Nieuws van politieke partijen in Hollands Kroon over D66 inzichtelijk

35 documenten

Motie: Kinderen uit vluchtelingenkampen

PvdA PvdA GroenLinks D66 ChristenUnie Hollands Kroon 28-05-2020 14:29

https://hollandskroon.pvda.nl/nieuws/motie-kinderen-uit-vluchtelingenkampen/

© BreBuc / PvdA HK

De Partij van de Arbeid dient op de raadsvergadering van 28 mei twee moties in.

De eerste gaat over het opnemen van weeskinderen uit Griekse vluchtelingenkampen, die onder erbarmelijke omstandigheden moeten opgroeien en die extra kwetsbaar zijn door allerlei gevaren die op de loer liggen. De motie wordt mede ingediend door GroenLinks, Christen Unie en D66. In een groot aantal andere gemeenten, kortgeleden in Schagen, is zo’n motie al aangenomen.

Op 28 mei is deze motie door de gemeenteraad van Hollands Kroon aangenomen.

Motie vreemd aan de orde van de dag: Kinderen uit vluchtelingenkampen

De raad van de gemeente Hollands Kroon in vergadering bijeen op 28 mei 2020 Constaterende dat:

Er in EU-verband in 2019 afspraken zijn gemaakt over het opnemen van vluchtelingen uit vluchtelingenkampen en dit tot op heden niet door Nederland wordt nagekomen. Europese lidstaten, zoals Duitsland, Frankrijk, Portugal, Finland en Luxemburg plek bieden voor 1600 kinderen. Hulporganisaties, waaronder Vluchtelingenwerk Nederland en Defence for Children opriepen tot het opnemen van 2500 alleenstaande vluchtelingenkinderen zonder ouders door Europese steden, waarvan 500 in Nederland. De gemeenteraden van ruim 40 steden zoals Amsterdam en Haarlem al te kennen hebben gegeven deze opvang te willen aanbieden. Een krachtig signaal nodig is richting de Nederlandse regering om alles in het werk te stellen om het urgente probleem van de alleenstaande kinderen in de vluchtelingenkampen mee te helpen oplossen.

Overwegende dat:

Voor minderjarigen zonder ouderlijke zorg, de opgroei-omstandigheden in de vluchtelingenkampen in Griekenland, op zeer gespannen voet staan met artikel 22 van het Internationaal verdrag van de rechten van het kind. In dit artikel staat onder andere dat deoverheid vluchtelingenkinderen bescherming moet bieden. Zowel als zij met hun ouders zijn, als wanneer zij alleen zijn. Het gaat daarbij niet alleen om basale bescherming zoals een dak boven het hoofd, eten en drinken en gezondheidszorg. Het gaat ook om bescherming bij het verkrijgen van een vergunning als dat nodig is. Daarnaast zijn vluchtelingenkinderen ook gewoon kinderen. En dat betekent dat zij – net als alle kinderen – aanspraak moeten kunnen maken op alle rechten uit het Kinderrechtenverdrag. Zij moeten daarom onderwijs kunnen volgen, buitenschoolse activiteiten kunnen ondernemen en vrij kunnen spelen. En zij hebben recht op continuïteit en stabiliteit. Er voor deze kinderen in de Griekse vluchtelingenkampen geen kans op verbetering in zicht is.

Verzoekt het College:

Een brief te sturen naar het Kabinet om aan te dringen op naleving van de afspraken over opvang van vluchtelingen die in 2019 in EU-verband zijn gesloten, onder andere door de opname van 500 alleenstaande en kwetsbare kinderen uit de vluchtelingenkampen in Griekenland. In diezelfde brief richting Kabinet aan te geven dat de gemeente Hollands Kroon bereid is een passend aantal kinderen te willen huisvesten. Opvang en huisvesting van deze kinderen in de gemeente Hollands Kroon te faciliteren.

En gaat over tot de orde van de dag.

Fractie Partij van de Arbeid Sylvia Buczynski

Fractie GroenLinks Lilian Peters

Fractie ChristenUnie Johan Paul de Groot

Fractie D66 Liesbeth Vlietstra

Het bericht Motie: Kinderen uit vluchtelingenkampen verscheen eerst op PvdA Hollands Kroon.

Nieuwsbrief fractie CDA Hollands Kroon april 2020

CDA CDA VVD D66 Hollands Kroon 04-05-2020 04:59

Corona Vanwege de coronamaatregelen zijn in maart zowel de fractie- als de raadsvergadering uitgesteld. Toen bleek dat de maatregelen langer zullen voortduren, is vanuit de griffie bezien of het mogelijk was digitaal te vergaderen. Dit heeft tot digitale vergaderingen geleid in april. Toen ook duidelijk werd dat door wijziging in de wetgeving digitale besluitvorming mogelijk was, is besloten de raadsvergadering van maart digitaal in te halen op 16 april. De reguliere vergadering van 23 april (met uitloop) op 28 april is daarop digitaal gevolgd. Doordat presidium, spreekuur en raadsvergaderingen tweemaal digitaal plaatsvonden in twee weken tijd, hebben tussentijds de fractievergaderingen digitaal plaatsgevonden op 14 en 20 april. In die periode is ook tweemaal (digitaal) coalitieoverleg geweest. Een relatief drukke periode. De eerste ervaringen met digitaal vergaderingen zijn op zich positief (een goed alternatief), maar het is ook heel vermoeiend (en het duurt langer, zoals stemronden, zeker als die feitelijk onzinnig zijn). Raad 26 maart (uitgesteld naar 16 april) In deze vergadering is de kadernota Veiligheid vastgesteld. Een nota die duidelijk nog uitwerking behoeft. Vanuit de fractie is aandacht gevraagd voor eventueel benodigde extra capaciteit voor handhaving, ook op het gebied van handhaving van bestemmingsplannen. In een later stadium zullen we in de raad hierover nog de discussie hebben. Het bestemmingsplan voor de camping Waddenzee is vastgesteld. Ruimtelijk heeft de camping meer ruimte nodig om te kunnen voldoen aan de veiligheidseisen en om te komen tot een kwaliteitsslag. Omdat dit past binnen de uitgangspunten van ons recreatieve beleid en ruimtelijk geen sprake is van een onevenredige inbreuk voor de omgeving, is met dit plan ingestemd. Dit geldt ook voor de bouw van een aantal woningen aan de Westerweg te Nieuwe Niedorp, hoewel wel schoorvoetend. We hebben ingestemd, omdat een meerderheid van de raad met dit plan ging instemmen. Schoorvoetend, omdat we behoefte hebben aan een discussie over waar we wel en waar we niet bouwen. In dit geval ging het om een stukje open gebied aan de rand van het dorp. Met betrekking tot een andere plek in het dorp hebben wij in verkiezingstijd aangegeven dat dat plekje open moet blijven. Geldt dat voor dit open gebiedje dan niet? Aan de Westerweg die volgens meerdere partijen ongeschikt was voor veel verkeersbewegingen (zie de discussie over de huisvesting van tijdelijke medewerkers op Westerweg 27). Maar blijkbaar was dit voor de meerderheid van de raad geen beletsel voor de bouw van 4 woningen. Onze bezwaren waren ons inziens niet zwaarwegend genoeg om tegen te stemmen. Dit gold wel voor de vestiging van een autoverkoopbedrijf op het perceel Schelpenbolweg 33. In onze ogen is ons beleid erop gericht bij omzetting van een agrarische bestemming naar een bedrijfsbestemming om bedrijven in een lichte categorie toe te staan (cat. 1 en 2), zonder buitenopslag en geen detailhandel. Bij dit voorstel ging het om de verkoop van auto’s (detailhandel) en zou een groot deel van het erf gebruik kunnen worden voor het uitstallen van auto’s (buitenopslag). De meerderheid van de raad was met ons van mening dat dit bedrijf zich volgens ons beleid niet kan vestigen in het buitengebied. VVD en SHK waren een andere mening toegedaan. Raad 23 april Op 23 april opnieuw voorstellen omtrent de huisvesting van tijdelijke medewerkers. Naast een gewijzigd voorstel voor het Joods Werkdorp huisvesting op het perceel Moerbeek 6. In de raadsvergadering van 27 februari 2020 hebben wij reeds aangegeven hoe wij verzoeken, die op grond van artikel 6 aan de raad worden voorgelegd toetsen aan de voor ons geldende leidende principes: primair daar waar de arbeidsbehoefte is (agrarische bedrijven) of grootschalig, waarvoor een zekere spreiding over de gemeente is gewenst, mits voldaan wordt aan de algemene regels zoals door de raad vastgesteld op 8 oktober 2019 (w.o. oppervlakte per logiesplek, maximaal aantal bedden per slaapvertrek en oppervlakte voor recreatieve voorzieningen (artikel 2)). Algemeen kader is de vraag of e.e.a. ruimtelijk aanvaardbaar is. Joods Werkdorp In de raadsvergadering van 27 februari hebben wij positief gereageerd op een eerder principeverzoek. Ten aanzien van de eerdere verzoeken betrof het thans minder tijdelijke medewerkers (160). Dit verzoek volgde op het resultaat van het eerdere debat, waarin VVD en SHK aangeven open te staan voor huisvesting van maximaal 160 personen. Wat waren en zijn ook al weer onze overwegingen? De locatie heeft een gemengde bestemming (locatie van bestaande en beoogde bebouwing) en een agrarische bestemming. De gemengde bestemming van het bestaande gebouw maakt veel vormen van gebruik mogelijk. Ook vormen van gebruik waarbij ter plaatse mensen zouden kunnen worden gehuisvest (sociaal medisch) in het bestaande gebouw, met de daarbij behorende verkeersstromen. Het is al jaren niet mogelijk gebleken om te komen tot een rendabele exploitatie van het gebouw, waarbij het behoud van het pand als rijksmonument is gewaarborgd en waarbij ruimte aanwezig is voor het onder de aandacht brengen van de historische betekenis van deze locatie. Dit plan biedt wat ons betreft de mogelijkheid invulling te geven aan de historische betekenis van het pand. Tijdens de discussie bleek dat de huisvesting niet zal plaatsvinden in het hoofdgebouw, daarin komen wel voorzieningen ten behoeve van de huisvesting van de tijdelijke medewerkers (denk bijvoorbeeld aan een recreatieruimte e.d.). Het hoofdgebouw krijgt daarnaast een functie als herinneringscentrum. Aan onze principemedewerking hebben wij een aantal voorwaarden verbonden, vooral met het oog op een goede borging van verenigbaarheid van beide functies en het gebruik als herinneringscentrum, de exploitatie daarvan en het behoud van het gebouw. De meerderheid van de raad stemde in. Het college kan nu samen met de ontwikkelaar en de omgeving de plannen verder uitwerken. Uiteindelijk zal de raad de bestemmingsplanwijziging nog moeten vaststellen. Een motie van GL om een alternatieve plek op een bedrijventerrein te zoeken voor deze ontwikkeling (ruil van eigendom?) kreeg alleen steun van GL en Anders!. Moerbeek 6 Het verzoek betrof de huisvesting van 40 tijdelijke medewerkers op het perceel Moerbeek 6 (voor 20 jaar). De arbeidsbehoefte is door de ABC commissie vastgesteld. Daarmee lijkt dit verzoek in overeenstemming met het beleid. Echter, de arbeidsbehoefte is aanwezig op het nabijgelegen perceel nummer 10. De accommodatie is al gerealiseerd (de vergunning is ingetrokken omdat deze met een verkeerde procedure was verleend) en staat dus feitelijk op de verkeerde plek. De ABC commissie gaf in haar advies aan dat zij zich zou kunnen voorstellen vanuit agrarisch oogpunt dat de huisvesting wordt toegestaan. Moerbeek 6 en 10 zijn ook in handen van hetzelfde agrarische bedrijf. Tegen de accommodatie op de huidige plek bestaan ruimtelijk gezien geen overwegende bezwaren. Binnen het buurtschap Moerbeek bestaan bezwaren tegen de huisvesting, maar gelet op de aard van die bezwaren maakt het niet uit of de accommodatie wordt gerealiseerd op nummer 6 of op nummer 10. Gelet op de locatie in het buitengebied, de verspreid liggende bebouwing in de omgeving en het feit dat leidend principe is huisvesting bij de agrarische bedrijven daar waar de arbeidsbehoefte is , achten wij de huisvesting ruimtelijk aanvaardbaar. Wel hebben wij een aantal randvoorwaarden aan het college meegegeven, onder andere op het gebied van voorkomen van overlast (exploitatievergunning) en een milieuverantwoorde afhandeling van afvalwater. De meerderheid van de raad stemde in met dit principeverzoek. Uitloopvergadering 28 april Gebiedsplan (= deelstructuurvisie) Wieringermeer Voor lag het voorstel om de procedure van de gebiedsvisie voor de Wieringermeer te beëindigen en de resultaten van dit traject te betrekken bij de actualisatie van de omgevingsvisie. Op 25 juni 2019 heeft deze raad een amendement vastgesteld met de opdracht aan het college om -zoals door ons verwoord- meer draagvlak te verkrijgen voor de gebiedsvisie. In de in 2016 vastgestelde omgevingsvisie is aangegeven in welke richting Agriport zich zou mogen ontwikkelen. Onze fractie heeft genoemd amendement niet mede ingediend omdat in het amendement was vastgelegd dat het zoekgebied werd verkleind tot 750 ha. Dat onderdeel van het amendement bemoeilijkte de uitvoering van de opdracht aan het college en volgens ons is dat ook gebleken. Toch zijn we wel akkoord gegaan met het amendement omdat de oppervlakte van 750 ha redelijk overeenkomt met de ontwikkelingsrichting, zoals die in de huidige omgevingsvisie is opgenomen. Gelet op een aantal samenhangende ontwikkelingen (bladzijde 3 van het voorstel) , stelde het college voor de procedure van het gebiedsplan te beëindigen. De raad heeft daarmee ingestemd. Wij hebben er nog wel op gewezen dat materieel de huidige omgevingsvisie met de daarin aangegeven ontwikkelingsrichting voor Agriport van kracht blijft. Het college gaat dan ook verder met reeds lopende verzoeken, die ook al in juni 2019 actueel waren. Eerste bestuursrapportage 2020 Deze rapportage kent een grote plus door met name een aantal incidentele meevallers. Wat de waarde hiervan is, zal moeten blijken gelet op de huidige coronacrisis. Mogelijk hebben wij dit ruime overschot hard nodig om tegenvallers door de huidige crisis goed op te kunnen vangen. De raad heeft de rapportage unaniem vastgesteld. Motie zienswijze provinciale omgevingsverordening Gedeputeerde Staten hebben de ontwerp Omgevingsverordening vanaf 18 februari 2020 ter inzage gelegd, waarbij zienswijzen ingediend konden worden tot vrijdag 10 april 2020 (deze termijn is met enkele weken verlengd vanwege de coronacrisis). Meerdere gemeenteraden, waaronder de gemeenteraad van Hollands Kroon hebben in 2019 een motie aangenomen om er bij het provinciaal bestuur op aan te dringen dat het voorontwerp van de omgevingsverordening gedurende een periode van vier maanden ter consultatie werd voorgelegd, zodat de gemeenteraden in die periode een reactie op het voorontwerp konden geven. Gedeputeerde Staten hebben deze wens van de gemeenteraden niet overgenomen. Gedeputeerde Staten zijn wel voornemens om een hoorzitting te houden voor de gemeenteraden in het najaar van 2020, voorafgaand aan de vaststelling van de Omgevingsverordening door Provinciale Staten. Die hoorzitting valt ruim buiten de zienswijzeperiode en onduidelijk is op welke wijze reacties vanuit de gemeenteraden meegenomen worden in het besluitvormingsproces. Onze fractie acht het wenselijk dat ook de gemeenteraden hun zienswijze geven richting provinciaal bestuur omtrent de inhoud van de ontwerp Omgevingsverordening. Mede door de coronacrisis was het echter qua tijd niet mogelijk om te komen tot een initiatiefvoorstel. Gelet daarop hebben wij een motie voorbereid en samen met VVD, SHK en D66 ingediend met de opdracht aan het college om het provinciaal bestuur te informeren dat de gemeenteraad van Hollands Kroon de zienswijze van het college van burgemeester en wethouders van 8 april 2020 volledig onderschrijft. Deze motie is door de raad, met uitzondering van de fractie van GL ondersteund. Motie Kernenergie Door de fracties van VVD en OHK werd een motie ingediend om het college op te dragen onderzoek te doen naar de mogelijkheden van kernenergie. Dit in relatie tot de op te stellen RES. Toepassing van kernenergie is een aangelegenheid van het rijk. Recent heeft de Tweede Kamer in meerderheid (w.o. het CDA) besloten dat onderzoek moet worden gedaan naar de mogelijkheden voor de toepassing van (nieuwe vormen van) kernenergie. Omdat de meerderheid van de raad (op grond van verschillende overwegingen) de motie niet zou ondersteunen, is deze door de indieners ingetrokken. Fractie en raad in mei Als het goed is, zal in mei de reguliere vergaderkalender (digitaal) worden gevolgd. Te zijner wordt dan ook bekend gemaakt wanneer de fractievergadering plaatsvindt en op welke wijze belangstellenden daaraan kunnen deelnemen. Wij feliciteren ook langs deze weg Kees van Noorloos met het bijzondere blijk van waardering voor al zijn verdiensten. Namens de fractie CDA Hollands Kroon Sjaak Vriend, fractievoorzitter

Nieuwsbrief fractie CDA Hollands Kroon april 2020

CDA CDA D66 Hollands Kroon 04-05-2020 04:59

Corona Vanwege de coronamaatregelen zijn in maart zowel de fractie- als de raadsvergadering uitgesteld. Toen bleek dat de maatregelen langer zullen voortduren, is vanuit de griffie bezien of het mogelijk was digitaal te vergaderen. Dit heeft tot digitale vergaderingen geleid in april. Toen ook duidelijk werd dat door wijziging in de wetgeving digitale besluitvorming mogelijk was, is besloten de raadsvergadering van maart digitaal in te halen op 16 april. De reguliere vergadering van 23 april (met uitloop) op 28 april is daarop digitaal gevolgd. Doordat presidium, spreekuur en raadsvergaderingen tweemaal digitaal plaatsvonden in twee weken tijd, hebben tussentijds de fractievergaderingen digitaal plaatsgevonden op 14 en 20 april. In die periode is ook tweemaal (digitaal) coalitieoverleg geweest. Een relatief drukke periode. De eerste ervaringen met digitaal vergaderingen zijn op zich positief (een goed alternatief), maar het is ook heel vermoeiend (en het duurt langer, zoals stemronden, zeker als die feitelijk onzinnig zijn). Raad 26 maart (uitgesteld naar 16 april) In deze vergadering is de kadernota Veiligheid vastgesteld. Een nota die duidelijk nog uitwerking behoeft. Vanuit de fractie is aandacht gevraagd voor eventueel benodigde extra capaciteit voor handhaving, ook op het gebied van handhaving van bestemmingsplannen. In een later stadium zullen we in de raad hierover nog de discussie hebben. Het bestemmingsplan voor de camping Waddenzee is vastgesteld. Ruimtelijk heeft de camping meer ruimte nodig om te kunnen voldoen aan de veiligheidseisen en om te komen tot een kwaliteitsslag. Omdat dit past binnen de uitgangspunten van ons recreatieve beleid en ruimtelijk geen sprake is van een onevenredige inbreuk voor de omgeving, is met dit plan ingestemd. Dit geldt ook voor de bouw van een aantal woningen aan de Westerweg te Nieuwe Niedorp, hoewel wel schoorvoetend. We hebben ingestemd, omdat een meerderheid van de raad met dit plan ging instemmen. Schoorvoetend, omdat we behoefte hebben aan een discussie over waar we wel en waar we niet bouwen. In dit geval ging het om een stukje open gebied aan de rand van het dorp. Met betrekking tot een andere plek in het dorp hebben wij in verkiezingstijd aangegeven dat dat plekje open moet blijven. Geldt dat voor dit open gebiedje dan niet? Aan de Westerweg die volgens meerdere partijen ongeschikt was voor veel verkeersbewegingen (zie de discussie over de huisvesting van tijdelijke medewerkers op Westerweg 27). Maar blijkbaar was dit voor de meerderheid van de raad geen beletsel voor de bouw van 4 woningen. Onze bezwaren waren ons inziens niet zwaarwegend genoeg om tegen te stemmen. Dit gold wel voor de vestiging van een autoverkoopbedrijf op het perceel Schelpenbolweg 33. In onze ogen is ons beleid erop gericht bij omzetting van een agrarische bestemming naar een bedrijfsbestemming om bedrijven in een lichte categorie toe te staan (cat. 1 en 2), zonder buitenopslag en geen detailhandel. Bij dit voorstel ging het om de verkoop van auto’s (detailhandel) en zou een groot deel van het erf gebruik kunnen worden voor het uitstallen van auto’s (buitenopslag). De meerderheid van de raad was met ons van mening dat dit bedrijf zich volgens ons beleid niet kan vestigen in het buitengebied. VVD en SHK waren een andere mening toegedaan. Raad 23 april Op 23 april opnieuw voorstellen omtrent de huisvesting van tijdelijke medewerkers. Naast een gewijzigd voorstel voor het Joods Werkdorp huisvesting op het perceel Moerbeek 6. In de raadsvergadering van 27 februari 2020 hebben wij reeds aangegeven hoe wij verzoeken, die op grond van artikel 6 aan de raad worden voorgelegd toetsen aan de voor ons geldende leidende principes: primair daar waar de arbeidsbehoefte is (agrarische bedrijven) of grootschalig, waarvoor een zekere spreiding over de gemeente is gewenst, mits voldaan wordt aan de algemene regels zoals door de raad vastgesteld op 8 oktober 2019 (w.o. oppervlakte per logiesplek, maximaal aantal bedden per slaapvertrek en oppervlakte voor recreatieve voorzieningen (artikel 2)). Algemeen kader is de vraag of e.e.a. ruimtelijk aanvaardbaar is. Joods Werkdorp In de raadsvergadering van 27 februari hebben wij positief gereageerd op een eerder principeverzoek. Ten aanzien van de eerdere verzoeken betrof het thans minder tijdelijke medewerkers (160). Dit verzoek volgde op het resultaat van het eerdere debat, waarin VVD en SHK aangeven open te staan voor huisvesting van maximaal 160 personen. Wat waren en zijn ook al weer onze overwegingen? De locatie heeft een gemengde bestemming (locatie van bestaande en beoogde bebouwing) en een agrarische bestemming. De gemengde bestemming van het bestaande gebouw maakt veel vormen van gebruik mogelijk. Ook vormen van gebruik waarbij ter plaatse mensen zouden kunnen worden gehuisvest (sociaal medisch) in het bestaande gebouw, met de daarbij behorende verkeersstromen. Het is al jaren niet mogelijk gebleken om te komen tot een rendabele exploitatie van het gebouw, waarbij het behoud van het pand als rijksmonument is gewaarborgd en waarbij ruimte aanwezig is voor het onder de aandacht brengen van de historische betekenis van deze locatie. Dit plan biedt wat ons betreft de mogelijkheid invulling te geven aan de historische betekenis van het pand. Tijdens de discussie bleek dat de huisvesting niet zal plaatsvinden in het hoofdgebouw, daarin komen wel voorzieningen ten behoeve van de huisvesting van de tijdelijke medewerkers (denk bijvoorbeeld aan een recreatieruimte e.d.). Het hoofdgebouw krijgt daarnaast een functie als herinneringscentrum. Aan onze principemedewerking hebben wij een aantal voorwaarden verbonden, vooral met het oog op een goede borging van verenigbaarheid van beide functies en het gebruik als herinneringscentrum, de exploitatie daarvan en het behoud van het gebouw. De meerderheid van de raad stemde in. Het college kan nu samen met de ontwikkelaar en de omgeving de plannen verder uitwerken. Uiteindelijk zal de raad de bestemmingsplanwijziging nog moeten vaststellen. Een motie van GL om een alternatieve plek op een bedrijventerrein te zoeken voor deze ontwikkeling (ruil van eigendom?) kreeg alleen steun van GL en Anders!. Moerbeek 6 Het verzoek betrof de huisvesting van 40 tijdelijke medewerkers op het perceel Moerbeek 6 (voor 20 jaar). De arbeidsbehoefte is door de ABC commissie vastgesteld. Daarmee lijkt dit verzoek in overeenstemming met het beleid. Echter, de arbeidsbehoefte is aanwezig op het nabijgelegen perceel nummer 10. De accommodatie is al gerealiseerd (de vergunning is ingetrokken omdat deze met een verkeerde procedure was verleend) en staat dus feitelijk op de verkeerde plek. De ABC commissie gaf in haar advies aan dat zij zich zou kunnen voorstellen vanuit agrarisch oogpunt dat de huisvesting wordt toegestaan. Moerbeek 6 en 10 zijn ook in handen van hetzelfde agrarische bedrijf. Tegen de accommodatie op de huidige plek bestaan ruimtelijk gezien geen overwegende bezwaren. Binnen het buurtschap Moerbeek bestaan bezwaren tegen de huisvesting, maar gelet op de aard van die bezwaren maakt het niet uit of de accommodatie wordt gerealiseerd op nummer 6 of op nummer 10. Gelet op de locatie in het buitengebied, de verspreid liggende bebouwing in de omgeving en het feit dat leidend principe is huisvesting bij de agrarische bedrijven daar waar de arbeidsbehoefte is , achten wij de huisvesting ruimtelijk aanvaardbaar. Wel hebben wij een aantal randvoorwaarden aan het college meegegeven, onder andere op het gebied van voorkomen van overlast (exploitatievergunning) en een milieuverantwoorde afhandeling van afvalwater. De meerderheid van de raad stemde in met dit principeverzoek. Uitloopvergadering 28 april Gebiedsplan (= deelstructuurvisie) Wieringermeer Voor lag het voorstel om de procedure van de gebiedsvisie voor de Wieringermeer te beëindigen en de resultaten van dit traject te betrekken bij de actualisatie van de omgevingsvisie. Op 25 juni 2019 heeft deze raad een amendement vastgesteld met de opdracht aan het college om -zoals door ons verwoord- meer draagvlak te verkrijgen voor de gebiedsvisie. In de in 2016 vastgestelde omgevingsvisie is aangegeven in welke richting Agriport zich zou mogen ontwikkelen. Onze fractie heeft genoemd amendement niet mede ingediend omdat in het amendement was vastgelegd dat het zoekgebied werd verkleind tot 750 ha. Dat onderdeel van het amendement bemoeilijkte de uitvoering van de opdracht aan het college en volgens ons is dat ook gebleken. Toch zijn we wel akkoord gegaan met het amendement omdat de oppervlakte van 750 ha redelijk overeenkomt met de ontwikkelingsrichting, zoals die in de huidige omgevingsvisie is opgenomen. Gelet op een aantal samenhangende ontwikkelingen (bladzijde 3 van het voorstel) , stelde het college voor de procedure van het gebiedsplan te beëindigen. De raad heeft daarmee ingestemd. Wij hebben er nog wel op gewezen dat materieel de huidige omgevingsvisie met de daarin aangegeven ontwikkelingsrichting voor Agriport van kracht blijft. Het college gaat dan ook verder met reeds lopende verzoeken, die ook al in juni 2019 actueel waren. Eerste bestuursrapportage 2020 Deze rapportage kent een grote plus door met name een aantal incidentele meevallers. Wat de waarde hiervan is, zal moeten blijken gelet op de huidige coronacrisis. Mogelijk hebben wij dit ruime overschot hard nodig om tegenvallers door de huidige crisis goed op te kunnen vangen. De raad heeft de rapportage unaniem vastgesteld. Motie zienswijze provinciale omgevingsverordening Gedeputeerde Staten hebben de ontwerp Omgevingsverordening vanaf 18 februari 2020 ter inzage gelegd, waarbij zienswijzen ingediend konden worden tot vrijdag 10 april 2020 (deze termijn is met enkele weken verlengd vanwege de coronacrisis). Meerdere gemeenteraden, waaronder de gemeenteraad van Hollands Kroon hebben in 2019 een motie aangenomen om er bij het provinciaal bestuur op aan te dringen dat het voorontwerp van de omgevingsverordening gedurende een periode van vier maanden ter consultatie werd voorgelegd, zodat de gemeenteraden in die periode een reactie op het voorontwerp konden geven. Gedeputeerde Staten hebben deze wens van de gemeenteraden niet overgenomen. Gedeputeerde Staten zijn wel voornemens om een hoorzitting te houden voor de gemeenteraden in het najaar van 2020, voorafgaand aan de vaststelling van de Omgevingsverordening door Provinciale Staten. Die hoorzitting valt ruim buiten de zienswijzeperiode en onduidelijk is op welke wijze reacties vanuit de gemeenteraden meegenomen worden in het besluitvormingsproces. Onze fractie acht het wenselijk dat ook de gemeenteraden hun zienswijze geven richting provinciaal bestuur omtrent de inhoud van de ontwerp Omgevingsverordening. Mede door de coronacrisis was het echter qua tijd niet mogelijk om te komen tot een initiatiefvoorstel. Gelet daarop hebben wij een motie voorbereid en samen met VVD, SHK en D66 ingediend met de opdracht aan het college om het provinciaal bestuur te informeren dat de gemeenteraad van Hollands Kroon de zienswijze van het college van burgemeester en wethouders van 8 april 2020 volledig onderschrijft. Deze motie is door de raad, met uitzondering van de fractie van GL ondersteund. Motie Kernenergie Door de fracties van VVD en OHK werd een motie ingediend om het college op te dragen onderzoek te doen naar de mogelijkheden van kernenergie. Dit in relatie tot de op te stellen RES. Toepassing van kernenergie is een aangelegenheid van het rijk. Recent heeft de Tweede Kamer in meerderheid (w.o. het CDA) besloten dat onderzoek moet worden gedaan naar de mogelijkheden voor de toepassing van (nieuwe vormen van) kernenergie. Omdat de meerderheid van de raad (op grond van verschillende overwegingen) de motie niet zou ondersteunen, is deze door de indieners ingetrokken. Fractie en raad in mei Als het goed is, zal in mei de reguliere vergaderkalender (digitaal) worden gevolgd. Te zijner wordt dan ook bekend gemaakt wanneer de fractievergadering plaatsvindt en op welke wijze belangstellenden daaraan kunnen deelnemen. Wij feliciteren ook langs deze weg Kees van Noorloos met het bijzondere blijk van waardering voor al zijn verdiensten. Namens de fractie CDA Hollands Kroon Sjaak Vriend, fractievoorzitter

Nieuwsbrief van de fractie juni 2019

CDA CDA VVD D66 Hollands Kroon 08-07-2019 16:56

Met maar liefst 4 raadsvergaderingen was de maand juni (te) druk. Gelukkig volgt daarna het reces. Gelet op de zwaarte van de onderwerpen hieronder een uitgebreide terugblik. Dat maakt dat we dit politieke jaar afsluiten met een lijvige nieuwsbrief. Raadsvergadering 13 juni In de raadsvergadering van 13 juni stond de behandeling van de jaarrekening centraal. Deze is door de raad vastgesteld. Dit geldt ook voor de meerjarenprognose van de grondexploitatie en de nota reserves en voorzieningen. Hieronder hetgeen wij hebben ingebracht bij de behandeling van de jaarrekening. In 2018 is veel werk verzet, waarvoor dank aan onze organisatie. Na de verkiezingen in maart is een nieuw college aangetreden. Met de jaarrekening legt het college verantwoording af over de voorgenomen activiteiten en doelstellingen, zoals verwoord in de begroting 2018. Hoewel soms grote fluctuaties, kunnen we constateren dat de jaarrekening per saldo goed aansluit bij de begroting. Het voorzichtig begroten (denk aan de begrotingsbuffer van 5 ton en het ramen van ruim 2 miljoen voor inflatiecorrectie) zien we ook terug in het uiteindelijke positieve resultaat van 5,4 miljoen, veroorzaakt door incidentele meevallers. Meevallers die overigens goed van pas komen om voor de toekomst te kunnen reserveren. Voor het weerstandvermogen streven we naar een voldoende (C). Met een stijging van 1,19 in 2017 naar 6,88 in 2018 is deze gegroeid naar uitstekend (A). We nemen daar met tevredenheid kennis van. Dit geldt ook voor de constatering door de accountant dat de gemeente een goede financiële positie kent. De fractie van het CDA oordeelt positief over de jaarrekening HK 2018. Het hanteren van een viertal programma’s, onderverdeeld in clusters met bijbehorende acties en concrete doelstellingen geeft een duidelijk inzicht in hetgeen wij in Hollands Kroon aan maatschappelijk effecten hebben willen bereiken. Het meer concreet en SMART formuleren van doelstellingen en resultaten blijft voor ons wel een aandachtspunt. Bij de jaarrekening 2017 heeft onze fractie nadrukkelijk gewezen op de opmerking van de accountant dat niet in alle gevallen de aanbestedingsregels zijn gevolgd, dit kan en mag gewoon niet. In 2018 zien we daarin een verbetering (nu onrechtmatigheden tot een bedrag van 5 ton in plaats van 1,7 miljoen vin 2017), maar dat moet nog beter. Bij de jaarrekening 2017 heeft de accountant gewezen op de noodzaak van een goed contractenbeheer. Het is onze fractie niet duidelijk geworden of door het college daaraan invulling is gegeven. Graag een reactie van het college. We kunnen instemmen met het voorstel. Raadsvergadering 20 juni In deze raadsvergadering is besloten over de beleidsregels voor de huisvesting van arbeidsmigranten, maatregelen verkeersituatie en verzakking riolering bij De Verwachting in Anna Pauwlowna, het bestemmingsplan Paadje 1 (vestiging schapenhouderij op een agrarisch bouwperceel) en de verordening rechtspositie raadsleden (naar aanleiding van gewijzigde landelijke regels). Voor wat betreft de huisvesting arbeidsmigranten lag in concept een set beleidsregels voor, die wat ons betreft te ruim en te vaag geformuleerd waren. In overleg met de coalitiepartners is besloten een amendement in te dienen. Hieronder het amendement met toelichting. Het amendement is door de gehele raad (m.u.v. GL) aangenomen. De raad van de gemeente Hollands Kroon in vergadering bijeen op 20 juni 2019; Besluit: 1. het voorgestelde besluit: - in te stemmen met de Nota zienswijzen bij de beleidsregels huisvesting tijdelijke werknemers; - de beleidsregels huisvesting tijdelijke medewerkers vast te stellen te wijzigen in: - als uitgangspunten voor de vast te stellen beleidsregels te hanteren: a. geen huisvesting (=logiesfunctie) van tijdelijke medewerkers in (bedrijfs-)woningen, tenzij het een op het agrarische bouwperceel aanwezige tweede bedrijfswoning betreft; b. huisvesting op agrarische bedrijven toe te staan tot maximaal 40 personen, voor zover uit een onafhankelijk onderzoek (ABC commissie) blijkt dat het te huisvesten aantal personen overeenstemt met de (tijdelijke) arbeidsbehoefte van het betreffende agrarisch bedrijf en de beheerder/agrariër ter plaatse woonachtig is. In perioden dat deze voor het betreffende agrarische bedrijf noodzakelijke huisvesting gelet op de (tijdelijke) arbeidsbehoefte niet wordt benut, is het mogelijk deze huisvesting in die perioden te benutten voor de huisvesting van personen, die werkzaam zijn bij andere in de gemeente aanwezige (agrarische) bedrijven; c. het realiseren van grootschalige logiesgebouwen, bij voorkeur op of aansluitend aan bedrijventerreinen nabij kernen in de gemeente, waarbij als randvoorwaarde geldt dat het aantal te huisvesten personen in totaal per kern (dus inclusief reeds vergunde grootschalige logiesgebouwen) niet meer bedraagt dan ca. 10% van de inwoners van de kern (hierbij rekenen we dus de huisvesting bij agrarische bedrijven in het buitengebied niet mee) d. verzoeken, die afwijken van vorenstaande uitgangspunten worden per geval beoordeeld en bij een positieve grondhouding van het college voorgelegd aan de gemeenteraad; 2. het college op te dragen de concept beleidsregels hiermee in overeenstemming te brengen en deze in de raad van september 2019 aan de raad ter vaststelling voor te leggen en –indien nodig- ook een aangepaste Nota van zienswijzen; 3. het college op te dragen het huidige kruimelbeleid voor de zomervakantie zodanig te wijzigen dat huisvesting (=logiesfunctie) van tijdelijke medewerkers in (bedrijfs-)woningen niet meer mogelijk is en dat zo spoedig mogelijk bekend te maken. en gaat over tot de orde van de dag. Toelichting Wij constateren dat het voorliggende voorstel het resultaat is van een uitgebreid participatietraject. Tegelijkertijd zijn wij van mening dat het daardoor ontstane resultaat te weinig recht doet aan de belangen van de minder “georganiseerde” inwoners. Gelet daarop hebben wij behoefte het voorstel nader te concretiseren. Het herschrijven in de door ons gewenste richting kan en mag niet van raadsleden worden verwacht. Gelet hierop wordt ervoor gekozen de uitgangspunten voor de beleidsregels, die wat ons betreft gehanteerd moeten worden vast te stellen opdat het college met een gewijzigd voorstel kan komen. Ad 1a. Gelet op de ervaringen is het niet langer wenselijk dat (bedrijfs)woningen worden gebruikt voor huisvesting (=logiesfunctie) van tijdelijke medewerkers. Wij maken daarbij geen onderscheid tussen wonen in het buitengebied en in de kernen. Wel vinden we het acceptabel als sprake is van een tweede bedrijfswoning op een agrarisch bouwperceel in het buitengebied. Daarmee is toezicht verzekerd vanuit de andere bedrijfswoning. Ad 1b. Huisvesting bij het agrarisch bedrijf waar betrokkenen werken ligt het meest in de rede. De noodzaak voor het aantal te realiseren logiesplekken moet dan wel bepaald worden door de arbeidsbehoefte van het betreffende agrarische bedrijf. Dit moet objectief worden vastgesteld. Tevens is het gewenst dat sprake is van permanent toezicht; de beheerder/agrariër moet op het bouwperceel woonachtig zijn. Indien deze accommodatie in een bepaalde periode leeg staat, is het mogelijk in die periode ook tijdelijke werknemers van andere in de gemeente aanwezige (agrarische) bedrijven te huisvesten. Ad 1c. Gelet op de opgave (benodigd aantal bedden) en de mogelijkheden van toezicht e.d. geven wij naast de huisvesting op agrarische bouwpercelen de voorkeur aan grootschalige logiesgebouwen bij voorkeur op of aansluitend aan bedrijventerreinen. Daarbij is een zekere spreiding over de gemeente gewenst. Ook zal het aantal te huisvesten personen in totaliteit in een redelijke verhouding tot het aantal inwoners van de betreffende kern moeten staan. Ad 1d. Aanvragen die niet aan vorenstaande uitgangspunten voldoen, worden per geval beoordeeld en bij een positieve grondhouding van het college aan de gemeenteraad voorgelegd. Ad 2 Op basis van deze uitgangspunten wordt het college opgedragen het voorgestelde besluit (de beleidsregels) en indien nodig de Nota van zienswijzen aan te passen. Wat ons betreft komen daarin de algemene regels van artikel 2 (m.u.v. de leden 1 en 9) in grote lijnen ook weer terug. Alle logiesgebouwen dienen ook verplicht te worden een exploitatievergunning te hebben en de verordening toeristenbelasting zal moeten worden aangepast. Ad 3 Het niet vaststellen van de beleidsregels betekent wel dat de huidige beleidsregels nog enige tijd van kracht blijven. Voor wat betreft de huisvesting in woningen is dat ongewenst. Vandaar dat het college gevraagd wordt die wijziging z.s.m. door te voeren opdat niet meer meegewerkt behoeft te worden aan aanvragen op grond van het huidige beleid. Raadsvergadering 25 juni Deze vergadering was ingelast om het gebiedsplan Wieringermeer vast te stellen. Een uitwerking van de structuurvisie, waarover veel te doen is geweest de laatste maanden. Gelet op de standpunten in de coalitie en de raad is door ons onderstaande bijdrage ingebracht. De VVD heeft met ons overleg gehad over het door hen in te dienen amendement. Wij hebben besloten dat amendement niet mede in te dienen, maar wel te steunen. Omdat wij vinden dat het college opnieuw in gesprek moet met inwoners en partijen om meer draagvlak proberen te krijgen, vinden wij het eigenlijk niet juist reeds vooraf aan te geven dat het zoekgebied Agri++ wordt verkleind tot 750 ha. Daartegenover staat dat met name de grootte van het gebied punt van discussie was. Verkleining zou in de gesprekken kunnen leiden tot meer draagvlak. Vandaar uiteindelijk toch onze steun. Hieronder onze bijdrage. In de door de gemeenteraad in 2016 vastgestelde omgevingsvisie is aangegeven, dat als er voldoende aantoonbare behoefte is aan nieuwe bedrijfsgrond of grond voor glastuinbouw, uitbreiding van Agriport in de in de omgevingsvisie opgenomen richting voor de hand ligt. Aangegeven is dat op Agriport ook plek is voor meer datacenters. Gelet op de vele ontwikkelingen in de Wieringermeer is op verzoek en in overleg met de provincie besloten de omgevingsvisie voor de Wieringermeer nader uit te werken. Met als doel een afwegingskader waarbinnen bij de gemeente binnenkomende initiatieven in samenhang kunnen worden beoordeeld. Dit heeft geleid tot het opstellen van het voorliggende gebiedsplan. Het gebiedsplan is een nadere uitwerking van de omgevingsvisie/structuurvisie en is dus een deelstructuurvisie voor een bepaald gebied. Gelet daarop is het onjuist te spreken van een gebiedsplan. Gebleken is ook dat de term gebiedsplan tot verwarring leidt. Mede namens de fracties van VVD en SHK stelt onze fractie dan ook voor de benaming te wijzigen in deelstructuurvisie Wieringermeer en dienen wij hiertoe een amendement in. In het coalitieakkoord van SHK, VVD en CDA is opgenomen dat vanuit de deelstructuurvisie Wieringermeer ruimte wordt gegeven aan de verdere doorontwikkeling van een internationaal cluster datacentra. De voorliggende deelstructuurvisie past in de door de gemeenteraad vastgestelde omgevingsvisie/structuurvisie en in het coalitieakkoord qua denk- en ontwikkelrichting. Het verschil is dat de denk- en ontwikkelrichting thans meer concreet wordt. En getuige de vele reacties leidt dit tot sterkere emoties dan destijds bij de vaststelling van de omgevingsvisie, terwijl het gedachtengoed tussen beide visies overeenkomt. Daar waar de gemeente de complimenten heeft gekregen over de wijze waarop de omgevingsvisie is vastgesteld, is bij de totstandkoming van de deelstructuurvisie voor de Wieringermeer vooral het geluid te horen dat inwoners en belanghebbenden zich niet gehoord voelen. De deelstructuurvisie is in een langdurig en complex proces met drie overheden tot stand gekomen, waarbij ook inwoners en overige belanghebbenden betrokken zijn. De reacties maken echter ook duidelijk dat de inwoners en overige belanghebbenden dit niet als zodanig ervaren. Onze fractie roept het college op de komende maanden te benutten om de dialoog aan te gaan met inwoners en belanghebbenden en te bezien of meer maatschappelijk draagvlak is te verkrijgen voor de gekozen uitwerking van de omgevingsvisie. Deze dialoog kan dan ook gebruikt worden om nader uit te leggen wat in welk stadium moet worden onderzocht. Mogelijk kan het gesprek over de inhoud dan plaatsvinden los van eventuele oneigenlijke argumenten of halve waarheden. Dit komt ook de door de gemeenteraad te maken afweging en de besluitvorming door de gemeenteraad ten goede. En hierna de tekst van het amendement van de VVD dat door de raad is aangenomen. De raad van de gemeente Hollands Kroon in vergadering bijeen op 25 juni 2019 Constaterende dat: · Ter besluitvorming voorligt het gebiedsplan Wieringermeer met daaraan toegevoegd de nota van zienswijzen; · Het raadsvoorstel veel goede elementen en voorstellen bevat om te komen tot een goede ruimtelijke indeling van de Wieringermeer; · Er vooral over de nu in het voorstel opgenomen grootte van het Agri++ zoekgebied veel vragen, opmerkingen en emoties leven; Van mening dat: · Met het opnemen van 1500 ha. in het Agri++ zoekgebied, nu te veel beslag wordt gelegd op de toekomst van de inrichting van de Wieringermeer; BESLUIT 1. Het voorgestelde besluit: - In te stemmen met bijgevoegde Nota zienswijzen; - Het Gebiedsplan Wieringermeer, conform hetgeen opgenomen in de Nota zienswijzen, gewijzigd vast te stellen te wijzigen in: · Het Agri++ zoekgebied nu te beperken tot in totaal 750 ha. en na een periode van vijf jaar te bezien in hoeverre er verdere behoefte bestaat aan uitbreiding van het zoekgebied Agri++, een en ander afgezet tegen de waarnemingen die op dat moment kunnen worden gedaan over o.a. de gerealiseerde omvang van de werkgelegenheid, de daadwerkelijke landschappelijke inpassing, de gewenste en benodigde infrastructuur etc. · Het college op te dragen het Gebiedsplan Wieringermeer en de Nota van zienswijzen hierop aan te passen; · Het Gebiedsplan Wieringermeer en de Nota van zienswijzen na aanpassing opnieuw voor te leggen aan de raad; · In de tussenliggende periode (opnieuw) in overleg te treden met de belangrijkste stakeholders en daarover te rapporteren aan de raad; · Het college in de tussenliggende periode toe te staan reeds bestaande initiatieven in procedure te brengen en ter besluitvorming voor te leggen aan de raad nadat de raad een besluit heeft genomen over de vaststelling van het Gebiedsplan. __________________________________________________________________________________ Toelichting Naar verwachting zal het Agri++ zoekgebied met 750 ha. ,in ieder geval voor de komende jaren, ruim voldoende zijn om aan de vraag naar de door het Rijk aangewezen zoekplaats voor glastuinbouw, nieuwe datacentra en bedrijven die niet passen op reguliere bedrijventerreinen, te voldoen. Door het CDA is nog een motie ingediend, mede namens de coalitiepartijen en D66 omtrent de omgevingsverordening van de provincie. De motie is raadsbreed aangenomen. Ook hiervan wil ik u de tekst niet onthouden. De motie is overigens ook in andere gemeenten aangenomen (voor zover mij bekend in ieder geval Schagen en Heerhugowaard). De raad van de gemeente Hollands Kroon in vergadering bijeen op 25 juni 2019 Constaterende dat: · De provincie het concept van de Omgevingsverordening tot eind mei 2019 heeft vrijgegeven voor een ambtelijke consultatie; dit betreft een zogenaamde 75% versie; · De provincie op 13 juni jl. een bestuurlijk congres heeft georganiseerd over de Omgevingsverordening. Tijdens dit congres is aangegeven dat: o na de ambtelijke consultatieronde en het bestuurlijk congres de omgevingsverordening zal worden afgerond en na de zomer ter besluitvorming zal worden aangeboden aan de bestuursorganen van de provincie; o niet is gebleken dat in het besluitvormingsproces een bestuurlijke consultatie van de gemeentebesturen zal plaatsvinden. Overwegende dat: · In het kader van de Omgevingswet Provinciale Staten van Noord-Holland bevoegd zijn een omgevingsverordening vast te stellen; · Tijdens het door de provincie georganiseerde congres op 13 juni jl. niet is gebleken dat ruimte wordt geboden aan de gemeentebesturen om bestuurlijk op de inhoud van de vast te stellen omgevingsverordening te reageren; · een bestuurlijke consultatie wenselijk is, omdat de inhoud van de verordening mede bepalend zal zijn voor de vraag of invulling wordt gegeven aan het uitgangspunt van de Omgevingswet om meer ruimte te bieden aan gemeenten, ook omdat de Omgevingswet vooral uitgaat van participatie en de wet het mogelijk maakt lokale problemen lokaal op te lossen; · een consultatie van de gemeenteraden in het besluitvormingsproces ook niet tot ongewenste vertraging leidt omdat de Omgevingswet eerst op 1 januari 2021 in werking treedt; roept het college op: 1. Om er bij het provinciaal bestuur op aan te dringen dat de Omgevingsverordening gedurende een periode van 4 maanden ter consultatie wordt voorgelegd aan de gemeentebesturen in Noord-Holland en de gemeentebesturen in die periode de gelegenheid te geven hun zienswijzen uit te brengen; 2. Deze motie onder de aandacht te brengen van de raden van de gemeenten in Noord-Holland, met daarbij de oproep om de motie te ondersteunen. Raadsvergadering 27 juni 2019 En toen restte ons nog de kadernota. Na aanneming van enkele amendementen is de kadernota door de raad vastgesteld. Dit geldt ook voor enkele moties. In Hollands Kroon houden we de algemene beschouwingen bij de kadernota. Tot slot hieronder de tekst van onze algemene beschouwingen. Sinds enkele jaren kwam de kadernota na een aantal inhoudelijke sessies met de raad tot stand. Daarmee was het ook echt een kadernota van de raad. Bij de voorliggende kadernota zijn twee sessies met de raad gehouden, een fundamentele inhoudelijke discussie over doelstellingen en maatschappelijke effecten heeft niet of nauwelijks plaatsgevonden. Onze fractie gaat ervanuit dat de volgende keren de meer inhoudelijke werksessies worden georganiseerd. In lijn met het coalitieakkoord (realistisch en ambitieus door op de ingeslagen weg) bevat de kadernota geen grote kaderstellende veranderingen. Op nagenoeg alle onderdelen wordt zelfs geconstateerd dat de trends en ontwikkelingen geen aanleiding geven bestaande doelstellingen aan te passen. De kadernota gaat dan ook vooral uit van voortzetting van bestaand beleid. Toch ziet onze fractie wel een aantal zaken, die extra aandacht vragen. Onze fractie heeft er behoefte aan om te bezien of geen aanvullende maatregelen/regels nodig zijn om de ontsiering van het landschap en straatbeeld door allerlei reclameuitingen zo veel mogelijk tegen te gaan. Waar blijft de aangekondigde evaluatie van de gewijzigde APV? Voor wat betreft het programma vitaliteit passen de activiteiten bij het gedachtegoed van het CDA: de gemeente voert de regie over het welzijn van onze inwoners. Daarbij is zelfredzaamheid het uitgangspunt. Waar nodig zorgt de gemeente voor een steun in de rug. De kosten voor de zorg blijft een blijvend aandachtspunt. Wij verwachten dat het college er samen met Incluzio alles aan doet om deze kosten binnen de perken te houden. Onze fractie blijft zich zorgen maken over de beschikbaarheid van jeugdboeken in het bibliotheekwerk. Wij zien nog steeds een verarming in de leesondersteuning voor onze jeugd, zeker voor kinderen van ouders, die het financieel minder goed hebben. Wij vragen hiervoor opnieuw nadrukkelijk de aandacht van het college. En om zo nodig met passende maatregelen/voorstellen te komen. Voor wat betreft leefbaarheid zijn de activiteiten gericht op een veilige, aantrekkelijke en goed onderhouden openbare ruimte. Duurzaamheid en energietransitie zijn belangrijke opgaven voor de toekomst. Wanneer verwacht het college inhoudelijk in gesprek te gaan met de raad omtrent de lokale en regionale energiestrategie? We maken ons zorgen over het kunnen voldoen aan de vraag naar passende en geschikte huisvesting voor onze inwoners, waaronder goede betaalbare woningen. We wachten nog steeds op de resultaten van het woningmarktonderzoek. Een onderzoek waarvan de uitkomsten ook mede bepalen in welke volgorde een deelstructuurvisie wordt gesteld voor de omgeving van Nieuwe Niedorp/Winkel of Hippolytushoef/Westerland/Den Oever. Wanneer wordt dit woningmarktonderzoek afgerond? We hebben in ’t Veld gezien hoe lang het kan duren voordat er buiten bestaand stedelijk gebied mag worden gebouwd. Dat is voor onze fractie vorig jaar al aanleiding geweest om de dorpsraden van Nieuwe Niedorp en Winkel te vragen onderzoek te doen naar de woningbehoefte in dat deel van onze gemeente. Wat heeft het college tot nu toe concreet gedaan met de uitkomsten van dit onderzoek? Bij dienstverlening gaat het onder meer om verdergaande digitale dienstverlening, maar ook persoonlijk contact voor degenen die digitaal minder bedreven zijn. Onze fractie is erg benieuwd naar de ervaringen met de zogenaamde Promotiewagen, waarvan in de begroting 2019 sprake was. De communicatie met onze inwoners over beleid, maatregelen, voorgenomen besluiten en vergunningen blijft nadrukkelijk punt van aandacht. Bij de besluitvorming over de aanvullende subsidie voor de lokale omroep hebben wij het college gevraagd met de lokale omroep te bespreken of verspreiding langs dat kanaal mogelijk is. Kan het college hier al iets over terugkoppelen? De komst van de Omgevingswet per 1 januari 2021 is een belangrijke ontwikkeling. Zoals in de kadernota aangegeven, wil de raad meer inzicht in de rol van de raad bij de verdere implementatie van de wet. Onze fractie geeft er de voorkeur aan om dit te bespreken aan de hand van een bestuursopdracht, bij voorkeur voor de zomer van 2020. Onze fractie wil graag op korte termijn ook inzicht krijgen in de wijze waarop de organisatie is voorbereid om per 1 januari 2021 conform de nieuwe wet te werken. Heeft de organisatie goed in beeld welke regels uit de diverse gemeentelijke verordeningen onder de reikwijdte van de Omgevingswet vallen? Is de digitale ondersteuning van de (nieuwe) werkprocessen en de aansluiting op de landelijke voorziening DSO tijdig gereed? En zijn de medewerkers er zelf op tijd klaar voor (opleiding e.d.)? De afgelopen maanden heeft de gemeenteraad een aantal dossiers behandeld, waarin duidelijk is geworden dat realisering van beleid vooral ook een kwestie van handhaving is. Wat onze fractie betreft zal hiervoor meer capaciteit en dus geld beschikbaar moeten komen. De dekking of een deel daarvan kan volgens ons gevonden worden in de toeristenbelasting, die ook van toepassing verklaard zal worden op de huisvesting van tijdelijke medewerkers. Conclusie is dat met name bij de begroting de keuzes zullen worden gemaakt. Tot slot Voor degenen die zich door de gehele tekst hebben gewerkt, applaus. Ik wens iedereen namens de fractie fijne zomermaanden toe en een fijne vakantie. Sjaak Vriend Fractievoorzitter CDA Hollands Kroon

NIEUWS OVER GEBIEDSPLAN ...

VVD VVD D66 ChristenUnie Hollands Kroon 25-06-2019 22:28

NIEUWS OVER GEBIEDSPLAN WIERINGERMEER: Samen met D66 Hollands Kroon & ChristenUnie Hollands Kroon heeft de VVD-fractie een amendement ingediend om: 1. Het AGRI++ gebied (planruimte voor o.a. datacenters en glastuinbouw) in te perken tot ca. 750 hectare i.p.v. de eerdergenoemde 1500 hectare en dit gebied iedere vijf jaar te evalueren voor een eventuele verdere uitbreiding. 2. Het college de opdracht te geven om (opnieuw) in overleg de treden met stakeholders over de gevolgen voor de leefomgeving, de pachtsituatie, circulariteit, en de agrarische sector. Het amendement is unaniem door de raad aangenomen. Tevens is er een amendement aangenomen om het gebiedsplan in de toekomst de benaming deelstructuurvisie te geven.

Goed nieuws 😘Suzanne KrogerDe ...

GroenLinks GroenLinks D66 Hollands Kroon 18-06-2019 15:45

Goed nieuws 😘

Provincie Noord-Holland#nieuws Er is ...

GroenLinks GroenLinks D66 VVD PvdA Hollands Kroon 07-06-2019 22:26

Nieuws! Coalitieakkoord in ...

GroenLinks GroenLinks D66 VVD PvdA Hollands Kroon 07-06-2019 22:14

Nieuws! Coalitieakkoord in Noord-Holland 💪

Een raadsmeerderheid (GroenLinks, ...

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Hollands Kroon 23-05-2019 22:34

Een raadsmeerderheid (GroenLinks, D66, CDA, Anders, PvdA en CU) stemt in met de verhoging van het budget voor de lokale omroep Noordkop Nieuws 👍

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.