Nieuws van politieke partijen in Krimpenerwaard inzichtelijk

24 documenten

De jongeren verdienen onze steun!

Pro Krimpenerwaard Pro Krimpenerwaard Krimpenerwaard 17-04-2024 10:19

Dienstencentrum (rijksmonument) aan het Doelenplein Schoonhoven

Het bouwproject Spoorzone in Schoonhoven betreft de bouw van 89 dure woningen (geen sociale woningbouw) met als gevolg dat de bibliotheek en Bastille (jeugdsoos) moeten worden verplaatst. Alleen voor de bibliotheek is gezorgd voor vervangende huisvesting in het Dienstencentrum (Rijksmonument) aan het Doelenplein. Wij feliciteren de bibliotheek daarmee. De investeringskosten bedragen € 4,4 miljoen en een huurverhoging voor de bibliotheek van ten minste € 216.000,– per jaar. Deze kosten zijn  in de begroting niet gedekt. Wethouder Boere heeft op dat punt de raad onjuist geïnformeerd.

Ook is de aanbesteding is strijdig met het door de raad vastgestelde Inkoop- en Aanbestedingsbeleid 2020. Dit moet een meervoudige aanbesteding zijn met tenminste 3 ondernemers i.p.v van Wijnen, de ontwikkelaar van de Spoorzone. Wethouder Boere vindt dat met goede argumenten van die regel mag worden afgeweken. Blijkbaar van de corrupte aanbestedingen bij de voormalige gemeente Vlist weinig geleerd.

De schadeloosstelling van de projectontwikkelaar van € 1.8 miljoen, volgens het college, wordt nu volledig aangewend om slechts een deel van de 4,4 miljoen aan investering van het Dienstencentrum te compenseren. Dus geen compensatie voor de Bastille. Dit is strijdig met de tot tweemaal toe gedane toezegging van de voormalig wethouder de Wit dat de projectontwikkelaar de kosten voor zowel de bibliotheek als de Bastille moet vergoeden en ook moet zorgen voor alternatieve passende huisvesting van beide maatschappelijke instellingen. Voor de toezeggingen van de voormalige wethouder de Wit is het college verantwoordelijk. Wij hebben dan ook voorgesteld om de koop- en ontwikkelingsovereenkomst van college met ontwikkelaar open te breken en nieuwe afspraken te maken. Helaas onvoldoende steun vanuit de raad.

Pro Krimpenerwaard vindt dat De Bastille onderdeel moet uitmaken van het voorliggende raadsvoorstel. Zij zijn al 36 jaar op de Spoorzone gehuisvest en de gemeente heeft een stevige verplichting naar hen. Voor de Bastille is alleen een tijdelijk oplossing voorgesteld. Namelijk het Stationsgebouw gedurende 2 jaar. Hiervoor wordt € 25.000, – beschikbaar gesteld om het gebouw voor gebruik geschikt te maken en voor de verhuiskosten en misschien de verhuiskaarten.

Pro Krimpenerwaard vindt dat het gemeentebestuur de toezegging moet doen aan de Bastille, na het verlaten van de tijdelijke huisvesting in het Stationsgebouw, een passende ruimte met podium aan te bieden. Ook dit voorstel kreeg onvoldoende steun van de raad.

Het bleef bij vage beloften en de uiteindelijke rol van de raad om later een bedrag voor de huisvesting beschikbaar te stellen. Dit vinden wij teleurstellend. Daaruit blijkt niet de waardering voor het jongerenwerk en de positie van de jongeren in de gemeente. Dit geldt ook voor de jongeren in de andere kernen.

Pro Krimpenerwaard laat de jongeren niet in de kou staan!

Tot slot vinden wij het jammer dat ons voorstel voor een verkort onderzoek naar de haalbaarheid van een Cultuurhuis het niet heeft gehaald. Een tweede kans komt er niet.

Subsidie voor bibliotheek Krimpenerwaard door gezamenlijke inspanning gemeente Krimpenerwaard en Bibliotheek Krimpenerwaard

Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Krimpenerwaard 16-03-2024 12:13

Dankzij een subsidie uit Den Haag kan de bibliotheek Krimpenerwaard bibliotheekpunten starten in Haastrecht en Stolwijk.

Door een wijziging in de Bibliotheekwet worden gemeenten vanaf 2026 verplicht om inwoners toegang te geven tot een volwaardige bibliotheek binnen redelijke afstand. Deze subsidie moet de lokale overheden helpen om daaraan te kunnen voldoen. De regeling vereist een eigen bijdrage van de gemeente van 20 procent.

De staatssecretaris heeft meer aanvragen voor een subsidie ontvangen dan haar budget toestond. Het is meer dan een mooie prestatie dat door een gezamenlijke inspanning van de gemeente Krimpenerwaard en de Bibliotheek Krimpenerwaard de aanvraag voor subsidie gehonoreerd is. In totaal is circa 70 miljoen euro geïnvesteerd om nieuwe bibliotheken in het land neer te zetten of bestaande te verbeteren. Gemeenten dragen zelf namelijk nog eens een kleine 14 miljoen euro bij.

Gemeente Belang Krimpenerwaard: Steun om administratieve lasten zorgpartners te verminderen

Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Krimpenerwaard 04-10-2023 09:29

Regio Midden-Holland staat aan de vooravond van een nieuwe inkoopperiode jeugdhulp en WMO. De vijf gemeenten                (Bodegraven- Reeuwijk – Gouda – Krimpenerwaard – Waddinxveen – Zuidplas) continueren de regionale samenwerking in Midden-Holland voor langere periode. Daarbij is de afspraak gemaakt dat elke gemeente zelf verantwoordelijk blijft voor de financiering van het hulp en ondersteuningsaanbod voor haar inwoners.

Tijdens de commissievergadering van 3 oktober jl. is het kaderdocument Inkoop jeugd en Wmo 2025 besproken. Het kaderdocument is de basis voor de inkoop jeugd en WMO vanaf 2025 en voor de doorontwikkeling in de jaren daarna. Voor de inkoop is een regionaal gedragen koers noodzakelijk. De vijf gemeenteraden hebben een gezamenlijk proces doorlopen met als doel om een eenduidige regionale koers vast te kunnen stellen. Tijdens de commissievergadering zijn de ingediende amendementen en moties door de vijf gemeenteraden besproken om op deze wijze het fundament voor een eenduidige regionale koers voor een nieuwe inkoopperiode jeugdhulp en WMO op elkaar af te stemmen. Definitieve besluitvormig zal in november plaatsvinden.

Mirjam Hupjé – Géja Stuijt-van Vliet

Gemeente Belang Krimpenerwaard commissielid Mirjam Hupjé vroeg aandacht voor de motie met betrekking om de administratieve lasten van zorgpartners die ook actief zijn in in andere zorgregio’s te verminderen. De portefeuillehouder gaf in haar beantwoording aan dat er gewerkt wordt aan een aanmeldingsformulier voor zorgpartners die in meerdere regio’s actief zijn om op deze wijze de administratieve lasten (bureaucratie) te verminderen.

Klik hier voor heer eerder gepubliceerde artikel: Nieuwe inkoopperiode voor jeugdhulp en WMO.

Klik hier om de commssieveragdering terug te zien.

Democracity: Leuke bijeenkomst met Joeri Jansen, Annette Kouwenberg en de leerlingen van de Koningin Julianaschool.

ChristenUnie ChristenUnie Krimpenerwaard 01-10-2023 08:44

https://krimpenerwaard.christenunie.nl/k/n36046/news/view/1463483/603672/231001 Democraty.pngDe afgelopen tijd heeft de gemeente het project Democracity uitgevoerd, dit is een project waarbij bassischoolleerlingen worden uitgenodigd op het gemeentehuis om meer over de politiek te leren.

28 september was de laatste sessie en samen met Annette Kouwenberg van Leefbaar Krimpenerwaard mocht ik daarbij aanwezig zijn. De basisschool van de Lageweg was deze keer te gast, dus voor ons beiden was de verbinding snel te leggen. De kinderen mochten zelf hun ideale stad ontwerpen en kiezen welke voorzieningen deze stad had. Gebouwen als een ziekenhuis, brandweerkazerne, sportcomplex en middelbare school waren snel uitgekozen, en volgens de kinderen waren bijvoorbeeld een bioscoop of gevangenis ook een goed idee. De kinderen werden aangemoedigd om hun keuzes ook te verdedigen, en gebouwen mochten alleen worden geplaatst als een meerderheid akkoord was. Initiatieven zoals een windmolenpark, een stadspark en een dierenasiel werden dapper verdedigd, maar vanwege verschillende redenen toch afgewezen. Opvallend was dat geen van de kinderen aan een basisschool had gedacht, ondergetekende heeft deze stiekem nog in de stad weten te zetten. 
Naderhand mochten de kinderen vragen stellen over hoe je in de politiek te werk gaat, en er zijn zeker een aantal goede vragen gesteld. Het verbaasde me hoeveel sommige kinderen al van de politiek weten, en het zou me niet verbazen als we een gedeelte over een aantal jaar terugzien in de gemeentelijke politiek. Al met al een gezellige en geslaagde bijeenkomst.
Joeri Jansen

Gemeente Belang Krimpenerwaard op braderie Stolwijk en braderie Bergambacht

Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Krimpenerwaard 24-08-2023 07:02

Gemeente Belang Krimpenerwaard staat zaterdag 26 augustus met een kraam op de braderie in Stolwijk en op de braderie in Bergambacht. Hiermee wil de lokale politieke partij haar lokaal politiek werk bij de inwoners onder de aandacht brengen.

Gemeente Belang Krimpenerwaard wil jongeren meer bij de lokale politiek betrekken. Gemeente Belang Krimpenerwaard roept jongeren op om actief te worden in de lokale politiek. Meld je aan bij een van de politieke partijen in de gemeente, en doe mee. Blijf niet langs de kant staan maar laat je stem maar vooral je ideeën horen. Het is een oud gezegde “Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst”.

Dus jongeren uit de Krimpenerwaard creëer je kans, maar vooral pak je kans om mee te doen. Interesse? Bezoek de kraam van Gemeente Belang Krimpenerwaard op de braderie in Stolwijk of Bergambacht.

Gemeente Belang Krimpenerwaard zet de belangen van inwoners centraal waarbij o.a. thema’s als leefbaarheid, duurzaamheid jongeren- en ouderenzorg een belangrijke rol spelen. Daarbij gaat Gemeente Belang Krimpenerwaard voor een politiek van de menselijke maat en meer participatie en correctie door de inwoners en presenteert zich hierbij als een springlevende, stabiele factor binnen de Krimpenerwaard.

Gemeente Belang Krimpenerwaard wil graag van de bezoekers weten wat zij belangrijk vinden in hun woonomgeving. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan wat lokale politiek inhoudt. Daarnaast worden de bezoekers aan de kraam van Gemeente Belang Krimpenerwaard uitgedaagd om met een quiz mee te doen met als hoofdprijs een slagroomtaart.

Kortom reden genoeg om een bezoek aan de kraam van Gemeente Belang Krimpenerwaard te brengen.

Tot zaterdag 26 augustus, Gemeente Belang Krimpenerwaard wil graag met u in gesprek gaan!

Gemeente Belang Krimpenerwaard op Zomerbraderie Krimpen aan de Lek

Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Krimpenerwaard 07-06-2023 22:05

Gemeente Belang Krimpenerwaard staat zaterdag 10 juni met een kraam op de Zomerbraderie in Krimpen aan de Lek. Hiermee wil de lokale partij haar lokaal politiek werk bij de inwoners onder de aandacht brengen.

Gemeente Belang Krimpenerwaard wil jongeren meer bij de lokale politiek betrekken. Gemeente Belang Krimpenerwaard roept jongeren op om actief te worden in de lokale politiek. Meld je aan bij een van de politieke partijen in de gemeente, en doe mee. Blijf niet langs de kant staan maar laat je stem maar vooral je ideeën horen. Het is een oud gezegde “Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst”.

Dus jongeren uit de Krimpenerwaard creëer je kans, maar vooral pak je kans om mee te doen. Interesse? Bezoek de kraam van Gemeente Belang Krimpenerwaard op de Zomerbraderie in Krimpen aan de Lek.

Gemeente Belang Krimpenerwaard wil graag van de bezoekers weten wat zij belangrijk vinden in hun woonomgeving. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan wat lokale politiek inhoudt. Gemeente Belang Krimpenerwaard zal deze inbreng gebruiken om het gemeentelijk beleid te optimaliseren. Vervolgens worden de bezoekers aan de kraam van Gemeente Belang Krimpenerwaard uitgedaagd om met een quiz mee te doen met een slagroomtaart als hoofdprijs.

Kortom reden genoeg om een bezoek aan de kraam van Gemeente Belang Krimpenerwaard te brengen.

Tot zaterdag 10 juni in Krimpen aan de Lek , Gemeente Belang Krimpenerwaard wil graag met u in gesprek gaan.

Kraam Gemeente Belang Krimpenerwaard Zomerbraderie Krimpen aan de Lek 2022

‘Stof om over na te denken’

VVD VVD Krimpenerwaard 07-07-2022 06:55

Bijdrage Kadernota 2023

https://krimpenerwaard.vvd.nl/nieuws/50352/stof-om-over-na-te-denken

Afgelopen dinsdag 5 juli jl. droeg onze vicefractievoorzitter Marco Oudshoorn tijdens de raadsvergadering onze bijdrage ten behoeve van de Kadernota 2023 voor. De bijdrage heeft als titel 'Stof om over na te denken'.

Stof met een verwijzing naar de roerige tijd waarin we ons bevinden. We begrijpen de commotie, onrust en verbittering die is ontstaan bij onze boeren met betrekking tot de kabinetsplannen om het stikstofprobleem aan te pakken. Dat er plannen moeten worden gemaakt om tot stikstof reductie te komen is voor ons duidelijk. Maar de manier waarop dit nu gebeurt vinden wij voor onze agrariërs zeer moeilijk te verteren.

Maar ook stof omdat we weer voor een aantal uitdagingen staan. De grootste uitdaging is en blijft meer bouwen! En verder ook nog steeds (financiële) steun aan onze (horeca)ondernemers. Tot slot gaan we ook de komende periode voor een gezonde financiële huishouding. Dat is moeilijk vanwege de structureel stijgende kosten in het Sociaal Domein. 

Onze hele bijdrage leest u in de PDF op deze pagina.

Toekomstrapport welzijnsstichtingen legt zwakke punten gemeentelijk beleid bloot

CDA CDA SGP PvdA Krimpenerwaard 24-02-2020 15:18

Vorige week stond het toekomstrapport van onderzoeksbureau Radar over onze drie welzijnsstichtingen op de agenda van de commissie. Het rapport is kortgezegd vernietigend over het gemeentelijk beleid. Zo staat er in het rapport dat duidelijk beleid wordt gemist, er onvoldoende kennis is bij de gemeente en de welzijnsstichtingen het maar moesten doen met vage afspraken. Mede naar aanleiding van de gesprekken in de afgelopen maanden hebben de drie welzijnsstichtingen zelf het besluit genomen om een fusietraject te starten. Een traject dat alleen kan slagen als onze gemeente flink aan de slag gaat met goed welzijnsbeleid.Wat ging er aan vooraf?In de afgelopen jaren hebben we als gemeenteraad vaak gesproken over de drie welzijnsstichtingen die onze gemeente rijk is: de SWOS, SWOK-midden en de Stichting WON. Deze welzijnsstichtingen voeren taken van de gemeente uit op het gebied van welzijn en zorg. Denk hierbij aan het doorverwijzen en informeren van inwoners bij vragen, helpen van jongeren met problemen, het aanbieden van verschillende (dagbestedings-)activiteiten, klusjesdienst, vrijwillig vervoer naar het ziekenhuis, mantelzorgondersteuning en nog veel meer. De welzijnsstichtingen hebben zelf medewerkers in dienst, maar steunen vooral op de inzet van honderden vrijwilligers: in totaal zijn er bij de drie stichtingen zo'n 600(!) vrijwilligers actief. Deze medewerkers en vrijwilligers voeren onmisbare taken uit waar de gemeente gedeeltelijk verantwoordelijk voor is.In de gemeenteraad ging het eigenlijk altijd over de financiën: de welzijnsstichtingen krijgen bij elkaar ruim één miljoen euro aan subsidie van de gemeente en omdat onze gemeente vanaf 2015 de nullijn hanteert kwamen ze de afgelopen jaren flink in de financiële knel. Dat terwijl er in de afgelopen jaren wel taken bij zijn gekomen voor de welzijnsinstellingen. Inhoudelijk spraken we bijna nooit over de welzijnsstichtingen, mede omdat de financiële middelen altijd gelijk kwamen bovendrijven. Het beeld wat dan vaak bleef hangen was die van een moeizame relatie tussen de wethouder, ambtenaren en de drie welzijnsinstellingen. Als CDA-fractie hebben we, samen met o.a. de PvdA en SGP, regelmatig aangedrongen op betere communicatie en verstandshoudingen en meer strategische sturing vanuit het college.Steeds werd beterschap beloofd.Dat beeld - van een moeizame relatie en de focus op financiën en een kloppende boekhouding -wordt bevestigdin dit rapport.Roepende in de woestijnHet rapport draait niet om de zaken heen. De welzijnsinstellingen maakten er afzonderlijk het beste van, maar waren ook een roepende in de woestijn. Er is een gezegde: wie geen doel heeft, kan ook niet verdwalen.Dat lijkt hier ook het geval, al maakt het rapport duidelijk dat we zo ook niet op een einddoel uit gaan komen. Eén van de meest treffende - en daarmee ook schokkende -zinuit het rapport is wat ons betreft die op pagina 20: ‘De welzijnsinstellingen hebben de overtuigingdat de gemeente onvoldoende kennis heeft van hetgeen zij uitvoeren, waarmee impliciet gezegd wordt dat er ook onvoldoende belangstelling is.’ Het college gaf voorafgaand aan de bespreking aan liever niet al te veel terug te willen kijken op het verleden. Nou, dat snappen we. De conclusies uit het rapport zijn inderdaad iets waar je als college liever niet op terug wil kijken. De reactie van het college is wat ons betreft ook wegduiken van de conclusies. Hetbespreken en aannemen vande conclusies uit het rapport zijn essentieel om de komende tijdwél een goed welzijnsbeleid neer te zetten. Gelukkig vond de wethouder dat ook, maar dan zal de gemeente de komende tijd wel flink aan de bak moeten.Als gemeenteraad moeten we niet alleen niet het college, maar ook kritisch naar onszelf kijken. Hebben we als gemeenteraad niet genoeg de vinger aan de pols gehouden? Misschien niet – de welzijnsstichtingen hebben vaak genoeg aan de bel getrokken en eerdere studies van onze Rekenkamercommissie lieten een vergelijkbaar beeld zien. Het Sociaal Domein is zo complex dat we als raad blijkbaar ook niet zo goed met onze kaderstellende rol weten om te gaan. In de vergadering is op initiatief van onze fractie het voorstel gedaan om als raad het voortouw te nemen om tot een nieuw visiedocument te komen, dat is namelijk waar de welzijnsstichtingen op wachten. Als deze er is, kunnen zij verder.Hoe nu verder?Onze fractie is blij dat de welzijnsinstellingen inmiddels elkaar hebben gevonden. Fusie was voor ons nooit een doel op zich, maar alleen mogelijk als alle drie de welzijnsstichtingen er zelf achter zouden staan. Dat heeft even geduurd, maar dit zijn processen van lange adem. De verschillen in organisatie en werkwijze tussen de welzijnsinstellingen maken het er ook niet makkelijker op en dit zal ongetwijfeld tijdens de fusiebesprekingen nog voor de nodige discussies zorgen. We zijn dan ook benieuwd of fusie per 2021 haalbaar is. Er liggen nog genoeg complexe vervolgvragen, hoe om te gaan met de subsidiëring, de huisvestingskosten, etc., etc. Liever iets meer tijd zodat het zorgvuldig gaat dan haastige spoed… Wat ons betreft zijn we dat verplicht aan de ruim 600 vrijwilligers die zich elke week inzetten voor de medemens, zorgvuldigheid is geboden.Daarnaast maakt het rapport nog iets anders duidelijk. Om tot een succesvolle fusie en een goed welzijnsbeleid te komen, speelt de gemeente een cruciale rol. De conclusies uit het rapport geven een verontrustend beeld, namelijk die van onvoldoende regie en een gebrek aan visie vanuit de gemeente. De kernvraag is dan ook: is onze gemeente wel in staat om op een meer strategisch niveau met het onderwerp welzijn bezig te zijn en visie en beleid te ontwikkelen? Hoe gaan we dat als raad aanpakken? En, hoe gaat het college dit aanpakken? De welzijnsinstellingen vragen om betere communicatie, duidelijkere kaders en betere werkafspraken. In de raadsvergadering van 17 maart 2020 zullen we daar als raad samen met het college verder over spreken.Irma Bultmanraadslid CDA Krimpenerwaard

Toekomstrapport welzijnsstichtingen legt zwakke punten gemeentelijk beleid bloot

CDA CDA SGP PvdA Krimpenerwaard 24-02-2020 15:18

Vorige week stond het toekomstrapport van onderzoeksbureau Radar over onze drie welzijnsstichtingen op de agenda van de commissie. Het rapport is kortgezegd vernietigend over het gemeentelijk beleid. Zo staat er in het rapport dat duidelijk beleid wordt gemist, er onvoldoende kennis is bij de gemeente en de welzijnsstichtingen het maar moesten doen met vage afspraken. Mede naar aanleiding van de gesprekken in de afgelopen maanden hebben de drie welzijnsstichtingen zelf het besluit genomen om een fusietraject te starten. Een traject dat alleen kan slagen als onze gemeente flink aan de slag gaat met goed welzijnsbeleid.Wat ging er aan vooraf?In de afgelopen jaren hebben we als gemeenteraad vaak gesproken over de drie welzijnsstichtingen die onze gemeente rijk is: de SWOS, SWOK-midden en de Stichting WON. Deze welzijnsstichtingen voeren taken van de gemeente uit op het gebied van welzijn en zorg. Denk hierbij aan het doorverwijzen en informeren van inwoners bij vragen, helpen van jongeren met problemen, het aanbieden van verschillende (dagbestedings-)activiteiten, klusjesdienst, vrijwillig vervoer naar het ziekenhuis, mantelzorgondersteuning en nog veel meer. De welzijnsstichtingen hebben zelf medewerkers in dienst, maar steunen vooral op de inzet van honderden vrijwilligers: in totaal zijn er bij de drie stichtingen zo'n 600(!) vrijwilligers actief. Deze medewerkers en vrijwilligers voeren onmisbare taken uit waar de gemeente gedeeltelijk verantwoordelijk voor is.In de gemeenteraad ging het eigenlijk altijd over de financiën: de welzijnsstichtingen krijgen bij elkaar ruim één miljoen euro aan subsidie van de gemeente en omdat onze gemeente vanaf 2015 de nullijn hanteert kwamen ze de afgelopen jaren flink in de financiële knel. Dat terwijl er in de afgelopen jaren wel taken bij zijn gekomen voor de welzijnsinstellingen. Inhoudelijk spraken we bijna nooit over de welzijnsstichtingen, mede omdat de financiële middelen altijd gelijk kwamen bovendrijven. Het beeld wat dan vaak bleef hangen was die van een moeizame relatie tussen de wethouder, ambtenaren en de drie welzijnsinstellingen. Als CDA-fractie hebben we, samen met o.a. de PvdA en SGP, regelmatig aangedrongen op betere communicatie en verstandshoudingen en meer strategische sturing vanuit het college.Steeds werd beterschap beloofd.Dat beeld - van een moeizame relatie en de focus op financiën en een kloppende boekhouding -wordt bevestigdin dit rapport.Roepende in de woestijnHet rapport draait niet om de zaken heen. De welzijnsinstellingen maakten er afzonderlijk het beste van, maar waren ook een roepende in de woestijn. Er is een gezegde: wie geen doel heeft, kan ook niet verdwalen.Dat lijkt hier ook het geval, al maakt het rapport duidelijk dat we zo ook niet op een einddoel uit gaan komen. Eén van de meest treffende - en daarmee ook schokkende -zinuit het rapport is wat ons betreft die op pagina 20: ‘De welzijnsinstellingen hebben de overtuigingdat de gemeente onvoldoende kennis heeft van hetgeen zij uitvoeren, waarmee impliciet gezegd wordt dat er ook onvoldoende belangstelling is.’ Het college gaf voorafgaand aan de bespreking aan liever niet al te veel terug te willen kijken op het verleden. Nou, dat snappen we. De conclusies uit het rapport zijn inderdaad iets waar je als college liever niet op terug wil kijken. De reactie van het college is wat ons betreft ook wegduiken van de conclusies. Hetbespreken en aannemen vande conclusies uit het rapport zijn essentieel om de komende tijdwél een goed welzijnsbeleid neer te zetten. Gelukkig vond de wethouder dat ook, maar dan zal de gemeente de komende tijd wel flink aan de bak moeten.Als gemeenteraad moeten we niet alleen niet het college, maar ook kritisch naar onszelf kijken. Hebben we als gemeenteraad niet genoeg de vinger aan de pols gehouden? Misschien niet – de welzijnsstichtingen hebben vaak genoeg aan de bel getrokken en eerdere studies van onze Rekenkamercommissie lieten een vergelijkbaar beeld zien. Het Sociaal Domein is zo complex dat we als raad blijkbaar ook niet zo goed met onze kaderstellende rol weten om te gaan. In de vergadering is op initiatief van onze fractie het voorstel gedaan om als raad het voortouw te nemen om tot een nieuw visiedocument te komen, dat is namelijk waar de welzijnsstichtingen op wachten. Als deze er is, kunnen zij verder.Hoe nu verder?Onze fractie is blij dat de welzijnsinstellingen inmiddels elkaar hebben gevonden. Fusie was voor ons nooit een doel op zich, maar alleen mogelijk als alle drie de welzijnsstichtingen er zelf achter zouden staan. Dat heeft even geduurd, maar dit zijn processen van lange adem. De verschillen in organisatie en werkwijze tussen de welzijnsinstellingen maken het er ook niet makkelijker op en dit zal ongetwijfeld tijdens de fusiebesprekingen nog voor de nodige discussies zorgen. We zijn dan ook benieuwd of fusie per 2021 haalbaar is. Er liggen nog genoeg complexe vervolgvragen, hoe om te gaan met de subsidiëring, de huisvestingskosten, etc., etc. Liever iets meer tijd zodat het zorgvuldig gaat dan haastige spoed… Wat ons betreft zijn we dat verplicht aan de ruim 600 vrijwilligers die zich elke week inzetten voor de medemens, zorgvuldigheid is geboden.Daarnaast maakt het rapport nog iets anders duidelijk. Om tot een succesvolle fusie en een goed welzijnsbeleid te komen, speelt de gemeente een cruciale rol. De conclusies uit het rapport geven een verontrustend beeld, namelijk die van onvoldoende regie en een gebrek aan visie vanuit de gemeente. De kernvraag is dan ook: is onze gemeente wel in staat om op een meer strategisch niveau met het onderwerp welzijn bezig te zijn en visie en beleid te ontwikkelen? Hoe gaan we dat als raad aanpakken? En, hoe gaat het college dit aanpakken? De welzijnsinstellingen vragen om betere communicatie, duidelijkere kaders en betere werkafspraken. In de raadsvergadering van 17 maart 2020 zullen we daar als raad samen met het college verder over spreken.Irma Bultmanraadslid CDA Krimpenerwaard

Algemene Beschouwingen 2020-2023: 'Nu iedereen vooruit!'

VVD VVD Krimpenerwaard 12-11-2019 11:35

Op 12 november 2019 heeft fractievoorzitter Pascal Zuijderwijk de Algemene Beschouwingen van VVD Krimpenerwaard voorgedragen.

Voorzitter, wij zijn een financieel gezonde gemeente met een solide en sluitende begroting voor de komende 2 jaar. Ik wil namens de VVD het college en ambtenaren bedanken.

We hebben wel zorgen over de lagere bijdrage van de overheid met betrekking tot de jeugdzorg en de fors stijgende kosten in dit (sociaal) domein. Het blijft ons verbazen dat welzijnsorganisaties 5 jaar na dato nog kosten in rekening kunnen brengen. De meeste financiële risico’s zitten daar, maar ook de meeste kansen op structurele besparingen.

Het samengaan van welzijnsorganisaties als randvoorwaarde bij subsidie verlening bijvoorbeeld. De overhead wordt dan efficiënter geregeld, zodat het geld gaat naar activiteiten i.p.v. naar organisaties en processen. Besparen met gelijke kwaliteit en dienstverlening, want die staat bij de VVD voorop!

Door de preventieve inzet van jongerenwerk is jeugdzorg niet altijd (direct) nodig. Wanneer jongerenwerk met zorg wordt gecombineerd, is het mogelijk om zorg af te schalen en te normaliseren. Dat maakt dat jongerenwerk een belangrijke bijdrage kan leveren aan het beheersen van de zorgkosten.

De Krimpenerwaard is al jaren een veilige gemeente. Daarom is het hier ook goed wonen. Minder inbraken komt mede door goed hang- en sluitwerk, de vele actieve Whatsapp-groepen en buurt coördinatoren. Maar we mogen niet achteroverleunen!

Zorgen zijn er ook, vooral over het vele dealen en drugsgebruik. Bij de kadernota vroegen wij hier ook aandacht voor. De VVD vindt dat er stevig op gehandhaafd moet worden. Luister naar de meldingen van inwoners en pak de overlast  gericht aan! Zet het VVC (Veel Voorhande Criminaliteit) en flexteam van het district in, op de bekende plekken. Dit bovenop de inzet van het basisteam.

Eerder dit jaar vroegen we ook aandacht voor het varend ontgassen op de Lek. Een zorgelijke ontwikkeling. Recentelijk heeft de Werkgroep Stop Ontgassen uit Lekkerkerk de rechtzaak gewonnen om ook daadwerkelijk te handhaven. We moeten blijven aandringen bij de ODMH dat er ook gehandhaafd gaat worden! Ook al is het geen rol voor de gemeente, het zijn wel onze inwoners! Datzelfde geldt voor GENX. Nu blijkt ook mede veroorzaker van van de landelijke bouwstop. De VVD heeft hiervoor al in 2017 de nodige aandacht gevraagd. We moeten met elkaar blijven aandringen bij het Rijk en provincie om de uitstoot hiervan te stoppen.

Veiligheid zit ook in gezondheid en de mate waarin kinderen worden gevaccineerd.

Eerder heeft de wethouder toegezegd naar aanleiding van schriftelijke vragen op 9 mei dat er meer aandacht voor voorlichting zou komen. Wat is hiervan de stand van zaken?

We zijn blij met de aandacht voor onze ondernemers. Het stimuleren van de economie, ook op het gebied van cultuur, recreatie en toerisme, is onmisbaar voor de werkgelegenheid en houdt onze gemeente gezond en aantrekkelijk. Samenwerking en innovatie zijn sleutelwoorden voor een gezond bedrijfsleven, voor nu en de toekomst.

Een veel gehoorde zorg van ondernemers is het gebrek aan voldoende gekwalificeerd personeel. De lijnen tussen het bedrijfsleven, onderwijsinstellingen en de gemeente moeten kort zijn.

We moeten blijven inzetten op een verbetering van het ondernemersklimaat in onze kernen.

Maar we moeten ook inzetten op het verminderen van de regeldruk. Weg met overbodige regels en vereenvoudig de vergunningverlening. Gekscherend heb ik bij de kadernota gepleit voor een vergunning binnen een dag, dat zou nog eens service gerichte dienstverlening zijn! Laten we eens een proef doen voor een vergunning binnen een week.

Want het terugdringen van de regeldruk en bureaucratie blijft voor de VVD belangrijk. We willen graag een nieuwe inventarisatie van hinderlijke en onnodige regels, zowel lokaal als landelijk. Die landelijke regels kunnen we met de lokale landelijke partijen uit de Raad aankaarten in Den Haag.

De dienstverlening naar de inwoners is al behoorlijk op orde. Maar een aantal zaken kan nog verbeterd worden. Zoals de reactietermijn op vragen van inwoners en het digitale aanvraagformulier subsidies, maar overall zijn wij zeer tevreden.

De wereld digitaliseert en de dienstverlening ook. Dat betekent niet dat er geen contact zal zijn met inwoners, in tegendeel. Dat zal de komende jaren toenemen met de komst van de nieuwe Omgevingswet. Vooruitlopend hierop geven wij het College ter overweging mee, dat de oprichting van dorpstafels en stadstafels hier een positieve bijdrage aan leveren. Met duidelijke spelregels en verwachtingen vooraf, kan dat goed werken om inwoners te betrekken.

De afgelopen maanden hebben we veel in dit huis en daarbuiten met elkaar gesproken over onze bereikbaarheid. Deze is ronduit belabberd. Daarom zijn wij blij met de toezegging van het Rijk en de regio, om middelen beschikbaar te stellen om het Algeraprobleem adequaat aan te pakken. We blijven ons echter wel inzetten op een structurele oplossing op de lange termijn.

Gelijktijdig zien we de oostkant van de Krimpenerwaard steeds vaker en langer vast staan. We vragen van de wethouder om extra inzet om de belangen van de Krimpenerwaard bij Gouda en de Provincie onder de aandacht te brengen en houden. Zeker nu Gouda haar verkeersplan aan het herschrijven is!!

Doordat er de komende jaren steeds meer wordt gebouwd in en rond de kernen komt de verkeersveiligheid ook meer onder druk te staan. Het collegeprogramma gaat uit van een ambitie dat in 2022 50% van de inwoners geen onveilige situaties meer ervaren. Wij hebben bij de kadernota aandacht gevraagd voor een intensiever beleid om de verkeersveiligheid juist in de kernen te verbeteren. Mede samengesteld door de inwoners. Buiten PK is onze motie raadsbreed aangenomen.

Kan de wethouder al een doorkijk geven in een plan van aanpak, planning ed.?

Meermalen heeft de VVD aandacht gevraagd voor het terugdringen van het scheef wonen. Wij pleiten daarom regelmatig voor de bouw van meer goedkope koopwoningen en middeldure huurwoningen (720-1100 euro p/m), waardoor de doorstroming in deze markt echt wordt bevorderd. Door dit segment te vergroten, krijgen inwoners meer kansen om wooncarrière te maken.

Onze motie bij de kadernota, smeerolie voor de woningmarkt, heeft de wethouder proactief opgepakt. De eerste gesprekken lopen. Zijn er al meer successen te melden?

Het bouwtempo mag niet verslappen en moet omhoog! Maak bouwprogramma’s flexibel, zodat er ingespeeld kan worden op actuele marktvragen. Tijden veranderen, traditionele planologie waarin alles is uitgekristalliseerd is verleden tijd. Pak de regierol als overheid en faciliteer initiatiefnemers in de realisatie van kwaliteitsvolle bouwplannen. Wij zijn dan ook blij met het initatief van het college om meer gebruik te maken van een flexibele schil.

Met meer inhuur kan de slagkracht van de afdelingen verder worden versterkt. Dat verdient zich terug, want meer woningen is meer leges, meer inwoners, meer kansen voor ondernemers.

Onze bewoners kijken natuurlijk naar hun woonlasten. De OZB-opbrengst, door veel gemeenten als een melkkoe gezien, stijgt niet meer dan met de inflatie. Belasten wat nodig is, niet wat mogelijk is. Voor een gemiddeld huishouden stijgen de woonlasten het komende jaar met 2,5%, met name door een fors hogere afvalstoffenheffing. Dat is een zorgelijke situatie waarin we het college vragen scherp te blijven op de prijs-kwaliteit verhouding. Mede ondertekenaar van amendement Afvalstoffenheffing.

Het dekkingspercentage van de begrafenisrechten is gestegen naar 53% tegen 38% vorig jaar. Een goede ontwikkeling. Op naar de 60%!

Ook de havengelden en toeristenbelasting gaan meer richting de kostendekkendheid. Echter moeten we ook concurrerend blijven met omliggende gemeenten, anders heeft het averechtse effecten. We kunnen ons daarom vinden in het naar beneden bijstellen van de stroomtarieven, maar vinden de havengelden acceptabel, als we de vergelijking maken met omliggende gemeenten en de moderne voorzieningen die we hier hebben.

Voor de toeristenbelasting hebben we een motie voorbereid om deze de komende twee jaar niet verder te verhogen.

Zoals gezegd, is de toeristenbelasting een doelbelasting. De inkomsten moeten ingezet worden binnen het programma om deze sector verder te versterken. Nieuwe vormen, zoals verblijfsrecreatie, daar is de VVD voorstander van. Dit komt ten goede aan de werkgelegenheid en biedt kansen voor jongeren. Kan de wethouder hier al iets meer over zeggen?

Het is goed dat we bewuster met onze omgeving omgaan. Maar we moeten wel met beide benen op de grond blijven staan. Dat ontslaat ons natuurlijk niet van de verplichting om op een verstandige manier met onze leefomgeving om te gaan. Wij zien initiatieven en oplossingen graag in een breder verband. Dus meer ruimte voor groen en biodiversiteit in de kernen en dat er meer wordt ingespeeld op de klimaatverandering. Zowel in droge als in natte perioden.

Het verduurzamen van het wagenpark van de gemeentelijke organisatie is een goede ontwikkeling die vorig jaar is gerealiseerd. Hoe zijn de ervaringen van de werknemers?

Duurzaamheid en vastgoed is vandaag de dag een kostbaar huwelijk. De gemeente heeft verschillende panden in eigendom en beheer. Het voldoen aan de ambitie om in 2030 een 50% lagere CO2-uitstoot te hebben is ambitieus. (in 2021 is de CO2-uitstoot met tenminste 5% afgenomen t.o.v. 2015) We kijken uit naar de resultaten uit het huisvestingsonderzoek.

Voorzitter, de VVD is tevreden met deze begroting. Het geeft een solide en vitale basis voor de komende periode.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.