijdens het bestuurlijk overleg tussen Helmond en Geldrop-Mierlo bleek al snel dat kortere bouwtijd niet mogelijk was. Alle opties zijn onderzocht. De fasering van de werkzaamheden hebben vooral te maken met de uithardingstermijnen van het beton. Het hielp daardoor niet als de aannemer in het weekend of in de nachtelijke uren door zou werken. Ook het leggen van een noodbrug was geen oplossing. Er is ter plekke niet voldoende ruimte voor een dergelijke brug. Omleidingsroutes Beide gemeenten hebben samen gekeken naar oplossingen. Deze moeten nog uitgewerkt worden. De oplossingen dienen ervoor om Mierlo eenvoudig bereikbaar te houden en te zorgen dat ook het openbaar vervoer door de kern Mierlo gehandhaafd kan blijven. Hiervoor nemen we gezamenlijk een aantal tijdelijke maatregelen. Zo wordt al het regionale verkeer omgeleid via de A270 - Collse Hoefdijk en de N612-Herselseweg-Bekelaar. Kern Mierlo toch bereikbaar! Omdat de afsluiting van de brug ook het lokale verkeer tussen Mierlo en ’t Hout/Brandevoort flink belemmert hebben we gezocht naar een tijdelijke oplossing die voor alle weggebruikers acceptabel is. En tegelijkertijd voor bewoners de minste overlast geeft. Bij het zoeken naar oplossingen stond voor de bestuurders van Geldrop-Mierlo en Helmond veiligheid voorop. Zowel voor het langzaam verkeer als voor het gemotoriseerd verkeer! De verwachting is dat, buiten de grote omleidingsroutes, het traject Varenschut – Lungendonksebaan - Goorsedijk tussen Helmond en Mierlo in beide richtingen veelvuldig gebruikt zal gaan worden. Om dit te temperen zullen we ook de routes over de Tramweg – Nijverheidsweg/Brugstraat – Korte Brugstraat en die via Abendonk over de Broekstraat (deels) openhouden. De instelling van éénrichtingsverkeer en andere verkeersremmende maatregelen moeten ervoor zorgen dat het verkeer zich spreidt en dat het gebruik van de routes acceptabel blijft. Daartoe zullen we gedurende de gehele periode ook verkeerstellingen houden. Blijkt hieruit dat de route voor het lokale bestemmingsverkeer een te hoge verkeersintensiteit teweeg brengt dan wordt deze uit veiligheidsoverwegingen alsnog gesloten voor gemotoriseerd verkeer. Openbaar vervoer blijft route rijden! Langzaam verkeer zoals voetgangers en fietsers kunnen op deze wijze ook gebruik blijven maken van deze routes. En ook belangrijk: Buslijn 24 kan door het centrum van Mierlo blijven rijden. Dit moet nog met Hermes besproken worden. Deze maatregelen kunnen allemaal niet wegnemen dat omwonenden van de brug en inwoners en ondernemers van Geldrop-Mierlo hinder zullen ondervinden van de werkzaamheden. Wel hopen we de overlast op deze manier te beperken en alle weggebruikers een zo veilig mogelijke route aan te kunnen bieden. Actuele informatie kunt u vinden op de website van Geldrop-Mierlo (www.geldrop-mierlo.nl)

Racebaan door sluipverkeer in Presidentenwijk

CDA CDA Rijswijk 27-03-2024 12:53

De bewoners van de Presidentenwijk Rijswijk hebben al maanden flinke last van veel te hard rijdend sluipverkeer. Vooral in de avond spits proberen veel automobilisten de file op de Generaal Spoorlaan te omzeilen door af te slaan naar de President Kennedylaan en dan voor de Presidentenbuurt weer verder te rijden richting Schaapweg / Sammersweg. De file op de Generaal Spoorlaan wordt met name veroorzaakt door de afsluiting van de Prinses Beatrixlaan (werkzaamheden Warmtelinq). Het feit dat er wat extra verkeer is als gevolg van de bouwwerkzaamheden is niet zozeer het probleem; wel echter dat veel automobilisten makkelijk snelheden van zeker 60 of 70 km p/u halen op de betrekkelijk brede straten van de Presidentenwijk. Vooral bewoners met jonge kinderen vrezen voor de veiligheid. In mei van dit jaar hebben de bewoners een petitie bij de Gemeenteraad ingediend (ondertekend door bijna 100 bewoners van de wijk) met het verzoek om maatregelen tegen het “racende” sluipverkeer. De gemeente heeft in oktober van dit jaar een tweetal tijdelijke verkeersdrempels geplaatst. De bewoners hebben daarbij meteen aangegeven dat dit veel te weinig is. Met name de drempel in het smalle stuk van de Kennedylaan heeft geen enkel effect. De drempel in de G. Washingtonlaan heeft ertoe geleid dat het verkeer nu afslaat naar de Rooseveldlaan (waar men eerst weinig of geen last had) en nu daar met hoge snelheid richting de rotonde op de kruising met de Schaapweg rijdt. Wel beschouwd zijn de twee drempels dus contraproductief. Wederom heeft de bewonersgroep zich tot de gemeente gewend. Het is immers vanwege de archeologische vondsten onduidelijk hoe lang de afsluiting van de Beatrixlaan nog zal duren. Het sluipverkeer in de wijk zorgt voor levensgevaarlijkse situaties en dat moet stoppen. De bewoners hopen dat de gemeente snel met een oplossing zal komen. Bijvoorbeeld door het plaatsen van meer drempels net als in andere wijken.

Vanuit de fractie

CDA CDA Rheden 26-03-2024 10:29

De afgelopen maanden stonden er voornamelijk onderwerpen op de agenda met een ruimtelijke karakter. Bouwen op de voormalige hockeyvelden en de nieuwbouwplannen in Velp op het oude ziekenhuisterrein. Mooie ontwikkelingen die er voor kunnen zorgen dat er meer mensen kunnen wonen in onze mooie gemeente. Wel zit daar ook een keerzijde aan. Door Peter Paul Geelen is herhaaldelijk aandacht gevraagd voor het feit dat deze grootschalige nieuwbouwplannen in onze maar ook in onze buurgemeenten gaan zorgen voor een verdere druk en belasting van onze natuur. Daar moet over worden nagedacht en deze vraag blijven wij stellen aan de Raad en het College. In het kader van de per 1 januari ingevoerde Omgevingswet is de Raad, en dus ook wij, bezig geweest met het verder opstellen van een omgevingsvisie voor onze gehele gemeente. In dat kader speelt op dit moment natuurlijk ook de discussie over de aanvraag van de McDonalds om zich te mogen vestigen in Rheden. Ons standpunt is dat er getoetst zal worden aan het bestaande beleid en dat zal uitwijzen of er een vergunning zou kunnen worden verleend maar dat uitdrukkelijk moet worden meegenomen dat deze vestiging een grote impact op het bestaande verkeer en het aanliggende fietspad zal hebben. De eventuele kosten van aanpassingen ter bevordering van de verkeersveiligheid dienen dan te liggen bij de aanvrager. Recent zijn er door onze fractie vragen gesteld over de zekerheid van eerstelijnszorg, de huisartsen, in onze gemeente gelet op landelijke signalen dat het voor huisartsen steeds moeilijker wordt mede gelet op de snelle vergrijzing en grootschalige uitbreidingen. De slechte financiële staat van onze gemeente blijft een grote zorg voor onze fractie en dat hebben wij ook al meerdere malen aangegeven. Wij voorzien dat er bezuinigingen zullen moeten volgen en dat het zittende College en de coalitie hun ambities zullen moeten bijstellen. In Juli zal de Kadernota 2025 worden behandeld waarbij echte keuzes zullen moeten worden gemaakt. Onze inzet zal zijn dat wij een financieel gezonde gemeente krijgen die in eerste instantie in ieder geval haar dagelijkse taken goed zal moeten kunnen uitvoeren alvorens vergaande ambities na te streven. Mocht u nog vragen en of opmerkingen of tips hebben voor onze fractie dan houden wij ons aanbevolen. U kunt ons natuurlijk ook volgen via Facebook of via onze website.

Gemeente Meierijstad organiseert inloopbijeenkomst over de toekomst van de Steeg

CDA CDA Meierijstad 20-12-2023 18:49

Schijndel, 14 december 2023 Gemeente Meierijstad organiseert inloopbijeenkomst over de toekomst van de Steeg In de gezellige ambiance van de Schaapskooi in Schijndel, vond op donderdag 14 december een bijzondere inloopbijeenkomst plaats, georganiseerd door de gemeente Meierijstad. Deze bijeenkomst, die in het teken stond van de reconstructie van de Steeg, trok een geïnteresseerd publiek van omwonenden en andere belangstellenden. Het doel van deze middag was helder: de gemeenschap informeren en betrekken bij de geplande vernieuwingen aan de Steeg, een cruciale verkeersader die loopt van de brug bij Heeswijk-Dinther tot aan de rotonde bij de randweg. De rijbaan, die tekenen van slijtage vertoont, staat aan de vooravond van een grondige vervanging. Dit project omvat echter meer dan alleen een nieuwe laag asfalt. Met een focus op veiligheid en toegankelijkheid, lichtte de gemeente toe hoe de nieuwe inrichting van de Steeg zal bijdragen aan een veiliger verkeerssituatie. Er wordt te hard gereden, en daarom zijn er maatregelen in het plan opgenomen om dit aan te pakken. Ook krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte, dankzij een breder fietspad dat wordt aangelegd.De aanwezigen, die onder het genot van koffie en thee de plannen konden inzien, werden aangemoedigd hun mening en input te delen. Diverse tekeningen en foto’s illustreerden de aanstaande veranderingen, en ambtenaren die aan het plan hadden gewerkt, stonden klaar om vragen te beantwoorden. Opvallend was de aanwezigheid van twee CDA-raadsleden, Rien Verhagen en Jankees Schwiebbe, die aandachtig de plannen bestudeerden en positief reageerden op de voorgestelde aanpassingen. Volgens hen zal de vernieuwde weg een significante bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid in het gebied. De bijeenkomst, die ook media-aandacht trok van TVSchijndel, vormde een belangrijk platform voor dialoog en interactie tussen de gemeente en haar inwoners. Het was een middag waarin de stem van de gemeenschap duidelijk hoorbaar was en waarin de toekomst van Schijndel's wegen met enthousiasme werd besproken.

Verkeersexperts gaan verkeerssituatie in Achtse Barrier opnieuw bekijken

CDA CDA Eindhoven 18-10-2023 11:07

Eerder dezezomer werd het zwartboek Verkeer in en rond de Achtse Barrier uitgebracht, waarin betrokken bewoners gevaarlijke verkeersproblemen in hun buurt aankaarten en de gemeente aanspoorde tot actie! We lieten samen met de bewoners onze stem horen en stelden raadsvragen. Met succes! Het college heeft laten weten dat ze de verkeerssituatie opnieuw gaan beoordelen. In de wijk is al jaren onvrede over de onveilige verkeerssituaties. De werkgroep verkeer heeft talloze pogingen gedaan om oplossingen te vinden en aan te bieden, maar zij lopen iedere keer tegen een muur aan bij de gemeente. Daarom stuurde het leefbaarheidsteam van de wijk (ltab) in juli een zwartboek naar politieke partijen in Eindhoven en het college van burgemeester en wethouders (B en W). Een boekwerk om nogmaals aandacht te vragen voor de de drukte in de wijk en de verkeersonveiligheid voor de verschillende verkeersdeelnemers. Ons raadslid Remco van Dooren en commissielid Marianne Buenen hebben raadsvragen gesteld over het zwartboek. ,,Bewoners maken zich terecht zorgen en met hen willen wij dat dit aangepakt wordt. Het is jammer dat het zo ver moest komen dat ze een zwartboek moesten opstellen om gehoord te worden. Tegelijkertijd is het goed dat de gemeente nogmaals een ronde door de buurt wil maken”, aldus van Dooren. B en W bieden nog geen oplossingen. Een mogelijke aanpak van de Fransebaan, waar steevast te hard gereden wordt, is afhankelijk van een nog lopend onderzoek door een externe partij. Deze bekijkt of er aanpassingen qua snelheid en inrichting noodzakelijk zijn bij wegen in Eindhoven. De resultaten zijn over enkele maanden bekend. Er zijn gesprekken gaande over alternatieve opties of wellicht verplaatsing van het snelfietspad bij basisschool de Spaaihoeve, dat tussen de school en hun speelterrein loopt. Wat betreft sluipverkeer, is de verwachting dat na aanleg van HOV3, de Marathonlaan voor vertraging kan zorgen in de spits, maar niet dat automobilisten door de wijk gaan. De gemeente houdt de situatie drie jaar in de gaten. Van Dooren: ,,Rondom de Fransebaan vinden we dat de gemeente meer moet doen. De inrichting nodigt uit om hard te rijden. Wij geloven dat de snelheid er flink kan worden uitgehaald als je bijvoorbeeld het fietsgedeelte scheidt. Hopelijk wil de gemeente dit overwegen.”

Tunnel onder de A2/N2 officieel geopend

CDA CDA Eindhoven 02-10-2023 12:21

Een bijzonder project én binnen budget gebouwd. Onze wethouder Stijn Steenbakkers was maandag bij de officiële opening van de nieuwe tunnel onder de A2/N2 in Eindhoven. ,,Een enorme stap in het beter bereikbaar maken van onze regio”, zo stelde hij na afloop. Geen moment te vroeg ook gezien de enorme groei van de regio, aldus Steenbakkers. Hij doelde op de bereikbaarheid van onder meer Eindhoven Airport en de Brainport Industries Campus (BIC). ,,Maar ook om Eindhoven bereikbaar te houden voor onze inwoners.” Demissionair Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) onderstreepte de woorden van Steenbakkers. ,,Nergens groeit de economie harder dan in deze regio en er zijn hier nog volop kansen voor extra werkgelegenheid. Dan moet je als overheid ook investeren. Dat doen we nu en de komende jaren nog veel meer. Bijvoorbeeld in het stationsgebied maar ook de verbreding van de A58 richting Tilburg staat op de agenda. Samen met de gemeenten, provincie en het bedrijfsleven gaat het dan om een investering van ruim 1,5 miljard euro.” De nieuwe tunnel onder de A2/N2 is het sluitstuk van het verbeteren van het wegennet in Eindhoven Noordwest. Wethouder Steenbakkers somde nog even wat cijfers op over de 105 meter lange tunnel die op een innovatieve manier onder de snelweg werd geschoven. ,,Zo is er 49.000 kuub zand weggegraven, 7800 kuub beton gebruikt en 1600 ton wapening in verwerkt. En we zijn dus binnen budget gebleven”, zo vertelde de wethouder trots. Iets dat ook de minister niet is ontgaan. ,,Dat is echt een compliment waard, helemaal gezien de enorme inflatie in de bouwwereld.”

CDA-fractie stelt vragen over sluipverkeer Presidentenwijk

CDA CDA Rijswijk 27-07-2023 08:23

De altijd zo rustige Presidentenwijk wordt geteisterd door hard rijdend sluipverkeer. Automobilisten die de files door de afsluiting van de Prinses Beatrixlaan mijden zorgen voor gevaar en overlast in de wijk. De bewoners hebben een petitie aangeboden aan de gemeente. “Los voor het eind van de zomervakantie het probleem op, want dan begint de narigheid weer”, aldus Myriam, één van de initiatiefnemers. “Wij willen uitsluitend bestemmingsverkeer in de wijk en tijdelijk vijf verkeersdrempels in de Kennedylaan en George Washingtonlaan”. Simon Geleijnse, CDA-raadslid, heeft vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders. “Welke maatregelen gaat het college nemen om sluipverkeer in die wijk te voorkomen en de verkeersveiligheid en de veiligheid in de wijk te verbeteren?” Boven toegestane snelheid “In april begonnen de werkzaamheden voor ‘WarmtelinQ’. De Prinses Beatrixlaan werd afgesloten. Eén van de omleidingsroutes gaat over de Generaal Spoorlaan, via een rotonde naar de Schaapweg en Den Haag. Tijdens de spitsuren staat hier een lange file. Veel automobilisten rijden nu door onze wijk”, vertelt Emmy, een andere initiatiefneemster. “De omleiding duurt nog tot 2025, een nachtmerrie. Auto’s mogen in de wijk 30 kilometer, maar rijden ruim twee keer zo hard. Ver boven de toegestane snelheid. Voor de oudere bewoners en de kinderen levert dit gevaarlijke situaties op”, vult bewoonster Henrijo aan. Eigen borden met 30 km Begin juni is de Bewonersgroep Presidentenwijk naar het gemeentehuis gegaan om een petitie af te geven bij de balie. Deze petitie is door 98 bewoners van de laagbouw van de Presidentenwijk getekend. Bewoonster Diana: “Met name in de ochtend- en avondspits gebruiken veel automobilisten een ‘sluiproute’ via de Kennedylaan, Jeffersonlaan of Washingtonlaan om zodoende de bocht in de Generaal Spoorlaan af te snijden. De overlast zou beperkt blijven wanneer dit sluipverkeer zich aan de maximumsnelheid van 30 km p/u in de Presidentenwijk zou houden. Een zeer groot deel van het sluipverkeer rijdt echter veel te hard, er worden makkelijk snelheden van 50-70 km p/u bereikt.” De bewoners hebben inmiddels zelf borden met herhaling van de 30 km grens opgehangen. Wachten op slachtoffer? Inmiddels is het bijna twee maanden geleden dat de petitie is gebracht. “Myriam: “Tot nu toe zonder enig positief resultaat. We krijgen geen reactie van de gemeente op alle verzoeken om aandacht voor dit probleem. Gaat de gemeente nu echt wachten totdat er een bewoner of kind is aangereden, voordat er ook maar iets gebeurt? Raadslid Simon Geleijnse is vanaf het begin betrokken bij de situatie in de Presidentenwijk. Als CDA-fractie heeft hij zogenaamde artikel-44 vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders over het te hard rijdend sluipverkeer Presidentenwijk. Snel reageren De CDA-fractie heeft meerdere malen contact gehad met de indieners van de petitie en met de betrokken wethouder. “Wij vragen aan het college of ze zo snel mogelijk inhoudelijk willen reageren op het voorstel in de petitie. Ook vragen we of ze bereid zijn maatregelen te nemen om sluipverkeer in die wijk te voorkomen en de verkeersveiligheid en de veiligheid in de wijk te verbeteren. Zo ja, welke en kunnen die maatregelen dan ingaan direct na de zomervakantie in onze regio?”. De bewoners wachten gespannen af wat er de komende tijd gaat gebeuren. Bron:Bewoners Presidentenwijk binden strijd aan tegen sluipverkeer | Al het nieuws uit Rijswijk (rodi.nl)

Zorg voor veilige straten, ook na aanleg glasvezel

CDA CDA Leidschendam-Voorburg 22-07-2023 10:00

Steeds meer huizen en bedrijven worden aangesloten op het glasvezelnetwerk, ook in onze gemeente. Bij de aanleg van glasvezel bestaat altijd een risico op schade. "De afgelopen weken hebben veel inwoners last gehad van schots en scheve stoepen door de aanleg van glasvezelkabels. We kregen ook meldingen van inwoners die te maken kregen met kapotte kabels of schade aan bomen" zegt CDA-raadslid Liesbeth van der Heide. Ze heeft hier dan ook vragen over gesteld aan het college. Van der Heide: "We willen weten welke afspraken zijn gemaakt met o.a. Open Dutch Fiber (ODF) over de aanleg, oplevering en eventuele schademeldingen." KPN liet eerder weten dat er gemiddeld één schade per drie kilometer optreedt. “Het is ontzettend vervelend. We leggen momenteel 10.000 aansluitingen per dag. Dan voorkom je niet dat het nu en dan fout gaat“, aldus een woordvoerder van het bedrijf in Media Magazine. "We snappen dat het mis kan gaan, maar dan is het des te belangrijker dat het college zorgt dat je als inwoner tijdig weet wanneer en door wie bij jou in de straat glasvezelkabels worden aangelegd. Ook moet het duidelijk zijn bij wie je terecht kunt bij schade, zodat je niet van het kastje naar de muur wordt gestuurd", zegt Van der Heide. Ze vraagt het college om een meldpunt specifiek voor schade door de aanleg van glasvezel, vergelijkbaar met een meldpunt dat de gemeente Utrecht heeft. Inwoners geven volgens Van der Heide namelijk aan dat ze door de gemeente naar de kabelleveranciers worden verwezen, waar het vervolgens lang duurt voor er reactie komt. Een duidelijk meldpunt moet het ongemak voor inwoners verminderen en problemen sneller oplossen.

Wegencategoriseringsplan aangenomen

CDA CDA Doesburg 07-07-2023 06:51

Vorig jaar in het coalitieakkoord en in de raad van 5 juli een beslispunt. Het wegencategoriseringsplan raakt de veiligheid en het woongenot van veel Doesburgers. Veiliger kruisingen, bewuster rijden en minder geluidsoverlast voor omwonenden. In dit plan wordt een vergaand voorstel gedaan om veel wegen in Doesburg te veranderen in zogenaamde GOW30 wegen. Dit zijn wegen waar een maximale snelheid van 30 km/u geldt en die ook bijbehorend zijn ingericht. Het door Goudappel geschreven plan is wat ons betreft uitstekend geschreven. Helder, goed opgebouwd en prima leesbaar. Het was ook opvallend hoe weinig vragen dit stuk tijdens de commissie opriep. Tijdens de raadsvergadering hebben we twee vragen gesteld: 1.Allereerst de planning. We lezen in het raadsvoorstel dat alleen wanneer er sprake is van grote verkeersveiligheidsknelpunten (..) het wenselijk is op korte termijn in te grijpen. Tegelijkertijd lezen we dat de overige maatregelen uitgevoerd worden bij groot onderhoud of een herinrichting van de wegen. Het is in die zin voor ons onduidelijk wanneer wat gaat gebeuren. En dat is het dus ook voor de bewoners. Er is actie gevoerd bijvoorbeeld voor de singels en de wallen. Deze wegen zijn nog niet zolang geleden vernieuwd. Betekent dit nu dat er misschien de komende 15 jaar geen maatregelen worden genomen? Ons voorstel is dat het college met een heldere conceptplanning komt dit jaar wanneer wat en waar aangepast gaat worden conform het hopelijk vandaag aan te nemen wegencategoriseringsplan. Zou het college hier invulling aan willen geven? Het college gaf toe dit een redelijke vraag te vinden. Er kwam de concrete toezegging om hier na de zomer op terug te komen. Daar zijn we blij mee. Mochten we dingen anders willen prioriteren dan is de Raad aan zet en zullen we ook bijbehorende financiele ruimte moeten scheppen, indien nodig. 2.De Kraakselaan. Goudappel wees tijdens haar presentatie in de commissie nadrukkelijk op de herkenbaarheid van wegen. Ook al zet je een bord van max 30 langs de Kraakselaan dan betekent dit dus niet automatisch dat mensen langzamer gaan rijden. Een voorliggende motie vraagt te onderzoeken of het op de Kraakselaan, Barend Ubbinkweg en Didamseweg naar max 30 km/u kan gaan. Nu heeft Goudappel juist onderzoek gedaan en dit anders beoordeelt. De wegen zijn ook compleet anders ingericht. Zo heeft de Kraakselaan bijvoorbeeld een vrijliggend fietspad. Dat is een typische GOW50 inrichting. Onze vraag aan het college is dan ook hoe ze dit ziet en wat de mogelijke ruimtelijke en financiële gevolgen zijn van een eventuele aanpassing naar GOW30. Het college gaf, bij monde van wethouder van Veldhuizen, aan dat men in gesprek gaat met de bewoners en goede hoop te hebben dat men concreet wat kan doen. Tegelijkertijd gaf zij aan dat een aanpassing in de wegen zoals de Kraakselaan naar GOW30 mogelijk enkele miljoenen Euro's zal kosten. Al met al: dit is een belangrijke verbetering voor de veiligheid en leefbaarheid van Doesburg. En een concrete realisatie van een eerder gesteld doel. Wij waren, net als de overige fracties, voor! Het raadsvoorstel is dan ook aangenomen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.