Nieuws van politieke partijen in Eindhoven over PvdA inzichtelijk

6 documenten

De Eindhovenaar en de gemeente: terugblik op het jaar 2018. Bericht uit de gemeenteraad.

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Eindhoven 30-08-2019 21:04

Afgelopen week stond de jaarrekening 2018 op de agenda van de gemeenteraad. Vorige week hebben we hierover al gediscussieerd met de andere fracties. Wij hebben toen de volgende onderwerpen aan de orde gesteld: milieu (circulaire economie), verkeersveiligheid, woonoverlast en zwembad de Tongelreep. Uitvoerig hebben we ook stilgestaan bij de huishoudelijke hulp in Eindhoven (zie het vorige bericht hierover op deze website d.d. 23 augustus).
 
In de gemeenteraadsvergadering hebben we ons op twee zaken geconcentreerd: 1] De financiële positie van de gemeente in relatie tot bezuinigingen. 2] De manier waarop de gemeente omgaat met haar inwoners. De financiële positie van de gemeente in relatie tot bezuinigingen. In de jaren 2016\2017 kampte de gemeente Eindhoven, net als veel andere gemeenten, met grote financiële tekorten in het zogenaamde “sociale domein” (zorg en welzijn). Daarom werden in 2018 maatregelen getroffen; eerst door het oude college (PvdA, D66, SP en GroenLinks) en vervolgens door het nieuwe college (VVD, GroenLinks, PvdA en CDA). Het nieuwe college was bang dat deze maatregelen bij lange na niet voldoende zouden zijn en deden er in 2019 nog een flinke schep bovenop. Vanaf 1 januari 2019 werd nog een heel pakket aan extra, soms pijnlijke, maatregelen in het sociale domein doorgevoerd. Onder andere een fikse verlaging van de tarieven voor complexe (jeugd) zorg.
De jaarrekening 2018 eindigt gelukkig niet meer met een tekort maar met een positief resultaat. Ook laat deze jaarrekening zien dat er nauwelijks verschil is tussen de begroting 2018 voor het sociale domein en wat er uiteindelijk is uitgegeven.
Nu de financiële situatie zoveel anders is dan het college tot nu toe heeft gevreesd pleit de SP ervoor om eens goed te kijken welke pijnlijke maatregelen, waar mensen echt last van hebben, kunnen worden teruggedraaid. Het college wilde hier (nog?) niet op ingaan. De SP is zeker van plan bij de behandeling van de begroting voor 2020 hierover opnieuw voorstellen te doen.
De manier waarop de gemeente omgaat met haar inwoners. “We zijn zuinig op elkaar en werken zorgzaam en zorgvuldig”. Deze mooie woorden staan te lezen in het coalitie-akkoord van VVD, GroenLinks, PvdA en CDA. Er staat ook dat Eindhoven een “zorgzame stad” is. Maar de SP ziet de laatste tijd veel te vaak een gebrek aan zorgzaamheid en mist de menselijke maat.  De focus van de gemeente ligt nu zo sterk op “geld” dat dit ten koste gaat van mensen in Eindhoven. Te vaak moeten Eindhovenaren eerst naar de Rechtbank om de zorg en ondersteuning te krijgen die nodig is. Volgens ons past het niet bij een zorgzame stad dat mensen moeten vechten en strijden om hulp en steun van de gemeente te krijgen. Om deze reden heeft de SP-fractie in de raadsvergadering een drietal moties ingediend. De eerste roept op om nu –eindelijk- goede rechtsbescherming te regelen voor mensen die afhankelijk zijn van WIJ Eindhoven. Met klachten over WIJ Eindhoven kun je terecht bij de klachtencommissie van WIJ Eindhoven zelf. Wanneer je er niet uitkomt ontbreekt een onafhankelijke 2e lijn klachtenbehandeling. Dat is wettelijk wel verplicht. De gemeente heeft dit voor alle andere beleidsterreinen wel goed geregeld in de vorm van de gemeentelijke Ombudscommissie. Tot nu toe weigert het college die Ombudscommissie ook in te schakelen wanneer het om WIJ Eindhoven gaat. De SP, net als een aantal andere partijen, wil dat dit nu snel en goed geregeld wordt. Wethouder Oosterveer heeft ons toegezegd hier nu inderdaad snel mee aan de slag te gaan.
De andere twee moties gaan over de Huishoudelijke Ondersteuning. Het nieuwe beleid van de gemeente Eindhoven pakt voor teveel mensen helemaal niet goed uit. Daarover is de gemeente eind vorig jaar al op de vingers getikt door de Centrale Raad van Beroep. Vorige week heeft ook de Rechtbank klip en klaar uitgesproken dat de gemeente fout zit. Het college wil deze uitspraak eerst nog eens goed bestuderen. De SP vindt dat prima maar vindt het niet terecht dat de 200 bezwaarmakers nog langer moeten wachten. Het college wil nu alleen aan de vier bezwaren waarover de Rechter zich heeft uitgesproken tegemoet komen. Maar de afspraak in de gemeenteraad is dat deze vier als voorbeeld en testcase dienen voor alle 200. Dan moeten nu ook alle 200 per direct de hulp krijgen waar ze recht op hebben. De tweede motie die de SP indiende zegt dat er vanaf heden bij het toekennen van huishoudelijke ondersteuning in nieuwe situaties rekening gehouden moet worden met de uitspraak van de Rechtbank. Helaas stemde een meerderheid van de gemeenteraad (PvdA, GroenLinks, CDA, 50PLUS, VVD, LPF, LE, CU en H.A.G. de Leeuw) tegen deze moties. Maar daarmee is het nog niet verloren want op 24 september wordt er in de gemeenteraad gediscussieerd over de toekomst van de huishoudelijke ondersteuning.
 
Jannie Visscher, raadslid voor de SP in Eindhoven, j.visscher@eindhoven.nl
 

De wethouder die mensen uit de bijstand gaat “halen”…

Brede Beweging LinksOm (BBL) Brede Beweging LinksOm (BBL) VVD PvdA Eindhoven 13-02-2019 18:52

Naar aanleiding van het artikel in het ED ‘Wethouder wil binnen een half jaar meer mensen uit Eindhoven uit de bijstand halen’ van 12 februari schreef Marcus 040 de volgende opinie:

Hoe wil deze verantwoordelijke PvdA wethouder dit “duurzaam” doen? (de bijstandsgerechtigde een eerlijke kans op een perspectief biedende baan, buiten de klauwen van het “Participatie” bedrijf wat ter meerder eer en glorie van gemeente en derde belanghebbende bedrijven functioneert, onder de noemer “aanleren van werknemersvaardigheden” waarbij meer dan de helft van de deelnemers allang voor een werkgever heeft gewerkt?) En dus niet de deelnemers in de hokjes van hun portefeuille van werkgevers perst, zoals het artikel doet vermoeden, getuige de eerste alinea… en de vacatures binnen zo’n participatie bedrijf; zoek naar passende banen voor deze mensen, om zo een duurzamer arbeidsplaats te kunnen bieden. En niet om alleen de werkgever te bedienen!

Hoe wil dit draaideurtraject zichzelf overstijgen en daadwerkelijk mensen geloof in zichzelf en hun aanverwante problematieken werken, zodat de persoon op meer dan alleen het “arbeidsklaar” maken geholpen gaat zijn? Dus eerst werken aan “onderliggende problematieken” alvorens “arbeid” als ‘oplossing’ wordt gezien. Hoe wordt WIJeindhoven hierop gestuurd? Nu is het afhankelijk van de motivatie, kennis en kunde en visie van betreffende generalist. De een denkt alleen aan diens eigen “case load” i.p.v. aan de cliënt, de ander is vol idealisme bezig om een helpende hand te bieden, letterlijk… Kortom; kom uit je protocolgericht oud denken en ga voor “mogelijkheden buiten de standaard vacature portefeuille”.

Wordt erop toegezien dat “dwang” en “drang” de uitkeringsgerechtigde niet ‘verstikt’ en over hem/haar heen wordt gelopen om de “caseload” maar te halen, binnen datzelfde participatiebedrijf? M.a.w. operatie geslaagd, complicaties maken de patiënt nog zieker. Dus de cliënt(e) wordt in een baan gedwongen onder repressie, waardoor hij/zij wantrouwend raakt t.o.v. maatschappelijke organisaties/overheid, gemeente. Waardoor na een kortstondige draaideur carrière van enkele maanden (waarop de bedrijven die hen die kortstondige werkplek bieden subsidies binnen harken en vervolgens na deze cliënt, de volgende cliënt binnen harken en hier wederom subsidie op binnen vissen).

Hoe ziet de verantwoordelijke wethouder hierop toe of zorgt dat dit niet voorkomt?

Korte termijn statistieken m.b.t. “mensen aan het werk” zijn niet representatief; na een draaideurtraject zijn de statistieken over een bepaalde periode wellicht vervuld, maar na terugkeer in zo’n zelfde traject is de cliënt gedesillusioneerd en gedemotiveerd door externe factoren i.p.v. “niet coöperatief vanuit zichzelf”!

Waarom wordt wederom iedereen en alles benoemd, behalve de eindverantwoordelijke; bij dit artikel wordt in de inleidende tekst weer een “voornemen” van betreffende wethouder genoemd (waarom nu? in aanloop naar Provinciale Staten “populaire woorden” gebruiken om zo daadkracht uit te stralen?)

Wat zeggen “statistieken” over de duurzaamheid van de geboden hulp en begeleiding, zoals die nu is? Hoe is de duurzaamheid van zo’n traject getoetst? Wordt deze getoetst? En de tevredenheid van de deelnemers aan zo’n trajecten (vanuit een onafhankelijk instituut)? Dit om de sociaal wenselijke antwoorden te omzeilen en een daadwerkelijk kritisch geluid te vernemen, wat helpt zo’n trajecten te verbeteren.

Waaruit blijkt dat de wethouder oog en oor heeft voor de intrinsieke motivatie en competenties van uitkeringsgerechtigden? Hier wordt weer een schijn van “we zullen ze eens onder hun kont schoppen, want er zitten er zoveel onterecht in een uitkering”… Teveel VVD taal m.i.

Marcus 040

GroenLinks Eindhoven 2018: een terugblik | Eindhoven

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Eindhoven 22-12-2018 00:00

GroenLinks Eindhoven blikt terug, kijkt vooruit en neemt zich voor zich voor een groene, evenwichtige en energieke stad te blijven inzetten. 

Trots op

We zijn groter dan ooit in Eindhoven dankzij de tomeloze inzet van de afdeling, de fractie, onze leden en vrijwilligers Verkiezingswinst: van 4 naar 7 fractieleden, van 1 naar 2 wethoudersDe coalitie met VVD, PvdA en CDA en het coalitieakkoord ‘Evenwicht en Energie’ We nemen de verantwoordelijkheid om het sociaal domein weer op orde te krijgen en denken met de stad mee over sociale vernieuwing: op initiatief van GroenLinks Eindhoven was er in december rondetafelsessies met 4 sociale vernieuwers die eerst vertelden wat en hoe zij het doen. Waarna op creatieve wijze door raads- en commissieleden, ambtenaren uit het sociaal domein en mensen die in het maatschappelijk veld werken (Lumens, WIJeindhoven, Trudo en het Leger des Heils) met elkaar gingen nadenken hoe er daadwerkelijk vernieuwd kan worden. We zetten duurzaamheid weer op de kaart en gaan voor Eindhoven gasvrij: de 250 brieven van Janvan der Meer. De wethouder duurzaamheid heeft de 250 Eindhovense bedrijven met een groot dakoppervlakte aangeschreven met het verzoek deze vol te leggen met zonnepanelen. Ook heeft hij ze tips gegeven hoe subsidie hiervoor aan te vragen, de daken te verhuren aan derden die zonne-installaties exploiteren of om zelf aan de slag te gaan. Overigens blijft de gemeente niet achter: ook de eigen daken worden opgevuld met zonnepanelen. Deze zijn de door GroenLinks voorgestelde plannen die de raad en het college hebben overgenomen en waarmee ze aan de slag gaan: Heldere taal: GroenLinks roept de gemeente op te zeggen wat ze bedoelt in bijvoorbeeld de brieven die ze naar de inwoners van Eindhoven stuurt Verlaatjes:GroenLinks pleit dat de gemeente doorgaat met de zogenaamde ‘verlaatjes’ waarbij horecaondernemers speciale ontheffingen een aantal keer per jaar kunnen aanvragen voor bepaalde locaties in Eindhoven. Inclusieve organisatie Studentenhuisvesting Racisme en geweld Gratis busvervoer is weer gegarandeerd in 2019, dankzij samenwerking binnen de coalitie

 

Onze goede voornemens voor 2019

We blijven kritisch op de groene voetafdruk van de stad De vliegveldplannen Het autogebruik Uitstoot van bedrijven We blijven ons inzetten voor het behalen van de global goals en strijden ervoor onze voetafdruk te verkleinen We blijven werken aan verbinding met en in de stad We blijven een oog op de goede uitvoering van de transformatie van het sociale domein houden en dragen actief bij aan de sociale vernieuwing

Eindhoven heeft gebrek aan geld en ook aan visie

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Eindhoven 06-11-2018 08:52

Dinsdag staat de begroting voor 2019 op de agenda van de Eindhovense gemeenteraad. Een begroting die grote gevolgen kan hebben voor inwoners van Eindhoven en ook voor een aantal naburige gemeentes. De grote tekorten waar het Sociaal Domein mee kampt worden opgelost door het instellen van budgetplafonds. We maken ons hier ernstige zorgen over. En gezien de hoeveelheid ingezonden brieven, insprekers bij de Eindhovense gemeenteraad en reuring op social media, staan we hier niet alleen in.

Volgens Peter Notten, directeur van WIJeindhoven, gaat er geen onderscheid gemaakt worden tussen misbare en onmisbare zorg.  Wat betekent dit in de praktijk? Wordt een oudere aan haar lot overgelaten in een vies huis? Krijgt een psychiatrische patiënt niet de zorg die hij nodig heeft, met een toename van verwarde personen op straat? Kan een meisje dat seksueel misbruikt wordt niet in veiligheid gebracht worden en uit huis geplaatst worden als het budgetplafond is bereikt? Dit vinden wij onacceptabel. En waarschijnlijk wordt Eindhoven ook door de rechter teruggefloten, zoals ook al in andere gemeentes is gebeurd.

Natuurlijk zullen de uitgaven omlaag moeten. Maar dit is niet de juiste manier. Budgetplafonds kunnen een middel zijn om het gesprek aan te gaan met zorgaanbieders, maar het moet geen doel an sich zijn. Stel dus geen budgetplafonds in zonder overleg met de zorgverleners. Stel geen budgetplafonds in voor onmisbare zorg. En stel geen budgetplafonds in als het leidt tot wachtlijsten met alle risico’s van dien.

Naast een gebrek aan geld, lijdt Eindhoven ook aan een gebrek aan visie.

Het Eindhovense college wil bezuinigen door minder mensen generieke (1e lijns) en specialistische (2e lijns) zorg aan te bieden en hen in plaats daarvan onder te brengen in de sociale basis, zoals buurthuizen, mantelzorg en burgerintiatieven. Voor een deel van de zorgvragers zal dat kunnen, en waar deze mogelijkheid er is, zijn we ook zeker niet tegen. Maar hoe kan dat van de grond komen als er ook op die sociale basis wordt bezuinigd? Moet daar dan niet juist in geïnvesteerd worden? Deze bezuiniging is een besparing op korte termijn, maar zeer waarschijnlijk een grote kostenpost op lange termijn.

En moet er niet eens goed naar de organisatie van het sociaal domein en WIJeindhoven gekeken worden? De Eindhovense coalitie (VVD, GroenLinks, PvdA en CDA) heeft de mond vol van het op orde brengen van de financiën en deze op G40-niveau* te brengen. Maar willen ze ook de organisatie van het sociaal domein op G40-niveau brengen? Kijken ze naar goede voorbeelden buiten Eindhoven? Nee helaas, wij hebben het in ieder geval nog niet gehoord. Zou Eindhoven bijvoorbeeld iets kunnen leren van Best, waar met productplafonds wordt gewerkt in plaats van budgetplafonds? Dit betekent dat zorgaanbieders niet ongelimiteerd alle producten meer mogen inzetten, maar op basis van de diagnose meer toegespitst een product moeten gaan leveren. Dan kunnen zorgaanbieders niet meer ongelimiteerd de duurste producten inzetten, terwijl dat niet voor iedereen nodig is. Op deze manier wordt er per individu maatwerk geleverd, en dat was toch juist het idee van WIJeindhoven? In de gemeente Waalre wordt een soortgelijke methodiek gebruikt waarbij bij elke cliënt wordt gekeken of het dure product echt nodig is om kwaliteit van zorg te leveren en of er een goedkoper alternatief is. Daarnaast ligt in veel gemeentes de budgetverantwoordelijkheid bij de zorgaanbieders en niet bij een aparte stichting, zodat het budget èn de verantwoordelijkheid om binnen dat budget te blijven bij dezelfde instanties liggen.

We maken ons ook zorgen over het feit dat de stichting WIJeindhoven pas sinds een maand inzicht heeft in wat een zorgproduct de gemeente eigenlijk kost, aldus directeur Peter Notten. Ook wordt er een servicebureau opgericht, en daarmee wordt een extra laag gecreëerd. Volgens Notten kan dat tot tijdverlies leiden, en kost het in ieder geval extra geld. Opvallend is dat wethouder Renate Richters afgelopen week juist aan de gemeenteraad vertelde dat het geen extra geld kost. Wat is nou waar?

Bij de informatievoorziening vanuit het college naar de gemeenteraad zijn sowieso vraagtekens te plaatsen. Op veel raadsvragen volgt het antwoord “u wordt hier in de loop van 2019 over geïnformeerd” of “er volgt nog een brief of een informatieavond”.  Dat is onacceptabel, aangezien de begroting waar het invloed op heeft dinsdag al wordt vastgesteld door de gemeenteraad. Daarnaast was er dit jaar ook geen kadernota, waarin normaalgesproken de richtlijnen opgenomen zijn op basis waarvan de begroting wordt gemaakt. Daarbovenop heeft de coalitie tegen een motie gestemd, waarbij D66, SP, OAE en Denk vroegen om onafhankelijk onderzoek naar het programma en uitvoering van WIJeindhoven, met als doel versterking van de informatiepositie en sturingsmogelijkheden van de raad.  Opvallend, aangezien de Rekenkamer van de Eindhovense raad, alsook raadscommissie Duisenberg**– waar ook raadsleden van de coalitiepartijen in zaten – eerder concludeerden dat sturing, verantwoording en controle niet op orde waren en de aanbeveling deden aan de gemeenteraad dit te verbeteren. Tot slot is de impact van deze maatregelen op mensen is moeilijk te controleren, omdat de kwaliteitsindicatoren van de Eindhovense begroting vooral toetsen op geld en niet op kwaliteit van zorg.

Extra cru is dat Eindhoven budgetverantwoordelijke is voor de regio, waardoor er ook een aantal omliggende gemeentes worden getroffen door de bezuinigingen in Eindhoven. Een voorbeeld hiervan is beschermd wonen, waarbij bijzonder kwetsbare mensen, zoals mensen met psychische problemen of autisme, begeleid zelfstandig of in woongroepen wonen. Veldhoven heeft beschermd wonen naar zich toegetrokken omdat het via Eindhoven niet goed lukte. En met succes, 25% van de totale beschermd wonen klanten worden via Veldhoven gehuisvest tegen 16% van het totale budget. Door het voorgestelde beleid zullen nieuwe aanvragen niet gehonoreerd worden, maar ook huidige cliënten kunnen in de loop van het jaar geconfronteerd worden met het stoppen van de zorg, begeleiding, zelfs hun woonplek zien verdwijnen.

Kortom, we hopen dat de Eindhovense gemeenteraad tegen deze ondoordachte bezuinigingen stemt, dat er kritisch gekeken wordt naar de organisatie van het Sociaal Domein en dat de gemeente Eindhoven daarbij over de gemeentegrenzen durft te kijken, dat de toegang tot zorg aangepakt wordt en dat de Eindhovense gemeenteraad in staat wordt gesteld haar controlerende taak naar behoren uit te voeren.

Ingrid Hartlief, fractievoorzitter D66 Veldhoven Peet van de Loo, gemeenteraadslid D66 Best Jorien Migchielsen, gemeenteraadslid D66 Eindhoven Kees de Zeeuw, fractievoorzitter D66 Waalre

*G40 = 40 grootste Nederlandse gemeentes ** Commissie Duisenberg = commissie ABV

Eindhoven heeft bijna een nieuwe coalitie

VVD VVD GroenLinks CDA PvdA Eindhoven 24-05-2018 03:59

Fracties VVD, GroenLinks, PvdA en CDA bereiken akkoord. Deze week bereikten de onderhandelaars en fracties van VVD, GroenLinks, PvdA en CDA in Eindhoven een coalitieakkoord voor de komende periode. Dat betekent dat deze vier partijen, als een meerderheid van de gemeenteraad daarmee instemt, de komende jaren de stad gaan besturen.

Volgens de regels van GroenLinks en PvdA wordt het akkoord komend weekend nog voorgelegd aan hun lokale afdelingen. Onder voorwaarde dat de Eindhovense GroenLinks- en PvdA-leden instemmen met het coalitieakkoord, wordt dit op donderdag 24 mei gepresenteerd tijdens een openbare bijeenkomst in de Hal van Honderd in het Stadhuis. Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 29 mei wordt het akkoord dan besproken en staat de installatie van de nieuwe wethouders op de agenda.

In de afgelopen 6 weken zaten vertegenwoordigers van de vier partijen, waaronder ook de beoogde wethouders, met elkaar aan tafel onder leiding van formateurs Roel van Gurp en Onno Hoes. De gemeente Eindhoven heeft te maken met aanzienlijke inhoudelijke en financiële uitdagingen, waarvoor scherpe keuzes nodig zijn. De partijen bespraken met elkaar de koers en maatregelen die nodig zijn om de stad én de gemeentelijke financiën de komende jaren op het juiste spoor te houden.

Marcel Oosterveer en Monique List, kandidaat-wethouders voor de VVD

VVD VVD GroenLinks CDA PvdA Eindhoven 17-05-2018 06:53

De Eindhovense VVD fractie heeft maandagavond besloten Marcel Oosterveer en Monique List voor te dragen als kandidaat-wethouders. Beiden hebben ruime ervaring binnen de Eindhovense politiek, kennen onze stad en de uitdagingen die voor ons liggen. De formatie van een nieuwe coalitie van de VVD met Groen Links, PvdA en CDA krijgt steeds meer vorm.

https://eindhoven.vvd.nl/nieuws/30359/marcel-oosterveer-en-monique-list-kandidaat-wethouders-voor-de-vvd

Marcel Oosterveer is lid van de Eindhovense gemeenteraad sinds 2010 en was van 2003-2007 lid van provinciale Staten van Noord-Brabant. Gedurende de laatste vier jaar was hij financieel woordvoerder en o.m. voorzitter van de gemeentelijke accountantscommissie. Daarnaast is hij als ondernemer werkzaam geweest bij het begeleiden van internationale organisaties.  

Monique List-de Roos is sinds 2006 lid van de Eindhovense gemeenteraad, waarvan een aantal jaren als fractievoorzitter. Van 2012-2014 was zij wethouder Economie, Werk en Beroepsonderwijs. De laatste jaren werkte zij als zelfstandig adviseur. Tevens is zij vicevoorzitter VVD Regio Zuid.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.