Nieuws van politieke partijen in Amsterdam over D66 inzichtelijk

3199 documenten

Reactie VVD op financiële coronakeuzes coalitie: “Kneiterlinkse coalitie schuift problemen door”

VVD VVD GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 02-09-2020 09:10

De VVD reageert op de plannen van de coalitie (GroenLinks, D66, PvdA en SP) om de financiële tekorten (ruim 200 miljoen per jaar) die zijn ontstaan in de coronacrisis op te vangen.

https://www.vvdamsterdam.nl/nieuws/40580/reactie-vvd-op-financiele-coronakeuzes-coalitie-kneiterlinkse-coalitie-schuift-problemen-door

VVD-fractievoorzitter Marianne Poot: “De coalitie blijft moeilijke keuzes uit de weg gaan, want de aangekondigde bezuinigingen worden volledig doorgeschoven richting een volgende bestuursperiode. Dit kan de financiële gezondheid van Amsterdam enorm schaden. GroenLinks en D66 nemen zelf geen verantwoordelijkheid. Wel valt het te prijzen dat de uitgetrokken middelen voor het hoognodige herstel van kades en bruggen overeind blijven staan en dat de werkzaamheden zelfs worden versneld.”

 

Lastenverhogingen voor middengroepen en ondernemers

Marianne Poot: “Het enige wat de coalitie op korte termijn doet om het financiële gat te dichten, is het verhogen van de lasten voor huizenbezitters, ondernemers en automobilisten. Zij worden geconfronteerd met een OZB-stijging van 20%, terwijl deze belasting ook het afgelopen jaar al flink werd verhoogd.” Tevens wordt betaald parkeren op zondag in de Pijp en het Museumkwartier ingevoerd om de parkeeropbrengsten te verhogen.

 

Zwak financieel beleid heeft Amsterdam kwetsbaar gemaakt

Het linkse stadsbestuur heeft de afgelopen jaren op te grote voet geleefd en de financiële reserves uitgeput, vindt Poot: “Veel van de lastenverhogingen en bezuinigingen die nu worden aangekondigd zouden niet nodig zijn geweest als het college vanaf 2018 een financieel beleid had gevoerd dat crisisbestendig was. De greep die nu wordt gedaan uit de erfpachtreserves is simpelweg potverteren.”

 

VVD maakt andere keuzes

“Verantwoordelijkheid nemen hoort bij besturen,” merkt Poot op, “Dat ontbreekt bij deze coalitie.” De VVD vindt dat de tekorten niet mogen worden afgewenteld op Amsterdammers. Juist in crisistijd is het belangrijk dat bewoners koopkracht behouden.”

 

“Wat ons betreft hebben hervormingen op de woningmarkt prioriteit, maar deze coalitie doet daar wederom weinig aan. Er moeten veel en veel meer huur- en koopwoningen voor de middengroepen gebouwd worden. Dat lost de woningnood voor deze groepen op, schept werkgelegenheid en zorgt voor veel extra inkomsten voor de stad,” aldus Poot.

 

Snijden in eigen vlees

Ook vindt de VVD dat de gemeente in eigen vlees moet snijden. “Het is goed dat de coalitie gemeentelijke reorganisatie aankondigt,” zegt Poot, “Maar er kan wat ons betreft nog kritischer worden gekeken naar de gigantische externe inhuur van personeel. Ook de subsidies die Amsterdam jaarlijks verdeelt (668 miljoen) kunnen tegen het licht worden gehouden. Tot slot moeten kostbare prestigeprojecten van de coalitie, zoals de OBA Next in Zuid en de nieuwe Meervaart in Nieuw-West, wat de VVD betreft voorlopig de ijskast in.” 

 

Reactie VVD op financiële coronakeuzes coalitie: “Kneiterlinkse coalitie schuift problemen door”

VVD VVD GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 02-09-2020 09:10

De VVD reageert op de plannen van de coalitie (GroenLinks, D66, PvdA en SP) om de financiële tekorten (ruim 200 miljoen per jaar) die zijn ontstaan in de coronacrisis op te vangen.

https://www.vvdamsterdam.nl/nieuws/40580/reactie-vvd-op-financiele-coronakeuzes-coalitie-kneiterlinkse-coalitie-schuift-problemen-door

VVD-fractievoorzitter Marianne Poot: “De coalitie blijft moeilijke keuzes uit de weg gaan, want de aangekondigde bezuinigingen worden volledig doorgeschoven richting een volgende bestuursperiode. Dit kan de financiële gezondheid van Amsterdam enorm schaden. GroenLinks en D66 nemen zelf geen verantwoordelijkheid. Wel valt het te prijzen dat de uitgetrokken middelen voor het hoognodige herstel van kades en bruggen overeind blijven staan en dat de werkzaamheden zelfs worden versneld.”

 

Lastenverhogingen voor middengroepen en ondernemers

Marianne Poot: “Het enige wat de coalitie op korte termijn doet om het financiële gat te dichten, is het verhogen van de lasten voor huizenbezitters, ondernemers en automobilisten. Zij worden geconfronteerd met een OZB-stijging van 20%, terwijl deze belasting ook het afgelopen jaar al flink werd verhoogd.” Tevens wordt betaald parkeren op zondag in de Pijp en het Museumkwartier ingevoerd om de parkeeropbrengsten te verhogen.

 

Zwak financieel beleid heeft Amsterdam kwetsbaar gemaakt

Het linkse stadsbestuur heeft de afgelopen jaren op te grote voet geleefd en de financiële reserves uitgeput, vindt Poot: “Veel van de lastenverhogingen en bezuinigingen die nu worden aangekondigd zouden niet nodig zijn geweest als het college vanaf 2018 een financieel beleid had gevoerd dat crisisbestendig was. De greep die nu wordt gedaan uit de erfpachtreserves is simpelweg potverteren.”

 

VVD maakt andere keuzes

“Verantwoordelijkheid nemen hoort bij besturen,” merkt Poot op, “Dat ontbreekt bij deze coalitie.” De VVD vindt dat de tekorten niet mogen worden afgewenteld op Amsterdammers. Juist in crisistijd is het belangrijk dat bewoners koopkracht behouden.”

 

“Wat ons betreft hebben hervormingen op de woningmarkt prioriteit, maar deze coalitie doet daar wederom weinig aan. Er moeten veel en veel meer huur- en koopwoningen voor de middengroepen gebouwd worden. Dat lost de woningnood voor deze groepen op, schept werkgelegenheid en zorgt voor veel extra inkomsten voor de stad,” aldus Poot.

 

Snijden in eigen vlees

Ook vindt de VVD dat de gemeente in eigen vlees moet snijden. “Het is goed dat de coalitie gemeentelijke reorganisatie aankondigt,” zegt Poot, “Maar er kan wat ons betreft nog kritischer worden gekeken naar de gigantische externe inhuur van personeel. Ook de subsidies die Amsterdam jaarlijks verdeelt (668 miljoen) kunnen tegen het licht worden gehouden. Tot slot moeten kostbare prestigeprojecten van de coalitie, zoals de OBA Next in Zuid en de nieuwe Meervaart in Nieuw-West, wat de VVD betreft voorlopig de ijskast in.” 

 

Samen sterker uit de crisis

PvdA PvdA GroenLinks D66 Amsterdam 02-09-2020 07:29

Let op: Donderdag 17 september 2020 om 19:30 is er voor leden van de PvdA en andere geïnteresseerden de mogelijkheid om met fractievoorzitter Sofyan Mbarki en wethouder Marjolein Moorman online in gesprek te gaan over het onderstaande herstelplan voor Amsterdam. Wil je daarbij aanwezig zijn? Meld je dan aan onderaan deze pagina!

UPDATE: Als het goed is hebben alle mensen die zich opgegeven hebben een mail ontvangen met een link om via MS Teams deel te nemen aan de digitale sessie. Wilt u alsnog deelnemen? Stuur dan snel een mail naar a.namane@amsterdam.nl 

De zomer is voorbij maar de coronacrisis is onverminderd aanwezig in Amsterdam. Er vinden elke dag nieuwe besmettingen plaats, want COVID19 was niet op vakantie. De zorgcrisis is nog lang niet voorbij en tegelijkertijd wordt het steeds duidelijker wat de sociale en economische gevolgen voor Amsterdam zullen zijn. Amsterdammers verliezen hun baan, omzet en daarmee hun inkomen en bestaanszekerheid. Wanneer deze situatie voorbij is weten we niet, maar we hebben niet de luxe om daarop te wachten.

Sociaal en duurzaam herstel Daarom hebben we samen met onze coalitiepartners GroenLinks, D66 en de SP scherpe keuzes gemaakt om de stad door deze crisis heen te loodsen. Keuzes die uitgaan van een sociaal en duurzaam herstel van de stad en het bieden van zekerheid aan Amsterdammers in onzekere tijden, ondanks dat we een gat in de begroting hebben te dichten. Want de vorige crisis heeft ons geleerd, dat extra investeren juist in een crisis cruciaal is om een sociaal duurzaam herstel te realiseren.

We maken keuzes die uitgaan van een sociaal en duurzaam herstel van de stad en het bieden van zekerheid aan Amsterdammers in onzekere tijden.

Investeren in werkgelegenheid en kansengelijkheid Om op de korte termijn Amsterdammers de zekerheid te bieden die nodig is, kiezen we ervoor om juist nu fors anticyclisch te investeren in werkgelegenheid voor Amsterdammers. Werk is namelijk het fundament voor bestaanszekerheid. Daarnaast blijven we investeren in het sociaal domein – met nadruk op stadsdeel Zuidoost – om voor de meest kwetsbaren te zorgen en kansengelijkheid te creëren en te behouden. Het voorkomen van problematische schulden wordt hier een belangrijk onderdeel van.

Werk is het fundament voor bestaanszekerheid.

De sterkste schouders de zwaarste lasten Om op de lange termijn tot een sluitende begroting te komen, zoals van gemeenten wordt vereist, zullen we echter ook pijnlijke maatregelen moeten nemen. Pijn die we eerlijk en naar draagkracht zullen verdelen over de stad, zodat ongelijkheid niet nog verder vergroot wordt en waar mogelijk wordt tegengegaan.

We zullen de pijn eerlijk en naar draagkracht verdelen over de stad

Dat het bovenstaande onze inzet was, mocht geen verrassing heten. In het visiestuk van de fractie ‘Amsterdam na Corona’ dat voor de zomer gepresenteerd werd, hadden wij deze prioriteiten al omschreven. De input die wij van onze leden en andere Amsterdammers hebben gekregen in de gesprekken over dat visiestuk, hebben ons in de gesprekken met GroenLinks, D66 en SP geholpen bij het maken van moeilijke, maar noodzakelijke keuzes. Onze dank daarvoor is en blijft groot.

Door op de onderstaande afbeelding te klikken kun je zien welke keuzes wij als coalitiepartijen voor de stad willen gaan maken. Met vriendelijke groet, Sofyan Mbarki Fractievoorzitter PvdA Amsterdam

Klik op de afbeelding hieronder! Wil jij in gesprek over dit plan? Zie hieronder! 

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/samen-sterker-uit-de-crisis-2/

Wil jij met fractievoorzitter Sofyan Mbarki en wethouder Marjolein Moorman online in gesprek over bovenstaand herstelplan voor Amsterdam? Vul dan onderstaand formulier in. In de dagen voorafgaand van de online bijeenkomst, zul je via de mail een MS Teams-link ontvangen waarmee je jezelf het gesprek in kunt klikken.

Praat mee over het Amsterdamse herstelplan!
Wat is je naam?*
Wat is je e-mailadres?*
Heb jij al een vraag voor Sofyan of Marjolein? Stel hem hier!
Name
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Het bericht Samen sterker uit de crisis verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

Dit hebben we de afgelopen twee jaar samen bereikt | Amsterdam

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 03-07-2020 00:00

Op een zonnige dag in mei 2018 presenteerden we, na succesvolle onderhandelingen met onze coalitiepartners D66, PvdA en SP het coalitieakkoord Een nieuwe lente en een nieuw geluid. Een akkoord vol met ambitieuze groene, linkse en progressieve plannen. Een akkoord vol met ambitieuze groene, linkse en progressieve plannen. Nu, halverwege deze bestuursperiode, leggen we graag verantwoording af aan jullie over wat we bereikt hebben voor de stad, samen met onze coalitiepartners en samen met de Amsterdammers. In deze tussentijdse terugblik kun je lezen wat we voor elkaar hebben gekregen op thema's die wij, en jullie, belangrijk vinden.

Samen bouwen we een stad om in te wonen, met sociale voorzieningen en ruimte voor groen, bestand tegen klimaatverandering. Een stad waar geen plek is voor racisme en discriminatie. Een stad met toonaangevende en vernieuwende kunst en cultuur voor elke Amsterdammer. We willen een rebelse, cultureel vrijzinnige stad zijn, vol sociale beweging en met een eigen dynamiek, een stad om samen vorm te geven. Die roep om verandering klinkt ook in de stad. Of het nu gaat om een vuurwerkverbod of de scooter van het fietspad, een autoluwe stad, excuses voor ons slavernijverleden of opvang voor 500 ongedocumenteerden. We zijn trots op wat we samen met jullie hebben bereikt.

Onze idealen zijn misschien wel urgenter dan ooit

In korte tijd is onze wereld ingrijpend veranderd. We leven in een tijd met grote zorgen over ieders gezondheid, over onze bestaanszekerheid en de economie. Het is een tijd waarin de breed gedeelde woede over racisme en discriminatie eindelijk tot uiting komt in de wereldwijde protesten van de Black Lives Matter-beweging.

We willen een democratische economie binnen de ecologische grenzen van onze planeet

Een maatschappij waar ongelijkheid, in inkomen, gezondheid, kennis en vaardigheden, wordt verkleind. Waar er géén ruimte is voor racisme en discriminatie, waar we institutioneel racisme - onder meer in de zorg, het onderwijs, bij de overheid - bestrijden en werken aan een inclusieve samenleving. Waar woningen weer zijn om in te wonen, geen verdienmodel. Waar we investeren: in zorg, onderwijs, schone energie, openbaar vervoer. Waar de openbare ruimte groen en ruim is, en de lucht schoon. Waar mensen die nog niet gehoord worden een stem krijgen.

De norm verschuift; wat vroeger radicaal was, is vandaag normaal

We moeten dus niet bevreesd zijn als de uitdagingen soms groot lijken. Want het lukt ons nu al om bakens te verzetten. We blikken graag met jullie terug op de duurzame en sociale fundamenten van verandering die we de afgelopen jaren legden. Maar we kijken ook vooruit. Hoe bouwen we samen verder aan deze verandering en bieden we tegelijkertijd de uitdagingen van de post-coronasamenleving het hoofd?

Onze idealen zijn ons kompas, onze solidariteit is onze kracht.

Femke Roosma Fractievoorzitter

VVD: ‘Roekeloos financieel beleid van links college blijkt verre van crisisbestendig’

VVD VVD GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 04-06-2020 09:26

De VVD is geschokt over het financiële beleid dat het college (GroenLinks, D66, PvdA, SP) voor komend jaar presenteert. Fractievoorzitter Marianne Poot: “Het is pijnlijk duidelijk geworden dat Amsterdam de financiële bodem heeft bereikt. De tegenslagen die onvermijdelijk zullen volgen kunnen niet meer worden opgevangen.”

https://www.vvdamsterdam.nl/nieuws/39750/vvd-roekeloos-financieel-beleid-van-links-college-blijkt-verre-van-crisisbestendig

Financieel woordvoerder Rik Torn: “De afgelopen jaren heeft de VVD het college keer op keer gewaarschuwd dat dit college teveel geld uitgeeft en zichzelf veel te sterk afhankelijk heeft gemaakt van conjectuurgevoelige inkomsten zoals de toeristenbelasting of parkeerinkomsten. Dit gevaar is sinds het uitbreken van de coronacrisis een bittere realiteit geworden.”

 

In de voorjaarsbrief, die het college in plaats van een voorjaarsnota publiceert, valt terug te lezen dat de stad afstevent op een historisch tekort van maar liefst 261 miljoen euro. “Hierbij gaat het college ervanuit dat de economie in de tweede helft van het jaar redelijk herstelt. Dit is natuurlijk verre van zeker. Mocht het herstel tegenvallen dan zou het tekort met nog eens €100 miljoen kunnen oplopen,” zegt Poot.

 

De VVD vindt het onvoorstelbaar dat het college geen beleidsveranderingen wil voorstellen. “Het ontbreekt het college aan een visie om uit deze crisis te komen en ze lijken ervoor te kiezen om moeilijke, niet populaire beslissingen uit te stellen,” zegt Torn.

 

De VVD roept het college op om zo snel mogelijk een herstelplan te presenteren. Poot: “De enorme opgave die voor ons ligt om de economie te herstellen en onze financiën op orde te brengen kunnen we niet doorschuiven naar volgende generaties. Het is nu zaak om met een visie te komen om orde op zaken te stellen.’’

VVD: ‘Roekeloos financieel beleid van links college blijkt verre van crisisbestendig’

VVD VVD GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 04-06-2020 09:26

De VVD is geschokt over het financiële beleid dat het college (GroenLinks, D66, PvdA, SP) voor komend jaar presenteert. Fractievoorzitter Marianne Poot: “Het is pijnlijk duidelijk geworden dat Amsterdam de financiële bodem heeft bereikt. De tegenslagen die onvermijdelijk zullen volgen kunnen niet meer worden opgevangen.”

https://www.vvdamsterdam.nl/nieuws/39750/vvd-roekeloos-financieel-beleid-van-links-college-blijkt-verre-van-crisisbestendig

Financieel woordvoerder Rik Torn: “De afgelopen jaren heeft de VVD het college keer op keer gewaarschuwd dat dit college teveel geld uitgeeft en zichzelf veel te sterk afhankelijk heeft gemaakt van conjectuurgevoelige inkomsten zoals de toeristenbelasting of parkeerinkomsten. Dit gevaar is sinds het uitbreken van de coronacrisis een bittere realiteit geworden.”

 

In de voorjaarsbrief, die het college in plaats van een voorjaarsnota publiceert, valt terug te lezen dat de stad afstevent op een historisch tekort van maar liefst 261 miljoen euro. “Hierbij gaat het college ervanuit dat de economie in de tweede helft van het jaar redelijk herstelt. Dit is natuurlijk verre van zeker. Mocht het herstel tegenvallen dan zou het tekort met nog eens €100 miljoen kunnen oplopen,” zegt Poot.

 

De VVD vindt het onvoorstelbaar dat het college geen beleidsveranderingen wil voorstellen. “Het ontbreekt het college aan een visie om uit deze crisis te komen en ze lijken ervoor te kiezen om moeilijke, niet populaire beslissingen uit te stellen,” zegt Torn.

 

De VVD roept het college op om zo snel mogelijk een herstelplan te presenteren. Poot: “De enorme opgave die voor ons ligt om de economie te herstellen en onze financiën op orde te brengen kunnen we niet doorschuiven naar volgende generaties. Het is nu zaak om met een visie te komen om orde op zaken te stellen.’’

Amsterdams vaarbeleid kopje onder

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 12-05-2020 07:56

Op donderdag 14 mei staat de Nota Varen 2 op de agenda van deraadscommissieMobiliteit, Luchtkwaliteit en Water. Ik zal daar als duoraadslid namens het CDA het woord voeren. Deze nota is een nieuwe stap in een lange geschiedenis van vaarbeleid in Amsterdam. In dit blog wil ik - zeer beknopt - aangeven waarom het vaststellen van deze nota varen onverstandig, risicovol en duur gaat zijn en bovendien het achterliggende probleem niet doeltreffend oplost. Op dit moment lijkt het ons verstandig om deze nota met minimaal een jaar uit te stellen. Ook bij eerdere bespreking van dit vaarbeleid (de Nota Varen 1) was het CDA zeer kritisch, maar toen speelde nog niet de coronacrisis. Een belangrijke reden dat het CDA toen tegen de Nota Varen deel 1 gestemd heeft, was dat het vergunningenstelsel een bijzonder complexe en dure manier is om het probleem van drukte op het water en in de binnenstad tegen te gaan. Er was voor de coronacrisis natuurlijk een groot probleem met laagwaardig toerisme en drukte in de binnenstad. Het zou ook zeker goed kunnen dat na de coronacrisis dit probleem terugkeert en daar moet je natuurlijk op voorbereid zijn. Het is alleen een grote vraag of de rondvaartboten en pleziervaart een groot aandeel hebben in dit probleem. Wanneer je echt werk wil maken van kwaliteitstoerisme in Amsterdam zijn andere maatregelen veel effectiever, zoals beperking van coffeeshops en opschoning van de Wallen. Rondvaartboten worden - ook door binnenstadbewoners - niet als het meest knellende probleem van massatoerisme ervaren. Er zijn op sommige dagen en plekken zeker problemen met teveel boten, maar dit zou met maatwerk, tijdelijke regelingen en goede handhaving opgelost kunnen worden. Het voorgestelde beleid is een optelsom van complexe en juridisch risicovolle maatregelen, aangevuld met duurzaamheidseisen voor pleziervaart en mooie plannen voor zero-emissie vrachtvervoer op het water, waarvan de betaalbaarheid onduidelijk is. In de nota varen deel 2 wordt bijvoorbeeld gevraagd om 1 fte extra voor juridische ondersteuning, voor €125.000 per jaar, één senior adviseur beleid voor €125.000 per jaar en externe juridische kosten voor bijna €800.000. Totale kosten voor alleen het op-en-afstapbeleid zijn al €2,6 mln. Het is in deze coronacrisis niet uit te leggen dat een stad waarin ondernemers het loodzwaar hebben en alleen het GVB (100% eigendom van gemeente Amsterdam) € 20 mln. per maand verlies draait, een zwaar, complex en juridisch risicovol beleid gaat doorvoeren. Bovendien is de vraag of het überhaupt een probleem op gaat lossen. Zelfs wanneer je voorstander bent van dit beleid was in de situatie vóór de coronacrisis, zou je op zijn minst nu terughoudend moeten zijn met het aangaan van nieuwe verplichtingen. Amsterdam is een relatief rijke stad, maar zelfs vóór de coronacrisis was de meerjarenbegroting niet sluitend. Ik ben meestal niet zo van het gebruik van zware woorden, omdat dat vaak afleidt van de inhoud en niet zo constructief is. Maar door dit plan door te voeren lijkt het college alle contact met de gewone Amsterdammers verloren te zijn. De oproep aan GroenLinks, D66, PvdA en de SP is om hier deze keer niet in mee te gaan. Doe dit niet, geef rust en stel dit plan minimaal één jaar uit. Niek WijmengaDuoraadslid Milieu, Luchtkwaliteit & Waterniek@cda.amsterdam

Amsterdams vaarbeleid kopje onder

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 12-05-2020 07:56

Op donderdag 14 mei staat de Nota Varen 2 op de agenda van deraadscommissieMobiliteit, Luchtkwaliteit en Water. Ik zal daar als duoraadslid namens het CDA het woord voeren. Deze nota is een nieuwe stap in een lange geschiedenis van vaarbeleid in Amsterdam. In dit blog wil ik - zeer beknopt - aangeven waarom het vaststellen van deze nota varen onverstandig, risicovol en duur gaat zijn en bovendien het achterliggende probleem niet doeltreffend oplost. Op dit moment lijkt het ons verstandig om deze nota met minimaal een jaar uit te stellen. Ook bij eerdere bespreking van dit vaarbeleid (de Nota Varen 1) was het CDA zeer kritisch, maar toen speelde nog niet de coronacrisis. Een belangrijke reden dat het CDA toen tegen de Nota Varen deel 1 gestemd heeft, was dat het vergunningenstelsel een bijzonder complexe en dure manier is om het probleem van drukte op het water en in de binnenstad tegen te gaan. Er was voor de coronacrisis natuurlijk een groot probleem met laagwaardig toerisme en drukte in de binnenstad. Het zou ook zeker goed kunnen dat na de coronacrisis dit probleem terugkeert en daar moet je natuurlijk op voorbereid zijn. Het is alleen een grote vraag of de rondvaartboten en pleziervaart een groot aandeel hebben in dit probleem. Wanneer je echt werk wil maken van kwaliteitstoerisme in Amsterdam zijn andere maatregelen veel effectiever, zoals beperking van coffeeshops en opschoning van de Wallen. Rondvaartboten worden - ook door binnenstadbewoners - niet als het meest knellende probleem van massatoerisme ervaren. Er zijn op sommige dagen en plekken zeker problemen met teveel boten, maar dit zou met maatwerk, tijdelijke regelingen en goede handhaving opgelost kunnen worden. Het voorgestelde beleid is een optelsom van complexe en juridisch risicovolle maatregelen, aangevuld met duurzaamheidseisen voor pleziervaart en mooie plannen voor zero-emissie vrachtvervoer op het water, waarvan de betaalbaarheid onduidelijk is. In de nota varen deel 2 wordt bijvoorbeeld gevraagd om 1 fte extra voor juridische ondersteuning, voor €125.000 per jaar, één senior adviseur beleid voor €125.000 per jaar en externe juridische kosten voor bijna €800.000. Totale kosten voor alleen het op-en-afstapbeleid zijn al €2,6 mln. Het is in deze coronacrisis niet uit te leggen dat een stad waarin ondernemers het loodzwaar hebben en alleen het GVB (100% eigendom van gemeente Amsterdam) € 20 mln. per maand verlies draait, een zwaar, complex en juridisch risicovol beleid gaat doorvoeren. Bovendien is de vraag of het überhaupt een probleem op gaat lossen. Zelfs wanneer je voorstander bent van dit beleid was in de situatie vóór de coronacrisis, zou je op zijn minst nu terughoudend moeten zijn met het aangaan van nieuwe verplichtingen. Amsterdam is een relatief rijke stad, maar zelfs vóór de coronacrisis was de meerjarenbegroting niet sluitend. Ik ben meestal niet zo van het gebruik van zware woorden, omdat dat vaak afleidt van de inhoud en niet zo constructief is. Maar door dit plan door te voeren lijkt het college alle contact met de gewone Amsterdammers verloren te zijn. De oproep aan GroenLinks, D66, PvdA en de SP is om hier deze keer niet in mee te gaan. Doe dit niet, geef rust en stel dit plan minimaal één jaar uit. Niek WijmengaDuoraadslid Milieu, Luchtkwaliteit & Waterniek@cda.amsterdam

Zonne-energie op daken: ja! Op water: wees voor­zichtig!

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren GroenLinks D66 Amsterdam 11-03-2020 00:00

De gemeente Amsterdam staat voor grote uitdagingen in de lokale aanpak van klimaatverandering. Woensdag werd de Regionale Energie Strategie in de gemeenteraad besproken. Johnas van Lammeren staat positief tegenover de plannen van de wethouder, maar maakt zich zorgen over de plannen voor windmolens in natuurgebieden en zonnepanelen op water. Zonne-energie is voor de energietransitie van groot belang. Vele Amsterdamse daken kunnen gebruikt worden voor de aanleg van zonnepanelen. Zonnepanelen op water kunnen echter gevolgen hebben voor de biodiversiteit. Zo uiten natuurbeschermers hun zorgen over drijvende zonnepanelen vanwege de mogelijke vernietiging van ecosystemen in het water wanneer zonlicht op deze manier wordt geblokkeerd. Ook bij windmolens is het noodzakelijk om na te gaan wat de gevolgen zijn voor vogels en insecten. De Partij voor de Dieren heeft samen met GroenLinks en D66 een motie ingediend om behoud en bescherming van biodiversiteit prioriteit te laten zijn en onderzoek te doen naar maatregelen die kunnen voorkomen dat het opwekken van zonne- en windenergie negatieve gevolgen heeft voor de biodiversiteit. Toch dient juist GroenLinks ook moties in om in het IJmeer en op de Noorder IJplas zonnepanelen te leggen. Natuurmonumenten en de Vogelbescherming luiden juist de noodklok over deze drijvende panelen. Vogels en vleermuizen vliegen tegen de glanzende panelen aan, omdat ze ze aanzien voor water. Ook wordt wateroppervlakte ingenomen, terwijl vogels dat water nodig hebben om voedsel te zoeken, te rusten en te broeden. Het leef- en foerageergebied neemt zodoende af. Verder is er nog te weinig bekend wat de gevolgen zijn voor het onderwaterleven als zonlicht niet doorkomt. Johnas van Lammeren: ‘Ik ben verbaasd dat GroenLinks aan de ene kant eerst onderzoek wil doen en aan de andere kant het IJmeer en de Noorder-IJplas wil bedekken met zonnepanelen. Richt eerst je pijlen op alle onbenutte daken van Amsterdam en kijk niet direct naar natuurgebieden. De natuurgebieden hebben we in deze biodiversiteitscrisis hard nodig.’

Geen zonne­pa­nelen in natuur­gebied

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren GroenLinks D66 Amsterdam 11-03-2020 00:00

De gemeente Amsterdam staat voor grote uitdagingen in de lokale aanpak van klimaatverandering. Woensdag werd de Regionale Energie Strategie in de gemeenteraad besproken. Johnas van Lammeren staat positief tegenover de plannen van de wethouder, maar maakt zich zorgen over de plannen voor windmolens in natuurgebieden en zonnepanelen op water. Zonne-energie is voor de energietransitie van groot belang. Vele Amsterdamse daken kunnen gebruikt worden voor de aanleg van zonnepanelen. Zonnepanelen op water kunnen echter gevolgen hebben voor de biodiversiteit. Zo uiten natuurbeschermers hun zorgen over drijvende zonnepanelen vanwege de mogelijke vernietiging van ecosystemen in het water wanneer zonlicht op deze manier wordt geblokkeerd. Ook bij windmolens is het noodzakelijk om na te gaan wat de gevolgen zijn voor vogels en insecten. De Partij voor de Dieren heeft samen met GroenLinks en D66 een motie ingediend om behoud en bescherming van biodiversiteit prioriteit te laten zijn en onderzoek te doen naar maatregelen die kunnen voorkomen dat het opwekken van zonne- en windenergie negatieve gevolgen heeft voor de biodiversiteit. Toch dient juist GroenLinks ook moties in om in het IJmeer en op de Noorder IJplas zonnepanelen te leggen. Natuurmonumenten en de Vogelbescherming luiden juist de noodklok over deze drijvende panelen. Vogels en vleermuizen vliegen tegen de glanzende panelen aan, omdat ze ze aanzien voor water. Ook wordt wateroppervlakte ingenomen, terwijl vogels dat water nodig hebben om voedsel te zoeken, te rusten en te broeden. Het leef- en foerageergebied neemt zodoende af. Verder is er nog te weinig bekend wat de gevolgen zijn voor het onderwaterleven als zonlicht niet doorkomt. Johnas van Lammeren: ‘Ik ben verbaasd dat GroenLinks aan de ene kant eerst onderzoek wil doen en aan de andere kant het IJmeer en de Noorder-IJplas wil bedekken met zonnepanelen. Richt eerst je pijlen op alle onbenutte daken van Amsterdam en kijk niet direct naar natuurgebieden. De natuurgebieden hebben we in deze biodiversiteitscrisis hard nodig.’

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.