Nieuws van GroenLinks in Edam-Volendam over CDA inzichtelijk

14 documenten

Coalitie maakt uitglijder over Gymsportcentrum | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Edam-Volendam 04-02-2020 00:00

Als je een topsportgemeente wilt zijn moet je daar wat voor over hebben. Dat was een belangrijk argument voor GroenLinks om vorige week donderdag in te stemmen met de realisatie van het Gymsportcentrum. Hiervoor werd een krediet van niet minder dan 7,25 miljoen euro vrijgemaakt.

Een goed onderbouwd project

GroenLinks was niet over één nacht ijs gegaan en had zich – net als de andere fracties –  uitvoerig georiënteerd op de voor- en nadelen. We hadden niet minder dan 16 schriftelijke vragen gesteld om de financiële details goed te begrijpen. We vroegen onszelf af: kunnen we zo’n enorme investering wel uitleggen aan onze inwoners? GroenLinks vond uiteindelijk van wel. De onderbouwing van het project is uitermate degelijk; de kosten zijn vooral gestegen door het voortdurende uitstel, nieuwe wetgeving en eerdere ramingen die niet compleet bleken. Daarnaast willen we graag dat het Gymsportcentrum doorgaat omdat de locatie Maria Goretti dan vrijkomt voor woningbouw.

Flut-amendement

Maar de coalitiepartijen (Lijst Kras, VVD, CDA en Zeevangs Belang) dienden een amendement in: zij wilden het bedrag van 7,5 miljoen euro vastleggen als het ‘’absolute maximum’’ voor dit project. Het was een amendement zonder toegevoegde waarde, alleen maar bedoeld om de achterban tevreden te stellen. Als de gemeenteraad een bepaald bedrag beschikbaar stelt is dat namelijk altijd een maximum. Als een project duurder uitvalt, dan moet het college terug naar de gemeenteraad om meer geld te vragen. Het is toch van de gekke dat de gemeenteraad zijn eigen beslissingen niet serieus neemt? GroenLinks heeft dan ook niet ingestemd met dit flut-amendement en is alleen akkoord gegaan met het voorstel.

Maximum is maximum

Door net te doen alsof er verschil is tussen een “maximum” en een “absoluut maximum” hebben de coalitiepartijen de suggestie gewekt dat een maximum overschreden mag worden zolang er geen absoluut maximum op is gezet. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Voor GroenLinks is een maximum een maximum. Daar kunt u van op aan.

 

Fractie GroenLinks Nico van Straalen en Sean Tol

Een goed onderbouwd project

GroenLinks was niet over één nacht ijs gegaan en had zich – net als de andere fracties –  uitvoerig georiënteerd op de voor- en nadelen. We hadden niet minder dan 16 schriftelijke vragen gesteld om de financiële details goed te begrijpen. We vroegen onszelf af: kunnen we zo’n enorme investering wel uitleggen aan onze inwoners? GroenLinks vond uiteindelijk van wel. De onderbouwing van het project is uitermate degelijk; de kosten zijn vooral gestegen door het voortdurende uitstel, nieuwe wetgeving en eerdere ramingen die niet compleet bleken. Daarnaast willen we graag dat het Gymsportcentrum doorgaat omdat de locatie Maria Goretti dan vrijkomt voor woningbouw.

Flut-amendement

Maar de coalitiepartijen (Lijst Kras, VVD, CDA en Zeevangs Belang) dienden een amendement in: zij wilden het bedrag van 7,5 miljoen euro vastleggen als het ‘’absolute maximum’’ voor dit project. Het was een amendement zonder toegevoegde waarde, alleen maar bedoeld om de achterban tevreden te stellen. Als de gemeenteraad een bepaald bedrag beschikbaar stelt is dat namelijk altijd een maximum. Als een project duurder uitvalt, dan moet het college terug naar de gemeenteraad om meer geld te vragen. Het is toch van de gekke dat de gemeenteraad zijn eigen beslissingen niet serieus neemt? GroenLinks heeft dan ook niet ingestemd met dit flut-amendement en is alleen akkoord gegaan met het voorstel.

Maximum is maximum

Door net te doen alsof er verschil is tussen een “maximum” en een “absoluut maximum” hebben de coalitiepartijen de suggestie gewekt dat een maximum overschreden mag worden zolang er geen absoluut maximum op is gezet. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Voor GroenLinks is een maximum een maximum. Daar kunt u van op aan.

 

Fractie GroenLinks Nico van Straalen en Sean Tol

GroenLinks kijkt terug op een succesvolle begrotingsraad | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Edam-Volendam 14-11-2019 00:00

Afgelopen donderdag kwam de gemeenteraad bijeen voor de jaarlijkse begrotingsraad. In een ware marathonvergadering gaven alle partijen hun oordeel over de begroting voor 2020 en bespraken zij de koers die Edam-Volendam zou moeten varen. Onze fractievoorzitter Nico van Straalen hield een vlammend betoog met de titel ‘Andere keuzes voor een dienstbare en groene gemeente’. GroenLinks was (mede)indiener van tien voorstellen, waarvan er vijf door de gemeenteraad zijn aangenomen.

Een dienstbare gemeente

De gemeente heeft haar dienstverlening nog steeds niet op orde. Het gebeurt nog vaak dat burgers talloze keren moeten mailen en bellen voordat zij eindelijk in actie komt. Meestal gaat het over hele gewone dingen, zoals het vervangen van straatverlichting of het repareren van de bestrating. Er is geen onderwerp dat zo sterk het beeld van de gemeente bepaalt als de dienstverlening die zij levert. De burger mag verwachten dat dit goed is geregeld. GroenLinks kan zich dan ook niet vinden in de bezuinigingen op het personeelsbudget. Een goede dienstverlening is een kwestie van aandacht en zorgvuldigheid. Dat kan alleen gerealiseerd worden met voldoende mensen. GroenLinks stelde voor om eerst te onderzoeken waar en waarom het steeds misgaat voordat er wordt bezuinigd.

Een groene gemeente

Op het gebied van klimaat en milieu staan we voor ingewikkelde uitdagingen en moeilijke keuzes. Denk aan de energietransitie, de luchtkwaliteit en de stikstofcrisis. Vooral het verlies van biologische soorten is een groot probleem. Overal ter wereld staat de natuur onder druk. Soorten die vroeger gewoon waren worden zeldzaam en zeldzame soorten verdwijnen. De afgelopen 25 jaar is driekwart van de insecten verdwenen. Onze leefomgeving sterft af. GroenLinks wil dat het verbeteren van de biodiversiteit een plaats krijgt in de uitvoering van het gemeentelijk groenbeleid. We stelden voor om de huidige staat van de natuur en biodiversiteit vast te leggen in een basiskwaliteit natuur. Vanuit deze basiskwaliteit kan vervolgens worden gewerkt aan herstel.

(tekst gaat verder na foto)

Onze raadsleden tijdens de begrotingsraad (v.l.n.r: Gudy van den Hogen, Witte Lous en Nico van Straalen)
Onze voorstellen

GroenLinks kwam goed beslagen ten ijs met maar liefst tien voorstellen. Naast de twee genoemde punten (personeelsbudget en basiskwaliteit natuur) een beknopt overzicht van onze belangrijkste voorstellen:

Afvalinzameling: de gemeente wil de hoeveelheid restafval per inwoner per jaar beperken tot 100 kg. De ingezette middelen zijn volgens GroenLinks niet effectief genoeg. Het college zou een inzamelmethodiek moeten ontwikkelen die afvalscheiding stimuleert. Ook moeten de milieustraten toegankelijk blijven en moet er worden gehandhaafd op GFT-scheiding.    Fietsbeleid: onze gemeente heeft geen beleid om het fietsgebruik te stimuleren. Dat zou wel moeten: onze infrastructuur en leefomgeving slibben dicht door al het autoverkeer. Voor de korte tot middellange afstand is fietsen een schoon en gezond alternatief op autogebruik.   Toerisme: actievere sturing vanuit de gemeente op het toerisme en het betrekken van het nieuwe Toeristische Platform bij de beleidsuitvoering. Een gezamenlijk beleid versterkt de kwaliteit van ons toeristisch product en vermindert de overlast.   Papierverspilling: de invoering van een ‘ja-ja’-sticker om de hoeveelheid reclamedrukwerk dat ongelezen wordt weggegooid te verminderen. Iedereen die reclamedrukwerk wenst te  ontvangen kan een ja-ja sticker op zijn of haar brievenbus plakken.   Samen met VD80 en de PvdA vroegen we het college te komen met een AirBnb-beleid, om zo overlast als gevolg van (permanente) vakantieverhuur van woningen te voorkomen. In onze eigen gemeente hebben we veel mensen die een woning zoeken.   Met het CDA stelden we voor protest aan te tekenen bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten tegen de methodiek waarmee de hoogte van de jaarlijkse Rijksbijdrage aan gemeenten wordt bepaald. Dit systeem leidt tot schommelingen in de bestedingsruimte, waardoor het voor gemeenten moeilijk is om een begroting te maken.
Het resultaat

Onze voorstellen over de basiskwaliteit natuur en het fietsbeleid werden door een raadsmeerderheid aangenomen. Ook de gezamenlijke voorstellen over AirBnB-beleid en de Rijksfinanciering hebben het gehaald, net als een samengevoegd toerisme-voorstel van VVD, Lijst Kras, CDA en GroenLinks. Voor de rest was helaas geen meerderheid te vinden, maar zo gaat dat soms. GroenLinks is heel blij met de uitkomst van deze begrotingsraad. De aangenomen voorstellen – die nu door het college moeten worden uitgevoerd – zullen op termijn bijdragen aan een betere leefomgeving voor onze inwoners.

Via deze weg willen we alle fracties bedanken voor de constructieve houding voor en tijdens de vergadering. Als we dit zo vasthouden is geen uitdaging ons te groot!

 

Sean Tol GroenLinks Edam-Volendam

Een dienstbare gemeente

De gemeente heeft haar dienstverlening nog steeds niet op orde. Het gebeurt nog vaak dat burgers talloze keren moeten mailen en bellen voordat zij eindelijk in actie komt. Meestal gaat het over hele gewone dingen, zoals het vervangen van straatverlichting of het repareren van de bestrating. Er is geen onderwerp dat zo sterk het beeld van de gemeente bepaalt als de dienstverlening die zij levert. De burger mag verwachten dat dit goed is geregeld. GroenLinks kan zich dan ook niet vinden in de bezuinigingen op het personeelsbudget. Een goede dienstverlening is een kwestie van aandacht en zorgvuldigheid. Dat kan alleen gerealiseerd worden met voldoende mensen. GroenLinks stelde voor om eerst te onderzoeken waar en waarom het steeds misgaat voordat er wordt bezuinigd.

Een groene gemeente

Op het gebied van klimaat en milieu staan we voor ingewikkelde uitdagingen en moeilijke keuzes. Denk aan de energietransitie, de luchtkwaliteit en de stikstofcrisis. Vooral het verlies van biologische soorten is een groot probleem. Overal ter wereld staat de natuur onder druk. Soorten die vroeger gewoon waren worden zeldzaam en zeldzame soorten verdwijnen. De afgelopen 25 jaar is driekwart van de insecten verdwenen. Onze leefomgeving sterft af. GroenLinks wil dat het verbeteren van de biodiversiteit een plaats krijgt in de uitvoering van het gemeentelijk groenbeleid. We stelden voor om de huidige staat van de natuur en biodiversiteit vast te leggen in een basiskwaliteit natuur. Vanuit deze basiskwaliteit kan vervolgens worden gewerkt aan herstel.

(tekst gaat verder na foto)

Onze raadsleden tijdens de begrotingsraad (v.l.n.r: Gudy van den Hogen, Witte Lous en Nico van Straalen)
Onze voorstellen

GroenLinks kwam goed beslagen ten ijs met maar liefst tien voorstellen. Naast de twee genoemde punten (personeelsbudget en basiskwaliteit natuur) een beknopt overzicht van onze belangrijkste voorstellen:

Afvalinzameling: de gemeente wil de hoeveelheid restafval per inwoner per jaar beperken tot 100 kg. De ingezette middelen zijn volgens GroenLinks niet effectief genoeg. Het college zou een inzamelmethodiek moeten ontwikkelen die afvalscheiding stimuleert. Ook moeten de milieustraten toegankelijk blijven en moet er worden gehandhaafd op GFT-scheiding.    Fietsbeleid: onze gemeente heeft geen beleid om het fietsgebruik te stimuleren. Dat zou wel moeten: onze infrastructuur en leefomgeving slibben dicht door al het autoverkeer. Voor de korte tot middellange afstand is fietsen een schoon en gezond alternatief op autogebruik.   Toerisme: actievere sturing vanuit de gemeente op het toerisme en het betrekken van het nieuwe Toeristische Platform bij de beleidsuitvoering. Een gezamenlijk beleid versterkt de kwaliteit van ons toeristisch product en vermindert de overlast.   Papierverspilling: de invoering van een ‘ja-ja’-sticker om de hoeveelheid reclamedrukwerk dat ongelezen wordt weggegooid te verminderen. Iedereen die reclamedrukwerk wenst te  ontvangen kan een ja-ja sticker op zijn of haar brievenbus plakken.   Samen met VD80 en de PvdA vroegen we het college te komen met een AirBnb-beleid, om zo overlast als gevolg van (permanente) vakantieverhuur van woningen te voorkomen. In onze eigen gemeente hebben we veel mensen die een woning zoeken.   Met het CDA stelden we voor protest aan te tekenen bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten tegen de methodiek waarmee de hoogte van de jaarlijkse Rijksbijdrage aan gemeenten wordt bepaald. Dit systeem leidt tot schommelingen in de bestedingsruimte, waardoor het voor gemeenten moeilijk is om een begroting te maken.
Het resultaat

Onze voorstellen over de basiskwaliteit natuur en het fietsbeleid werden door een raadsmeerderheid aangenomen. Ook de gezamenlijke voorstellen over AirBnB-beleid en de Rijksfinanciering hebben het gehaald, net als een samengevoegd toerisme-voorstel van VVD, Lijst Kras, CDA en GroenLinks. Voor de rest was helaas geen meerderheid te vinden, maar zo gaat dat soms. GroenLinks is heel blij met de uitkomst van deze begrotingsraad. De aangenomen voorstellen – die nu door het college moeten worden uitgevoerd – zullen op termijn bijdragen aan een betere leefomgeving voor onze inwoners.

Via deze weg willen we alle fracties bedanken voor de constructieve houding voor en tijdens de vergadering. Als we dit zo vasthouden is geen uitdaging ons te groot!

 

Sean Tol GroenLinks Edam-Volendam

GroenLinks, de jarige job | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks CDA Edam-Volendam 17-05-2019 00:00

Zondag 19 mei bestaat GroenLinks 30 jaar. We zullen er een borrel op nemen. De gemeenteraad van Edam-Volendam heeft ons een prachtig cadeau gegeven. Unaniem heeft zij de wens uitgesproken dat de zomerregeling, met beperkte toegang voor het verkeer op de Dijk, voortaan het hele jaar moet gelden. Hiermee krijgt onze eenzame strijd van tientallen jaren voor een autoluwe dijk nu een raadsbrede steun en erkenning.

Dijk autovrij!

Het was vroeger pure waanzin: een colonne bussen en auto’s die zich een weg baande door drommen toeristen naar het parkeerterrein achter Spaander, dat ook nog eens vaak voller dan vol stond. Soms liep de stroom muurvast door komende en gaande bussen die geen kant meer op konden. Via de Haven verliet het verkeer ons dorp. Als bewoner had je in de zomer niks op de Dijk te zoeken. En op een terras zitten kon je helemaal vergeten. Waarom kon dit verkeer niet bij de Parallelweg parkeren? Toeristen kunnen dat stukje toch wel lopen? Deze vraag bleef GroenLinks maar stellen in de gemeenteraad, in artikelen, acties, cartoons, liedjes en optochten. Al in de jaren 70 hadden we een heuse demonstratie op de Dijk met sandwichborden waarbij we pleitten voor een autovrije dijk. Daarbij vielen nog rake klappen ook. Onze toenmalige voorman Willem Klapper moest met een grijs gezicht onder begeleiding naar huis worden gebracht na een stomp in zijn maag. Van lieverlee gingen ook steeds meer Volendammers inzien dat het zo niet verder kon en de politieke partijen moesten wel volgen. Het heeft wel 40 jaar moeten duren om die drol door te slikken. En zie…de toeristen blijven massaal komen, genieten van het uitzicht, maken selfies, kopen souvenirs en ze blijken dat stukje over het Noordeinde gewoon te kunnen lopen. Er komt nog weleens een verdwaalde bus of auto op de Dijk om achter Spaander te parkeren. Daarover mag de zuurpruim klagen. Waarom Spaander dit terrein - een A-locatie aan het water - blijft bestemmen voor geparkeerd blik is een raadsel.

In de gemeenteraad

In 1990 kwam GroenLinks voor het eerst in de gemeenteraad. Met horten en stoten zijn we in de loop der jaren langzaam gegroeid naar 3 zetels bij de fusieverkiezingen van 2015. Maar we zitten nog niet op onze top. Vaak brengen we standpunten naar voren die pas na jaren hun erkenning vinden bij een meerderheid van de gemeenteraad. En hoewel we met 3 van de 25 zetels een minderheid zijn, krijgen we voor van alles en nog wat de schuld als er wat misgaat. Zo was het jarenlange uitstel van het Broeckgouw te wijten aan grote inschattingsfouten van met name het CDA. Zij nam de argumenten van bezwaarmakers niet serieus waardoor de gemeente nat ging bij de rechter. Toch krijgt GroenLinks de schuld. We hebben een dikke huid en ondanks soms wat gehakketak merken we  dat we een vaste waarde vormen in de raad, dat men goed nota neemt van onze standpunten en er soms wat mee doet en soms ook niet. En achter de schermen krijgen we ook weleens iets voor elkaar.

Al met al zijn we verguld met het cadeau van de collega-partijen voor “een autoluwe dijk het hele jaar door”.  En overigens zijn wij van mening dat de plannen voor die malle “Afrit bij Wullempie” vanaf het Noordeinde naar Spaander van tafel moeten. Dan kan de vlag in top.

 

John Kluessien

Dijk autovrij!

Het was vroeger pure waanzin: een colonne bussen en auto’s die zich een weg baande door drommen toeristen naar het parkeerterrein achter Spaander, dat ook nog eens vaak voller dan vol stond. Soms liep de stroom muurvast door komende en gaande bussen die geen kant meer op konden. Via de Haven verliet het verkeer ons dorp. Als bewoner had je in de zomer niks op de Dijk te zoeken. En op een terras zitten kon je helemaal vergeten. Waarom kon dit verkeer niet bij de Parallelweg parkeren? Toeristen kunnen dat stukje toch wel lopen? Deze vraag bleef GroenLinks maar stellen in de gemeenteraad, in artikelen, acties, cartoons, liedjes en optochten. Al in de jaren 70 hadden we een heuse demonstratie op de Dijk met sandwichborden waarbij we pleitten voor een autovrije dijk. Daarbij vielen nog rake klappen ook. Onze toenmalige voorman Willem Klapper moest met een grijs gezicht onder begeleiding naar huis worden gebracht na een stomp in zijn maag. Van lieverlee gingen ook steeds meer Volendammers inzien dat het zo niet verder kon en de politieke partijen moesten wel volgen. Het heeft wel 40 jaar moeten duren om die drol door te slikken. En zie…de toeristen blijven massaal komen, genieten van het uitzicht, maken selfies, kopen souvenirs en ze blijken dat stukje over het Noordeinde gewoon te kunnen lopen. Er komt nog weleens een verdwaalde bus of auto op de Dijk om achter Spaander te parkeren. Daarover mag de zuurpruim klagen. Waarom Spaander dit terrein - een A-locatie aan het water - blijft bestemmen voor geparkeerd blik is een raadsel.

In de gemeenteraad

In 1990 kwam GroenLinks voor het eerst in de gemeenteraad. Met horten en stoten zijn we in de loop der jaren langzaam gegroeid naar 3 zetels bij de fusieverkiezingen van 2015. Maar we zitten nog niet op onze top. Vaak brengen we standpunten naar voren die pas na jaren hun erkenning vinden bij een meerderheid van de gemeenteraad. En hoewel we met 3 van de 25 zetels een minderheid zijn, krijgen we voor van alles en nog wat de schuld als er wat misgaat. Zo was het jarenlange uitstel van het Broeckgouw te wijten aan grote inschattingsfouten van met name het CDA. Zij nam de argumenten van bezwaarmakers niet serieus waardoor de gemeente nat ging bij de rechter. Toch krijgt GroenLinks de schuld. We hebben een dikke huid en ondanks soms wat gehakketak merken we  dat we een vaste waarde vormen in de raad, dat men goed nota neemt van onze standpunten en er soms wat mee doet en soms ook niet. En achter de schermen krijgen we ook weleens iets voor elkaar.

Al met al zijn we verguld met het cadeau van de collega-partijen voor “een autoluwe dijk het hele jaar door”.  En overigens zijn wij van mening dat de plannen voor die malle “Afrit bij Wullempie” vanaf het Noordeinde naar Spaander van tafel moeten. Dan kan de vlag in top.

 

John Kluessien

CDA sluit zich aan bij wens D66 en ...

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA ChristenUnie Edam-Volendam 19-01-2019 09:15

Vitale maatschappelijke voorzieningen moeten in overheidshanden blijven | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks CDA Edam-Volendam 27-04-2018 00:00

Moet de Centrale Antenne-inrichting (CAI), die de gemeente al sinds jaar en dag in eigendom heeft, verkocht worden aan bijvoorbeeld Ziggo of moet onze gemeente de CAI in eigen beheer houden? Vorige week donderdag heeft de gemeenteraad besloten dat er een onderzoek moet komen naar de eigendomsverhoudingen van de CAI. GroenLinks bracht een aantal principiële punten naar voren, die hopelijk in het onderzoek meegenomen worden.

Grenzen aan de privatisering

Jarenlang heeft onder invloed van het neo-liberalisme de gedachte geheerst dat overheidsvoorzieningen die een bedrijf ook kan beheren geprivatiseerd moeten worden. Veel diensten die vroeger verzorgd werden door overheidsbedrijven zijn afgestoten, zoals de spoorwegen, de bus- en tramdiensten, de energieleverantie, de staatsbank, de zorgverzekeringen, en de infrastructuur voor telefonie en dataverkeer. Zelfs voorzieningen in het sociale domein, zoals de kinder- en peuteropvang worden tegenwoordig beschouwd als een bedrijfsactiviteit en moeten dan ook openbaar aanbesteed worden.

Volgens GroenLinks zijn we als maatschappij doorgeslagen in het marktdenken. Voor de telefonie kun je nog volhouden dat de privatisering goed gewerkt heeft maar voor andere diensten zoals het onderhouden van railverbindingen voor het treinverkeer ontbreekt een marktmechanisme en heeft de privatisering alleen maar gedoe opgeleverd, zo sterk zelfs dat er nu regelmatig stemmen op gaan om ProRail maar weer samen te voegen met de Nederlandse Spoorwegen.

Daar is de laatste jaren nog een argument bij gekomen: als je diensten privatiseert geef je ze over aan het spel van buitenlandse investeerders en beursspeculanten. Zo wist de regering in 2013 nog net met kunst en vliegwerk te voorkomen dat KPN in eigendom kwam van de Mexicaanse zakentycoon Carlos Slim. Dataverkeer wordt steeds belangrijker. Misschien wel zo belangrijk dat je het beheer niet over mag laten aan commerciële bedrijven. Ziggo maakt deel uit van de Amerikaanse multinational Liberty Global, met een omzet van rond 20 miljard, actief in 30 landen en 47.000 werknemers. Zou Liberty Global wakker liggen van onze CAI in Edam-Volendam?

Wetsvoorstel Mona Keijzer

Staatssecretaris van Economische Zaken Mona Keijzer (CDA) is een wetsvoorstel aan het voorbereiden waarmee we kunnen voorkomen dat buitenlandse investeringsmaatschappijen vitale onderdelen van de Nederlandse economie overnemen. Het gaat dan niet alleen om aanbieders van telefonie, maar ook om bedrijven die vitale voorzieningen beheren zoals internetknooppunten en datacentra. Of ook de energieleverantie en het waternetwerk onder de nieuwe wet gaan vallen is nog niet zeker.

Mona Keijzer heeft het goed gezien. Als we haar standpunt doortrekken naar Edam-Volendam kunnen we de vraag stellen of de CAI wel verkocht moet worden. Wij beschikken nu nog over een eigen netwerk dat een groot deel van ons dataverkeer transporteert. GroenLinks heeft ervoor gepleit dat het nu gestarte onderzoek naar de CAI van Edam-Volendam niet alleen de financiële consequenties van verkoop van de CAI onderzoekt maar ook kijkt naar de strategische waarde van ons netwerk.

 

Fractie GroenLinks,

Witte Lous, Gudy van den Hogen en Nico M. van Straalen

Zitjes zijn geen overlastprobleem maar een gezondheidsrisico | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks CDA Edam-Volendam 29-11-2017 00:00

Het overmatig gebruik van alcohol door jongeren op zogenaamde “zitjes” wordt door veel mensen als onwenselijk gezien. Deze zitjes vinden thuis of in bedrijfspanden plaats, buiten de controle van ouders en gemeente. Toen dit onderwerp besproken werd in de gemeenteraad op 2 november, gebeurde er iets opmerkelijks. Alle partijen - aangevoerd door het CDA - hadden het over de overlast die gepaard zou gaan met de zitjes. Maar dat is volgens GroenLinks helemaal niet de kern van het probleem.

 

Ongetwijfeld zal er wel eens een raadslid ’s-avonds laat wakker zijn geworden door een groep aangeschoten jongeren op straat, als er een zitje uitging. Maar een beetje herrie hoort nu eenmaal bij de uitgestrekte woonbuurten van onze gemeente met jongeren in de leeftijd tussen 15 en 25. Bij overlast en overlastbestrijding denkt men al snel aan meer politie op straat, meer opsporingsambtenaren, en meer honden. Kortom, meer repressie. Dat is niet de oplossing van GroenLinks, als het al iets zou uithalen. Als we ons echt bekommeren om die jongeren moeten we optreden tegen het gezondheidsrisico.

 

Inmiddels weten we allemaal dat alcohol slecht is voor het ontwikkelende brein. Tot ruim in de 20 zijn onze hersenen nog niet volgroeid. Dat is een groot voordeel, want daardoor blijven we heel lang flexibel, leergierig en kunnen we vrij gemakkelijk van alles onthouden. Maar de keerzijde is dat elk ontwikkelingsproces, zolang het nog niet zijn eindstadium heeft bereikt, gevoelig is voor verstoringen. Iedereen weet dat een zwangere vrouw beter niet teveel alcohol kan drinken of teveel sigaretten moet roken, vanwege de ontwikkelende vrucht in haar buik. Maar terwijl bij zwangeren dit besef goed is doorgedrongen, lijkt het voor jongeren nog altijd problematisch.

 

Al deze dingen zijn algemeen bekend. Het is niet voor niks dat de minimumleeftijd voor het kopen en bezitten van alcohol landelijk is opgetrokken naar 18 jaar. De overheid heeft in de cafés en de barren een strikt beleid doorgevoerd om het drinken van alcohol door jongeren uit te bannen. Onze gemeente zou meer kunnen doen, bijvoorbeeld het schenken van alcohol in sportkantines sterker aan banden leggen. Maar de grootste winst ligt niet in de bar of de kantine maar in het gezin.

 

Onderzoek in onze gemeente door Ina Koning, waarop ze in 2011 promoveerde aan de Universiteit Utrecht, heeft laten zien dat je via drie wegen moet werken. Je moet niet alleen de jongeren zelf bereiken, maar ook de ouders en de scholen. Wethouder Tuijp verklaarde zich voorstander van het “IJslandse” model, ontwikkeld door socioloog Ingá Dóra Sigfúsdóttir, waarin het aanbieden van alternatieve activiteiten aan jongeren die nog niet aan de drank verslingerd zijn, centraal staat. De praktijk moet uitwijzen hoe het in onze gemeente uitpakt.

 

De meerderheid van de gemeenteraad lijkt, blijkens de CDA-motie in de begrotingsraad van 2 november, een voorstander te zijn van meer overlastbestrijding. GroenLinks stemde niet mee. Wij vinden dat de gezondheid van de jeugd voorop moet staan.

 

 

Nico van Straalen

GroenLinks pleit voor echte ...

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Edam-Volendam 03-02-2016 18:27

GroenLinks pleit voor echte inspraak Hoe regel je als gemeente de inspraak van je inwoners? Mogen de burgers in principe over elk onderwerp meepraten of mag de gemeente per kwestie telkens zelf bepalen of ze daarover inspraak willen geven? Dat laatste geeft de burgers eigenlijk geen enkel recht op inspraak, maar toch heeft onze gemeenteraad nu in meerderheid zo beslist. Ons pleidooi om onze burgers – u dus – in principe over elke belangrijke kwestie inspraak te geven waar dat wettelijk is toegestaan, kreeg helaas geen gehoor. Bij de raadsvergadering van 28 januari werd de nieuwe inspraakverordening besproken, een belangrijk onderwerp want recht op inspraak is het hart van de democratie. De burger moet over zaken die hem raken altijd zijn stem kunnen laten horen. En die stem moet serieus genomen worden. In de nu vastgestelde verordening is bepaald: “Elk bestuursorgaan (burgemeester, college, of gemeenteraad - NvS) besluit ten aanzien van zijn eigen bevoegdheden of inspraak wordt verleend bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid”. Dat betekent dus dat raad, college of burgemeester telkens per onderwerp zelf mogen uitmaken of de burgers inspraak krijgen. Oftewel: “Niks geen inspraak, behalve als wij het willen of als het moet van de wet”. Veel gemeenten in het land, Amsterdam bijvoorbeeld, hebben een heel andere regeling getroffen, namelijk dat op alles mag worden ingesproken, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om dat niet toe te laten, bijvoorbeeld bij beslissingen buiten de bevoegdheid van de gemeente, of als de wet geen inspraak toestaat. VVD-wethouder Runderkamp voerde aan dat de inspraakverordening niet bedoeld is voor zaken die vallen onder “interactieve besluitvorming”, zoals het spreekrecht bij raadsvergaderingen, bezwaren kenbaar maken via brieven of deelname aan informatiebijeenkomsten. Maar het probleem is dat zulk soort “inspraak” erg vrijblijvend is en in de praktijk eerder gebruikt wordt als uitlaatklep dan als echte inspraak. Kijk naar de situatie rond het Europaplein. GroenLinks wil echte inspraak, vastgelegd in een verordening. Daarom dienden we een amendement in om de verordening ‘om te keren’ naar het principe “Altijd inspraak, tenzij … ”. Maar ons amendement werd verworpen. Alfred de Jong van het CDA en Loek Kras van Lijst Kras vonden dat inspraak maar lastig was en de besluitvorming onnodig kon ophouden. Ja, daar gaat het nou om! Wil je burgers mee laten tellen of niet? Vóór de verkiezingen stelden alle partijen de burger centraal. Maar de coalitie wil niet de consequenties onder ogen zien. Als je echt geïnteresseerd bent in wat de burger er van vindt moet je dat ook vastleggen in een regeling, vindt GroenLinks. Dit college heeft aan het begin van zijn zittingsperiode een slecht signaal afgegeven naar de burgers. Nico van Straalen

Commentaar GroenLinks op ...

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Edam-Volendam 17-01-2016 20:53

Commentaar GroenLinks op coalitieakkoord GroenLinks heeft het vorige week gepubliceerde coalitieakkoord van Lijst Kras, Zeevangs Belang, CDA en VVD nauwkeurig gelezen en geeft hieronder haar reacties. Onze algemene conclusie is positief kritisch: er zijn wel eens wel slechtere coalitieakkoorden gesloten. Maar toch: wat het meest opvalt is dat men niet onderkent dat plannen moeten worden ingebed in een visie. De coalitie wil dingen wel, of niet. Men ziet de oplossing al voor zich zonder dat het probleem in kaart is gebracht: geen betaald parkeren, geen windmolens, geen AZC, geen kerncentrale in het Kleiperk, wel plan Kras Europaplein, wel cameratoezicht en wel inzet drugshonden. Onze vraag aan de coalitie is: zeg nu eens in een paar zinnen waar jullie voor staan. Wat is jullie visie op de toekomst van deze gemeente, wat is jullie mission statement? Er staan allerlei “schone beloften” in het coalitieakkoord. Wij dagen de coalitie uit om die beloften zo snel mogelijk concreet te maken. We hebben daarvoor een aantal suggesties en ideeën die we hieronder meegeven. Dienstverlening De ambitie om de dienstverlening te verbeteren vanuit het perspectief van de bewoner is veelbelovend, alleen is het zaak die ambitie zo veel en zo snel mogelijk te verzilveren. Er moeten duidelijke termijnen komen, geen beperking op inspraak zoals nu voorgesteld. Ook een track & trace systeem waarbij iedere burger zijn brieven of aanvragen kan volgen van achter zijn eigen computer hoort hierbij. Belangengroepen en doelgroepen moet niet alleen actief betrokken worden op het moment dat de plannen worden uitgewerkt. Ze moeten betrokken worden bij alle facetten van een plan, inclusief goedkeuring voordat een plan gepresenteerd wordt aan de raad. De raad bestuurt op hoofdlijnen, maar onze inwoners worden juist met de details geconfronteerd en ondervinden van deze details de meeste overlast. De burgers zijn er niet voor de gemeente, de gemeente is er voor de burgers. De kommen van de Zeevang moeten niet aangeduid worden als “buitengebied”, een denigrerende benaming. Communicatie, openheid en participatie Werken langs de participatieladder is een goed voornemen; we zullen zien wat er van komt. De raadsvergaderingen zullen ook via de televisie uitgezonden worden. We hopen dat het nu snel gaat gebeuren. Maar hiermee is de kloof tussen burgers en gemeente is daarmee nog niet opgelost. Veel mensen begrijpen niet waar het over gaat als de raadspleinen en commissievergaderingen niet te volgen zijn. Waarom niet de burgers stimuleren in de kernen om wijk- en buurtgroepen te vormen. Alleen de behoefte afwachten is wel erg passief. Regionale samenwerking Als we dit echt willen moeten we ook echt willen samenwerken, dat wil zeggen geen op de eigen gemeente gerichte acties ondernemen als daar steekhoudende regionale bezwaren tegen zijn (bijvoorbeeld uitbreiding industrieterrein Oosthuizerweg Edam) Openbare orde en veiligheid Hier ontbreekt de sociale dimensie. De baldadigheid rond de Piramideschool is niet alleen een probleem van openbare orde, het is ook een issue van sociale cohesie, dat niet opgelost wordt met camera’s en honden. Eerst moet de problematiek in kaart gebracht worden voordat “oplossingen” uitgevoerd worden. Ambtelijke huisvesting Dit college neemt de erfenis met zich mee van de catastrofale beslissing van het vorige college (verkoop HHNK-complex). Er is nog totaal geen uitzicht op een oplossing. De zaak wordt alleen maar erger. Grondzaken De gemeente kiest voor een rol als regisseur en niet als projectontwikkelaar. Dit is een opmerkelijke breuk met het verleden. Gaat het ook gelden voor de laatste fase van de Broeckgouw? Als projectontwikkelaars het voor het zeggen hebben gaat dat ten koste van de gemeentelijke keuzes binnen de ruimtelijke ordening en het gaat geld kosten aan claims als die projectontwikkelaars hun zin niet krijgen. Lange Weeren Dit onderdeel munt uit in vaagheid en gebrek aan realiteitszin. Enerzijds wordt gewezen op een afweging van nut en noodzaak, en verder onderzoek naar de woningbehoefte, anderzijds wordt het voornemen uitgesproken om sowieso te gaan bouwen na afronding van het Broeckgouw-project. Er ligt toch een rapport van Companen waaruit we kunnen concluderen dat bouwen in de Lange Weeren niet nodig is om de eigen bevolking te huisvesten? Als de gemeente wil inzetten op een deel sociale woningbouw in de Lange Weeren is meer nodig dan een regierol. GroenLinks pleit voor een integrale visie op de woningbehoefte in de gemeente als geheel. Deregulering van bestemmingsplannen GroenLinks is tegenstander van deregulering van bestemmingsplannen als dat betekent dat het college verklaringen van geen bezwaar kan afgeven voor projecten van behoorlijke omvang, en daar achteraf de raad over informeert. Evenwichtige woningvoorraad GroenLinks steunt het plan om een nieuwe impuls te geven aan het Korsnäss-terrein. We volgen dit kritisch. Het heeft te lang geduurd; het kan geen uitstel meer dulden. GroenLinks steunt ook het streven naar een evenwichtige woningvoorraad, waarbij gekeken moet worden naar ruimtelijke menging van verschillende woningtypes zodat geen wijken ontstaan die volledig gedomineerd worden door senioren of door jonge gezinnen. Uitgangspunt moet zijn bestemmen voor alle bevolkingsgroepen zoals jong, oud, alleenstaand, huur, koop. We willen levendige wijken, ook in de nieuwbouwlocaties Tase, Korsnäss en Maria Goretti. Vluchtelingen Deze paragraaf ademt non-ambitie. Men maakt al keuzes zonder dat sprake is van een visie. Alleen roepen “geen AZC” is geen beleid. Het is te gemakkelijk om te zeggen: “Er zijn geen mogelijkheden in de gemeente”. Die zijn er namelijk wel. Zeg dan dat je het niet wilt. Het college zou duidelijk moeten maken hoe ze de taakstelling voor wat betreft het huisvesten van statushouders gaat waarmaken en welke extra inspanning ze kan leveren voor kleinschalige opvang voor vluchtelingen op middellange termijn. Historische scheepswerf GroenLinks steunt de inzet van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt bij een historische scheepswerf ter hoogte van het Slobbeland en de organisatie van een pendeldienst over het water van en naar de haven van Volendam. Maar dit plan loopt al 10 jaar. Gaat het nu gebeuren? De sociale firma die rond dit initiatief ontwikkeld kan worden zou ook een horeca-locatie op een prominente plek in het toeristisch centrum van Volendam kunnen gaan exploiteren. Het is van belang dat lokale ondernemers die hier brood in zien bij deze initiatieven betrokken worden. Onderwijshuisvesting De gemeente moet de zeggenschap over nieuwbouw van scholen niet uit handen geven. Waarom wordt SPOOR/OPSO niet genoemd bij als onderwijsorganisaties? De coalitie wijst op opleidingen voor nieuwe beroepen. Maar onderwijs kan onmogelijk iets zijn voor nieuwe beroepen. Die ken je namelijk niet want ze bestaan nog niet. Onderwijs dient om een algemene basis te leggen van waaruit jongeren zichzelf verder kunnen ontwikkelen op de arbeidsmarkt van de toekomst. Bibliotheken Het hogere aantal inwoners in de fusiegemeente heeft gevolgen voor de begroting van Bibliotheek Waterland. De gemeente moet garanderen dat de fusie niet ten koste gaat van het voorzieningenniveau. Bedrijfsverplaatsingen Verplaatsing van bedrijven naar het uitgebreide industrieterrein Oosthuizerweg is slechts voor enkele (kleinere) bedrijven een oplossing. GroenLinks verwacht een actief beleid om overlast-veroorzakende industrie achter in de gemeente en industrie die veel zwaar verkeer aantrekt uit te plaatsen naar het industrieterrein Baanstede-Noord. Dijkversterking De coalitie houdt de optie open om bij dijkversterking ter hoogte van het Noordeinde een “weg onderlangs” als meekoppeloptie aan te leggen. Dat de kosten hiervoor helemaal niet bij de burger terecht zullen komen is niet reëel. Feitelijk stevent de coalitie af op een afrit van het Noordeinde naar parkeerterrein Spaander. Deze aantasting van het monumentale karakter van de dijk is zeer te betreuren. Wat GroenLinks betreft zou de gemeente kritisch moeten volgen wat het HHNK zegt en doet. Brede oeverdijken met lange strekdammen zoals men wil vanaf Kras in Volendam tot en met Schardam verhouden zich niet met het weidse en karakteristieke aanzicht van de huidige dijk. Verkeer en vervoer De huidige voorrangsregeling voor fietsers op rotondes is in strijd met de afspraken in “Duurzaam veilig”. Door de telkens wisselde regeling wordt juist onveiligheid gecreëerd. In “Duurzaam veilig” is afgesproken dat binnen de bebouwde kom de fietsers met de rotonde mee voorrang hebben. Ook de provincie overtreedt trouwens deze regel. Bij de vernieuwing van de brug in de N502 in Oosthuizen wordt het fietspad op de rotonde uit de voorrang gehaald, terwijl die binnen de bebouwde kom ligt. Ambtenaren zijn wat dit betreft hardleers en duidelijk geen fietsers. Het is jammer dat de optie om met betaald parkeren de centra van Volendam en Edam te ontlasten op voorhand zo resoluut wordt afgewezen. Dit vermindert de flexibiliteit om te komen tot een integrale parkeervisie. GroenLinks waardeert de inzet van de coalitie om de directe buslijnen naar Amsterdam CS zoveel mogelijk in stand te houden (in plaats van overstappen op de Noord-Zuidlijn). Verkeersontsluitingen Participatie van omwonenden bij de verdere besluitvorming rond de derde ontsluitingsweg tussen de kommen Edam en Volendam wordt toegejuicht. GroenLinks vraagt daarbij aandacht voor behoud van het natuurpark en de te verwachten toename van verkeersdrukte op de Zuidpolderlaan. GroenLinks steunt de gedachte dat in Oosthuizen de vernieuwde Seevancksweg voorlopig voldoende is als ontsluiting voor Waterrijk. Waterrijk zal nooit op de A7 ontsloten kunnen worden. Het Rijk wenst geen extra op- en afritten aan de A7. Een ontsluiting via De Beemster is geen ontsluiting; daar hebben alle wegen een maximumsnelheid van 60 km/u en zijn ze voorzien van drempels. Milieu en duurzaamheid Uit deze paragraaf spreekt absoluut geen ambitie. Investeren in duurzaamheid met aandacht voor een “realistische terugverdientijd” is te mager. GroenLinks zal het college uitdagen om de inzet sterk te verhogen. Onze gemeente energieneutraal in 2022! Het op voorhand afwijzen van windmolens is onverstandig. Er zijn ook windmolens op de nok van een dak die nauwelijks opvallen. Europaplein Draagvlak bij omwonenden en betrokkenen voor de verdere ontwikkeling van het plein is van doorslaggevend belang. GroenLinks zal de plannen kritisch bekijken en beoordelen op autoluwheid, parkeermogelijkheid voor fietsers, veiligheid voor voetgangers en aantrekkelijkheid als recreatief centrum. Natuurbeheer Deze paragraaf is nietszeggend en weinig ambitieus. GroenLinks wil het overleg tussen Staatsbosbeheer, de provincie, de gemeente en de pachters van het agrarisch gebied dat valt onder Natura 2000 intensiveren om zo gezamenlijk tot oplossingen te komen waarbij behoud van de weidevogelstand op een ecologisch èn agrarisch verantwoord niveau gegarandeerd is. Het coalitieakkoord bevat geen doelstellingen voor het schoon en groen houden van de openbare ruimte in de bebouwde omgeving, een gemiste kans. Nico van Straalen Fractie en bestuur GroenLinks, 17 januari 2016

Vijf mooie onderwerpen voor een ...

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Edam-Volendam 28-12-2015 14:46

Vijf mooie onderwerpen voor een duurzame coalitie De onderhandelaars van Lijst Kras, Zeevangs Belang, VVD en CDA zijn stilletjes een coalitieakkoord aan het smeden. Voorlopig staat GroenLinks aan de zijlijn. Maar wij willen wel graag zoveel mogelijk punten van ons programma gerealiseerd zien. Daarom hebben we de volgende vijf punten doorgegeven aan de onderhandelaars voor opname in het coalitieakkoord: 1. Duurzaamheid Plan maken om te kijken hoe we Edam-Volendam energie-neutraal kunnen maken; inventarisatie van de mogelijkheden, doelstelling voor 2022 formuleren, stappenplan maken, en implementatie van de eerste stappen (zie de presentatie van Nico van Straalen voor de begrotingsraad van 12 november). 2. Natuur Expliciet beleid formuleren voor natuurbescherming binnen het grondgebied van de nieuwe gemeente. Relatie met natuurbeheer door andere overheden; kijken waar we natuurdoelstellingen kunnen combineren met recreatie, misschien zelfs ecotoerisme; ook meer aandacht voor natuur in de bebouwde omgeving; duidelijk bomenbeleid; natuurparken, groenstroken en onderhoud van gemeentelijke groen; extra inspanning t.a.v. opruimen zwerfvuil. 3. Sociaal domein Beleid ten aanzien van flexibele aansluiting tussen rijksbijdragen en gemeentelijke uitgaven; afspreken van een marge of buffer, waardoor het mogelijk wordt om indien nodig (tijdelijk) meer (of minder) geld aan zorg te besteden dan de rijksbijdrage. Dit kan de vorm krijgen van een zorgfonds, misschien ook anders. Verder een sociaal werkgelegenheidsproject, wat we genoemd hebben “sociale firma”, op een aansprekende plaats in de gemeente, in samenwerking met Odeon en lokale ondernemers. We moeten ook ten aanzien van Baanstede een duidelijk beleid hebben dat behoud van de mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt garandeert. 4. Communicatie met de burger Pro-actieve informatievoorziening naar burgers over belangrijke beleidswijzigingen of voorgenomen nieuw beleid. De gemeenteraad schept de kaders en vervolgens gaat een groep belanghebbenden, vertegenwoordigers en ervaringsdeskundigen onder deskundige leiding en met assistentie van ambtenaren aan de slag op basis van "joint fact finding" (alle inzichten en kennis direct delen met alle leden van de groep). Verder kan de communicatie tussen gemeente en burgers sterk verbeterd worden door simpelweg te allen tijde mails en brieven tijdig en inhoudelijk correct te beantwoorden. De ervaring wijst uit dat burgers vaak geen antwoord krijgen op hun brieven, klachten of meldingen of pas na lange tijd. Het vertrouwen en de geloofwaardigheid van de gemeente en de gemeentepolitiek kan enorm opbeuren als hier iets aan gedaan wordt. 5. Kommenbeleid Een duidelijk beleid gericht op versterking en handhaving van de sociale structuur in de (kleinere) kommen van de gemeente. Stimulering van initiatieven van onderaf. Subsidie van voorzieningen gericht op behoud sociaal netwerk. Verder hebben we natuurlijk een uitgesproken mening (die Lijst Kras c.s. welbekend is) over de weg onderlangs het Noordeinde en de woningbouw in de Lange Weeren. We hopen van ganser harte dat straks in het coalitieakkoord te lezen staat dat deze twee omstreden ingrepen niet gaan gebeuren. Nico van Straalen, fractievoorzitter

Open brief aan Loek Kras van ...

GroenLinks GroenLinks CDA Edam-Volendam 01-12-2015 21:40

Open brief aan Loek Kras van campagneleider John Kluessien Geachte heer Kras, Beste Loek, Ik zal je maar tutoyeren, we zijn denk ik even oud en ik krijg nog puut van je of omgekeerd. GroenLinks heeft deze verkiezingen met een mooi resultaat afgesloten. We zijn - als enige partij - gegroeid, namelijk van twee naar drie zetels. In Edam zijn we wederom de grootste partij. En nu willen we deelnemen aan de coalitie. Het wordt tijd. Jouw partij is voor de tweede keer als grootste partij uit de bus gekomen. Je mag weer proberen om een coalitie te vormen. Bij de vorige verkiezingen vonden wij dat het voor de hand lag om een team te vormen met de drie partijen die gewonnen hadden: Kras, CDA en GroenLinks. Je hebt toen niet gekozen voor GroenLinks maar voor VD80, die juist twee zetels had verloren. Dat heb je geweten. Nadat je coalitiegenoten VD80 en CDA twee jaar lang aan de poten van je stoel hebben zitten zagen zijn jullie met knallende ruzie uiteen gegaan. Het plan van jouw partij voor het Europaplein werd op de valreep om zeep geholpen. Dat succes werd je niet gegund. Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig. Het wordt tijd dat GroenLinks mee gaat doen aan het college. We hebben goeie plannen, goeie wethouderskandidaten en goeie zin. Welbeschouwd zijn er best een aantal punten waarop we weinig van mening verschillen. Ik noem er een paar. De zorg is een heel belangrijk onderwerp geworden want de gemeente heeft het takenpakket overgenomen van het Rijk. Binnen deze portefeuille is de werkvoorziening voor mensen met een arbeidsbeperking actueel, want de Baanstede die een groot deel van deze groep aan werk helpt wordt met opheffing bedreigd. Evenals Lijst Kras vinden wij dat we er alles aan moeten doen om te zorgen dat deze mensen met zinvol werk hun kost kunnen verdienen. Hierover verschillen wij niet van mening. Een concreet actiepunt van GroenLinks is dat wij een sociale firma (denk aan een broodjeszaak en atelier in de toeristensector) willen die binnen afzienbare tijd op eigen benen kan staan. Het begrip rentmeesterschap is voor ons een belangrijk uitgangspunt. Zorgvuldig omgaan met je leefomgeving en het beter achterlaten dan je het hebt aangetroffen. Concreet betekent dit bijvoorbeeld dat je zeer kritisch kijkt naar de plannen voor dijkverzwaring en zeker niet instemt met een weg van drie miljoen euro voor bussen op een tweede dijk naast het Noordeinde. Hierover verschillen wij niet van mening. Beide partijen willen een levendig centrum van Volendam Oude Kom, dat ook aantrekkelijk is voor jonge gezinnen. Voor projecten als het Europaplein en de Maria Goretti willen we geen megalomane bouwplannen. We kiezen voor kleinschaligheid, we willen voorzieningen als kinderopvang en een basisschool willen behouden, verder een gezellig Europaplein, een autoluw verkeersveilig centrum en stimulering van het langzame verkeer. Hierover verschillen wij nauwelijks van mening. Voor wat betreft het bouwen in Lange Weeren zijn we beiden kritisch. Is het wel nodig, vraag jij je af. De eigen bevolking groeit nauwelijks meer en bestaande bouwplannen zijn voldoende om in de woonbehoefte te voorzien, zo wijzen onderzoeken uit. Wij willen de Lange Weeren groen houden. Hierover verschillen we weinig van mening. Voor wat betreft duurzaamheid heeft GroenLinks een ambitieus plan om in 2022 een energieneutrale gemeente te zijn. Dat willen zeggen dat we onze eigen energie opwekken. Wij zijn er van overtuigd dat we in onze gemeente de kennis en de kunde hebben om een dergelijk project van de grond te tillen. We hoorden bij de eerste presentatie van dit plan door fractievoorzitter Nico van Straalen in de raadsvergadering van 12 november positieve reacties vanuit jouw fractie. Zouden we hierover van mening kunnen verschillen? De kiezer heeft bij deze verkiezingen in meerderheid gekozen voor de plaatselijke partijen: Lijst Kras, Zeevangs Belang en VD80. GroenLinks is van oudsher een partij die met haar visie de hele gemeente beschouwt. Wij zien voor onszelf ook de rol van samenbindende landelijke partij in een coalitie waaraan zeer waarschijnlijk Lijst Kras en Zeevangs Belang deelnemen. In alle kommen van onze nieuwe fusiegemeente moeten de inwoners zich vertegenwoordigd voelen. Alleen kijken naar het aantal zetels in een coalitie is niet genoeg: ook de verdeling over de kommen is belangrijk, evenals de betrouwbaarheid en de kwaliteit van de wethouders. Denk erover na Loek, ga niet overhaast te werk, want je zit er voor zes jaar aan vast. Vriendelijke groeten van John Kluessien (campagneleider) namens GroenLinks

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.