Nieuws van SP in Arnhem over D66 inzichtelijk

3 documenten

Tegenbegroting - De SP maakt sociale keuzes

SP SP GroenLinks VVD D66 PvdA Arnhem 04-11-2019 15:30

Dit rechtse college van GroenLinks, VVD, D66 en PvdA wil meer dan 25 miljoen gaan bezuinigingen op de zorgen kwetsbare Arnhemmers. 'Het is niet te geloven. Pandjesbazen en vastgoedmagnaten krijgen voordeeltjes van dit college terwijl gewone huurders en huiseigenaren veel meer moeten gaan betalen. De SP heeft een tegenbegroting gemaakt met andere keuzes. Dat is haalbaar, betaalbaar en wél sociaal,' zegt Arnhems SP fractievoorzitter Gerrie Elfrink.  

Als het aan de SP ligt gaan de bezuinigingen op de zorg, vrouwenopvang, armoedebestrijding en daklozenopvang van tafel. Dit is een kwestie van beschaving. Maar de SP doet meer, met een uniek voorstel om voor mensen met een laag inkomen in Arnhem een zorgverzekering te organiseren zonder eigen risico. En met tandzorg in het pakket. 'Wij vinden het onbestaanbaar dat mensen niet de zorg krijgen die ze nodig hebben omdat ze een boete op ziek zijn, het eigen risico niet kunnen betalen. Of dat je aan het gebit kunt zien of iemand arm of rijk is. Een basisverzekering met tandzorg en zonder eigen risico, dit kunnen we voor een groot deel van de Arnhemmers regelen,' aldus Elfrink. De SP opent ook de aanval op zorgcowboys die flinke winsten maken van zorggeld en er komen Zorgbuurthuizen voor ouderen die niet meer thuis kunnen wonen.

De SP presenteert de SP wijkaanpak 2.0 met een forse investering in de kwetsbare en vergeten wijken. Elfrink: ‘De tweedeling in Arnhem is nog steeds groot. Het maakt uit in welk deel van de stad je woont hoe gezond je leefomgeving en je huis is, hoe veilig je bent, of er plek is om te sporten, om muziek te maken of om te kunnen ondernemen. Steeds meer buurten voelen zich vergeten en de druk op deze buurten wordt alleen maar meer opgevoerd, door bijvoorbeeld het huisvesten van kwetsbare groepen in alleen deze buurten en niet waar de rijkere Arnhemmers wonen.’ De SP zet tevens in op meer betaalbare en gezonde huizen door slechte huizen met schimmel aan te pakken.

De SP investeert ook in de lokale democratie. Elfrink: 'We willen dat er daadwerkelijk naar mensen in de stad wordt geluisterd. Op dit moment maakt de politiek beslissingen ver weg van mensen, voelen mensen zich niet gehoord en wijken zich vergeten. Dit moeten we veranderen.'

Over de haalbaarheid en betaalbaarheid van de SP tegenbegroting is Elfrink duidelijk: het is beoordeeld en doorgerekend door ambtenaren van de gemeente. Huurders en woningeigenaren gaan er fors op vooruit in het plan van de SP. Als huurders in een gemiddelde Arnhems huis wonen betalen zij met de plannen van de SP tot wel 80 procent minder lokale lasten dan in de plannen van het college. Wie betaalt er dan wel? 'Gewone mensen gaan flink minder betalen in de plannen van de SP. Pas als je in een koopvilla van meer dan een half miljoen euro woont ga je meer bijdragen. Villabezitters, pandjesbazen gaan dus hun eerlijke deel betalen. Dat is een rechtvaardige verdeling, en helemaal andersom dan wat het college nu voorstelt. Wij kiezen voor rechtvaardigheid,' besluit Elfrink. Met de tegenbegroting van de SP worden de financiën van de stad ook weer gezonder, en wordt de ‘weerstandsfactor’ van de gemeentefinanciën weer gezond; tegenstelling tot het plan van het college.

Reactie op het nieuwe coalitie akkoord

SP SP GroenLinks VVD D66 PvdA Arnhem 27-05-2018 13:49

GroenLinks, VVD, D66 en PvdA hebben in Arnhem een coalitieakkoord gesloten.

Hieronder een beschouwing over een heel groot risico van dit akkoord: tegenvallers die kunnen optreden en wat er dan op basis van de afspraken gaat gebeuren.

Dit risico is zichtbaar in afbeelding 1. Er wordt gerekend met enorme meevallers uit het gemeentefonds. Als die minder worden, moet er onmiddelijk bezuinigd worden. Dit akkoord heeft namelijk al het vrij besteedbare geld weg gespijkerd. (zie afbeelding 2: er resteert nog 25.000 euro.)

De vraag is waar gaan die bezuinigingen vervolgens vallen? We weten in elk geval waar ze niet gaan vallen: cultuur is uitgezonderd en krijgt er gegarandeerd geld bij. (Zie afbeelding 3) Lastenverhoging is ook uitgesloten. En 24 miljoen 'overschot' wordt in de kluis gelegd, maar mag daar niet uit worden gehaald. Oók niet bij zware tegenvallers!

Waar kan het geld wel gehaald gaan worden? Zorg is onbeschermd gelaten. En de wethouderspost Zorg is door GroenLinks bovendien in de handen geduwd van de VVD. Het bestaande sociaal noodfonds is door de coalitie niet aangevuld. De sociale buffer die er nog is, zal dan snel op zijn.

En dit scenario kan al snel opdoemen. Als de 'mei-circulaire' of 'september-circulaire' tegenvalt, zal er meteen al bezuinigd moeten worden. In het akkoord wordt overigens het hele sociaal domein aangemerkt als plaats waar de 'besparingen' kunnen gaan plaatsvinden. Er moet zelfs onderzoek naar worden gedaan. Lees de passage in afbeelding 4.

Als je de balans opmaakt zie je dat de posten waar grote bedragen heen worden gebracht, te weten: Cultuur (+35mln), Geldkluis (+24mln), Lasten(verlaging) (+4mln) ook nog eens onaantastbaar zijn gemaakt voor eventuele bezuinigingen. Posten als zorg, werk, armoedebestrijding, veiligheid, wijken, etc, zijn onbeschermd gelaten.

Mijn conclusie is dat de balans zoek is in dit akkoord. In eerste instantie bij het uitdelen van het beschikbare geld, maar daarnaast ook wat er gebeurd als er bezuinigd moet gaan worden.

Ik vraag me oprecht af wat GroenLinks en PvdA hebben zitten doen tijdens de onderhandelingen. Laten we hopen dat er geen tegenvallers vanuit het gemeentefonds gaan optreden en dat er veel voorspoed onze kant op komt. Dan kan de schade beperkt blijven en kunnen we vanuit de raad sociaal gaan bijsturen.

Zorgelijk is het wel...

https://www.facebook.com/gerrie.elfrink/posts/1587586751367422

UITVOERING MOTIE BESCHIKKINGEN BLIJFT STEVIG OVEREIND

SP SP VVD D66 CDA Arnhem 10-03-2018 12:43

In november 2016 diende de SP de motie “Rechtsbescherming voor alle Arnhemse inwoners d.m.v. beschikking Wmo/Jeugdzorg” samen met het CDA en Arnhem Centraal in. Deze motie vroeg om gelijke rechtsbescherming van alle inwoners door het geven van een beschikking aan iedereen die een Wmo- of Jeugdzorgaanvraag doet. Een beschikking is een rechtsgeldig schriftelijk besluit. Daarin staat gemotiveerd of en voor welke periode de gevraagde hulp is toegekend . Als de inwoner het hiermee niet eens is kan deze hiermee bezwaar maken. Iedereen heeft het wettelijke recht om bezwaar of beroep aan te tekenen.

De motie werd toen helaas niet aangenomen. Een meerderheid van de gemeenteraad vond het voldoende dat iedereen die er zelf om vroeg een beschikking kreeg. De SP vindt dat alle inwoners gelijk behandeld moeten worden en niet zelf moeten vragen om een recht.

In september 2017 werd deze motie, inmiddels met grote meerderheid, opnieuw ingediend en aangenomen. D66 (partij van de wethouder) stemde samen met de VVD weer tegen de motie. Wethouder Leisink twitterde daarop dat het een treurige avond was. De raad is echter het hoogste orgaan is en raadsbesluiten moeten dan ook worden uitgevoerd. Nadat eerdere beloftes om de verslaglegging te verbeteren onvoldoende werkten, wilde de raad nu geen alternatieven meer maar een beschikking.

In december 2017 legde de wethouder de rekening op het bordje van de gemeenteraad. De SP vindt dat deze kosten niet op de raad mogen worden afgewenteld. De wethouder had deze al had moeten begroten. Het was immers al lang bekend dat ook dit deel van de zorg door Haags beleid naar de gemeente zou worden overgeheveld met alle financiële consequenties van dien.

Tegenstemmers D66 en VVD kwamen vorige maand met een agenderingsverzoek om alsnog te praten over een andere manier van uitvoering dan een beschikking om de kosten te verlagen. Dit zou volgens hen kunnen met een plan dat de Wmo adviesraad samen met de gemeente had gemaakt. Een plan waarvan de gemeenteraad tot op de dag van vandaag nog geen schriftelijke juridische toetsing heeft ontvangen. De SP heeft met veel betrokken partijen gesproken. Daaruit bleek het plan juridisch flink te rammelen en dat het Arnhems platform voor chronisch zieken en gehandicapten (het Apcg) niet door de onafhankelijke Wmo-adviesraad bij dit plan was betrokken. Zoals bekend vraagt het Apcg al 1,5 jaar om uitvoering van de wet, dus om een beschikking voor iedereen, zodat de rechtspositie van de burger niet afhangt van zijn vermogen om een beschikking aan te vragen. Zij is het dan ook niet eens met het zogeheten “plan van de Wmo-adviesraad”. Een plan dat samen met de gemeente tot stand is gekomen om de kosten te drukken en niet om het belang van de zorgbehoevende burger te dienen…..en waar blijft de onafhankelijkheid van deze adviesraad als het SAMEN met de gemeente een plan opstelt?

Afgelopen maandag (5 maart), de laatste gemeenteraadsvergadering van deze periode, diende D66 samen met de VVD een motie in om dit wankele plan er toch door te drukken. Deze motie werd met overweldigende meerderheid verworpen. De SP is enorm blij dat deze raad zorgvuldig het enige juiste besluit heeft genomen en het niet heeft laten gebeuren dat het eerder genomen besluit ongedaan werd gemaakt.

Zie ook: Wie is Paulien Lunter?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.