Nieuws van CDA in Lelystad over GroenLinks inzichtelijk

6 documenten

Er wordt teveel geld overgehouden op de WMO

CDA CDA GroenLinks Lelystad 02-02-2018 14:33

Wij vinden het onbegrijpelijk dat na de zware bezuinigingen op de WMO als gevolg van de decentralisaties in 2015 er veel geld wordt overgehouden op de WMO. In 2016 zelfs 5 miljoen. Dat is een kwart van het totale budget.Het geld wat overblijft gaat in de reserve sociaal domein om de tekorten bij de jeugdzorg op te vangen. Dat er extra geld naar jeugdzorg gaat kan hooguit tijdelijk zijn. Op de langere termijn moeten de jeugdzorgmiddelen toereikend zijn en mag dit niet te koste gaan van bijvoorbeeld een sterke teruggang in de huishoudelijke zorg. Waren in 2015 nog 1600 cliënten voor huishoudelijke ondersteuning dan is dat nu gedaald naar 1400. We hebben een motie opgesteld om nader te onderzoeken waarom er zoveel geld overblijft. Indiceren we te streng? Naar aanleiding van het Rekenkamerrapport over de huishoudelijke ondersteuning hebben we ons nader verdiept in de huishoudelijke ondersteuning. Het blijkt dat daar steeds minder middelen aan worden uitgegeven en dat in algemene zin de WMO middelen (bijna 20 miljoen) sterk onderuitgeput worden. Wat over is gaat in de reserve sociaal domien om de tekorten bij de jeugdzorg op te vangen. Volgens de collegestukken loopt deze reserve sociaal domein (ondanks onttrekking tbv de jeugdzorg) steeds verderop van nu 5 miljoen euro naar 12 miljoen in 2012. Geld wordt opgepot dat we ook hadden kunnen uitgeven aan mensen die het hard nodig hebben. Een voorbeeld, in 2015 was na de decentralisatie nog 5,2 miljoen beschikbaar voor de huishoudelijke zorg nu nog 3,5 miljoen. De klantaantallen dalen alleen maar van vroeger meer dan 1600 tot nu nog maar 1400 terwijl de verwachting is dat deze zouden groeien omdat Lelystad vergrijst. De CDA-fractie heeft een motie opgesteld waarin we aangeven dat we het maatschappelijk ongewenst vinden dat de WMO budgetten sterk onder uitgeput worden. We roepen het college op de raad voor de zomer te rapporteren wat de oorzaak is van de sterke onderuitputting en de teruggang van het aantal cliënten. Deze motie werd ter vergadering medeingediend door Groenlinks en Leefbaar Lelystad. Wethouder Sparreboom reageerde hierop door te aan te geven dat de door het CDA geciteerde getallen over het oplopen van de reserve tot 12 miljoen fout in de stukken staat. Zij gaat gaat uitzoeken hoe dit kan. De raad wordt daarover nader geïnformeerd. Het is buitengewoon vreemd dat de financiële informatie niet klopt. Dit doet overigens niets af aan het feit dat de huishoudelijk zorg alleen maar minder wordt. Het CDA blijft van mening dat onderuitputting van de WMO niet de bedoeling kan zijn temeer er in 2015 al op gekort is. De motie kwam niet in stemming omdat de stemmen staakten bij het CDA-amendement over warme overdracht van de wijkteams naar de zorginstellingen (Eerst worden amendementen in stemming gebracht, daarna het besluitvoorstel en daarna komen de moties aan de orde).

Aanbevelingen rekenkamerrapport huishoudelijke ondersteuning

CDA CDA GroenLinks D66 ChristenUnie Lelystad 02-02-2018 13:15

Uit de analyse van de Rekenkamer blijkt dat de rechten van de cliënt onvoldoende aandacht krijgen, waardoor de positie van de cliënt zwak is. Ook is de rol van de zorgverzekeraar te groot. In feite bepaalt die welke zorg de cliënt krijgt (en dat is niet wat de wetgever heeft beoogd). In de raadsvergadering van 30 januari lag er een besluitvoorstel om het proces te verbeteren. De CDA-fractie vindt het belangrijk dat wordt geïnvesteerd in “warme overdracht” tussen wijkteams en zorgaanbieders, om de samenhang tussen het ondersteuningsplan (opgesteld door het wijkteam) en het werkplan (opgesteld door de zorgaanbieder) te borgen. De stemmen staakten over dit voorstel waardoor het terugkomt op de vergadering van 13 maart. De Rekenkamer heeft goed werk verricht door via diepte interviews te achterhalen hoe processen rondom huishoudelijke zorg lopen en of de rechten van de cliënt voldoende geborgd zijn. De basiszorg is op orde maar aan de invulling van rechten van de cliënt schort het een en ander zoals: voldoende cliënt ondersteuningwijzen op het recht om bezwaar aan te tekenen bij het afgeven van een beschikkinghoe te handelen als cliënt indien er geen beschikking wordt afgegevendat de zorgverzekeraar in feite bepaald welke zorg iemand krijgt, terwijl dat een taak is van de gemeente De Rekenkamer stelt dat de gemeente vooral als dienstverlener optreedt terwijl zij juist de instantie moet zijn die samen met de hulpvrager probeert de hulpvraag in te vullen. De gemeente staat te ver op afstand waardoor de zorgaanbieder heel veel bepaalt. Meer dan 80% van de cliënten krijgt dezelfde zorg wat opvallend is gezien de diversiteit aan cliënten. Met het conceptraadsbesluit om het proces te verbeteren zijn belangrijke zaken als de positie van de cliënt verbeterd. De CDA-fractie was dan ook blij met het voorliggende besluit. De Christenunie heeft het voortouw genomen om bij amendement nog een aantal zaken aan te passen. Een van de meest cruciale punten wordt echter zodanig gewijzigd dat er niet langer sprake is van een warme overdracht tussen de wijkteams en de zorgaanbieders. Dat is nu juist iets waar de Rekenkamer uitdrukkelijk op wijst (en ook aangeeft dat dat de bedoeling is van de wetgever). Daarmee zou de zorgaanbieder nog steeds bepalen welke zorg geleverd wordt. De CDA-fractie heeft daarom een sub-amendement in gediend samen met de fracties van Groenlinks en D66 luidend: te investeren in “warme overdracht” tussen wijkteams en de zorginstellingen om de samenhang tussen het ondersteuningsplan en werkplan (zorgplan) te borgen. Dit amendement werd als eerste in stemming gebracht. De stemmen staakten waardoor het agendapunt “Rekenkamerrapport huishoudelijke ondersteuning” op de laatste raadsvergadering (13 maart) terugkomt en er opnieuw gestemd gaat worden.

Geen verdere uitbreiding Balls and Arrows

CDA CDA GroenLinks Lelystad 23-01-2018 13:15

De CDA-fractie heeft in het najaar schriftelijke vragen gesteld over Balls and Arrows. De illegaal opgestarte uitbreiding van de Airsoft (paintball) activiteiten heeft veel onrust verzaakt bij de zorgboerderijen, zorgen om de toekomst van de bedrijven. Het heeft ook veel kosten veroorzaakt. De zorgboerderijen hebben meer dan 25K aan proceskosten gemaakt. Het CDA maar ook andere partijen vinden dat gezien hoe het gehele proces is gelopen en de rol van het college daarin dat de ondernemers een financiële compensatie dienen te krijgen voor de geleden schade. Op onze vraag of het college kan toezeggen hierover in overleg te gaan met de ondernemers heeft wethouder Fackeldey toegezegd dat te zullen doen. Vooralsnog wil hij niet over compensatie praten. De resultaten van het overleg worden op korte termijn terug gemeld naar aan de raad. Positief is dat heel recentelijk de zorgboerderijen en Balls en Arrows tot een vergelijk zijn gekomen. Er vindt geen verdere uitbreiding plaats en er worden geen verdere juridische stappen ondernomen. Wij wachten nu de gespreksresultaten van het college af en bepalen op basis daarvan met een aantal andere fracties (Inwonerspartij, Groenlinks, CU) welke stappen we willen zetten mbt een financiële compensatie richting ondernemers. Waar gaat het ook al weer over. In voorjaar 2016 stellen de Zorgboerderijen vragen over de uitbreiding van de activiteiten van Balls en Arrows (paint ball, schietactiviteiten) in het bosgebied nabij de Hondsdraf. Zij verzoeken om handhaving (terug naar de basis activiteiten). De Inwonerspartij stelt hier ook vragen over. In juni 2016 geeft het college aan dat ze gaat handhaven. Daarna is een mediation traject gestart. Dat leidde niet tot een vergelijk. In november 2016 geeft de gemeente wederom aan te gaan handhaven en een last onder dwangsom op te leggen. Tot verbazing van velen meldt het college afgelopen voorjaar dat ze gaat legaliseren en een omgevingsvergunning voor 10 jaar gaat verlenen. De zorgboerderijen stappen naar de rechter. Die oordeelt dat er niet kan worden vastgesteld of het tijdelijke activiteiten betreft en schort de omgevingsvergunning op evenals het besluit om niet te handhaven tot 6 weken na het besluit op bezwaar. De commissie bezwaarschriften oordeelt in september dat het verlenen van een omgevingsvergunning door het college voor 10 jaar onvoldoende zorgvuldig tot stand is gekomen en onvoldoende gemotiveerd is. Bij het besluit op bezwaar zal het college aandacht moeten besteden aan de tijdelijkheid van de vergunning en de geluids- en veiligheidsaspecten. In oktober 2017 stelt het college het besluit op bezwaar vast. De tijdelijke omgevingsvergunning blijft gehandhaafd met aanpassingen (kleiner gebied terug naar fase 1) en een meer motivering.

De programmabegroting

CDA CDA PvdA GroenLinks SP D66 ChristenUnie Lelystad 16-11-2017 18:48

De programmabegroting gaf voor de raad weinig financiële speelruimte om een aantal wensen te realiseren. We hebben een aantal fracties voorgesteld om 10% te bezuinigen op inhuur om zo middelen vrij te spelen (inhuur was 1,7 tot 2,5 keer zo duur dan eigen personeel), temeer daar het college nog geen kadernota inhuur had opgeleverd voorafgaand aan de programmabegroting. Dat vonden velen een goed idee. Zo konden nog diverse wensen worden gerealiseerd waarbij voor ons een langere openingstijd van de bibliotheek voorop stond. Het college had grote moeite met de voorgestelde bezuiniging op inhuur. Het college herriep de eerder aan ons gemelde hogere kosten voor inhuur. Deze zouden duidelijk lager zijn. Na veel overleg konden deels andere dekkingsposten worden gevonden, waardoor de financiële taakstelling op inhuur is verlaagd en bleef het amendement inhoudelijk overeind met als resultaat langere openingstijden van de bibliotheek en o.a. extra middelen voor schuldhulpverlening en taalonderwijs. Via een goede samenwerking met diverse fracties hebben we dit resultaat kunnen bereiken. Naast dit amendement hebben we bij motie meer aandacht gevraagd voor verkeersveiligheid en hebben we een twee moties vanuit de motiemarkt omarmd (speeltoestellen voor kinderen met een beperking en landmark Hollandse Hout) en hebben we diverse moties gesteund. Uitgesproken tekst Voorzitter, in de bestuurlijke boodschap van de programmabegroting trekt het college een vergelijking met het wielrennen. Na 4 jaar een raadsprogramma kunnen we zeker nog niet in een zetel naar de finish rijden. De schuldpositie is zo’n 10 miljoen lager dan 4 jaar geleden (mede door een zeer lage rente en sterke bezuinigingen op sociaal en cultureel vlak). De reserves en voorzieningen zijn met ruim 15 miljoen gestegen. Daarentegen zijn de woonlasten voor de burger met 14% gestegen. Een megahaven Flevokust is afgeschaald naar een perspectiefvolle veel kleinere haven. Het grondbedrijf ging door zijn hoeven en krabbelt langzaam weer op nu het economisch tij meezit. Ook de 3D transformaties hebben een grote impact gehad: versobering van de huishoudelijk hulp; de jeugdzorg op de rit krijgen met minder geld. De zorgboerderijen stonden zwaar onder druk mede door te lage tarieven. Ja er ligt nog steeds een uitdaging. Of de gemeente als regievoerder niet wat te ver op afstand staat komen we binnenkort nog over te spreken. We zijn blij dat het college extra aandacht gaat geven aan de jonge mantelzorger, waar we bij de kadernota om gevraagd hebben. Vz. Het afvinklijstje van het college in de programmabegroting over bereikte resultaten kleurt overwegend groen. Toch moet je daar kritisch op zijn. Een voorbeeld vereenzaming ouderen. Volgens het CDA staan we nog aan het begin van de aanpak van de problematiek. Inzetten op laagdrempelig vervoer in de haarvaten van de wijk, bijv via golfkarretjes is een oplossingsrichting. Het Stadshart blijft ook een uitdaging. We hadden graag gezien dat daar meer middelen op waren ingezet en dat een vorm van gratis parkeren van de grond was gekomen. Vz. Om Lelystad meer toekomst bestendig te maken moet de stad groeien, het Stadshart op gaan bloeien en de werkgelegenheid groeien. Het CDA is dan ook blij dat het college nu serieus werk maakt van onze motie inkomende pendel om mensen te verleiden in Lelystad te komen wonen. We zien ook graag het voorstel tegemoet naar aanleiding van onze motie om versterkt in te zetten op het toe leiden van mensen naar werk met de komst van grote (nieuwe) werkgevers. Onze wens realisatie van een 2e zandstrand langs de kust komt dichterbij. Dat is goed voor de recreatieve aantrekkingskracht en de recreatiemogelijkheden van onze inwoners. Vz Er is nog veel te doen (of het nu gaat om duurzaamheid, passend onderwijs of bijv activiteiten voor jongeren), in wielertermen “Parijs is nog ver”. Bij de kadernota bleek dat naast onontkoombaar er nog veel wensen zijn die in de Programma begroting niet direct konden worden ingevuld. De CDA-fractie ziet graag een langere openingstijd van de bibliotheek van 33 naar 47 uur. Dat draagt bij aan de ontmoeting en meer reuring in het Stadshart. Andere fracties hebben andere wensen. In de zoektocht naar financiële middelen hebben we die gevonden door structureel 10% te gaan bezuinigen op de inhuur. In 2016 bedroeg de inhuur maar liefst 7,5 miljoen. Daarmee komen middelen vrij om diverse voorstellen in de Programmabegroting die structurele middelen vragen en waar nu geen dekking voor was alsnog te realiseren. Afschalen van inhuur zal enige tijd vergen daarom willen we de korting op inhuur in 2019 laten ingaan. 2018 is een overgangsjaar. De benodigde middelen voor 2018 komen uit de ROS. De medeindieners PvdA, GroenLinks, D66, SP en Christenunie zullen in hun betoog nader ingaan op een aantal van de besluitpunten in het amendement. Vz. Er moest nog dekking gevonden voor de E-bike route. De CDA-fractie vindt het geen goed idee omdat uit het wijk verkeersveiligheidsbudget te laten komen zoals de bedoeling was. Daarin worden we gesterkt door een onderzoek uit 2014 waarin 40% van de deelnemers aangeeft dat snel maatregelen nodig zijn om de fietsverkeersveiligheid te verhogen. Bij motie vragen CDA en Christenunie om te rapporteren wat met het onderzoek is gedaan en welke acties nodig zijn. Vz. De CDA-fractie vindt verder dat bij besluitpunt 22 waar voor een periode van 2 jaar 5,6 fte gevraagd wordt , de ambitie moet zijn om daar eigen personeel voor aan te nemen. Inhuur is dubbel zo duur dan eigen personeel. Met het gevraagde budget kun je eigen mensen 4 jaar aan het werk houden en die kunnen op termijn vast wel doorstromen binnen de organisatie. Met Groenlinks hebben we daarvoor een amendement. Verder zijn we medeindiener van diverse andere amendementen en moties zoals het werk maken van 213a onderzoeken en diverse moties uit de motiemarkt Vz Als CDA vinden dat je verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de samenleving moet leggen. Onze inwoners hebben goede ideeën en willen ook de handen uit de mouwen steken als men daar de ruimte voor krijgt. De gemeente faciliteert. De motiemarkt is daar een voorbeeld van. Wij hebben met veel fracties het idee van mevrouw Mouij-Tahid omarmt die aandacht vraagt voor een passend speeltoestel voor kinderen met een beperking. Het is belangrijk dat ieder kind mee kan doen. Het lijkt de fracties van CDA,d66, GL, PvdA, CU goed om samen met bewoners na te gaan of en waaraan behoefte is (misschien is dat soms een aangepaste schommel) en hoe is dat te realiseren binnen het bestaande speelplekken beleid. Met de fracties van D66 en PvdA zijn we het idee van de heer Euverman en bewoners Hollandse Hout voor een duurzame vervanging van de vergane Landmark Hollandse Hout. In samenspraak met en mede uitvoering door bewoners kunnen de kosten beperkt blijven tot 12,5 K bijdrage uit het motiemarkt budget. Overigens dienen naar de toekomst toe dienen wijk ideeën zoveel mogelijk uit het buurtbudget te worden betaald. Tot slot: College, ambtenaren en raad laten we er de komende maanden nog “een snok” aangeven voor het welzijn van de inwoners van Lelystad.

Er komt meer aandacht voor fietsverkeersveiligheid

CDA CDA GroenLinks ChristenUnie Lelystad 15-11-2017 12:53

Wat is er gebeurd met het onderzoek naar (fiets)verkeersveiligheid door de gemeente in 2014? Zo’n 40% van de deelnemers aan het onderzoek gaf aan dat snel maatregelen nodig zijn om de fietsverkeersveiligheid te verhogen. Een kwart van de deelnemers gaf zelfs aan dat drastische maatregelen nodig zijn. Het CDA wil weten welke acties sindsdien ondernomen zijn om de fietsverkeer veiligheid te verhogen en welke acties nog nodig zijn. Met de komst van steeds meer snelle fietsen (E-bikes) is het belangrijk dat de gemeente het onderzoek herhaalt . Een motie van CDA mede ingediend door de Christenunie en Groenlinks kreeg brede steun van de raad. Het CDA heeft eerder in september een korte actie gehouden via facebook om verkeersonveilige punten te melden. Dit leverde een tiental reacties op.De afgelopen tijd zijn door de gemeente een paar (ad-hoc) acties uitgevoerd zoals bij de Buizerdweg en de Warande om veilig oversteken nabij scholen te verbeteren. De verkeersveiligheidsstudie uit 2014 geeft aan dat er nog veel meer aandachtspunten zijn. Sommige lijken eenvoudig te kunnen worden opgelost en zijn mogelijk inmiddels opgelost. Het lijkt ons goed om de studie te herhalen. Dan hebben we de meest actuele situatie en weten we precies wat er nog moet gebeuren en hoe we dit kunnen aanpakken. De E-bike wordt steeds gewoner in het verkeer en je ziet ook steeds meer echt snelle fietsen als speed pedelecs waar je 45 km per uur mee kunt halen.

Bibliotheek langer open

CDA CDA GroenLinks D66 SP ChristenUnie Lelystad 15-11-2017 12:46

De openingstijd verlengen van 33 naar 47 uur dat was de inzet van het CDA tijdens de programmabegroting. De bibliotheek is veel meer dan uitleen van boeken. Het heeft een belangrijke sociale functie waar mensen elkaar ontmoeten. De bibliotheek draagt bij aan meer beleving in het Stadshart. Via een amendement vanhetCDA en mede ingediend door fracties van GL, Pvda, SP, D66 en Christenunie kan de bibliotheek nu structureel langer openblijven. Later meer

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.