Nieuws van CDA in Krimpenerwaard over PvdA inzichtelijk

5 documenten

Toekomstrapport welzijnsstichtingen legt zwakke punten gemeentelijk beleid bloot

CDA CDA SGP PvdA Krimpenerwaard 24-02-2020 15:18

Vorige week stond het toekomstrapport van onderzoeksbureau Radar over onze drie welzijnsstichtingen op de agenda van de commissie. Het rapport is kortgezegd vernietigend over het gemeentelijk beleid. Zo staat er in het rapport dat duidelijk beleid wordt gemist, er onvoldoende kennis is bij de gemeente en de welzijnsstichtingen het maar moesten doen met vage afspraken. Mede naar aanleiding van de gesprekken in de afgelopen maanden hebben de drie welzijnsstichtingen zelf het besluit genomen om een fusietraject te starten. Een traject dat alleen kan slagen als onze gemeente flink aan de slag gaat met goed welzijnsbeleid.Wat ging er aan vooraf?In de afgelopen jaren hebben we als gemeenteraad vaak gesproken over de drie welzijnsstichtingen die onze gemeente rijk is: de SWOS, SWOK-midden en de Stichting WON. Deze welzijnsstichtingen voeren taken van de gemeente uit op het gebied van welzijn en zorg. Denk hierbij aan het doorverwijzen en informeren van inwoners bij vragen, helpen van jongeren met problemen, het aanbieden van verschillende (dagbestedings-)activiteiten, klusjesdienst, vrijwillig vervoer naar het ziekenhuis, mantelzorgondersteuning en nog veel meer. De welzijnsstichtingen hebben zelf medewerkers in dienst, maar steunen vooral op de inzet van honderden vrijwilligers: in totaal zijn er bij de drie stichtingen zo'n 600(!) vrijwilligers actief. Deze medewerkers en vrijwilligers voeren onmisbare taken uit waar de gemeente gedeeltelijk verantwoordelijk voor is.In de gemeenteraad ging het eigenlijk altijd over de financiën: de welzijnsstichtingen krijgen bij elkaar ruim één miljoen euro aan subsidie van de gemeente en omdat onze gemeente vanaf 2015 de nullijn hanteert kwamen ze de afgelopen jaren flink in de financiële knel. Dat terwijl er in de afgelopen jaren wel taken bij zijn gekomen voor de welzijnsinstellingen. Inhoudelijk spraken we bijna nooit over de welzijnsstichtingen, mede omdat de financiële middelen altijd gelijk kwamen bovendrijven. Het beeld wat dan vaak bleef hangen was die van een moeizame relatie tussen de wethouder, ambtenaren en de drie welzijnsinstellingen. Als CDA-fractie hebben we, samen met o.a. de PvdA en SGP, regelmatig aangedrongen op betere communicatie en verstandshoudingen en meer strategische sturing vanuit het college.Steeds werd beterschap beloofd.Dat beeld - van een moeizame relatie en de focus op financiën en een kloppende boekhouding -wordt bevestigdin dit rapport.Roepende in de woestijnHet rapport draait niet om de zaken heen. De welzijnsinstellingen maakten er afzonderlijk het beste van, maar waren ook een roepende in de woestijn. Er is een gezegde: wie geen doel heeft, kan ook niet verdwalen.Dat lijkt hier ook het geval, al maakt het rapport duidelijk dat we zo ook niet op een einddoel uit gaan komen. Eén van de meest treffende - en daarmee ook schokkende -zinuit het rapport is wat ons betreft die op pagina 20: ‘De welzijnsinstellingen hebben de overtuigingdat de gemeente onvoldoende kennis heeft van hetgeen zij uitvoeren, waarmee impliciet gezegd wordt dat er ook onvoldoende belangstelling is.’ Het college gaf voorafgaand aan de bespreking aan liever niet al te veel terug te willen kijken op het verleden. Nou, dat snappen we. De conclusies uit het rapport zijn inderdaad iets waar je als college liever niet op terug wil kijken. De reactie van het college is wat ons betreft ook wegduiken van de conclusies. Hetbespreken en aannemen vande conclusies uit het rapport zijn essentieel om de komende tijdwél een goed welzijnsbeleid neer te zetten. Gelukkig vond de wethouder dat ook, maar dan zal de gemeente de komende tijd wel flink aan de bak moeten.Als gemeenteraad moeten we niet alleen niet het college, maar ook kritisch naar onszelf kijken. Hebben we als gemeenteraad niet genoeg de vinger aan de pols gehouden? Misschien niet – de welzijnsstichtingen hebben vaak genoeg aan de bel getrokken en eerdere studies van onze Rekenkamercommissie lieten een vergelijkbaar beeld zien. Het Sociaal Domein is zo complex dat we als raad blijkbaar ook niet zo goed met onze kaderstellende rol weten om te gaan. In de vergadering is op initiatief van onze fractie het voorstel gedaan om als raad het voortouw te nemen om tot een nieuw visiedocument te komen, dat is namelijk waar de welzijnsstichtingen op wachten. Als deze er is, kunnen zij verder.Hoe nu verder?Onze fractie is blij dat de welzijnsinstellingen inmiddels elkaar hebben gevonden. Fusie was voor ons nooit een doel op zich, maar alleen mogelijk als alle drie de welzijnsstichtingen er zelf achter zouden staan. Dat heeft even geduurd, maar dit zijn processen van lange adem. De verschillen in organisatie en werkwijze tussen de welzijnsinstellingen maken het er ook niet makkelijker op en dit zal ongetwijfeld tijdens de fusiebesprekingen nog voor de nodige discussies zorgen. We zijn dan ook benieuwd of fusie per 2021 haalbaar is. Er liggen nog genoeg complexe vervolgvragen, hoe om te gaan met de subsidiëring, de huisvestingskosten, etc., etc. Liever iets meer tijd zodat het zorgvuldig gaat dan haastige spoed… Wat ons betreft zijn we dat verplicht aan de ruim 600 vrijwilligers die zich elke week inzetten voor de medemens, zorgvuldigheid is geboden.Daarnaast maakt het rapport nog iets anders duidelijk. Om tot een succesvolle fusie en een goed welzijnsbeleid te komen, speelt de gemeente een cruciale rol. De conclusies uit het rapport geven een verontrustend beeld, namelijk die van onvoldoende regie en een gebrek aan visie vanuit de gemeente. De kernvraag is dan ook: is onze gemeente wel in staat om op een meer strategisch niveau met het onderwerp welzijn bezig te zijn en visie en beleid te ontwikkelen? Hoe gaan we dat als raad aanpakken? En, hoe gaat het college dit aanpakken? De welzijnsinstellingen vragen om betere communicatie, duidelijkere kaders en betere werkafspraken. In de raadsvergadering van 17 maart 2020 zullen we daar als raad samen met het college verder over spreken.Irma Bultmanraadslid CDA Krimpenerwaard

Toekomstrapport welzijnsstichtingen legt zwakke punten gemeentelijk beleid bloot

CDA CDA SGP PvdA Krimpenerwaard 24-02-2020 15:18

Vorige week stond het toekomstrapport van onderzoeksbureau Radar over onze drie welzijnsstichtingen op de agenda van de commissie. Het rapport is kortgezegd vernietigend over het gemeentelijk beleid. Zo staat er in het rapport dat duidelijk beleid wordt gemist, er onvoldoende kennis is bij de gemeente en de welzijnsstichtingen het maar moesten doen met vage afspraken. Mede naar aanleiding van de gesprekken in de afgelopen maanden hebben de drie welzijnsstichtingen zelf het besluit genomen om een fusietraject te starten. Een traject dat alleen kan slagen als onze gemeente flink aan de slag gaat met goed welzijnsbeleid.Wat ging er aan vooraf?In de afgelopen jaren hebben we als gemeenteraad vaak gesproken over de drie welzijnsstichtingen die onze gemeente rijk is: de SWOS, SWOK-midden en de Stichting WON. Deze welzijnsstichtingen voeren taken van de gemeente uit op het gebied van welzijn en zorg. Denk hierbij aan het doorverwijzen en informeren van inwoners bij vragen, helpen van jongeren met problemen, het aanbieden van verschillende (dagbestedings-)activiteiten, klusjesdienst, vrijwillig vervoer naar het ziekenhuis, mantelzorgondersteuning en nog veel meer. De welzijnsstichtingen hebben zelf medewerkers in dienst, maar steunen vooral op de inzet van honderden vrijwilligers: in totaal zijn er bij de drie stichtingen zo'n 600(!) vrijwilligers actief. Deze medewerkers en vrijwilligers voeren onmisbare taken uit waar de gemeente gedeeltelijk verantwoordelijk voor is.In de gemeenteraad ging het eigenlijk altijd over de financiën: de welzijnsstichtingen krijgen bij elkaar ruim één miljoen euro aan subsidie van de gemeente en omdat onze gemeente vanaf 2015 de nullijn hanteert kwamen ze de afgelopen jaren flink in de financiële knel. Dat terwijl er in de afgelopen jaren wel taken bij zijn gekomen voor de welzijnsinstellingen. Inhoudelijk spraken we bijna nooit over de welzijnsstichtingen, mede omdat de financiële middelen altijd gelijk kwamen bovendrijven. Het beeld wat dan vaak bleef hangen was die van een moeizame relatie tussen de wethouder, ambtenaren en de drie welzijnsinstellingen. Als CDA-fractie hebben we, samen met o.a. de PvdA en SGP, regelmatig aangedrongen op betere communicatie en verstandshoudingen en meer strategische sturing vanuit het college.Steeds werd beterschap beloofd.Dat beeld - van een moeizame relatie en de focus op financiën en een kloppende boekhouding -wordt bevestigdin dit rapport.Roepende in de woestijnHet rapport draait niet om de zaken heen. De welzijnsinstellingen maakten er afzonderlijk het beste van, maar waren ook een roepende in de woestijn. Er is een gezegde: wie geen doel heeft, kan ook niet verdwalen.Dat lijkt hier ook het geval, al maakt het rapport duidelijk dat we zo ook niet op een einddoel uit gaan komen. Eén van de meest treffende - en daarmee ook schokkende -zinuit het rapport is wat ons betreft die op pagina 20: ‘De welzijnsinstellingen hebben de overtuigingdat de gemeente onvoldoende kennis heeft van hetgeen zij uitvoeren, waarmee impliciet gezegd wordt dat er ook onvoldoende belangstelling is.’ Het college gaf voorafgaand aan de bespreking aan liever niet al te veel terug te willen kijken op het verleden. Nou, dat snappen we. De conclusies uit het rapport zijn inderdaad iets waar je als college liever niet op terug wil kijken. De reactie van het college is wat ons betreft ook wegduiken van de conclusies. Hetbespreken en aannemen vande conclusies uit het rapport zijn essentieel om de komende tijdwél een goed welzijnsbeleid neer te zetten. Gelukkig vond de wethouder dat ook, maar dan zal de gemeente de komende tijd wel flink aan de bak moeten.Als gemeenteraad moeten we niet alleen niet het college, maar ook kritisch naar onszelf kijken. Hebben we als gemeenteraad niet genoeg de vinger aan de pols gehouden? Misschien niet – de welzijnsstichtingen hebben vaak genoeg aan de bel getrokken en eerdere studies van onze Rekenkamercommissie lieten een vergelijkbaar beeld zien. Het Sociaal Domein is zo complex dat we als raad blijkbaar ook niet zo goed met onze kaderstellende rol weten om te gaan. In de vergadering is op initiatief van onze fractie het voorstel gedaan om als raad het voortouw te nemen om tot een nieuw visiedocument te komen, dat is namelijk waar de welzijnsstichtingen op wachten. Als deze er is, kunnen zij verder.Hoe nu verder?Onze fractie is blij dat de welzijnsinstellingen inmiddels elkaar hebben gevonden. Fusie was voor ons nooit een doel op zich, maar alleen mogelijk als alle drie de welzijnsstichtingen er zelf achter zouden staan. Dat heeft even geduurd, maar dit zijn processen van lange adem. De verschillen in organisatie en werkwijze tussen de welzijnsinstellingen maken het er ook niet makkelijker op en dit zal ongetwijfeld tijdens de fusiebesprekingen nog voor de nodige discussies zorgen. We zijn dan ook benieuwd of fusie per 2021 haalbaar is. Er liggen nog genoeg complexe vervolgvragen, hoe om te gaan met de subsidiëring, de huisvestingskosten, etc., etc. Liever iets meer tijd zodat het zorgvuldig gaat dan haastige spoed… Wat ons betreft zijn we dat verplicht aan de ruim 600 vrijwilligers die zich elke week inzetten voor de medemens, zorgvuldigheid is geboden.Daarnaast maakt het rapport nog iets anders duidelijk. Om tot een succesvolle fusie en een goed welzijnsbeleid te komen, speelt de gemeente een cruciale rol. De conclusies uit het rapport geven een verontrustend beeld, namelijk die van onvoldoende regie en een gebrek aan visie vanuit de gemeente. De kernvraag is dan ook: is onze gemeente wel in staat om op een meer strategisch niveau met het onderwerp welzijn bezig te zijn en visie en beleid te ontwikkelen? Hoe gaan we dat als raad aanpakken? En, hoe gaat het college dit aanpakken? De welzijnsinstellingen vragen om betere communicatie, duidelijkere kaders en betere werkafspraken. In de raadsvergadering van 17 maart 2020 zullen we daar als raad samen met het college verder over spreken.Irma Bultmanraadslid CDA Krimpenerwaard

De winkels open op zondag?

CDA CDA D66 VVD PvdA Krimpenerwaard 16-03-2018 13:00

Ineens staat in de politieke debatten in aanloop van de verkiezingen van 21 maart centraal het al of niet openen van de winkels op alle zondagen. Dit komt omdat zes van de negen deelnemende partijen (VGBK, VVD. PvdA, D66, PK, Lokaal op 1) dezelfde stelling hierover in hun verkiezingsprogramma hebben geschreven: "De winkelier bepaald zelf wanneer hij zijn winkel opent". Het volgende valt hierbij op: In de verkiezingsretoriek wordt dit aangevuld met de opmerking dat de "niet-christelijke winkelier" in dit verband geen last moet hebben van de "christelijke winkelier", waarbij er ineens ook een stigmatisatie aan de orde is op basis van geloofsovertuigingen.De kans is in belangrijke mate aanwezig dat er een tweespalt komt bij onze winkeliersverenigingen. Immers de Kruidvat, Hema of een AH zouden wellicht wel open zijn, terwijl de overige winkeliers de zondag willen besteden aan rust en gezin. En is de vrijheid van de één niet de onvrijheid van de ander? Immers als de één open gaat dan moet de ander om bedrijfseconomische redenen ook wel. Of dan toch maar stoppen en weer een lege winkel?Het thema wordt nu getrokken door de VVD en VGBK die als collegepartijen dit onderwerp de afgelopen drie jaar niet besproken hebben of wilden bespreken en nu hierop voorop lopen. Hoe staat het CDA Krimpenerwaard hierin?Het CDA is content met de status quo op dit moment in de Krimpenerwaard. Als toeristenstad kent Schoonhoven een 13-tal zondagen in het jaar waarop de winkels open zijn, de overige plaatsen niet. Natuurlijk knelt dit soms. Waarom in de ene kern wel en in de ander kern niet is dan de vraag. Dit gelijktijdig met de vraag: is er in de ander kernen wel een behoefte?De CDA-fractie heeft onlangs actief deelgenomen aan een thema-avond over de toekomst van de retail in de verschillende kernen van de Krimpenerwaard. Hier werd een degelijk onderzoek gepresenteerd met de blijde conclusie dat de winkelgebieden in onze kernen weliswaar met zorg en aandacht behandeld moeten worden, maar ook op langere termijn voldoende levensvatbaar zijn. Op mijn vraag of en hoeverre en vanuit de winkeliersverenigingen een wens is om op de zondag de winkels te openen, stelden ze dat dit zeker geen breed gedeelde wens is. Wat voor de aantrekkelijkheid van een winkelgebied van groot belang is dat er goede afspraken zijn tussen de winkeliers over de openingstijden. Dus niet de één wel open en de ander niet.Wij zijn geen voorstander van een 24/7-economie in de Krimpenerwaard, maar hebben natuurlijk wel oog voor bijzonder situaties. Zo kunnen wij ons prima voorstellen dat bij een evenement zoals de Tour de France in Haastrecht in 2015 winkels open kunnen zijn, wat onder de huidige coalitie met VVD en VGBK niet mogelijk was.Wat het CDA betreft is het standpunt van de VVD, VGBK, D66 etc. een standpunt wat ook niet past bij het karakter van de Krimpenerwaard. Je moet er toch niet aan denken dat een winkelier zomaar een nachtwinkel kan gaan beginnen of geen rekening houdt met de kerkgang op de zondagochtend. Samenleven doe je immers met elkaar toch?Als je dan toch wat wilt veranderen omdat er nu eenmaal een meerderheid hiervoor is, doe het dan met elkaar en vooral in goed overleg met de winkeliersverenigingen, maar laat het niet aan de individuele winkelier over.

Terugblik raadsvergadering

CDA CDA VVD PvdA Krimpenerwaard 01-02-2018 14:03

In het kader van de aanstaande verkiezingen stond er een groot aantal punten op de agenda. Een klein beetje logisch is dat wel, een wethouder wil tenslotte zijn huiswerk wel graag gedaan hebben zo aan het einde van zijn wethouders periode.Met betrekking tot de zogenaamde "bespreekstukken" is het goed om het volgende te melden:Armoede aanpak kinderenIn een gezamenlijke motie van het CDA met de PvdA en Pro Krimpenerwaard heeft het college de opdracht gekregen om de armoede onder de kinderen te bestrijden en hierbij de recente aanbevelingen van de ombudsman nadrukkelijk te betrekken. 378.000 kinderen groeien in Nederland op in armoede, dit gaat de Krimpenerwaard zeker niet voorbij Een ruime meerderheid ondersteunde deze motie. De VGBK en VVD stemden tegen.Verordening LeerlingenvervoerDit betreft een wettelijke taak van de gemeente waarvan de uitvoering in een verordening moet worden vastgelegd. Het CDA heeft voorgesteld om ook andere passende voorzieningen (denk aan bijvoorbeeld een elektrische fiets) te bekostigen onder de voorwaarde dat deze goedkoper zijn dan de standaardvoorziening zoals taxi- of busvervoer. Het college en de raad hebben dit voorstel overgenomen.Algemene Plaatselijke VerordeningIn het voorstel van het college is er vooral sprake van een reductie van het aantal regels. Principiële discussie en/of besluitvorming over bijvoorbeeld de horeca sluitingstijden wenste de huidige coalitie partijen niet te voeren. Daar hebben wij wel beeld bij gegeven dat de VVD en VGBK inmiddels hun verkiezingsprogramma, op dit punt, volledig in overeenstemming hebben gebracht met ons eerdere amendement hierop, inhoudende dat onze gemeente zich gewoon aansluit bij het landelijk beleid. Dit betekent dat de horeca bezoeker na 01.00 uur niet meer het café in kan en uiterlijk 5 uur het café gesloten dient te zijn. Dit voorkomt overlast, is in lijn met het dringende advies van de politie en voldoet ook aan een individuele behoefte om wat langer in de horeca gelegenheid te blijven.Op voorstel van de VGBK mag er niet meer na zonsondergang op oudejaarsavond carbid worden afgeschoten. Het CDA heeft tegen dit voorstel gestemd, mede gegeven het feit dat voor het carbid schieten al een specifieke vergunning moet worden aangevraagd en dat er bijvoorbeeld in Lageweg en in Lekkerkerk al een jarenlange traditie aanwezig is om ook na zonsondergang op oudejaarsavond Carbid te schieten. Een beetje jammer deze actie van het VGBK.Adaptieve LandbouwDit betreft een voorstel om een proeftuin Krimpenerwaard in te richten en hiervoor een forse bijdrage van 2,2 miljoen Euro te reserveren. De proeftuin is bedoeld om te onderzoeken op welke wijze onze agrariërs kunnen inhaken op innovatieve ontwikkelingen. Dat innovaties noodzakelijk zijn is wat het CDA betreft duidelijk en dat de gemeente samen met landelijke overheid hier in gaat investeren is een goede zaak en het voorstel heeft daarom ook de ondersteuning van onze CDA fractie gekregen nadat een amendement van het CDA op het voorstel, om binnen een jaar met een voortgangsrapportage naar de raad terug te komen door het college werd overgenomen.Snel internet in de KrimpenerwaardEindelijk is dit onderwerp door het college opgepakt en kan concreet gezocht worden naar de mogelijkheden om in het buitengebied snel internet te realiseren. Er moet wel eerst het een en ander worden onderzocht en aan de nieuwe raad en college is de opdracht om echt op dit onderwerp door te pakken. Eén van de eerste acties is een breed belangstellingsonderzoek onder inwoners en bedrijven.

Terugblik raadsvergadering 12 december

CDA CDA VVD PvdA SGP D66 ChristenUnie Krimpenerwaard 13-12-2017 18:19

Aan het einde van het jaar en zeker het laatste jaar voor de verkiezingen is het topdrukte in de raad. De wethouders die willen nog graag hun projecten door de raad heen trekken en het risico op wat al te snelle besluitvorming ligt op de loer.In deze vergadering werd Leon de Wit van het VGBK geïnstalleerd als opvolgend wethouder van Dilia Blok. De kersverse wethouder de Wit mocht direct aan de slag met twee stevige onderwerpen:Dorpshart Krimpen aan de Lek en vooral gebouw de WaagHet afronden van de inrichting van het Dorpshart is de afgelopen het grote onderwerp in Krimpen aan de Lek, waarbij eerdere besluitvorming in de voormalige raad van Nederlek een belangrijke rol speelt. De afgelopen maanden is er een petitie tegen dit gebouw georganiseerd, een actiecomité heeft zo'n 2000 handtekeningen opgehaald. Belangrijk argument voor de ondertekenaars was dat het nieuwe gebouw wel erg dicht bij het al bestaande Cultuurhuis was gepland. Wel een opvallende actie gegeven dat het bestemmingsplan en daarmee de locatie van het appartementencomplex al veel eerder is goedgekeurd. De winkeliers op het al gebouwde stuk zijn wel voorstander. Op basis van een door het CDA opgestelde en aangenomen motie is de afgelopen maanden hard gewerkt om het nieuwe gebouw iets verder weg bij het Cultuurhuis te plaatsen. In het nieuwe voorstel is dat ook gerealiseerd. Als CDA-fractie zijn we blij met deze forse aanpassing en hebben middels een motie geprobeerd om de onderlinge afstand nog iets groter te maken. Verwonderlijk was dat de projectontwikkelaar al had aangegeven hier verder naar te willen kijken, maar de kersverse wethouder wilde hiervan niets weten. Hij zag dat niet als zijn taak. Een gemiste kans dus, maar gegeven dat we al veel hebben bereikt in dit dossier hebben we toch ingestemd met het voorliggende voorstel.Bestemming Lekoevers BergambachtDit betreft een heel belangrijk plan voor een herinrichting van het buitendijks terrein van OTB in relatie met de aan te leggen overnachtingshaven waar eerder in de voormalige raad van Bergambacht besluitvorming over heeft plaatsgevonden. Hier wel de hele spannende situatie van een industrieterrein die (te) dicht bij woningen is gelokaliseerd. Dat laatste is echter wel al langer een gegeven. Het plan voorziet in een aantal aanpassingen in de vorm van een nieuwe hal (vergroot bebouwing met circa 16%) en - heel belangrijk - al het huidige interne vrachtverkeer wat nu nog op en via de Dijk plaatsvindt gaat op het eigen terrein plaatsvinden. Dit is een belangrijke verbetering voor met name de Bergstoep bewoners.Een groot bezwaar van een aantal andere bewoners, die benedendijks wel erg dicht bij de nieuwe te bouwen hal wonen, is de hoge milieu categorie 4.2 die bij dit bedrijf gaat komen. Een terechte en een begrijpelijke bezwaar wat versterkt wordt gegeven dat hun uitzicht voor een belangrijk deel wordt weggenomen door de nieuw te bouwen hal. Het CDA heeft middels een motie erop aangedrongen dat de wethouder op dit punt en op vastlegging van de beperking van de verkeersdrukte verder overleg zou gaan plaatsvinden. Hiermee zou naar ons inzien ook een lange rechtsgang voorkomen kunnen worden. Ook dit zag wethouder de Wit niet als iets wat de gemeente zou moeten oppakken. Jammer.Nota van uitgangspunten bestemmingsplan natuurgebieden VeenweidenDeze buitengewone belangrijke nota is bepalend over hoe ons buitengebied er in 2028 uit moet gaan zien waarbij het een gegeven is dat 2250 ha ingericht moet worden als natuurgebied. Een belangrijk uitgangspunt is dat de agrariër zoveel mogelijk dit beheer uitvoert als een onderdeel van zijn bedrijfsvoering. In het kort betekent het dat er beweiding in een bepaalde mate en omvang moet kunnen blijven plaatsvinden maar dan wel met een veel hoger waterpeil. Het CDA-standpunt is dat we positief staan tegenover de inrichting van een natuurgebied maar dat het de boer wel mogelijk moet zijn om ook op een economische verantwoorde wijze zijn werk uit te voeren. In lijn hiermee is dat het zogenaamde "afplaggen" eigenlijk niet of nauwelijks mag plaatsvinden. Immers dit brengt een enorme onomkeerbare schade aan dit gebied toe en is ongewis voor wat betreft het type natuur wat je hiervoor terug krijgt en de mogelijke risico's die kunnen ontstaan. Door het bezoeken van diverse bijeenkomsten met de agrariërs is ons gebleken dat de nota van uitgangspunten in dit opzicht tekort schiet en dat overleg met de agrariërs door de stuurgroep o.l.v. wethouder Neven als onvoldoende wordt gezien wat resulteert in nog steeds teveel onduidelijkheden. De CU, SGP en het CDA heeft stevig over dit onderwerp gesproken in de raad en er zijn verschillende moties ingediend. Aan het einde van het debat was er voor het CDA nog onvoldoende houvast in deze nota en toezeggingen van de wethouder om hiermee te kunnen instemmen en hebben wij als enige partij tegengestemd. Voor de CU en SGP was het tegenstemmen tegen deze nota als coalitie partij een stap te ver en zou de positie van wethouder Neven echt beschadigd hebben. De uitwerking van deze nota zal de CDA fractie zeer nauwkeurig monitoren, het buitengebied is voor alle bewoners van de Krimpenerwaard van zeer groot belang.Scenario's doorontwikkeling minimabeleidHet CDA wil heel graag aan de scenario's toevoegen dat het college zich gaat inzetten om het bereik te verhogen naar minimaal 35% van de doelgroep. In zic zelf nu niet bepaald een verschrikkelijk hoog percentage maar het zou wel een verbetering inhouden. Deze motie werd ondersteund door D66 en PvdA. Het minder sociale gezicht van de coalitiepartijen (VVD, CU, VGBK en SGP) aangevuld met die van Gemeente Belang Schoonhoven, werd nog eens bevestigd door dat deze partijen allen tegenstemden ondanks het voorzichtige positieve advies van de wethouder Vente. Ook onze motie om de grens om deel te nemen aan de collectieve zorgverzekering te stellen op 130% i.p.v. op 120%, vooral om deze voorziening toegankelijk te maken voor Wajongers heeft het met een zelfde stemverhouding niet gehaald. Bijzonder omdat de extra kosten hiervan slechts € 28.000,- op jaarbasis is waarbij de gemeente juist in deze hoek een overschot heeft op de begroting.Beide zaken komen absoluut binnen een niet al te lange periode weer terug op de agenda.Verordening Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)Het CDA vindt dat deze verordening onvoldoende tegemoet komt aan de zorg van het CDA (de afgelopen drie jaar al meerdere keren naar voren gebracht) dat de hoge eigen bijdrage leidt tot zorgmijding. Dan zien mensen af van noodzakelijke zorg omdat ze de eigen bijdrage niet op kunnen brengen. Dit betreft landelijk zo'n 7-12% en de aanname van het college dat dit in de Krimpenerwaard nauwelijks voorkomt zien wij echt als naïef. Gegeven dat er landelijke wetgeving gaat plaatsvinden die ook aan onze bezwaren zal tegemoet komen hebben wij afgezien van amendering van het voorstel. Jammer dat het college in deze door de landelijke overheid op het goede pad geholpen moet worden en niet zelf laat zien dat zij onderkent wat de er veel beter kan bij het verstrekken van WMO voorzieningen.Verordening LeerlingenvervoerLeerlinge vervoer, vooral bedoeld om leerlingen de gelegenheid te bieden om scholen te bezoeken die passen bij hun specifieke situatie is een groot en een belangrijk goed. Het is ook een kostbare zaak omdat het vervoer vrijwel altijd per taxi(bus) moet plaatsvinden. Het college heeft voorgesteld om, mede in het kader van bevordering van zelfstandigheid van de betreffende leerling, het gebruik van het Openbaar Vervoer te stimuleren. Wat het CDA betreft een goede zaak met de toevoeging om ook het gebruiken van een (elektrische) fiets te stimuleren en heeft daar ook een motie voor ingediend. Het college is zo enthousiast over deze motie dat zij haar nieuwe verordening direct heeft ingetrokken om de CDA-motie te verwerken en in januari opnieuw aan de raad aan te bieden. Wij danken uiteraard wethouder Neven voor dit sportieve gebaar.Meer groen Buiten de VeerpoortBuiten de Veerpoort in Schoonhoven zal behoorlijk gerenoveerd worden en bij het vaststellen van het plan hebben we behoorlijk gemopperd over de extra kosten die dat met zich meebrengt. Vanuit Schoonhoven zijn er bovendien een aantal geluiden gekomen dat het niet verstandig is om de groenstrook tussen de veerpoort en de vroegere locatie van het cafetaria helemaal te bestraten maar dit groen te houden. Voordeel is meer groen en een besparing in kosten. Het CDA heeft daartoe met ondersteuning van PvdA en D66 een motie ingediend om te komen tot realisatie van die groenstrook in het nieuwe plan. Wethouder Boere, die niet bepaald bekend staat als de wethouder met de groene vingers, verslikte zich zowat bij deze toch best wel mooie gedachte en wees deze motie resoluut af waarbij zij door de coalitiepartijen inclusief de bijna coalitiepartij Gemeente Belang Schoonhoven werd ondersteund. Jammer maar bij een volgende aanpassing van dit gebied komt dit vast weer opnieuw aan de orde.Compensatie PrecariobelastingDe bewoners van de Krimpenerwaard hebben recht op compensatie van de hogere rekeningen die ontstaan is door het heffen van precario belasting door de gemeente aan Stedin en aan Oasen. Het inderdaad wel hele zuinige voorstel van wethouder Boere om dit bedrag in 2018 terug te storten met aftrek van de administratieve kosten werd door een motie van de coalitie overboden met het voorstel om € 30,- aan de bewoners terug te geven. Dit is ongeveer € 15,- meer dan waar de bewoners recht op hebben. De precariobelasting heeft de gemeente immers dik geld opgeleverd is de redenering en dan kun je ook meer terugbetalen. In eerder besluiten had de raad voorgesteld om dit geld middels specifieke projecten aan de bewoners terug te geven. Wat het CDA en de PvdA betreft kan dat maar geef dan een meer substantieel bedrag terug. Wij hebben € 50 voorgeteld. Hierbij uiteraard ook de boodschap naar de coalitie dat als je wilt gaan 'Sinterklaas-en' zo voor de verkiezingen, dat dan niet met een fooitje van € 15,- te doen maar met een cadeau van € 35,-. De coalitie kon helaas niet de billijkheid opbrengen om onze motie te steunen. Dus de bewoners moeten het met een fooi van € 15,- doen.Jan Dekkerfractievoorzitter CDA Krimpenerwaard

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.