Nieuws van GroenLinks in Oosterhout over VVD inzichtelijk

12 documenten

Inbreng GroenLinks raadsvergadering 19 mei 2020 | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Oosterhout 24-05-2020 00:00

In de raadsvergadering van 19 mei heeft GroenLinks het woord gevoerd over de regioniale energiestrategie, de ombuigingen bij het parkeren en een motie over de opvang van vluchtelingenkinderen. Er zijn mondelinge vragen gesteld over de coronamaatregelen voor het winkelcentrum van Oosterhout en de toegankelijkheid van de Bussel en de Warande.

Mondelinge vraag toegankelijkheid de Bussel en de Warande (Van der Zanden)

Voorzitter, In januari 2016 heeft het toenmalige Gehandicapten Platform Oosterhout een rapport geschreven over wat er volgens het GPO aangepast moest worden aan het gebouw van de Bussel en Theek 5 om dit goed toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Bij de behandeling van de begroting 2020 in de raadsvergadering van november 2019 heeft wethouder Piena aangegeven dat er bij de perspectiefnota 2021 een overzicht zal komen van de kosten die gemaakt moeten worden om belemmeringen qua toegankelijkheid op te lossen. Naar aanleiding van dit overzicht kan dan bepaald worden, welke problemen wel en niet aangepakt zullen gaan worden. Vanwege de Corona situatie is er dit jaar geen normale Perspectiefnota in juni.

Daarom de vraag aan de wethouder, wat op dit moment de stand van zaken is, betreffende dit overzicht en wanneer dat naar de gemeenteraad gestuurd gaat worden.

Mondelinge vraag coronamaatregelen winkelcentrum Oosterhout (Van der Pluijm)

Het wordt steeds drukker in het centrum van Oosterhout. Zó druk dat het op de smallere stukken in het Arendshof soms zelfs onmogelijk is om anderhalve meter afstand aan te houden, zo merkte ik afgelopen zaterdag zelf. Ook in de winkelstraten kan afstand houden moeilijk zijn, maar daar wordt het met name veroorzaakt door de wachtrijen. GroenLinks heeft hier de volgende vragen over.

1. Volgens onderzoeksbureau Goudappel Coffeng kunnen Nederlandse winkelstraten in de anderhalvemetersamenleving slechts 15-20 procent van de maximale capaciteit kwijt. Is bij het college duidelijk wanneer deze capaciteit wordt overschreden?

2. Op de smallere stukken in het Arendshof, zoals het deel tussen het Hema-plein en Jamin, maar ook het grootste deel van Arnedshof 2 is het op drukke momenten moeilijk om anderhalve meter afstand te houden tot anderen. De beperkte ruimte hier wordt versterkt doordat er reclameborden en bankjes in het midden geplaatst staan. Is het college bekend met deze situatie?

3. Is het college van mening dat Arendshof als overdekt winkelcentrum en privaat terrein ook een maximaal aantal bezoekers gebaseerd op het aantal vierkante meters grondoppervlak in moet stellen?

4. Is het voor het college denkbaar dat, bijvoorbeeld op zaterdagen, eenrichtingsverkeer wordt ingesteld in de winkelstraten én het Arendshof om de anderhalve meter ruimte die gevraagd wordt te kunnen waarborgen?

5. Gaat u als college in gesprek met de eigenaars en winkels in het Arendshof om deze piekdrukte in goede banen te leiden?

6. Een ander probleem zijn wachtrijen. Zeker op zaterdagochtend kunnen deze op bijvoorbeeld de Keiweg een groot probleem vormen. Bijvoorbeeld omdat mensen kriskras op straat staan te wachten. Is het college bekend met dit probleem en bent u bereid in gesprek te gaan met winkeliers om eenduidige wachtrijen te creëeren zodat passerende voetgangers hier zo min mogelijk hinder van ondervinden?

Regionale Energiestrategie (Van der Pluijm)

Tijdens de vorige behandelingen van de Regionale Energie Strategie was GroenLinks altijd positief maar toch kritisch. Positief zijn we nog altijd als we kijken naar de grote lijnen in het plan. We zijn blij dat we als regio in 2030 meer duurzame energie op willen gaan wekken dan we nu überhaupt aan energie verbruiken. Dat toont lef en ambitie!

Positief zijn we ook over de innovatie die we als regio willen gaan doorvoeren. Die instelling zal de komende jaren van belang zijn, want de ontwikkelingen zijn enorm. Zo worden zonnecellen steeds efficiënter, waardoor een kleiner oppervlak nodig is. Ook kunnen we lichtere cellen aanbrengen op daken die voor de reguliere panelen te zwak zijn. We zijn er ook blij mee dat Oosterhout denkt over een waterstofuitgiftepunt. Een techniek waar autofabrikanten echt in geloven.

Voorzitter, voor het grootste deel is GroenLinks helemaal akkoord met dit concept. Dat zal geen verrassing zijn.

Toch hebben we onze bedenkingen bij enkele punten. Zo valt het ons op dat de Concept RES uitgaat van een besparing van 15 procent door besparen en isoleren in 2030. Dat lijkt ons erg weinig, Urgenda gaat er bijvorbeeld vanuit dat een besparing van liefst 50 procent mogelijk is. Nu mogen we ons misschien niet rijk rekenen voorzitter, maar dat gat is wel erg groot. Het verschil betekent een stuk minder grootschalige projecten voor energieopwekking. We horen graag van de portefeuillehouder waarom in de RES wordt gerekend met zo'n lage factor.

Wat de fractie van GroenLinks steekt is dat inwoners en belangengroepen nog niet bij de plannen betrokken zijn geweest. Die inspraak begint in feite pas nadat het plan is vastgesteld. Wat betreft GroenLinks hadden we dit in een eerder stadium moeten doen. We horen graag van de wethouder waarom het hier niet van gekomen is. We hopen dat dit voor de vaststelling van de definitieve RES wél gebeurt.

Voorzitter, een regionale milieu effect rapportage zou ons bovendien erg kunnen helpen. We kunnen daardoor voor de hele RES onderzoeken wat realistisch is en wat het effect van al deze grootschalige plannen gaat worden. Zo'n regionale MER zou bijvoorbeeld uitgevoerd kunnen worden tussen de vaststelling van dit concept en het vaststellen van de definitieve strategie. We kunnen daardoor ook meerdere alternatieven voor de projecten onderzoeken, zodat we als regio weten wat het beste past. Dat betekent evenwel dat we ons nu nog niet vast moeten leggen op concrete manieren van opwekking.

We dienen samen met VVD en Gemeentebelangen een amendement in om deze concrete manieren nu al vast te stellen. Wel moet de volledige opgave in het raadsvoorstel blijven staan.

Tot slot wil ik het nog hebben over Energiepark Oranjepolder. Natuurlijk weet ik dat we daar vanavond niet over gaan beslissen, voorzitter. Maar het plan voor 3 windturbines en een zonneweide staat wél concreet genoemd in de RES. Wel zien we opvallenderwijs in de RES staan dat nieuwe projecten voor tenminste uit 50% sociale participatie moeten bestaan. Het Energiepark Oranjepolder is daar echter van uitgesloten. Kan de portefeuillehouder uitleggen hoe dit zit?

Voorzitter, GroenLinks is niet tégen windmolens. Dat begrijpt u vast. Wel hebben we altijd gehamerd op voldoende draagvlak. Draagvlak begint bij draagvlak voor het proces. Bewoners moeten kunnen meepraten én meedenken over dit soort grootschalige plannen. Zeker met de enorme impact die dit heeft voor de wijk. De ligging van de windturbines baart omwonenden zorgen, en dat snapt GroenLinks volledig. Zeker de beruchte derde windmolen staat zó dicht bij de wijk dat dit voor ons onacceptabel is. En dan hebben we het nog niet gehad over de aanslag die de windmolens plegen op het landschap, voorzitter.

Bewoners zijn bang dat we vandaag al vastleggen dat deze windturbines er sowieso komen. Dat is natuurlijk nog geen gelopen race, voorzitter. De tweede reden dat we het amendement dat ik hiervoor al noemde mede indienen. Verder is het proces van inspraak voor de bewoners volstrekt onvoldoende geweest. Zij geven aan dat het digitale energiecafé veel te beperkt was. Het feit dat er 500 bezwaren binnen zijn gekomen, geeft al aan dat dit niet naar wens is geweest.

Voorzitter, ook is het voor de bewoners totaal niet duidelijk wie nu de initiatiefnemer is van het project. Als ze met een vraag naar Shell en Eneco gaan, worden ze doorverwezen naar de gemeente en vice versa. Van het kastje naar de muur dus. Dat lijkt ons niet de bedoeling. Wij willen dat de bewoners serieus genomen worden. We dienen daarom een motie in waarin we het college oproepen om Shell en Eneco te verzoeken om de inspraakronde te pauzeren en pas opnieuw te starten als dit weer fysiek mogelijk is. Op die manier kunnen bewoners en andere belanghebbenden beter in gesprek met de initiatiefnemers. Digitaal is volgens de bewoners niet de juiste manier en dat kan GroenLinks begrijpen.

Ombuigingen parkeren (Van der Zanden)

Voorzitter, vandaag moet de gemeenteraad besluiten over een voorstel om te gaan bezuinigen op de kosten van het parkeren. Waarom deze situatie ontstaan is, is eigenlijk heel eenvoudig:

In 2012 wordt besloten om een parkeergarage te bouwen in het Santrijngebied, onder de voorwaarde dat de parkeertarieven elke 2 jaar met €0,10 per uur zouden stijgen. De parkeertarieven worden op een bepaald moment echter niet meer verhoogd en eind 2018 zelfs verlaagd. Deze structurele verlaging gebeurt zonder financiële dekking. Het gevolg is dat er jaarlijks € 300.000 meer aan parkeren wordt uitgegeven door de gemeente, dan er aan inkomsten binnenkomen.

In de raadsvergadering van november 2018 heeft GroenLinks deze manier van besluitvorming “parkeerpopulisme” genoemd. Een kenmerk van populisme is, dat er een simpele oplossing gepresenteerd wordt voor een best wel complex probleem. Er wordt vervolgens gedaan alsof iedereen van deze oplossing beter wordt en de eventuele negatieve effecten van het besluit worden onder het tapijt geschoven. Maar uiteindelijk worden we dan door de werkelijkheid ingehaald en blijken er toch allerlei nadelen te zijn.

De gevolgen van dit parkeerpopulisme zijn groot. Het parkeerbeleid heeft als doel om de beschikbare ruimte voor parkeren in de binnenstad op een zo goed mogelijk manier te verdelen. Sinds een aantal jaar heeft het parkeerbeleid een heel ander doel gekregen, namelijk het kunnen betalen van de Santrijn parkeergarage. Deze parkeergarage is dus van een middel een doel op zich geworden. Ook vandaag is weer duidelijk dat alles wat voorgesteld wordt op het gebied van parkeren eigenlijk maar aan een voorwaarde moet voldoen. Het moet geld opleveren of kosten besparen om deze parkeergarage te kunnen betalen.

Dit wordt het beste duidelijk uit de motie die Gemeentebelangen vanavond in wil dienen om te gaan onderzoeken of de fietsenstalling op de Markt op korte termijn gesloten kan worden. Het zal duidelijk zijn dat GroenLinks deze motie niet zal steunen. Wij vinden dat de fietsenstallingen open moeten blijven. Wat is er over van de doelstelling uit de mobiliteitsnota om het gebruik van de fiets te bevorderen? Een van de weinige instrumenten die de gemeente daarvoor heeft is het aanbieden van veilige fietsparkeerruimte. Het een wordt gezegd en het tegenovergestelde wordt hier gedaan. Het autogebruik wordt bevorderd ten koste van de fiets. Hoe geloofwaardig ben je dan nog. In deze coronatijd is het openbaar vervoer voor velen niet aantrekkelijk. Samen met een vriend/kennis in de auto is nu wettelijk verboden.

Daarnaast vinden wij deze motie ook zeer voorbarig. Er gaat in mei en juni een Corona Impact Analyse opgesteld worden, die in juli in de raad besproken wordt. Laten we eerst daar maar eens op wachten zodat we als raad wat meer inzicht krijgen in wat de gevolgen van de hele Corona situatie zijn. GroenLinks vindt het zeer onverstandig om nu in het wilde weg maar even wat te gaan besluiten.

Voorzitter, onder het kopje “Digitalisering” worden een aantal maatregelen doorgevoerd. Ten eerste is dat de digitale uitgifte van parkeervergunningen. Prima om hier als gemeente met de tijd mee te gaan. Maar financieel gezien levert het niets op, het is geen bezuiniging. Ten tweede is dat het idee om te gaan onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om in Oosterhout gebruik te gaan maken van een scanauto voor de controle of mensen betaald hebben voor het parkeren of over de juiste vergunning beschikken. Ook hier weer vindt GroenLinks het prima om te gaan onderzoeken of op deze manier beter gehandhaafd kan worden. Maar ook hier is op dit moment geen sprake van een bezuiniging. Het is enkel een opdracht om nader uit te zoeken. Financieel is nog niet goed duidelijk wat het op gaat leveren.

Voorzitter, dan komen we bij het laatste groepje maatregelen. Dat zijn de maatregelen op het gebied van parkeervergunningen en -producten. Ik concentreer me hierbij even op de twee voorstellen met het grootste effect:

Het voorstel om de kraskaart te vervangen door een digitale bezoekersregeling met een tarief van €0,50 per uur; Het voorstel om het vergunninghoudersparkeren te fiscaliseren. Dit betekent concreet dat voortaan iedereen (ook zonder vergunning) mag parkeren op een plaats voor vergunninghouders tegen een dagtarief van €7,50.

Voorzitter, dit zijn voorstellen waar wij als GroenLinks zeker voor open staan, maar het is ook niet meer als vanzelfsprekend om hierop burgerparticipatie toe te passen. In de raadsnota staat dat gezien de beschikbare tijd individuele burgers, bezoekers en bedrijven niet betrokken zijn bij het opstellen van de ombuigingsvoorstellen. Dit vindt GroenLinks geen argument, want al sinds anderhalf jaar is bekend dat er bezuinigingen nodig zijn. Op een schriftelijke vraag van GroenLinks antwoord het College als volgt: “Dit onderwerp leende zich minder goed voor de traditionele vorm van burgerparticipatie. Enerzijds omdat het parkeerbeleid in de binnenstad alle bewoners van Oosterhout raakt, hetzij als bewoners van het centrum, hetzij als bezoekers van de binnenstad.”. Wij vinden dit een zeer vreemde redenering. Omdat het parkeerbeleid alle bewoners van Oosterhout raakt, is het dus niet geschikt voor burgerparticipatie. In de raadsnota geeft het College vervolgens aan dat bij de tweede ronde van ombuigingsvoorstellen, die nog moet komen, burgerparticipatie toegepast KAN worden. Daar dient wat GroenLinks betreft gewoon MOET van gemaakt te worden. In 2020 is burgerparticipatie gewoon een vanzelfsprekendheid.

Voorzitter, ik kom tot een conclusie. Het zal duidelijk zijn dat GroenLinks met deze raadsnota niet zal kunnen instemmen.

Motie opvang vluchtelingenkinderen (Louwerens)

Het geweld in Syrië heeft heel veel inwoners het land doen ontvluchten. Velen van hen zijn gestrand op de Griekse eilanden. De opvangkampen aldaar zijn overvol. Ter illustratie: het kamp op Lesbos biedt ruimte aan 2000 vluchtelingen. Er zitten er op dit moment 20.000.

Het aantal alleenstaande kinderen in deze kampen is 5000. Hun ouders worden vermist of zijn overleden. De hygiëne in de opvangkampen laat zeer te wensen over. De maatregelen met betrekking tot Corona, die natuurlijk ook in Griekenland zijn opgesteld, kunnen simpelweg niet uitgevoerd worden en de situatie is dan ook schrijnend te noemen.

Griekenland heeft de Europese lidstaten gevraagd te helpen bij de opvang van deze kwetsbare groep. Een langer verblijf in een overbevolkt vluchtelingenkamp, in een tijd waar het COVID19 virus rondwaart, is onwenselijk én onmenselijk.

‘Iedereen heeft het in deze crisis steeds over solidariteit. Daar waar de nood hoger is dienen we die solidariteit ook toe te passen’.

Een uitspraak, voorzitter, van oud-minister  en VVD coryfee Neelie Kroes. Een uitspraak uit ons hart gegrepen. Uw collega burgemeester Koen Schuiling van de VVD, burgemeester van Groningen, zei het als volgt: ‘Laten we de kinderen zonder vader en moeder opvangen. Het is een kwestie van beschaving’.

Voorzitter, wij vinden dat wij als Oosterhout hier niet weg kunnen kijken. Uit menselijkheid en uit solidariteit vinden wij dat als de staatssecretaris hier toe besluit, en voorzitter, ik zeg hier nadrukkelijk als, want wij gaan hier als Oosterhout niet over, als de staatssecretaris besluit om 500 kinderen uit deze kampen op te vangen in Nederland, Oosterhout bereid moet zijn hier een rol in te spelen. Inmiddels hebben 52 gemeenten een vergelijkbare motie aangenomen, waaronder Breda, waar deze motie unaniem is aangenomen.

Wel vragen wij, GroenLinks, GBV, PvdA, CDA en LZP, met deze motie het College te onderzoeken op welke wijze we deze opvang kunnen gaan bieden. En let wel voorzitter, het gaat om in totaal 500 kinderen. Deze 500 kinderen zullen evenredig verdeeld worden over de gemeenten, waardoor het aandeel van Oosterhout zich zal beperken tot de opvang van hooguit 4 kinderen. Het NIDOS, voogdijinstelling voor vluchtelingenkinderen, heeft al laten weten klaar te staan om de kinderen op te vangen.

In 2016 heeft de gemeenteraad van Oosterhout al de bereidheid getoond jonge vluchtelingen te helpen en op te vangen. Toen bleek opvang in Oosterhout niet nodig. De burgemeester heeft destijds aangegeven geen belemmeringen te zien om in de toekomst weer de zelfde bereidheid te tonen. Bij mijn weten is deze toezegging nooit ingetrokken.

Voorzitter, laten wij als Oosterhout solidariteit tonen met deze kinderen en de verantwoordelijk staatssecretaris laten weten dat de regering op de gemeente Oosterhout kan rekenen, wanneer zij besluit tot het bieden van asiel aan 500 vluchtelingenkinderen in Europees verband.

Vandaar dat wij het college verzoeken:

– Aan de Staatssecretaris te melden dat Oosterhout bereid is een aandeel te leveren in de aanpak van dit Europese probleem;

– Te onderzoeken in welke mate Oosterhout de opvang voor deze kwetsbare groep kinderen kan organiseren.

Reactie GroenLinks Oosterhout op voorstel Bergse Baan | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks VVD Oosterhout 20-02-2020 00:00

GroenLinks staat voor goede, veilige en snelle fietsverbindingen van en naar de kerkdorpen. Dit is waarom we het nieuwe plan voor de bromtolrotonde omarmen. Dit is waarom we het fietspad naar Dorst altijd hebben gesteund. Het is ook waarom we ons in december 2018 achter een motie van de VVD voor een vrijliggend fietspad langs de Bergsebaan hebben geschaard. Een belangrijk argument daarbij was dat er, in tegenstelling tot bij voorgaande plannen van het college, geen bomen gekapt zouden gaan worden.

Het college besloot uiteindelijk medio vorig jaar om deze motie naast zich neer te leggen. In samenspraak met belangenverenigingen zoals de Fietsersbond, Milieuvereniging en bewoners van Den Hout kwam men tot de conclusie dat het voorstel uit de motie niet het beste was. GroenLinks is content met de nieuwe plannen die géén verbreding van de rijbaan maar wel een verbetering van de fietsveiligheid zou betekenen. Dat er bovendien maatschappelijk draagvlak voor deze oplossing is, is voor de fractie van GroenLinks ook belangrijk.

Voorzitter, het voorstel van het college dat nu voorligt is opgesteld naar aanleiding van een motie die door een nipte meerderheid van de raad werd aangenomen. Wij snappen dat het college een dergelijke motie niet twee keer naast zich neerlegt. Evenwel betekent dit niet dt we het eens zijn met dit voorstel. GroenLinks ziet op dit moment de meerwaarde van een losliggend fietspad langs deze weg niet meer. Al helemaal niet als dit betekent dat er vele tientallen of mogelijk zelfs honderden bomen zullen verdwijnen.

De Bergsebaan heeft op dit moment twee duidelijke fietssuggestiestroken. Uitgevoerd in het rood, zodat het voor iedere weggebruiker duidelijk is dat de fietsers daar horen. De rijbaan voor automobilisten lijkt erg smal. Dit heeft het psychologische effect dat automobilisten minder snel het gaspedaal in zullen drukken. De huidige situatie op de Bergsebaan vanaf de Ter Aalsterbrug tot de kruising met het Hoeveneind is in feite dus veilig. Geen reden om daar aanpassingen op aan te brengen.

Voor GroenLinks is het dus duidelijk dat deze herinrichting niet nodig is, voorzitter. Het is duidelijk dat een fietspad met een breedte van 3,5 meter zorgt voor de kap van veel bomen. Iets waar wij niet achter kunnen staan. Zeker niet nu er een goede infrastructuur voor fietsers ligt. Het uitvoeren van een Flora en Fauna of Bomen Effect Analyse is niet nodig om te zien dat er veel natuur verloren zal gaan bij het uitvoeren van deze plannen.

Voorzitter, ook verkeerstechnisch is er het een en ander op dit plan aan te merken. We gaan hier immers een veilig fietspad van niets naar nergens creëren. Het Ruiterspoor van Den Hout tot de Bergsebaan wordt niet veiliger. Fietsers die vanaf de Bergsebaan rechtsaf slaan richting Meerberg komen ook op een gevaarlijk stuk weg terecht. Uiteindelijk creëren we hier misschien een vals veiligheidsgevoel.

Om het nog maar niet te hebben over automobilisten die op een brede rijloper het gaspedaal net iets verder indrukken. Dat brengt een groter risico op ongelukken met zich mee. Dat gezegd hebbende, hopen we ook niet dat het de bedoeling is om de maximumsnelheid te verhogen en hier zodoende een opmaat naar de Westelijke Rondweg te creëren.

Voorzitter, ter afsluiting. GroenLinks is vóór veilige fietsverbindingen van en naar de kerkdorpen. Maar dan moeten deze ook wel van en naar de kerkdorpen gaan. Niet van niets naar nergens. Bovendien is GroenLinks van mening dat er geen natuur verwoest moet worden als er een goed alternatief is. In dit geval ligt dat alternatief er zelfs al.

Motie Heilige Driehoek aangenomen!! | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA Oosterhout 24-09-2019 00:00

Tijdens de afgelopen raadsvergadering van 17 september werd een motie van GroenLinks, VVD en GBV aangenomen die verdere verstening van het gebied van de Heilige Driehoek moet voorkomen. De motie roept het college op om voor dit beschermde gebied een beheersvisie op te stellen samen met bewoners en andere belanghebbenden. Deze nieuw op te stellen visie moet erop gericht zijn dat in de toekomst uitsluitend ontwikkelingen plaatsvinden die bijdragen aan de unieke kwaliteiten van het gebied. Verder geeft de motie aan dat geen goedkeuring mag worden gegeven aan ontwikkelingen, die niet passen in het geldende bestemmingsplan totdat deze beheersvisie door de gemeenteraad is vastgesteld.

De motie werd maar met een nipte meerderheid aangenomen, namelijk met 16 van de 31 stemmen. De raadsleden van Gemeentebelangen (10 stemmen), CDA (3 stemmen), Groen Brabant (1 stem) en PVDA (1 stem) stemden tegen de motie. Zij willen bouwontwikkelingen binnen de Heilige Driehoek voorlopig niet uitsluiten.

Gelukkig wilden de raadsleden van VVD (6 stemmen), GroenLinks (5 stemmen), GBV (3 stemmen) en D66 (2 stemmen) WÉL die bescherming al direct.

Inbreng GroenLinks Oosterhout raadsvergadering 2 juli 2019 | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks VVD Oosterhout 03-07-2019 00:00

In de raadsvergadering van 2 juli heeft GroenLinks het woord gevoerd over de jeugdzorg. Er zijn mondelinge vragen gesteld over het samenvoegen van twee inloopvoorzieningen, betaald parkeren in het Centrum, de bestrijding van de eikenprocessierups en de stand van zaken m.b.t. een woonvoorziening voor ouderen in het centrum.

Mondelinge vragen Inloopvoorzieningen de Aanloop en de Buurtkamer (Van der Zanden)         

Voorzitter, enkele dagen geleden is er namens 140 mensen een protestbrief naar de gemeente Oosterhout gestuurd naar aanleiding van het samenvoegen de inloopvoorzieningen de Aanloop en de Buurtkamer. De aanloop is opgezet vanuit de GGZ. De buurtkamer is een initiatief van Thebe, Prisma en Surplus Welzijn. Hierdoor is het aantal openstellingen van negen dagdelen gedaald naar vier en is de vrijdagactiviteit geschrapt. Op de dinsdag en de donderdag is ook geen specialistische begeleiding van Prisma en Thebe meer aanwezig. Hierdoor is er dus sprake van verschillende doelgroepen waarop de beide inloopvoorzieningen zich richten. Volgens de briefschrijvers komt de meest kwetsbare groep bezoekers niet meer sinds het samenvoegen van beide inloopvoorzieningen.

Wij hebben dan ook de volgende vragen aan de wethouder? 1)    Wat is de inhoudelijke reden dat beide inloopvoorzieningen zijn samengevoegd, er op twee dagen geen specialistische begeleiding meer aanwezig is en de vrijdag als dag vervallen is? 2)    Is het college het er mee eens dat het onwenselijk is dat juist de groep meest kwetsbare bezoekers nu wegblijft? 3)    Wat gaat het college doen om tegemoet te komen aan de zaken die door de briefschrijvers beschreven worden?

Jeugdzorg (Louwerens)

De transitie van de jeugdzorg naar de gemeenten kunnen we een succes noemen. Dat wil zeggen, als het gaat over de zorg die gesignaleerd wordt en waar zoveel mogelijk een passend aanbod op gevonden wordt. Niet als het gaat om de bezuiniging die het rijk heeft doorgevoerd met de transitie.

Na een aarzelend begin, waarin het Sociaal WijkTeam nog niet of moeilijk gevonden werd door onze inwoners, wordt het Wijkteam nu wel gevonden. Dit aarzelend begin betekende een overschot op de begroting voor wat betreft de jeugdzorggelden en een groot deel van dit bedrag werd dan ook uitgegeven aan andere doeleinden. Voorzitter, deze tijden lijken nu al lang geleden. Oosterhout schrijft, net als zoveel gemeenten, rode cijfers als het gaat over de jeugdzorg.

GroenLinks begrijpt dan ook dat er goed gekeken dient te worden naar de besteding van de jeugdzorggelden. In een aantal gevallen kan het zeker effectiever. Waar het minder kan, mag het natuurlijk minder. Waar het slimmer kan, moet het ook slimmer. Een integrale aanpak binnen het sociaal domein is dan ook van belang. De VVD zal hierover, onder andere samen met GroenLinks, een initiatiefvoorstel over indienen. Eén ding blijft voor GroenLinks in ieder geval voorop staan: om de woorden van het vorige College te herhalen: we laten niemand in de kou staan.

Voorzitter, even terugkomend op het Sociaal WijkTeam. Aan het eind van dit jaar loopt de overeenkomst met het SWT af. Deze kan niet meer verlengd worden. Het is nog niet duidelijk of het SWT komend jaar wederom een deel van de toeleiding zal verzorgen of dat een andere partij dit op zich gaat nemen. Gezien het feit dat vele Oosterhouters inmiddels bekend zijn met de naam Sociaal WijkTeam, vindt GroenLinks het van belang dat deze naam in ieder geval behouden blijft.

Dan de nota zelf. Alles rondom de jeugdzorg is complexe materie. Dit maakt dan ook dat de beoordeling van de verordening en het uitvoeringsbesluit complex is. GroenLinks heeft dan ook een aantal concrete vragen aan de portefeuillehouder betreffende deze nota. In de beantwoording van de sjabloonvragen lezen we dat de Adviesraad Sociaal Domein niet gevraagd is om advies, omdat het hier vooral gaat over regionale zaken. Onze vraag is dan ook of het uitvoeringsbesluit zoals is voorgesteld specifiek is toegespitst op de Oosterhoutse situatie. Als dit het geval is, had de Adviesraad namelijk prima om advies gevraagd kunnen worden.

Verder lezen we in de beantwoording dat er momenteel een wachttijd is welke kan oplopen tot 7 weken. Hoewel we hiermee binnen de wettelijke termijn van 8 weken blijven, lijkt GroenLinks dit toch niet wenselijk. Kan de wethouder aangeven of er maatregelen genomen worden om de wachttijden te verkorten?

Voorzitter, op de vraag van GroenLinks of er overwogen wordt een eigen bijdrage in te voeren is het College helder: “nee” was hierop het antwoord. De VVD stelde een vergelijkbare vraag, namelijk: Hoe staat u tegenover een (vrijwillige) eigen bijdrage van ouders? Het antwoord hierop was en ik citeer: Dit is een vraag die wij nu (nog) niet kunnen beantwoorden. Er zijn voor- en nadelen bij te noemen. Het is juist een vraag waarbij de Adviesraad Sociaal domein een mooie rol zou kunnen spelen. Einde citaat. GroenLinks wil hier graag helderheid over van het College en overweegt, afhankelijk van het antwoord, hier in tweede termijn een motie over in te dienen.

In het uitvoeringsbesluit lezen wij verder: Bij de verwijzing zal de arts rekening moeten houden met de zorg die door de gemeente is ingekocht. Het college maakt afspraken met de artsen over de invulling van het verwijsrecht. Doel hiervan is dat zij zich bewust worden van hun handelen en eventueel hun handelen hierop aanpassen in een door de verzekeraar of gemeente gewenste richting.

Voorzitter, het is zoals het is: ook anderen, waaronder huisartsen, mogen doorverwijzen. Wij kunnen langs allerlei wegen proberen deze doorverwijzingen te reguleren, maar het recht blijft. GroenLinks denkt dan ook dat het lastig is om artsen te bewegen in een richting die de gemeente wil. Sterker nog, de vraag is of dit wenselijk is, artsen, maar ook andere doorverwijzers moeten immers vrijelijk hun beroep kunnen uitoefenen. In de sjabloonvragen heeft de fractie van GroenLinks hierbij om een concreet voorbeeld gevraagd, maar niet gekregen. Nogmaals dus de vraag aan de wethouder: hoe ziet dit er concreet uit?

Samenvattend, voorzitter:

Behoud de benaming Sociaal WijkTeam Is het uitvoeringsbesluit toegespitst op de Oosterhoutse situatie Wordt er werk gemaakt van de wachttijden Duidelijkheid over de eigen bijdrage Hoe moeten artsen hun handelen aanpassen in een door de gemeente gewenste richting

Tot besluit kan ik nog meedelen dat wij afgelopen donderdag erg verheugd waren dat we de gemeentequiz hebben gewonnen.

Reactiet GroenLinks Oosterhout op Perspectiefnota 2020 | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks VVD PvdA Oosterhout 21-06-2019 00:00

Voorzitter, de bijdrage van GroenLinks bij de perspectiefnota 2020 waarin wij sociale, linkse en duurzame keuzes maken, is een bijdrage die volledig onderschreven wordt door de fractie van de PvdA. Datzelfde geldt ook voor de bijdrage die de PvdA vanavond uit zal spreken. Deze bijdrage wordt ook volledig onderschreven door de fractie van GroenLinks.

Voorzitter, de bijdrage van GroenLinks bij de perspectiefnota 2020 waarin wij sociale, linkse en duurzame keuzes maken, is een bijdrage die volledig onderschreven wordt door de fractie van de PvdA. Datzelfde geldt ook voor de bijdrage die de PvdA vanavond uit zal spreken. Deze bijdrage wordt ook volledig onderschreven door de fractie van GroenLinks.

“Samen op weg naar 2030” dat is de titel van het coalitieakkoord. Bij de presentatie van dit coalitieakkoord heeft GroenLinks al aangegeven dat er van “samen op weg” weinig te merken was. De coalitiepartijen hebben het coalitieakkoord in een achterkamertje in elkaar gezet. Oppositiepartijen, inwoners en organisaties werden buiten de deur gehouden. Dit zorgde voor allerlei voorstellen zoals een verplaatsing van het MEK en het verbouwen van Arkendonk waarvan al meteen duidelijk was, dat deze volstrekt onuitvoerbaar waren. Beide voorstellen zijn inmiddels terecht naar de prullenbak verwezen. GroenLinks is blij dat het MEK gewoon op zijn huidige plaats kan blijven, maar het heeft wel voor allerlei onrust gezorgd.

Verder lijkt het CDA inmiddels buitenspel gezet. De gevolgen daarvan zagen we in de raadsvergadering van 21 mei. Bij de mobiliteitsvisie, de bezuinigingen op de WMO en de Bergse Baan regelden Gemeentebelangen en VVD alles. Waar er bij de Bergse Baan sprake is geweest van een intensief overleg met allerlei organisaties en burgers, werden de resultaten van dit overleg door Gemeentebelangen en VVD zomaar terzijde zonder enig overleg. Bij de mobiliteitsvisie werd de uitvoeringsagenda gekaapt door Gemeentebelangen en VVD.

Voorzitter, de overeenkomst tussen al deze zaken is: “gebrek aan overleg”. De komende jaren staat de gemeente Oosterhout voor grote uitdagingen. De keuze is of we dat als gemeenteraad samendoen met de inwoners en de organisaties of dat de twee grote partijen in de raad het wel eventjes gaan regelen als het echt belangrijk wordt. Wat dat betreft hebben Gemeentebelangen en de VVD voldoende om in de komende zomervakantie over na te denken. 

Minimabeleid

Voorzitter, een belangrijk onderdeel van het minimabeleid is de collectieve ziektekostenverzekering. Waar de overige onderdelen van minimabeleid gericht zijn op mensen met een inkomen tot 110% van de bijstandsnorm kan iedereen met een inkomen tot 125% van de bijstandsnorm gebruik maken van de collectieve ziektekostenverzekering. Het college stelt voor dat voortaan alleen nog maar mensen met een inkomen tot 110% van de bijstandsnorm hiervan gebruik kunnen maken. Het gevolg is dus dat ongeveer 400 Oosterhouters die maar net meer dan de bijstandsnorm verdienen hier de dupe van worden. Het belang van een collectieve ziektekostenverzekering is juist dat mensen met weinig inkomen zo een bepaalde korting krijgen waardoor ze toch nog goed tegen ziektekosten verzekerd zijn. Dit afschaffen zal er toe leiden dat deze mensen zich minder goed gaan verzekeren (minder aanvullende verzekeringen, hoger eigen risico) wat vervolgens weer tot allerlei financiële problemen zal gaan leiden. In de perspectiefnota wordt voorgesteld om een bedrag van € 30.000 vanuit de Klijnsmagelden vanaf 2020 extra in te gaan zetten bij het project de Brede Buurt. Indirect is dit gewoon een verkapte bezuiniging van € 30.000 op het minimabeleid. De Klijnsmagelden dienen naar de mening van GroenLinks zo volledig mogelijk ingezet te worden op het bestrijden van armoede onder kinderen en jongeren. Daar zijn ze immers ook voor bedoeld. Wij zullen dan ook een amendement indienen om hierop dus niet € 30.000 te gaan bezuinigen.

Surplus

Het is in Oosterhout al heel lang gebruikelijk dat bepaalde taken als vanzelfsprekend naar Surplus toe gaan. GroenLinks heeft altijd al aangegeven dat deze vanzelfsprekendheid doorbroken dient te worden. Ook andere organisaties (denk aan het Floraliapark) hebben laten zien dingen op sociaal gebied goed te kunnen regelen. Het is naar de mening van GroenLinks dan ook belangrijk om de relatie Surplus – gemeente eens fundamenteel te gaan bekijken. Hiermee bedoelen wij dan een echte discussie over hoe we als gemeente de taken die Surplus nu uitvoert zien. Op dit moment zien wij dat er vanuit de gemeente op allerlei manieren bezuinigd gaat worden bij Surplus (€ 150.000 bij de WMO nota, € 75.000 op inburgering, € 99.000 op jongerenwerk en nog een aantal andere posten). Dit zijn naar onze mening bezuinigingen waar geen idee achter zit. Slechts gedeeltelijk krijgt Surplus van de gemeente mee hoe het deze bezuinigingen in moet gaan vullen. De uitkomst van al deze kortingen is dus onduidelijk. GroenLinks zal dan ook een amendement indienen om de bezuinigingen op het jongerenwerk niet door te laten gaan en een motie met als doel om als gemeente een echte discussie te gaan voeren over wat we willen met de taken die nu allemaal door Surplus worden uitgevoerd.

Parkeerbeleid

In de raadsvergadering van oktober 2018 is een gat geslagen van € 300.000 jaarlijks in het parkeerfonds. Het College stelt nu voor om te gaan bezuinigingen op de fietsenstalling en de tarieven voor kraskaarten en bewonersvergunningen te verhogen. Dit betekent dus dat de bewoners van de Oosterhoutse binnenstad meer moeten gaan betalen voor hun parkeervergunning omdat de parkeertarieven voor bezoekers verlaagd zijn. Waar Gemeentebelangen de afgelopen verkiezingscampagne continu sprak over lagere parkeertarieven in Oosterhout gaat nu het tegenovergestelde gebeuren.  Gemeentebelangen is dus de partij van hogere parkeerkosten voor Oosterhoutse inwoners. Wij zijn van mening dat fietsers en inwoners van de binnenstad niet de rekening gepresenteerd moeten krijgen van het parkeerpopulisme van Gemeentebelangen.

Duurzaamheid

Op 26 juni zal er een discussiebijeenkomst plaatsvinden waarin de gemeenteraad zijn mening kan geven over het “Ambitiedocument duurzaamheid”. We zullen dan uitgebreid ingaan op het ambitiedocument duurzaamheid maar kunnen nu al wel aangeven dat het een weinig concreet stuk is. In vergelijking met de visies in andere gemeentes lopen we in Oosterhout op dit gebied nog heel ver achter. Er zal meer moeten gebeuren en de acties en doelen moeten echt veel concreter worden. Dit is iets wat we vaker zien bij dit College. Ook de mobiliteitsvisie, de visie integrale veiligheid, de toekomstvisie en de visie over de parkeernormen zijn stukken waar eigenlijk vooral de status quo beschreven wordt. Er staat op het eerste gezicht niets verkeerds in, maar echte keuzes worden niet gemaakt “Iedere verandering is een verslechtering, zelfs een verbetering en daarom laten we het maar zo” begint wel een beetje het motto van deze coalitie te worden.

In november heeft de gemeenteraad een motie van GroenLinks aangenomen over een natuurvriendelijker maaibeleid. Recent hebben wij schriftelijke vragen gesteld over onderwerpen zoals het snoeien en kappen in het broedseizoen, de omgang met maaien en zwerfafval en de natuurcompensatie in Oosterhout. Biodiversiteit is noodzakelijk voor een gezonde leefomgeving. Deze biodiversiteit komt bijvoorbeeld door de dramatische afname van de insectenpopulatie in Nederland steeds meer onder druk te staan. Om die reden zal GroenLinks dan ook een motie indienen waarin onderzocht moet gaan worden wat de mogelijkheden zijn om in Oosterhout een stadsecoloog in te gaan stellen. Dit moet iemand gaan worden die zich dwars door alle beleidsterreinen bezig gaat houden met de biodiversiteit in de stad Oosterhout bij allerlei soorten ontwikkelingen en beleidsvoornemens. Duidelijk zal zijn dat GroenLinks op geen enkele manier voorstellen zal steunen om de velvergunning in Oosterhout af te schaffen. Als dat gebeurd zullen bomen in Oosterhout vogelvrij gaan worden en gaat het wel heel makkelijk worden om allerlei Bergse Banen aan te gaan leggen.

Sociaal Domein

In mei heeft de gemeenteraad een besluit genomen over de eerste bezuinigingen op het gebied van de WMO. Ook op dit gebied ontbreekt naar de mening van GroenLinks de visie volledig. Het gaat alleen maar om het geld. Er worden zaken gevonden om op te bezuinigen en daar wordt dan een verhaal bij gemaakt. Het is voor ons inmiddels volledig duidelijk geworden, dat vooral bij de jeugdzorg, de gemeentes een onmogelijke taak op hun bord hebben gekregen.

Een belangrijk onderdeel van de manier waarop het Sociaal Domein in Oosterhout geregeld is, is het Sociaal Wijkteam. Eind 2019 loopt het contract met het sociaal wijkteam definitief af en kan ook niet meer verlengd worden. De kosten hiervan zijn €2,4 miljoen per jaar. Eigenlijk is nog nooit onderzocht wat nu eigenlijk de effectiviteit van het Sociale Wijkteam is. Verder is ook de vraag hoe integraal er nu eigenlijk gewerkt wordt op het gebied van het Sociaal Domein. Er is niet voor niets een initiatiefvoorstel in de maak van mevrouw de Wit van Loon van de VVD om meer integraal te gaan werken.

Voorzitter, met andere woorden, het is tijd dat de raad weer eens echt gaat praten over wat ze nu op het Sociaal Domein wil, wat is de visie, en hoe gaat het verder met het Sociaal Wijkteam wat nu toch de toegang tot het Sociaal Domein is. Wordt dat geld wel effectief besteed. Totdat dit heeft plaatsgevonden willen wij als GroenLinks niet meer gaan praten over allerlei bezuinigingen op voorzieningen zoals de scootmobielen of het afschaffen van de mantelzorgvergoeding. Want eerst moeten onze eigen zaken op orde zijn, voordat we in voorzieningen van burgers gaan snijden.

Losse puntjes

Voorzitter, hierbij nog een aantal losse opmerkingen over verschillende onderwerpen:

Laat de tarieven voor zwembad de Warande voor wat ze zijn en ga niet over tot een verdere verhoging; Als kabels en leidingen door commerciële partijen gelegd worden, moet de gemeente gewoon 100% van de kosten doorberekenen; De gemeente wil de gymzaal bij de Kruidenlaan gaan sluiten. Het is bekend dat er tijdens populaire uren vaak weinig ruimte in de Oosterhoutse gymzalen is. Waarom niet andersom denken en zorgen dat de gymzaal bij de Kruidenlaan beter gebruikt gaat worden door andere organisaties als de Hobbit hier geen gebruik meer van maakt; Houdt de plaatselijke bewegwijzering binnen Oosterhout eenduidig en voorkom dat dit een rommeltje wordt als bedrijven en organisaties dit zelf gaan regelen; Het College stelt voor om de kosten die de gemeente maakt bij evenementen voortaan door te gaan rekenen aan de organisatoren. Bij commerciële evenementen vindt GroenLinks dat prima. Bij niet commerciële evenementen moet het gewoon blijven zoals het is en moeten de organisatoren niet op kosten gejaagd worden. Voor het reguliere onderwijs wil het College strikter de vastgestelde norm van zes kilometer bij het leerlingenvervoer hanteren. Voor het speciaal onderwijs in de Muldersteeg blijft de grens van twee kilometer gelden. Hieruit maken wij op dat de vastgestelde norm voor leerlingen van de Wissel ook strikter gehandhaafd gaat worden dan nu het geval is. GroenLinks heeft geen behoefte aan een striktere handhaving en zal hierover een amendement indienen. Het gaat hier immers om een kwetsbare doelgroep die geen keuze heeft.

AFRONDING

Voorzitter, ik kom tot een afronding. Bij elkaar opgeteld kosten de amendementen van GroenLinks op basis van de cijfers van het college ongeveer € 220.000. Uit de Zero Based Budgetting operatie volgt dat de tarieven voor toeristenbelasting in Oosterhout ver onder het gemiddelde liggen. Hier zit dus voldoende ruimte. Deze ruimte bestaat er naar onze mening concreet uit om meer kosten toe te gaan rekenen aan het toeristisch fonds die nu nog uit de algemene middelen betaald worden.

Voorzitter, de gemeente Oosterhout heeft gezien de financiële situatie dit jaar voor het eerst gewerkt met Zero Based Budgetting. Op deze manier krijg je als raadslid een veel beter inzicht in de manier waarop de begroting van de gemeente Oosterhout nu daadwerkelijk is opgebouwd. Waar gaat het geld naar toe? Welke keuzes kun je als raadslid maken en waar zitten de financiële mogelijkheden en onmogelijkheden? Natuurlijk biedt Zero Based Budgetting nog veel meer mogelijkheden. Er is nu bij het zoeken naar besparingsmogelijkheden nog heel erg gekeken binnen de bestaande programma’s. Voorstellen om programma overschrijdend effectiever en efficiënter te gaan werken, hebben wij nog weinig gezien. Met andere woorden, het is een heel goed eerste begin, maar er valt nog veel meer uit te halen als de analyses dieper en integraler worden.

Gemeenschappelijke regelingen

Voorzitter, als gemeente zijn er inmiddels een flink aantal taken die we niet meer zelf uitvoeren maar hebben ondergebracht bij gemeenschappelijke regelingen. Een gemeenschappelijke regeling is niets anders dan verlengd lokaal bestuur. Het gaat dan om taken die we vanwege de omvang of de risico’s gewoon niet zelf kunnen doen als gemeente van 55.000 inwoners. In 2020 geven we als Oosterhout een bedrag van ongeveer €9,5 miljoen uit aan alle gemeenschappelijke regelingen waarin we als gemeente deelnemen. Ten opzichte van 2019 is dit een stijging met € 120.000. Dit bedrag is volledig buiten beeld gebleven bij Zero Based Budgetting. In een situatie waarin we nu als gemeente zitten en we echt onze hele begroting door moeten lichten vanwege de tekorten op het Sociaal Domein is dit iets wat naar de mening van GroenLinks niet meer kan.

Voorzitter, het logisch gevolg is dan ook dat wij vanavond een motie in zullen dienen met als doel dat er ook bij de gemeenschappelijke regelingen Zero Based Budgetting plaats moet gaan vinden.  In de motie zullen wij het College oproepen om in het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regelingen waarin Oosterhout deelneemt in te gaan brengen dat de desbetreffende GR een Zero Based Budgetting operatie gaat doen voor het jaar 2020. Ook staat in de motie dat de gemeenteraad op de hoogte gehouden moet worden van de resultaten hiervan.

Reactie GroenLinks Oosterhout op Perspectiefnota 2020 | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Oosterhout 21-06-2019 00:00

Voorzitter, de bijdrage van GroenLinks bij de perspectiefnota 2020 waarin wij sociale, linkse en duurzame keuzes maken, is een bijdrage die volledig onderschreven wordt door de fractie van de PvdA. Datzelfde geldt ook voor de bijdrage die de PvdA vanavond uit zal spreken. Deze bijdrage wordt ook volledig onderschreven door de fractie van GroenLinks.

Voorzitter, de bijdrage van GroenLinks bij de perspectiefnota 2020 waarin wij sociale, linkse en duurzame keuzes maken, is een bijdrage die volledig onderschreven wordt door de fractie van de PvdA. Datzelfde geldt ook voor de bijdrage die de PvdA vanavond uit zal spreken. Deze bijdrage wordt ook volledig onderschreven door de fractie van GroenLinks.

“Samen op weg naar 2030” dat is de titel van het coalitieakkoord. Bij de presentatie van dit coalitieakkoord heeft GroenLinks al aangegeven dat er van “samen op weg” weinig te merken was. De coalitiepartijen hebben het coalitieakkoord in een achterkamertje in elkaar gezet. Oppositiepartijen, inwoners en organisaties werden buiten de deur gehouden. Dit zorgde voor allerlei voorstellen zoals een verplaatsing van het MEK en het verbouwen van Arkendonk waarvan al meteen duidelijk was, dat deze volstrekt onuitvoerbaar waren. Beide voorstellen zijn inmiddels terecht naar de prullenbak verwezen. GroenLinks is blij dat het MEK gewoon op zijn huidige plaats kan blijven, maar het heeft wel voor allerlei onrust gezorgd.

Verder lijkt het CDA inmiddels buitenspel gezet. De gevolgen daarvan zagen we in de raadsvergadering van 21 mei. Bij de mobiliteitsvisie, de bezuinigingen op de WMO en de Bergse Baan regelden Gemeentebelangen en VVD alles. Waar er bij de Bergse Baan sprake is geweest van een intensief overleg met allerlei organisaties en burgers, werden de resultaten van dit overleg door Gemeentebelangen en VVD zomaar terzijde zonder enig overleg. Bij de mobiliteitsvisie werd de uitvoeringsagenda gekaapt door Gemeentebelangen en VVD.

Voorzitter, de overeenkomst tussen al deze zaken is: “gebrek aan overleg”. De komende jaren staat de gemeente Oosterhout voor grote uitdagingen. De keuze is of we dat als gemeenteraad samendoen met de inwoners en de organisaties of dat de twee grote partijen in de raad het wel eventjes gaan regelen als het echt belangrijk wordt. Wat dat betreft hebben Gemeentebelangen en de VVD voldoende om in de komende zomervakantie over na te denken. 

Minimabeleid

Voorzitter, een belangrijk onderdeel van het minimabeleid is de collectieve ziektekostenverzekering. Waar de overige onderdelen van minimabeleid gericht zijn op mensen met een inkomen tot 110% van de bijstandsnorm kan iedereen met een inkomen tot 125% van de bijstandsnorm gebruik maken van de collectieve ziektekostenverzekering. Het college stelt voor dat voortaan alleen nog maar mensen met een inkomen tot 110% van de bijstandsnorm hiervan gebruik kunnen maken. Het gevolg is dus dat ongeveer 400 Oosterhouters die maar net meer dan de bijstandsnorm verdienen hier de dupe van worden. Het belang van een collectieve ziektekostenverzekering is juist dat mensen met weinig inkomen zo een bepaalde korting krijgen waardoor ze toch nog goed tegen ziektekosten verzekerd zijn. Dit afschaffen zal er toe leiden dat deze mensen zich minder goed gaan verzekeren (minder aanvullende verzekeringen, hoger eigen risico) wat vervolgens weer tot allerlei financiële problemen zal gaan leiden. In de perspectiefnota wordt voorgesteld om een bedrag van € 30.000 vanuit de Klijnsmagelden vanaf 2020 extra in te gaan zetten bij het project de Brede Buurt. Indirect is dit gewoon een verkapte bezuiniging van € 30.000 op het minimabeleid. De Klijnsmagelden dienen naar de mening van GroenLinks zo volledig mogelijk ingezet te worden op het bestrijden van armoede onder kinderen en jongeren. Daar zijn ze immers ook voor bedoeld. Wij zullen dan ook een amendement indienen om hierop dus niet € 30.000 te gaan bezuinigen.

Surplus

Het is in Oosterhout al heel lang gebruikelijk dat bepaalde taken als vanzelfsprekend naar Surplus toe gaan. GroenLinks heeft altijd al aangegeven dat deze vanzelfsprekendheid doorbroken dient te worden. Ook andere organisaties (denk aan het Floraliapark) hebben laten zien dingen op sociaal gebied goed te kunnen regelen. Het is naar de mening van GroenLinks dan ook belangrijk om de relatie Surplus – gemeente eens fundamenteel te gaan bekijken. Hiermee bedoelen wij dan een echte discussie over hoe we als gemeente de taken die Surplus nu uitvoert zien. Op dit moment zien wij dat er vanuit de gemeente op allerlei manieren bezuinigd gaat worden bij Surplus (€ 150.000 bij de WMO nota, € 75.000 op inburgering, € 99.000 op jongerenwerk en nog een aantal andere posten). Dit zijn naar onze mening bezuinigingen waar geen idee achter zit. Slechts gedeeltelijk krijgt Surplus van de gemeente mee hoe het deze bezuinigingen in moet gaan vullen. De uitkomst van al deze kortingen is dus onduidelijk. GroenLinks zal dan ook een amendement indienen om de bezuinigingen op het jongerenwerk niet door te laten gaan en een motie met als doel om als gemeente een echte discussie te gaan voeren over wat we willen met de taken die nu allemaal door Surplus worden uitgevoerd.

Parkeerbeleid

In de raadsvergadering van oktober 2018 is een gat geslagen van € 300.000 jaarlijks in het parkeerfonds. Het College stelt nu voor om te gaan bezuinigingen op de fietsenstalling en de tarieven voor kraskaarten en bewonersvergunningen te verhogen. Dit betekent dus dat de bewoners van de Oosterhoutse binnenstad meer moeten gaan betalen voor hun parkeervergunning omdat de parkeertarieven voor bezoekers verlaagd zijn. Waar Gemeentebelangen de afgelopen verkiezingscampagne continu sprak over lagere parkeertarieven in Oosterhout gaat nu het tegenovergestelde gebeuren.  Gemeentebelangen is dus de partij van hogere parkeerkosten voor Oosterhoutse inwoners. Wij zijn van mening dat fietsers en inwoners van de binnenstad niet de rekening gepresenteerd moeten krijgen van het parkeerpopulisme van Gemeentebelangen.

Duurzaamheid

Op 26 juni zal er een discussiebijeenkomst plaatsvinden waarin de gemeenteraad zijn mening kan geven over het “Ambitiedocument duurzaamheid”. We zullen dan uitgebreid ingaan op het ambitiedocument duurzaamheid maar kunnen nu al wel aangeven dat het een weinig concreet stuk is. In vergelijking met de visies in andere gemeentes lopen we in Oosterhout op dit gebied nog heel ver achter. Er zal meer moeten gebeuren en de acties en doelen moeten echt veel concreter worden. Dit is iets wat we vaker zien bij dit College. Ook de mobiliteitsvisie, de visie integrale veiligheid, de toekomstvisie en de visie over de parkeernormen zijn stukken waar eigenlijk vooral de status quo beschreven wordt. Er staat op het eerste gezicht niets verkeerds in, maar echte keuzes worden niet gemaakt “Iedere verandering is een verslechtering, zelfs een verbetering en daarom laten we het maar zo” begint wel een beetje het motto van deze coalitie te worden.

In november heeft de gemeenteraad een motie van GroenLinks aangenomen over een natuurvriendelijker maaibeleid. Recent hebben wij schriftelijke vragen gesteld over onderwerpen zoals het snoeien en kappen in het broedseizoen, de omgang met maaien en zwerfafval en de natuurcompensatie in Oosterhout. Biodiversiteit is noodzakelijk voor een gezonde leefomgeving. Deze biodiversiteit komt bijvoorbeeld door de dramatische afname van de insectenpopulatie in Nederland steeds meer onder druk te staan. Om die reden zal GroenLinks dan ook een motie indienen waarin onderzocht moet gaan worden wat de mogelijkheden zijn om in Oosterhout een stadsecoloog in te gaan stellen. Dit moet iemand gaan worden die zich dwars door alle beleidsterreinen bezig gaat houden met de biodiversiteit in de stad Oosterhout bij allerlei soorten ontwikkelingen en beleidsvoornemens. Duidelijk zal zijn dat GroenLinks op geen enkele manier voorstellen zal steunen om de velvergunning in Oosterhout af te schaffen. Als dat gebeurd zullen bomen in Oosterhout vogelvrij gaan worden en gaat het wel heel makkelijk worden om allerlei Bergse Banen aan te gaan leggen.

Sociaal Domein

In mei heeft de gemeenteraad een besluit genomen over de eerste bezuinigingen op het gebied van de WMO. Ook op dit gebied ontbreekt naar de mening van GroenLinks de visie volledig. Het gaat alleen maar om het geld. Er worden zaken gevonden om op te bezuinigen en daar wordt dan een verhaal bij gemaakt. Het is voor ons inmiddels volledig duidelijk geworden, dat vooral bij de jeugdzorg, de gemeentes een onmogelijke taak op hun bord hebben gekregen.

Een belangrijk onderdeel van de manier waarop het Sociaal Domein in Oosterhout geregeld is, is het Sociaal Wijkteam. Eind 2019 loopt het contract met het sociaal wijkteam definitief af en kan ook niet meer verlengd worden. De kosten hiervan zijn €2,4 miljoen per jaar. Eigenlijk is nog nooit onderzocht wat nu eigenlijk de effectiviteit van het Sociale Wijkteam is. Verder is ook de vraag hoe integraal er nu eigenlijk gewerkt wordt op het gebied van het Sociaal Domein. Er is niet voor niets een initiatiefvoorstel in de maak van mevrouw de Wit van Loon van de VVD om meer integraal te gaan werken.

Voorzitter, met andere woorden, het is tijd dat de raad weer eens echt gaat praten over wat ze nu op het Sociaal Domein wil, wat is de visie, en hoe gaat het verder met het Sociaal Wijkteam wat nu toch de toegang tot het Sociaal Domein is. Wordt dat geld wel effectief besteed. Totdat dit heeft plaatsgevonden willen wij als GroenLinks niet meer gaan praten over allerlei bezuinigingen op voorzieningen zoals de scootmobielen of het afschaffen van de mantelzorgvergoeding. Want eerst moeten onze eigen zaken op orde zijn, voordat we in voorzieningen van burgers gaan snijden.

Losse puntjes

Voorzitter, hierbij nog een aantal losse opmerkingen over verschillende onderwerpen:

Laat de tarieven voor zwembad de Warande voor wat ze zijn en ga niet over tot een verdere verhoging; Als kabels en leidingen door commerciële partijen gelegd worden, moet de gemeente gewoon 100% van de kosten doorberekenen; De gemeente wil de gymzaal bij de Kruidenlaan gaan sluiten. Het is bekend dat er tijdens populaire uren vaak weinig ruimte in de Oosterhoutse gymzalen is. Waarom niet andersom denken en zorgen dat de gymzaal bij de Kruidenlaan beter gebruikt gaat worden door andere organisaties als de Hobbit hier geen gebruik meer van maakt; Houdt de plaatselijke bewegwijzering binnen Oosterhout eenduidig en voorkom dat dit een rommeltje wordt als bedrijven en organisaties dit zelf gaan regelen; Het College stelt voor om de kosten die de gemeente maakt bij evenementen voortaan door te gaan rekenen aan de organisatoren. Bij commerciële evenementen vindt GroenLinks dat prima. Bij niet commerciële evenementen moet het gewoon blijven zoals het is en moeten de organisatoren niet op kosten gejaagd worden. Voor het reguliere onderwijs wil het College strikter de vastgestelde norm van zes kilometer bij het leerlingenvervoer hanteren. Voor het speciaal onderwijs in de Muldersteeg blijft de grens van twee kilometer gelden. Hieruit maken wij op dat de vastgestelde norm voor leerlingen van de Wissel ook strikter gehandhaafd gaat worden dan nu het geval is. GroenLinks heeft geen behoefte aan een striktere handhaving en zal hierover een amendement indienen. Het gaat hier immers om een kwetsbare doelgroep die geen keuze heeft.

AFRONDING

Voorzitter, ik kom tot een afronding. Bij elkaar opgeteld kosten de amendementen van GroenLinks op basis van de cijfers van het college ongeveer € 220.000. Uit de Zero Based Budgetting operatie volgt dat de tarieven voor toeristenbelasting in Oosterhout ver onder het gemiddelde liggen. Hier zit dus voldoende ruimte. Deze ruimte bestaat er naar onze mening concreet uit om meer kosten toe te gaan rekenen aan het toeristisch fonds die nu nog uit de algemene middelen betaald worden.

Voorzitter, de gemeente Oosterhout heeft gezien de financiële situatie dit jaar voor het eerst gewerkt met Zero Based Budgetting. Op deze manier krijg je als raadslid een veel beter inzicht in de manier waarop de begroting van de gemeente Oosterhout nu daadwerkelijk is opgebouwd. Waar gaat het geld naar toe? Welke keuzes kun je als raadslid maken en waar zitten de financiële mogelijkheden en onmogelijkheden? Natuurlijk biedt Zero Based Budgetting nog veel meer mogelijkheden. Er is nu bij het zoeken naar besparingsmogelijkheden nog heel erg gekeken binnen de bestaande programma’s. Voorstellen om programma overschrijdend effectiever en efficiënter te gaan werken, hebben wij nog weinig gezien. Met andere woorden, het is een heel goed eerste begin, maar er valt nog veel meer uit te halen als de analyses dieper en integraler worden.

Gemeenschappelijke regelingen

Voorzitter, als gemeente zijn er inmiddels een flink aantal taken die we niet meer zelf uitvoeren maar hebben ondergebracht bij gemeenschappelijke regelingen. Een gemeenschappelijke regeling is niets anders dan verlengd lokaal bestuur. Het gaat dan om taken die we vanwege de omvang of de risico’s gewoon niet zelf kunnen doen als gemeente van 55.000 inwoners. In 2020 geven we als Oosterhout een bedrag van ongeveer €9,5 miljoen uit aan alle gemeenschappelijke regelingen waarin we als gemeente deelnemen. Ten opzichte van 2019 is dit een stijging met € 120.000. Dit bedrag is volledig buiten beeld gebleven bij Zero Based Budgetting. In een situatie waarin we nu als gemeente zitten en we echt onze hele begroting door moeten lichten vanwege de tekorten op het Sociaal Domein is dit iets wat naar de mening van GroenLinks niet meer kan.

Voorzitter, het logisch gevolg is dan ook dat wij vanavond een motie in zullen dienen met als doel dat er ook bij de gemeenschappelijke regelingen Zero Based Budgetting plaats moet gaan vinden.  In de motie zullen wij het College oproepen om in het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regelingen waarin Oosterhout deelneemt in te gaan brengen dat de desbetreffende GR een Zero Based Budgetting operatie gaat doen voor het jaar 2020. Ook staat in de motie dat de gemeenteraad op de hoogte gehouden moet worden van de resultaten hiervan.

De Arrogantie van de macht….. | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks VVD Oosterhout 23-05-2019 00:00

….die VVD en Gemeentebelangen gezamenlijk tentoonspreidden tijdens de laatste raadsvergadering was navrant. Er is geen beter woord voor want ‘navrant’ betekent allerdroevigst, diep treurig, godgeklaagd, pijnlijk, schrijnend. Wat was er aan de hand?

De Bergsebaan, gelegen tussen restaurant De Houtse Meer en De Meerberg, is al jaren zeer fietsonveilig en moet bovendien hoognodig worden gerenoveerd. Nadat er al een aantal jaren politiek debat over is, legde het college van burgemeester en wethouders nu eindelijk een voorstel aan de gemeenteraad voor dat voorzag in een nieuwe weginrichting met rode fiets(suggestie)stroken aan beide zijden en één rijbaan in het midden. Regelmatige drempels zouden de snelheid uit het gemotoriseerde verkeer moeten halen. Dat ging niet zonder slag of stoot, want de Raad van State moest er na een beroepszaak en een schorsingsverzoek van de Milieu Vereniging Oosterhout (MVO) aan te pas komen om ruim vijfentachtig stevige bomen voor een beoogde verbreding te sparen. Ook de Fietsersbond en bewonersgroepen waren het niet eens over het aanvankelijke ontwerp. Nu, eindelijk was er consensus bereikt over hoe de weginrichting er uit moest gaan zien. De MVO was nu ook bereid een nog lopend beroep bij de Raad van State in te trekken en deed dat ook onder de voorwaarde dat geen enkele variant van nieuwe weginrichting schade zou berokkenen aan de natuur.

Beide grootste collegepartijen GB en VVD dienden gisteravond nu plotseling een motie in die er op neerkomt, dat alsnog een brede strook bos en groen achter de gespaarde bomen zal moeten verdwijnen voor de aanleg van een vrijliggend fietspad. Immers, er wordt nu plotseling niet meer uitgegaan van het opknappen van een smal fietspad dat al achter de bomen ligt, maar van de aanleg van een dubbelzijdig fietspad dat tenminste 7 meter breedte zal vergen. De ervaringen met de aanleg van het fietspad naar Dorst – waar diezelfde breedte nodig was – laten zien dat op sommige gedeelten daarvoor misschien wel 10-15 meter natuur geruimd moet worden. Aan natuurcompensatie doet dit college ook amper nog, zo stellen wij al jaren vast.

Welnu de motie werd aangenomen, hetgeen niet verwonderlijk is, want beide partijen hebben samen een meerderheid van 16 stemmen in deze raad van 31 raadsleden.

Wij vinden dat VVD en GB met deze politieke actie de betrokken belangengroepen, die zich na veel overleg eindelijk ook konden vinden in het collegevoorstel voor de nieuwe weginrichting, ernstig schofferen. Terwijl beide grootste partijen ook de mond vol hebben van burgerparticipatie en regelmatig melden dat ze zo goed willen en zullen luisteren naar mensen en organisaties die constructief meedenken en meepraten over gemeentelijk beleid. Niets is minder waar! En het is nog erger: met de MVO lag er een afspraak die leidde tot intrekking van hun beroep. Van een betrouwbare gemeentelijke overheid is hier nu echt geen enkele sprake meer. Plaatsvervangende schaamte heeft zich van ons meester gemaakt. Een nieuwe beroepsprocedure tot bij de Raad van State ligt in het verschiet. Neem daar maar gif op in. Dat betekent dat de weg er de komende jaren onveilig bij zal blijven liggen. Terwijl de aannemers nu klaarstonden om er mee te beginnen. We mogen nu hopen dat een verbrede weg, breder dan de huidige, met alle natuuraantasting vandien, eveneens geen genade kan vinden in de ogen van de rechter. De onbegrijpelijke machts-move die nu plaatsvond, zal dan niet leiden naar een eerste aanzet voor een Westelijke rondweg dwars door de natuur en open landschap, zoals VVD daar al jaren voor pleit.

En oh ja, waar we ook nog op kunnen hopen: dat het college de rug rechthoudt, achter zijn eigen raadsvoorstel blijft staan en de motie naast zich neerlegt.

Jan Boers/GroenLinks

Schriftelijke vragen GroenLinks Oosterhout over natuurcompensatie | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks VVD Oosterhout 24-04-2019 00:00

Bij verschillende projecten is door college en/of de gemeenteraad besloten dat verlorengegane natuur gecompenseerd zal moeten worden, zoals onder andere bij het fietspad Dorst-Oosterhout, Bergvliet, N629 en de Vijftig Bunderweg. Onze fractie maakt zich zorgen over de inzet van het college voor natuurcompensatie. Natuurcompensatieplannen komen amper of niet van de grond en lijken daarmee langzaamaan een farce geworden. Nu het college bij de raadsbehandeling op 23 april van de VVD-motie om het Groenfonds aan te wenden voor verwezenlijking van binnenstedelijk groen al op voorhand ondersteunde - terwijl dit Groenfonds tien jaar geleden uitdrukkelijk door de raad in het leven werd geroepen voor kwaliteitsverbetering in het buitengebied – wordt het vertrouwen van onze fractie in de intentie van het college niet groter.

GroenLinks heeft in dit kader een aantal vragen:

Heeft het college een overzicht van de in het verleden verwezenlijkte projecten, waarbij natuur verloren ging en waarbij besloten werd dat deze natuur ergens anders gecompenseerd zou worden? Zo ja, wil het college een dergelijk overzicht aan de raad beschikbaar stellen en zo nee, wilt uw college zo’n overzicht opstellen en aan de raad ter hand stellen? In concreto voor wat betreft de natuurcompensatie als gevolg van de aanleg van bedoeld fietspad. Dit zou worden verwezenlijkt in de Oranjepolder, noordelijk van de IVN-tuin. Kan het college aangeven of dit met de nodige voorrang kan plaatsvinden aangezien bedoelde locatie al langer in beeld is om een natuurlijker karakter te gaan krijgen? Kan het college ook voor de andere natuurcompensatieprojecten duiden wanneer deze uitgevoerd kunnen worden en op welke locaties.

Reactie GroenLinks Oosterhout op verlaging parkeertarieven Oosterhout | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Oosterhout 01-11-2018 00:00

Voorzitter, al vele jaren wordt er in de gemeenteraad van Oosterhout een discussie gevoerd over de hoogte van de parkeertarieven en het aantal bezoekers dat naar de Oosterhoutse Binnenstad komt. Vanuit de parkeertarieven worden in Oosterhout allerlei kosten betaald rondom het parkeren en mobiliteit. Vaak worden hierbij de beide fietsenstallingen en de handhavers aangehaald. In beide gevallen gaat het om kosten, die te maken hebben met mobiliteit en parkeren en is het terecht dat deze ten laste komen van het parkeerfonds. De fietsenstallingen dragen zeker bij tot het aantrekkelijk houden van het centrum. Iets dat het College bevestigd in een antwoord op een vraag van het CDA waarin ze aangeven dat een groot deel van de bezoekers van het centrum te voet of met de fiets komt.

De werkelijke reden dat de kosten van het parkeren steeds verder stijgen in Oosterhout heeft te maken met de parkeergarage in het Santrijngebied. In de raadsvergadering van 26 juni 2012 heeft de gemeenteraad met de stemmen tegen van GroenLinks, SP, GroenBrabant en GBV besloten om in te stemmen met de bouw van deze parkeergarage. In de raadsnota van toen staat letterlijk:

"De parkeergarage is op lange termijn rendabel. Dit betekent dat in de berekende looptijd van 40 jaar bij een stijging van de parkeertarieven van € 0,10 per 2 jaar conform het huidige parkeerbeleid en met vergelijkbaar blijvende exploitatiekosten de investeringen en jaarlijkse kosten geheel terugverdiend worden."

Ook verantwoordelijk wethouder Willemsen heeft dit nog eens bevestigd in de vergadering van 26 juni 2012:

"U moet echter niet vergeten, want het Parkeerfonds is Oosterhout breed, dat het Parkeerfonds altijd een positief saldo vertoont. Jawel, dat is wel binnen het bestaande beleid wat wij in 2009 met elkaar hebben bepaald, dat het een dubbeltje per oneven jaar stijgt. Dat is wel een uitgangspunt dat we daarin blijven hanteren. Dus u stelde van, dat dubbeltje, geacht college, hoe staat het daarmee? Dat zit erin en dat blijft erin zitten."

Conclusie 1: Alle partijen die destijds hebben ingestemd met de bouw van deze parkeergarage hebben dus ook ingestemd met het laten stijgen van de parkeertarieven per 2 jaar met 10 cent per uur.

Voorzitter, vervolgens hebben wij ons de vraag gesteld, wat zijn nu de argumenten van het College om met dit voorstel te komen. Daar hoeven we niet lang naar te zoeken, want het College zegt hier in een antwoord op schriftelijke vragen van het CDA het volgende over:

"We verwachten dan ook niet dat een verlaging van het parkeertarief an sich tot een noemenswaardige toename van het aantal bezoekers aan de binnenstad zal leiden."

Het College geeft hier dus zelf toe, dat dit voorstel niet gaat helpen om het aantal mensen dat de binnenstad gaat bezoeken te vergroten. Uit onderzoeken blijkt hetzelfde. Tijdens de coalitiebesprekingen hebben de coalitiepartijen een aantal documenten ontvangen die gaan over parkeertarieven. Een van deze documenten is het rapport "Uitwerking Paragraaf Parkeren van Binnenstadsvisie Oosterhout" van ParkingCoach van 19 februari 2018. Hierin wordt een onderzoek aangehaald van het CROW (non-profit kennispartner voor overheden, aannemers en adviesbureaus) over parkeertarieven. Het CROW geeft de volgende conclusie:

"Uit dit onderzoek komt duidelijk naar voren dat er vrijwel geen effect is op het winkelbezoek en de bestedingen in winkels door het afschaffen van betaald parkeren. Oftewel, het winkelend publiek vind gratis parkeren blijkbaar minder belangrijk dan dat een ondernemer dit blijkbaar vindt."

In de gemeente Waalwijk heeft er de afgelopen tijd een proef gelopen met gratis parkeren. De conclusies van deze proef waren dat dit geen positief effect heeft gehad op de binnenstad en dat mensen zelfs minder op de fiets komen maar meer met de auto. Dit staat dus ook nog eens haaks op de grote uitdaging die we als gemeente hebben om de CO2 uitstoot te verminderen die zorgt voor de opwarming van de aarde. In Oosterhout is er al enige jaren sprake van gratis parkeren op zondag, maar ook dat heeft niet gezorgd voor positieve effecten.

Conclusie 2: Gratis parkeren zorgt niet voor extra bezoekers in de binnenstad. Het College vindt het, onderzoeken geven het aan en de proef in Waalwijk bevestigd het ook nog eens.

Voorzitter, dan de financiering van het voorstel. Het gevolg van het aannemen van dit voorstel is dat het Parkeerfonds waar nu nog €1,4 miljoen in zit, snel leeg gaat lopen. Rond 2024 is het dan leeg. Zo gaf de heer Kamps van het CDA vorige week bij de behandeling van de raadsnota over de ORTS aan: "We moeten niet voor een lapmiddel een greep uit de reserve doen, want we moeten bezuinigen". Als je dit vindt over een bedrag van €64.000 dat je eenmalig uit de reserve haalt voor de ORTS gaan wij ervan uit dat dit ook van toepassing is voor dit voorstel betreffende de parkeertarieven. Nu gaat het immers om structureel €300.000 per jaar. Hieruit maken wij dan ook op dat het CDA wel tegen dit voorstel van het College zal stemmen.

Om dit gat te dichten zijn er drie mogelijkheden:

De parkeertarieven weer verhogen; De kosten van het parkeren voor een deel gaan betalen uit de lopende begroting; Bepaalde kosten die nu ten laste van het parkeerfonds komen zoals de handhaving en de fietsenkelder op een andere manier gaan betalen.

Mogelijkheid 1 zien wij zo maar niet gebeuren. Mogelijkheid 2 en 3 betekenen dat ergens anders bezuinigd zal gaan worden. Het College geeft in dit voorstel niet aan hoe ze het gat wil gaan dichten. Er is dus sprake van een voorstel dat geen financiële dekking heeft. In de begroting 2019 geeft het College aan dat als er deze periode nieuw beleid gemaakt gaat worden, dit ten koste van andere zaken moet gaan omdat er geen financiële ruimte is. Het College stelt nu nieuw beleid voor, maar geeft niet aan ten koste waarvan dit dan moet gaan. Hier zien we dus het gevolg van het feit dat het coalitieakkoord geen financiële onderbouwing heeft. Zo gaf de heer Peters van de VVD vorige week bij de behandeling van de raadsnota over de ORTS aan: "We moeten het wel kunnen verantwoorden". Woorden die volledig van toepassing zijn op het raadsvoorstel betreffende het parkeren. Wij zijn benieuwd naar het stemgedrag van de VVD betreffende dit voorstel.

De reden dat dit voorstel er nu ligt, komt natuurlijk omdat dit een belangrijk punt was voor Gemeentebelangen. Zowel VVD als CDA hebben zich in het verleden altijd heel terughoudend opgesteld m.b.t. het verlagen van de parkeertarieven. Iets wat de heer Kamps afgelopen zaterdag nog heeft gezegd bij Oosterhout Vandaag. Maar nu Gemeentebelangen zo groot is geworden en de SP als coalitiepartij is weggevallen, moeten VVD en CDA op dit punt Gemeentebelangen wel zijn zin geven. Terwijl beide partijen in het verleden dit soort voorstellen juist tegenhielden omdat ze nooit financieel onderbouwd waren.

Conclusie 3: Het voorstel van het college is op geen enkele manier financieel onderbouwd. De financiële gevolgen worden doorgeschoven naar de toekomst.

Voorzitter, GroenLinks gaat niet instemmen met dit voorstel wat naar onze mening vooral parkeerpopulisme is. Op het eerste gezicht lijkt het een zeer simpele oplossing voor het ingewikkeld probleem van lagere bezoekersaantallen en leegstand in de binnenstad., maar al snel zal blijken dat het geen oplossing is. Het College zelf geeft dit aan, onderzoeken geven het aan en experimenten laten het ook zien. Het kost €300.000 aan parkeeropbrengsten zonder dat het ook maar iets oplost.

Voorzitter, ik kom tot een afronding en dat is het indienen van het volgende amendement. In de verordening parkeertarieven 2019 worden nog allerlei andere zaken vastgesteld naast het verlagen van het parkeertarief van €1,90 naar €1,50. Dit amendement houdt in dat hoog tarief van €1,90 per uur in 2019 gehandhaafd blijft net zoals het maximum van €3,80 per dag dat voor bepaalde parkeerterreinen geldt. Voor de rest blijven de overige wijzigingen van de verordening parkeertarieven 2019 die het College voorstelt in stand.

Inbreng GroenLinks Oosterhout raadsvergadering 25 september 2018 | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks D66 VVD Oosterhout 26-09-2018 00:00

In de raadsvergadering van 2 juli heeft GroenLinks een achttal mondelinge vragen gesteld. GroenLinks heeft het woord gevoerd over de blijvers-, starters- en duurzaamheidslening, de verkeerslichten op de hoek Bredasweg-Ridderstraat en het regionaal beleidsplan van de politie.

Mondelinge vraag overbodige bewegwijzering (Van der Zanden)

Voorzitter, in Oosterhout zijn door de gemeente op een flink aantal plaatsen wegwijzers weggezet, die verwijzen naar plekken in Oosterhout zoals het Speelgoedmuseum, het ziekenhuis etc. Op verschillende plaatsen staan ook nog bordjes die de weg wijzen naar het "Psychiatrisch Centrum Oosterhout" dat inmiddels al enkele jaren geleden gesloten is.

Naar onze mening is het dan ook tijd om deze plaatselijke wegwijzers weer bij de tijd te brengen en de overbodige bordjes te verwijderen. Graag horen wij hierop een reactie van de wethouder.

 

Mondelinge vraag over onderhoudstoestand pand Zandheuvel 49 (Van der Zanden) Voorzitter, het pand "Zandheuvel 49" naast het Speelgoedmuseum in Oosterhout is al vele jaren in het bezit van de gemeente Oosterhout. Van buiten ziet deze voormalige buurtwinkel van de familie van Bekhoven er steeds slechter uit wat het onderhoud betreft. Goed onderhouden gebouwen zijn alleen maar goed voor het leefklimaat in en aanzicht van een wijk. De gemeente heeft daarin zeker een voorbeeldfunctie.

* Is de wethouder het met GroenLinks eens dat het pand "Zandheuvel 49" op dit moment geen visitiekaartje is voor Oosterhout? * Kan de wethouder aangeven of de gemeente Oosterhout van plan is om het achterstallig onderhoud in dit pand weg te werken? * Kan de wethouder aangeven wat de plannen zijn die de gemeente Oosterhout met dit pand heeft?

 

Subsidie aanvragen via website gemeente met eHerkenning (Van der Zanden) Voorzitter, wanneer burgers van Oosterhout subsidie willen aanvragen voor een kleinschalige activiteit dient dit te gebeuren via de website van de gemeente Oosterhout met een DigiD. Wanneer een burgerinitiatief zich echter formaliseert tot een stichting hebben wij begrepen dat een dergelijke aanvraag niet meer met DigiD aangevraagd kan worden, maar dat dient dit te gebeuren met eHerkenning. Hiervoor moet dan eerst een eHerkenning worden aanvraagd bij één van de vele private partijen die dit aanbieden. Hier zijn ook kosten aan verbonden. Dit proces en de bijbehorende kosten zijn juist voor kleinschalige stichtingen een extra drempel om subsidie aan te vragen.

* Kan de wethouder aangeven waarom kleinschalige stichtingen niet gewoon via DigiD een subsidieaanvraag op de website van de gemeente Oosterhout kunnen doen en hier het ingewikkeldere en duurdere systeem van eHerkenning voor nodig is? * Is de wethouder het met GroenLinks is dat hierdoor voor kleinschalige stichtingen juist extra regels in het leven geroepen worden, terwijl we als gemeente juist het aantal regels willen verminderen? * Is de wethouder bereid om te kijken of bij het zojuist genoemde voorbeeld een subsidieaanvraag ook gewoon mogelijk is volgens de eenvoudigere DigiD methode die ook niet leidt tot extra kosten voor een stichting?

 

Inrichtingsplan Hoogstraat (Van der Zanden) Voorzitter, op 29 november 2017 heeft het College in een brief aan de raad aangegeven dat er een inrichtingsplan opgesteld gaat worden voor de Hoogstraat. De bedoeling is om in het tweede kwartaal van 2018 te komen met een inrichtingsplan. In februari 2018 is er nog een bijeenkomst geweest voor de verschillende partijen die hierbij betrokken zijn. Wij hebben begrepen dat er hierna niet meer over dit project gecommuniceerd is.

•    Kan de wethouder aangeven wat op dit moment de stand van zaken is betreffende het inrichtingsplan van de Hoogstraat? •    Wanneer zal voor de uitvoering van het inrichtingsplan een krediet aangevraagd gaan worden?

 

Thuisvester- Dr Janssenslaan (Van der Pluijm)

In maart 2018 heeft GroenLinks vragen gesteld over gebreken in de te slopen flats van Thuisvester in Slotjes-Midden. Huurders in deze flats hebben de grootste moeite om hun woning warm te krijgen. Zij kunnen via Thuisvester elektrische kachels lenen, maar de extra kosten hiervoor worden niet vergoed.

Het college gaf destijds aan dat zij (en ik citeer) zich kan voorstellen dat de hiermee gepaard gaande kosten een belemmering kunnen vormen om van het aanbod gebruik te maken. (einde citaat) Het college gaf aan dat dit besproken zou worden met Thuisvester.

Voorzitter, nu de dagen weer kouder worden, vraagt GroenLinks zich af óf dit overleg al heeft plaatsgevonden en wat de uitkomsten hiervan zijn.

 

Fietsenstalling busstation (Van der Pluijm)

Veel Oosterhouters maken gebruik van de fiets om het busstation aan de Leijsenhoek te bereiken. Dat is positief. Helaas zit er ook een negatieve kant aan. Er worden namelijk dagelijks tientallen fietsen buiten de stalling geplaatst. Zo is het voor reizigers moeilijk om hun eigen fiets wél in de stalling te plaatsen.

Een van onze fractieondersteuners heeft ter plaats gesproken met reizigers en buschauffeurs en kreeg verschillende oorzaken aangereikt. Denk bijvoorbeeld aan de vele zwerffietsen die op het busstation staan, maar ook het feit dat het moeilijk is om 2 fietsen naast elkaar te plaatsen en dat het plaatsen van een fiets op de 'bovenste verdieping' veel moeite kost. Zeker als het om een e-bike gaat.

- Is het college op de hoogte van deze situatie?

- Ziet het college ook dat het met name moeilijk is om de fietsen op de bovenste rij te plaatsen?

- Wat gaat het college doen om deze overlast te voorkomen?

 

Dataonderzoek Oosterheide (Demir)

Voorzitter, de gemeente Oosterhout is een groot data-onderzoek begonnen in een aantal buurten van oosterhout, allemaal in de wijk Oosterheide en met die data probeert de gemeente uit te wijzen welke mogelijke problemen er kunnen gaan spelen op het gebied van veiligheid. Onze fractie heeft onlangs schriftelijke vragen over de pilot in Oosterheide, omdat wij benieuwd zijn naar de uitkomsten van het onderzoek en omdat wij het als fractie heel belangrijk vinden om te controleren of de privacy van de inwoners wel voldoende is gewaarborgd. Die vragen zijn onlangs beantwoord. Hieruit blijkt dat er voldoende is nagedacht over de privacy van onze inwoners. Wel hebben wij een aanvullende vraag op onze schriftelijke vragen.

In juli 2017 is de projectopdracht vastgesteld door het College voor deze pilot. Hoe staat het er op dit moment voor met de pilot en wanneer krijgen wij de uitkomsten van de pilot?

 

Stille kermis (Demir)

Voorzitter, De stille kermis is een middag van 1 tot 5 speciaal voor zowel kinderen als volwassenen die graag op een rustige manier (zonder al te veel prikkels) kermis willen vieren. De kermis in Oosterhout moet er voor iedereen zijn. Daarom is het ook goed dat we de stille kermis hebben. Zo hebben mensen met een beperking of bijvoorbeeld autisme, epilepsie etc Ook een fijne kermisdag. De kermis valt vaak in een vakantieperiode, waardoor kinderen de hele middag kunnen genieten van de stille kermis. Dit jaar viel de kermis in een reguliere schoolweek. Het zou dan meer voor de hand liggen dat de stille kermis in het weekend of op een woensdagmiddag plaatsvindt. Daarom vraagt onze fractie zich het volgende af.

Is de wethouder het met mij eens dat de kermis er voor iedereen moet zijn en daarom heel erg rekening gehouden moet worden met de toegankelijkheid tot zulke speciale middagen zoals de stille kermis? En kan de wethouder aangeven dat er rekening gehouden gaat worden met het dagdeel waarop de stille kermis plaatsvindt in de aankomende edities?

 

Verkeerslichten Bredaseweg-Ridderstraat (Van der Pluijm)

Dat de druk op de Bredaseweg voorbij het Wilhelminakanaal groot is en toeneemt, dat mag voor niemand in Oosterhout een verrassing zijn. Zeker met de ontwikkelingen in de omgeving, zoals de ontwikkeling van de Wilhelminahaven, zal de drukte op de Bredaseweg de komende jaren alleen maar toenemen.

In principe is GroenLinks voorstander van maatregelen die de verkeerdrukte laten afnemen én de luchtkwaliteit laten toenemen. Toch zetten wij onze vraagtekens bij dit specifieke voorstel.

De fractie van GroenLinks vreest namelijk dat we de problemen met dit voorstel slechts verplaatsen van de Bredaseweg, naar de Wilhelminalaan. Immers, wanneer we meer prioriteit geven aan noord-zuid verkeer, dan stropt het verkeer op de Wilhelminalaan richting het centrum en vice versa juist op. Zeker als we ook meenemen dat ook in de nabijheid van deze verkeersader een nieuwe wijk wordt ontwikkeld.

Voorzitter, het college geeft aan dat er met het berekenen van de wachttijden rekening is gehouden met de bouw van de Zwaaikom en dat er zelfs nog is gerekend met het oude model. De wachttijden zouden onder de norm van 120 seconden blijven. Dit klinkt mooi, maar betekent wel dat het aantal auto's op met name de Wilhelminalaan ernstig kan toenemen. Met name voor bewoners van Vrachelen die naar het centrum willen, betekent dat een verslechtering. En dan hebben we het nog niet over de luchtkwaliteit op de Wilhelminalaan.

Waar de fractie van GroenLinks zich verder zorgen om maakt is de combinatie van de grotere wachttijd, meer stilstaande auto's op de Wilhelminalaan en de openingstijden van Sluis 1. Deze Sluis gaat namelijk ook open voor het vaarverkeer tijdens de spits. Zelfs wanneer de nieuwe verkeerslichtenregeling er niet toe leidt dat auto's stilstaan op de brug, kan dit een extra lange wachttijd betekenen. GroenLinks is in het algemeen benieuwd of weleens met Rijkswaterstaat besproken is om de sluis tijdens de spits gesloten te houden voor vaarverkeer om zo de doorstroming op de weg te verbeteren. Zo nee, kan de portefeuillehouder dan aageven waarom en kan zij toezeggen of dit in de nabije toekomst wel gepland staat?

Tot slot, voorzitter, wil GroenLinks het nog even hebben over de herkomst van het verkeer. Het college geeft bij haar beantwoording van de sjabloonvragen aan dat het voor het functioneren van de verkeerslichten niet relevant is waar het verkeer vandaan komt. Tja, dat is natuurlijk een waarheid als een koe. Maar het is wél relevant als je de verkeersdruk op de weg wilt verminderen.

Kennelijk is wel onderzocht wat de herkomst en bestemming is van het verkeer op de Bredaseweg, maar dit wordt pas in het kader van het mobilieitsplan gedeeld met de raad. Volgens de fractie van GroenLinks is dat te laat, aangezien dit onderwerp nu pas op de agenda staat. Immers, als blijkt dat een substantieel deel van het verkeer over de Bredaseweg afkomstig is uit Teteringen en naar bijvoorbeeld het noorden van Oosterhout moet, dan is een andere verkeerslichtenregeling wellicht niet de beste oplossing. Wij zijn benieuwd of de wethouder kan aangeven waarom dit niet meegenomen is.

Voorzitter, al met al voelt het alsof deze nieuwe regeling puur een tijdelijk lapmiddel is om tegemoet te komen aan de eisen van de Raad van State. GroenLinks vraagt zich nadrukkelijk af of dit niet gaat betekenen dat de regelingen of verkeerssituatie niet in de nabije toekomst wéér aangepast moet worden. Bijvoorbeeld vanwege het nieuwe mobiliteitsplan en andere ruimtelijke ontwikkelingen in de omgeving, zoals de aanpassing van het Arendsplein. Wij hopen dat de wethouder onze zorgen weg kan nemen.

 

Duurzaamheids-, starters- en blijverslening (Van der Pluijm)

De starterslening, duurzaamheidslening én de blijversleningen zijn belangrijke regelingen voor Oosterhouters die een huis willen kopen of hun huis willen aanpassen voor de toekomst. Dat de ene regeling populairder is dan de andere, dat blijkt. De raad heeft het budget voor de duurzaameheidslening immers als voor het reces moeten aanvullen, terwijl de blijverslening sinds maart 2017 slechts 1 keer is aangesproken.

Dat betekent voor de fractie van GroenLinks echter niet dat de blijverslening minder belangrijk is. Het is immers een prima regeling die het Oosterhouters mogelijk maakt om hun huis toekomstbestendig te maken én om hen langer thuis te laten wonen. Zo blijven de maatschappelijke kosten op langere termijn bovendien lager. Een win-win situatie dus. Wat GroenLinks betreft, blijft de blijverslening dus. Vandaar ook het amendement dat wij hiertoe samen met VVD hebben ingediend.

Wel is GroenLinks van mening dat er wat meer ruchtbaarheid gegeven kan worden aan de bekendheid van deze lening. De motie van D66 die hierin voorziet, zullen wij daarom ook ondersteunen.

Dan de duurzaamheidslening. Gezien de populariteit, ik haalde het al eerder aan, voorziet deze ook in een duidelijke behoefte bij de Oosterhouter. Wel stellen wij onze vraagtekens bij het alleen nog beschikbaar stellen van deze lening voor isolatie, zoals het college voorstelt.

Zeker, voorzitter, de grootste winst bij het verduurzamen van een huis valt inderdaad te halen bij isolatie. Dit werkt energiebesparend en je kunt daarmee een enorme winst boeken. Maar, de fractie van GroenLinks vindt dit iets te beperkt van het college. Immers, de komende jaren komt er nog veel meer op ons af. Denk bijvoorbeeld aan het gasloos maken van de huizen.

Volgens de fractie van GroenLinks is het dan ook goed om de duurzaamheidslening hiervoor ook in te kunnen zetten. Zodat Oosterhouters die al een energiezuinig huis hebben, deze lening wél kunnen gebruiken voor het aanleggen van zonnepanelen. Wij zien ook dat een maximering van het te lenen bedrag daar op zijn plek is, maar dat er ook meen groter bedrag beschikbaar moet zijn. Er ligt nu eenmaal een enorme uitdaging om onze stad te verduurzamen. Dat schemert duidelijk door in de amendementen die wij hierover samen met VVD indienen.

 

Veiligheidsplan politie (Demir)

Onze fractie heeft kennis mogen nemen van het concept Regionaal Beleidsplan politie-eenheid Zeeland-West-Brabant (RBP). Het doel hiervan is het bepalen van de beleidsdoelstellingen voor de komende jaren met betrekking tot de uitvoering van de politietaak in deze regio. Dit beleidsdocument is dus erg belangrijk voor de focus en de aanpak op het gebied van veiligheid.

Wat direct opvalt is dat het concept Beleidsplan niet erg veel afwijkt van het huidige plan dat wij kennen. In het huidige beleidsplan staan thema’s zoals 1. WOS (woninginbraak, overvallen en straatroof) 2. Uitgaansgeweld en huiselijk geweld 3. Overlast en criminaliteit door jeugdgroepen 4. Ondermijnende criminaliteit en 5. Veiligheidsbeleving. In het concept beleidsplan zijn 3 beleidsprioriteiten aangegeven; 1. aanpak ondermijnende criminaliteit 2. Zorg en veiligheid en 3. De aanpak van cybercrime. Huiselijk geweld wordt in het concept beleidsplan geschaard onder zorg en veiligheid en WOS wordt onder lokale thema’s geschaard waardoor dit plan ruimte laat om dit lokaal op te pakken.

Dit beleidsplan is een regionaal beleidsplan en geldt daarmee voor de gehele regio. Het is goed dat we een regionaal beleidsplan hebben. Er zijn onderwerpen die je niet alleen lokaal kan aanpakken en dan is samenwerking in de regio goed. Daarbij voorkom je het zogeheten waterbedeffect: bepaalde problemen worden in een stad wel aangepakt en in de andere niet waardoor je een verschuiving kan zien van de vestiging van de criminele activiteiten. Door het beleid regionaal op te pakken kan dat effect voorkomen worden.

Voorzitter, wel is onze fractie van mening dat het merendeel van de thema’s die zojuist zijn opgesomd thema’s zijn die het beste lokaal opgevangen kunnen worden. Daarmee bedoelen wij dat bepaalde problemen beter aangepakt kunnen worden als we in Oosterhout kiezen voor een strakkere aanpak met kortere lijntjes.

Sta mij toe om hiervan een aantal punten te benoemen.

Voorzitter bijvoorbeeld als we het hebben over de wijkagenten in de stad constateren wij dat de wijkagent steeds minder tijd heeft om aanwezig te zijn in de wijk en het gesprek aan te gaan met de bewoners van die wijk. Wat ons betreft is de wijkagent een zeer belangrijk middel om problemen in een vroeg stadium aan te gaan. Allereerst kunnen zij overtredingen en strafbare feiten eerder constateren omdat ze rondlopen in de wijk. Daarnaast is het bewezen dat de drempel voor bewoners lager is om in gesprek met de wijkagent aan te geven wat er speelt in de wijk. Hierdoor zouden problemen van bijvoorbeeld huiselijk geld of ondermijnende criminaliteit al in een vroeger stadium op de radar kunnen komen.

Voorzitter, wat mijn fractie daarnaast een belangrijk aandachtspunt vinden is dat op sommige dagdelen er geen politievoertuig uit Oosterhout beschikbaar is om naar een noodmelding te gaan. Er wordt dan een voertuig uit Breda opgeroepen met politieagenten uit Breda. Dit komt vaak voor en op sommige dagdelen, vooral nacht, is dit zelfs zo ingepland. Voorzitter, wat ons betreft is dit een slechte zaak. De politie in Breda zal minder binding hebben met de inwoners en kent het hier ook minder. Wij beseffen dat dit deels te maken heeft met de centralisering van de politie, maar dat hoeft in Oosterhout niet door te slaan. Wij zien het liefst politieagenten uit Oosterhout voor onze problemen.

Voorzitter, wij beseffen dat dit deels een kwestie van het rijk is, omdat er meer geldmiddelen beschikbaar moet worden gesteld en bezuinigingen op dit gebied hebben hier niet aan meegewerkt. Wel zijn wij van mening dat de zojuist genoemde problemen deels voorkomen kunnen worden door in gesprek te gaan met de politie en te spreken over de focus van de politie. Die focus zou wat onze fractie betreft, nogmaals, meer in de wijken moet zijn. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat naast de regionale samenwerking ook korte lijntjes zijn met organisaties zoals een buurtpreventie, veilig thuis.

Een belangrijk thema waarbij het goed is dat het ook regionaal wordt opgepakt is ondermijnende criminaliteit; goed dat het weer een van de hoofdthema’s is. Ondermijnende criminaliteit is een groot probleem en mijn fractie vindt het een goede zaak dat dit weer een van de hoofdthema’s is waar de focus op wordt gelegd. Zoals zojuist al is benoemd, vinden wij een lokale aanpak hiervoor ook erg belangrijk.

Voorzitter, de reactie op het concept beleidsplan is wat ons betreft prima. Wij zijn tevreden met het feit dat het regionaal beleidsplan genoeg ruimte open laat om problematiek lokaal aan te pakken. Dat maakt ons meerjarenplan integrale veiligheid nog belangrijker en de aanpak van de lokale problematiek zijn zaken die in ons meerjarenplan integrale veiligheid dan ook zeer uitdrukkelijk naar voren moeten komen. Hierbij wil ik dan ook een oproep doen aan de portefeuillehouder om goed n te denken over de taakverdeling van de politie in Oosterhout. Het is namelijk goed dat het regionaal beleidsplan ruimte laat om de uitdagingen op het gebied van veiligheid die we hebben in Oosterhout lokaal te bestrijden, maar dat kan alleen met een strakkere aanpak met kortere lijntjes in de wijken.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.