Nieuws van politieke partijen in Edam-Volendam over GroenLinks inzichtelijk

996 documenten

Gemeenteraad steunt voorstel GroenLinks: betrek bewoners bij kap openbaar groen | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks Edam-Volendam 30-06-2020 00:00

Bewoners zijn vaak gehecht aan het groen in hun straat of buurt. Toch kapt de gemeente regelmatig bomen en struiken zonder eerst de omwonenden op de hoogte te stellen. Een voorstel van GroenLinks om dit te veranderen kreeg steun van alle partijen.

Onaangekondige kap

We krijgen veel klachten over de manier waarop de gemeente met haar groen omgaat. Zo worden er bomen en struiken gekapt in wijken zonder dat dit de bewoners is verteld. In sommige gevallen komen zij thuis om te ontdekken dat een geliefde boom er niet meer staat. Het gevolg is woede en verwarring. De bewoners voelen zich overvallen. Waarom krijgen zij wél een brief wanneer er vier parkeerplaatsen verdwijnen, maar niet wanneer er vier prachtige bomen worden gekapt?

Voorstel GroenLinks

De gemeente kan veel narigheid voorkomen door vooraf over een kap te communiceren. Daarom deed GroenLinks het volgende voorstel. Bij een geplande kap zouden de bewoners een brief moeten krijgen, waarin de kapdatum en de reden van het kapbesluit staan. Dit voorkomt verrassingen en geeft duidelijkheid over de beweegredenen van de gemeente. Bewoners zouden ook de kans moeten krijgen om hun mening over het kapbesluit te geven. Bij veel negatieve reacties zou de gemeente kunnen overwegen om naar andere oplossingen te zoeken.  

Unanieme steun

Afgelopen donderdag is ons voorstel in de raadsvergadering behandeld. Alle partijen spraken hun steun uit, inclusief de wethouder. Iedereen was het eens: de communicatie over kapbesluiten moet beter. Het voorstel is uiteindelijk door de voltallige gemeenteraad aangenomen. We hopen dat dit besluit in de toekomst veel onrust zal voorkomen.

 

Sean Tol  

Onaangekondige kap

We krijgen veel klachten over de manier waarop de gemeente met haar groen omgaat. Zo worden er bomen en struiken gekapt in wijken zonder dat dit de bewoners is verteld. In sommige gevallen komen zij thuis om te ontdekken dat een geliefde boom er niet meer staat. Het gevolg is woede en verwarring. De bewoners voelen zich overvallen. Waarom krijgen zij wél een brief wanneer er vier parkeerplaatsen verdwijnen, maar niet wanneer er vier prachtige bomen worden gekapt?

Voorstel GroenLinks

De gemeente kan veel narigheid voorkomen door vooraf over een kap te communiceren. Daarom deed GroenLinks het volgende voorstel. Bij een geplande kap zouden de bewoners een brief moeten krijgen, waarin de kapdatum en de reden van het kapbesluit staan. Dit voorkomt verrassingen en geeft duidelijkheid over de beweegredenen van de gemeente. Bewoners zouden ook de kans moeten krijgen om hun mening over het kapbesluit te geven. Bij veel negatieve reacties zou de gemeente kunnen overwegen om naar andere oplossingen te zoeken.  

Unanieme steun

Afgelopen donderdag is ons voorstel in de raadsvergadering behandeld. Alle partijen spraken hun steun uit, inclusief de wethouder. Iedereen was het eens: de communicatie over kapbesluiten moet beter. Het voorstel is uiteindelijk door de voltallige gemeenteraad aangenomen. We hopen dat dit besluit in de toekomst veel onrust zal voorkomen.

 

Sean Tol  

Bomenravage Kathammerstraat | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks Edam-Volendam 13-06-2020 00:00

Bewoners van de Kathammerstraat en het Zuideinde werden vorige week onaangenaam verrast. De bomen en struiken die hier stonden werden in korte tijd uit de grond gerukt. De bewoners waren woest: dit was hun niet verteld. De bomen werden midden in het broedseizoen gekapt, terwijl zij de thuisbasis waren voor allerlei dieren. Het is de zoveelste keer dat het misgaat op het gebied van participatie en groenbeheer. Waarom toch?

Bomen, struiken en dieren

De fruitbomen en de struiken bij de dijkopgang waren sinds mensenheugenis deel van de Oude Kom van Volendam. Het geheel vormde een mooi stukje natuur in het woongebied. Aan onderhoud schortte het wel een beetje, maar desondanks zochten vele dieren onderdak in het groen. Bewoners vertellen over mussen, merels, winterkoninkjes, roodborstjes, egels, vleermuizen, ransuilen en duiven die hier nestelden. Nu alles is verdwenen, zijn deze dieren hun onderkomen kwijt. Terwijl midden in het seizoen broedende vogels wettelijke bescherming genieten. Geen wonder dat de bewoners boos zijn. Het gemeentebestuur geeft aan de biodiversiteit te willen stimuleren. Dat bereik je niet door op deze manier het groen te verwijderen waarin vogels en andere dieren broeden.

Participatie

De bestrating aan het Zuideinde was aan de beurt om te worden aangepakt. De bewoners werden daarom uitgenodigd voor een informatieavond over de plannen. Aan bod kwamen tekeningen, soort bestrating, duur van de werkzaamheden, enzovoort. Over de bomen en struiken werden vragen gesteld, maar hier was nog niets over bekend. De vragenstellers konden hun e-mailadres achterlaten en ze zouden later worden geïnformeerd. Nooit meer iets van gehoord. In een reactie stelt de gemeente dat iedereen de omgevingsvergunning hadden kunnen inzien. Dan waren ze op de hoogte geweest. Ondertussen is de schade al aangericht. De bewoners zitten met een kale ravage voor de deur waar nog geen kever op gezien wil worden.

Wat kunnen we leren?

De gemeente zegt participatie belangrijk te vinden. Er is zelfs een participatienota, waarin staat hoe de deelname van betrokkenen vorm krijgt. Ondanks de goede bedoelingen komt miscommunicatie te vaak voor. Na zo’n informatieavond lijkt het afgelopen met de rol van de bewoners, maar er volgen nog vele stappen. De gemeente werkt de definitieve plannen uit. Er komt een omgevingsvergunning. Deze vergunning wordt ter inzage gelegd en je kunt er eventueel bezwaar tegen maken. Dit wordt via de lokale kranten gemeld, maar de meeste bewoners lezen hier overheen. Bij de gemeente moet het besef landen dat deze procedures geen dagelijkse kost zijn voor de burger. Die heeft wel wat anders aan zijn hoofd. Communicatie blijft belangrijk. Luister goed naar de mensen. Het gaat om hun woonomgeving, dus neem ze serieus. Maak een verslag van de avond en stuur die naar alle belanghebbenden. Doe dit ook met de definitieve plannen en vertel over de mogelijkheid om in bezwaar te gaan. Je betrekt de mensen er meer bij en je voorkomt verrassingen.

GroenLinks heeft naar aanleiding van deze bomenravage vragen gesteld aan het gemeentebestuur. Laten we nu eens leren van onze fouten. Dan is dit hopelijk de laatste keer.

 

John Kluessien en Sean Tol

Bomen, struiken en dieren

De fruitbomen en de struiken bij de dijkopgang waren sinds mensenheugenis deel van de Oude Kom van Volendam. Het geheel vormde een mooi stukje natuur in het woongebied. Aan onderhoud schortte het wel een beetje, maar desondanks zochten vele dieren onderdak in het groen. Bewoners vertellen over mussen, merels, winterkoninkjes, roodborstjes, egels, vleermuizen, ransuilen en duiven die hier nestelden. Nu alles is verdwenen, zijn deze dieren hun onderkomen kwijt. Terwijl midden in het seizoen broedende vogels wettelijke bescherming genieten. Geen wonder dat de bewoners boos zijn. Het gemeentebestuur geeft aan de biodiversiteit te willen stimuleren. Dat bereik je niet door op deze manier het groen te verwijderen waarin vogels en andere dieren broeden.

Participatie

De bestrating aan het Zuideinde was aan de beurt om te worden aangepakt. De bewoners werden daarom uitgenodigd voor een informatieavond over de plannen. Aan bod kwamen tekeningen, soort bestrating, duur van de werkzaamheden, enzovoort. Over de bomen en struiken werden vragen gesteld, maar hier was nog niets over bekend. De vragenstellers konden hun e-mailadres achterlaten en ze zouden later worden geïnformeerd. Nooit meer iets van gehoord. In een reactie stelt de gemeente dat iedereen de omgevingsvergunning hadden kunnen inzien. Dan waren ze op de hoogte geweest. Ondertussen is de schade al aangericht. De bewoners zitten met een kale ravage voor de deur waar nog geen kever op gezien wil worden.

Wat kunnen we leren?

De gemeente zegt participatie belangrijk te vinden. Er is zelfs een participatienota, waarin staat hoe de deelname van betrokkenen vorm krijgt. Ondanks de goede bedoelingen komt miscommunicatie te vaak voor. Na zo’n informatieavond lijkt het afgelopen met de rol van de bewoners, maar er volgen nog vele stappen. De gemeente werkt de definitieve plannen uit. Er komt een omgevingsvergunning. Deze vergunning wordt ter inzage gelegd en je kunt er eventueel bezwaar tegen maken. Dit wordt via de lokale kranten gemeld, maar de meeste bewoners lezen hier overheen. Bij de gemeente moet het besef landen dat deze procedures geen dagelijkse kost zijn voor de burger. Die heeft wel wat anders aan zijn hoofd. Communicatie blijft belangrijk. Luister goed naar de mensen. Het gaat om hun woonomgeving, dus neem ze serieus. Maak een verslag van de avond en stuur die naar alle belanghebbenden. Doe dit ook met de definitieve plannen en vertel over de mogelijkheid om in bezwaar te gaan. Je betrekt de mensen er meer bij en je voorkomt verrassingen.

GroenLinks heeft naar aanleiding van deze bomenravage vragen gesteld aan het gemeentebestuur. Laten we nu eens leren van onze fouten. Dan is dit hopelijk de laatste keer.

 

John Kluessien en Sean Tol

GroenLinks pleit voor open discussie over vergaderlocatie gemeenteraad | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks Edam-Volendam 03-06-2020 00:00

Het college heeft afgelopen donderdag voorgesteld om de vergaderingen van de gemeenteraad per 1 juli 2021 in het PX-gebouw te houden. GroenLinks vindt dit een slecht idee. Slecht voor de gemeente, slecht voor de gemeenteraad en slecht voor de burger.

Huurcontract

Vanwaar die plotselinge verhuisdrift? Dat heeft alles te maken met de huur van het huidige vergadercentrum. In mei 2021 loopt het huurcontract tussen de gemeente en de eigenaar af. De eigenaar wil het pand opnieuw aan de gemeente verhuren, maar vraagt wel een hogere huur. Concreet gaat het om € 25.000 extra huur per jaar. Ook moet de gemeente een aantal onderhoudstaken zelf uitvoeren. Als alternatief stelt het college voor om de PX te huren. Dit zou € 32.000 per jaar moeten kosten, inclusief catering. Voor dat geld mag de gemeente gebruikmaken van de grote zaal en het creativiteitslokaal. GroenLinks ziet verschillende nadelen aan het PX-voorstel.

Geen goede financiële onderbouwing

In het voorstel zijn de kosten voor de PX onrealistisch laag ingeschat, terwijl de kosten voor het vergadercentrum onrealistisch hoog worden weergegeven. Bij de PX zijn de schattingen van de verbouwingskosten, huur en catering niet onderbouwd. Er is geen rekening gehouden met de inzet van CBW-personeel, als het begeleiden van de raadsvergaderingen überhaupt tot hun taken behoort. Daarnaast wordt geen enkele schatting gegeven van de kosten die gemaakt moeten worden voor het huren van ruimten voor de informatieavonden en ambtelijke vergaderingen die nu in het vergadercentrum plaatsvinden. Er is ook geen enkele poging gedaan om de kosten van de locatie Schepenmakersdijk te verlagen, bijvoorbeeld door delen van het complex aan derden te verhuren. GroenLinks vindt dan ook dat er op dit moment geen keuze kan worden gemaakt op basis van financiële argumenten. Dat geeft het college zelf ook toe: de opties zijn nog niet financieel onderbouwd.

Representativiteit

De gemeenteraad is de hoogste instantie binnen de gemeente. Zij besluit over de plannen van het college en controleert vervolgens of de uitvoering goed verloopt. De gemeenteraad vertegenwoordigt de burger en komt bijeen in openbare vergaderingen. De raadszaal – de arena waarin dit alles plaatsvindt – kan met recht ons “huis van de democratie” genoemd worden. Deze zaal is niet alleen ingericht om een goed verloop van de raadsvergaderingen te garanderen. Zij heeft ook een representatieve functie: hier gebeurt het! Het is dan ook niet gepast om de gemeenteraad weg te stoppen in een gebouw dat met kunst en vliegwerk geschikt moet worden gemaakt. Een concertzaal annex jongerencentrum straalt niet de waardigheid uit die past bij een gemeenteraad. Het getuigt ook van weinig respect voor de politieke partijen om hun ruimte voor fractievergaderingen en bijeenkomsten met burgers te ontnemen. De mogelijkheid om in het stadskantoor te vergaderen is niet uitgewerkt.

Evenwichtige afweging van opties is nodig

Voorafgaand aan dit voorstel zijn allerlei locaties bekeken. Blijkbaar zijn deze allemaal te licht bevonden, want alleen de optie PX en de optie vergadercentrum Edam zijn gepresenteerd. Welke andere locaties bekeken zijn wil het college niet zeggen. Dit wekt de indruk dat er is toegewerkt naar de optie PX en dat alternatieven niet serieus zijn bekeken. We zien graag alsnog een overzicht van de onderzochte locaties, inclusief de reden waarom zij ongeschikt zouden zijn.

Kortom

Het voorstel van afgelopen donderdag is niet geschikt als basis voor een besluit over de vergaderlocatie van de gemeenteraad. De gemeenteraad zal zelf aan de slag moeten. Onder voorzitterschap van de burgemeester zal zij – zonder het college – de criteria voor een goede vergaderlocatie moeten bepalen. Pas daarna kan een selectie van locaties worden gemaakt. Dit dient in alle openheid te gebeuren, met alle feiten op tafel.

 

Nico van Straalen

Huurcontract

Vanwaar die plotselinge verhuisdrift? Dat heeft alles te maken met de huur van het huidige vergadercentrum. In mei 2021 loopt het huurcontract tussen de gemeente en de eigenaar af. De eigenaar wil het pand opnieuw aan de gemeente verhuren, maar vraagt wel een hogere huur. Concreet gaat het om € 25.000 extra huur per jaar. Ook moet de gemeente een aantal onderhoudstaken zelf uitvoeren. Als alternatief stelt het college voor om de PX te huren. Dit zou € 32.000 per jaar moeten kosten, inclusief catering. Voor dat geld mag de gemeente gebruikmaken van de grote zaal en het creativiteitslokaal. GroenLinks ziet verschillende nadelen aan het PX-voorstel.

Geen goede financiële onderbouwing

In het voorstel zijn de kosten voor de PX onrealistisch laag ingeschat, terwijl de kosten voor het vergadercentrum onrealistisch hoog worden weergegeven. Bij de PX zijn de schattingen van de verbouwingskosten, huur en catering niet onderbouwd. Er is geen rekening gehouden met de inzet van CBW-personeel, als het begeleiden van de raadsvergaderingen überhaupt tot hun taken behoort. Daarnaast wordt geen enkele schatting gegeven van de kosten die gemaakt moeten worden voor het huren van ruimten voor de informatieavonden en ambtelijke vergaderingen die nu in het vergadercentrum plaatsvinden. Er is ook geen enkele poging gedaan om de kosten van de locatie Schepenmakersdijk te verlagen, bijvoorbeeld door delen van het complex aan derden te verhuren. GroenLinks vindt dan ook dat er op dit moment geen keuze kan worden gemaakt op basis van financiële argumenten. Dat geeft het college zelf ook toe: de opties zijn nog niet financieel onderbouwd.

Representativiteit

De gemeenteraad is de hoogste instantie binnen de gemeente. Zij besluit over de plannen van het college en controleert vervolgens of de uitvoering goed verloopt. De gemeenteraad vertegenwoordigt de burger en komt bijeen in openbare vergaderingen. De raadszaal – de arena waarin dit alles plaatsvindt – kan met recht ons “huis van de democratie” genoemd worden. Deze zaal is niet alleen ingericht om een goed verloop van de raadsvergaderingen te garanderen. Zij heeft ook een representatieve functie: hier gebeurt het! Het is dan ook niet gepast om de gemeenteraad weg te stoppen in een gebouw dat met kunst en vliegwerk geschikt moet worden gemaakt. Een concertzaal annex jongerencentrum straalt niet de waardigheid uit die past bij een gemeenteraad. Het getuigt ook van weinig respect voor de politieke partijen om hun ruimte voor fractievergaderingen en bijeenkomsten met burgers te ontnemen. De mogelijkheid om in het stadskantoor te vergaderen is niet uitgewerkt.

Evenwichtige afweging van opties is nodig

Voorafgaand aan dit voorstel zijn allerlei locaties bekeken. Blijkbaar zijn deze allemaal te licht bevonden, want alleen de optie PX en de optie vergadercentrum Edam zijn gepresenteerd. Welke andere locaties bekeken zijn wil het college niet zeggen. Dit wekt de indruk dat er is toegewerkt naar de optie PX en dat alternatieven niet serieus zijn bekeken. We zien graag alsnog een overzicht van de onderzochte locaties, inclusief de reden waarom zij ongeschikt zouden zijn.

Kortom

Het voorstel van afgelopen donderdag is niet geschikt als basis voor een besluit over de vergaderlocatie van de gemeenteraad. De gemeenteraad zal zelf aan de slag moeten. Onder voorzitterschap van de burgemeester zal zij – zonder het college – de criteria voor een goede vergaderlocatie moeten bepalen. Pas daarna kan een selectie van locaties worden gemaakt. Dit dient in alle openheid te gebeuren, met alle feiten op tafel.

 

Nico van Straalen

Bonanza aan de Baandervesting? | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks Edam-Volendam 10-05-2020 00:00

Tachtig woningen worden gebouwd aan de Baandervesting. Maar er had zoveel meer ingezeten. Op deze toplocatie had je drie vliegen in één klap kunnen slaan. Nu is het een plan vol onbenutte kansen. Daarom hebben we tegengestemd. Maar het kan nog. Dubbelgebruik van ruimte, parkeren én warmteopslag. Een onverwachte meevaller.

Huidige plan is niet meer van deze tijd

 In dit nieuwe project in de binnenstad van Edam zullen volop auto’s over de vesting blijven rijden. Op het binnenterrein komen parkeerplaatsen voor auto’s. Nergens is autovrije ruimte. We hebben er steeds voor gepleit om juist hier een ondergrondse parkeergarage te bouwen. Er kwam onderzoek. Uitkomst onbetaalbaar. Maar onbetaalbaar groeit niet aan een boom. Onbetaalbaar is wat de mens ervan maakt. Durf te dromen, wees ambitieus, denk na over de toekomst van de Edammer binnenstad, leg de kosten naast de baten, durf na te denken over betaald parkeren, formuleer wat een autovrije openbare ruimte waard is. Waar kinderen veilig kunnen spelen. Natuurlijk kunnen we het betalen. Het onbetaalbare haalbaar maken, daar is de politiek voor.

Belangrijkste argument tegen een ondergrondse parkeergarage was destijds dat de woningen te duur zouden worden. Maar in de huidige plannen zien we die betaalbare woningen niet terug. Nu de projectkosten lager uitvallen zouden we graag een garantie willen zien dat tenminste 20% van de woningen sociale huurwoningen zullen zijn.

Vervuilde grond en warmteopslag

We kijken vooruit. De grond is sterk vervuild. Er is onderzoek naar gedaan. De conclusie was: we graven de bovenste laag af en brengen een “leeflaag”aan. Maar op sommige plaatsen waar de grond  met minerale olie is vervuild moet dieper worden afgegraven. Juist daar waar het binnenterrein met parkeerplaatsen komt. Laten we nog even hierover doordenken. Kunnen we  van de nood een deugd maken? De woningen worden natuurlijk gasloos gebouwd. Hoe worden ze straks verwarmd? Dat binnenterrein kunnen we een dubbele functie geven. Waar de grond is afgegraven  plaatsen we goed geïsoleerde waterbassins. Daarbovenop komt het parkeerterrein. Zonnecollectoren op de daken van de omliggende woningen zorgen in de zomer voor de warmte. Een gedeelte daarvan wordt direct opgeslagen in een voorraadvat in de woningen zelf en de warmteoverschotten gaan naar de ondergrondse “seizoensberging”. Deze warmte kun je ’s winters weer gebruiken om de woningen te verwarmen en voor warm water. In Nagele, destijds het eerste dorpje in de nog lege Noordoostpolder, wil men met deze collectieve warmteopslag de inmiddels monumentale woningen verwarmen. Met behoud van de bestaande radiatoren. En verder weg in Duitsland is dit systeem al toegepast bij nieuwbouwprojecten zoals onze Baandervesting.

Energieneutraal en betaalbaar

Onbetaalbaar? Nou nee. Aan gas is een gemiddeld gezin nu €110,- per maand kwijt. Met 80 woningen levert dit per jaar een bedrag op van zo’n €100.000,-. Onlangs is een dergelijk project op Vlieland gerealiseerd voor €1.300.000,- en daar ging het om 38 woningen. Prijstechnisch gaat dat dus lukken. Onze gemeente heeft een duurzaamheidambitie geformuleerd  voor 2050. We moeten dan een energieneutrale  gemeente zijn. Laten we werk maken van onze dromen. Deze investering zal zichzelf ruimschoots terugverdienen. We zijn een gemeente van bouwers. Als deze innovatie ergens moet lukken is het hier. En op veel plaatsen in onze gemeente kunnen we deze techniek ook toepassen. De wethouder vond dit ook een goed plan. Hij zou het doorgeven aan de projectontwikkelaar. Hopelijk met een indringende blik in zijn ogen.

 

John Kluessien namens GroenLinks Edam-Volendam

 

(© foto: Oud Edam / Gemeente Edam-Volendam)

Huidige plan is niet meer van deze tijd

 In dit nieuwe project in de binnenstad van Edam zullen volop auto’s over de vesting blijven rijden. Op het binnenterrein komen parkeerplaatsen voor auto’s. Nergens is autovrije ruimte. We hebben er steeds voor gepleit om juist hier een ondergrondse parkeergarage te bouwen. Er kwam onderzoek. Uitkomst onbetaalbaar. Maar onbetaalbaar groeit niet aan een boom. Onbetaalbaar is wat de mens ervan maakt. Durf te dromen, wees ambitieus, denk na over de toekomst van de Edammer binnenstad, leg de kosten naast de baten, durf na te denken over betaald parkeren, formuleer wat een autovrije openbare ruimte waard is. Waar kinderen veilig kunnen spelen. Natuurlijk kunnen we het betalen. Het onbetaalbare haalbaar maken, daar is de politiek voor.

Belangrijkste argument tegen een ondergrondse parkeergarage was destijds dat de woningen te duur zouden worden. Maar in de huidige plannen zien we die betaalbare woningen niet terug. Nu de projectkosten lager uitvallen zouden we graag een garantie willen zien dat tenminste 20% van de woningen sociale huurwoningen zullen zijn.

Vervuilde grond en warmteopslag

We kijken vooruit. De grond is sterk vervuild. Er is onderzoek naar gedaan. De conclusie was: we graven de bovenste laag af en brengen een “leeflaag”aan. Maar op sommige plaatsen waar de grond  met minerale olie is vervuild moet dieper worden afgegraven. Juist daar waar het binnenterrein met parkeerplaatsen komt. Laten we nog even hierover doordenken. Kunnen we  van de nood een deugd maken? De woningen worden natuurlijk gasloos gebouwd. Hoe worden ze straks verwarmd? Dat binnenterrein kunnen we een dubbele functie geven. Waar de grond is afgegraven  plaatsen we goed geïsoleerde waterbassins. Daarbovenop komt het parkeerterrein. Zonnecollectoren op de daken van de omliggende woningen zorgen in de zomer voor de warmte. Een gedeelte daarvan wordt direct opgeslagen in een voorraadvat in de woningen zelf en de warmteoverschotten gaan naar de ondergrondse “seizoensberging”. Deze warmte kun je ’s winters weer gebruiken om de woningen te verwarmen en voor warm water. In Nagele, destijds het eerste dorpje in de nog lege Noordoostpolder, wil men met deze collectieve warmteopslag de inmiddels monumentale woningen verwarmen. Met behoud van de bestaande radiatoren. En verder weg in Duitsland is dit systeem al toegepast bij nieuwbouwprojecten zoals onze Baandervesting.

Energieneutraal en betaalbaar

Onbetaalbaar? Nou nee. Aan gas is een gemiddeld gezin nu €110,- per maand kwijt. Met 80 woningen levert dit per jaar een bedrag op van zo’n €100.000,-. Onlangs is een dergelijk project op Vlieland gerealiseerd voor €1.300.000,- en daar ging het om 38 woningen. Prijstechnisch gaat dat dus lukken. Onze gemeente heeft een duurzaamheidambitie geformuleerd  voor 2050. We moeten dan een energieneutrale  gemeente zijn. Laten we werk maken van onze dromen. Deze investering zal zichzelf ruimschoots terugverdienen. We zijn een gemeente van bouwers. Als deze innovatie ergens moet lukken is het hier. En op veel plaatsen in onze gemeente kunnen we deze techniek ook toepassen. De wethouder vond dit ook een goed plan. Hij zou het doorgeven aan de projectontwikkelaar. Hopelijk met een indringende blik in zijn ogen.

 

John Kluessien namens GroenLinks Edam-Volendam

 

(© foto: Oud Edam / Gemeente Edam-Volendam)

Burgerparticipatie en de Omgevingswet: een wassen neus? | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks Edam-Volendam 02-05-2020 00:00

Burgers krijgen steeds meer invloed op de zaken die de gemeente doet. Als het ons aangaat willen we vaak meebeslissen (participeren). Het nieuwe participatiebeleid van de gemeente biedt hiervoor genoeg kansen. De Omgevingswet kan de rol van de burger echter weer verzwakken.

Meer burgerinvloed

In de raadsvergadering van donderdag 23 april heeft de gemeenteraad de Visie Participatiebeleid vastgesteld. Het uitgangspunt van deze visie is om burgers zo vroeg mogelijk bij plannen te betrekken en hun zo veel mogelijk invloed te geven in besluiten. Hiervoor zijn heldere doelstellingen en kaders uitgewerkt. Belangrijk voor GroenLinks is dat er geleerd is van fouten uit het verleden. Ook zijn we blij met de aandacht voor dorps- en wijkraden. Zij vormen een waardevolle schakel tussen burgers en de gemeentelijke organisatie en komen regelmatig met mooie initiatieven.

Rol van de initiatiefnemer

De problemen beginnen pas bij de rol van de initiatiefnemer. Dit is een algemene benaming voor een persoon of instantie die een plan wil uitvoeren in de leefomgeving. Denk aan het opnieuw inrichten van de Julianaweg of het bouwen van een nieuwe wijk. Op dit punt houdt de visie alvast rekening met de nieuwe Omgevingswet. Dit is een landelijke wet die volgend jaar ingaat. De Omgevingswet maakt de initiatiefnemer verantwoordelijk voor het betrekken van de burger bij zijn plannen. Hoe hij dit precies doet mag hij zelf bepalen. De gemeente kan geen eisen stellen aan dit proces. Zo krijgt de initiatiefnemer de ruimte om een participatievorm te kiezen die aansluit bij zijn specifieke plan.

Belangentegenstelling

De burger en de initiatiefnemer hebben vaak tegengestelde belangen. De burger wil zijn (gedeelde) belangen zo veel mogelijk veiligstellen terwijl de initiatiefnemer zo min mogelijk wil aanpassen. De initiatiefnemer verantwoordelijk maken voor de participatie is daarom alsof je Feyenoord de spelregels voor de Klassieker laat bepalen. Het vergroot de ongelijkheid tussen de partijen en creëert een situatie waarin de initiatiefnemer het proces naar zijn hand kan zetten. Een ontwikkelaar zou bijvoorbeeld voor digitale participatie kunnen kiezen om oudere burgers af te schrikken. Doordat de gemeenteraad geen kwaliteitseisen kan stellen aan de participatie kan deze ook niet ingrijpen als het misgaat. Ondanks het nieuwe beleid dreigt de positie van de burger hierdoor ernstig te verzwakken.

Wassen neus

Burgers moeten kunnen meebeslissen zonder klemgezet te worden door machtige initiatiefnemers. We hebben daarom voorgesteld de Rijksoverheid te vragen om gemeenteraden eisen te laten stellen aan de participatie. Voor dit voorstel bleek het te vroeg. De wethouder zag wel mogelijkheden voor het verplichten van een participatieplan bij de vergunningsaanvraag. Hier zal later nog naar gekeken worden. GroenLinks roept de gemeente op om te verkennen welke opties ze heeft om de participatie goed te laten verlopen. We moeten koste wat kost voorkomen dat burgerparticipatie straks een wassen neus wordt.

Sean Tol

Meer burgerinvloed

In de raadsvergadering van donderdag 23 april heeft de gemeenteraad de Visie Participatiebeleid vastgesteld. Het uitgangspunt van deze visie is om burgers zo vroeg mogelijk bij plannen te betrekken en hun zo veel mogelijk invloed te geven in besluiten. Hiervoor zijn heldere doelstellingen en kaders uitgewerkt. Belangrijk voor GroenLinks is dat er geleerd is van fouten uit het verleden. Ook zijn we blij met de aandacht voor dorps- en wijkraden. Zij vormen een waardevolle schakel tussen burgers en de gemeentelijke organisatie en komen regelmatig met mooie initiatieven.

Rol van de initiatiefnemer

De problemen beginnen pas bij de rol van de initiatiefnemer. Dit is een algemene benaming voor een persoon of instantie die een plan wil uitvoeren in de leefomgeving. Denk aan het opnieuw inrichten van de Julianaweg of het bouwen van een nieuwe wijk. Op dit punt houdt de visie alvast rekening met de nieuwe Omgevingswet. Dit is een landelijke wet die volgend jaar ingaat. De Omgevingswet maakt de initiatiefnemer verantwoordelijk voor het betrekken van de burger bij zijn plannen. Hoe hij dit precies doet mag hij zelf bepalen. De gemeente kan geen eisen stellen aan dit proces. Zo krijgt de initiatiefnemer de ruimte om een participatievorm te kiezen die aansluit bij zijn specifieke plan.

Belangentegenstelling

De burger en de initiatiefnemer hebben vaak tegengestelde belangen. De burger wil zijn (gedeelde) belangen zo veel mogelijk veiligstellen terwijl de initiatiefnemer zo min mogelijk wil aanpassen. De initiatiefnemer verantwoordelijk maken voor de participatie is daarom alsof je Feyenoord de spelregels voor de Klassieker laat bepalen. Het vergroot de ongelijkheid tussen de partijen en creëert een situatie waarin de initiatiefnemer het proces naar zijn hand kan zetten. Een ontwikkelaar zou bijvoorbeeld voor digitale participatie kunnen kiezen om oudere burgers af te schrikken. Doordat de gemeenteraad geen kwaliteitseisen kan stellen aan de participatie kan deze ook niet ingrijpen als het misgaat. Ondanks het nieuwe beleid dreigt de positie van de burger hierdoor ernstig te verzwakken.

Wassen neus

Burgers moeten kunnen meebeslissen zonder klemgezet te worden door machtige initiatiefnemers. We hebben daarom voorgesteld de Rijksoverheid te vragen om gemeenteraden eisen te laten stellen aan de participatie. Voor dit voorstel bleek het te vroeg. De wethouder zag wel mogelijkheden voor het verplichten van een participatieplan bij de vergunningsaanvraag. Hier zal later nog naar gekeken worden. GroenLinks roept de gemeente op om te verkennen welke opties ze heeft om de participatie goed te laten verlopen. We moeten koste wat kost voorkomen dat burgerparticipatie straks een wassen neus wordt.

Sean Tol

Koopt in eigen gemeente | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks Edam-Volendam 09-04-2020 00:00

Het is lente, de klokken zijn op zomertijd gezet, de dagen worden langer en we zitten in een “intelligente lockdown”. Het coronavirus waart rond. We blijven op gepaste afstand van elkaar. “Blijf binnen” is het credo. Mensen in de zorg en de hulpdiensten zijn de nieuwe helden. In Edam-Volendam is het stil op straat. En toch kunnen we als burger meer doen dan we denken om het leed te verzachten.

In Nederland hebben we gekozen voor een intelligente lockdown terwijl in Hongarije de democratie is afgeschaft. Bij ons heeft de individuele burger veel eigen verantwoordelijkheid. En we brengen het er goed van af. De overheid en de burgers komen, na wat valse starts, in het gareel. Na doordrongen te zijn van de ernst van de situatie, beginnen we te wennen aan het nieuwe normaal. In de zorg moest een groot tekort aan beschermingsmiddelen en IC bedden worden opgelost. Omdat we niet over voldoende testmateriaal beschikten, hadden we geen zicht op de omvang en locaties van de besmettingshaarden. Heel langzaam krijgen we uitzicht op controle. De genomen maatregelen lijken effect te sorteren. De groei van ziekenhuis-, IC-opnames en aantallen sterfgevallen lijkt af te nemen. Tegelijkertijd zijn in razendsnelle vaart hulpfondsen voor bedrijven, zzp’ers en werknemers ter beschikking gekomen. De diverse loketten zijn al geopend.

Hoe nu verder?

Nu de ergste druk van de ketel is, komen we in een periode van beheer. Er is tijd nodig om orde op zaken te stellen. In de zorg moeten de voorraden op peil worden gebracht. Voldoende testcapaciteit is cruciaal. Uit gedegen statistisch onderzoek moet een duidelijk beeld ontstaan van de huidige stand van zaken. Hoeveel mensen zijn besmet geweest en zijn nu waarschijnlijk immuun? Waar heeft de ziekte rondgewaard? Er zijn ideeën om met spoed een telefoonapp te ontwikkelen, waarmee we bij een besmetting locaties en contacten snel in beeld kunnen brengen, zodat we gericht verdere verspreiding kunnen voorkomen. We moeten de privacy waarborgen. Dit alles, al onze wetenschappelijke kennis en knowhow en al onze instrumenten zullen we nodig hebben voor een intelligente exitstrategie. Want we willen zo snel mogelijk veilig en gecontroleerd het economische en sociale verkeer weer op gang brengen. Kinderen moeten naar school. En daarna komt de tijd om na te denken over zaken als “wederopbouw”en de balans opmaken. Hoe lang dit allemaal duurt is koffiedik kijken. Ik denk dat we nu kunnen zeggen dat het einde van de chaotische  beginfase van deze crisis in zicht is.

Wat kunnen wij doen?

Wat kunnen we nog meer doen als burger in onze gemeente Edam-Volendam? Het besef dat we onderdeel zijn van een geheel is er wel. Afstand houden gaat goed. Afgelopen zaterdag is de markt eerder gesloten omdat het gewoon te druk was om nog goed afstand te houden. De ESVO heeft goede zaken gedaan met doorzichtig pvc-doek om toonbanken af te schermen. Boodschappenkarretjes en pinapparaten worden ontsmet. Het is weliswaar stil op straat, maar er lijken wel meer bezorgdiensten rond te rijden om internetbestellingen te bezorgen. We zouden ons bewust mogen zijn dat we met ons koopgedrag de middenstand kunnen helpen. Laten we zoveel mogelijk bij onze eigen winkeliers kopen. Ze staan klaar en de nood is hoog. We zien dat kledingzaken zelfs op rijm hun diensten aanprijzen om thuis kleding te bezorgen, restaurants bieden kant en klare maaltijden aan middels allerlei ludieke acties. Doe eens gek en laat wat komen of haal het zelf op. Doe boodschappen zoveel mogelijk alleen en op tijden dat het waarschijnlijk rustig is.

Wat kan de gemeente doen?

Bij de gemeente is een loket waar bedrijven en ZZP’ers zich kunnen melden. Overbruggingsregelingen en uitstel van heffingen behoren tot de mogelijkheden. Problemen van onze ondernemers moeten met een open oor worden aangehoord. De punten en komma’s zijn nu minder belangrijk. Wellicht moet de gemeente zich ook nadrukkelijker richten tot  burgers die tussen wal en schip dreigen te vallen. We moeten nu de problemen oplossen om erger te voorkomen. We zien later wel uit welk potje we het gaan betalen.

John Kluessien namens GroenLinks Edam-Volendam

In Nederland hebben we gekozen voor een intelligente lockdown terwijl in Hongarije de democratie is afgeschaft. Bij ons heeft de individuele burger veel eigen verantwoordelijkheid. En we brengen het er goed van af. De overheid en de burgers komen, na wat valse starts, in het gareel. Na doordrongen te zijn van de ernst van de situatie, beginnen we te wennen aan het nieuwe normaal. In de zorg moest een groot tekort aan beschermingsmiddelen en IC bedden worden opgelost. Omdat we niet over voldoende testmateriaal beschikten, hadden we geen zicht op de omvang en locaties van de besmettingshaarden. Heel langzaam krijgen we uitzicht op controle. De genomen maatregelen lijken effect te sorteren. De groei van ziekenhuis-, IC-opnames en aantallen sterfgevallen lijkt af te nemen. Tegelijkertijd zijn in razendsnelle vaart hulpfondsen voor bedrijven, zzp’ers en werknemers ter beschikking gekomen. De diverse loketten zijn al geopend.

Hoe nu verder?

Nu de ergste druk van de ketel is, komen we in een periode van beheer. Er is tijd nodig om orde op zaken te stellen. In de zorg moeten de voorraden op peil worden gebracht. Voldoende testcapaciteit is cruciaal. Uit gedegen statistisch onderzoek moet een duidelijk beeld ontstaan van de huidige stand van zaken. Hoeveel mensen zijn besmet geweest en zijn nu waarschijnlijk immuun? Waar heeft de ziekte rondgewaard? Er zijn ideeën om met spoed een telefoonapp te ontwikkelen, waarmee we bij een besmetting locaties en contacten snel in beeld kunnen brengen, zodat we gericht verdere verspreiding kunnen voorkomen. We moeten de privacy waarborgen. Dit alles, al onze wetenschappelijke kennis en knowhow en al onze instrumenten zullen we nodig hebben voor een intelligente exitstrategie. Want we willen zo snel mogelijk veilig en gecontroleerd het economische en sociale verkeer weer op gang brengen. Kinderen moeten naar school. En daarna komt de tijd om na te denken over zaken als “wederopbouw”en de balans opmaken. Hoe lang dit allemaal duurt is koffiedik kijken. Ik denk dat we nu kunnen zeggen dat het einde van de chaotische  beginfase van deze crisis in zicht is.

Wat kunnen wij doen?

Wat kunnen we nog meer doen als burger in onze gemeente Edam-Volendam? Het besef dat we onderdeel zijn van een geheel is er wel. Afstand houden gaat goed. Afgelopen zaterdag is de markt eerder gesloten omdat het gewoon te druk was om nog goed afstand te houden. De ESVO heeft goede zaken gedaan met doorzichtig pvc-doek om toonbanken af te schermen. Boodschappenkarretjes en pinapparaten worden ontsmet. Het is weliswaar stil op straat, maar er lijken wel meer bezorgdiensten rond te rijden om internetbestellingen te bezorgen. We zouden ons bewust mogen zijn dat we met ons koopgedrag de middenstand kunnen helpen. Laten we zoveel mogelijk bij onze eigen winkeliers kopen. Ze staan klaar en de nood is hoog. We zien dat kledingzaken zelfs op rijm hun diensten aanprijzen om thuis kleding te bezorgen, restaurants bieden kant en klare maaltijden aan middels allerlei ludieke acties. Doe eens gek en laat wat komen of haal het zelf op. Doe boodschappen zoveel mogelijk alleen en op tijden dat het waarschijnlijk rustig is.

Wat kan de gemeente doen?

Bij de gemeente is een loket waar bedrijven en ZZP’ers zich kunnen melden. Overbruggingsregelingen en uitstel van heffingen behoren tot de mogelijkheden. Problemen van onze ondernemers moeten met een open oor worden aangehoord. De punten en komma’s zijn nu minder belangrijk. Wellicht moet de gemeente zich ook nadrukkelijker richten tot  burgers die tussen wal en schip dreigen te vallen. We moeten nu de problemen oplossen om erger te voorkomen. We zien later wel uit welk potje we het gaan betalen.

John Kluessien namens GroenLinks Edam-Volendam

Coalitie maakt uitglijder over Gymsportcentrum | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Edam-Volendam 04-02-2020 00:00

Als je een topsportgemeente wilt zijn moet je daar wat voor over hebben. Dat was een belangrijk argument voor GroenLinks om vorige week donderdag in te stemmen met de realisatie van het Gymsportcentrum. Hiervoor werd een krediet van niet minder dan 7,25 miljoen euro vrijgemaakt.

Een goed onderbouwd project

GroenLinks was niet over één nacht ijs gegaan en had zich – net als de andere fracties –  uitvoerig georiënteerd op de voor- en nadelen. We hadden niet minder dan 16 schriftelijke vragen gesteld om de financiële details goed te begrijpen. We vroegen onszelf af: kunnen we zo’n enorme investering wel uitleggen aan onze inwoners? GroenLinks vond uiteindelijk van wel. De onderbouwing van het project is uitermate degelijk; de kosten zijn vooral gestegen door het voortdurende uitstel, nieuwe wetgeving en eerdere ramingen die niet compleet bleken. Daarnaast willen we graag dat het Gymsportcentrum doorgaat omdat de locatie Maria Goretti dan vrijkomt voor woningbouw.

Flut-amendement

Maar de coalitiepartijen (Lijst Kras, VVD, CDA en Zeevangs Belang) dienden een amendement in: zij wilden het bedrag van 7,5 miljoen euro vastleggen als het ‘’absolute maximum’’ voor dit project. Het was een amendement zonder toegevoegde waarde, alleen maar bedoeld om de achterban tevreden te stellen. Als de gemeenteraad een bepaald bedrag beschikbaar stelt is dat namelijk altijd een maximum. Als een project duurder uitvalt, dan moet het college terug naar de gemeenteraad om meer geld te vragen. Het is toch van de gekke dat de gemeenteraad zijn eigen beslissingen niet serieus neemt? GroenLinks heeft dan ook niet ingestemd met dit flut-amendement en is alleen akkoord gegaan met het voorstel.

Maximum is maximum

Door net te doen alsof er verschil is tussen een “maximum” en een “absoluut maximum” hebben de coalitiepartijen de suggestie gewekt dat een maximum overschreden mag worden zolang er geen absoluut maximum op is gezet. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Voor GroenLinks is een maximum een maximum. Daar kunt u van op aan.

 

Fractie GroenLinks Nico van Straalen en Sean Tol

Een goed onderbouwd project

GroenLinks was niet over één nacht ijs gegaan en had zich – net als de andere fracties –  uitvoerig georiënteerd op de voor- en nadelen. We hadden niet minder dan 16 schriftelijke vragen gesteld om de financiële details goed te begrijpen. We vroegen onszelf af: kunnen we zo’n enorme investering wel uitleggen aan onze inwoners? GroenLinks vond uiteindelijk van wel. De onderbouwing van het project is uitermate degelijk; de kosten zijn vooral gestegen door het voortdurende uitstel, nieuwe wetgeving en eerdere ramingen die niet compleet bleken. Daarnaast willen we graag dat het Gymsportcentrum doorgaat omdat de locatie Maria Goretti dan vrijkomt voor woningbouw.

Flut-amendement

Maar de coalitiepartijen (Lijst Kras, VVD, CDA en Zeevangs Belang) dienden een amendement in: zij wilden het bedrag van 7,5 miljoen euro vastleggen als het ‘’absolute maximum’’ voor dit project. Het was een amendement zonder toegevoegde waarde, alleen maar bedoeld om de achterban tevreden te stellen. Als de gemeenteraad een bepaald bedrag beschikbaar stelt is dat namelijk altijd een maximum. Als een project duurder uitvalt, dan moet het college terug naar de gemeenteraad om meer geld te vragen. Het is toch van de gekke dat de gemeenteraad zijn eigen beslissingen niet serieus neemt? GroenLinks heeft dan ook niet ingestemd met dit flut-amendement en is alleen akkoord gegaan met het voorstel.

Maximum is maximum

Door net te doen alsof er verschil is tussen een “maximum” en een “absoluut maximum” hebben de coalitiepartijen de suggestie gewekt dat een maximum overschreden mag worden zolang er geen absoluut maximum op is gezet. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Voor GroenLinks is een maximum een maximum. Daar kunt u van op aan.

 

Fractie GroenLinks Nico van Straalen en Sean Tol

Voorstel GroenLinks: koop gemeentelijk vergadercentrum Schepenmakersdijk terug | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks Edam-Volendam 21-12-2019 00:00

Al geruime tijd heeft de gemeente problemen met haar eigen huisvesting. Het pand aan de Mgr. Veermanlaan is al jaren over datum, het stadskantoor aan de W. van der Knoopdreef is te krap en de huur van het vergadercentrum aan de Schepenmakersdijk loopt in juli 2021 af.

Even is er een idee geweest om een heel nieuw stadskantoor te bouwen, met kantoren en vergadercentrum op één locatie, bijvoorbeeld aan de Dijkgraaf Poschlaan. Maar met het oog op een eventuele fusie met Waterland is dat idee op de lange baan geschoven. De gemeenteraad van Waterland heeft te kennen gegeven dat ze voorshands niet met Edam-Volendam wil fuseren. Zou Edam-Volendam er niet goed aan zou doen om het heft weer in eigen hand te nemen?

De mooie Schepenmakersdijk

De voormalige HHNK-panden aan de Schepenmakersdijk zijn na veel politiek gekrakeel verkocht aan projectontwikkelaar De Vier Jaargetijden. De historische gebouwen aan de voorkant en rond de beeldentuin zullen behouden blijven en binnenkort volledig bewoond zijn. Het daarachter gelegen vergadercentrum, gebouwd in 1978, wordt momenteel nog verhuurd aan de gemeente. De eigenaar wil het gebouw slopen en er nieuwe woningen neerzetten. Is dat wel een goed idee?

Ideale vergaderlocatie

De vergaderzaal van de gemeenteraad is de plaats waar de lokale politiek zich afspeelt. Hier gaan volksvertegenwoordigers met elkaar in debat over heikele onderwerpen. Vaak komen inwoners kijken als er over cruciale zaken besloten moet worden. Onze gemeente heeft recht op een representatief huis voor de democratie. Het huidige vergadercentrum is een ideale locatie. Dat blijkt ook uit het feit dat het gebouw niet alleen gebruikt wordt door onze eigen gemeenteraad maar ook voor regionaal overleg en talloze andere vergaderingen.

Hergebruik is beter dan nieuwbouw

GroenLinks zou graag zien dat de gemeente opnieuw met de Vier Jaargetijden in gesprek gaat om te kijken of het vergadercentrum teruggekocht kan worden. Het zal verbouwd moeten worden en de ingang moet verplaatst worden. Ja, het zal geld kosten, maar het is wel een oplossing die GroenLinks veel minder duur lijkt dan een heel nieuw stadskantoor neerzetten. Gebruik maken van bestaande gebouwen is ook uit oogpunt van duurzaamheid sowieso een goede optie. Als er uitzicht is op een duurzame vergaderlocatie voor de gemeenteraad en de commissies, creëert dat meer lucht voor de ambtenarenhuisvesting. Er komen dan meer kantoorgebouwen in de gemeente in aanmerking omdat er geen grote vergaderzaal in gehuisvest hoeft te worden. Misschien volstaat door deze keuze een herinrichting van het huidige stadskantoor plus een nieuw gebouw aan de Mgr. Veermanlaan?

Debat

Tot nu toe is de verkenning van de nieuwe huisvesting puur een ambtelijke aangelegenheid geweest. GroenLinks wil met het uitbrengen van deze opinie aangeven dat het zo langzamerhand ook een politieke kwestie is geworden en ziet deze het liefst opgelost vóór de verkiezingen van 2022. Met elkaar in debat dus in plaats van opnieuw verkiezingsretoriek over de ambtenarenhuisvesting!

Nico van Straalen

Even is er een idee geweest om een heel nieuw stadskantoor te bouwen, met kantoren en vergadercentrum op één locatie, bijvoorbeeld aan de Dijkgraaf Poschlaan. Maar met het oog op een eventuele fusie met Waterland is dat idee op de lange baan geschoven. De gemeenteraad van Waterland heeft te kennen gegeven dat ze voorshands niet met Edam-Volendam wil fuseren. Zou Edam-Volendam er niet goed aan zou doen om het heft weer in eigen hand te nemen?

De mooie Schepenmakersdijk

De voormalige HHNK-panden aan de Schepenmakersdijk zijn na veel politiek gekrakeel verkocht aan projectontwikkelaar De Vier Jaargetijden. De historische gebouwen aan de voorkant en rond de beeldentuin zullen behouden blijven en binnenkort volledig bewoond zijn. Het daarachter gelegen vergadercentrum, gebouwd in 1978, wordt momenteel nog verhuurd aan de gemeente. De eigenaar wil het gebouw slopen en er nieuwe woningen neerzetten. Is dat wel een goed idee?

Ideale vergaderlocatie

De vergaderzaal van de gemeenteraad is de plaats waar de lokale politiek zich afspeelt. Hier gaan volksvertegenwoordigers met elkaar in debat over heikele onderwerpen. Vaak komen inwoners kijken als er over cruciale zaken besloten moet worden. Onze gemeente heeft recht op een representatief huis voor de democratie. Het huidige vergadercentrum is een ideale locatie. Dat blijkt ook uit het feit dat het gebouw niet alleen gebruikt wordt door onze eigen gemeenteraad maar ook voor regionaal overleg en talloze andere vergaderingen.

Hergebruik is beter dan nieuwbouw

GroenLinks zou graag zien dat de gemeente opnieuw met de Vier Jaargetijden in gesprek gaat om te kijken of het vergadercentrum teruggekocht kan worden. Het zal verbouwd moeten worden en de ingang moet verplaatst worden. Ja, het zal geld kosten, maar het is wel een oplossing die GroenLinks veel minder duur lijkt dan een heel nieuw stadskantoor neerzetten. Gebruik maken van bestaande gebouwen is ook uit oogpunt van duurzaamheid sowieso een goede optie. Als er uitzicht is op een duurzame vergaderlocatie voor de gemeenteraad en de commissies, creëert dat meer lucht voor de ambtenarenhuisvesting. Er komen dan meer kantoorgebouwen in de gemeente in aanmerking omdat er geen grote vergaderzaal in gehuisvest hoeft te worden. Misschien volstaat door deze keuze een herinrichting van het huidige stadskantoor plus een nieuw gebouw aan de Mgr. Veermanlaan?

Debat

Tot nu toe is de verkenning van de nieuwe huisvesting puur een ambtelijke aangelegenheid geweest. GroenLinks wil met het uitbrengen van deze opinie aangeven dat het zo langzamerhand ook een politieke kwestie is geworden en ziet deze het liefst opgelost vóór de verkiezingen van 2022. Met elkaar in debat dus in plaats van opnieuw verkiezingsretoriek over de ambtenarenhuisvesting!

Nico van Straalen

Kwaliteitstoerisme Edam-Volendam, ten gunste van ondernemers én bewoners

VVD VVD GroenLinks CDA Edam-Volendam 14-11-2019 03:39

Een flink deel van de ondernemers en bewoners in Edam-Volendam is direct of indirect economisch afhankelijk van het toerisme. De prognoses van het aantal bezoekers groeien gestaag. Maar net als in Amsterdam lijkt de kritische grens in Volendam en in Edam bereikt. Op dit moment overheerst de onvrede over het massa toerisme onder veel bewoners.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/37331/kwaliteitstoerisme-edam-volendam-ten-gunste-van-ondernemers-en-bewoners

Positieve ontwikkelingen; een breed gedragen STIEV en Toeristisch Platform

In 2015 is er een nieuwe toeristische visie goedgekeurd door de gemeenteraad. Helaas is er nog niet veel terecht gekomen van deze visie door verschillende omstandigheden. In 2018 was er een kantelpunt, er ontstond uit de fusie tussen VVV Edam en VVV Volendam een nieuwe organisatie: Stichting Tourist Information Edam-Volendam (STIEV). Zij hebben samen met de horeca en de ondernemers, en in een later stadium met raadsleden, ambtenaren en de wethouder, in verschillende bijeenkomsten de verwachtingen, ambities en doelstellingen besproken. Hieruit is in eerste instantie een breed gedragen businesscase en uiteindelijk een Toeristisch platform Edam-Volendam-Zeevang (TP) ontstaan.

Kwaliteitstoerisme, economische ontwikkeling en leefbaarheid versterken elkaar

In de bijeenkomsten werd duidelijk dat we niet een tweede Valkenburg willen worden. Om uit de negatieve spiraal van vrijgezellen weekenden en fastfood ketens te komen, moet de kwaliteit van het toeristisch aanbod omhoog en verspreid worden over de gehele gemeente. De kwaliteitstoerist zoekt langere verblijfsmogelijkheden en een breder toeristisch aanbod. De economische ontwikkeling binnen de gemeente en de leefbaarheid van de openbare ruimte is van groot belang om dit type toerist een interessant, aantrekkelijk en kwalitatief goed toeristisch product te kunnen aanbieden. Het verbeteren van de openbare ruimte, zichtbaarheid van tradities en de geschiedenis als inspiratiebron zijn een aantal onderdelen van het plan. Iedere toerist, ondernemer én bewoner zal hier van profiteren.

Motie VVD: geld reserveren voor de uitvoering van de toeristische visie

In de Begrotingsraad van 7 november jl. hebben de VVD, Groen links en Lijst Kras moties ingediend om de positieve ontwikkelingen van de STIEV en het TP een vervolg te geven vanuit de politiek. Met een paar aanpassingen werd dit een gezamenlijke motie van de 3 partijen en sloot het CDA zich er bij aan. De motie werd met een grote meerderheid aangenomen, waardoor er geld beschikbaar komt om in samenwerking met het TP een start te maken met de uitvoering van de plannen. Dit zal leiden tot een toename van het kwaliteitstoerisme, een stimulans voor ondernemers én meer tevreden bewoners.

GroenLinks kijkt terug op een succesvolle begrotingsraad | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Edam-Volendam 14-11-2019 00:00

Afgelopen donderdag kwam de gemeenteraad bijeen voor de jaarlijkse begrotingsraad. In een ware marathonvergadering gaven alle partijen hun oordeel over de begroting voor 2020 en bespraken zij de koers die Edam-Volendam zou moeten varen. Onze fractievoorzitter Nico van Straalen hield een vlammend betoog met de titel ‘Andere keuzes voor een dienstbare en groene gemeente’. GroenLinks was (mede)indiener van tien voorstellen, waarvan er vijf door de gemeenteraad zijn aangenomen.

Een dienstbare gemeente

De gemeente heeft haar dienstverlening nog steeds niet op orde. Het gebeurt nog vaak dat burgers talloze keren moeten mailen en bellen voordat zij eindelijk in actie komt. Meestal gaat het over hele gewone dingen, zoals het vervangen van straatverlichting of het repareren van de bestrating. Er is geen onderwerp dat zo sterk het beeld van de gemeente bepaalt als de dienstverlening die zij levert. De burger mag verwachten dat dit goed is geregeld. GroenLinks kan zich dan ook niet vinden in de bezuinigingen op het personeelsbudget. Een goede dienstverlening is een kwestie van aandacht en zorgvuldigheid. Dat kan alleen gerealiseerd worden met voldoende mensen. GroenLinks stelde voor om eerst te onderzoeken waar en waarom het steeds misgaat voordat er wordt bezuinigd.

Een groene gemeente

Op het gebied van klimaat en milieu staan we voor ingewikkelde uitdagingen en moeilijke keuzes. Denk aan de energietransitie, de luchtkwaliteit en de stikstofcrisis. Vooral het verlies van biologische soorten is een groot probleem. Overal ter wereld staat de natuur onder druk. Soorten die vroeger gewoon waren worden zeldzaam en zeldzame soorten verdwijnen. De afgelopen 25 jaar is driekwart van de insecten verdwenen. Onze leefomgeving sterft af. GroenLinks wil dat het verbeteren van de biodiversiteit een plaats krijgt in de uitvoering van het gemeentelijk groenbeleid. We stelden voor om de huidige staat van de natuur en biodiversiteit vast te leggen in een basiskwaliteit natuur. Vanuit deze basiskwaliteit kan vervolgens worden gewerkt aan herstel.

(tekst gaat verder na foto)

Onze raadsleden tijdens de begrotingsraad (v.l.n.r: Gudy van den Hogen, Witte Lous en Nico van Straalen)
Onze voorstellen

GroenLinks kwam goed beslagen ten ijs met maar liefst tien voorstellen. Naast de twee genoemde punten (personeelsbudget en basiskwaliteit natuur) een beknopt overzicht van onze belangrijkste voorstellen:

Afvalinzameling: de gemeente wil de hoeveelheid restafval per inwoner per jaar beperken tot 100 kg. De ingezette middelen zijn volgens GroenLinks niet effectief genoeg. Het college zou een inzamelmethodiek moeten ontwikkelen die afvalscheiding stimuleert. Ook moeten de milieustraten toegankelijk blijven en moet er worden gehandhaafd op GFT-scheiding.    Fietsbeleid: onze gemeente heeft geen beleid om het fietsgebruik te stimuleren. Dat zou wel moeten: onze infrastructuur en leefomgeving slibben dicht door al het autoverkeer. Voor de korte tot middellange afstand is fietsen een schoon en gezond alternatief op autogebruik.   Toerisme: actievere sturing vanuit de gemeente op het toerisme en het betrekken van het nieuwe Toeristische Platform bij de beleidsuitvoering. Een gezamenlijk beleid versterkt de kwaliteit van ons toeristisch product en vermindert de overlast.   Papierverspilling: de invoering van een ‘ja-ja’-sticker om de hoeveelheid reclamedrukwerk dat ongelezen wordt weggegooid te verminderen. Iedereen die reclamedrukwerk wenst te  ontvangen kan een ja-ja sticker op zijn of haar brievenbus plakken.   Samen met VD80 en de PvdA vroegen we het college te komen met een AirBnb-beleid, om zo overlast als gevolg van (permanente) vakantieverhuur van woningen te voorkomen. In onze eigen gemeente hebben we veel mensen die een woning zoeken.   Met het CDA stelden we voor protest aan te tekenen bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten tegen de methodiek waarmee de hoogte van de jaarlijkse Rijksbijdrage aan gemeenten wordt bepaald. Dit systeem leidt tot schommelingen in de bestedingsruimte, waardoor het voor gemeenten moeilijk is om een begroting te maken.
Het resultaat

Onze voorstellen over de basiskwaliteit natuur en het fietsbeleid werden door een raadsmeerderheid aangenomen. Ook de gezamenlijke voorstellen over AirBnB-beleid en de Rijksfinanciering hebben het gehaald, net als een samengevoegd toerisme-voorstel van VVD, Lijst Kras, CDA en GroenLinks. Voor de rest was helaas geen meerderheid te vinden, maar zo gaat dat soms. GroenLinks is heel blij met de uitkomst van deze begrotingsraad. De aangenomen voorstellen – die nu door het college moeten worden uitgevoerd – zullen op termijn bijdragen aan een betere leefomgeving voor onze inwoners.

Via deze weg willen we alle fracties bedanken voor de constructieve houding voor en tijdens de vergadering. Als we dit zo vasthouden is geen uitdaging ons te groot!

 

Sean Tol GroenLinks Edam-Volendam

Een dienstbare gemeente

De gemeente heeft haar dienstverlening nog steeds niet op orde. Het gebeurt nog vaak dat burgers talloze keren moeten mailen en bellen voordat zij eindelijk in actie komt. Meestal gaat het over hele gewone dingen, zoals het vervangen van straatverlichting of het repareren van de bestrating. Er is geen onderwerp dat zo sterk het beeld van de gemeente bepaalt als de dienstverlening die zij levert. De burger mag verwachten dat dit goed is geregeld. GroenLinks kan zich dan ook niet vinden in de bezuinigingen op het personeelsbudget. Een goede dienstverlening is een kwestie van aandacht en zorgvuldigheid. Dat kan alleen gerealiseerd worden met voldoende mensen. GroenLinks stelde voor om eerst te onderzoeken waar en waarom het steeds misgaat voordat er wordt bezuinigd.

Een groene gemeente

Op het gebied van klimaat en milieu staan we voor ingewikkelde uitdagingen en moeilijke keuzes. Denk aan de energietransitie, de luchtkwaliteit en de stikstofcrisis. Vooral het verlies van biologische soorten is een groot probleem. Overal ter wereld staat de natuur onder druk. Soorten die vroeger gewoon waren worden zeldzaam en zeldzame soorten verdwijnen. De afgelopen 25 jaar is driekwart van de insecten verdwenen. Onze leefomgeving sterft af. GroenLinks wil dat het verbeteren van de biodiversiteit een plaats krijgt in de uitvoering van het gemeentelijk groenbeleid. We stelden voor om de huidige staat van de natuur en biodiversiteit vast te leggen in een basiskwaliteit natuur. Vanuit deze basiskwaliteit kan vervolgens worden gewerkt aan herstel.

(tekst gaat verder na foto)

Onze raadsleden tijdens de begrotingsraad (v.l.n.r: Gudy van den Hogen, Witte Lous en Nico van Straalen)
Onze voorstellen

GroenLinks kwam goed beslagen ten ijs met maar liefst tien voorstellen. Naast de twee genoemde punten (personeelsbudget en basiskwaliteit natuur) een beknopt overzicht van onze belangrijkste voorstellen:

Afvalinzameling: de gemeente wil de hoeveelheid restafval per inwoner per jaar beperken tot 100 kg. De ingezette middelen zijn volgens GroenLinks niet effectief genoeg. Het college zou een inzamelmethodiek moeten ontwikkelen die afvalscheiding stimuleert. Ook moeten de milieustraten toegankelijk blijven en moet er worden gehandhaafd op GFT-scheiding.    Fietsbeleid: onze gemeente heeft geen beleid om het fietsgebruik te stimuleren. Dat zou wel moeten: onze infrastructuur en leefomgeving slibben dicht door al het autoverkeer. Voor de korte tot middellange afstand is fietsen een schoon en gezond alternatief op autogebruik.   Toerisme: actievere sturing vanuit de gemeente op het toerisme en het betrekken van het nieuwe Toeristische Platform bij de beleidsuitvoering. Een gezamenlijk beleid versterkt de kwaliteit van ons toeristisch product en vermindert de overlast.   Papierverspilling: de invoering van een ‘ja-ja’-sticker om de hoeveelheid reclamedrukwerk dat ongelezen wordt weggegooid te verminderen. Iedereen die reclamedrukwerk wenst te  ontvangen kan een ja-ja sticker op zijn of haar brievenbus plakken.   Samen met VD80 en de PvdA vroegen we het college te komen met een AirBnb-beleid, om zo overlast als gevolg van (permanente) vakantieverhuur van woningen te voorkomen. In onze eigen gemeente hebben we veel mensen die een woning zoeken.   Met het CDA stelden we voor protest aan te tekenen bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten tegen de methodiek waarmee de hoogte van de jaarlijkse Rijksbijdrage aan gemeenten wordt bepaald. Dit systeem leidt tot schommelingen in de bestedingsruimte, waardoor het voor gemeenten moeilijk is om een begroting te maken.
Het resultaat

Onze voorstellen over de basiskwaliteit natuur en het fietsbeleid werden door een raadsmeerderheid aangenomen. Ook de gezamenlijke voorstellen over AirBnB-beleid en de Rijksfinanciering hebben het gehaald, net als een samengevoegd toerisme-voorstel van VVD, Lijst Kras, CDA en GroenLinks. Voor de rest was helaas geen meerderheid te vinden, maar zo gaat dat soms. GroenLinks is heel blij met de uitkomst van deze begrotingsraad. De aangenomen voorstellen – die nu door het college moeten worden uitgevoerd – zullen op termijn bijdragen aan een betere leefomgeving voor onze inwoners.

Via deze weg willen we alle fracties bedanken voor de constructieve houding voor en tijdens de vergadering. Als we dit zo vasthouden is geen uitdaging ons te groot!

 

Sean Tol GroenLinks Edam-Volendam

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.