Nieuws van politieke partijen in Alkmaar inzichtelijk

34 documenten

Ondersteuning van de raadsfractie: het commissielid

Senioren Partij Alkmaar Senioren Partij Alkmaar DENK Alkmaar 23-04-2024 07:34

De raadsfractie van de SeniorenPartij Alkmaar bestaat uit 2 raadsleden. Voor goede uitoefening van hun taken hebben zij praktische en inhoudelijke ondersteuning nodig van commissieleden. In Alkmaar mag elke fractie 3 commissieleden voordragen voor benoeming. Zij hebben zitting in één van de raadscommissies en voeren namens de fractie het woord en brengen advies uit. Elke maand komt de raadscommissie bijeen.

Commissieleden ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van de commissievergaderingen ad 151,20 euro (prijspeil 1 januari 2024) De hoogte van de vergoedingen wordt elk jaar per 1 januari aangepast.

Commissielid voor de SeniorenPartij Alkmaar houdt in:

Je hebt interesse voor de gemeentelijke politiek met een positieve blik gericht op Senioren;

vertegenwoordigt de fractie tijdens de commissievergaderingen;

je beschikt over goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden;

je bent woonachtig in Alkmaar en je bent of wilt lid worden van de SeniorenPartij Alkmaar;

je bent op maandagavond beschikbaar voor het fractieoverleg tussen 19.30 – 21.00 uur;

en bereid om tussen de 6-8 uur per week aan organisatorische en/of administratieve zaken op te pakken.

Wat we van jou verwachten:

Ondersteuning van de raadsfractie van de SeniorenPartij Alkmaar op het gebied van het raadswerk;

deelnemen aan raadscommissievergaderingen (commissie Sociaal, commissie Bestuur en Middelen en/of commissie Ruimte)

zoveel mogelijk de wekelijkse fractievergaderingen bijwonen;

contacten onderhouden met organisaties, kiezers en het bezoeken van de voor de fractie belangrijke bijeenkomsten.

Wat bieden wij:

Een omgeving waarin je mening gewaardeerd wordt;

mogelijkheden om je verder te ontwikkelen in de gemeente politiek;

een vergoeding voor het aanwezig zijn bij een commissievergadering;

een device met SIM-kaart;

actief invloed kunnen hebben op de gemeentepolitiek.

Na een inwerkperiode kunnen de werkzaamheden uitgebreid worden tot meer actieve politiek inhoudelijke input. Denk hierbij aan het opstellen van technische/politieke vragen, het meeschrijven aan moties, bijeenkomsten organiseren of je meer richten op PR en communicatie.

Heb je na het lezen ook zin gekregen om aan de slag te gaan als commissielid of wil je meer weten over de werkzaamheden of denk je op een andere manier onze fractie te kunnen ondersteunen?

Neem dan contact op met onze fractievoorzitter Sasja Spek op 06-29 43 01 24 of mail naar sasja@spa-alkmaar.nl

De Bestevaerbrug – eerst uitzoeken, dan beslissen

Senioren Partij Alkmaar Senioren Partij Alkmaar Alkmaar 06-03-2024 09:49

Een belangrijk onderwerp vandaar dat we de brugontwikkeling ook in het coalitieakkoord hebben opgenomen.

Om aan de Alkmaarse woonbehoefte te kunnen voldoen moeten er enorm veel huizen worden gebouwd. De ontwikkeling rond het bedrijventerrein Oudorp is zo’n gebied waar een bouwontwikkeling kan plaatsvinden maar daarnaast zijn er ook nog bedrijven die een plek moeten vinden hetzij in de nieuwe wijk Oudorp hetzij elders. Een mooi gemengd woon – en werkmilieu eist van ons bestuurders dat we alle voor en tegens afwegen. Het is daarbij van belang om ook te leren van het verleden. De ontwikkeling van de Vroonermeer 1e fase leerde ons dat de ingezette beperking van het autoverkeer, dus minder parkeerplekken niet haalbaar bleek.

De ontwikkeling van bedrijventerrein Oudorp naar een woon- en werkmilieu vraagt ook om belangrijke keuzes. In de planontwikkeling is ook voorzien in parkeergarages en plekken. Dat is ook logisch bij een bebouwingsdichtheid van een fiks aantal woningen. 2000-2500

Al die nieuwe bewoners gaan ook naar het werk en u weet dat veel van onze inwoners buiten Alkmaar werken. Vele zijn aangewezen op de auto omdat de verbindingen met het Openbaar Vervoer niet optimaal zijn, de reistijden te lang etc. Die uitgaande pendel (70%) moet gefaciliteerd worden. Je kan de kop in het zand steken en aannemen dat daar de fiets het belangrijkste vervoermiddel zal zijn maar dat kan natuurlijk niet. Ik heb al geschetst dat vele mensen het werk buiten Alkmaar hebben en dan is de fiets geen oplossing.

Moeten we dan inzetten op alleen maar de autobrug?

In ons coalitieprogramma hebben we niet voor niets opgenomen dat de op te stellen mobiliteitsvisie moet kijken naar alle modaliteiten zonder prioritering. Wel dat door middel van maatwerk op bepaalde plekken de fietsers en voetgangers meer aandacht wordt gegeven.

In diezelfde mobiliteitsvisie nemen we een besluit over de Bestevaerbrug. In het belang van de woningbouwontwikkeling staat opgenomen dat we twee mogelijkheden onderzoeken, de variant van een fietsstraatweg, waar de auto te gast is, en de variant met een volwaardige autoverbinding.

Een zo’n grote ontwikkelwijk als Oudorpbedrijventerrein niet van adequate ontsluiting te voorzien met alle verstoring van doorstroming is een politiek waar wij als SeniorenPartij Alkmaar niet van zijn. Sommigen zeggen dat met het realiseren van een gecombineerde brug b.v. alles moet wijken voor de auto en dat het grote consequenties heeft voor veiligheid, gezondheid en woongenot. Wij wijzen er nogmaals op dat het autoverkeer, gelet op de werkplekken buiten onze gemeente, in de toekomst zeker niet zal afnemen. Wat te denken van het effect op de gezondheid en het woongenot bij toenemende stagnerende uitgaande autoverkeer omdat er geen goede ontsluiting is? (filevorming en uitstoot)

Belangrijk is om dit nu eens goed uit te zoeken. Zodat daarna een goed besluit genomen kan worden. Wat betekent dit nou deze twee varianten. Niet al stemming maken voordat er iets ligt.

Een goed woon – en werkmilieu is gebaat bij de oplossingsrichting zoals genoemd in ons coalitieakkoord.

Met de Alkmaarse stadsbus op weg naar.. nergens

Senioren Partij Alkmaar Senioren Partij Alkmaar Alkmaar 26-01-2024 08:02

Tussen hoop en vrees las ik het artikel ‘minder vaak een bus, maar sneller op school’. Na een paar regels lezen verdween de hoop die ik ergens nog voelde sneller dan de sneeuw van afgelopen week. Dit kan niet waar zijn. Deze nieuwe dienstregeling brengt ons helemaal nergens meer.

Ouderen of mensen die minder goed ter been zijn mogen en kunnen zo niet eens meer met de bus. In onze historische binnenstad kun je nog uitstappen bij de Kanaalkade en de Nassaulaan en dat was het dan. Hoe komen de mensen bij de Grote Kerk Alkmaar of TAQA Theater De Vest? Waar zo veel wordt georganiseerd en de stad levend en bruisend houdt.

Een lekker hapje eten, een middagje shoppen of gewoon een kop koffie met gebak wordt zo langzamerhand een uitgestorven bezigheid. Allemaal thuis voor de buis of noodgedwongen in de auto of een taxi nemen. De fiets moet namelijk ook in de stalling in verwegistan. Het kleine beetje conditie wat er nog is wordt hier niet beter op. Hoefplan heeft nog steeds geen rechtstreekse verbinding met het zo belangrijke ziekenhuis. Snappen Provinciale bestuurders de noodzaak eigenlijk wel?

En dan de jongeren. Sneller op school? Als je eerst met de fiets naar de bushalte moet, want lopen is te ver (waar kan je fiets staan?) en vervolgens rijdt er maar 1x per uur een bus heen en terug maar gelukkig wel langs je school. Dat dan weer wel. Dat je 2x moet overstappen en vervolgens een kwartier moet lopen omdat de tijden totaal niet aansluiten op de schooltijden vergeten we voor het gemak maar even.

Dan komt er binnenkort de Europese School bij Station Alkmaar Noord. Oh wacht.. vandaar gaat de bus ook maar 1x per uur. Even als voorbeeld; stel je woont in Petten, er is geen treinverbinding vanuit Petten naar de Europese School, dus ben je afhankelijk van de bus. Helaas pindakaas.

In het verkeer heet dat anticiperen, vooruitdenken in gewoon Nederlands. Worden de geuite zorgen van de bestuurders van Alkmaar en haar inwoners wel serieus genomen door de provincie Noord-Holland. Dit lijkt meer op korte termijn visie en winst in plaats van een gezonde blik op de toekomst die aansluit bij de mobiliteitsvisie van onze stad.

Houd alle delen van de stad bereikbaar voor iedereen. Dat zou het uitgangspunt moeten zijn.

Sasja Spek

Fractievoorzitter

WETHOUDER ARIE EPSKAMP KONINKLIJK ONDERSCHEIDEN

Senioren Partij Alkmaar Senioren Partij Alkmaar Alkmaar 01-07-2023 11:33

foto Jan Jong Alkmaar

LID IN DE ORDE VAN ORANJE NASSAU

Uit handen van burgemeester Anja Schouten ontving een verraste wethouder Arie Epskamp tijdens de raadsvergadering van 22 juni jl. een Koninklijke onderscheiding. De burgemeester sprak over een politiek dier en een sociaal betrokken mens. Dat bleek niet alleen uit de keuze van Arie Epskamp om als volksvertegenwoordiger de Alkmaarse kiezers te dienen als raadslid en als wethouder én in zijn rol als burgemeester van Ter Aar. Arie Epskamp is óók jarenlang voorzitter geweest van de cliëntenraad van Omring, een zorgkoepel in de kop van Noord-Holland en West-Friesland. Een organisatie die zorg en ondersteuning biedt aan mensen die dat nodig hebben.

“Als volksvertegenwoordiger sta je altijd open voor de noden van mensen, luister je naar hun problemen en gaat op zoek naar -het liefst – een praktische oplossing die werkt”, aldus burgemeester Schouten.

Toen burgemeester Anja Schouten Arie Epskamp tot zijn verbazing naar voren had geroepen ging ook de deuren van de raadszaal open en daar stapten de echtgenote en twee van Arie Epskamp’s zonen binnen.

Onder het toeziend oog van de familie deelde de burgmeester mee dat Z.K.H. Koning Willem Alexander had besloten om Arie Epskamp te benoemen tot Lid in de Orde van Oranje Nassau.

Onder applaus reikte burgemeester Anja Schouten de versierselen uit die horen bij de Koninklijke onderscheiding.

De gemeenteraadsfractie en het bestuur van de SeniorenPartij Alkmaar (SPA) feliciteren Arie Epskamp van harte met deze eervolle Koninklijke onderscheiding.

“Hard aan het werk voor Senioren”

Senioren Partij Alkmaar Senioren Partij Alkmaar Alkmaar 05-12-2022 10:16

COALITIEAKKOORD ONVOLDOENDE GEDEKT

Coalitieakkoord financieel onvoldoende gedekt:

Het gepresenteerde coalitieakkoord staat bol van de ambitie, dat hoort ook zo maar daar hoort ook een fatsoenlijke financiële dekking bij. Het gepresenteerde uitvoeringsprogramma bevatte geen voldoende financiële onderbouwing van de plannen. Duidelijk was wel dat er een flinke greep uit de reserve werd gedaan en de gelden vanuit het Rijk, € 38 miljoen, volledig werd ingezet. De fractie van de SeniorenPartij Alkmaar (SPA) heeft tijdens de raadsvergadering haar grote zorg uitgesproken over dit financieel beleid.

Energiekosten torenhoog:

Weth. Mulder (GROEN LINKS) kreeg tijdens een tumultvolle raadsvergadering veel kritiek over het aangaan van een energiecontract van ruim € 13,5 miljoen euro. Een stijging van € 10 miljoen euro !! De coalitiepartijen vonden dat het allemaal wel kon maar de oppositie wees op het uitsluiten van de gemeenteraad en het dus niet respecteren van het budgetrecht van de gemeenteraad. Op de vele vragen van de oppositie moest weth. Mulder vrijwel altijd of het antwoord schuldig blijven of kwam met nietszeggende opmerkingen. De coalitie volgde kritiekloos. Zelfs een motie van de oppositie om het proces over te doen werd hooghartig van de hand gewezen. Een motie van treurnis volgde. De inwoners worden dus geconfronteerd met een energiekosten toename van € 10 miljoen euro en dat wordt betaald uit UW belastinggeld!!

Inspraak en betrouwbaarheid:

Tijdens de fusie van Alkmaar en de Schermer zijn er bestuurlijke afspraken gemaakt. Die zijn vastgesteld in de gemeenteraad van Schermer op 21 juni 2012. Die afspraken vormen de basis voor het fusieakkoord. Eén van de afspraken betrof het niet plaatsen van windturbines. Dat was een te grote inbreuk op het cultuurhistorisch landschap. De meerderheid van de gemeenteraad van Alkmaar heeft die afspraak naast zich neergelegd en gaat akkoord met het plaatsen van windturbines en dat ook nog eens zonder een fatsioenlijke inspraakprocedure. Hoe zou die kloof tussen politiek en bewoners toch ontstaan zijn? Bestuurlijke onbetrouwbaarheid!

De SeniorenPartij Alkmaar (SPA) heeft zich gehouden aan de destijds met de inwoners van Schermer vastgelegde afspraak en zo hoort het o.i. ook. Afspraak is afspraak!

Welkom aan ons nieuwe commissielid:

Met ingang van november 2022 is Anita Van Ingen Schenau – Wijker benoemd tot commissielid Bestuur en Middelen en daarmee is ons team commissieleden compleet.

Bereikbaarheid gemeenteraadsfractie:

Arie Epskamp: 06-41755123

a.epskamp@spa-alkmaar.nl

Cor van Vliet: 06-51422288

c.vanvliet@spa-alkmaar.nl

Met de bus naar Prinsjesdag Protest

SP SP Alkmaar 25-08-2022 19:53

KOSTEN OMLAAG! KOM 17 SEPTEMBER NAAR HET PRINSJESDAGPROTEST

https://alkmaar.sp.nl/form/met-de-bus-mee-naar-prinsjesdag-protest
De kosten moeten omlaag. De boodschappen, energierekening, tanken en de huur, het wordt allemaal duurder. Maar onze lonen, AOW en uitkeringen stijgen niet. Ondertussen maken grote bedrijven enorme winsten en worden de superrijken alsmaar rijker. Dit zorgt voor een grotere ongelijkheid.    Wij zeggen: Zet de grote winsten van bedrijven in om de kosten voor mensen direct te verlagen.

Het kabinet laat mensen keihard vallen. Op Prinsjesdag worden de plannen van het kabinet voor het komende jaar gepresenteerd en daarom komen we het weekend ervoor, op zaterdag 17 september in Den Haag, in actie. Er moet een noodplan komen om de kosten omlaag te brengen.

RIJ MEE MET DE BUS van Alkmaar naar Den Haag

Heb je al opgegeven voor het Prinsjesdag Protest? Schrijf je dan hier in om aan te geven dat het de bus mee wil vanaf Alkmaar naar Den Haag.

Vetrek: Station Alkmaar-Noord, om 12:00 aan de Drechterwaard Naar: Koekamp in Den Haag (tot 17:00u)
Naam *
Email-adres *
Telefoonnummer
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.

SP Alkmaar zamelt schoenen in voor ‘3 zusters’ in actie

SP SP Alkmaar 01-09-2020 12:44

De SP-afdeling  Alkmaar ondersteunt de inzamelactie van ‘3 Zusters’, een initiatief van verpleegkundigen, om zoveel mogelijk schoenen op het Malieveld te krijgen.

De komende dagen worden er door het hele land schoenen ingezameld, die op zaterdag 5 september op het Malieveld worden gezet. Zaterdag is er een online demonstratie via eerlijkebeloning.nl. Vanwege de coronamaatregelen is een vol Malieveld niet mogelijk, maar wél worden er duizenden paar schoenen neergezet onder het motto: “Wij kunnen niet gaan, maar onze schoenen wel”. Ook in Alkmaar kunnen de komende week schoenen worden gebracht.

Het initiatief voor deze schoenenactie komt van verpleegkundigen Natasia ten Kattelaar en Eefje van Keeken. Zij en alle andere zorgmedewerkers kregen aan het begin van de coronacrisis nog een daverend applaus, maar zagen vervolgens wegrennende Kamerleden en voorstellen voor salarisverhoging keer op keer weggestemd worden. Met een Malieveld vol schoenen willen ze meer dan alleen applaus. De SP steunt hun initiatief en loopt met hen voorop om de mensen in de zorg te geven wat ze verdienen: structurele loonsverhoging, een gelijkwaardige plaats aan de gesprekstafel  en een verlaging van de werkdruk. Eefje en Natasia gaan voor minimaal vijfduizend paar schoenen. Maar ze hopen op veel meer. Iedereen die zich wil aansluiten - en een paar schoenen over heeft – kan zijn schoenen inleveren bij:

A. Bermon Postiljonstraat 72 1825 EN Alkmaar

F. Correa (na 19:00) Mr. P.J. Troelstrakade 30 1814 TB Alkmaar

 Inzamelpunten elders in het land zijn te vinden via: https://www.facebook.com/3zusters

De online demonstratie is op 5 september. Nog niet aangemeld? Meld je dan nu aan via eerlijkebeloning.nl 

Zie ook: Zorg

De lonen in de zorg moeten omhoog

SP SP Alkmaar 24-08-2020 17:17

Met een kleine meerderheid wezen de coalitiepartijen in de Kamer eind juni drie voorstellen van de SP af om het zorgpersoneel, naast het uitkeren van een eenmalige coronabonus van duizend euro, ook structureel beter te belonen. In augustus werd een soortgelijk voorstel van de SP opnieuw verworpen. Minister De Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zei dat er al jaren meer geld naar zorgmedewerkers is gegaan. "We zorgen er elk jaar opnieuw voor dat de salarissen in de zorg de salarissen in de rest van de markt kunnen bijbenen."

De vakbonden juichten de bonus toe, maar blijven aandringen op een structurele loonsverhoging. Ze vinden 1000 euro netto wel een mooi bedrag, omdat iedereen in de sector ervan profiteert, ook de schoonmakers, ambulancepersoneel en medewerkers in de jeugd- en gehandicaptenzorg. Bovendien heeft de bonus dus geen gevolgen voor bijvoorbeeld de huur- of zorgtoeslag van zorgmedewerkers. Maar volgens critici is een eenmalige beloning niet voldoende om het 'achterstallig onderhoud' weg te werken. FNV-bestuurder Merlijn beaamde dat: "Minister De Jonge voelt goed aan dat er een etterende wond aan het ontstaan is, maar hij moet niet denken dat die met het plakken van een pleister is genezen."

In Frankrijk krijgt het zorgpersoneel wel structurele loonsverhoging.

Half juli maakte de Franse regering bekend 8 miljard euro in de salarissen van zorgmedewerkers te investeren, zo liet de Franse premier Jean Castex maandag 13 juli weten. De salarisverhoging in Frankrijk is bedoeld als steun in de rug voor de zorgmedewerkers in de coronacrisis. Verpleegkundigen en verzorgers krijgen er maandelijks gemiddeld 183 euro bij. Ook het salaris van artsen in de openbare sector gaat omhoog. In Frankrijk ging het zorgpersoneel de eerste weken van juli de straat op voor meer concrete steun. Hoewel er op het hoogtepunt van de coronacrisis in maart bijna elke nacht werd geapplaudisseerd voor de zogenoemde 'helden van de zorg', demonstreerde het zorgpersoneel vooral voor meer financiële steun. De regering en vakbonden hebben in Frankrijk zeven weken onderhandeld over de salarisverhoging. "Dit is in de eerste plaats erkenning voor de mensen die in de frontlinie tegen deze epidemie hebben gestreden", aldus premier Castex na bekendmaking van het nieuws.

Wat wil het zorgpersoneel zelf?

V&VN is met 105.000 leden de grootste beroepsvereniging van Nederland. V&VN is er voor verpleegkundigen, verzorgenden en verpleegkundig specialisten. V&VN voorzitter Gerton Heyne: "De verschillen in beloning met andere beroepen van gelijk opleidingsniveau zijn te groot. Een diëtist of een functionaris bij Personeelszaken in het ziekenhuis begint meteen een schaal hoger dan een verpleegkundige. Als er over de hele linie geen betere beloning komt, blijven er tekorten, blijft de werkdruk hoog en blijven verpleegkundigen en verzorgenden weglopen. Dat kunnen we ons als samenleving niet permitteren. Nu zien we dat de werkgevers naar de politiek wijzen en de politiek naar de werkgevers. Daarom roepen we kabinet, Kamer, zorgverzekeraars én werkgevers op om boter bij de vis te doen. Stop met verstoppertje spelen en los het samen op!"

Op zaterdag 5 september komt de SP in actie. Dan begint het nieuwe politieke jaar en staat Prinsjesdag voor de deur. Dan is het moment om wat te veranderen en zorgverleners structureel beter te waarderen. We roepen iedereen op om mee te doen en de handen ineen te slaan voor de zorg. Hoe de actiedag er precies uit gaan zien gaan we komende tijd verder uitwerken met iedereen die mee wil doen. Maar zet de datum vast in je agenda en meld je aan! We houden je dan op de hoogte van de tijd en locatie. Sluit je aan! 

Kun je op 5 september niet meedoen maar wil je toch steunen? Teken dan de petitie voor meer dan applaus voor onze zorgverleners op https://doemee.sp.nl/zorgactie.

Al ruim 100.000 mensen hebben getekend!

De economische crisis en de Corona-epidemie.

SP SP VVD D66 CDA PvdA Alkmaar 12-05-2020 10:22

Nog maar kort geleden werden er juichende verhalen verteld over economisch herstel na de vorige crisis. Maar de gevolgen van de  crisis in de jaren 2008-2010 en later zijn nog lang niet verwerkt. En aan de oorzaken is niets gedaan. Van controle op de banken en meer regels voor de financiële sector is niets terecht gekomen.      De dreigende volgende recessie in 2020 werd al ver vóór de corona-epidemie voorspeld. En dreigt nu over te gaan in een echte economische crisis. Nu wordt die epidemie voorgesteld als oorzaak van de economische crisis. Maar de recessie in de economie was er al vóór corona. Corona als oorzaak van de economische crisis: een omkering van de werkelijkheid.  Al ver vóór de epidemie waren de problemen in de economie nog steeds en  opnieuw voelbaar voor heel veel werkende mensen. In de industrie, in de havens en in de bouw, bij de banken en bij de overheid wordt de werkgelegenheid minder, er dreigen ontslagen en loonsverhoging is zeldzaam.                                                                                                   

Nederland: 2018-2019-2020.

In Nederland leven 600.000 huishoudens in armoede, dat zijn 1.100.000 personen, waaronder 300.000 kinderen. Een toenemend aantal zzp-ers loopt een groter risico op armoede dan anderen. Eén op de acht huishoudens staat rood, 110.000 hebben een achterstand in hun hypotheekbetaling. De zorgpremie kan door 270.000 huishoudens niet op tijd betaald worden. Van de huishoudens in Nederland heeft 1 op 5 problematische schulden. De lonen en salarissen van werkende mensen blijven achter bij de kosten van levensonderhoud. Evenals de inkomens van ouderen. Veel mensen hebben dubbele banen voor een fatsoenlijk inkomen voor hun gezin. Het reëel besteedbaar inkomen van huishoudens is in 2018 gelijk aan dat in 1977. En sterk achter gebleven bij de economische groei. Steeds meer mensen werken gedwongen in flexbanen, met tijdelijke contracten, als uitzendkracht of als zzp-er. Veel werk van mensen wordt vervangen door machines, computers en robots. En in plaats van vooruitgang betekent dat werk- en bestaansonzekerheid. De gevolgen van de politiek van afbraak en bezuiniging na de vorige crisis zijn nog iedere dag voelbaar voor grote delen van de bevolking. De verzorgingsstaat is bijna helemaal afgebroken. De zorg voor jeugd en jongeren is een chaos en onbereikbaar, met groeiende wachtlijsten. “Wajongers” met een ernstige handicap wordt verteld dat zij “hun eigen broek moeten ophouden”. De sociale werkplaatsen zijn nagenoeg gesloopt. Werkelozen worden gedwongen zwaar, gevaarlijk en ongezond werk uit te voeren. Voor jongeren op zoek naar een woning zijn geen woningen beschikbaar. De vroegere woningnood als in de jaren vijftig is weer terug. Het aantal vooral jongere daklozen groeit.

De AOW voor de oudere bevolking is al jaren lang niet verhoogd. Ook de pensioenen stagneren, er dreigen zelfs pensioenkortingen. En de pensioenleeftijd gaat omhoog. De verzorgingshuizen voor hulp behoevende ouderen zijn opgeheven. De toegang tot verpleeghuizen wordt bemoeilijkt, zieke ouderen moeten maar door hun kinderen, kleinkinderen en andere familie verzorgd worden. In de uitbraak van de corona-epidemie wordt duidelijk dat de bezuinigingen van de afgelopen jaren hebben geleid tot tekorten aan materialen die voor de zorg voor coronapatiënten nodig. Niet alleen tekort aan bedden, IC-kamers en beademingsapparaten, maar ook een tekort aan persoonlijke beschermingsmiddelen voor zorgverleners. In de verpleeghuizen hebben mensen wekenlang zonder die middelen gewerkt. Een ruime voorraad van die middelen aanleggen was in de zieken-  en verpleeghuizen verboden. Door die tekorten zijn behandelingen en operaties voor ernstig zieken uitgesteld, zelfs voor baby’s en jonge kinderen. De lonen en salarissen voor werkers in de thuiszorg en in de ziekenhuizen blijven steeds meer achter bij de stijgende kosten van levensonderhoud. Goede zorg is er vooral voor mensen met veel geld, in dure privé klinieken en verzorgingshuizen. De kwaliteit van het basisonderwijs wordt minder, meesters en juffen krijgen onvoldoende betaald, de werkdruk neemt toe, evenals de ongelijkheid van kansen voor de kinderen. Goed onderwijs wordt steeds meer een kwestie van geld. Ook voor de werkers in de publieke sector (politie, brandweer, ambulance) neemt de werkdruk toe en zijn de lonen bevroren.                                                    

Dat is de situatie voor heel veel mensen, nu ook tijdens de corona-epidemie. Maar de crisis was al aanwezig en voelbaar, lang vóór er sprake was van corona.

Met de grote bedrijven, met hun directies, besturen en aandeelhouders ging en gaat het intussen nog steeds uitstekend. De verzekeringsbedrijven die in feite de baas zijn over de gezondheidszorg maken flinke winst. Ook de grote banken maken enorme winsten. De winst van beursfondsen is in vijf jaar verdubbeld van 33 naar 66 miljard. Van alle bedrijven in Nederland samen groeide de winst een kwart, tot 290 miljard. De bedrijfswinsten groeien al jaren vele malen sneller dan het aantal banen of de loonsom. Het deel van het nationaal inkomen dat naar de beleggers gaat stijgt van jaar tot jaar. Het deel van het nationaal inkomen dat naar de werknemers gaat daalt van jaar tot jaar. Het aandeel van de factor arbeid in het nationaal inkomen is gedaald van 92 procent in 1977 naar 73 procent in 2018. In de jaren 1965 tot 1975 was vennootschapsbelasting voor bedrijven 45 tot 48 procent van de winst. In de jaren tot 2020 is dat verlaagd naar nog maar 20 tot 25 procent. Eén procent van de vermogenden in Nederland bezit 25 procent van alle vermogens. En de rijkste 10 procent heeft 60% van het vermogen.

Dank zij het corona-virus zijn Rutte en de VVD plotseling bij veel mensen populair. Maar hoewel zij uitvoerders zijn van de gevoerde politiek, zijn niet alleen Rutte en de VVD aansprakelijk. Het waren ook andere, zogenaamd “progressieve” partijen die afbraak en bezuiniging ondersteunden en uitvoerden. Allereerst moet de PvdA genoemd worden. Het begon al bij Kok, jaren geleden, gestimuleerd en gesteund door zijn Europese collega’s Schroeder (Duitsland) en Blair (Engeland). En door hun Amerikaanse voorbeelden, de presidenten Reagan en Clinton.                                     En dan de PvdA-ers van recenter datum: Wouter Bos, Jeroen Dijsselbloem, Diederik Samsom, Lodewijk Ascher. Maar ook Halsema en Klaver van Groen Links. Samen met CDA en D66. Bij al die partijen krijgen gewone werkende mensen de schuld van heel veel problemen in de schoenen geschoven. En die zelfde mensen moeten opdraaien voor de kosten en de gevolgen.

Financiële steun voor de grote bedrijven. Een oplossing voor de crisis?                  

Als reactie op de vorige crisis kregen de banken massale steun. En in de huidige crisis wordt massale steun aan vooral bedrijven aangekondigd. Die steun voor de banken heeft die vorige crisis niet echt opgelost. Miljarden steun voor de grote bedrijven zal ook nu niet helpen.  Directies, managers, besturen, commissarissen en aandeelhouders zullen daarvan profiteren. Werknemers hebben het nakijken en worden bedreigd met massale werkeloosheid.  De armoede zal toe nemen. Maar tegelijk ook het aantal miljardairs. En ook  de ongelijkheid in rijkdom en vermogen zal groeien. De overheid trekt miljarden uit om de crisis te bestrijden. Maar die miljarden moeten niet naar de grote bedrijven gaan. Bedrijven die kort geleden nog grote bedragen als dividend aan hun aandeelhouders hebben betaald komen niet in aanmerking voor steun. Ondernemingen die met slimme trucs belastingen ontwijken en ontduiken worden van financiële steun uitgesloten. Dat geldt ook voor grote uitzendbureaus die miljarden hebben verdiend aan hun uitzendkrachten. De KLM en Schiphol worden al jarenlang gesteund met belastingvrijstelling en subsidies. De lobby voor de luchtvaart doet het voorkomen dat die bedrijven zeer belangrijk zijn voor het nationaal inkomen en de werkgelegenheid. Die “iconen van ons land” (Mark Rutte!) zijn van veel minder betekenis dan hun leugenachtige lobby ons wil wijs maken. Ook grote verzekeringsmaatschappijen komen niet voor steun in aanmerking, het zelfde geldt voor de grote supermarkten en reisorganisaties. Een reisorganisatie als Booking.Com moet eerst de vooruit betaalde reisgelden maar terug betalen! En natuurlijk komen de banken helemaal niet in aanmerking voor steun. Bovendien moet voor al die bedrijven de dividendbelasting verhoogd worden.  Bedrijven waar “het geld tegen de plinten klotst” (Rutte) hoeven niet gesteund te worden, integendeel.

Geen steun voor kapitaal, maar steun voor arbeid.                                                

Steun moet er zijn voor werknemers die door de crisis hun baan verliezen. De uitkeringen voor werkelozen moeten naar 100% van het laatst verdiende loon. De bijstand en de AOW moeten omhoog. Kleine ondernemers in het midden- en kleinbedrijf moeten ruim gesteund worden, evenals de kleine ondernemers zonder personeel: zzp-ers. Mensen van 65 jaar die nog niet met pensioen zijn moeten direct in aanmerking komen voor hun AOW en pensioen. De pensioenfondsen zullen daarbij door de overheid gesteund moeten worden. De slachtoffers van het toeslagenschandaal bij de belastingdienst worden per direct schadeloos gesteld. De lonen in de zorg (ziekenhuizen, thuiszorg, verpleeghuizen), in het basisonderwijs en in de publieke sector (politie, brandweer en ambulance) moeten direct met 10% verhoogd worden. Steun is er ook nodig voor huisartsen, tandartsen, pedicures, mondhygiënisten, fysiotherapeuten, verloskundigen enz. Die komen nu door de crisis in moeilijkheden, maar ze blijven ook in de toekomst hard nodig. Artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners voor corona-patiënten lopen een groot risico ziek te worden en zelfs te overlijden. Zij werken nu zelf aan een stichting en een fonds om te helpen als zij of hun gezinnen financieel in de problemen komen bij ziekte of overlijden. Eigenlijk is het schandalig dat deze mensen dat zelf moeten organiseren, alsof ze het nog niet druk genoeg hebben. De overheid moet er voor zorgen dat dat fonds er direct komt en gevuld wordt met de nodige miljoenen die de regering beschikbaar heeft voor de bestrijding van de economische crisis. De huurdersheffing (extra belasting voor woningcorporaties) moet gestopt worden.  Die corporaties moeten financieel gesteund worden bij het realiseren van grote aantallen eenvoudige en goedkope prefab starterswoningen. Geproduceerd in een fabriek, gemonteerd op de bouwplaats. De mogelijkheden zijn er al, bedrijven in die sector moeten ondersteund worden. En de regels en voorschriften vereenvoudigd. Ook biologische en duurzame land- en tuinbouw moet een kans krijgen door boeren die hiermee een begin maken financieel te steunen. En eindelijk moet er ook geld beschikbaar komen om de jeugdzorg fatsoenlijk te organiseren. Huisuitzettingen als gevolg van huur- of hypotheekschulden zijn tot het einde van de crisis niet toegestaan. En het werk van deurwaarders wordt stil gelegd zo lang dat werk niet fatsoenlijk en eerlijk wordt georganiseerd. Er zijn nog veel meer zaken die het verdienen ondersteund te worden met de miljarden die minister Hoekstra tot zijn beschikking heeft. Beter dan die miljarden te storten in de bodemloze putten van de banken en de grote bedrijven.                                                                                                                   

Alle hier voorgestelde maatregelen moeten genomen worden, niet alleen omdat ze rechtvaardig en eerlijk zijn, maar ook economisch gezien het meest nuttig zijn.

De kern van de huidige economische problemen is dat er te veel aanbod is (er is te veel geproduceerd) en te weinig vraag (de koopkracht is voor veel mensen onvoldoende). Er is een praktische, eenvoudige en nuttige reactie mogelijk op de crisis, direct te realiseren, met het doel de koopkracht te verbeteren en kleine ondernemers te steunen.

Stimuleer de vraag, steun de middenstand.                                                              

Twaalf jaar geleden was er een financiële crisis, daarna een economische. Nu een gezondheidscrisis en een economische. Reactie op de vorige crisis: steun voor de banken. En nu, in 2020, wordt er geroepen om steun voor het grote bedrijfsleven. Steun voor de grote banken heeft die crisis van 12 jaar geleden niet echt opgelost. De grote bedrijven steunen zal ook nu niet helpen om de crisis te beëindigen.

Bij recessie, depressie en crisis is er altijd sprake van overproductie en onderconsumptie. Een scheve relatie tussen aanbod en vraag. Aan de aanbodzijde worden kleine ondernemers zwaar getroffen. Aan de vraagzijde zien werkende mensen hun inkomen dalen.                                                                                            Begin van een oplossing: een modern distributiesysteem.                                          Alle Nederlanders krijgen van de overheid vijf bonnen van € 10.-, te besteden bij bakker, slager, groenteboer, kaaswinkel en visboer. Geen contant geld, maar bonnen. Niet te besteden in supermarkten, grootwinkelbedrijven of in de winkels van de grote winkelketens. Ondernemers (kleine middenstanders) verkopen hun producten, niet voor geld, maar voor bonnen. En ruilen die bij de overheid in voor geld. Kosten: 850 miljoen euro. Bedrag van niets, vergeleken met  de bedragen die minister Hoekstra beschikbaar heeft. De actie kan na enkele maanden herhaald worden. Dan mogelijk ook voor kleding- en schoenwinkels. Lastig te organiseren, misschien, maar voor slimme i.c.t.-ers goed te bedenken. Stimuleer de vraagzijde van de economie. Breng de economie weer op gang, de reële economie van het dagelijks leven, voor klanten en winkeliers.

Ongeorganiseerd zijn en blijven we slachtoffer.

Tijdens de crisis van 2008-2010 en latere jaren werd er door actievoerders vaak geschreven en gesproken over de 1 procent en de 99 procent. De 1 procent waren de veroorzakers en de profiteurs van de crisis, de 99 procent waren de slachtoffers die voor de kosten moesten opdraaien. En eigenlijk is dat nu nog of weer zo. Die 1% is sterk en goed georganiseerd. De 99% is bijna ongeorganiseerd en dus zwak. En dan zijn zij alleen maar slachtoffers. Dat leidt tot uitspraken als: “Het is altijd zo geweest en zal altijd wel zo blijven”. En: “Wie voor een dubbeltje geboren is, wordt nooit een kwartje”. Dat denken maakt mensen machteloos en houdt verandering tegen. Toch is die machteloosheid maar schijn, het kan wel anders.

 

In wat voor maatschappij leven wij eigenlijk? Hoe zit onze samenleving in elkaar?  

In iedere samenleving vindt productie plaats (er wordt gewerkt) waardoor de mensen in hun levensonderhoud kunnen voorzien. In de organisatie van die productie hebben niet alle mensen dezelfde positie.

Algemeen gezegd onderscheiden we ook in het tegenwoordige kapitalisme twee belangrijke groepen mensen: klassen. De  ene groep bezit het vermogen arbeidskracht te verkopen, de andere groep heeft de productie-middelen in bezit en heeft het vermogen arbeidskracht te kopen.

Productiemiddelen zijn niet alleen fabrieken en gebouwen met machines en

grondstoffen, maar ook de middelen van banken, verzekeringen, ziekenhuizen, onderwijsorganisaties en winkelbedrijven.

                                                                                                                                           Werkende klassen: alle werkende mensen die voor hun levensonderhoud aangewezen zijn op hun arbeidskracht, of dat nu hoofd- of handarbeid is. Niet alleen werknemers in fabrieken.

Maar ook in bouw, schoonmaak, transport en openbaar vervoer. Daarnaast administratieve medewerkers in bedrijven en instellingen, bij banken, verzekeringen en de overheid.  En mensen die werken in onderwijs, zorg of winkelbedrijf.

 

Heersende klassen: grootaandeelhouders, financiers en eigenaren van grote, vaak internationaal georganiseerde ondernemingen, met de in hun dienst werkende commissarissen, directies, besturen en managers. En de zich met de heersende klassen identificerende politici, hoge militairen, hoge leidinggevende politiefunctionarissen en duur betaalde juridische, financiële, economische, organisatie- en belastingspecialisten.

                                                                                                                                                  Wie in de tegenwoordige tijd van crisis de eigen belangen wil verdedigen en mee wil delen in welvaart en vooruitgang moet zich realiseren als eenling en individu heel zwak te staan. Degenen die die iets willen bereiken zullen dat samen met anderen moeten doen. En zich moeten realiseren waar zij bij horen. Natuurlijk iedereen hoort bij een gezin, een familie, bij de mannen of bij de vrouwen, bij de ouderen of bij de jongeren, bij de hoog- of de laagopgeleiden, bij de blanke of de gekleurde Nederlanders. Maar vooral moeten zij zich realiseren met wie zij gedeelde belangen hebben. Kort gezegd: hoor je bij de 1 procent of bij de 99 procent? Bij de werkende of bij de heersende klasse? Dat woord “klasse” klinkt ouderwets, maar juist in tijden van crisis is het nog steeds bruikbaar.

De strijd voor de belangen van de 99 procent is niet alleen te voeren, dat moet samen gebeuren. Op basis van gemeenschappelijk belang en solidariteit.

Willem de Vroomen Alkmaar april 2020

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.