Nieuws van politieke partijen over PvdA-GroenLinks inzichtelijk

2 documenten

De Grote Zeeheldenbuurt

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks Vught 07-04-2019 19:45

Het bestemmingsplan Grote Zeeheldenbuurt werd op 4 april in de commissie met gejuich ontvangen. Veel complimenten voor WoonWijze. Wij hebben ons daarbij aangesloten met wel nog de opmerking dat het voor veel bewoners wel “kruim gekost” heeft. Het zal je maar gebeuren dat gemeld wordt dat je huis en haard moet verlaten zonder dat je daar zelf voor kiest. Overigens is het natuurlijk geweldig goed nieuws dat er nu 163 woningen in de sociale sector worden gebouwd. Het zal zeker een positieve uitwerking op de ellenlange wachtlijst van Vught hebben.

Duurzaamheid belangrijk in deze nieuwe woonwijk

Duurzaamheid is een belangrijk punt in de geplande wijk. Eén van de dingen die WoonWijze wil doen is het plaatsen van veel laadpalen voor auto’s in de wijk. Toekomstgericht dus! Een van de problemen kan zijn dat gewoonlijk bij laadpalen staat aangegeven dat er alleen elektrische auto’s mogen parkeren bij die palen. Met dat idee maak je het voor de huidige bewoners (nu veelal nog zonder elektrische auto) onmogelijk bij huis te parkeren en dat is de bedoeling niet. We riepen het college op daar een oplossing voor te bedenken. Onze wethouder Toine van de Ven heeft dat toegezegd.

Fred de Man 2019-05-26T20:39:30+02:00 april 7th, 2019|

FacebookTwitterLinkedinRedditTumblrGoogle+PinterestVkEmail

N65 en de problemen in Cromvoirt, Helvoirt en Jagersboschlaan

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks VVD CDA PvdA GroenLinks D66 Vught 04-03-2019 20:36

Zoals aangegeven in het stukje over de N65 liggen er in het verlengde van die reconstructie nog wat problemen. Eerst maar de problemen rond Cromvoirt en Helvoirt.

Situatie bij Restaurant In het Groene Woud

In het eerste VoorKeursAlternatief ( VKA) was een VRI voorzien bij restaurant In het Groene Woud. Een VRI is een Verkeersregelinstallatie, een installatie die de meeste mensen gewoon een stoplicht noemen. Bij dat stoplicht was een doorsteek voorzien voor de N65 zodat het restaurant en de bedrijven daarbij bereikbaar waren vanuit de richting Tilburg en de ruimte bood om van die bedrijven de weg richting Den Bosch te vervolgen. In het nieuwe VKA, het VKA+, verviel dat stoplicht en de doorsteek. Het gevolg is voor de bedrijven op zijn minst ongemakkelijk maar het gevolg is ook dat het verkeer vanaf de bedrijven veel vaker dan nu gebruik zal moeten maken van de wegen in Cromvoirt en Helvoirt. Zowel de Lambertusstraat in Cromvoirt als de Torenstraat in Helvoirt zijn al stevig belast en toevoeging van verkeer is dan ongewenst. Samen met de VVD en Gemeentebelangen hadden we een motie voorbereid. Uiteindelijk is die niet ingediend; het college is nog in onderhandeling met provincie en rijk en gaf aan dat een uitspraak van de raad wellicht niet positief werkt. Hoe dan ook: helder is dat de raad graag een oplossing voor deze problemen ziet.

In het VKA+ vervalt de op- en afrit Martinilaan. Dat was in het VKA overigens ook al het geval. Om nu zorg te dragen dat de Martinihal, het Maurickcollege en Regina Coeli (het talen instituut) goed bereikbaar blijven is een extra voorziening nodig. Het college ziet als oplossing het verharden van de Jagersboschlaan. Toen het VKA in discussie was is deze oplossing wat buiten beeld gebleven; er leken nog alternatieven te zijn. Het college oordeelt nu echter dat de verharding van de Jagersboschlaan de beste oplossing is.

Wij vragen ons af of de auto-te-gastweg die nu vanaf de Helvoirtseweg tot aan Kentalis (het voormalige Doveninstituut) loopt kan worden doorgetrokken tot aan de Martinilaan. Die weg kan dan benut worden als ontsluiting voor de drie genoemde instellingen. De bewoners van het Jachterf, waarvan de Jagersboschlaan grenst aan hun achtertuin, vroegen aan het college of die oplossing denkbaar is. Uit het antwoord van het college bleek dit alternatief niet is onderzocht. Voor ons was dat aanleiding om een motie op te stellen waarin we om dat onderzoek vragen. VVD en GB vonden dat onderzoek niet nodig en meldden dat ze de motie niet zouden steunen. De wethouder zei echter toe dat de informatie die nodig is om dit alternatief te kunnen beoordelen zal worden aangeleverd. Die toezegging deed ons besluiten de motie weer in te trekken. Wie schetst dan je verbazing als D66 (met in het kielzog het CDA) de motie letterlijk overneemt en alsnog indient? Niemand? Dan doe ik het zelf: ik was redelijk verbluft. Ik heb aan D66 nog gevraagd of ze nu dat onderzoek niet willen want als de motie verworpen wordt dan hoeft het college niets te doen. Een antwoord bleef uit. Dan gebeurt er wat je kunt voorspellen: D66 en CDA stemmen voor, wij kunnen niet anders dan voor stemmen want het was immers onze eigen tekst en VVD en GB stemmen tegen: motie verworpen.

Alles bijeen een bittere pil: een politiek spelletje “we dienen diezelfde motie in, eens kijken wat PvdA-GroenLinks doet” met als gevolg dat er een politiek feit, een verworpen motie, ontstaat dat een alternatief voor de Jagersboschlaan in de weg kan staan, het is mijn manier van politiek bedrijven in elk geval niet.

Enfin, wij houden het college in elk gaan de toezegging dat cijfers over het verkeer en de kosten op tafel komen zodat we in staat zijn een goede afweging te maken over deze casus.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.