Nieuws van CDA in Amersfoort over D66 inzichtelijk

9 documenten

Amendement "Ook een podium voor het middensegment!"Aangenomen!

CDA CDA D66 PvdA Amersfoort 18-02-2020 05:48

Amersfoort, 18 februari 2020 Raadsvoorstel: Stedenbouwkundig plan en startnotitie bestemmingsplan Podium (1200700) De raad van de gemeente Amersfoort overwegende dat: a. Amersfoort een forse bouwopdracht kent van ten minste duizend nieuwe woningen per jaar teneinde het woningentekort op te vangen; b. Dat uit onderzoek van bureau Companen en Stec groep is gebleken dat Amersfoort een marktontwrichtend groot tekort heeft aan woningen in het middensegment (tussen de 730 en 1100 euro). c. Het Deltaplan Wonen door de gemeenteraad is vastgesteld op 28 mei 2019 om de woningbouwopgave in Amersfoort aan te pakken; d. Dit Deltaplan Wonen nieuwbouwprojecten verplicht om voor middeninkomens minimaal 20% woningen in het middensegment te realiseren; e. Het stedenbouwkundig plan Podium een aanzienlijke bijdrage kan leveren aan het oplossen van de woningnood in Amersfoort; f. Dat binnen het stedenbouwkundig plan Podium 35% (=140) sociale huurwoningen is gegarandeerd;g. Dat binnen het stedenbouwkundig plan Podium 20% (=80) woningen in het middensegment niet wordt gegarandeerd maar slechts wordt omschreven als ambitie. besluit: de tekst van deelbeslispunt 1 van beslispunt 1 van het ontwerpraadsbesluit: “ca. 400 woningen in een mix van gestapelde en grondgebonden bouw, waarvan 35% sociale huurwoningen en de ambitie om 20% van de woningen in het middensegment te realiseren.” te vervangen door: “ca. 400 woningen, in een mix van gestapelde en grondgebonden bouw, waarvan minimaal 35% sociale huurwoningen en minimaal 20% woningen in het middensegment, te realiseren.” De tekst van het Stedenbouwkundig plan en de startnotitie bestemmingsplan hierop aan te passen.Hans-Dieter de Smit (CDA) Jeroen Bulthuis (GL) Dirk-Joost van Hamersveld (D66) Rob Smulders (PvdA) Tahsin Bülbül (denk) Hans van Wegen en Ralph Langdam (BPA)

In het AD: "Stop geld in zorg en wonen!"

CDA CDA GroenLinks VVD D66 ChristenUnie Amersfoort 05-11-2019 06:34

CDA Amersfoort: ‘Stop geld in zorg en wonen’ Het Amersfoortse stadsbestuur geeft veel te veel geld uit aan duurzaamheid. Aan het oplossen van de megatekorten op de woningmarkt en in de zorg, wordt hierdoor veel te weinig aandacht besteed. Bron: AD.nl / Artwin Kreekel05-11-19, 06:28Foto: ANP Dat vindt het CDA, met 6 van de 39 zetels de grootste oppositiepartij in de Amersfoortse gemeenteraad. Om de koers van het gemeentebestuur te veranderen, komt ze vanavond tijdens de behandeling van de begroting met een vergaand voorstel: voordat de wethouders ook maar een cent uitgeven, moet de gemeenteraad eerst een ranglijst maken met wat als eerste geld krijgt, en wat daarna. Geld dat je uitgeeft aan een warmtenet, kan niet naar extra woningen of de zorg Micheline Paffen, CDA ,,Duurzaamheid is ongelofelijk belangrijk, maar in een tijd dat de tekorten fors zijn kun je niet alles tegelijk”, aldus CDA-leider Micheline Paffen. ,,En zekerop het gebied van duurzaamheidzie je dat Amersfoort voor de troepen uit wil lopen.” Als voorbeeld noemt Paffen het plan om als Amersfoort al in 2030 CO2-neutraal te zijn, waar de landelijke overheid haar pijlen richt op 2050. ,,Zo’n groot plan kost heel veel geld, omdat je als stad zaken zelf moet uitzoeken waar je anders kan afwachten wat anderen doen.” Pittig debat Het CDA-voorstel is een voortvloeisel van een pittig debat, dat vorige week in de gemeenteraad gevoerd werd. De coalitiepartijen D66, VVD, GroenLinks en ChristenUnie verdedigden de (duurzaamheids)plannen van hun wethouders toen te vuur en te zwaard. Volgens hen is de wereld nooit beter geworden van mensen die afwachten wat anderen doen, en moet er écht wat gebeuren. Maar de oppositiepartijen (naast het CDA vooral Amersfoort2014 en de SP) vonden dat de aandacht hiermee uitgaat naar het verkeerde. ,,Geld dat je uitgeeft aanbijvoorbeeld de aanleg van een warmtenet, kun je niet uitgeven aan het bouwen van extra woningen of investeren in de zorg, waar heel grote tekorten in zijn”, aldus Paffen. Of ze met haar voorstel een meerderheid haalt, valt door de opstelling van de coalitiepartijen (die een meerderheid in de gemeenteraad hebben) nog te bezien.

Aanpassing financiering opvang Amergaard

CDA CDA D66 PvdA Amersfoort 19-06-2019 00:11

Raadsvoorstel: Dekking kosten verlenging nachtopvanglocatie Amergaard (1122824)De raad van de gemeente Amersfoortoverwegende dat:a. Er een landelijke trent is dat sprake is van groeiende vraag naar maatschappelijke opvang ingemeenten;b. Het College voorstelt de tijdelijke nachtopvang op Amergaard, locatie Zon & Schild inAmersfoort, op basis van de inzichten uit het plan van aanpak dag- en nachtopvang en hetmeeste recente advies van Kwintes, te verlengen tot eind 2021. De totale kosten voor deverlenging van deze dag- en nachtopvang geschat worden op € 1.050.000 per jaar;c. Het college aangegeven heeft alles in het werk te stellen om sluiting van Amergaard zo mogelijkeerder te realiseren. Het college daartoe Kwintes een opdracht heeft verstrekt om samen metandere partijen maatregelen uit te voeren die het mogelijk maakt Amergaard te sluiten (Planvan aanpak dag- en nachtopvang). Het college daarnaast samen met partijen het programmaWonen en zorg en Deltaplan wonen uitvoert dat o.a. meer woningen voor deze doelgroep moetopleveren.d. De gemeenteraad van Amersfoort de behoefte heeft om rondom de dag- en nachtopvang inAmersfoort het beleid van de afgelopen jaren te evaluaren en met de professionals en partnersop korte termijn en in De Ronde aanvullende mogelijkheden wil inventariseren, om eenduurzame opvang voor de verschillende doelgroepen inclusief in- en uitstroombeleid voor dekomende jaren (inclusief jaarlijkse evaluatie) te realiseren;e. Uit het door het college te ontwikkelen en door de raad vast te stellen beleid mogelijkalternatieve oplossingen of locaties kunnen komen die af kunnen wijken van dit voorliggenderaadsvoorstel en bekostigd dienen te worden;f. Het daarom niet wenselijk is nu al een bedrag voor de gehele periode tot eind 2021 beschikbaarte stellen, maar een nieuw financieringsvoorstel van het college af te wachten, dat gebaseerd isop nog te ontwikkelen beleid op het gebied van dag- en nachtopvang voor verschillendedoelgroepen in Amersfoort. En bij het bepalen van dit beleid rekening te houden met dewisselende behoefte van dag- en nachtopvang.besluit:1. in het raadsbesluit ‘Dekking kosten verlenging nachtopvanglocatie Amergaard’ het beslispunt“in te stemmen met het dekken van de kosten verlenging van opvanglocatie Amergaard in 2019tot en met eind 2021 uit de Reserve Maatschappelijke opvang”te vervangen door:Programma: 2.1 Sociaal Domein 2019-068A“1. € 902.000,00 beschikbaar te stellen voor verlenging van de opvang in de opvanglocatieAmergaard tot en met 2020 en dit te dekken uit de Reserve Maatschappelijke opvang.2. In de eerste helft van 2020, voor de behandeling van de kadernota, aan de raad voor teleggen of verlenging van Amergaard in 2021 noodzakelijk is.”Micheline Paffen CDA Irma Dijkstra D66 Harun Keskin PvdA Jelle Hengeveld VVDMarijke Jongerman SP

Motie: "Het algemeen belang (13.000 huizen) verdient een stevig fundament!" aangenomen!

CDA CDA D66 PvdA GroenLinks VVD ChristenUnie Amersfoort 04-12-2018 08:31

Ons raadslid Alex Engbers diende namens het CDA deze motie in; Amersfoort, 4 december 2018 De raad van de gemeente Amersfoort overwegende dat: a. Het college RIB 2018-097 Voortgangsrapportage (sociale) woningbouw 2018 naar de raad heeft gestuurd. b. Amersfoort in de komende twaalf jaar tot 2030 13.000 huizen wil bouwen. c. Amersfoort in de afgelopen periode jaarlijks tussen de 500 en 800 nieuwe woningen heeft weten te realiseren; dat is ruim minder dan de ruim duizend gemiddeld die we in de komende twaalf jaar moeten halen. d. De marges in mogelijk te bouwen huizen op De Hoef, Vathorst en Kop van Isselt volgens het college tot wel 50 procent bedragen. e. Op door het college niet nader genoemde inbreidingsplaatsen 1600 woningen zijn voorzien; dat is meer dan gedacht op de gehele Kop van Isselt. f. Bij inspraak en participatie van omwonenden, die wij onmisbaar achten, een maximaal bouwvolume doorgaans niet een eerste prioriteit is. g. Het college ruim 72 procent van alle bouwplannen als ‘zacht’ omschrijft en slechts 27 procent als ‘hard en onherroepelijk’. h. De punten c tot en met g de veronderstelling rechtvaardigen dat de bouw van 13.000 nieuwe woningen zonder extra maatregelen vrijwel onmogelijk is. verzoekt het college 1. Om het algemeen belang van Amersfoort - zijnde de gewenste realisatie van 13.000 nieuwe woningen tot aan 2030 - in de eerstvolgende twaalf jaar in ieder bouwproject als uitgangspunt te laten opnemen. Alex Engbers CDA Het AD.nl/ Regionieuws publiceerde dit artikel hierover: Ondergrens aantal woningen bij toekomstige bouwprojecten in Amersfoort De woningnood in Amersfoort is zo groot, dat de gemeente voortaan bij nieuwbouwprojecten een minimum aantal te bouwen huizen gaat opleggen. Dat is de strekking van een voorstel van het CDA, die zojuist met een meerderheid van stemmen in de gemeenteraad is aangenomen. Artwin Kreekel04-12-18, 23:26 Volgens Alex Engbers, raadslid namens de grootste oppositiepartij en bedenker van het nieuwe minimum, wordt op dit moment bij inspraaktrajecten over bouwprojecten onvoldoende gelet op het algemeen belang. ,,Volkómen terecht”, aldus Engbers. ,,Het is niet meer dan logisch dat toekomstige buren vooral kijken naar de impact die een project op hen heeft, en dus liever hebben dat er niet al te veel huizen worden gebouwd. En dat ontwikkelaars daarnaar luisteren, is alleen maar goed.” Het lastige is alleen, zo meent Engbers, dat hierdoor geen van de betrokkenen naar het ‘grote plaatje’ kijkt. ,,Amersfoort wil tot 2030 13.000 huizen bouwen. Die heeft de stad heel hard nodig. Het gemeentebestuur meldde onlangs nog dat 72 procent van de nu voorliggende bouwplannen zacht is, en slechts 27 procent onherroepelijk. Als we de grond die we hebben niet optimaal gebruiken, dan wordt het wel érg lastig om het doel te bereiken.” Als we de grond die we hebben niet optimaal gebruiken, dan wordt het wel érg lastig om het doel te bereiken Alex Engbers, CDA-raadslid Amersfoort zou daarom bij ieder project een ondergrens moeten benoemen: een minimaal aantal te bouwen woningen. Hoe die dan op het kavel worden geplaatst, kan nog wel door buurtbewoners en ontwikkelaars samen worden besloten. ,,Op welke manier zo’n ondergrens moet worden berekend, is wat mij betreft een zaak van het gemeentebestuur. Dat is namelijk helemaal afhankelijk van hoeveel huizen er nodig zijn. Mocht bijvoorbeeld worden besloten meer te bouwen op de Kop van Isselt, dan blijven er minder woningen over om te verdelen over de rest van de stad.” Manege Directe aanleiding voor het voorstel van Engbers is een vergadering vorige week, over de bebouwing van het oude manegeterrein aan de Leusderweg. Een zogenoemde samenwerkingstafel van omwonenden, actiegroeperingen en projectontwikkelaar kwam overeen 47 woningen te bouwen. Zeker 30 minder dan het maximaal aantal woningen dat er op het terrein te realiseren is. ,,Begrijpelijk dat dat zo is gegaan: er waren geen kaders. In de toekomst, zou dat wat ons betreft dus anders moeten.” Het voorstel van Engbers kon op steun rekenen van D66, GroenLinks, Amersfoort2014, SP en Denk. Woordvoerders van deze partijen stelden dat de bouwopgave zo groot is, dat het doel de middelen moet heiligen. VVD, ChristenUnie, BPA en PvdA zagen niets in het plan. Volgens deze fracties is het voorstel een ‘tandeloze tijger’, omdat het geen concrete eisen stelt. Politici van links tot rechts zijn het echter wel eens over de grote van de problemen op de woningmarkt. In de sociale sector ligt Amersfoort bijvoorbeeld flink achter op schema.In 2016 werd door het toenmalige gemeentebestuur gesteld dat er in 2021 2000 extra huizen woonklaar moesten zijn. Daar zijn er op dit moment pas 700 van gereed, en 300 van in aanbouw. Het is inmiddels ‘allerminst zeker’ of de opgave wordt gehaald, aldus Tigelaar twee weken geleden in deze krant. Ook op de vrijesectorhuurmarkt zijn de tekorten flink. Amersfoort staat dit jaar voor het eerst in de top-5 van duurste huursteden van Nederland, met een gemiddeld maandbedrag boven de 1000 euro. Een koophuis kost tot slot gemiddeld bijna 350.000 euro.

Motie: "Het algemeen belang (13.000 huizen) verdient een stevig fundament!" aangenomen!

CDA CDA D66 PvdA GroenLinks VVD ChristenUnie Amersfoort 04-12-2018 08:31

Ons raadslid Alex Engbers diende namens het CDA deze motie in; Amersfoort, 4 december 2018 De raad van de gemeente Amersfoort overwegende dat: a. Het college RIB 2018-097 Voortgangsrapportage (sociale) woningbouw 2018 naar de raad heeft gestuurd. b. Amersfoort in de komende twaalf jaar tot 2030 13.000 huizen wil bouwen. c. Amersfoort in de afgelopen periode jaarlijks tussen de 500 en 800 nieuwe woningen heeft weten te realiseren; dat is ruim minder dan de ruim duizend gemiddeld die we in de komende twaalf jaar moeten halen. d. De marges in mogelijk te bouwen huizen op De Hoef, Vathorst en Kop van Isselt volgens het college tot wel 50 procent bedragen. e. Op door het college niet nader genoemde inbreidingsplaatsen 1600 woningen zijn voorzien; dat is meer dan gedacht op de gehele Kop van Isselt. f. Bij inspraak en participatie van omwonenden, die wij onmisbaar achten, een maximaal bouwvolume doorgaans niet een eerste prioriteit is. g. Het college ruim 72 procent van alle bouwplannen als ‘zacht’ omschrijft en slechts 27 procent als ‘hard en onherroepelijk’. h. De punten c tot en met g de veronderstelling rechtvaardigen dat de bouw van 13.000 nieuwe woningen zonder extra maatregelen vrijwel onmogelijk is. verzoekt het college 1. Om het algemeen belang van Amersfoort - zijnde de gewenste realisatie van 13.000 nieuwe woningen tot aan 2030 - in de eerstvolgende twaalf jaar in ieder bouwproject als uitgangspunt te laten opnemen. Alex Engbers CDA Het AD.nl/ Regionieuws publiceerde dit artikel hierover: Ondergrens aantal woningen bij toekomstige bouwprojecten in Amersfoort De woningnood in Amersfoort is zo groot, dat de gemeente voortaan bij nieuwbouwprojecten een minimum aantal te bouwen huizen gaat opleggen. Dat is de strekking van een voorstel van het CDA, die zojuist met een meerderheid van stemmen in de gemeenteraad is aangenomen. Artwin Kreekel04-12-18, 23:26 Volgens Alex Engbers, raadslid namens de grootste oppositiepartij en bedenker van het nieuwe minimum, wordt op dit moment bij inspraaktrajecten over bouwprojecten onvoldoende gelet op het algemeen belang. ,,Volkómen terecht”, aldus Engbers. ,,Het is niet meer dan logisch dat toekomstige buren vooral kijken naar de impact die een project op hen heeft, en dus liever hebben dat er niet al te veel huizen worden gebouwd. En dat ontwikkelaars daarnaar luisteren, is alleen maar goed.” Het lastige is alleen, zo meent Engbers, dat hierdoor geen van de betrokkenen naar het ‘grote plaatje’ kijkt. ,,Amersfoort wil tot 2030 13.000 huizen bouwen. Die heeft de stad heel hard nodig. Het gemeentebestuur meldde onlangs nog dat 72 procent van de nu voorliggende bouwplannen zacht is, en slechts 27 procent onherroepelijk. Als we de grond die we hebben niet optimaal gebruiken, dan wordt het wel érg lastig om het doel te bereiken.” Als we de grond die we hebben niet optimaal gebruiken, dan wordt het wel érg lastig om het doel te bereiken Alex Engbers, CDA-raadslid Amersfoort zou daarom bij ieder project een ondergrens moeten benoemen: een minimaal aantal te bouwen woningen. Hoe die dan op het kavel worden geplaatst, kan nog wel door buurtbewoners en ontwikkelaars samen worden besloten. ,,Op welke manier zo’n ondergrens moet worden berekend, is wat mij betreft een zaak van het gemeentebestuur. Dat is namelijk helemaal afhankelijk van hoeveel huizen er nodig zijn. Mocht bijvoorbeeld worden besloten meer te bouwen op de Kop van Isselt, dan blijven er minder woningen over om te verdelen over de rest van de stad.” Manege Directe aanleiding voor het voorstel van Engbers is een vergadering vorige week, over de bebouwing van het oude manegeterrein aan de Leusderweg. Een zogenoemde samenwerkingstafel van omwonenden, actiegroeperingen en projectontwikkelaar kwam overeen 47 woningen te bouwen. Zeker 30 minder dan het maximaal aantal woningen dat er op het terrein te realiseren is. ,,Begrijpelijk dat dat zo is gegaan: er waren geen kaders. In de toekomst, zou dat wat ons betreft dus anders moeten.” Het voorstel van Engbers kon op steun rekenen van D66, GroenLinks, Amersfoort2014, SP en Denk. Woordvoerders van deze partijen stelden dat de bouwopgave zo groot is, dat het doel de middelen moet heiligen. VVD, ChristenUnie, BPA en PvdA zagen niets in het plan. Volgens deze fracties is het voorstel een ‘tandeloze tijger’, omdat het geen concrete eisen stelt. Politici van links tot rechts zijn het echter wel eens over de grote van de problemen op de woningmarkt. In de sociale sector ligt Amersfoort bijvoorbeeld flink achter op schema.In 2016 werd door het toenmalige gemeentebestuur gesteld dat er in 2021 2000 extra huizen woonklaar moesten zijn. Daar zijn er op dit moment pas 700 van gereed, en 300 van in aanbouw. Het is inmiddels ‘allerminst zeker’ of de opgave wordt gehaald, aldus Tigelaar twee weken geleden in deze krant. Ook op de vrijesectorhuurmarkt zijn de tekorten flink. Amersfoort staat dit jaar voor het eerst in de top-5 van duurste huursteden van Nederland, met een gemiddeld maandbedrag boven de 1000 euro. Een koophuis kost tot slot gemiddeld bijna 350.000 euro.

Motie "Zienswijze GGD" aangenomen!

CDA CDA D66 Amersfoort 21-11-2018 07:50

Ons raadslid Ben van Koningsveld is mede indiener van deze motie, welke door de Raad van Amersfoort is aangenomen. Programma 2.1 Sociaal domein 2018-132A Amendement: Zienswijze GGD Amersfoort, 20 november 2018 Raadsvoorstel nr.: GGD regio Utrecht: Zienswijze concept begrotingswijziging 2019-1 De raad van de gemeente Amersfoort constaterende dat: a. De GGD regio Utrecht (GGDrU) de laatste 5 jaar 9 keer tussentijdse begrotingswijzigingen heeft gehad. b. De GGDrU de laatste 8 jaren structureel onvoorziene uitgaven heeft. c. De GGDrU bij een begrotingswijziging naast de extra niet-geprognotiseerde uitgaven ook de begrotingswijzing gebruikt om ‘kleine’ wijzigingen in de uitgaven ‘recht te trekken’. d. In de huidige begrotingswijziging volume mutaties maatwerktaken à € 218.825, niet verwijzend naar andere onvoorziene wijzigingen, in onze optiek niet thuishoren in een tussentijdse begrotingswijziging. Evenals dat mutaties bedrijfsvoering impact hebben op de begrote mutaties in de reserve. e. De controlerende taak van de raden op deze wijze verminderd wordt. Het is moeilijk een beeld te krijgen van de stapeling en omvang van de totale mutaties op jaarniveau. besluit: Het beslispunt van het raadsbesluit te vervangen door: 1. De volgende zienswijze in te dienen: De GGD te verzoeken a. tussentijdse begrotingswijzigingen alleen te gebruiken voor wijzigingen in grote en duidelijk onvoorziene zaken b. te onderzoeken of het mogelijk is op basis van historische gegevens (er zijn altijd onvoorziene zaken) te werken met een kleine ‘buffer onvoorziene zaken’ om te streven naar geen tussentijdse begrotingswijzigingen en de raad hierover te informeren. Ben van Koningsveld - Bram Leeuwenkamp- Jelle Hengeveld - Marijke Jongerman - Irma Dijkstra CDA GroenLinks VVD SP D66

"Gebrekkige brandveiligheid stadhuis Amersfoort onacceptabel!"

CDA CDA D66 Amersfoort 18-10-2018 06:07

CDA: gebrekkige brandveiligheid stadhuis Amersfoort onacceptabel, deschriftelijke vragen aan het college lees je onder dit artikel Het is volstrekt onacceptabel dat het stadhuis van Amersfoort eigenlijk al jaren niet meer aan de brandveiligheidseisen voldoet. Dat vindt het CDA. Geschreven door Artwin KreekelAD.nl17-10-18, De grootste oppositiepartij uit de Amersfoortse gemeenteraad verkondigt haar mening in een serie schriftelijke vragen aan het gemeentebestuur in niet mis te verstane bewoordingen. Volgens raadsleden Arie den Ouden en Hans-Dieter de Smit is de geloofwaardigheid van de gemeente als handhaver van (brand)veiligheid volledig verdwenen, doordat ze al jaren niets heeft gedaan aan haar eigen panden. 600.000 euro Begin deze maandberichtte het ADdat het zo slecht gesteld is met de brandveiligheid van het stadhuis, dat er op stel en sprong 600.000 euro moet worden uitgegeven aan noodmaatregelen. Dat de veiligheid te wensen overlaat, weet de gemeente al sinds 2012, blijkt uit rapporten. Omdat al die tijd een grootscheepse renovatie van het pand boven de markt hing, gedoogde de Veiligheids Regio Utrecht (VRU) de situatie. Maar aangezien de renovatie keer op keer is uitgesteld, en nu mogelijk helemaal van de baan is, is de VRU er klaar mee. Het CDA wil weten wat verantwoordelijk wethouder Willem-Jan Stegeman (D66, Stadhuis) twee weken na dato inmiddels gedaan heeft om de problemen op te lossen. Ze gaat er in haar vragen op zijn minst vanuit dat aanpassingen die geen extra geld kosten, zoals het verwijderen van koffiemachines en printers die vluchtwegen blokkeren, inmiddels gebeurd is. ,,Deze situatie is zeer zorgelijk, zeer onveilig voor bezoekers en medewerkers en moet worden gestopt”, aldus de raadsleden. SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE Ex. artikel 43 Reglement van orde van de raad Nummer: 2018 - 092 Datum: 15-10-2018 Aan de voorzitter van de raad. Steller: Arie den Ouden Hans-Dieter de Smit Onderwerp: Inspectierapporten VRU Aanleiding: Begin oktober werd door het AD melding gemaakt van de erbarmelijke situatie rondom de (brand)veiligheid van gemeentelijke panden. Uitgangspunt van deze informatie waren een zestal rapporten van de VRU aangaande panden waar de brandveiligheid zeer te wensen over liet. Ondanks dat de berichtgeving in de AD vermeld dat er een brief van het College aan de Raad gestuurd zou zijn, is deze brief niet terug te vinden en betreft het hier een Collegebesluit. Vraag 1: Kunt u op zeer korte termijn (en dus voor de standaard reactietermijn) aangeven wat de status is van de actiepunten zoals vermeld in de inspectierapporten ? Graag aangeven welke stappen gezet gaan worden en welk uitvoeringstermijn er gesteld wordt. Vraag 2: Deelt u de mening dat deze situatie, vanaf 2012 bestaand, zeer zorgelijk en zeer onveilig is voor zowel bezoekers, medewerkers als omgeving ? Dit laatste in ogenschouw nemend dat er mogelijk asbest vrijkomt wanneer er zich een zeer ernstig calamiteit voordoet ? Vraag 3: Deelt u onze mening dat de termijnoverschrijding onacceptabel is ? De situatie is vanaf 2012, de rapporten dateren van december 2017. Uw Collegebesluit pas van afgelopen week.... Welke sanctie zou u normaliter een overtreder opleggen? Vraag 4: In de rapporten wordt u opgedragen binnen 8 maanden een geldig inspectiecertificaat verkregen te hebben ten aanzien van een aantal brandmeldinstallaties. Heeft u hieraan gehoor gegeven ? Vraag 5: Mogen wij veronderstellen dat de aanpassingen die geen extra kosten met zich meebrengen, zoals het obstakelvrij maken van vluchtroutes, inmiddels uitgevoerd zijn? Zo ja, wanneer is dit gedaan ? Zo nee, waarom niet ? Vraag 6: Deelt u de mening dat wanneer brandmeldinstallaties niet gecertificeerd zijn, vluchtroutes en noodverlichting ondeugdelijk zijn, dat betreders van de panden (medewerkers, dan wel bezoekers) zich zeer onveilig voelen, en u daarin een onaanvaardbaar risico neemt ? Vraag 7: Heeft u stilgestaan bij de gevolgen die kunnen plaats vinden wanneer er in de fractie ruimtes brand uit zou breken ? Denk daarbij aan het ontbreken van vluchtroutes, die ook niet verlicht zijn, in relatie tot het tijdstip van de meeste fractievergaderingen ? Vraag 8: Bent u het met ons eens dat de geloofwaardigheid van u, als handhaver van (brand) veiligheid, verdwenen is wanneer u anderen tot de verantwoording dient te roepen als daar de maatregelen ondermaats zijn? Hoe gaat u dit herstellen op korte termijn ? Vraag 9: U stelt in uw Raadsinformatiebrief (2018-031, 5744851) dat het gebouw (stadhuis) veilig is voor de huidige gebruikers. Ondanks dat deze brief het onderwerp asbest hanteerde, is dit een stellige uitspraak. Deelt u de mening dat deze uitspraak volledig ongegrond is? Met name wanneer er een brand uitbreekt en er dus asbest vrij kan komen ? Vraag 10: Bent u het met ons eens dat een Collegebesluit omtrent de kosten van de aanpassingen (dekking uit de reserve Stadhuis) gedeeld moet worden met de Raad, gezien het feit dat deze reserves onderdeel uitmaken van het budget “Renovatie Stadhuis” en de daarmee mogelijke overschrijding van het budget? Vraag 11: U heeft in uw Collegebesluit het Stadhuiscomplex benoemd. Is het juist te veronderstellen dat u hiermee alle de gemeente toebehorende panden bedoeld die ook door de VRU gerapporteerd zijn? Indien niet, wat is de reden dat u deze panden buiten beschouwing laat? Ondertekening Arie den Ouden Hans-Dieter de Smit CDA Amersfoort

Poppodium Fluor kan niet onder curatele...+ verslag de Ronde

CDA CDA D66 Amersfoort 08-09-2018 05:59

Fluor 'kan niet' onder curatele Culturele, subsidietrekkende instellingen die in de problemen komen, worden door de gemeente Amersfoort niet onder curatele geplaatst. Een meerderheid van de gemeenteraad ziet dat graag, maar het is volgens wethouder Fatma Koser Kaya (Cultuur, D66) niet mogelijk. (Bron: AD.nl - Artwin Kreekel Volgens de wethouder is het instellen van een budgetcoach, waar de gemeenteraad om vraagt, juridisch riskant omdat de gemeente daarmee ook verantwoordelijk wordt voor alles wat de instelling vanaf dat moment onderneemt. Daarnaast is het maar de vraag of het wettelijk überhaupt kan, een zelfstandige stichting onder curatele zetten. De roep om het instellen van een budgetcoach klonk eind 2016 voor het eerst, en hing direct samen met de financiële malaise bij poppodium Fluor. Er was in allerijl 230.000 euro nodig omdat de problemen van de culturele instelling zo groot bleken, dat directe sluiting dreigde. Om vervolgens enkele broodnodige aanpassingen te doen (zoals het plaatsen van nieuwe kassa's en biertaps) en het tekort op de begroting weg te werken, werd verspreid over 2017 nog eens 324.500 euro uitgegeven. Fluor krijgt sinds de opening in 2015 structureel 450.000 euro van de gemeente. Ondanks deze noodleningen houdt de financiële situatie bij het poppodium nog altijd niet over. Uit de jaarrekening over 2017 blijkt dat Fluor onder de streep 55.000 euro overhoudt (tegenover 40.000 euro in 2016), maar volgens wethouder Koser Kaya heeft het podium nog altijd onvoldoende vet op de botten om tegenvallers zelf op te vangen. Huurovereenkomst Vlak voor de zomer stelde ze daarom aan de gemeenteraad voor langer garant te staan voor de aflossing van de banklening van 650.000 euro, en de jaarlijkse huur van dik 126.000 euro. Zo'n garantstelling houdt feitelijk in dat als Fluor deze posten zelf niet kan betalen, de rekening rechtstreeks naar Stadhuisplein 1 gaat. Amersfoort zette in 2015 haar handtekening om dit tot 2025 te doen, als het aan de wethouder ligt wordt die termijn opgerekt naar 2030: hetzelfde jaar waarin de huidige huurovereenkomst afloopt. Mede doordat Fluor geen budget­coach heeft, is het ons onduide­lijk hoe de financiële situatie bij het poppodium precies is. Angeliek Noortman, CDA-raadslid De gemeenteraad had zich in principe afgelopen dinsdag moeten buigen over de garantstelling, maar besloot in meerderheid eerst meer informatie te willen. "Mede doordat Fluor geen budgetcoach heeft, is het ons onduidelijk hoe de financiële situatie bij het poppodium precies is", aldus CDA-raadslid Angeliek Noortman, die om het uitstel vroeg. Daarom spreekt de gemeenteraad eerst komende dinsdag verder over de bank- en huurgarantie, en neemt ze er naar verwachting op dinsdag 18 september een besluit over. VERVOLG na de Ronde dinsdagavond 11 september: Wethouder: het gaat financieel goed met poppodium Fluor Het gaat financieel goed met Fluor. Het poppodium, dat in 2016 nog op omvallen stond en door de gemeente van de afgrond moest worden gered, is ‘enorme stappen aan het maken’. (Bron Artwin Kreekel11-09-18, 22:24) Dat stelde verantwoordelijk wethouder Fatma Koser Kaya (Cultuur, D66) vanavond in een vergadering op het stadhuis, waar besproken werd hoe lang Amersfoort nog moet bijspringen als het weer mis gaat. Als het aan de wethouder ligt wordt de periode waarin de stad garant staat voor de banklening van 650.000 euro en de huur (jaarlijks ruim 125.000 euro) opgerekt van 2025 tot 2030. Hierdoor moet het podium aan het eind van de maand meer geld overhouden. Op dit voorstel had de gemeenteraad vorige week al de hamer moeten laten vallen, maar oppositieleider CDA wilde eerst van de wethouder horen hoe het er nu precies voor staat bij het podium. ,,De prognoses laten zien dat de ontwikkeling bij Fluor in lijn is met de afspraken die we hebben gemaakt”, aldus Koser Kaya. De prognoses laten zien dat de ontwikke­ling bij Fluor in lijn is met de afspraken die we hebben gemaakt Fatma Koser Kaya, wethouder Alle besproken stappen zijn gezet, behalve de aankoop van een nieuwe geluidsinstallatie. ,,Dat kan met de 26.000 euro die vrijkomt door de verlenging van de garantstelling.” Met haar woorden nam Koser Kaya alle wind uit de zeilen van het CDA, dat daarop aangaf ‘dan wel vóór de verlenging te zijn’. Hoogstwaarschijnlijk schaart zij zich hiermee achter álle andere politieke partijen in de gemeenteraad. Komende dinsdag valt het besluit. De zorg van het CDA is niet op niets gestoeld. Eind 2016 was in allerijl 230.000 euro nodig omdat de problemen bij Fluor zo groot bleken, dat directe sluiting dreigde. Om vervolgens enkele broodnodige aanpassingen te doen (zoals het plaatsen van nieuwe kassa's en biertaps) en het tekort op de begroting weg te werken, werd verspreid over 2017 nog eens 324.500 euro uitgegeven. Het poppodium krijgt ieder jaar al structureel 450.000 euro subsidie van de gemeente, onder meer om de huur van te betalen.

Coalitie-onderhandelingen

CDA CDA GroenLinks VVD D66 ChristenUnie Amersfoort 13-04-2018 14:35

Vandaag heeft informateur Backer bekend gemaakt dat de coalitie-onderhandelingen in Amersfoort doorgaan tussen D66, GroenLinks, Christenunie en VVD. Dus zonder CDA). De motivatie hiervoor vindt u in deeindrapportagevan verkenner Joris Backer. Hierin geeft Backer onder andere aan dat coalitie-varianten waar het CDA deel van uitmaakt, niet voorgoed van tafel zijn. Mochten ChristenUnie, D66, GroenLinks en VVD er in de volgende fase niet uitkomen op nu nog niet te voorziene politieke keuzes, dan kan een vierpartijenvariant met het CDA dan wel een vijfpartijenvariant opnieuw in beeld komen. Backer licht zijn advies op dinsdag 17 april toe tijdens een openbare bijeenkomst in de raadzaal. Deze toelichting wordt livegestreamd. Wij willen als CDA onze bestuurlijke verantwoordelijkheid nemen en vinden het jammer dat het CDA als een van de grote winnaars met 6 zetels niet is gevraagd om mee te doen. Wij zullen de informateur aanstaande dinsdag in de gemeenteraadsvergadering kritisch bevragen waarom het CDA, als een van de grote winnaars, niet uitgenodigd is om bij de coalitiebesprekingen aanwezig te zijn en de verkiezingsuitslag recht te doen.Mocht het toch tot een coalitie-akkoord komen tussen D66-VVD-GL-CU dan zullen wij dit positief kritisch tegemoet treden. Wij zullen het akkoord inhoudelijk steunen waar het steun verdient, en duidelijke verbeteringen voordragen waar wij vinden dat de stad die verbeteringen verdient. Net zoals u van ons gewend bent in de afgelopen 4 jaren.Hoe dan ook: wij hebben een uitstekende verkiezingsuitslag behaald en zullen in de komende 4 jaar de verkregen steun waarmaken. Zowel richting onze kiezers, als richting onze mooie stad !

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.