Nieuws van ChristenUnie in Krimpenerwaard over SGP inzichtelijk

11 documenten

Krimpenerwaard is Kinderpardongemeente.

ChristenUnie ChristenUnie D66 PvdA SGP VVD CDA Krimpenerwaard 20-09-2019 06:57

Hoewel het alweer enige tijd geleden is, is het toch de moeite waard te vermelden, dat ook Krimpenerwaard een Kinderpardongemeente is. Op initiatief van de ChristenUnie Krimpenerwaard werd op 11 december 2018 hiertoe een motie ingediend, die medeondertekend werd door CDA, D66, Dierbaar Krimpenerwaard, Pro Krimpenerwaard, PvdA, SGP en Waard 18. Alleen de VVD stemde tegen, alsmede één lid van Lokaal op 1 en één lid van VGBK.

Opstaan en schijnen

ChristenUnie ChristenUnie SGP Krimpenerwaard 24-09-2018 06:20

Als raadslid voor de ChristenUnie mocht ik betrokken zijn bij de onderhandelingen voor het coalitieakkoord 2018 -2022 voor de gemeente Krimpenerwaard. Wat er tijdens de onderhandelingen is besproken blijft tussen de vier betrokken partijen. Over de uitkomst kan ik wél wat zeggen, die is immers te lezen in het gesloten akkoord.

Zondagsrust is voor de ChristenUnie belangrijk!

ChristenUnie ChristenUnie SGP Krimpenerwaard 24-09-2018 06:07

https://krimpenerwaard.christenunie.nl/k/n36046/news/view/1229282/603672/180924 ChristenUnie_Krimpenerwaard_zondag_winkelsluitingDe verordening winkeltijden Krimpenerwaard die in de raadsvergadering van DV 25 september 2018 zal worden besproken, houdt de gemoederen bezig. En terecht, want het gaat wel ergens over. Het gaat in de eerste plaats over wat God zegt in de Bijbel over de rust op de Sabbat. Het gaat over rust, over genoeg is genoeg, over tijd, en over zorg.

Het gaat dus precies over dat, wat het hart is van de ChristenUnie: over verantwoordelijkheid nemen en zorg hebben voor geheel Gods schepping. Wij willen ons daarbij laten leiden door wat er in de Bijbel staat. Daarom staat er ook in ons verkiezingsprogramma: ‘opening van winkels van maandag tot en met zaterdag blijft het uitgangspunt.’ Met andere woorden: de ChristenUnie wil dat winkels op zondag dicht blijven, zodat iedereen kan genieten van een dag welverdiende rust. Dat uitgangspunt blijft! Oók wanneer je wordt gevraagd om in een coalitie te stappen waar dat juist géén uitgangspunt is.

Tijdens de verkiezingscampagne draaide het onder andere om winkelopstelling op zondag, in het teken van vrijheid. De vrijheid die iedereen heeft om te bepalen wat goed is voor hem of haar. ‘Die vrijheid moet je elkaar geven,’ werd er gezegd. Daarbij wordt de verantwoordelijkheid dus bij ieder individu gelegd. En uiteindelijk is iedereen ook verantwoordelijk voor zijn/haar eigen daden en keuzes. 

De ChristenUnie wil zich laten leiden door wat God zegt over zorg voor mensen. God zegt ons, dat we tijd moeten vrijmaken voor bezinning, voor ontmoeting, voor ontspanning, tijd om los te kunnen laten en om opnieuw op te laden. God vindt het belangrijk dat we rusten van onze dagelijkse arbeid en drukte. In navolging van wat de Bijbel ons leert, vindt de ChristenUnie het belangrijk om de zondag als die rustdag apart te zetten. De realiteit is, dat de wereld om ons heen de zondag niet meer als rustdag beschouwt. ‘Rust inbouwen mag een ieder doen op zijn of haar eigen manier en eigen moment,’ wordt er dan ingebracht. 

De verkiezingsuitslag van afgelopen maart gaf aan dat er in de gemeenteraad 24 zetels bezet zouden zij, die vóór winkelopstelling op zondag zijn en dus zeven raadszetels tegen. Het overgrote merendeel van de samenleving had gesproken: open op zondag.

Wat doe je dan, als je als christelijke partij gevraagd wordt om in een coalitie te stappen, wetend dat een grote meerderheid vóór openstelling op zondag is? De ChristenUnie heeft besloten om mee te regeren om juist daarom maximale invloed uit te kunnen oefenen en daarmee de stemmen te verdedigen die tégen winkelsluiting op zondag zijn! Mee regeren om zorg te dragen voor hen die willen luisteren en doen wat God hen opdraagt.

Door wat er door de coalitie is besloten, lijkt het alsof de ChristenUnie het uitgangspunt van winkelsluiting heeft losgelaten. Dat is één manier van redeneren, maar niet de juiste. De andere manier van redeneren is dat de ChristenUnie juist zo veel mogelijk ruimte heeft ingenomen om zoveel mogelijk winkels op zondag gesloten te kunnen houden. Wanneer de ChristenUnie niet had deelgenomen aan deze coalitie was er de mogelijkheid geweest voor alle winkels om op zondag open te gaan. Die is er nu dus niet!

Wij zijn daarom blij met de petitie van de SGP om mensen hun mening te laten geven over de nieuwe verordening winkelopstelling. Veel mensen willen geen winkels op zondag open - net als wij. Wij hebben onze uiterste best gedaan om die zondagsrust te waarborgen. Hadden wij dat niet gedaan, dan konden nu alle winkels open.

Op zondag mogen er nu een beperkt aantal winkels open tussen 13.00 uur en 17.00 uur. Maar in bijna alle kernen blijven bijna alle winkels gewoon op zondag dicht. En daar zijn wij blij mee.

Coalitieakkoord 'Met ambitie samen verder'

ChristenUnie ChristenUnie SGP D66 VVD CDA Krimpenerwaard 17-07-2018 08:30

https://krimpenerwaard.christenunie.nl/k/n36046/news/view/1222420/603672/ondertekening coalitieakkoord krimpenerwaardEen terugblik op de coalitieonderhandelingen. Samen met de VGBK (Gemeente Belang Krimpenerwaard), de VVD en D66. Deze samenstelling van partijen was voor ons een verrassende uitkomst van de gesprekken die de formateur met (alle) partijen uit de Raad heeft gehouden.

We hebben met de partijen goede en intensieve gesprekken gehouden. Op veel punten wisten we elkaar snel te vinden. Op een aantal punten was het vinden van een compromis lastig. U heeft daar ongetwijfeld inmiddels al het een en ander over gelezen of gehoord.

Punten waar we langdurig bij stil gestaan hebben zijn o.a.

de afspraken over het opvangen van onze naasten (vluchtelingen, asielzoekers en statushouders) het belang dat de ChristenUnie ziet om verbindingen te leggen tussen diverse groepen van mensen en tussen mensen onderling. Immers iedereen moet meetellen! en de (on)wenselijkheid om winkels / supermarkten de mogelijkheid te geven om op zondagmiddag hun deuren te openen.

De woorden die ik daarover in de raad van 29 mei heb uitgesproken namens de fractie van de ChristenUnie staan hierna. Allereerst (1)  ga ik in over de vorming van de coalitie. Daarna (2) volgt de inbreng van de ChristenUnie over het coalitie-programma. Daarin is opgenomen hoe wij uiteindelijk tot onze keuze zijn gekomen.

Vorming van de coalitie 

Namens de ChristenUnie wil ik allereerst dank uitspreken aan de formateur/informateur voor het werk wat hij heeft gedaan. Ik wil graag eerst ingaan op de formatie en de formatiegesprekken. Daarna sta ik graag stil bij het coalitieakkoord dat voor ons ligt.

De kiezer heeft gesproken op 21 maart. Zo ook in de Krimpenerwaard.

VGBK de grootste partij, gevolgd door VVD Lokaal op 1 wordt een stevige lokale speler in het Westen van ons gebied. Daar waar bij de vorige verkiezingen juist het oosten (Gemeentebelang Schoonhoven) behoefte had aan een eigen stem. Winst verder voor Pro Krimpenerwaard. Maar de natuur is hard: zwanen en ooievaars kunnen niet goed met elkaar overweg, lijkt het. De rust en de eenheid binnen deze fractie bleek van korte duur. De lijstverbinding van CDA, SGP en CU 3 jaar geleden, hetgeen nu niet meer mogelijk is,  lijdt tot verlies van zetels bij CDA en SGP ondanks een toename in stemmen bij beiden.

Met dit grof geschetste beeld mocht formateur, zoals voorafgaand aan de verkiezingen was afgesproken, aan de slag. Zijn verslag lezend kunnen wij ons niet aan de indruk onttrekken dat de adviezen die de diverse politieke partijen hebben gegeven, “veelzijdig” en “veelkleurig” waren.

Wat de ChristenUnie betreft was de opgave niet zo lastig. Wij hebben als advies aan de informateur meegegeven te komen tot een stabiele coalitie van 4 partijen, met 17 zetels. De afgelopen coalitie 2015-2018 heeft goed werk verricht. Heeft binnen korte tijd een lastige en lange herindeling omgevormd tot één gemeente Krimpenerwaard. Deze coalitie kan wat ons betreft voortgezet worden. Immers  4 partijen, 18 zetels, betrouwbaar en stabiel, zo hebben wij ingebracht.

Niet alle partijen deelden deze mening, zo blijkt uit het verslag van de informateur. Hij stelt bij het huidige advies “sterk rekening gehouden te hebben met de geuite voorkeuren van partijen”.

Een toelichtende vraag aan de heer vd Hek: Was het beeld, dat partijen hebben over de huidige samenwerking voor u een verrassende? En heeft u nog overwogen om toch nog in gesprek te gaan met de huidige coalitie?

De voorgestelde formatievariant van VGBK, VVD, ChristenUnie en D66 was voor de ChristenUnie een verrassende. In een apart gesprek voorafgaand aan de formatie (dus tussen de periode van informatie en formatie in) hebben wij onze visie daarover nogmaals aan dhr. Van der Hek overgebracht. En ook in de eerste bijeenkomst van de formatieronde hebben wij dit aan de collega-partijen gemeld.

Tegelijkertijd hebben wij bij de informatiegesprekken aangegeven dat wij geen combinatie van partijen op voorhand zouden uitsluiten, zonder het gesprek aan te gaan. En ook dat wij vanuit onze zijde zeker bespreekpunten zouden inbrengen, maar geen breekpunten wilden neerleggen.

Regeren is niet alleen vooruitzien. Regeren in Nederland is coalities sluiten. Samen met andersdenkende partijen komen tot oplossingen voor de problemen die in onze gemeente spelen, of die we verwachten. Dat houdt tevens in dat er concessies gedaan moeten worden. Soms gemakkelijk, soms minder gemakkelijk en soms heel lastig zelfs.

Wie niet bereid is, compromissen te sluiten, belandt aan de zijlijn en kan daar weinig tot niets van zijn of haar punten verwezenlijken. De ChristenUnie heeft daarom gekozen voor actieve participatie. Met deze wetenschap zijn de onderhandelaars van de CU met open vizier en met vertrouwen de gesprekken in gegaan.

En ook met de wetenschap dat de compromissen die gesloten moeten worden, niet altijd door iedereen met tevredenheid en instemming zullen worden ontvangen. 

De gesprekken in de formatieronde waren intensief. De meningen en standpunten divers. Het compromis niet altijd even gemakkelijk voor handen. Toch hebben wij ervaren, dat er van de zijde van de andere partijen respect en waardering voor onze wensen en verlangens was, waardoor sommige compromissen voor ons aanvaardbaar werden.

Het coalitieakkoord

“Met ambitie samen verder!” Dat is de titel van het coalitieakkoord. Een titel met een tweeledige boodschap. Verder gaan op de ingeslagen weg, die de afgelopen 3 jaren is ingestoken in de Krimpenerwaard. Tegelijkertijd met ambitie op te pakken, dat wat op ons pad komt.

De ambities zijn afgeleid van trends en ontwikkelingen die wij constateren. U zult ook niet over alle thema’s evenveel woorden aantreffen. Daar waar beleid goed is neergezet, gaan wij verder op de ingeslagen weg.

Zoals u ziet is het coalitieakkoord van een andere opzet dan wellicht algemeen gebruikelijk is binnen de Krimpenerwaard en binnen de voorgaande gemeenten. In lijn met de commissie Van Zijl zijn wij, daar waar mogelijk was, uit gegaan van het stellen van kaders. En niet het invullen van de activiteiten. Het college geven wij de gelegenheid om de komende weken de de activiteiten in te vullen.

De gehele raad stelt de kaders. Dus nadrukkelijk nodigen wij alle partijen uit om kader-stellende ideeën en wensen naar voren te brengen.

Bij de perspresentatie van het coalitieakkoord -hier in deze raadszaal- heb ik al een aantal voor de ChristenUnie belangrijke punten aangehaald. Ik noem u ze nogmaals:

Verbinding

Allereerst staan we stil bij het belang van de inwoner. Iedereen telt mee. Onze inwoner is uniek, de Krimpenerwaard is uniek. We kunnen steunen op actieve netwerken binnen de Krimpenerwaard, en we zullen optimaal gebruik maken van deze kracht. Maar ook voor diegene die deze netwerken niet hebben, zullen we er als overheid zijn om te ondersteunen: Preventie, vroeg-signalering, oog voor kwetsbaarheid, voor eenzaamheid, voor laaggeletterden. En waar nodig kleuren we buiten de lijnen!

Daarnaast zetten we vol in op maatschappelijke zorg: Voor jongeren, ouderen, voor kwetsbare groepen: voor iedereen moet er plaats zijn.  Daarbij willen we meer dan voorheen inzetten op “verbinding maken”.

Voorzieningen

We zetten in op verbinding tussen mensen, maar het komt ook uitdrukkelijk aan de orde in onze visie op het behoud van voorzieningen. Ook daar zullen we verbinden, fysiek en sociaal, in en buiten de gemeente, met elkaar. (inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en overheid).

Zorg voor de schepping.

Het akkoord van Parijs, de naderende energietransitie, de circulaire economie. De gemeente zal de komende jaren voor grote uitdagingen staan. De ChristenUnie wil met zorg omgaan met Gods schepping. Dit coalitie akkoord zal voor onze gemeente bijdragen aan een goede omgang daarmee. Een deel van de Enecogelden zal naar het thema duurzaamheid vloeien.

Zorg voor de naaste

Vanuit christelijke naastenliefde wil de ChristenUnie een veilig thuis bieden aan vluchtelingen. Mensen slaan niet zonder reden op de vlucht en de regio's om Europa heen zijn op dit moment verre van stabiel.

Door een duidelijk aantal op te nemen in het coalitieakkoord kan worden voorkomen dat er op een later moment een politiek ingewikkelde discussie over aantallen wordt gevoerd. Dergelijke discussies vergen veel te veel tijd en dit kan leiden tot het feit, dat het Rijk de regie van ons als Gemeente Krimpenerwaard overneemt .

Door zelf actief medebewind te voeren en met andere bestuurslagen te communiceren, houden we de regie in handen en kunnen we ons beter voorbereiden op crisissituaties en niet in situaties belanden, zoals elders in het land, met alle negatieve gevolgen en verminderd draagvlak van dien.

Winkelopening

Voorzitter, dan staan er ook nog compromissen in, waar de ChristenUnie meer moeite mee heeft: ik noem u het gesloten compromis inzake de mogelijkheid tot winkelopening op zondagmiddag van de supermarkten, dit blijft voor de ChristenUnie Krimpenerwaard een heel moeilijk punt. Maar als de ChristenUnie niet mee zou hebben gedaan aan de coalitie met VGBK, VVD en D66 was er, zo is onze stellige overtuiging, een nog ruimere winkelopenstelling tot stand gekomen.

 

In reactie op een vraag van de SGP-fractie heb ik vervolgens gesteld:

Christelijke politiek is meer dan alleen de zondag. De ChristenUnie wil aan de hand van het Bijbelse woord de vraagstukken van vandaag en morgen beantwoorden en de verbinding zoeken met christelijke en niet-christelijke partijen in de Krimpenerwaard. Dit betekent dat de ChristenUnie niet altijd op alle punten haar principiële standpunten kan verwezenlijken op het moment dat zij dit zou willen.

In de Krimpenerwaard is geen christelijke meerderheid en het kan niet zo zijn dat een minderheid de meerderheid dicteert, wat te doen. Wij geloven in voorleven en samenleven, niet in het opleggen van onze principes.

Vervolg van mijn betoog:

Omgekeerd hebben wij ervaren, dat er van de zijde van de andere partijen respect en waardering voor onze wensen en verlangens is ervaren, waardoor het gesloten compromis voor ons aanvaardbaar is.

Evenementen en horeca

De politie heeft geadviseerd, een eenduidig horecabeleid te voeren en heeft hier duidelijke handvatten voor aangereikt. De politie adviseert binnengaand horecapubliek tot 01:00 uur te accepteren en de sluitingstijd op uiterlijk 05:00 uur te bepalen, waardoor horecapubliek over een langere periode huiswaarts kan keren en zo de kans op overlast aanmerkelijk wordt verminderd.

Als ChristenUnie hebben wij niet de behoefte, tot diep in de nacht in horecagelegenheden aanwezig te zijn, maar veel inwoners in de Krimpenerwaard hebben hier andere ideeën over. De ChristenUnie heeft daarom aanvullend maatregelen gevraagd om een actief alcohol-matigingsbeleid uit te voeren.

Tot slot: Wat hebben wij als ChristenUnie bereikt met het meedoen met deze coalitie?

Veel aandacht voor verbinding tussen mensen. Iedereen telt mee. Duidelijke afspraken over Vluchtelingenbeleid (de zorg voor onze naaste) Uitdrukkelijke aandacht voor de zorg voor onze Schepping Er vinden geen winkelactiviteiten (meer) plaats op zondagmorgen. Ook niet meer in Schoonhoven waar dat op de huidige 12 zondag-openingsdagen wel zou kunnen. De winkeliers in Schoonhoven en Haastrecht hebben gelegenheid om op 18 zondagmiddagen open te zijn Er is behalve voor de supermarkten, geen mogelijkheid tot winkelopenstelling voor winkeliers, in de 9 niet-toeristische kernen van de gemeente. Er is vrijheid voor supermarktondernemers. Zij mógen open. Uitdrukkelijk NIET: zij móeten open Met wethouder Jan Vente zijn we weer vertegenwoordigd in het college

Het vervolg… Aan het college van Burgemeester en Wethouders is gevraagd om het coalitieakkoord uit te werken in een collegewerkprogramma. Voorafgaand daaraan is er voor de gehele raad (oppositie en coalitie) de mogelijkheid aanvullingen en ideeën in te brengen, die een plaats kunnen krijgen in het collegewerkprogramma.

Als u het gehele coalitieakkoord wil lezen dan kunt u gebruik maken van de onderstaande link.

Namens de fractie van de ChristenUnie

Ton van Dorp

 

Cor Slob (nummer vier op lijst GR2018)

ChristenUnie ChristenUnie SGP CDA Krimpenerwaard 19-12-2017 06:43

https://krimpenerwaard.christenunie.nl/k/n36046/news/view/1143113/603672/Cor_Slob_ChristenUnie_Krimpenerwaard_Farctie (7) 250Drie vragen voor Cor Slob, nummer vier op onze lijst en campagneleider voor de komende verkiezingen.

1. Je zet je breed in voor de de campagne van de ChristenUnie Krimpenerwaard. Waar komt die motivatie vandaan voor de ChristenUnie en voor de Krimpenerwaard?

Al jarenlang koesterde ik de wens om actief te worden in de gemeentepolitiek. Ik kan daar allerlei mooie motivaties voor bedenken, maar ik maak me wel eens ergens druk over en vind het plezierig om me er dan mee te bemoeien en een positieve bijdrage te leveren aan oplossingen. Wij waren in Krimpen aan de Lek gaan wonen en ik bezocht daar af en toe de raadsvergaderingen van de gemeente Nederlek. Maar tijdens de gemeenteraadsverkiezingen zat mijn politieke kleur er niet bij. De SGP vinden we positief,maar achter enkele standpunten waaronder de positie van vrouwen in de politiek staan we niet. In die tijd verdunde het christelijke gehalte van het CDA, maar in Nederlek was wijlen Dhr Cees Barnhoorn een positieve uitzondering en die kreeg onze stem. Er waren niet genoeg leden om zelf een kiesvereniging te beginnen, dus toen ik benaderd werd om mee te werken aan de kiesvereniging Krimpenerwaard ben ik enthousiast ingestapt. Ik heb een marketing achtergrond en ben campagneleider voor de komende verkiezingen.

2. Kun je iets vertellen over het hoe en waarom van de door jou opgezette actie: “adopteer je straat in de Krimpenerwaard?”

Dat is nu typisch zo’n punt: we ergeren ons groen en geel als er plastic afval op straat zwerft of als er wat onkruid bij ons tuinhek groeit,maar voor de oplossing wijzen we allemaal naar iemand anders. Ik heb de actie opgezet om een bewustzijn te creëren dat we zelf ook verantwoordelijkheid hebben voor onze leefomgeving. Natuurlijk is degene die zijn afval op straat slingert de uiteindelijke verantwoordelijke, maar als wij zelf even 10 minuten per week besteden om wat afval op te ruimen en wat onkruid tussen de tegels weg te halen gaat het er toch weer beter uitzien. En als je straatje netjes is gaat het opvallen als iemand een plastic flesje op straat gooit, misschien gaan mensen je er wel op aanspreken! Spreekt je dit aan? Geef je adres aan mij door, want dan krijg je van ons een afvalgrijper.

3. Je woont in Krimpen aan de Lek. Er wordt door sommigen gezegd dat er in de raad weinig oog is voor de inwoners van de voormalige gemeente Nederlek. Herken je dat ook en hoe kijk jij daar tegenaan? Zie je daarin voor jezelf een rol?

Ik begrijp dat er mensen zijn die dit denken, maar er was al heel wat beleid ontwikkeld door de voormalige gemeente Nederlek die nog in uitvoering is. De centrumontwikkeling bijvoorbeeld in Krimpen aan de Lek nadert nu een eindpunt en het gaat er prachtig uitzien en de winkeliersvereniging staat er weer positief in. Het is niet helemaal logisch dat er in de Hoofdstraat nu diverse verschillende maatregelen zijn genomen om het autoverkeer af te remmen; persoonlijk vind ik het gevaarlijk dat fietsers gebruikt worden om de snelheid van auto’s te remmen bij het winkelcentrum. Misschien is het een oplossing als er een ontsluiting van de dijk komt ter hoogte van Krimpen aan de IJssel, zodat vrachtverkeer niet meer door Krimpen aan de Lek hoeft te rijden. In Nederlek betaalden we geen hondenbelasting en was het bewustzijn om hondenpoep op te ruimen hoog. Het negatieve neveneffect van het opnieuw invoeren van de hondenbelasting door de gemeente Krimpenerwaard is dat burgers nu denken dat ze er voor betalen om de troep niet meer op te ruimen. Dus vind ik het jammer dat de afschaffing hiervan nu over tien jaar uitgesmeerd wordt. Ik denk dat alle raadsleden hier een rol in hebben, want je bent raadslid voor de gemeente Krimpenerwaard, maar natuurlijk heb je als raadslid soms meer kijk op de lokale issues van de kern waar je woont.

Algemene beschouwingen dinsdag 7 November 2017. Bijdrage ChristenUnie Krimpenerwaard.

ChristenUnie ChristenUnie SGP CDA VVD PvdA Krimpenerwaard 10-11-2017 14:18

https://krimpenerwaard.christenunie.nl/k/n36046/news/view/1137583/603672/ChristenUnie_Ton_van_Dorp_fractievoorzitter_KrimpenerwaardOnze bijdrage in de tweede termijn van Ton van Dorp.

Voorzitter, Dank voor de reactie op onze algemene beschouwingen in eerste termijn. De CU heeft dit jaar gekozen voor een korte beschouwing, maar wel gelinkt aan een aantal wat ons betreft belangrijke thema’s: Gezonde samenleving Duurzaam wonen en werken

Vitale Economie

 

1.     Gezonde samenleving a.      Eenzaamheid

M.b.t. de gezonde samenleving willen wij graag nogmaals aandacht vragen voor het thema eenzaamheid en omdat dat toch vaak samenhangt daarmee, eveneens het thema depressie. Eenzaamheid verschilt van mens tot mens en dat geldt ook voor de oplossingen. Dat maakt eenzaamheid tegengaan echt maatwerk. Eenzaamheid is ook niet alleen van ouderen maar speelt onder alle leeftijdscategorieën, denk aan bijv. de Sociale eenzaamheid.

Wat we dus moeten doen is de sociale betrokkenheid vergroten. Die betrokkenheid mag ook getoond worden door gemeentes. Neem eenzaamheid serieus! De ChristenUnie ziet waarde in een meldpunt eenzaamheid, waar mensen hun verhaal kunnen doen of hun vraag/klacht kunnen melden en waar advies wordt gegeven over de mogelijkheden er zijn. Wellicht kun je hier ‘vrijwilligersmaatjes’ voor vinden: mensen die eens een kopje koffie willen drinken of mee willen een boodschap halen of naar het ziekenhuis of wat dan ook…

Wij zien graag een samenleving die getuigt van verbondenheid en zorg voor elkaar. Daarom willen wij meer aandacht voor eenzaamheid en de gevolgen daarvan.

Wij hebben daarom de volgende motie M17-66 waarbij we enerzijds vragen de sociale eenzaamheid in kaart te brengen en anderzijds samen met professionals en maatschappelijke organisaties te komen tot een Plan van Aanpak. De motie wordt mede ingediend door de SGP.

Deze motie is aangenomen met 22 stemmen voor en 9 stemmen tegen

Binnen gezonde samenleving vinden wij net een goede Dagbesteding belangrijk. Dicht bij huis en in samenwerking met welzijnsstichtingen.

b.      Sociaal domein

-In de begroting -we hebben er ook in de commissiebehandeling al uit gebreid over gesproken- is er m.b.t. het sociaal domein sprake van een financieel neerwaartse trend. Maar de ChristenUnie vraagt zich af hoe realistisch is dat? Refererend ook naar de bijdrage van de VVD, CDA, wellicht ook anderen.

Het naar beneden bijstellen mag geen doel op zich zijn. Goede zorg en geen mensen buiten de boot zodat iedereen kan meedoen en tot zijn/haar recht kan komen lijkt mij een belangrijker criterium.

Coördinatie van en samenwerking tussen alle instellingen op het gebied van de Jeugdzorg is ook een zorg voor de CU, die echter nog verder gaat:

-Hebben wij wel voldoende zicht op wat er nodig is en wat er gebeurt.

-Hoe weten wij of er geen jongeren buiten de boot vallen en of er wel op tijd hulp wordt aangeboden.

-Welke informatie en inzichten hebben wij hierbij als raad nodig om goed beleid te kunnen maken en hoe kunnen wij dat organiseren? Dat vinden wij niet alleen op het gebied van jeugdhulp maar ook WMO/Participatie.

Daarom dienen we motie M17-64 in, ondersteund door de fractie van de SGP en van het CDA waarbij we het college oproepen samen met de raad een platform te organiseren dat helpt om de raad meer inzicht te geven in het complexe geheel van het sociaal domein, specifiek de jeugdhulp, zodat de raad nog beter haar rol kan oppakken als kadersteller, vertegenwoordiger en controleur van beleid.

Deze motie is aangenomen met 22 stemmen voor en 9 stemmen tegen

c.      Bibliotheken

 

Naar onze mening kunnen we het bibliotheekwerk nog meer betrekken bij het beleidsveld welzijn, en dus ook bij het werk van de welzijnsstichtingen. Het is collega’s van de VVD, veel meer dan boekenruilen. Bibliotheken kunnen een loketfunctie hebben en kunnen dus ook bijdragen aan preventie. Dus ziet de ChristenUnie de bieb echt ook als een component in de zorg (denk maar aan jeugd en eenzaamheid).

Daarbij (ook Gemeentenbelang Schoonhoven spreekt hierover) heeft de CU zorgen over de Nederlanders, die reken- en taalachterstanden hebben. De problematiek van dyslexie, waar we onlangs vragen over hebben gesteld. Thema’s waarbij we de samenwerking met de bibliotheken goed kunnen gebruiken. 

d.Subsidiebeleid.

Een belangrijk item. CU ziet uit naar heldere kaders als het gaat om subsidieverlening. Waarom verlenen wij subsidie? Welke afwegingen maken wij? Wij zien daarom met belangstelling uit naar de kadernota subsidiebeleid.

2.     Duurzaam wonen en werken: a.      beleid

In Bonn is maandag de klimaattop van de Verenigde Naties begonnen, twee jaar na de klimaattop in Parijs. Het is al duidelijk dat de doelen van Parijs nog ver weg zijn…

We zien in de beantwoording van de vele vragen over duurzaamheid, dat het college niet heeft stilgezeten de afgelopen tijd, maar in lijn met de zojuist genoemde uitdaging, zullen ook wij nog vele meters moeten maken...

En wat ons nog onduidelijk blijft: in welke mate hebben de activiteiten die het college heeft ondernomen nu bijgedragen aan de doelstellingen? 

De CU mist op het duurzaamheidsterrein nog steeds het totaalbeeld. Wat ons betreft mag de duurzaamheid meer op de kaart. Laat Krimpenerwaard zich onderscheiden als groene gemeente. Groen van het buitengebied, maar ook groen van de duurzaamheid.

Binnenkort krijgen we een RaadsInformatieBrief zo heeft de wethouder ons beantwoord, maar ook dat klinkt -wellicht hebben we het mis- weer erg informerend en niet uitnodigend in betrokkenheid.

Geeft de RIB inzicht in het totaalbeeld, dat we missen? Zijn er in de RIB bereikte doelen opgenomen?

En voorzitter Kunnen we de RIB niet vanavond al als bespreekpunt voor de commissie agenderen? 

Heel fijn is het te horen dat de Krimpenerwaard zich begin 2018 Fair Trade gemeente mag noemen. Dank aan het college en dank aan de werkgroep. 

b.afval

College geeft aan dat takkenroute er al is. Dat snoeiafval op afroep wordt opgehaald. Blijkbaar is dit niet voldoende bekend of voldoet dit onvoldoende, wij blijven er vragen over krijgen. Wil het college nadenken over de optie om het snoeiafval niet op aanvraag op te halen, maar op vaste momenten vanaf een vaste plek in te zamelen en die ook te communiceren?

Vaste verzamelpunten voor plastic afval, wordt lastig zegt college. Dit horend  zou de ChristenUnie wel willen pleiten om meer kroonringen aan de lantaarnpalen te bevestigen. Dat is lang niet overal het geval en we moeten vooral het zwerven van plastic zakken zien te voorkomen.

Wonen

Wij juichen de pilot toe die we in Schoonhoven opstarten i.v.m. de nieuwe omgevingswet.

Dan nog een vraag over het bebouwen van de lelijke kale plek rond de vroegere gemeentewerken aan de Bovenkerkseweg te Stolwijk. Is er al nadere informatie over de planvorming? En kunnen we ervan uitgaan dat er aan de Raad een integraal plan voor deze plek wordt aangeboden?

Scheefwonen: Het probleem van scheefwonen en doorstroming is heel belangrijk. Het terugdringen is moeilijk. Ouderen die scheefwonen hebben niet het voornemen om te verhuizen. Verhuizen brengt vaak een hogere huur met zich mee, omdat de 65-plusser is vrijgesteld van extra huurverhogingen. De banken verstrekken geen leningen gezien de leeftijd, dus is kopen ook geen optie. Wij zijn heel nieuwsgierig hoe we dit probleem in de uitwerking van de woonvisie vorm gaan geven.

Financieel

-De begroting 2018 en het meerjarenpersfectief is sluitend. Complimenten aan het college en de medewerkers!

-Wel zijn er bij de ChristenUnie zorgen over de toekomstige rioollasten en rioleringsplan zie ook de vraag van de SGP en CDA. Fijn dat er geen verhoging zit aan te komen, maar wat is het toekomstbeeld.

-Standpunt hondenbelasting: Onze fractie is het eens dat de hondenbelasting moet worden afgebouwd. Wij zullen de motie die de SGP hiervoor heeft voorbereid steunen.

Naar aanleiding van inbreng andere partijen

-Een symposium jeugd- en jongerenwerk (VGBK), lijkt ons nuttig. Graag de thema’s Gezond opgroeien en Preventie daarbij betrekken.

-Jeugdgemeenteraad (VGBK) is ook een wens van onze fractie voor de nieuwe periode. Dat geldt eveneens voor de Buurtcoördinatoren (VGBK).

-M.b.t. de Dienstverlening (meerdere partijen). Ook wij horen klachten. Niet reageren, geen ontvangstbevestiging etc. Wat ons betreft de acties niet alleen koppelen aan een nog te houden klanttevredenheid onderzoek. College moet niet afwachten maar nu maatregelen nemen.

-CDA Onderzoek naar mogelijkheid medische meerkosten bij armoedebeleid lijkt ons prima.

-Mantelzorgpas (PvdA): wij zien ook uit naar evaluatie. Met name de vraag eronder: Is dit wat mantelzorgers echt helpt of zijn er andere dingen / maatregelen nodig. Wij zien uit naar meer informatie daarover.

-De VVD noemt nog de hoge woonlasten als heikel punt. Zeker, belasting is altijd te hoog... maar waar wilt u het geld vandaan halen om die woonlasten naar beneden te brengen?

Interpellatie: -

- CDA Extra kosten inhuur personeel (vooral gebied sociaal beleid) vind ik ook wel veel. Pro Krimpenerwaard duikt daar ook op. Graag uitleg in hoeverre dat terug nu nog nodig is of dat daarop afbouw komt.

 PvdA ‘Beleid dat jongeren stimuleert, ouderen helpt en eenzaamheid voorkomt. Bereidheid om welvaart te delen en ruimhartig minima en mensen met schulden te helpen. Een periode van betaalbaar en duurzaam bouwen.’ Prachtige zin. Maar ook een erg algemene zin. Want dat hoe is niet altijd aan de gemeente. En als dat wel aan de gemeente is volgens de PvdA hoe moet dat dan uitgewerkt worden. Waar ligt de verantwoording van de mensen zelf. En vlak de kerken niet uit op dit vlak!! Die nemen een groot deel van dit werk al op zich. Stel dat zij dat niet zouden doen??

Interpellatie: - PvdA - Een college dat geen reclame maakt voor de zondagsrust?? Wij zijn een gemeente waarin zondagsrust past bij de identiteit zoals ik dat zie. Kleine gemeenschappen in een oase van rust. Past hier wel zondagsopenstelling van winkels? En wat als het college juist aansluit bij de behoeften van winkeliers? Dat dus maar eens onderzoeken wat mij betreft.

- VVD Discussie zondagsopenstelling passend in het kernenbeleid. Vind ik niet zo gek. Een van mijn eigen zorgen bij ‘alles moet open en iedereen moet zelf weten wat hij/zij doet,’ klinkt voor mij als het versterken van individualisme. Dat maakt mij een beetje huiverig. Wil juist dat de verbondenheid, het verbonden zijn, meer gestimuleerd wordt. Dit ook in het kader van tegengaan eenzaamheid. Niet ieder voor zich, maar ook omzien naar elkaar.

- PKw Als we extra geld krijgen voor de hulp aan kwetsbare mensen, dan moet dat daar ook voor gebruikt worden.

- PKw Kritiek op personeelskosten. Vind daar wel heel redelijke opmerkingen tussen zitten. Mag best kritisch naar gekeken worden. Met name over inhuur.

Moties en amendementen andere partijen

A.17-29 Dekkingspercentage begraafplaatsen pk

Niet steunen.

--Het begraven in onze gemeente is al duur. Mensen wijken uit naar bv Krimpen a/d IJssel omdat het daar goedkoper is.

-We willen dat mensen in hun eigen gemeente/woonplaats begraven kunnen worden.

-We willen ook niet dat mensen – naast al het verdriet – ook nog eens financiële zorgen krijgen.

-Begraven is een kerntaak/kernvoorziening van de gemeente. (één van de werken van barmhartigheid ‘de doden begraven’????)

-> Wat wij missen -in ieder geval slecht terug kunnen vinden- op de gemeentelijke website is een duidelijk overzicht waarop de kosten van begraven vermeld staan. Eventueel met andere gegevens zoals begrafenisondernemers in de Krimpenerwaard. (ook dat is lokale ondernemers steunen). En wellicht zelfs adressen van rouwverwerking.

A.17-30  Inflatiecorrectie OZB pk

Niet steunen. Verlagen OZB lijkt mij geen slimme zet. We stijgen nu alleen met de inflatie, wat een logische is.

Het college legt uit dat wij kampen met de slappe bodemproblematiek.

Wat ik wel zou kunnen voorstellen is dat je – volgens het Jozefprincipe – wel gaat ‘sparen hiervan’. Als we kunnen uitleggen dat we niet kunnen verlagen vanwege de problematiek, maar wel meelopen door de inflatie dan willen we geld sparen om niet te hoeven verhogen wanneer er extra kosten worden gemaakt.

A17-31 Hondenbelasting pk

Niet steunen. Hierover is door de SGP al eerder een motie ingediend en worden nu ook vragen gesteld. Afbouw was al afspraak. Amendement is overbodig

M17-52 Lasten burgers cda

Ik heb totaal geen zicht op wat hier de gevolgen van zijn en wat ze nu precies bedoelen. Pk is tenminste helder, jip en janneke, ze willen verlaging.

Laat college maar uitleggen.

Maar gevoel zegt niet steunen.

M17-55 Tiny houses pk

Sympathiek, staat in ons verkiezingsprogramma, kunnen we dus onderschrijven. Maar het gaat ons nu te ver om er nu al een locatie voor aan te wijzen. Opnemen in woonvisie lijkt me goed.

M17-56 Reinigingsrechten pk

Eigenlijk wel mee eens. Ik weet dat wethouder Boere hierover in contact is met Cyclus.

Laat college dus maar eerst reageren.

M17-59 Opstellen nota kunst en cultuur pk

Mag wat mij betreft gesteund worden.

Alhoewel hier inderdaad geen afspraken over zijn gemaakt in het coalitieakkoord kunnen we hier best iets mee.

Waarbij wel de opmerking gemaakt mag worden dat niemand van de oppositie hierover iets heeft gezegd in 2015. Het dus ook aannemelijk is te veronderstellen dat dit college goed heeft ingestoken op de allereerste behoeften en er nu ruimte is voor meer………….

M17-58 Boa’s en juristen pk

Sympatieke motie. Ik zou wel concrete cijfers willen hebben over waar het fout gaat en wat er waar nodig is. Vooral dat laatste is belangrijk. Waar is wat nodig en zijn daar dan ook boa’s voor nodig of zijn bv buurtcoordinatoren of buurthulp/preventie door bv whatsapp groepen ook heel goed mogelijk.

Waar gaat pk het geld vandaan halen. Zeker als de OZB verlaagd moet worden.

M17-59 Algemene subsidieverordening pk

Ik zou wel eens een voorbeeld willen hebben van pk over welke subsidie dit gaat.

Voor zover ik het kan inschatten worden subsidies versterkt om de vitaliteit van de kernen op peil te houden – de sociale samenhang – en niet om een ideologie te verspreiden, om het maar breed te trekken. Dus in zoverre heeft hij gelijk. Voorbeeld dus.

Verder vind ik een onzin motie: uit op geloof uit de gemeenschap te werken.

- Wijkagenten zelf betalen mag niet. Ik ben vooral benieuwd wat kernen nodig hebben op het gebied van veiligheid. Waar zouden wijkagenten of boa’s voor ingezet moeten worden. Ligt hier ook een taak voor de samenleving. Motie PK past hierbij.

Dinsdag 4 juli wordt een bijzondere dag voor ons nieuwe raadslid Gerrit Both.

ChristenUnie ChristenUnie SGP Krimpenerwaard 03-07-2017 09:27

https://krimpenerwaard.christenunie.nl/k/n36046/news/view/1122753/603672/ChristenUnie_Krimpenerwaard_Gerrit_Both_raadslidIn de gemeenteraadsvergadering van dinsdag 6 juni jl. heeft Benjamin Anker als ChristenUnie raadslid en fractievoorzitter afscheid genomen van de gemeenteraad Krimpenerwaard. Conform de huidige kandidatenlijst is Gerrit Both benaderd om de vacante plaats in te nemen, en hij heeft gemeend de open gevallen plaats in de ChristenUnie raadsfractie in te gaan nemen.

Gerrit Both “De politiek is mij niet vreemd mag ik wel zeggen. Ik kijk met heel veel genoegen terug op een periode van 24 jaar en acht maanden gemeenteraadswerk in de voormalige gemeente Vlist, en heb door al die jaren heen met heel veel mensen uitstekend samengewerkt. Kortom de Christelijke politiek heeft in verbondenheid met de SGP altijd een goede plaats in weten te nemen in gemeenteraad van de voormalige gemeente Vlist.”

Het uitdragen van Christelijke politiek in onze samenleving vind ik heel belangrijk en ik wil daar in de komende tijd graag mijn steentje aan bijdragen. De ChristenUnie hanteert immers het woord van God als uitgangspunt in het politieke handelen van elke dag. De ChristenUnie is een politieke partij die midden in de samenleving staat en haar in beweging brengt. Ik kijk dan ook uit naar het moment dat ik samen met Ton en Elisabeth en de steunfractie het gemeenteraadswerk weer mag gaan oppakken en met elkaar het ChristenUnie geluid uit te dragen.

In de raadsvergadering van 4 juli wordt Gerrit geïnstalleerd als gemeenteraadslid. Ik hoop mij dan voornamelijk bezig te gaan houden met Economie, Sociale zaken incl.Werkgelegenheid en Arbeidsparticipatie.

De voorbereidingen voor de komende gemeenteraadsverkiezingen zijn alweer in volle gang.

21 maart 2018 is het weer zover.

Ik hoop dat de nog resterende tijd voor ons alle een gezegende tijd mag zijn.

Want aan God zegen is alles gelegen.

Verbinden door anders te vergaderen (rapport commissie van Zijl)

ChristenUnie ChristenUnie SGP Krimpenerwaard 29-06-2017 04:20

https://krimpenerwaard.christenunie.nl/k/n36046/news/view/1122337/603672/gemeenteraad_Krimpenerwaard_ChristenUnie_Vergaderen_efficientTijdens de commissievergadering van 27 juni jl. werd het rapport ‘Tot de kern komen – besturen in de gemeente Krimpenerwaard’ van de Commissie Van Zijl besproken. Dit rapport beschrijft kort hoe raad, commissies en college te werk zijn gegaan vanaf 1 januari 2015 tot heden. Hoe de eerste twee jaar vooral in het teken van harmonisatie van verordeningen en beleid hebben gestaan, maar ook dat de gemeenteraad en de het college tijdens de heidag van 28 oktober 2016 met elkaar hebben geconstateerd dat het nu tijd is voor nieuwe ambities. Ambities die te maken hebben met de drie rollen van de gemeenteraad en de samenwerking daarin met het college en inwoners en ambities op het gebied van vergaderen.

De bespreking tijdens deze commissievergadering beperkte zich vooral tot vragen met betrekking tot onduidelijkheden in het rapport. Het debat over het rapport zal plaatsvinden in de raad van 4 en 5 juli a.s. De vragen die gesteld werden richtten zich vooral op het zeer concrete voorstel van het instellen van spreektijden. Spreektijden zouden de raadsvergaderingen boeiender en effectiever moeten gaan maken. De commissie Van Zijl stelt in het rapport voor om iedere fractie dezelfde spreektijd te geven. De grote fracties stelden hier kritische vragen over. De SGP benadrukte dat niet een fractie het voor het zeggen heeft maar dat ieder raadslid persoonlijk gekozen is en vanuit die positie het recht heeft om te spreken. Als argument voor gelijke spreektijden gaf de voorzitter van de commissie, Elisabeth van Zijl, aan dat de commissie geen onderscheid wilde maken in fracties en daarmee dus ook niet in oppositie of coalitie. Iedere partij krijgt gelijke tijd vanuit het principe van evenredigheid. De kracht van debatteren zit niet in het aantal woorden maar in de kracht van de argumenten. Het helpt ook om bewust te kiezen welk onderwerp de meeste tijd en aandacht krijgt. En spreektijd dwingt om heel snel ‘to the point’ te komen waardoor luisteraars en bezoekers beter ‘bij de les’ blijven.

Verder benadrukte Van Zijl dat de commissie het vertrouwensbeginsel dat er mag zijn tussen college en raad als basis zag waarop er met elkaar samengewerkt moet worden. Zonder vertrouwen in elkaar kun je dit werk niet doen. ‘Vertrouwen’ – zo zegt het rapport – ‘is niet hetzelfde als loslaten. Het is de basis voor wederkerige samenwerking waarin college en raad hun rol kunnen uitoefenen door te halen en te brengen. Hierbij speelt een goede en transparante informatievoorziening een belangrijke rol.’

De PvdA benadrukte dat vertrouwen prima is, maar dat daar wel iets aan ten grondslag moet liggen. Daarop gaf Van Zijl aan dat kaderstelling door de raad en goede informatievoorziening daarbij onontbeerlijk is en daarin dan ook verdere stappen gezet moeten worden. Om de verbinding met de samenleving te versterken heeft de commissie voorstellen gedaan om te experimenteren met verschillende manieren van vergaderen, zoals rondetafelgesprekken, benen op tafel gesprekken en parallelle sessies. En dat het goed is dat de raad ten minste 1 keer per termijn alle kernen bezoekt.

Van Zijl benadrukte dat de porté van dit stuk vooral gelegen is in het feit dat de raad heeft uitgesproken dat het ambities heeft als het gaat om de manier van vergaderen en om de belangrijke rollen die de raad vervult. De commissie Van Zijl heeft die uitspraak serieus genomen en is zodoende tot de aanbevelingen gekomen die in het rapport beschreven staan. Het is nu aan de raad hoe serieus het de eigen uitspraken neemt en de ambities die spreken uit de voorstellen omhelst en er mee aan de slag gaat.

Voor u ligt de rapportage die het resultaat is van ongeveer een half jaar brainstormen, bespreken, peilen, stemmen, overleggen en schaven. Het is een rapportage waarin kort wordt terug gekeken vanwaar we gestart zijn in januari 2015 tot waar we nu staan.

En laten we daar helder over zijn: we hebben met elkaar hard gewerkt. We hebben als gemeente heel wat stappen gezet die er voor gezorgd hebben dat we een robuuste en gezonde gemeente zijn. Tijdens de laatste heisessie op 28 oktober vorig jaar werd duidelijk dat we nieuwe stappen mogen zetten als het gaat om de manier van raadzijn.

Ik zie het persoonlijk zo dat we op een punt zijn aangekomen waarin we ‘oude manieren mogen loslaten en nieuwe manieren mogen ontdekken die de identiteit van de gemeenteraad Krimpenerwaard het beste laat zien’. Een identiteit die alles te maken heeft met veelzijdigheid, met al de kleuren van onze gemeente. Dat betekent dus dat onze gemeente vele facetten heeft, dat die facetten gezien mogen worden en we als gemeenteraad ook met al die facetten rekening moeten houden.

Daarom worden er in deze rapportage ook heel wat voorstellen gedaan die allemaal proberen recht te doen aan de veelzijdigheid van onze gemeente en aan de veelzijdigheid van onze gemeenteraad en bestuur. U heeft de voorstellen kunnen lezen in de rapportage.

De voorstellen die worden gedaan richten zich op 4 punten:

De controlerende taak van de raad De kader stellende taak van de raak De volks vertegenwoordigende taak

En effectief en attractief vergaderen 

Om met dat laatste te beginnen. Effectief en attractief vergaderen is geen doel op zich, maar een middel om de politiek dicht bij onze inwoners te brengen en onze inwoners dicht bij de politiek. Hoe je vergadert en hoe je de vergaderingen inricht is daarbij van belang. Opvallend is wel dat in het Algemeen Dagblad van 20 juni aan dit rapport aandacht werd besteed waarbij de kop gebruikt werd: ‘saaie raadsvergaderingen voorbij.’ Zou dat betekenen dat we het belang van attractief vergaderen serieus moeten nemen? Ik laat het antwoord aan u. 

Wat we met de voorstellen proberen te onderstrepen is dat politiek alles te maken heeft met verbinding maken. Verbindingen die van binnen naar buiten – van in de raadzaal naar de samenleving, maar nog veel meer van buiten naar binnen. Verbindingen die ervoor zorgen dat er een wisselwerking kan plaatsvinden waardoor we elkaar – samenleving, raad, en bestuur  - versterken en optimaal functioneren. 

Ik wil kort een paar zaken uit de rapportage toelichten. 

Het vertrouwensbeginsel.

Een belangrijk punt voor de commissie was het vertrouwensbeginsel.  Op pagina drie leest u: ‘Vertrouwen is in die zin dus niet hetzelfde als loslaten. Het is de basis voor een wederkerige samenwerking waarin college en raad hun rol kunnen uitoefenen door te halen en te brengen. Hierbij speelt een goede en transparante informatievoorziening een belangrijke rol.’ 

In deze paar zinnen ligt voor de commissie de basis waarop we met elkaar willen samenwerken. 

Duidelijke scheiding tussen commissie en raad.

De commissies zijn bedoeld om informatie op te halen. En die informatie ophalen kan op verschillende manieren. U heeft ze kunnen lezen in de voorstellen. De raadsvergadering is niet bedoeld om de commissievergaderingen over te doen, maar geeft ruimte voor betoog, debat en besluitvorming.

Om dat zo effectief mogelijk te laten plaatsvinden stelt de commissie voor om met spreektijden te gaan werken. Wij doen het voorstel om iedere fractie evenveel spreektijd te geven, ongeacht de grootte van de fractie. Reden daarvoor is het uitgangspunt van evenredigheid. Ieder geluid kan gehoord worden en daar is voor iedereen evenveel tijd voor. Het maakt dat standpunten kort en bondig moeten worden weergegeven. Dat dwingt ons ook allemaal om na te denken waar de nadruk op moet worden gelegd en waar de tijd en energie naar toe moet gaan.

Zittend spreken.

Tijdens de thema avond hierover op 21 februari heeft het merendeel van de aanwezigen aangegeven tijdens de raadsvergadering vanaf de zitplaats te willen spreken. Dat voorstel hebben we niet overgenomen. U heeft kunnen lezen waarom. Wel zien wij mogelijkheden om – in navolging van de gemeenteraad van Rotterdam – staand op de plek te spreken.

Drie klikovoorstellen.

In het rapport zijn drie voorstellen opgenomen die de commissie uit de kliko heeft gevist. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit een lastige afweging was. De commissie heeft zich laten adviseren over de drie punten te weten: van de lijst achteraan: 11, 14 en 15

Het bleken drie voorstellen te zijn die meer toelichting nodig hadden om te voordeel van doorvoeren helder te krijgen. Die heeft de commissie gekregen. Vandaar dat ze hier nu toch genoemd worden.

Tenslotte is het helder dat niet alles in één keer doorgevoerd kan worden. Er wordt voorgesteld om met 13 voorstellen te starten en in een later stadium de overige in te voeren.

Een moment van evaluatie en monitoring lijkt ons als commissie een vanzelfsprekendheid wanneer we met de voorstellen in de praktijk gaan werken.

Voor de bespreking op dit moment sluit ik mij aan bij het verzoek van de voorzitter om puur verhelderingsvragen te stellen die het mogelijk maken om als fractie een goed besluit te kunnen nemen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.