Nieuws van VVD in Eindhoven over PvdA inzichtelijk

8 documenten

Fonds Bovenwijks

VVD VVD PvdA Eindhoven 18-05-2019 04:29

Wie een woning zoekt in Eindhoven ziet de uitdaging die er is. Er is weinig keuze, de huizen zijn snel weg en de persoon die hem krijgt heeft vaak boven de vraagprijs geboden. Wie aan aanmerking komt voor een corporatiewoning is niet zelden 1 van de 100 geïnteresseerde. Om het probleem te verlichten wil de VVD dat het bouwoffensief dat we hebben ingezet door blijft gaan. Dit bouwoffensief betekend dat we gewoon meer huizen willen laten bouwen zodat meer mensen toch de stap naar een eigen woning kunnen maken. Zo kunnen we de druk op woningmarkt verlichten.

https://eindhoven.vvd.nl/nieuws/35365/fonds-bovenwijks

Nu heeft het college een plan gelanceerd om een “Fonds Bovenwijks” te starten. Dit fonds is een pot die door woningbouwers gevuld moet worden om gemeente projecten in de stad te betalen. Per woning zal er ongeveer 5000 euro betaald moet worden. Het college gelooft dat projectontwikkelaars dit bedrag uit hun winst zullen halen en dat geen cent doorgerekend zal worden naar huren of koopprijzen. Dit idee is onze mening niet realistisch en zal de kosten van wonen in Eindhoven nog verder opdrijven. Dit plan is juist het tegenovergesteld van wat we vanuit het Bouwoffensief willen. Er zijn andere manieren om projecten in de stad te betalen. We kunnen bijvoorbeeld onze economische voorspoed verzilveren door meer mensen aan werk te helpen. Nu zitten er nog te veel werkzoekende in de ambtelijke molen van de Gemeente en WIJ Eindhoven.

Wat we gaan doen met het geld waarmee we bouwers gaan belasten is ook niet helemaal duidelijk. Op de lijst met projecten staan projecten waartoe al jaren gelden is besloten, maar waar blijkbaar nooit geld is geregeld? Ook is er voorgesteld om bijvoorbeeld parken te verbeteren. De VVD vraagt zich af wat dit betekend, bedoelt de gemeente hier niet gewoon onderhoud wat we al lang geleden hadden moeten doen, maar waar is besloten het geld aan andere zaken uit te geven?

Wat ook vreemd is is dat de Gemeente net de Woondeal heeft getekend met minister Ollongren. De gemeente krijgt vanuit de Woondeal geld om wijken te verbeteren en de woningmarkt een duwtje in de rug te geven zonder extra belastingen. Het lijkt alsof de gemeente van 2 walletjes wil eten. Veel van deze Woondeal projecten landen in Oud- Woensel. De VVD hoopt dat deze projecten niet alsnog worden teruggedraaid. De Eindhovense VVD heeft dan ook contact gezocht met de VVD fractie in de 2e kamer. De kamer fractie was zeer verbaasd met hoe Eindhoven omgaat met de Woondeal. En woordvoerder Daniel Koerhuis gaat in de 2e kamer vragen stellen om erachter te komen of het handelen van Eindhoven wel klopt met de afspraken in de Woondeal. Vandaag (dinsdag) zal de gemeenteraad de nieuwe belasting voor het Fonds Bovenwijks bespreken. We zullen zien of de antwoorden van de Wethouder en de minister overeen komen. Daarnaast hoopt de VVD dat de rest van de raad zich bedenkt en inziet welk effect deze belasting zal hebben en toch besluit naar alternatieven te kijken.

Fractievoorzitter Joost de Jong

Kamervragen:

Schriftelijke vragen van het lid Koerhuis (VVD) aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het bericht dat bouwers moeten bijdragen aan de toekomst van de stad Eindhoven.

 

1.   Bent u bekend met het bericht “Wethouder Torunoglu: ‘Bouwer moet bijdragen aan toekomst stad Eindhoven’”?

2.  Was u voor het sluiten van de Woondeal Eindhoven al op de hoogte van deze zogenoemde ‘nieuwbouwbelasting’? Zo ja, waarom heeft u dit niet gemeld aan de Kamer?

3.  Onder welke voorwaarden mogen gemeenten een bovenplanse verevening invoeren, zoals de PvdA-wethouder Torunoglu wil? Heeft Eindhoven aan die voorwaarden voldaan?

4.   Wat is het actuele woningtekort in de regio Eindhoven?

5.   Bent u het met de VVD eens dat de invoering van deze belasting een rem is om het woningtekort op te lossen?

6.   Klopt de uitspraak van de PvdA-wethouder Torunoglu dat de afspraken van de Woondeal ondanks deze belasting gehaald worden? Zo ja, deelt u dan de mening van de VVD dat zonder deze belasting de afspraken ambitieuzer hadden gekund? Zo nee, klopt het dan dat door deze belasting Eindhoven de afspraken niet nakomt?

7.   Bent u bereid Eindhoven te vragen om geen nieuwbouwbelasting in te voeren om ofwel ambitieuzere plannen te realiseren ofwel de afspraken van de Woondeal na te komen?

 

Eindhoven heeft bijna een nieuwe coalitie

VVD VVD GroenLinks CDA PvdA Eindhoven 24-05-2018 03:59

Fracties VVD, GroenLinks, PvdA en CDA bereiken akkoord. Deze week bereikten de onderhandelaars en fracties van VVD, GroenLinks, PvdA en CDA in Eindhoven een coalitieakkoord voor de komende periode. Dat betekent dat deze vier partijen, als een meerderheid van de gemeenteraad daarmee instemt, de komende jaren de stad gaan besturen.

Volgens de regels van GroenLinks en PvdA wordt het akkoord komend weekend nog voorgelegd aan hun lokale afdelingen. Onder voorwaarde dat de Eindhovense GroenLinks- en PvdA-leden instemmen met het coalitieakkoord, wordt dit op donderdag 24 mei gepresenteerd tijdens een openbare bijeenkomst in de Hal van Honderd in het Stadhuis. Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 29 mei wordt het akkoord dan besproken en staat de installatie van de nieuwe wethouders op de agenda.

In de afgelopen 6 weken zaten vertegenwoordigers van de vier partijen, waaronder ook de beoogde wethouders, met elkaar aan tafel onder leiding van formateurs Roel van Gurp en Onno Hoes. De gemeente Eindhoven heeft te maken met aanzienlijke inhoudelijke en financiële uitdagingen, waarvoor scherpe keuzes nodig zijn. De partijen bespraken met elkaar de koers en maatregelen die nodig zijn om de stad én de gemeentelijke financiën de komende jaren op het juiste spoor te houden.

Marcel Oosterveer en Monique List, kandidaat-wethouders voor de VVD

VVD VVD GroenLinks CDA PvdA Eindhoven 17-05-2018 06:53

De Eindhovense VVD fractie heeft maandagavond besloten Marcel Oosterveer en Monique List voor te dragen als kandidaat-wethouders. Beiden hebben ruime ervaring binnen de Eindhovense politiek, kennen onze stad en de uitdagingen die voor ons liggen. De formatie van een nieuwe coalitie van de VVD met Groen Links, PvdA en CDA krijgt steeds meer vorm.

https://eindhoven.vvd.nl/nieuws/30359/marcel-oosterveer-en-monique-list-kandidaat-wethouders-voor-de-vvd

Marcel Oosterveer is lid van de Eindhovense gemeenteraad sinds 2010 en was van 2003-2007 lid van provinciale Staten van Noord-Brabant. Gedurende de laatste vier jaar was hij financieel woordvoerder en o.m. voorzitter van de gemeentelijke accountantscommissie. Daarnaast is hij als ondernemer werkzaam geweest bij het begeleiden van internationale organisaties.  

Monique List-de Roos is sinds 2006 lid van de Eindhovense gemeenteraad, waarvan een aantal jaren als fractievoorzitter. Van 2012-2014 was zij wethouder Economie, Werk en Beroepsonderwijs. De laatste jaren werkte zij als zelfstandig adviseur. Tevens is zij vicevoorzitter VVD Regio Zuid.

We hebben een nieuwe fractievoorzitter!

VVD VVD GroenLinks CDA PvdA Eindhoven 15-04-2018 09:09

De Eindhovense VVD heeft afgelopen week een nieuwe fractievoorzitter en vice-fractievoorzitter gekozen! Joost de Jong leidt de fractie, en Jeroen Dasbach vervangt hem in zijn afwezigheid.

De VVD maakte op vrijdag bekend met dit duo de nieuwe raadsperiode in te willen gaan. De keuze komt na voor de VVD succesvolle verkiezingen. Joost zal aan slag gaan met de nieuwe fractie die bestaat uit een mooie combinatie van ervaren en nieuwe raadsleden.

"We gaan voor een vliegende start, aangezien er veel in Eindhoven gebeurt waar aandacht voor nodig is. Ik kijk uit naar een periode waar mensen in Eindhoven zullen merken dat zaken net wat anders gaan. Ik wil bewaken dat de gemeente oog houdt voor de kerntaken van de gemeente die de afgelopen jaren zo nu en dan wat minder aandacht hebben gehad," aldus De Jong.

De VVD-fractie is op dit moment samen met GroenLinks, het CDA en de PvdA aan het onderhandelen over een nieuw coalitieakkoord voor Eindhoven. Een breed nieuwe college dat als team aan de slag gaat met uitdagingen en kansen. De VVD wil de komende jaren het vooruitstrevende liberale geluid zijn binnen deze coalitie.

De Ruit 2.0: terug op de agenda!

VVD VVD D66 PvdA Eindhoven 17-03-2018 08:45

De lange files op de ring en de Kennedylaan zijn een doorn in het oog. Het verkeer van Eindhoven van en naar Helmond moeten over een nieuwe weg! Tom Meylink, Monique List, Gaby Scholder en Hans Spijkerman schreven er een opiniestuk over.

In de aanloop naar de gemeente-raadsverkiezingen op 21 maart gonst het; willen we de Ruit rond Eindhoven weer op de politieke agenda? Ja, zeggen de Eindhovense en Nuenense VVD met overtuiging.

Veel van onze inwoners staan regelmatig in de file, omdat de oost-west-verbindingen drukker worden. Verkeer op de Eindhovense Kennedylaan en de rondweg staat vaker en langer vast richting Nuenen en Helmond en in de ochtend in omgekeerde richting. De Eindhovense rondweg aan de oostkant kan het verkeer uit het zuiden nauwelijks nog aan. De Nuenense Smits van Oyenlaan en Europalaan en A270/Helmondweg zijn in beide richtingen overvol. De N615 krijgt groot onderhoud, maar de stroom (vracht)verkeer wordt ook daar langer, mede door de economische groei. Na een ongeval op de A2, N2 of A67, zoals afgelopen donderdag, is de verkeerschaos enorm.

BereikbaarheidsakkoordEven terug in de tijd. In 2014 draaiden, ook in Eindhoven, de politieke verhoudingen en was een meerderheid van PvdA, D66, SP en GL tegen de plannen om de wegenruit rond Eindhoven te voltooien. Het plan voor de noordoost-randweg sneuvelde en werd vervangen door het regionale Bereikbaarheidsakkoord. Inzet op smart mobility en gebruik van verschillende vervoerswijzen was de kern. Prachtige ambities, mooie woorden, maar vier jaar later is maar bar weinig gerealiseerd. De geplande quick wins in 2018 zijn stukjes snelfietspad tussen Eindhoven en Helmond, die nog lang geen fietsroute vormen, en het stimuleren van deelauto's... Duizenden kratjes bier uit Lieshout laten zich niet verplaatsen per fiets. Daarbij komt dat vanaf 2019 nog aanvullend geld nodig is.

Volgens de kosten-batenanalyse uit 2014 was de Ruit de beste oplossing voor de filedruk op de rondweg en de luchtvervuiling. Hiervoor biedt het Bereikbaarheidsakkoord nauwelijks oplossingen.

In Nuenen werd de gemeentelijke mobiliteitsvisie kortgeleden besproken in de gemeenteraad. De leefbaarheid komt steeds meer onder druk te staan omdat het doorgaande verkeer het dorp als het ware in delen splitst. Voor de Nuenense VVD heeft het prioriteit het doorgaande verkeer buiten de bebouwde kom te krijgen. Door alle drukte worden bedrijventerreinen als Eeneind slecht bereikbaar. En dat betekent dat de optie randweg Nuenen-Oost actueel blijft en een mogelijke verbinding ten noorden van het kanaal tussen de A58 en de N279.

TopWe zijn de economisch snelst groeiende regio, we willen in de top van Europese kennis- en innovatieregio's blijven en het aantal inwoners stijgt. We willen betere spoorverbindingen om in één uur op Schiphol, in Düsseldorf of in Brussel te zijn. Wij zijn blij dat er geld komt om de A2, A58 en A67 te verbreden en 20 miljoen euro voor de ontwikkeling van het NS-station in Eindhoven tot internationaal knooppunt. Maar we kunnen de (vracht)autobereikbaarheid in onze regio niet vergeten! Het goederenvervoer blijft groeien en niet iedereen kan of wil met het openbaar vervoer. We gaan schoner rijden, maar laten onze auto niet staan. Zonder maatregelen worden de files langer en de luchtkwaliteit slechter.

Steden worden slechter bereikbaar, dat ervaar je dagelijks in Eindhoven. Meer verkeer en wegen die worden afgesloten of versmald leiden tot opstoppingen, onveilige verkeerssituaties en een slechtere luchtkwaliteit. De voorbeelden Europalaan, Vestdijk, Aalsterweg, Hertogstraat zijn bekend. De VVD Eindhoven wil dat wegen naar de binnenstad gebruikt worden voor bestemmingsverkeer en niet als doorgangsroute van zuid naar noord. Dan moet er wel een alternatief zijn. Geen wegen sluiten als er geen alternatief is, zoals nu gebeurt. De Eindhovense rondweg aan de oostkant is nu te druk om het verkeer te verwerken dat niet in de binnenstad moet zijn, plus al het verkeer dat eigenlijk om de stad heen moet worden geleid. Door het ontbreken van de Ruit neemt de druk op de rondweg toe en daarmee de druk op het gebied binnen de rondweg. Daar heeft ook de binnenstad last van.

SluipverkeerVanuit Nuenen is er veel (sluip)verkeer. Gezamenlijk willen we werken aan betere doorstroming. Dat geldt ook voor de geluidsoverlast en verslechterde luchtkwaliteit op bijvoorbeeld de A270: een gezamenlijke aanpak, mogelijk met de provincie.

Het is dus niet raar dat het weer gonst dat de Ruit opnieuw op de bestuursagenda moet komen. En niet alleen in Eindhoven of Nuenen. Het is een regionaal bereikbaarheidsprobleem.

Wat ons betreft wordt dat een Ruit 2.0 in een kleine of grotere vorm. Slimme innovaties gaan ons in de toekomst vast helpen, maar we kunnen onze ogen niet sluiten voor de capaciteit van de wegen aan de oostkant van Eindhoven.

Bij de neus genomen

VVD VVD PvdA Eindhoven 06-03-2018 06:09

Overkomt u dat ook wel eens? Je hoort een redenering die volledig logisch klinkt en goed onderbouwd lijkt en toch zegt je gevoel dat er iets niet in de haak is. Dat overkwam ons vanaf het eerste moment bij de plannen voor een vernieuwde Vestdijk. Monique List en Tom Meylink schrijven hier onderstaand stuk over.

https://eindhoven.vvd.nl/nieuws/28527/bij-de-neus-genomen

© ED.nl

De stad moet groener en aantrekkelijker worden en het verkeer moet drastisch beperkt worden want de luchtkwaliteit ter plekke is levensbedreigend. Natuurlijk wil iedereen een groene en aantrekkelijke leefomgeving en zeker de Vestdijk kan wel een stukje gezelligheid en vergroening gebruiken. Tot zover geen vuiltje aan de lucht. Maar is het nou werkelijk nodig het verkeer op deze wijze te ontregelen en bezoekers uit het centrum te weren? En is het middel niet erger dan de kwaal?

Laten we eerst eens naar de feiten kijken. Volgens de verantwoordelijke D66-wethouder tonen berekeningen van het RIVM in den Haag aan dat de wettelijke normen ernstig overschreden worden en daardoor is rigoureus ingrijpen noodzakelijk. Het gaat dan om een specifiek gas, stikstofdioxide (NO2) en om een specifiek punt, gelegen tussen de kruising met de Dommelstraat/Nieuwstraat en het Stationsplein. Lees je de bijbehorende informatiebrief echter nauwkeurig dan zie je dat er zoveel foutmarge in de berekening zit dat je eerder van, gelijk aan het wettelijk maximum kunt spreken.

In Eindhoven hebben we echter al enkele jaren een eigen, innovatief netwerk van meetpunten. Dit heet AIREAS en onze stad heeft hierin tot nu toe bij elkaar al zo’n 700.000 Euro geïnvesteerd. Uit de gepubliceerde meetresultaten van dit instituut blijkt opmerkelijk genoeg dat de lucht in de stad overal onder het wettelijke maximum voor luchtvervuiling blijft. En dat de lucht in het centrum schoner is dan in de wijken eromheen.

Waarschijnlijk vraagt u zich, net als wij, af waarom Haagse berekeningen van meer waarde worden geacht dan de metingen door ons eigen netwerk. Het antwoord kwam tijdens de behandeling in de raadscommissie van de PvdA-woordvoerder: berekeningen bepalen het beleid (lees subsidie) en niet metingen. Met deze woorden was ook de laatste investering om AIREAS te vervolmaken van tafel. Jammer van het werk van AIREAS en van onze investering tot nu toe.

Belangrijk om te weten is dat stikstofoxide vooral door industrieën in België en Duitsland en door de landbouw wordt geproduceerd. Daarom heeft de Provinciale staten van Brabant vorig jaar flinke maatregelen voor de veehouderij vastgesteld. Hierdoor zal er binnen een paar jaar al naar verwachting een derde minder stikstof in de lucht komen.

Omdat wij bij de eerste bekendmaking van de plannen voor de herinrichting onze twijfels hadden, hebben wij aangedrongen op een proefopstelling om aan te kunnen tonen dat de investering in de herinrichting van 6.500.000 Euro (begroot) onverstandig is en zelf averechts uitwerkt.

Iedereen die in het laatste half jaar heeft geprobeerd de binnenstad vanuit het zuiden te bereiken heeft de gevolgen kunnen merken. In de directe omgeving van de Vestdijk waar het verkeer naartoe is uitgeweken en zelfs op de oostelijke rondweg en de Mauritsstraat zijn de gevolgen groot.

Nu zult u waarschijnlijk denken dat deze overlast tot een aanpassing van de plannen gaat leiden.

Nee helaas, bij de presentatie van de plannen enkele weken geleden bleek dat alles exact zo moet worden als een jaar geleden al is bedacht. We zagen op websites en in deze krant werkelijk schitterende plaatjes, een groene oase met weinig auto’s en weinig mensen. En ook zonder marathon of carnavalsoptocht.

In het ondersteunende rapport over de proefopstelling staat dat er op de kop van de Vestdijk veel minder auto’s rijden en ook dat er nauwelijks iets verslechterd is voor de omliggende straten. Mooie conclusie toch? Even goed lezen en dan blijkt dat er niet in het weekend is gemeten en ook komen de Hertogstraat, de Stratumsedijk en de St. Jorislaan niet in het onderzoek voor.

De VVD is niet de enige die voelt dat er iets niet in de haak is. De verenigde ondernemers van de binnenstad en de organisatoren van de grote evenementen die onze stad zo leuk maken, hebben ook bezwaren. Ze worden natuurlijk aangehoord maar de trein dendert door.

Ondertussen zien Eindhovenaren dat de stad steeds moeilijker bereikbaar wordt en dat woonstraten veel overlast ondervinden alleen maar om een stukje Vestdijk, het rekenpunt, te ontlasten waar bijna niemand woont.

Misschien denkt u dat met de problemen op de Vestdijk en de files door eerdere herinrichting van de Europalaan, de Aalsterweg, de Montgomerylaan en de kop van de Kennedylaan de leefbaarheid en de luchtkwaliteit te veel zijn aangetast?

Helaas gaan de plannen nog veel verder. De Vonderweg wordt versmald alsof daar nooit 35.000 mensen tegelijk een feestje komen vieren en de Fellenoord gaat in de huidige plannen naar een rijstrook omdat daar volgens het huidige college overbodig asfalt ligt.

En dan is er nog het plan om over 12 jaar binnen de rondweg alleen nog maar 100% elektrische voertuigen toe te staan. Mensen met een smalle beurs die afhankelijk zijn van een auto worden zo de stad uitgejaagd.

De VVD is ervan overtuigd dat we niet op goede weg zijn.

Eindhoven wil doorgroeien naar 300.000 inwoners. Dan denkt de VVD dat we een aantrekkelijke, groene stad zouden willen zijn waar mensen van buiten juist welkom zijn.

Als we minder overlast van autoverkeer willen dan moeten zorgen voor een optimale doorstroming, bijvoorbeeld door stoplichten zo af te stellen dat de wachttijd voor auto’s korter wordt in plaats van langer. Eerst vervangende routes op orde voordat we wegen gaan afsluiten. We willen reële alternatieven zoals goedkope Park en Ride voorzieningen met pendeldiensten. Kleine buslijnen in stand houden en ook nadenken over gratis parkeren in de ochtend om zo het winkelend publiek beter over de dag te spreiden. Fietspaden goed verlichten zijn en veiliger maken door ze los van autoverkeer neer te leggen. Zo zijn er ideeën genoeg.

Wij hopen dat u ons na 21 maart de kans geeft om ze uit te voeren.

Opinie: de gemeentelijke financiën

VVD VVD D66 PvdA Eindhoven 27-10-2017 02:52

Afgelopen dinsdag kwam het college (PvdA, D66, SP en GL) met twee belangrijke documenten naar buiten. Het eerste was de tussentijdse rapportage; oftewel: waar staan wij financieel per 1 oktober 2017? Het tweede stuk was de beantwoording van de technische vragen van raadsleden over de begroting voor 2018. De tussentijdse rapportage liet zien dat de gemeente Eindhoven bovenop het tekort van minimaal 40 miljoen, nog eens 10 -15 miljoen extra kan verwachten. Al met al zal er dan een tekort ontstaan van 40 tot 60 miljoen. Let wel, dit is een tekort dat overblijft nadat alle potjes, reserves etc. al door dit college leeg zijn geplunderd. Voor onze inwoners betekent dit dat er in drie jaar tijd per inwoner 540,- teveel is uitgegeven.

De VVD heeft de afgelopen jaren steeds gevraagd naar een helder financieel beleid en duidelijke voorwaarden waarop het college de stad wil besturen. De begroting voor 2018 is het laatste belangrijke document van het zittend college en geeft aan wat ze bereikt hebben en wat ze achter laten voor een nieuw college.

De begroting liet zoveel open einden zien, dat de gemeenteraad gezamenlijk meer dan 300 vragen heeft moeten indienen. En alweer blijkt dat er op de sociale uitgaven geen enkele rem zit, de bezuinigingen niet gehaald worden, sterker nog; het tekort loopt verder op. DeVVD heeft aangegeven dat de voornaamste oplossing is om plafonds in te stellen binnen het sociaal domein, daarnaast willen wij meer grip op de contracten en woekerwinsten tegengaan bij zorgaanbieders. De sturing ontbreekt volledig en nog steeds is het college niet in staat om inhoudelijk antwoord te geven op de vraag of de juiste zorg wel aan de juiste mensen wordt gegeven. Een beschamend resultaat, waar de wethouder haar verantwoordelijkheid nu echt dient te nemen.

In het kort komt het er op neer dat dit college 90% van de inwoners laat opdraaien voor het tekort van 42 miljoen. De gevolgen zijn zeer groot:ongekende OZB-verhogingen, parkeertarieven stijgen, bouwleges gaan omhoog en nog slechter, toekomstige belangrijke investeringen in de stad gaan in de ijskast. Dinsdag werd pijnlijk duidelijk dat dit college zelf aangeeft dat zede zaken niet kan oplossen en dat zij de oplossingen overlaat aan een nieuw daadkrachtiger college. Het voltallig college is verantwoordelijk voor deze puinhopen, waarbij de normale keuze om de wethouder financiën het vetorecht te geven om onverantwoorde uitgaven tegen te houden bewust niet is genomen en ook niet werd geaccepteerd. De VVD vindt dat alle individuele wethouders hun verantwoordelijkheid hadden moeten nemen en volledig eigenaarschap van de grote financiële problemen hadden moeten tonen. Geen enkele wethouder heeft blijk gegeven om op korte termijn politiek moeilijke keuzes te maken.

De tweede zeer pijnlijke conclusie is die van arbeidsparticipatie. De werkeloosheid daalt in onze regio sterk, de economische groei in de Brainport regio is een voorbeeld voor heel Nederland. Helaas kan dit college geen enkele invulling geven aan de ambitie om ook de mensen in de bijstand aan een baan te helpen. Jawel, er is nu een trendbreuk opgetreden, dit wil zeggen, eindelijk gaan er meer mensen uit de bijstand dan er ingaan. Maar als we dan naar de cijfers kijken zijn dat er maar een paar! Een trendbreuk betekent voor de VVD een belangrijke ontwikkeling, zodat we kunnen zeggen dat vele mensen in de bijstand nu ook een baan hebben gevonden. Dit college kan zoiets niet zeggen. Het pappen en nathouden van deze groep heeft een dusdanig effect dat thuiszitten lonend is en werken niet. En weer mogen 90% van onze inwoners betalen voor deze politieke keuze. Kosten: 11 miljoen extra!

De stad Eindhoven heeft vele mogelijkheden en zeker als we de regio Brainport als voorbeeld mogen nemen. Bij onze nieuwe status als mainport, 1 van de drie belangrijkste economische gebieden in Nederland, mogen we ook verwachten dat er een college zit dat invulling geeft aan deze status. Helaas moeten wij na 3,5 jaar links afbraakbeleid constateren dat onze mainport status ontkracht wordt door de slechte financiële situatie.Dat het college oproept om meer geld vanuit Den Haag naar Brainport te sturen is zeker juist. Onze regionale functie, onze economische uitstraling en onze innovaties zijn een voorbeeld voor heel Nederland en zelfs voor heel de wereld.Daar hoort een goed voorzieningenniveau bij, zoals een muziekcentrum, een bruisende (binnen)stad met mooie evenementen zoals de DDW en goede sportaccommodaties. Maar bij deze ambities behoort ook een goed functionerend college, dat sterk en daadkrachtig invulling kan geven aan onze status. Dit college heeft bewezen dat ze dat niet kan en voor de komende 8 jaar andere colleges opzadelt met de zeer slechte uitvoering van haar eigen beleid. De VVD zal zonder enig plezier terugkijken op deze 4 jaar. Het politieke wanbeleid zonder op tijd in te grijpen blijft niet alleen binnen het stadhuis zichtbaar,maar is voor al onze inwoners de komende jaren zichtbaar en voelbaar in de portemonnee.

Voor de VVD is het tijd om de balans op te maken. De bereikbaarheid van de stad is aanzienlijk achteruitgegaan, de financiële situatie verslechtert per jaar met 42 miljoen euro, het voorzieningenniveau is sterk gedaald, de luchtkwaliteit in de stad is niet verbeterd en van de ambities om de stad te verduurzamen is ook niets terecht gekomen. Daarnaast zijn de lasten voor de inwoners van Eindhoven sterk gestegen en krijgen de ondernemers, die de grote economische groei mogelijk hebben gemaakt nog een afscheidscadeautje: een OZB-verhoging van minimaal 12%, oplopend tot 30%.

Marcel OosterveerRaadslid Eindhovense VVD

<!-- /* Font Definitions */@font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;}@font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:8.0pt; margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:Calibri; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:NL;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:11.0pt; mso-ansi-font-size:11.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:Calibri; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:NL;}.MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:8.0pt; line-height:107%;}@page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 90.0pt 72.0pt 90.0pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;}div.WordSection1 {page:WordSection1;}-->

De verontrustende financiële situatie van de gemeente Eindhoven

VVD VVD GroenLinks D66 SP PvdA Eindhoven 27-06-2017 04:38

De afgelopen tijd is al veel gezegd en geschreven over de financiële situatie van de gemeente Eindhoven. Deze is zeer verontrustend en bijsturing is noodzakelijk. De gemeente ontvangt inkomen van het Rijk, door middel van de zogenaamde algemene uitkering. Daarnaast ontvangt de Gemeente geld voor specifieke uitgaven van het Rijk. Naast deze inkomsten ontvangt de gemeente geld van haar inwoners. De bekendste is de OZB.

Het is de afgelopen jaren een trend geweest om veel meer geld uit te geven dan dat er binnen kwam. Op zich waren sommige uitgaven prima te verdedigen, omdat we in het verleden geld hadden gespaard, om dit later uit te geven. Helaas moeten we constateren dat de afgelopen twee jaren veel meer geld is uitgegeven dan voorzien. Voor deze uitgaven is in het verleden niet gespaard!

De schuldenpositie van de gemeente moet binnen bepaalde normen blijven. Deze normen zorgen ervoor dat we financieel niet in de problemen komen.

Het college (PvdA, SP, GL en D66) stelt in haar jaarrekening van 2016: “Een gezonde financiële positie van de gemeente is een absolute voorwaarde voor haar slagkracht. Dat vergt niet alleen een sluitende begroting, maar óók voldoende weerstandscapaciteit in relatie tot de risico’s.”

Dit college heeft er willens en wetens voor gezorgd dat deze normen zijn overschreden, zodat er nu onvoldoende weerstandscapaciteit of anders gezegd onvoldoende weerstandsvermogen is. De gemeente is hierdoor niet meer in staat grote tegenvallers op te vangen. Hiermee houdt het college zich niet aan de voorwaarden waaraan een slagvaardig college volgens haar eigen zeggen aan moet voldoen! Het college kwalificeert zichzelf daarmee als incompetent. Voor de VVD is duidelijk dat de grenzeloze ambities overboord moeten en dat naar een gezonde realiteitszin moet worden gezocht.

De VVD maakt zich dan ook ernstige zorgen over het beleid van dit college. De uitholling van de financiële reserves is dusdanig dat zelfs binnen het sociale domein de noodzakelijke zorg niet meer betaald kan worden. Ook wordt het soms totaal anders besteed dan bedoeld, denk aan het geld dat bedoeld is voor kinderen die in armoede leven en graag mee op schoolreisje willen, maar waarvoor het bestemde geld nu in de grote bodemloze put verdwijnt.

Maar daar begint de ellende pas. Het college is niet in staat gebleken om maat te houden binnen het sociaal domein. Onbegrijpelijk is het dat er zonder enige onderbouwing vele uitkeringen worden uitgekeerd en proactief worden aangeboden. Vaker is gerefereerd aan een zeer ruimhartig armoedebeleid. De noodzaak van deze uitkeringen zijn niet aangetoond, doordat dossiers ontbreken. Reeds in november 2016 heeft de accountant al een zware waarschuwing gegeven en vervolgens hebben zowel de rekenkamer als de accountantscommissie haar grote zorgen gerapporteerd. Echter pas nu concludeert het college dat zij onvoldoende in control is.

Dit jaar komt het verlies hoogstwaarschijnlijk uit op 45 miljoen euro, vorig jaar was dat 40 miljoen euro. Deze 40 miljoen konden wij nog opvangen door de reserves aan te spreken. Deze zijn nu niet meer aanwezig. U begrijpt: de inwoner van Eindhoven zal de rekening moeten gaan betalen. De VVD kan en wil dat niet accepteren. Deze grote tekorten, veroorzaakt door het ontbreken van realiteitszin zijn haast geheel veroorzaakt door WijEindhoven, falend inkoopbeleid en het programma “ werk” (participatie). Voor deze beleidsterreinen zijn met name wethouders Richters (en voorheen wethouder Scholten) en Depla verantwoordelijk. Des te opvallender is dat wethouder Depla voorzitter is van de financiële commissie van de VNG. Hij roept dat er meer geld naar Eindhoven moet vanuit het Rijk, maar gelijktijdig is hij in Eindhoven verantwoordelijk voor een groot gedeelte van het ontstane tekort. Hij heeft in Eindhoven geen invulling kunnen geven aan de ambities en tegen de landelijke trend in zijn er in Eindhoven meer mensen in de bijstand beland.

Het college meent dat de financiële problemen groot zijn, maar te overzien. Immers er valt te verwachten dat er meer geld naar Eindhoven komt maar wanneer en hoeveel is totaal niet duidelijk. Dit zal in elk geval niet op korte termijn zijn. Maar hand in eigen boezem steken doen ze  niet: het college zegt dat zij maatregelen gaat nemen om minder geld uit te geven, maar ze weet niet hoe en wanneer.

Een laatste opmerkelijke vertoning is dan toch dat er voor het eerst sinds 2002 geen kadernota opgeleverd wordt en dat ook het sociaal jaarverslag ontbreekt bij de jaarrekening 2016. Dit college is niet in control en niet in staat om concrete documenten op te leveren met realistische keuzes om de financiën weer op orde te krijgen.

De VVD wil dat het college stopt met deze schijnvertoning en roept de collegepartijen op om met daadwerkelijk uitvoerbare maatregelen te komen, die zorgen dat er per direct geld binnen komt maar vooral minder wordt uitgegeven. Geen hypotheek op de toekomst en zeker niet de ongebreidelde uitgaven verhalen op de hardwerkende Eindhovenaar.

Marcel Oosterveer

Raadslid en financieel woordvoerder VVD

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.