Nieuws van politieke partijen in Zuidplas over SGP inzichtelijk

4 documenten

Beschouwing Concept Ontwikkelvisie Middengebied Zuidplaspolder (19 juni 2019)

P.v.d.A./GROENLINKS P.v.d.A./GROENLINKS D66 SGP Zuidplas 20-06-2019 10:56

Het is goed om nu de beoogde ontwikkeling na anderhalf jaar van besloten wikken en wegen met de inwoners en bedrijven en overige stakeholders in de gemeente Zuidplas te delen. Immers het gaat hier toch over een maatschappelijk en financieel majeure ontwikkeling waarbij transparantie een essentieel onderdeel van welslagen is en zoals U dat zelf verwoord dit kan en mag leiden tot verrijking, verdieping en versterking van de plannen, kortom de publieke participatie. Met agendering in deze raad van de concept ontwikkelvisie en bijbehorende openbare documenten zijn deze feitelijk al vrijgegeven en gemeengoed geworden zodat een besluit hierover overbodig is. Aangezien het overgrote deel van de onder dit eerste beslispunt geduide criteria al onderdeel waren van het bid en zijn van de voorliggende concept ontwikkelvisie, achten wij ook de besluitvorming hierover nu overbodig. Met uitzondering van het ontwikkelkrediet en de geheimhouding zouden wij graag ons voldoende tijd willen voorbehouden om over de strekking en randvoorwaarden rond de overige beslispunten onze mening te vormen om zo bij te kunnen dragen aan de verdere veredeling van de concept ontwikkelvisie naar een definitieve.

Wij stellen U dan ook voor om met uitzondering van de beslispunten 5 en 6 verdere besluitvorming van de raad hierover over het zomerreces te tillen en ons daarbij o.a. de gelegenheid te bieden om onze achterban te raadplegen. Daarnaast mag u verwachten dat de raad met het beschikbaar stellen van het krediet uw college ook impliciet de opdracht geeft of eigenlijk al heeft gegeven om het ontwikkelproces, natuurlijk in nauw overleg met de bestuurlijke en overige partijen en stakeholders, voort te zetten.

Ten aanzien van de voorliggende concept visie willen wij u vanavond toch onze primaire kanttekeningen en kritische noten niet onthouden.

Ik richt mij daarbij op een drietal aspecten te weten:

- De landschappelijke inpassing

- De verdeling naar woningtypen

- De organisatorische en financiële risico’s

Op het gebied van de landschappelijke inpassing zijn wij verdrietig en teleurgesteld. Verdrietig over de globale contour en ligging van de beoogde ontwikkeling in het Oostelijk deel van het zoekgebied tussen de Middelweg en de Vierde Tocht.

Wij constateren dat hiermee feitelijk het meest waardevolle en ongerepte landschappelijke deel van het zoekgebied tussen de Middelweg en de Vierde Tocht wordt geofferd. Een locatie die op de hier getoonde kaart zo passend als een wond wordt weergegeven.

Teleurgesteld omdat wij, ondanks onze regelmatige verzoek daartoe, het afgelopen anderhalf jaar er niet in zijn geslaagd om een brede en integrale en zorgvuldige locatiestudie in het zoekgebied te laten uitvoeren. Een studie die toch ten grondslag zou moeten liggen van een dergelijke omvangrijke ruimtelijk plan. Nu lijkt het erop dat via bodemopbouw met een kreekrug wordt geredeneerd naar een ontwikkeling in het meest landschappelijk, cultuurhistorische en qua poldernatuur meest waardevolle deel van het Middengebied. Overigens, op de bodemopbouw in het gehele zoekgebied, zoals gegeven in de provinciale bodemkaart, zien wij nauwelijks discriminerende aspecten die de ontwikkeling ergens zouden belemmeren. Wij denken dat hier hoofdzakelijk de economie ofwel de grondposities van de grondbank de locatiekeuze hebben bepaald. Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zou de bouwcontour conform uw scenario 2a zijn geprojecteerd als de grondbank hier een vergelijkbaar forse grondpositie zou hebben.

De oprechte vermelding en toelichting op dit sturende effect van de grondposities van de Grondbank missen wij echter wel in de nu openbare concept ontwikkelvisie. In dat licht is het overigens onbegrijpelijk dat de bouwcontour niet noordelijker, aansluitend op de n219 en begrenst door Knibbelweg en de spoorlijn Gouda/Zoetermeer, is neergelegd. Een suggestie die onze fractie tijdens een van de eerste besloten bijeenkomsten heeft ingebracht. Immers deze locatie heeft ook het voordeel dat zij aansluit op het te ontwikkelgebied Knibbelweg ten noorden van de n219. Vast staat daarbij dat de bodemgesteldheid in dat gebied de beste perspectieven biedt voor bebouwing. Kortom de planologische inpassing van het te ontwikkelen gebied had uitgebreider, completer en daarmee zorgvuldiger gekund, waarin volledigheidshalve ook de consequenties van de locatiekeuze in de zin van het verlies van landschappelijke en cultuurhistorische hadden kunnen worden beschreven.

Het tweede aspect betreft de samenstelling van de bouwopgave waarin naast 30% sociale woningbouw, wat onze fractie als muziek in de oren klinkt, ook rekening wordt gehouden met een aanzienlijk aandeel van maar liefst 35% van de woningen in de dure categorie van koopwoningen gelijk of duurder dan € 450.000. Hier zouden wij een aan de bestaande dorpen gelijkwaardige verdeling van de kwaliteit van woningen conform de woonvisie, waarin ook voldoende woningen in het middeldure segment worden gerealiseerd, meer op zijn plaats vinden. Tijdens de laatste bijeenkomst gaf U aan dat de keuze voor dure koopwoningen voortkomt uit het woonbehoefteonderzoek dat regionaal zou zijn uitgevoerd. Deze peiling zou bij de woonvisie, die we in het begin van dit jaar hebben behandeld zijn bijgevoegd. Los van het feit dat in de Woonvisie expliciet is vermeld dat die geen rekening hield met de bovenregionale behoefte, hebben wij bij de destijds bijgevoegde stukken de uitkomsten van dit regionale woononderzoek ook niet gevonden. Kunt U ons hiervan alsnog voorzien?

Bij de opgave voor de sociale woningbouw constateren wij dat uitgegaan wordt van 50% sociale koop. Hierbij tekenen wij aan dat we nog in afwachting zijn van de eerder toegezegde nadere definitie van sociale of goedkope koopwoningen. Voorts merk ik op dat voor onze fractie het behoud van landschappelijke waarden ons zodanig aan het hart gaat dat wij de beperking van het bouwareaal en hiermee verhoging van de bebouwingsdichtheid voorstaan. Zo dit de landschappelijk waardevolle gebieden aantoonbaar ontziet, zijn wij hiervoor zelfs bereid om met een lager aandeel sociale woningbouw genoegen te nemen.

Ten slotte, merken wij op dat de organisatorische en financiële risico’s, die deze omvangrijke ontwikkeling met zich mee brengt, ons zeer verontrust. In organisatorische zin vragen wij ons af of we als gemeente Zuidplas ambtelijk zowel als bestuurlijk voldoende zijn toegerust om dit riskante avontuur aan te gaan en in goede banen te leiden. De regie nemen klinkt stoer, maar leidt er wel toe dat de gemeente alleen aan de lat komt te staan en als het ware de vragende i.p.v. biedende en gebiedende rol moet spelen. Hier dreigt het risico van wie bepaalt betaalt. Wij zijn dan ook van mening dat de ruimtelijke, financiële en sturende risico’s niet alleen door de onze gemeente zouden moeten worden gedragen. Gelet op de dominante rol van de Grondbank en die hierin vertegenwoordigde overheden, zijn wij van mening dat de ontwikkeling van het gebied als gezamenlijke opgave van deze partners zou moeten worden beschouwd. Mogelijk biedt hier de oprichting van een samenwerkende organisatie in de vorm van een ontwikkelmaatschappij oplossing. Graag horen wij hoe uw college in organisatorische zin de risico’s bij de voorgenomen ontwikkeling gaat verdelen over de direct en indirect bestuurlijke partijen.

Onder het mom van beter iets dan niets zou toch zeker met de partners in de Grondbank overeenstemming moeten kunnen worden bereikt over acceptabele grondprijzen liggend tussen de boek- en marktwaarde, of liever nog dat de ontwikkeling vanuit de grondbank als eigenaar van de gronden mede wordt geregisseerd, zodat dit financiële risico ook gezamenlijk kan worden gedragen. Immers de ontwikkeling van dit gebied zowel als de instelling van de Grondbank komen voort uit de toenmalige RZG-organisatie, waarin de samenwerking tussen de diverse betrokken partijen ieder vanuit de eigen rol was geregeld. Dit is dan ook de reden waarom we mede met D66 amendementen over de financiering van het ontwikkelproces en de grondverwerving inbrengen. Een eigen amendement rond de besluitvorming houdt ik in afwachting van het verloop van dit debat aan.

Ik dank U

Nabeschouwing en verantwoording________________________

In vervolg op het eerste termijn werd de vergadering op verzoek van een lid van de CU/SGP geschorst met de intentie om te bezien of en zo ja hoe over het raadsvoorstel nog in dezelfde vergadering zou kunnen worden besloten. Daarbij is door de fractievertegenwoordiger aangegeven dat de bezwaren zich hoofdzakelijk richten op het eerste beslispunt, waarmee tevens impliciete besluiten zouden worden genomen op de gerubriceerde uitgangspunt en criteria. Dit terwijl het eerste agendapunt zich richtte op het publiekelijk vrijgeven van de ontwerp ontwikkelvisie. Door wijziging van dit beslispunt waarmee de besluitvorming over de concrete uitgangspunten van het beslispunt werd ontkoppelt, verviel het bezwaar van de fractie en is het amendement voor gedeeltelijke besluitvorming ingetrokken. Immers met deze wijziging is de fractie niet verbonden aan de uitgangspunten en kunnen deze in de toekomst, afhankelijk van de uitkomsten van de participatie, nog verder worden geamendeerd. Daarbij zij opgemerkt dat zoals in de beschouwing al werd opgemerkt de overige beslispunten als logisch en behorend bij het vervolgtraject werden beschouwd.

Ook D66 heeft de amendementen niet ingediend waarbij wordt vermeld dat de wethouder wel vanuit de intenties van deze amendementen zou handelen tijdens de onderhandelingen met de betrokken bestuurlijke en overige partijen.

Mondelinge vragen omtrent de verkeerssituatie rond de nieuwe (tijdelijke) school in Zevenhuizen.

ChristenUnie/SGP ChristenUnie/SGP SGP VVD ChristenUnie CDA Zuidplas 15-06-2019 15:07

Door ChristenUnie/SGP Zuidplas op 15 juni 2019 om 16:59

Mondelinge vragen omtrent de verkeerssituatie rond de nieuwe (tijdelijke) school in Zevenhuizen.

Vragen voor het mondeling ‘vragen kwartier actualiteit’ tijdens de gemeenteraad van dinsdag 18 juni 2019

Namens VVD/CDA/ChristenunieSGP

Bovenstaande fracties hebben kennis genomen van de onrust die is ontstaan na de informatie avond over de verkeerssituatie rond de nieuwe (tijdelijke) school in Zevenhuizen.

Wat in eerste aanleg opvalt is dat er voor een andere variant is gekozen dan eerder met de gemeenteraad en de inwoners gedeeld. Daarnaast valt op dat de beoogde verkeerssituatie, ondanks de te nemen maatregelen, toch op punten als onveilig kan worden bestempeld.

Gezien de korte tijd waarbinnen de veilige verkeerssituatie moet worden gerealiseerd is het zaak dat er z.s.m. duidelijkheid, beantwoording en actie moet komen. Om die reden dienen wij deze vragen in voor het ‘vragen kwartier actualiteit’ van de eerstvolgende raadsvergadering.

De gezamenlijke fracties hebben daarom de volgende mondelinge vragen aan het college:

Waarom is er gekozen voor een andere variant, dan eerder gepresenteerd bij de informatiebijeenkomst bij Dekker Zevenhuizen (ergens 3

Wat maakt, in ogen van het college, deze variant (zonder rotonde) meer geschikt dan de eerdere variant (met rotonde)?

Door het wegvallen van de rotonde ontstaat er ook tussen het Nijverheidscentrum en de Noordelijke Dwarsweg een mogelijk gevaarlijke situatie. De kinderen moeten nu namelijk nog ergens de oversteek maken naar andere kant van de Zuidplasweg of BK weg. Wat gaat het college doen om het oversteken veilig te laten verlopen?

Wat is de planning van de werkzaamheden voor de nu voorliggende plannen?

Is het college bereid, in overleg met VVN en inwoners, de nu voorliggende plannen te herzien? En zo ja, wat wordt dan hiervan de planning en realisatie voor aanvang van het schooljaar dan nog te realiseren?

Is het college bereid evt tijdelijke maatregelen te treffen om de verkeersveiligheid te verbeteren? Denk aan oversteekplaatsen met stoplichten, verkeerregelaars, etc.

Wat gaat het college doen in de richting van de bezorgde inwoners van Zevenhuizen? Gaat het college hier nog over communiceren? Komt er op zeer korte termijn nog een nieuwe informatiebijeenkomst, waarbij de geluiden en ideeën van de inwoners kunnen worden mee genomen?

Annika van Gerwen,

Plv. fractievoorzitter VVD Zuidplas

Tinet de Jonge

Fractievoorzitter CDA Zuidplas

Cock van der Spek

Fractievoorzitter Christen Unie / SGP

Sleutel tot pleegzorg

ChristenUnie/SGP ChristenUnie/SGP SGP Zuidplas 01-06-2019 18:25

Door Dagmar Ambachtsheer op 1 juni 2019 om 20:10

“U bent zelf uw eigen sleutel”, zei een pleegmoeder mij toen ik met haar in gesprek was. Ze had me net haar verhaal verteld, hoe ze al voor vele kinderen heeft gezorgd en wat ze daarin allemaal heeft meegemaakt. Ik hoor in haar verhaal hoe zij samen met haar man en hun twee kinderen hebben kunnen zorgen dat deze kinderen niet in een leefgroep terecht kwamen.

De afgelopen tijd heb ik me verdiept in pleegzorg in Zuidplas. De jeugdhulp in Nederland staat zwaar onder druk en pleegzorg biedt een mooi alternatief als thuiswonen (tijdelijk) niet gaat. Ik heb pleegouders gesproken, organisaties die pleegouders ondersteunen en met de NVP (Nederlandse Vereniging voor Pleeggezinnen). Uit mijn gesprekken is mijn waardering en bewondering alleen maar groter geworden. Van pleegouders wordt veel verwacht in de omgang met het (meestal beschadigde) kind, zijn of haar ouders en de hulpverlening. Alle mensen die ik heb gesproken doen dit met hart en ziel.

Landelijke daalt het aantal pleeggezinnen. Hoe dat is voor Zuidplas wil ik gaan onderzoeken. Want zolang er nog steeds kinderen in instellingen geplaatst worden die ook naar een pleeggezin hadden gekund, doen we met elkaar iets niet goed in mijn ogen.

Terug naar de sleutel. Want na meerdere gesprekken met pleegouders en pleegzorg organisaties zat ik met de vraag hoe we deze vorm van zorg steviger kunnen inzetten en hoe we pleegouders kunnen waarderen en ondersteunen om het vol te houden. En dan komt de vraag boven wanneer ik mezelf in de spiegel aankijk of ik het zelf zou kunnen. Kan ik pleegzorg promoten terwijl ik voel dat ik die vraag eigenlijk niet aan mezelf wil stellen... Druk met mijn eigen gezin, familie, werk, raadslidmaatschap, hobby’s, vrienden. Nee, pleegzorg zie ik onszelf niet zo snel doen. Tegelijkertijd besef ik me dat als er voor mij bekende kinderen, zoals onze nichtjes, kinderen van vrienden, buurkinderen iets nodig zou zijn, ik geen moment twijfel. Natuurlijk komen we dan in actie, schuiven we alle ogenschijnlijk belangrijke dingen opzij en gaan we doen wat nodig is. En dat is het moment waarop deze kanjer van een pleegmoeder mij aankijkt en zegt: “je bent je eigen sleutel”.

Als we meer en eerder deze kracht van vriendschap, familiebanden, kennissen, van naastenliefde kunnen benutten, dan kunnen we zelfs met gedeeltelijke pleegzorg, zoals weekendopvang, een uithuisplaatsing voorkomen. Even ben ik stil en realiseer me de krachtbron waar ze aan refereert. Ik voel hem. Wat is daarvoor nodig, vraag ik. Bekendheid is het eerste antwoord, bij scholen, kerken, verenigingen etc over de mogelijkheden van vroegtijdige en gedeeltelijke netwerkpleegzorg. Ze zeggen niet voor niets ‘it takes a village to raise a child’. Wat zou het mooi zijn als de mensen die betrokken zijn in het leven van kinderen in Zuidplas weten van deze mogelijkheid en dit kunnen aanboren wanneer het nodig is! Ik zet mijn onderzoek om pleegzorg te versterken in Zuidplas vanuit deze gedachte voort.

Dagmar Ambachtsheer

Raadslid ChistenUnie/SGP

Gezamelijke vragen Buslijn 177

SP SP GroenLinks SGP ChristenUnie Zuidplas 21-10-2018 10:34

Samen met ChristenUnie-SGP en PVDA- GroenLinks diende de SP afgelopenvrijdag vragen in over het verdwijnen van buslijn 177, die rijd tussen Zoetermeer en Gouda.

 

19 september werd ons bekend dat de dienstregeling aangepast ging worden. In deze ‘voorgestelde wijzigingen’ staat dat de buslijn 175 en lijn 383 hiervan delen zullen opvangen. Toch waren deze drie partijen niet positief over het verdwijnen van de bus. Zowel Peter Molenaar als Serena Rodenburg noemden de scholieren die hiervan de dupe gaan worden, en Johan Helmer merkte terecht op dat we weinig in de melk te brokkelen hebben gehad als raad en gemeente. Ook maken Molenaar en Rodenburg zich zorgen om vervoer naar het ziekenhuis in Gouda.

 

“Nu ik een rijbewijs heb ga ik niet meer zo vaak met de bus. Maar een paar jaar geleden was dat wel anders. Ik reisde vier of vijf keer per week naar het ziekenhuis om mijn zieke stiefvader te kunnen bezoeken. Iemand in een dergelijke situatie als ik een paar jaar geleden zou nu bij ieder ziekenbezoek op de heen en terugreis over moeten stappen.” De partijen willen daarom ook weten hoe lang de reistijd gaat bedragen inclusief die extra overstap.

“Maar dan hebben we nog niet alle problemen genoemd. De focus lag in de eerste instantie erg op Gouda, waardoor het even naar de achtergrond verdween dat ook het centrum van Zoetermeer onbereikbaar word zonder overstappen.” Verteld Serena, die verkeer en vervoer in haar portefeuille heeft deze raadsperiode. Het traject Moerkapelle Zoetermeer word overgenomen door de lijn 383, in de voorgestelde wijzigingen per abuis 382 genoemd. Deze bus rijd echter niet langs het centrum van Zoetermeer, maar via de Werner von Simonstraat richting de Nelson-Mandela brug. 

“Dat betekend dat er geen rechtstreekse verbinding meer zal zijn naar de grotere winkelcentra.”

De SP heeft de raadsleden Molenaar en Helmer benaderd en gevraagd of zij gezamenlijk vragen in wilden dienen. Na enig overleg zijn de volgende vragen ingediend aan het college: 

 

 

1. Heeft er overleg plaatsgevonden tussen provincie en wethouder over het vervallen van deze buslijn?
Zo ja, is er gesproken over alternatieven, zoals de 177 inzetten in de spitstijden, zoals voorheen de 383? 
 
2. Is er onderzocht hoeveel gebruikers deze buslijn (177) heeft?
Zo ja hoeveel, zo nee kan dit alsnog gevraagd of gedaan worden?
 
3. Wanneer onderzoek uitwijst dat het behoud van de lijn breedgedragen wordt, wil de wethouder hier dan op aandringen bij de provincie?
 
4. kunt u aangeven wat de totale reistijd was vanuit Moerkapelle met
een rechtstreekse busverbinding naar Gouda CS en kunt u aangeven wat de
totale reistijd naar Gouda CS wordt met de nieuwe dienstregeling?
 
5. is bij het omzetten van de dienstregeling ook rekening gehouden met
de bewoners van de Eersteling en de Zesling die o.a. werkzaam zijn in Gouda
en wat betekent deze nieuwe dienstregeling voor hun precies?
 
6. Momenteel is de buslijn 177 ook een rechtstreekse verbinding naar het centrum van Zoetermeer. De 383 rijd ook naar Zoetermeer, maar komt niet bij het centrum, waardoor ook deze rechtstreekse verbinding verdwijnt. Is er bij het college bekend of de 383 een andere route zal gaan rijden, waardoor centrum west bereikbaar blijft voor inwoners van Zevenhuizen en Moerkapelle?

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.