Nieuws van CDA in Krimpenerwaard over SGP inzichtelijk

13 documenten

Toekomstrapport welzijnsstichtingen legt zwakke punten gemeentelijk beleid bloot

CDA CDA SGP PvdA Krimpenerwaard 24-02-2020 15:18

Vorige week stond het toekomstrapport van onderzoeksbureau Radar over onze drie welzijnsstichtingen op de agenda van de commissie. Het rapport is kortgezegd vernietigend over het gemeentelijk beleid. Zo staat er in het rapport dat duidelijk beleid wordt gemist, er onvoldoende kennis is bij de gemeente en de welzijnsstichtingen het maar moesten doen met vage afspraken. Mede naar aanleiding van de gesprekken in de afgelopen maanden hebben de drie welzijnsstichtingen zelf het besluit genomen om een fusietraject te starten. Een traject dat alleen kan slagen als onze gemeente flink aan de slag gaat met goed welzijnsbeleid.Wat ging er aan vooraf?In de afgelopen jaren hebben we als gemeenteraad vaak gesproken over de drie welzijnsstichtingen die onze gemeente rijk is: de SWOS, SWOK-midden en de Stichting WON. Deze welzijnsstichtingen voeren taken van de gemeente uit op het gebied van welzijn en zorg. Denk hierbij aan het doorverwijzen en informeren van inwoners bij vragen, helpen van jongeren met problemen, het aanbieden van verschillende (dagbestedings-)activiteiten, klusjesdienst, vrijwillig vervoer naar het ziekenhuis, mantelzorgondersteuning en nog veel meer. De welzijnsstichtingen hebben zelf medewerkers in dienst, maar steunen vooral op de inzet van honderden vrijwilligers: in totaal zijn er bij de drie stichtingen zo'n 600(!) vrijwilligers actief. Deze medewerkers en vrijwilligers voeren onmisbare taken uit waar de gemeente gedeeltelijk verantwoordelijk voor is.In de gemeenteraad ging het eigenlijk altijd over de financiën: de welzijnsstichtingen krijgen bij elkaar ruim één miljoen euro aan subsidie van de gemeente en omdat onze gemeente vanaf 2015 de nullijn hanteert kwamen ze de afgelopen jaren flink in de financiële knel. Dat terwijl er in de afgelopen jaren wel taken bij zijn gekomen voor de welzijnsinstellingen. Inhoudelijk spraken we bijna nooit over de welzijnsstichtingen, mede omdat de financiële middelen altijd gelijk kwamen bovendrijven. Het beeld wat dan vaak bleef hangen was die van een moeizame relatie tussen de wethouder, ambtenaren en de drie welzijnsinstellingen. Als CDA-fractie hebben we, samen met o.a. de PvdA en SGP, regelmatig aangedrongen op betere communicatie en verstandshoudingen en meer strategische sturing vanuit het college.Steeds werd beterschap beloofd.Dat beeld - van een moeizame relatie en de focus op financiën en een kloppende boekhouding -wordt bevestigdin dit rapport.Roepende in de woestijnHet rapport draait niet om de zaken heen. De welzijnsinstellingen maakten er afzonderlijk het beste van, maar waren ook een roepende in de woestijn. Er is een gezegde: wie geen doel heeft, kan ook niet verdwalen.Dat lijkt hier ook het geval, al maakt het rapport duidelijk dat we zo ook niet op een einddoel uit gaan komen. Eén van de meest treffende - en daarmee ook schokkende -zinuit het rapport is wat ons betreft die op pagina 20: ‘De welzijnsinstellingen hebben de overtuigingdat de gemeente onvoldoende kennis heeft van hetgeen zij uitvoeren, waarmee impliciet gezegd wordt dat er ook onvoldoende belangstelling is.’ Het college gaf voorafgaand aan de bespreking aan liever niet al te veel terug te willen kijken op het verleden. Nou, dat snappen we. De conclusies uit het rapport zijn inderdaad iets waar je als college liever niet op terug wil kijken. De reactie van het college is wat ons betreft ook wegduiken van de conclusies. Hetbespreken en aannemen vande conclusies uit het rapport zijn essentieel om de komende tijdwél een goed welzijnsbeleid neer te zetten. Gelukkig vond de wethouder dat ook, maar dan zal de gemeente de komende tijd wel flink aan de bak moeten.Als gemeenteraad moeten we niet alleen niet het college, maar ook kritisch naar onszelf kijken. Hebben we als gemeenteraad niet genoeg de vinger aan de pols gehouden? Misschien niet – de welzijnsstichtingen hebben vaak genoeg aan de bel getrokken en eerdere studies van onze Rekenkamercommissie lieten een vergelijkbaar beeld zien. Het Sociaal Domein is zo complex dat we als raad blijkbaar ook niet zo goed met onze kaderstellende rol weten om te gaan. In de vergadering is op initiatief van onze fractie het voorstel gedaan om als raad het voortouw te nemen om tot een nieuw visiedocument te komen, dat is namelijk waar de welzijnsstichtingen op wachten. Als deze er is, kunnen zij verder.Hoe nu verder?Onze fractie is blij dat de welzijnsinstellingen inmiddels elkaar hebben gevonden. Fusie was voor ons nooit een doel op zich, maar alleen mogelijk als alle drie de welzijnsstichtingen er zelf achter zouden staan. Dat heeft even geduurd, maar dit zijn processen van lange adem. De verschillen in organisatie en werkwijze tussen de welzijnsinstellingen maken het er ook niet makkelijker op en dit zal ongetwijfeld tijdens de fusiebesprekingen nog voor de nodige discussies zorgen. We zijn dan ook benieuwd of fusie per 2021 haalbaar is. Er liggen nog genoeg complexe vervolgvragen, hoe om te gaan met de subsidiëring, de huisvestingskosten, etc., etc. Liever iets meer tijd zodat het zorgvuldig gaat dan haastige spoed… Wat ons betreft zijn we dat verplicht aan de ruim 600 vrijwilligers die zich elke week inzetten voor de medemens, zorgvuldigheid is geboden.Daarnaast maakt het rapport nog iets anders duidelijk. Om tot een succesvolle fusie en een goed welzijnsbeleid te komen, speelt de gemeente een cruciale rol. De conclusies uit het rapport geven een verontrustend beeld, namelijk die van onvoldoende regie en een gebrek aan visie vanuit de gemeente. De kernvraag is dan ook: is onze gemeente wel in staat om op een meer strategisch niveau met het onderwerp welzijn bezig te zijn en visie en beleid te ontwikkelen? Hoe gaan we dat als raad aanpakken? En, hoe gaat het college dit aanpakken? De welzijnsinstellingen vragen om betere communicatie, duidelijkere kaders en betere werkafspraken. In de raadsvergadering van 17 maart 2020 zullen we daar als raad samen met het college verder over spreken.Irma Bultmanraadslid CDA Krimpenerwaard

Toekomstrapport welzijnsstichtingen legt zwakke punten gemeentelijk beleid bloot

CDA CDA SGP PvdA Krimpenerwaard 24-02-2020 15:18

Vorige week stond het toekomstrapport van onderzoeksbureau Radar over onze drie welzijnsstichtingen op de agenda van de commissie. Het rapport is kortgezegd vernietigend over het gemeentelijk beleid. Zo staat er in het rapport dat duidelijk beleid wordt gemist, er onvoldoende kennis is bij de gemeente en de welzijnsstichtingen het maar moesten doen met vage afspraken. Mede naar aanleiding van de gesprekken in de afgelopen maanden hebben de drie welzijnsstichtingen zelf het besluit genomen om een fusietraject te starten. Een traject dat alleen kan slagen als onze gemeente flink aan de slag gaat met goed welzijnsbeleid.Wat ging er aan vooraf?In de afgelopen jaren hebben we als gemeenteraad vaak gesproken over de drie welzijnsstichtingen die onze gemeente rijk is: de SWOS, SWOK-midden en de Stichting WON. Deze welzijnsstichtingen voeren taken van de gemeente uit op het gebied van welzijn en zorg. Denk hierbij aan het doorverwijzen en informeren van inwoners bij vragen, helpen van jongeren met problemen, het aanbieden van verschillende (dagbestedings-)activiteiten, klusjesdienst, vrijwillig vervoer naar het ziekenhuis, mantelzorgondersteuning en nog veel meer. De welzijnsstichtingen hebben zelf medewerkers in dienst, maar steunen vooral op de inzet van honderden vrijwilligers: in totaal zijn er bij de drie stichtingen zo'n 600(!) vrijwilligers actief. Deze medewerkers en vrijwilligers voeren onmisbare taken uit waar de gemeente gedeeltelijk verantwoordelijk voor is.In de gemeenteraad ging het eigenlijk altijd over de financiën: de welzijnsstichtingen krijgen bij elkaar ruim één miljoen euro aan subsidie van de gemeente en omdat onze gemeente vanaf 2015 de nullijn hanteert kwamen ze de afgelopen jaren flink in de financiële knel. Dat terwijl er in de afgelopen jaren wel taken bij zijn gekomen voor de welzijnsinstellingen. Inhoudelijk spraken we bijna nooit over de welzijnsstichtingen, mede omdat de financiële middelen altijd gelijk kwamen bovendrijven. Het beeld wat dan vaak bleef hangen was die van een moeizame relatie tussen de wethouder, ambtenaren en de drie welzijnsinstellingen. Als CDA-fractie hebben we, samen met o.a. de PvdA en SGP, regelmatig aangedrongen op betere communicatie en verstandshoudingen en meer strategische sturing vanuit het college.Steeds werd beterschap beloofd.Dat beeld - van een moeizame relatie en de focus op financiën en een kloppende boekhouding -wordt bevestigdin dit rapport.Roepende in de woestijnHet rapport draait niet om de zaken heen. De welzijnsinstellingen maakten er afzonderlijk het beste van, maar waren ook een roepende in de woestijn. Er is een gezegde: wie geen doel heeft, kan ook niet verdwalen.Dat lijkt hier ook het geval, al maakt het rapport duidelijk dat we zo ook niet op een einddoel uit gaan komen. Eén van de meest treffende - en daarmee ook schokkende -zinuit het rapport is wat ons betreft die op pagina 20: ‘De welzijnsinstellingen hebben de overtuigingdat de gemeente onvoldoende kennis heeft van hetgeen zij uitvoeren, waarmee impliciet gezegd wordt dat er ook onvoldoende belangstelling is.’ Het college gaf voorafgaand aan de bespreking aan liever niet al te veel terug te willen kijken op het verleden. Nou, dat snappen we. De conclusies uit het rapport zijn inderdaad iets waar je als college liever niet op terug wil kijken. De reactie van het college is wat ons betreft ook wegduiken van de conclusies. Hetbespreken en aannemen vande conclusies uit het rapport zijn essentieel om de komende tijdwél een goed welzijnsbeleid neer te zetten. Gelukkig vond de wethouder dat ook, maar dan zal de gemeente de komende tijd wel flink aan de bak moeten.Als gemeenteraad moeten we niet alleen niet het college, maar ook kritisch naar onszelf kijken. Hebben we als gemeenteraad niet genoeg de vinger aan de pols gehouden? Misschien niet – de welzijnsstichtingen hebben vaak genoeg aan de bel getrokken en eerdere studies van onze Rekenkamercommissie lieten een vergelijkbaar beeld zien. Het Sociaal Domein is zo complex dat we als raad blijkbaar ook niet zo goed met onze kaderstellende rol weten om te gaan. In de vergadering is op initiatief van onze fractie het voorstel gedaan om als raad het voortouw te nemen om tot een nieuw visiedocument te komen, dat is namelijk waar de welzijnsstichtingen op wachten. Als deze er is, kunnen zij verder.Hoe nu verder?Onze fractie is blij dat de welzijnsinstellingen inmiddels elkaar hebben gevonden. Fusie was voor ons nooit een doel op zich, maar alleen mogelijk als alle drie de welzijnsstichtingen er zelf achter zouden staan. Dat heeft even geduurd, maar dit zijn processen van lange adem. De verschillen in organisatie en werkwijze tussen de welzijnsinstellingen maken het er ook niet makkelijker op en dit zal ongetwijfeld tijdens de fusiebesprekingen nog voor de nodige discussies zorgen. We zijn dan ook benieuwd of fusie per 2021 haalbaar is. Er liggen nog genoeg complexe vervolgvragen, hoe om te gaan met de subsidiëring, de huisvestingskosten, etc., etc. Liever iets meer tijd zodat het zorgvuldig gaat dan haastige spoed… Wat ons betreft zijn we dat verplicht aan de ruim 600 vrijwilligers die zich elke week inzetten voor de medemens, zorgvuldigheid is geboden.Daarnaast maakt het rapport nog iets anders duidelijk. Om tot een succesvolle fusie en een goed welzijnsbeleid te komen, speelt de gemeente een cruciale rol. De conclusies uit het rapport geven een verontrustend beeld, namelijk die van onvoldoende regie en een gebrek aan visie vanuit de gemeente. De kernvraag is dan ook: is onze gemeente wel in staat om op een meer strategisch niveau met het onderwerp welzijn bezig te zijn en visie en beleid te ontwikkelen? Hoe gaan we dat als raad aanpakken? En, hoe gaat het college dit aanpakken? De welzijnsinstellingen vragen om betere communicatie, duidelijkere kaders en betere werkafspraken. In de raadsvergadering van 17 maart 2020 zullen we daar als raad samen met het college verder over spreken.Irma Bultmanraadslid CDA Krimpenerwaard

Energie steken in de kansen van de Regionale Energiestrategie

CDA CDA SGP Krimpenerwaard 24-02-2020 12:27

CDA Krimpenerwaard maakt deel uit van de werkgroep Energietransitie die de Raad ondersteunt bij het aanpakken van de energietransitie.En dat vinden we belangrijk!Ons raadslid Kees Larooij is sinds het vertrekken van Pieter Neven (SGP) als wethouder naar Buren de voorzitter van deze werkgroep.De "energietransitie", waarom eigenlijk?(1) De wereldwijde klimaatverandering leidt tot steeds meer extreme weersomstandigheden. Maar ook de (2) ontwikkelingen in de wereldeconomie: niet bepaald stabiel; steeds meer landen die zich afzetten tegen andere landen of werelddelen; oorlogen in het Midden Oosten. Allemaal redenen om onze afhankelijkheid van (te importeren) brandstoffen terug te dringen. Tegelijkertijd moeten we nuchter zijn: als Krimpenerwaard gaan we het klimaat niet redden en ook de stabiliteit op de wereldmarkt niet. De opgave voor de energietransitie is groot en dus is samenwerking geboden. Nederland heeft haar energieopgave verdeeld over 30 regio's. Krimpenerwaard zit in de regio Midden-Holland en werkt daar nauw samen met de andere gemeenten.Wat CDA daarin belangrijk vind?Dat we dekansenin de energietransitie zien en dat we die kansen ookpakken. Door samenwerking binnen de Krimpenerwaard moet het mogelijk zijn om de kosten te beperken en de opbrengsten ten goede laten komen aan onze eigen inwoners. Dan zijn het niet langer de grote multinationals die de winsten pakken (want die worden gemaakt bij energie!), maar de inwoner die deelneemt aan de nieuwe vorm van energie opwekken.Praktisch?Als overheid dienen we coöperaties (zoals Waardstroom) actief te helpen bij het opzetten van "zon op dak". En windmolens? Als een groep inwoners met elkaar als direct omwonenden de mogelijkheid ziet om één of enkele windmolens op te zetten en te exploiteren? Goede zaak, wat het CDA betreft. De zon schijnt immers niet altijd en wind is een krachtige energiebron. De laatste jaren zijn er trouwens flink wat ontwikkelingen geweest bij windmolens waardoor een aantal negatieve aspecten van windenergie aanmerkelijk zijn verminderd: automatisch stilvallen bij slagschaduw, vogeltrek of overproductie maar ook aangepaste vormgeving van de wieken waardoor de molens minder geluid maken (geluid komt vooral door luchtdruk bij het passeren van de staander door de wieken). Dit maakt dat het CDA liever windmolens ziet als aanvulling op "zon op dak" dan dat we weilanden gaan inrichten als zonneweiden.Maar energiebesparing dan?Absoluut noodzakelijk om daar - ook nuchter! - naar te kijken. Het is natuurlijk zonneklaar dat energie die je niet nodig hebt, ook niet opgewekt hoeft te worden. Met name warmte-isolatie kan sterk helpen de hoeveelheid benodigde energie te beperken. Gelijktijdig met het aanpakken van opwekking van energie is besparing van energie een topprioriteit. Maar ook hierin is nuchterheid geboden: als je in een karakteristiek monumentaal gebouw woont, dan is het niet haalbaar om er een "nul op de meter woning" van te maken.Kortom: met elkaar bezien hoe we (de kosten van) het energiegebruik kunnen beperken én kijken hoe we de opbrengsten voor eigen inwoners kunnen vergroten!En wanneer moeten we daarmee beginnen? We zijn al lang begonnen! Meer en meer mensen pakken dit op.Maar lopen we dan niet te had van stapel? Zeker niet! Om het met Cruyff te zeggen: "je hoeft niet hard te lopen! Je moet gewoon op tijd beginnen." En daarom wil het CDA Krimpenerwaard veel energie steken in het aanmoedigen en ondersteunen van initiatieven.Kees Larooijraadslid CDA Krimpenerwaard

Energie steken in de kansen van de Regionale Energiestrategie

CDA CDA SGP Krimpenerwaard 24-02-2020 12:27

CDA Krimpenerwaard maakt deel uit van de werkgroep Energietransitie die de Raad ondersteunt bij het aanpakken van de energietransitie.En dat vinden we belangrijk!Ons raadslid Kees Larooij is sinds het vertrekken van Pieter Neven (SGP) als wethouder naar Buren de voorzitter van deze werkgroep.De "energietransitie", waarom eigenlijk?(1) De wereldwijde klimaatverandering leidt tot steeds meer extreme weersomstandigheden. Maar ook de (2) ontwikkelingen in de wereldeconomie: niet bepaald stabiel; steeds meer landen die zich afzetten tegen andere landen of werelddelen; oorlogen in het Midden Oosten. Allemaal redenen om onze afhankelijkheid van (te importeren) brandstoffen terug te dringen. Tegelijkertijd moeten we nuchter zijn: als Krimpenerwaard gaan we het klimaat niet redden en ook de stabiliteit op de wereldmarkt niet. De opgave voor de energietransitie is groot en dus is samenwerking geboden. Nederland heeft haar energieopgave verdeeld over 30 regio's. Krimpenerwaard zit in de regio Midden-Holland en werkt daar nauw samen met de andere gemeenten.Wat CDA daarin belangrijk vind?Dat we dekansenin de energietransitie zien en dat we die kansen ookpakken. Door samenwerking binnen de Krimpenerwaard moet het mogelijk zijn om de kosten te beperken en de opbrengsten ten goede laten komen aan onze eigen inwoners. Dan zijn het niet langer de grote multinationals die de winsten pakken (want die worden gemaakt bij energie!), maar de inwoner die deelneemt aan de nieuwe vorm van energie opwekken.Praktisch?Als overheid dienen we coöperaties (zoals Waardstroom) actief te helpen bij het opzetten van "zon op dak". En windmolens? Als een groep inwoners met elkaar als direct omwonenden de mogelijkheid ziet om één of enkele windmolens op te zetten en te exploiteren? Goede zaak, wat het CDA betreft. De zon schijnt immers niet altijd en wind is een krachtige energiebron. De laatste jaren zijn er trouwens flink wat ontwikkelingen geweest bij windmolens waardoor een aantal negatieve aspecten van windenergie aanmerkelijk zijn verminderd: automatisch stilvallen bij slagschaduw, vogeltrek of overproductie maar ook aangepaste vormgeving van de wieken waardoor de molens minder geluid maken (geluid komt vooral door luchtdruk bij het passeren van de staander door de wieken). Dit maakt dat het CDA liever windmolens ziet als aanvulling op "zon op dak" dan dat we weilanden gaan inrichten als zonneweiden.Maar energiebesparing dan?Absoluut noodzakelijk om daar - ook nuchter! - naar te kijken. Het is natuurlijk zonneklaar dat energie die je niet nodig hebt, ook niet opgewekt hoeft te worden. Met name warmte-isolatie kan sterk helpen de hoeveelheid benodigde energie te beperken. Gelijktijdig met het aanpakken van opwekking van energie is besparing van energie een topprioriteit. Maar ook hierin is nuchterheid geboden: als je in een karakteristiek monumentaal gebouw woont, dan is het niet haalbaar om er een "nul op de meter woning" van te maken.Kortom: met elkaar bezien hoe we (de kosten van) het energiegebruik kunnen beperken én kijken hoe we de opbrengsten voor eigen inwoners kunnen vergroten!En wanneer moeten we daarmee beginnen? We zijn al lang begonnen! Meer en meer mensen pakken dit op.Maar lopen we dan niet te had van stapel? Zeker niet! Om het met Cruyff te zeggen: "je hoeft niet hard te lopen! Je moet gewoon op tijd beginnen." En daarom wil het CDA Krimpenerwaard veel energie steken in het aanmoedigen en ondersteunen van initiatieven.Kees Larooijraadslid CDA Krimpenerwaard

Spreektekst Algemene Beschouwingen CDA Krimpenerwaard

CDA CDA SGP VVD Krimpenerwaard 13-11-2018 09:56

^ CDA-fractieALGEMENE BESCHOUWINGEN BIJ DE BEGROTING 2019ALGEMEENDe huidige bestuurlijke situatie is ontstaan door een gebrekkig formatieproces in maart-mei, resulterend in een dun coalitieprogramma en de meest minimale raadsmeerderheid. Daarnaast is er sprake van een stapeling van incidenten in korte tijd. (AZS-terrein, Bestemmingsplan Buitengebied Lekkerkerk, winkelopeningstijden, Skaeve Huse, de lobby voor 10.000 woningen/200 ha, geen regie over uitvoering nieuwe subsidieverordening). Resulterend in onrust bij onze bewoners en frustratie bij een belangrijk deel van de raad. Het CDA Krimpenerwaard is blij dat dat de raad zich unaniem heeft uitgesproken om opnieuw een informatie- en formatieprocedure te doorlopen.Dat dit een serieuze zaak is mag blijken uit het feit dat een zwaargewicht als de heer Elzinga in onze gemeente aan de slag gaat. Wat het CDA Krimpenerwaard betreft van groot belang om een inhoudelijk sterk en breedgedragen coalitieprogramma te realiseren. Het CDA Krimpenerwaard wil en zal constructief meewerken om tot een goed resultaat te komen.FINANCIEELDe begroting voor 2019 laat opnieuw zien dat onze gemeente er in financieel opzicht goed voor staat. De begroting is meerjarig sluitend en toont een ruime reservepositie.Evenals in voorgaande jaren heeft het college haar best gedaan overschotten in het lopende en het komende jaar optisch weg te werken, en daarmee de raad geen gelegenheid te geven om te komen met voorstellen die geld kosten.Zo is de circa € 3 miljoen aan meevallers in de Tweede Voortgangsrapportage van 2018 gereduceerd tot € 106.000, door toevoegingen aan de reserves en voorzieningen. Ook voor 2019 valt het op dat het positieve saldo na mutaties van ruim € 2 miljoen direct onder de vlag van 'ontwikkelingen' (lees: onderzoeken en dus inzet externen) tot ruim een ton wordt gereduceerd.Wij zijn dit beleid van deze wethouder van Financiën inmiddels gewend. Nu kan zuinigheid en het aanleggen van veel reserves een teken zijn van goed rentmeesterschap, ware het niet dat het, lopende een begrotingsjaar, zowel voor de raad als voor de vakwethouders bijna onmogelijk wordt om aan legitieme wensen van lokale organisaties en burgers tegemoet te komen. Het zou goed zijn om op een aantal terreinen enige ruimte te creëren om, binnen een begrotingsjaar, extra geld uit te trekken voor niet-begrote en niet-voorziene behoeften.Zie bijgaand amendement van het CDA betreffende het oormerken van de bedragen die in de begroting zijn opgenomen v.w.b het voorbereiden en uitvoeren van het oude coalitieakkoord gebonden activiteiten. De formulering komt in hoge mate overeen met de bewoording zoals de portefeuillehouder hierover sprak in de commissie. Dit amendement wordt dus vast overgenomen.De hondenbelasting: de afschaffing ervan is een initiatief van de VVD en SGP. Hulde.. maar de wethouder had inmiddels met een voorstel moeten komen voor een versnelde afschaffing, immers de reden om dit over tien jaar af te bouwen was dat daarvoor de financiële ruimte in de meerjarenbegroting ontbrak en die reden is met deze meerjarenbegroting komen te vervallen. Daarom het amendement van CDA Krimpenerwaard en Lokaal op 1 om dit nu in vier in plaats van tien jaar te doen.BESTUUR EN ONDERSTEUNINGHet CDA Krimpenerwaard wil graag aandacht voor de verontrustende stijging van het aantal ambtenaren met ca. 8% en daarmee de stijging van de kosten van het ambtelijk apparaat. Dank voor de RIB van 9 november die e.e.a wat meer verklaart. Duidelijk is nu dat het over gedane zaken gaat en ook dat de 5% kostenreductie die was beloofd bij aanvang van onze gemeente ruimschoots teniet is gedaan. Het CDA Krimpenerwaard is hier niet gelukkig mee en wij spreken onze zorg hierover uit en verwachten dat een volgend college hier verstandig mee om zal gaan.U zet verder volledig in op de zogenaamd datagedreven samenleving. Wij zijn het hier niet mee eens. Natuurlijk, een optimaal internetgebruik moet worden nagestreefd, maar zorg er ook voor dat de ambtenaren een gezicht blijven houden, fysiek en wat het CDA Krimpenerwaard betref ook aanwezig in de kernen. Denk aan spreekuren in de kernen voor ambtelijke activiteiten en ook een wethoudersspreekuur stellen onze bewoners vast en zeker op prijs. Naar de burgers toegaan is wat het CDA Krimpenerwaard betreft het credo.VERKEER EN VERVOERWij pleiten voor een tweede oeverbinding, maar niet in combinatie met een zo maar uit de lucht gevallen verstedelijking van 200ha. Wel moet er zeer goed overleg zijn met de buurgemeenten. Wij vinden dat een volgend college zich op dit onderwerp sterker moet profileren. Als CDA Krimpenerwaard hebben we samen met het CDA Krimpen aan den IJssel een lobbytraject ingezet t.b.v. van een tweede oeververbinding richting onze provinciale Statenleden en Tweede Kamerleden, die het MIRT en wonen in hun portefeuille hebben.Met verwijzing naar de beraadslagingen binnen onze gemeente was het MIRT-overleg van 21 november en de aanwezigheid van onze wethouder een zeer belangrijk punt. Wij willen graag een bevestiging van de wethouder dat zij op 21 november onze gemeente bij het MIRT-overleg ook daadwerkelijk in persoon vertegenwoordigd en hoe haar precieze inbreng zal zijn. Graag ontvangt het CDA meer informatie over de besteding van deze gelden en de kaders die daarbij worden gehanteerd.Tevens is de belasting van de N210 door het groeiende autoverkeer een belangrijk punt. Met name het verkeer langs en door de woonkernen Bergambacht en Schoonhoven eisen zorgvuldige aandacht tijdens de verkenning en wij verwachten ook dat de ontwikkeling van meerdere fietstunnels aan de orde zal zijn om te de veiligheid te verhogen en te voorkomen dat de meest door fietsers gebuikte rotondes verder verstoppen.Voor de leefbaarheid in de kernen en de levensvatbaarheid van onze winkels is het van groot belang dat bezoekers altijd op redelijke afstand een parkeerplaats kunnen vinden. Zo niet dan actie!!SPORT, CULTUUR EN RECREATIEDe (sport)verenigingen, maar ook een SVN krijgen steeds meer de indruk dat zij er niet zo toe doen. Het gaat vooral om bezuinigingen en niet om wat zij allemaal betekenen voor de gemeenschap en hun woonkernen. Goede plannen vanuit een burgerinitiatief worden onvoldoende besproken, waardoor initiatieven niet van de grond komen. Tijdens de verbouwing moet de winkel wel open blijven! Dat is ook van toepassing voor kunst en cultuur. De situatie in Lekkerkerk met de Zalmschouw en Kraanvogel is hiervan een triest voorbeeld. Wat het CDA Krimpenerwaard betreft zal een volgend college en haar wethouders hier veel pro-actiever in gaan zitten. Dus juist het stimuleren van initiatieven en gewoon door blijven werken, ook al denk je na over overmorgen.SOCIAAL DOMEINEen zeer fors gedeelte, maar liefst 1/3 van onze uitgaven, wordt uitgegeven aan het sociaal domein: de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet. Als we kijken naar de begroting dan zien we dat er ten opzichte van 2018 bijna € 3 miljoen meer is begroot in 2019. Met name de kosten van de jeugdzorg en Wmo lopen flink op door een volumegroei en prijsstijging. Het CDA Krimpenerwaard vindt dit een zorgelijke ontwikkeling. De forse groei aan kosten is een landelijke trend, maar liggen er ook plannen om dit tegen te gaan? In het collegeprogramma lezen we het in ieder geval niet.Ook de halvering van het budget voor wijkteams valt op. Uit de beantwoording van de technische vragen blijkt dat dit komt door een andere programma-opzet: de loonkosten zijn toebedeeld in andere taakvelden. Kan de wethouder de toezegging doen dat dit geld echt bij de wijkteams blijft in deze begroting? Zoals de wethouder weet, is en blijft het CDA Krimpenerwaard voorstander van kleinschalige sociale wijkteams.Het CDA Krimpenerwaard is blij dat in het huidige collegeprogramma staat dat er een programmaplan komt voor een toekomstbestendig sociaal domein. Wat houdt dit programmaplan precies in? Uitvoering is uiteraard aan het nieuwe college, maar we zijn benieuwd naar de inzichten van de wethouder.De motie van de CU, SGP en het CDA Krimpenerwaard die in de Begrotingsraad van vorig jaar is aangenomen heeft het college opgeroepen om in 2018 zo spoedig mogelijk een intern platform te organiseren dat helpt om de raad meer inzicht te geven in het complexe geheel van zorg op het sociaal domein. Op 12 september jl. is er eenmalig een kort overleg geweest tussen de woordvoerders, de wethouder en ambtenaren. Uit dit overleg kwam naar voren dat de gemeenteraad structureel te weinig grip ervaart op het sociaal domein. Het nieuwe college zal wat het CDA Krimpenerwaard betreft meer aandacht moeten geven aan het bedoelde interne platform.VOLKSGEZONDHEID EN MILIEUHet inmiddels brede aanwezige urgentiebesef voor zowel bodemdaling, waterveiligheid en energietransitie wordt door het CDA Krimpenerwaard volledig gesteund. Wij beseffen dat we aan het begin staan van belangrijke en noodzakelijke processen. Met de afvalstromen gaan we al een stuk slimmer om, dat is prima. De vraagstukken rondom afvalbrengstations liggen bestuurlijk stil zo lijkt het. Dat is een mooi onderwerp voor een volgend college.VOLKSHUISVESTINGWonen: "voor onze inwoners": al onze inwoners! We willen geen krimpgemeente worden. Dus ook onze jongeren die een huis zoeken, starters die een bedrijf willen starten, ouderen die willen blijven. Wij stellen het op prijs als het college ook haar plannen ontvouwd in harde en zachte plannen voor het realiseren van de 3.000 woningen. En college hoe gaat de lobby eruit zien om de provincie echt achter onze plannen te krijgen? Dit is van belang gegeven het feit dat dit ook de startpositie is van het volgende college. Wat het CDA Krimpenerwaard betreft aandacht voor alle kernen, maar zeker voor Gouderak en Haastrecht, die hebben echt een inhaalslag nodig.Ruimte: "ruimte" willen we houden zodat we die ook kunnen ervaren; zodat we die ook kunnen bieden aan gasten die het zoeken. Het weidse slagenlandschap is ons lief.Al met al streven we naar leefbare kernen waar het goed wonen, werken en recreëren is. Ook naar een buitengebied waar ondernemers hun boterham kunnen verdienen; betrokken kunnen zijn op het beheer van ons mooie landschap en zo nog vele decennia een landschap kunnen bewerken waar het goed toeven is.Uitgesproken door Jan Dekker, fractievoorzitter CDA Krimpenerwaard op 13 november 2018

Terugblik op debat Skaeve Huse, zondagsopenstelling en welzijnsstichtingen

CDA CDA SGP Krimpenerwaard 27-09-2018 17:46

Deze week zijn in de raad een aantal (deels omstreden) onderwerpen aan de orde geweest:Interpellatiedebat Skaeve HuseHet college heeft de grenzen van haar bevoegdheden opgezocht bij het bepalen van de locatie en het zichzelf verlenen van een vergunning voor de bouw van twee Skaeve Huse aan de Veerweg in Bergambacht. Een tijdelijke plaatsing van maximaal 10 jaar, zo luidde de motivatie, maar wel gekoppeld aan een voornemen om binnen die 10 jaar tot een definitie plaatsing van twee of meerdere huizen te komen. Dit bleek na bestudering van de verschillende stukken. Bewoners van Skaeve Huse zijn niet handhaafbaar in een gewone woonwijk en de locatie van een Skaeve Huse wordt daarom gezocht in een omgeving met zo weinig mogelijke woningen. Het is verder van belang dat er niet al te veel prikkels van buitenaf aanwezig zijn. Het bevreemde ons zeer dat bij het onderzoek naar een goede locatie in de Krimpenerwaard, dit laatste geen onderdeel was van de selectiecriteria. Dit was voor onze fractie de aanleiding om een interpellatiedebat aan te vragen. Pro Krimpenerwaard is mede-aanvrager geworden en de raad stond het debat toe. Veel insprekers en veel belangstellenden op de tribune waren aanwezig. Toen tijdens het debat de VGBK-fractie het voorbereidend werk van haar eigen werk kwalificeerde met "dat moet echt beter", werd duidelijk dat ons voorstel om de beslissing op te schorten en een nieuw onderzoek op te starten, gehonoreerd zou worden. Hiermee is een goed resultaat bereikt. Helaas wel een erg pijnlijk proces met stevige littekens voor de berokken bestuurders. Wij hopen ook een begin van het herstel van het vertrouwen in de lokale politiek bij de bewoners van de wijk Dijklaan-West. Tot slot: ook als raad hebben we een verantwoordelijkheid om mensen met een problematiek te huisvesten en wat het CDA betreft doen we dat om hele verstandige wijze, met respect voor alle betrokkenen.Winkels open op zondagDe winkelopenstelling op zondag is vooral gegeven de grote verscheidenheid in de kernen een heel lastig vraagstuk. Voor de CDA-fractie was het wel heel duidelijk dat de kernen Schoonhoven en Haastrecht, mede door het toeristische karakter van de kernen, naar een ruimere openingstijd zouden gaan. Vanuit ons verkiezingsprogramma en vanuit onze traditie dat de zondag de rustdag is, zijn we geen voorstander. Gelijktijdig vinden we ook dat we vanuit deze uitgangspunten geen beperkingen moeten opleggen aan andersdenkenden. Hierin verschillen we van de SGP en de CU. Daarom hebben we ingestemd met dit gedeelte van het raadsvoorstel. Waar we ons volstrekt niet in kunnen vinden is dat de supermarkten ook in de andere kernen elke zondag open mogen. Zo'n besluit neem je niet zonder dat hierover goed met de betrokken winkeliers over gesproken te hebben. De coalitie heeft niet eens de moeite genomen om daar met de winkeliers over te spreken. Wij vinden dat je per kern moet kijken of en hoeverre het wenselijk is dat de winkels op zondag op zijn. Je moet hierover met betrokkenen goed overleggen. Onze motie heeft het niet gehaald, maar dat dit een omstreden besluit is, is wel duidelijk. De winkeliersverenigingen overwegen sterk om het eerstvolgende overleg met de wethouder op te schorten: achteraf praten is niet zinvol. WelzijnsorganisatiesDe drie welzijnsorganisaties in de Krimpenerwaard hebben het steeds drukker. Het aantal cliënten groeit, de vragen worden steeds complexer, meer begeleiding anderstaligen, en ook een toename van het aantal te ondersteunen mantelzorgers, om zo een paar voorbeelden te noemen. De SWOS in Schoonhoven kent een negatieve financiële situatie en de verantwoordelijke wethouder wenst alleen te spreken met de bestuurders over een reorganisatie die moet leiden naar één welzijnsorganisatie. Middels een motie wilden wij de opdracht aan de wethouder geven om nu tijdig met de organisaties in gesprek te gaan om te bespreken van wat er nu echt nodig is. Jammer dat de wethouder en de coalitiepartijen daar niet op in wilden gaan. Het onderwerp kont uiteraard snel weer terug in de raad.Jan Dekkerfractievoorzitter CDA Krimpenerwaard

Terugblik raad 11 juli: jaarrekening, jeugdgemeenteraad, verbindingsweg N210

CDA CDA SGP D66 VVD Krimpenerwaard 16-07-2018 11:17

JaarrekeningCDA heeft aangegeven het mooi te vinden dat er geld over is gebleven op de begroting van 2017! Formeel is dit incidenteel geld; en dus dient het een incidentele bestemming te krijgen. Het lijkt overigens wel een beetje structureel dat we geld over houden en dat we ooit structureel bedoeld dat geld in de pot algemene middelen willen stoppen. Dat laatste vindt het CDA niet logisch! Graag hadden wij een deel van het overgebleven bedrag gebruikt om het subsidieplafond voor 2018 te verhogen voor verenigingen en stichtingen; denk bijvoorbeeld aan de welzijnsstichtingen. Dan kan het geld worden voorbestemd voor die mensen die het hardste nodig hebben. Helaas redde een motie van het CDA het niet...Waar we als CDA ook een aanpassing op hebben voorgesteld was het in de jaarcijfers verwerkte beleidsvoorstel om af te zien van een fietstunnel onder de N210 in Bergambacht. Daar is het CDA het zeer mee oneens. Veilig fietsen en doorstroming van wegverkeer is super belangrijk! Niet alleen in Bergambacht, maar op vele plaatsen vereist het steeds drukker wordende wegverkeer dat er maatregelen worden genomen om de veiligheid te vergroten. Heel gebruikelijk is dan dat partijen, zoals de Provincie en de gemeente, die ieder een eigen verantwoordelijkheid hebben met elkaar samenwerken aan gezamenlijke projecten. Niet alleen samenwerken maar ook samen betalen; logisch. Daarom heeft het CDA samen met de collega's van de SGP voorgesteld om het indertijd door de Raad van Bergambacht vastgelegde geld voor de fietstunnel in BAB niet in de algemene middelen te stoppen, maar te reserveren voor het gezamenlijk opzetten en financieren van projecten die de veilige doorstroming van auto en fietsverkeer bevorderen.De coalitie van VGBK, VVD, D66 en CU vond beide aanpassingen niet nodig en wilde het geld in de pot "algemene middelen" stoppen. De motivatie hiervoor was dat, als er later een concreet voorstel zou liggen, er altijd wel geld voor beschikbaar gesteld kon worden. Een gemiste kans om als overheid duidelijk te maken dat je verenigingen, organisaties en ook verkeersveiligheid belangrijk vindt. Enfin, wat in ieder geval nooit meer gezegd kan worden is dat "er geen geld is". Er zijn miljoenen gestopt in de pot algemene middelen; dus geld kan niet meer de beperkende factor zijn; goede plannen, daar gaat het om.Motie JeugdgemeenteraadVerschillende gemeenten in Nederland kennen een kinder- of jeugdgemeenteraad. In een aantal voormalige gemeente van de gemeente Krimpenerwaard was al zo'n jeugdgemeenteraad. Al langere tijd was er de wens om dit weer op te pakken, al is er nog discussie over de precieuze vorm en leeftijdsgroep van deze jeugdgemeenteraad. Het CDA diende tijdens de raadsvergadering een motie in om de jeugdgemeenteraad nieuw leven in te blazen, in welke vorm dan ook. Het is namelijk belangrijk om de jeugd te betrekken bij de (lokale) politiek, dat ze leren over de democratie en ze daar op een speelse manier kennis mee te maken. De motie werd unaniem aangenomen door de raad. De griffie (ambtelijke ondersteuning gemeenteraad) gaat samen met de raad, scholen, jeugd- en jongerenwerk en de Klankbordgroep Jongeren aan de slag en komt nog voor 1 maart 2019 met een breedgedragen plan.Motie verbindingsweg N210Een goed en concreet plan is het aanleggen van de missende verbindingsweg tussen de Lekdijk (locatie industrieterrein de Zaag) en de ten noorden daarvan liggende rotonde in Krimpen aan de Lek. Hier is ook door vele bedrijven èn ook het Hoogheemraadschap om gevraagd. Een groot bijkomend voordeel zou zijn dat het aanleggen van deze weg een effectieve maatregel is om het grote kruispunt onderaan de Algerabrug te ontlasten. Minder file dus naar Rotterdam. In een motie riepen CDA en SGP op om met spoed met een plan van aanpak te komen om dit project te gaan aanpakken. Het leek ons toch echt heel goed haalbaar dat zo'n plan van aanpak (van een paar A4-tjes) er zou liggen vóór 1 oktober. Wethouder Bening van D66 raadde die motie echter af omdat het volgens hem niet haalbaar zou zijn op zo'n korte termijn. (....) We hebben vervolgens verzocht om zo snel mogelijk de ingekomen brief van de bedrijven op de agenda te zetten van de commissievergadering. Dan kan daar worden besproken wat de opdracht aan het college wordt om alsnog de planontwikkeling gericht op uitvoering van deze weg snel aan te pakken. Naschrift: een vergelijkbare motie in Krimpen aan de IJssel werd gelijktijdig wel aangenomen.Motie vangen en doden knobbelzwanenDierbaar Krimpenerwaard (Saskia van Rooy) bracht heel kort voor de vergadering een motie in waarbij zij opriep om de Provincie aan te spreken op haar voorgenomen beleid om de jachtmogelijkheden tegen zwanen te vergroten. Wrede en barbaarse methoden worden nu mogelijk gemaakt. Zij gaf verder aan dat het met de schade ten gevolge van zwanen best mee viel. CDA stemde - evenals SGP - tegen deze motie, omdat CDA in de motie geen onderbouwing aantrof van de werkelijk voorgestelde tekst. Ook ontbrak enig zicht op de redenen die de Provincie dan wel zou hebben. Hoewel CDA tegen dierenleed is, zijn we ook tegen niet onderbouwde moties en al helemaal als daar een suggestie van uitgaat dat jagers brute slachters zijn die plezier hebben in dierenleed. Achteraf de stukken op de website van de Provincie lezend zijn wij blij dat we tegen deze motie hebben gestemd.

Terugblik raad 10 juli: benoemingen, AZS-terrein en Zilvermuseum

CDA CDA SGP D66 VVD Krimpenerwaard 16-07-2018 11:10

De raadsvergadering van juli was op voorhand gesplitst over twee avonden (10 en 11 juli): de agenda was te groot om in één avond klaar te zijn.BenoemingenVanwege het doorschuiven van vijf raadsleden naar de functie van wethouder, werden de open plekken opgevuld met nieuwe raadsleden en commissieleden. Als raadslid werden toegelaten: Eddo Mondriaan (VGBK), Ben Schamper (VGBK), Heleen Vogel-Harberink (VVD), Anthony Tom (CU) en Famke Houthoff (D66). Tijdens de raadsvergadering legden zij de eed of belofte af, waardoor ze nu officieel raadslid zijn. We feliciteren hen van harte en kijken uit naar een goede samenwerking!Ook werden er nieuwe commissieleden benoemd en beëdigd: Piet van Dam (VGBK), Marcel Klein Hofmeijer (VGBK), Jan Haagsma (PK), Erica Jaspers (D66) en Jan de Leede (CU). Bert Vriezen (PK) werd, net als in de vorige raadsvergadering, niet benoemd als commissielid. Met 19 stemmen tegen en 9 stemmen voor, ging zijn benoeming niet door. Jan Haagsma werd deze keer wel benoemd, in tegenstelling tot de vorige vergadering. Voorafgaand aan de stemming vond een felle woordenwisseling plaats tussen de fractievoorzitter van Pro Krimpenerwaard en met name de burgemeester over de gevoerde procedure; het hele vraagstuk betreft personen en hierom had deze hele discussie veel beter - zoals ook de Raad van State had geadviseerd - eerst onderling besproken kunnen worden. Een netelige kwestie die het aanzien van de politiek schaadt.AZS-terreinHet voorstel voor het bestemmingsplan is door het college aangehouden. Het zal opnieuw tegen het licht gehouden worden. Dit was mede reactie op de verschillende - goed onderbouwde en beheerste - inspraakreacties. Als CDA Krimpenerwaard hebben we benadrukt dat we voorstander zijn van het uitvoeren van de Woonvisie met de bijbehorende bouwopgave van 3000 woningen. Dit is hard nodig om het bewonersaantal ten minste op peil te houden en daarmee ook de voorzieningen, verenigingen, kerken en andere organisaties van "vers bloed" te kunnen voorzien. Ook onze jongeren verdienen ruimte en daarom is het belangrijk dat de huizenmarkt "in beweging" is. Dat vergt doorpakken, maar het vergt ook het uiterste van zorgvuldig handelen in de communicatie met de direct omwonenden. In de geest van de komende Omgevingswet is het ontwikkelen van een bouwplan een gezamenlijke opgave van burgers, bedrijven en overheid. Des te vervelender dat die gezamenlijkheid hier zo weinig wordt gevoeld. Jammer. Het is nodig om dit te evalueren om te kijken wat van dit geheel kunnen leren. Moeten leren!Inhoudelijk is ons raadslid Kees Larooij kort ingegaan op 3 punten: Verkeer, Bodem en Bouwhoogte.- Verkeer: de memo van onderzoeksbureau Goudappel maakt aannemelijk dat de verkeersafwikkeling ook na deze bestemmingsplanwijziging acceptabel blijft. Los van het bestemmingsplan heb ik opgeroepen om samen met omwonenden de verkeerscirculatie nog eens goed onder de loep te nemen om verbetermogelijkheden te onderzoeken. Ook kan het helpen om zo veel mogelijk bezoekers niet in de wijk maar naar het grote parkeerterrein achter de Lekdijk te verwijzen.- Bodem: hier heb ik mijn zorgen uitgesproken over de risico's t.g.v. de aanwezige bodemverontreiniging. Wat gaat dit nog aan gezondheidsrisico's opleveren en wat aan financiële risico's?- Bouwhoogte: voor woningen zijn goothoogten aangegeven van 6 meter; 2 woonlagen dus die aan de huidige eisen van 2,6 meter binnenwerks voldoen; dat is akkoord, maar kan de maximale nokhoogte niet een stuk lager? Bijvoorbeeld nergens hoger dan maximaal 10 à 10,5 meter? Dat zou de inbreiding veel beter passend maken. Het Gemiva-gebouw zal hierdoor ook een stuk minder dominant worden.Enfin, het stuk is terug naar het overleg met de projectontwikkelaar. Het is de wens van het CDA Krimpenerwaard dat er een maakbaar en betaalbaar plan uitkomt dat in goed overleg met de omgeving tot stand is gekomen. Wordt vervolgd...ZilvermuseumSchoonhoven en het Nederlands Zilvermuseum zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een Zilverstad zonder Zilvermuseum is wat het het CDA betreft ondenkbaar. De combinatie van een ambitieuze directie/bestuur en forse grepen uit de eigen algemene reserves, zorgden voor een acuut liquiditeitsprobleem bij het Zilvermuseum. Het museum stuurde daarom een brandbrief naar de gemeente. De gemeenteraad is hier een aantal maanden geleden van op de hoogte gebracht en heeft een onderzoek laten uitvoeren naar de toekomst en de oorzaken van het financiële probleem.Conform de aanbeveling van het onderzoeksbureau, lag tijdens de raadsvergadering van 10 juli een voorstel voor een extra subsidie van €300.000 (150.000 per jaar tot 2020) op tafel. Het CDA heeft ingestemd met het voorstel. Het is van essentieel belang voor Schoonhoven dat het museum behouden blijft en de extra financiering is daarnaast financieel te verantwoorden. Een vergelijking met andere musea in Nederland leert ons dat de gemeente Krimpenerwaard tot nu toe per inwoner minimaal bijdraagt aan het museum.Bij de extra subsidieverlening zijn forse prestatieafspraken gemaakt tussen het college en het museum, zoals een stijging van het aantal bezoekers met 15%. Een motie van de SGP om de toekenning van de subsidie door de raad te kunnen bevriezen als gedurende de komende twee jaar de afspraken niet worden gehaald, werd aangenomen. Het CDA heeft tegen gestemd: wat ons betreft gaat dit voorbij aan de verantwoordelijkheid van het college en moeten we als gemeenteraad niet op de stoel van het museumbestuur en/of college gaan zitten. Uiteraard blijven we de nakoming van de prestatieafspraken nauwlettend volgen!Oproep aan collegeIn de afgelopen periode zijn er verschillende verzoeken tot extra subsidie gedaan door het museum, maar door de nullijn zijn deze verzoeken van het museum afgewezen. Al bij de subsidieaanvraag van 2016 was te zien dat het museum een flink negatief saldo had. Wat het CDA Krimpenerwaard betreft moeten deze signalen eerder worden opgepakt door het college, zodat noodreparaties als deze niet nodig zijn. Wees als gemeente in gesprek met de verenigingen en stichtingen! Het CDA Krimpenerwaard hoopt dan ook dat deze situatie een les zal zijn voor de toekomst.

Terugblik raadsvergadering 29 mei 2018

CDA CDA SGP D66 VVD ChristenUnie Krimpenerwaard 05-06-2018 08:07

De raadsvergadering van 29 mei stond bijna geheel in het teken van het formatieproces en het voorgestelde coalitieprogramma. FormatieprocesTen aanzien van het proces zal het duidelijk zijn dat de CDA-fractie buitengewoon teleurgesteld is over de situatie dat zij zo snel buiten het formatieproces is gezet. Het is onverteerbaar dat de (in)formateur van der Hek binnen vier dagen heeft besloten om de onderhandelingen in te gaan met VVD, VGBK, ChristenUnie en D66. In de verantwoording hierover gaf de formateur aan dat de verschillen erg klein waren, maar waarom er dan met de kleinst mogelijk meerderheid geformeerd moet worden die in een percentage nog geen 50% van de stemmen vertegenwoordigd, is tot heden een geheim wat wel bewaard wordt. Het is ook verontrustend dat de VGBK zo snel de SGP heeft ingewisseld voor D66, alsof ze een stuk frustratie van zich af moet schudden. D66 zal zich beslist volgzamer opstellen dan de SGP en op een aantal vraagstukken kan het roer omgegooid worden. Maar de kans dat de coalitie daarin doorschiet is wel erg groot zo blijkt uit het coalitieprogramma. OpeningstijdenOp het gebied van horeca en evenementen wordt nu eindelijk de al eerder door het CDA ingediende amendementen uitgevoerd om tot ruimere openingstijden te komen. Dit heeft uiteraard onze instemming. Maar om nu op voorhand te stellen dat in alle kernen de supermarkten open kunnen, terwijl het gemeentebestuur in intensief overleg met de verschillende winkeliersverenigingen een retailvisie aan het vormen is waar dit onderwerp ook besproken wordt, is wel erg jammer en wordt ook door de winkeliersverenigingen niet gewaardeerd. De aanpak van de college wordt door hen als onbehoorlijk ervaren, aldus de vele insprekers. Voor de duidelijkheid: de CDA-fractie is geen principiële tegenstander van de supermarkten open op zondag. Wel pleiten wij er nadrukkelijk voor om dit samen met de winkeliersverenigingen en per kern te bekijken. Ouderkerk aan den IJssel is nu eenmaal anders dan Schoonhoven en die eigenheden moeten we respecteren, dat hoort bij een goed kernenbeleid. De aanpak tot nu toe lijkt vooral de grootgrutters in de Krimpenerwaard te ondersteunen.AsielzoekersDe genoemde voorwaarden waar binnen deze coalitie zou willen werken aan de opvang van asielzoekers stralen eigenlijk uit dat de gemeente Krimpenerwaard hier niets mee wil doen overeenkomstig de standpunten van de VGBK en VVD. Dat de CU vervolgens stelt dat zij ervoor gezorgd hebben dat onderwerpen als deze dankzij hun inzet toch een beetje gered zijn voor de Krimpenerwaard en vervelende discussies over deze onderwerpen hiermee voorkomen worden, doet wel erg de wenkbrauwen fronsen. Het meedoen aan een college lijkt een stuk belangrijker dan te zorgen voor een stevige bestuur die op een grotere meerderheid steunt of het voeren van de goede debatten in de raad in plaats van de wat snel gesloten (veelal ook) onduidelijke compromissen. Wankele brugIn de inbreng van het CDA is de coalitie getypeerd als een wat wankele brug, een typering die plotsklaps erg versterkt werd door de situatie dat de wethouder van D66 slechts 21 van de 31 van de stemmen wist te vergaren. Een wat vervelende start die voorkomen had kunnen worden door een sterker formatieproces.Wij zullen het met deze coalitie moeten doen. Dat is de politieke realiteit van vandaag en uiteraard zal de CDA-fractie zich inzetten om te komen tot een goede samenwerking met de partijen en het college. Immers, net iets neer dan 50% van de stemmers hebben niet om dit college gevraagd.Jan Dekkerfractievoorzitter CDA Krimpenerwaard

VGBK begint onderhandelingen met VVD, CU en D66

CDA CDA SGP D66 VVD ChristenUnie Krimpenerwaard 26-03-2018 17:56

De VGBK gaat de coalitieonderhandelingen starten met de VVD, ChristenUnie en D66. Dat heeft informateur Pascal van der Hek van de VGBK maandagavond laten weten. Ten opzichte van het huidige college zal als de onderhandelingen slagen de SGP zijn plek moeten afstaan aan D66. Ondanks de minieme meerderheid van 16 (van de 31) zetels en een nipte minderheid in uitgebrachte stemmen, geeft Van der Hek aan dat de keuze is gemaakt door de 'aanzienlijke programmatische/inhoudelijke overeenstemming tussen de vier partijen en de wil om met elkaar een coalitie te vormen'.De fractie van het CDA vindt het jammer dat de keuze op andere partijen is gevallen, maar wenst de partijen veel succes toe bij de besprekingen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.