Nieuws van politieke partijen in Heerlen over CDA inzichtelijk

17 documenten

MOLENBERG: “GEDEPUTEERDE BRUGMAN, GEEF ONS DE BUS TERUG!”

SP SP CDA Heerlen 01-07-2020 21:29

Bewoners van de Molenberg voeren met steun van de SP actie voor terugkeer van de bus. Ruim 40 Molenbergers kwamen ondanks de regen en Corona-regels naar de plek waar ooit een bushalte was. Tientallen anderen waren er online bij. De actiebereid groeit met de week. Gedeputeerde Carla Brugman nam dinsdagavond via Zoom honderden steunbetuigingen in ontvangst.

Bus weg, treinstation Kissel dicht Sinds treinstation De Kissel gesloten is, is dit deel van de Molenberg slecht met het openbaar vervoer bereikbaar. Er wonen veel ouderen en mensen met vitale en cruciale beroepen. Er liggen drie zorgcentra en een medisch centrum. “Volgens de regering zijn zorgverleners, kassières en buschauffeurs onmisbaar voor ons land. De Molenberg zit er vol mee. Een buurt met onmisbare beroepen mist op dit moment goed openbaar vervoer. Dat gaan wij met z’n allen rechtzetten!” zegt SP-raadslid Anita Hendriks-Berg

Gedeputeerde: september meer duidelijk “We stellen in september al een nieuw vervoerplan vast voor 2021. Wellicht dat we dit daarin kunnen meenemen. Ik kan niets toezeggen, maar het signaal is duidelijk.” zei provinciaal verantwoordelijke, Gedeputeerde Carla Brugman. Als ze in Maastricht niet naar de Molenberg luisteren, dan gaat de Molenberg naar Maastricht, gonst het inmiddels onder de actievoerders.

Eerder al was de petitie aangeboden aan de Heerlense verkeerswethouder Charles Claessens (CDA), die de actie steunt, evenals woningcorporatie Wonen Zuid. De Heerlense SP voerde eerder al met succes actie voor terugkeer van de pinautomaat op de Molenberg en voor een betere busverbinding in een deel van Heerlerbaan.

Meedoen met de Molenberg en de SP?

Bel of WhatsApp:

Anita Hendriks-Berg, 06-19866689

Sita Bottenberg-Brylka, 06-55118677

Of mail heerlen@sp.nl

 

 

Gesprek over klimaatrechtvaardigheid in Sevenum

SP SP CDA Heerlen 11-02-2019 12:00

Klimaatakkoord, klimaatwet, klimaatontkenners en intussen stijgen de energierekeningen. We moeten maatregelen treffen om onze woningen zuiniger en milieuvriendelijker te maken. Wie mag en moet dat allemaal betalen?

 

De werkgroep Klimaatrechtvaardigheid nodigt u uit: Maandag 11 maart 2019 Aanvang 19.30 uur De Wingerd, Sevenum

 

Met medewerking van:

Sandra Beckerman (SP Tweede Kamerlid),

Provinciale Statenleden Yolanda Claessens (SP) en Rudy Tegels (CDA)

Thijs Kuipers (D66/GrLinks wethouder Horst aan de Maas)

Na een inleiding zullen de sprekers met elkaar en met de zaal in discussie gaan onder leiding van Michael Van Rengs.

 

U bent van harte uitgenodigd!

Voor de koffie en de thee wordt gezorgd.

Mijnwaterproject kan doorgroeien

SP SP CDA Heerlen 07-10-2018 22:10

In 2003 startten in Heerlen onderzoeken waarmee de gemeente wilde achterhalen of het water  in de ondergrondse mijngangen gebruikt kon worden om huizen te verwarmen of om ze juist te koelen. Voormalig SP-wethouder Riet de Wit was toen verantwoordelijk voor dit project. Na haar pensionering nam SP-wethouder Jordy Clemens dit stokje van haar over.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat het water uit de diepere mijnschachten geschikt gemaakt kon worden om woningen en gebouwen mee te verwarmen. Het water uit de hoger gelegen schachten kon gebruikt worden om woningen en gebouwen in de zomer te koelen. Al snel werden de eerste gebouwen, waaronder het nieuwe CBS, het APG, het nieuwe centrum van Heerlerheide en het Maankwartier op het mijnwater systeem aangesloten. Op deze manier leverden de oude mijngangen schone en duurzame energie aan inwoners van Heerlen.

Het onderzoek hoe het mijnwater zo goed en zo verantwoord mogelijk te gebruiken ging al die tijd verder en inmiddels heeft de techniek van het mijnwaterproject zich zodanig ontwikkeld dat het mijnwater op grotere schaal ingezet kan worden.

Groei betekent echter ook investeren om meer aansluitingen mogelijk te maken. De gemeente Heerlen had hiervoor geen middelen voorhanden. Daarom werd gezocht naar een organisatie die deze wel had en kon de Mijwater b.v. kort geleden over genomen worden door het Limburgs Energiefonds van de Provincie Limburg. Hierdoor kan mijnwater op een veel grotere schaal ingezet worden als duurzame energie.

"De stad heeft haar nek uitgestoken door te investeren in deze technologsiche ontwikkeling. Nu is het zaak om te investeren en te innoveren, om de opgedane kennis voor een groot publiek toegankelijk te maken." zo zegt Charles Claessens (CDA), wethouder duurzaamheid in Heerlen, hierover.

VVD, CDA, D66 en CU willen volgende ...

PvdA PvdA D66 VVD CDA Heerlen 13-09-2018 09:31

VVD, CDA, D66 en CU willen volgende week – nog voor Prinsjesdag – een bezuiniging doordrukken die 1,5 miljoen huurders raakt. Terwijl er miljarden worden uitgetrokken voor de afschaffing van de dividendbelasting, gaan zij er de komende jaren gemiddeld 100 euro per jaar op achteruit. Dat kan écht niet. Want we willen zeker kunnen zijn van een betaalbare woning. Help mee en teken de petitie In een tijd waarin er twee miljard wordt uitgegeven aan het afschaffen van de dividendbelasting is het onvoorstelbaar dat er wordt bezuinigd op mensen die met moeite hun huur kunnen opbrengen. Zowel koop- als huurhuizen worden steeds duurder. Tot nu toe werden de laagste inkomens voor te hoge huurstijgingen gecompenseerd met extra huurtoeslag, waardoor zij er niet op achteruit gingen. Daar wil dit kabinet mee stoppen. De komende jaren loopt de rekening daardoor per huurder op tot 100 euro per jaar. Een hele klap geld als je al weinig hebt. Een steeds groter deel van het inkomen gaat daardoor op aan huur. Terwijl je ook je andere vaste lasten hebt en je eten moet kopen. Voor veel huurders wordt het steeds lastiger om de eindjes aan elkaar te knopen. Teken daarom de petitie en laat de coalitie weten dat dit niet kan! Het kabinet Rutte III wil 138 miljoen bezuinigen op de huurtoeslag. Huurders gaan er daardoor de komende jaren tot 100 euro op achteruit. Veel geld als je weinig hebt. Help jij mee? Stuur dit bericht door en teken de petitie! 👇👇🌹 https://pvdarbe.id/Huurders_Actie

Coalitieakkoord gepubliceerd | Heerlen

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Heerlen 01-05-2018 00:00

Concept-coalitieakkoord voor de gemeenteraad van Heerlen vrijgegeven.

De beoogde coalitie voor de vorming van het team van wethouders voor de gemeente Heerlen is er na weken van hard werken uit. Nog net in april (op de 30e) is het concept-coalitioeakkoord tussen de partijen SP, OPH, VVD, D'66, CDA en GL gepubliceerd. Zoals al eerder aangekondigd, zal de LLV Heerlen van GroenLinks op 7 mei dit akkoord bespreken en er een besluit over nemen.

De LLV kan geen amendementen indienen op het akkoord, de vergadering kan alleen voor of tegen het akkoord stemmen.

De tekst van het akkoord vinden jullie onder de knop hieronder.

De komende raadsperiode zal D66 weer ...

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Heerlen 24-04-2018 22:51

De komende raadsperiode zal D66 weer deel uitmaken van de coalitie! Samen met SP, OPH, VVD, D66, CDA en GroenLinks gaan we voor "een sociale, levendige stad, waar iedereen mee kan doen en die bereid is moedige en onorthodoxe keuzes te maken.” Martin de Beer, de wethouder die wij met VVD Heerlen delen, zal zijn portefeuille (Economie, Arbeidsmarkt, Participatie & Sport) behouden. Samen vooruit!

Heerlen krijgt coalitie van SP, OPH, VVD, D66, CDA en GroenLinks

SP SP GroenLinks VVD D66 CDA Heerlen 24-04-2018 14:54

Met lef doorbouwen aan een trotse stad; een sociale, levendige stad, waar iedereen mee kan doen en die bereid is moedige en onorthodoxe keuzes te maken. Daarvoor staat de nieuwe coalitie die het stadsbestuur van de gemeente Heerlen gaat vormen. De coalitie, die zes wethouders gaat leveren, bestaat uit SP, OPH, VVD, D66, CDA en GroenLinks.

De nieuwe coalitie staat voor een stad met lef, die trots is op haar verhaal en staat voor haar inwoners. Zo komt er een speciaal ouderenloket, staan we voor een sterk verenigingsleven en zetten we de sociale koers van de stad voort en bouwen die verder uit.

In het centrum kiezen we voor meer levendigheid, groen en verduurzaming. Ook komt er een centrumbad. In onze buurten gaat het onderhoudsniveau de komende jaren omhoog en komen er buurtconciërges.

De partijen hebben een aantal investeringsgebieden benoemd. Dit zijn: sociale stad, de ontwikkeling van het centrum, leefbare buurten, economie en werk. Daarnaast krijgen verduurzaming en betere communicatie met onze burgers de komende jaren extra aandacht.

De portefeuilleverdeling is als volgt afgesproken:

Peter van Zutphen (SP): Welzijn, WMO, Volksgezondheid, Armoedebestrijding, Centrumontwikkeling. Locoburgemeester. Frank Simons (OPH): Middelen, Ruimtelijke Ordening (incl. IBA), Herstructurering. Martin de Beer (VVD/D66): Economie, Arbeidsmarkt, Participatie, Sport. Charles Claessens (CDA): Beheer en Onderhoud, Mobiliteit, Duurzaamheid & Milieu, Afval. Jordy Clemens (SP): Onderwijs, Jeugd, Cultuur, Erfgoed, Wonen (incl. wijkvoorzieningen). Adriane Keulen (OPH): Integraal Ouderenbeleid, Buurtgericht Werken, Publieke Dienstverlening.

Heerlen staat de komende jaren voor enorme opgaves en de nieuwe coalitie heeft grote ambities. Daarom kiezen we voor zes wethouders, die samen 5,1 fte kosten.

 

Coalitie Heerlen rond | Heerlen

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA Heerlen 24-04-2018 00:00

Persbericht

Heerlen krijgt coalitie van SP, OPH, VVD, D66, CDA en GroenLinks

Met lef doorbouwen aan een trotse stad

Een sociale, levendige stad, waar iedereen mee kan doen en die bereid is moedige en onorthodoxe keuzes te maken. Daarvoor staat de nieuwe coalitie die het stadsbestuur van de gemeente Heerlen gaat vormen. De coalitie, die zes wethouders gaat leveren, bestaat uit SP, OPH, VVD, D66, CDA en GroenLinks.

De nieuwe coalitie staat voor een stad met lef, die trots is op haar verhaal en staat voor haar inwoners. Zo komt er een speciaal ouderenloket, staan we voor een sterk verenigingsleven en zetten we de sociale koers van de stad voort en bouwen die verder uit.

In het centrum kiezen we voor meer levendigheid, groen en verduurzaming. Ook komt er een centrumbad. In onze buurten gaat het onderhoudsniveau de komende jaren omhoog en komen er buurtconciërges.

De partijen hebben een aantal investeringsgebieden benoemd. Dit zijn: sociale stad, de ontwikkeling van het centrum, leefbare buurten, economie en werk. Daarnaast krijgen verduurzaming en betere communicatie met onze burgers de komende jaren extra aandacht.

De portefeuilleverdeling is als volgt afgesproken:

Peter van Zutphen (SP): Welzijn, WMO, Volksgezondheid, Armoedebestrijding, Centrumontwikkeling. Locoburgemeester. Frank Simons (OPH): Middelen, Ruimtelijke Ordening (incl. IBA), Herstructurering. Martin de Beer (VVD/D66): Economie, Arbeidsmarkt, Participatie, Sport. Charles Claessens (CDA): Beheer en Onderhoud, Mobiliteit, Duurzaamheid & Milieu, Afval. Jordy Clemens (SP): Onderwijs, Jeugd, Cultuur, Erfgoed, Wonen (incl. wijkvoorzieningen). Adriane Keulen (OPH): Integraal Ouderenbeleid, Buurtgericht Werken, Publieke Dienstverlening.

Heerlen staat de komende jaren voor enorme opgaves en de nieuwe coalitie heeft grote ambities. Daarom kiezen we voor zes wethouders, die samen 5,1 fte kosten.

EINDE PERSBERICHT

Meer informatie:

Ron Meyer

+31 6 28 64 72 95

Coalitiebesprekingen Heerlen: overeenstemming over beheer, onderhoud en wonen

SP SP GroenLinks VVD D66 CDA Heerlen 12-04-2018 05:43

De partijen die in Heerlen over een nieuwe coalitie onderhandelen (SP, OPH, CDA, VVD/D66 en GroenLinks) zijn het eens geworden over de onderwerpen beheer, onderhoud en wonen.

Beheer en onderhoud

‘1000 extra bomen de komende jaren’.

De partijen zijn het er over eens dat het onderhoudsniveau van de openbare ruimte deels tot een te laag niveau is gezakt. Dat is met name bij het groen zichtbaar. Als er de komende jaren extra geld is, moet dat deels worden aangewend om dit niveau weer te verhogen. De partijen willen daarom voorstellen van het nieuwe college voor de verhoging van het onderhoudsniveau. In afwachting van een plan ‘1000 extra bomen de komende jaren’ komt er een moratorium op bomenkap, tenzij er sprake is van wortelopdruk of gevaar.

Ook is er de wens om de communicatie over beheer en onderhoud, en informatie over de plek waar vragen en klachten gemeld kunnen worden, beter te laten verlopen.

Buurtbewoners moeten gestimuleerd en gefaciliteerd worden bij mogelijkheden de eigen wijk extra te onderhouden.

‘Het Gebrookerbos is overal in Heerlen’.

Deze succesvolle aanpak uit Hoensbroek en Heerlen Noord, waarbij buurtbewoners en ondernemers gefaciliteerd worden zelf kleinschalige initiatieven op braakliggende stukken grond te ontplooien, moet over de hele stad uitgerold worden. Dat sluit ook aan bij de ‘stadslabs’ in Heerlen Centrum.

Punten die verder genoemd zijn bij dit thema zijn bijvoorbeeld verlenging van de bladkorvenperiode, aanpak zwerfvuil, meer afvalbakken, ecologisch beheer en de ‘eetbare stad’. Deze aspecten worden betrokken bij de buurtbeheerplannen die samen met bewoners worden vastgesteld.

Wonen

Met de komst van de nieuwe woningwet heeft de gemeente meer bevoegdheden gekregen om de woningcorporaties te sturen. Deze bevoegdheden worden in de komende periode onder andere gericht op de volgende punten.

Meer verduurzaming van sociale huurwoningen. Deze zijn vaak slecht geïsoleerd, met hoge energierekeningen voor de huurders als gevolg. En bij (financiële) besparingsmogelijkheden voor energie, zoals zonnepanelen, komen huurders juist veel minder aan bod. Beide aspecten dienen door de corporaties opgepakt te worden. (Andere aspecten van duurzaamheid en woningen komen in de coalitie-afspraken rond duurzaamheid aan de orde). Bij woningtoewijzing aan mensen die begeleiding nodig hebben moet er een evenwichtige spreiding over de regio komen. De bestaande Housing Parkstad-systematiek moet daarom verder uitgebouwd te worden. Ook dienen de Heerlense corporaties één systematiek voor woningzoekenden te hanteren. In het kader van de integrale aanpak van de problematiek rond huisjesmelkerspanden moeten woningcorporaties een kwalitatief goed alternatief bieden voor mensen die nu in het huisjesmelkerscircuit rondgepompt worden.

Daarnaast dient de gemeente zich bij Wonen in de komende periode op de volgende punten te richten.

Woningbouw in het centrum van Heerlen en Parkstad is een essentieel onderdeel van de aanpak in het centrum. Om dit mogelijk te maken moet het bij de woningbouwprogrammering mogelijk worden dat (gesloopte) vierkante meters retail en kantoorruimte worden omgezet in woningbouw.

Woningen dienen zoveel mogelijk levensloopbestendig te zijn. Bij nieuwbouw en renovatie dient dit meegenomen te worden.

Gezien de veranderingen in de woningmarkt wordt gestreefd naar het ook in Heerlen invoeren van de starterslening. Om beweging in de woningmarkt te krijgen voor mensen die door een dure bestaande  hypotheek niet kunnen verhuizen wordt invoering van de ‘Beter Leven Hypotheek’ onderzocht.

De gemeente ondersteunt in voorkomende gevallen onderzoek naar de mogelijkheden voor herontwikkeling van leegstaande (historische) panden in de Heerlense buurten. Het is aan de eigenaren die mogelijkheden te benutten, en, als die mogelijkheden er niet blijken te zijn, zo nodig ook snel tot sloop over te gaan. Verloedering, waar ook de buurt onder lijdt, moet voorkomen worden.

Wij streven naar meer gemengde woonwijken, rijk en arm, met ook oog voor andere leefvormen

 

Coalitievorming Heerlen: Overeenstemming over werk en economie

SP SP VVD D66 CDA Partij voor de Dieren Heerlen 05-04-2018 16:39

Tijdens de Heerlense coalitiebesprekingen is door de deelnemende partijen SP, OPH, CDA, PHB, VVD, D66, PvdD en GL overeenstemming bereikt over de onderwerpen werk en economie.

Wat betreft werk zijn de volgende uitgangspunten geformuleerd:

1.     Iedereen doet zoveel als mogelijk mee in de Heerlense samenleving. Het aanbieden van reïntegratiemogelijkheden is niet vrijblijvend. Voor mensen in een (bijstands)uitkering geldt dat op het vlak van werk het hoogste doel is: het vinden van werk. En voor jongeren: het volgen van een opleiding (voorafgaand aan een baan).

2.     Is uitstroom naar werk niet mogelijk dan worden mensen aangespoord om actief te zijn als vrijwilliger (of andere vormen van dagbesteding). Het stimuleren van vrijwilligerswerk en reïntegratietrajecten mag niet leiden tot verdringing van regulier betaald werk.

3.     Bij reïntegratietrajecten (Baanbrekend Werk en Werk voor Heerlen) staat de mensontwikkeling voorop (niet de activiteit!) met als doel om mensen zo snel en zo veel mogelijk te laten uitstromen naar regulier werk.

4. Er is een lacune in het aanbod voor mensen die wel een productieve inzet kunnen bieden, maar voor wie de stap naar regulier betaald werk vanuit Baanbrekend Werk of Werk voor Heerlen vooralsnog te groot is. Die lacune dient ingevuld te worden.

5. Wij moeten ons bewust zijn van problemen rond werkende armen en onzekerheid over werk en inkomen door de doorgeschoten flexibilisering. Dit zijn fundamentele onzekerheden voor veel mensen in onze stad en regio. De overheid geeft het goede voorbeeld en stimuleert andere werkgevers tot méér zekerheid voor méér mensen.

6.     Succesvolle reïntegratie en uitstroom is afhankelijk van samenwerking met werkgevers. WSP vervult daarin de cruciale en verbindende schakel tussen gemeenten en marktpartijen.

7.     Heerlen moet aantrekkelijker worden voor (hoger)opgeleide jongeren door het bieden van interessante opleidings- en carrièrekansen. Ook als antwoord op de krimp. 

Dat leidt tot de volgende maatregelen:

1.     Het totale bestand van mensen in de bijstand binnen een termijn van 1,5 jaar scannen op competenties (uiterlijk 1-1-2019). En deze mensen begeleiden naar verschillende vormen van participatie, waarbij regulier werk het hoogste doel is.

2.     Daar waar laaggeletterdheid een belemmering is voor participatie/uitstroom worden gerichte taaltrajecten aangeboden, al dan niet afgestemd met potentiële werkgevers (conform VDL-traject).

3.     Het aansporen van mensen om vrijwilligerswerk te doen (indien dat de hoogst haalbare vorm van participatie is) wordt geïntensiveerd aan de hand van de diagnose (benoemd bij punt 1).

4.     Samen met het bedrijfsleven en het onderwijs (MBO) worden grootschalige sectorarrangementen afgesproken om mensen uit de bijstand op te leiden en als zij-instromer te laten uitstromen (zoals bij VDL en Beyond). Zeker voor de grote en urgente behoefte aan mensen in de zorg is dit aan de orde.

5.     Baanbrekend Werk sluit zoveel mogelijk aan op de sectorarrangementen als ‘gemeentelijk voorportaal’. De maximale duur van Baanbrekend Werk wordt beperkt. Er komt dit jaar nog een nader onderbouwd voorstel daartoe.

6. De gemeente gaat Basisbanen organiseren. Mensen die wel degelijk een productieve maatschappelijke rol kunnen spelen, maar vanuit Baanbrekend Werk of Werk voor Heerlen (nog) niet kunnen uitstromen naar regulier betaald werk, kunnen hier een betaalde functie (tenminste minimumloon) krijgen. Te denken valt aan bijvoorbeeld (buurt)conciërges.

7. Waar nodig en mogelijk wordt het beschikbare werk voor Baanbrekend Werk, Werk voor Heerlen en de Basisbanen uitgebreid door meer (gemeentelijke) taken aan hen toe te bedelen. Inbesteding speelt daarbij een belangrijke rol.

8.     Werkgevers wordt direct inzicht gegeven in de beschikbaarheid van arbeidspotentieel binnen de groep bijstandsgerechtigden. Hiervoor wordt uiterlijk 1 oktober 2018 de ‘kandidaatverkenner’ (landelijke tool) ingevoerd. Omgekeerd moeten werkzoekenden uit de bijstand alle beschikbare vacatures/baanopeningen digitaal kunnen inzien.

9.     WSP neemt de totale verantwoordelijkheid op zich voor de werkgeverscontacten (incl. jobcoaching-activiteiten) en de uitstroom naar werk per 1 juli 2019. De sociale dienst blijft verantwoordelijk voor de instroom (diagnose) en de doorstroom.

10.   Samen met (grote) werkgevers en instellingen voor hoger onderwijs, wordt een verkenning gedaan naar de mogelijkheden van een traineeprogramma om jong talent aan Heerlen en de regio te binden.

11.   De mogelijkheden van grensarbeid worden intensiever gepromoot onder meer via het Servicepunt Grensoverschrijdende Arbeidsbemiddeling en het Grensinfopunt Eurode. 

12. Naast een jongerenloket komt er ook een vorm van een ouderenloket. Uitzendbureau’s worden gefaciliteerd bij inzet voor 55+-ers

13. De grote ontwikkelingen rond de energietransitie en duurzaamheid bieden nadrukkelijk de mogelijkheid om ook daar mensen aan het werk te helpen. Ook toerisme en de creatieve industrie in het centrum bieden daarvoor kansen,

Wat betreft economie zijn de volgende uitgangspunten geformuleerd:

1.     Heerlen bouwt verder op de ingezette koers van economische profilering rondom de sectoren Medische Logistiek, Smart Services en Retail (binnenstad en woonboulevard).

2.     Ondernemers verdienen een faciliterende gemeente die denkt in termen van mogelijkheden en werkt vanuit een integrale ondernemersdienstverlening met zoveel als mogelijk één aanspreekpunt.

3.     Het economisch beleid wordt vormgegeven langs de lijnen van (3A’s) acquisitie (van nieuwe bedrijven), aanjagen (van innovatie, initiatieven en samenwerking) en activeren (van talentontwikkeling). 

4.     De gemeente voert een actieve dialoog met ondernemers, ondernemerscollectieven (bijvoorbeeld MKB Parkstad) en vertegenwoordiging van werknemers (vakbonden) en stuurt op actieve communicatie, wederzijds vertrouwen, gezamenlijke agendavorming en afgestemde uitvoeringsplannen en acties.

5.     Ondernemerschap, arbeidsmarkt, vestigingsklimaat en leegstandsbestrijding worden (minimaal) opgepakt op de schaal van de gemeenten in Parkstad en Zuid-Limburg. Hiervoor is samenwerking meer dan noodzakelijk.

Dat leidt tot de volgende maatregelen:

1.     De gemeente verdiept de samenwerking met de drie genoemde sectoren (Medische Logistiek, Smart Services en Retail) op het gebied van branding, arbeidsmarkt, gezamenlijke acquisitie en aansluiting MKB (specifiek ten aanzien van de campus).

2.     Trilandis (en in mindere mate Avantis) heeft prioriteit voor de uitbouw van de sector medische logistiek. Met de gemeenten in Parkstad wordt verkend waar toekomstige ontwikkelgebieden voor bedrijventerreinen mogelijk zijn.

3.     Het Ondernemershuis wordt sterker gepositioneerd (zowel organisatorisch als fysiek) als aparte ‘unit’ van integrale ondernemersdienstverlening. Waarbij het Bedrijvencontactpunt (BCP) volledig wordt aangehaakt (dus ook organisatorisch en fysiek). Het Ondernemershuis geldt als het centrale aanspreekpunt voor ondernemers (ook ZZP-ers), bedrijven en instellingen.

4.     Het Fonds Economische Structuurversterking geldt als aanjaagfonds voor nieuwe vestigingen, bedrijfsuitbreidingen en gezamenlijke initiatieven gericht op het creëren en het behouden van werkgelegenheid. Het fonds wordt gevoed met (incidentele) middelen uit de bedrijventerreinen en restmiddelen uit het cofinancieringsfonds (conform begroting 2016). 

5.     De gemeente stimuleert actief de oprichting van winkeliers- en ondernemersverenigingen met eigen budget, bij voorkeur in de vorm van een BIZ-regeling. Dit wordt door de gemeente ook financieel gestimuleerd

6.     De regeling Ruimte voor Ondernemerschap (RvO) blijft in stand (ook voor verplaatsers) maar wordt wat betreft subsidiehoogte zoveel als mogelijk afgestemd op het niveau van de gemeenten in Parkstad. Tevens wordt een meervoudige subsidie mogelijk bij meerdere vestigingen.

7.     Ten behoeve van grootschalige sloop en herbestemming van retail- en kantoorvierkante meters wordt een voorstel gedaan voor een transformatiefonds (op het niveau van de gemeenten in Parkstad). Dit fonds kan privaat (compensatiegeld) en publiek (regiodeal?) worden gevoed.

8.     Er wordt een onderzoek gedaan naar de toekomstbestendigheid van de Woonboulevard inclusief de maatschappelijke kosten en baten van de huidige branchering in termen van werkgelegenheid en fysieke en milieu-effecten op de omgeving. Daarbij wordt de positie van het centrum beschermd, een eventuele nieuwe invulling van de branchering van de Woonboulevard mag niet ten koste van het centrum gaan.

9.     Heerlen neemt vanaf 2018 deel aan de Stichting Economische Samenwerking Zuid-Limburg. Heerlen claimt daarin als centrumgemeente het trekkerschap voor de programmalijn Arbeidsmarkt-Onderwijs. Dekking vindt plaats via de eerder in de begroting (t/m 2020) opgenomen “LED-gelden”. De andere twee programmalijnen (MKB en Vestigingsklimaat & Economie) worden getrokken door Maastricht en Sittard-Geleen.

10.   Samen met ondernemerscollectieven wordt een verkenning gedaan naar de mogelijkheden van afschaffing, versnelling of vereenvoudiging van regelgeving, vergunningen en procedures voor ondernemers.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.