Nieuws van politieke partijen in Zutphen over D66 inzichtelijk

5 documenten

Inbreng VVD forumvergadering 21 april

VVD VVD GroenLinks D66 Zutphen 24-04-2020 04:07

https://zutphen.vvd.nl/nieuws/39169/inbreng-vvd-forumvergadering-21-april

Op dinsdag 21 april de eerste digitale forumvergaderingen. De VVD bracht in bij het forum over de Sportvisie en het forum over de verkoop van vastgoed. Forumlid René Hissink sprak over waarom de VVD Zutphen voor de Sportvisie is en stelde vragen over de toekomst van oude gymzalen en de geplande business case. Fractievoorzitter Antje van Dijk vertelde waarom de VVD Zutphen de moties van D66 en GroenLinks niet zal steunen en wat de visie is van de VVD verkoop van gemeentelijk vastgoed.

Zet cookies aan om de video te tonen.

Inbreng René Hissink en Antje van Dijk bij de forumvergadering van 21 april

VVD VVD GroenLinks D66 Zutphen 24-04-2020 04:07

https://zutphen.vvd.nl/nieuws/39169/inbreng-rene-hissink-en-antje-van-dijk-bij-de-forumvergadering-van-21-april

Op dinsdag 21 april de eerste digitale forumvergaderingen. De VVD bracht in bij het forum over de Sportvisie en het forum over de verkoop van vastgoed. Forumlid René Hissink sprak over waarom de VVD Zutphen voor de Sportvisie is en stelde vragen over de toekomst van oude gymzalen en de geplande business case. Fractievoorzitter Antje van Dijk vertelde waarom de VVD Zutphen de moties van D66 en GroenLinks niet zal steunen en wat de visie is van de VVD verkoop van gemeentelijk vastgoed.

Zet cookies aan om de video te tonen.

Onderzoek Follow the Money toont gegraai van zorgbedrijven aan

SP SP D66 CDA Zutphen 26-06-2019 21:32

De Zutphense gemeenteraad van 8 april roept SP-wethouder Mathijs ten Broeke op het matje tijdens het vragenkwartiertje. De reden? Zijn uitspraken over aanbestedingen in de thuiszorg in de Stentor van de week ervoor. CDA, D66 en BewustZW riepen de wethouder op om zijn woorden te nuanceren, het zou de zorgbedrijven in een kwaad daglicht stellen en onnodig hard zijn. "Een realistischere toon zou iets beter zijn" zei het CDA.

Als reactie daarop zei de wethouder dat wat hij zei “geen woord te veel was. Dit is inderdaad wat er aan de hand is." Hij beëindigde zijn betoog met het aantonen dat zij als college weinig inzicht hebben in de uitgaven van zorgbedrijven en waar het gemeenschapsgeld naartoe gaat. "Dit is een kwestie tussen werkgever en werknemer, daar hebben wij niet direct inzicht in”.

Een paar maanden later, op 26 juni 2019, publiceert journalistieke waakhond Follow the Money een onderzoek naar de winsten bij zorgbedrijven. En wat blijkt: door het hele land strijken zorgbedrijven meer op dan wat ze uitgeven aan zorgverlening en organisatie. In sommige gevallen blijkt de winst tot 20% te zijn gestegen. Gemeenschapsgeld wat eindigt in de zakken van zorgcowboys, zoals het onderzoeksteam het zelf noemt.

SP fractievoorzitter Nils Müller: “Het onderzoek van Follow the Money toont voor de zoveelste keer aan dat het marktstelsel failliet is. Het is hoog tijd om een definitief einde te gaan maken aan de marktwerking in de huishoudelijke zorg. Tot het zo ver is, moet de gemeente de zorgbedrijven streng controleren. En als daar aanleiding toe is, moet de gemeente zorgbedrijven direct onder verscherpt toezicht plaatsen."

Eén of toch meerdere toegangen sociale wijkteams & hybride teams?

D66 D66 SGP Zutphen 07-12-2018 08:44

Het Plein en het Centrum Jeugd en Gezin wordt per 1 januari a.s. opgeheven en gaat onder de gemeente vallen. Daarnaast gaat er bezuinigd worden in het sociaal domein omdat er de afgelopen jaren forse tekorten zijn ontstaan. Hierdoor verandert er veel voor onze inwoners.

De raad heeft zich eind vorig jaar middels een amendement uitgesproken voor versterking van de sociale wijkteams. Inwoners die hulp en ondersteuning nodig hebben moeten dat dicht bij huis kunnen vinden. Eenvoudig en eenduidig zodat preventief werken en vroeg signalering mogelijk is.

Onlangs hebben we kennis kunnen nemen van het nieuwe ontwerp voor de toegang. In het voorstel is te lezen dat de sociale wijkteams niet zelf worden versterkt. Er worden 3 nieuwe gemeentelijke hybride teams opgericht die ook gebiedsgericht gaan werken. De 5 sociale wijkteams gaan intensief samenwerken met deze 3 hybride teams o.a. bij complexe casussen, indicaties en combinaties met maatwerk. Hiermee wordt er een constructie boven de bestaande wijkteams gezet. Zowel de hybride teams als de sociale wijkteams zullen informatie en advies, zelfhulp en ondersteuning bieden aan de inwoners. Hiermee wordt er in onze ogen overlap gecreëerd en een grijsgebied en is het nog helder voor de inwoners en samenwerkingspartners bij wie ze moeten zijn?

Wij verwachten dat deze dubbeling een dure oplossing voor een praktisch probleem is. Deze creatie van het college vinden wij haaks staan op het proces dat ingezet wordt om ruim 1,2 miljoen te bezuinigingen door middel van 7 thematafels. Hierbij wil men namelijk bezuinigen door de dubbelingen eruit te halen en intensieve samenwerking per thema van alle betrokken organisaties af te dwingen. Dit wordt gedaan middels een proces van directe betrokkenheid en advisering van de maatschappelijke organisaties. Ja, u leest het goed, de organisaties mogen zelf gaan snijden in eigen vlees. De omvangrijke operatie om te komen tot een nieuwe gezamenlijke toegang Sociaal Domein is alleen door de gemeente zelf bedacht. Opmerkelijk, om als betrokken maatschappelijke organisatie wel inspraak te krijgen als er gesneden moet gaan worden in eigen vlees en er geen enkele samenwerking gezocht wordt door het college bij het opzetten van de nieuwe gezamenlijke toegang.

Partners als Mee, Perspectief, GGD, Wijkverpleging, huisartsen etc. hadden ons inziens moeten worden betrokken om de nieuwe toegang met de hoge ambities tot een succes te maken. Een breed samenwerkingsoffensief van alle uitvoeringspartners is noodzakelijk om de gewenste resultaten en maatschappelijke effecten te kunnen behalen. Overigens niet alleen als kritische succesfactor. We zijn als gemeente gewoon verplicht om advies te vragen en inspraak te bieden. In het kader van het wettelijke vastgelegde adviesrecht in het Sociaal Domein is het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap en het amendement van Vera Bergkamp (D66) en Van Der Staaij (SGP) op dit VN verdrag van belang. Hierin is vastgelegd dat het uitdrukkelijk de bedoeling is dat organisaties en vertegenwoordigende belangengroepen bij het opstellen van beleid “betrokken” worden. Dat gaat nog verder dan het bieden van algemene inspraak. Beide is dus niet gebeurd!

Tenslotte betreuren wij het dat niet de onafhankelijke sociale wijkteams zelf versterkt zijn. Immers het beleid zal zich in de toekomst nog sterker gaan richten op het versterken van eigen kracht. De hulp en ondersteuning die hierbij nodig is moet niet door de gemeentelijke hybride teams gegeven gaan worden. In de visie van D66 heeft de gemeente primair de taak om belangenverstrengeling te voorkomen en zich te richten op het voeren van regie, indiceren, coördineren en faciliteren. Kortom te zorgen voor de wetmatigheid en rechtmatigheid en daarbij een intensieve samenwerkingsstructuur lokaal en regionaal vorm te geven. Dus niet alles zelf willen doen. Dat zou een forse cultuuromslag inhouden maar helaas heeft onze “motie cultuuromslag sociaal domein” (zie bijlage) alleen de steun van de oppositiepartijen gekregen.

Motie cultuuromslag sociaal domein

GEZOCHT: 3 nieuwe bestuursleden voor het afdelingsbestuur van D66 Zutphen-Warnsveld

D66 D66 Zutphen 15-09-2018 20:30

Voor het bestuur van de afdeling zijn wij op zoek naar 3 enthousiaste leden die hun bijdrage voor D66 willen leveren in de vorm van Bestuurslid. Je vergadert eens in de 6 weken, je vertegenwoordigt de afdeling en ondersteunt de fractie bij het uitvoeren van haar taken.

Wie zoeken wij?

Je bent van de grote lijnen, je houdt van structuur, en functioneert graag op de achtergrond. Daarbij heb je de nodige ervaring op het gebied van strategische communicatie. Verder vinden we het belangrijk dat je:

beschikt over voldoende tijd voor het bestuurslidmaatschap netwerkgericht bent, zowel binnen als buiten D66 communicatief sterk; enthousiasmerend bent organisatietalent hebt; samenwerkingsgericht bent politiek gevoel en inschattingsvermogen hebt

Algemene competenties voor bestuurslid gebaseerd op ‘Bouwstenen voor D66 profielen’

Visie: Vermogen zaken in een breder kader te zetten en uit te dragen; conceptueel en beleidsmatig denken met daarbij de lange termijn voor ogen. Politieke sensitiviteit: Doorzien van maatschappelijke en politieke processen, zien van politieke kansen en risico’s en beschikken over verbindend vermogen. Besluitvaardigheid: Beslissingen nemen door middel van het ondernemen van acties, of zich vastleggen door het uitspreken van meningen. Netwerkgerichtheid: Het vermogen te werken in teamverband en, zowel binnen als buiten dit team, relaties op te bouwen, te onderhouden en te benutten die nu of in de toekomst van belang kunnen zijn om werkgerelateerde doelen te realiseren. Verbinden: Richting en binding geven aan een groep of gemeenschap. Doeltreffende samenwerkingsverbanden tot stand brengen en handhaven, fungeren als (ver)bindende schakel en bruggenbouwer. Resultaatgerichtheid: Met inzet, energie en vasthoudendheid acties ondernemen, gericht op het behalen van doelstellingen en concrete resultaten.

Mocht je denken: “dit wil ik!”, dan kun je contact opnemen met het bestuur via bestuur@d66zutphen-warnsveld.nl voor extra informatie of een gesprek.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.