Nieuws van VVD in Renkum over PvdA inzichtelijk

4 documenten

Leonie Rolink kandidaat wethouder!

VVD VVD D66 PvdA Renkum 19-04-2018 06:56

https://renkum.vvd.nl/nieuws/30053/leonie-rolink-kandidaat-wethouder

De VVD fractie en het bestuur van de VVD Hart van Gelderland maken bekend dat voor de lopende coalitiebesprekingen voor de gemeente Renkum met Groen Links, D66 en PvdA, Leonie Rolink door de VVD fractie is voorgesteld als  de nieuwe kandidaat wethouder voor de periode 2018 – 2022.

Leonie woont in Wolfheze en heeft een jarenlange ervaring als raadslid en vice fractievoorzitter van de VVD fractie in Dronten. Daarnaast heeft zij veel werkervaring opgedaan binnen het Sociaal Domein en tevens begeleidde zij diverse verandertrajecten bij verschillende organisaties. Leonie heeft een afgeronde master in Management Cultuur en Verandering. Tevens heeft ze een masterprogramma Coaching in Organisaties gevolgd.

De fractie wenst Leonie veel succes toe!

Analyse: waarom stemt de VVD fractie verdeeld over nieuw te bouwen scholen in Renkum?

VVD VVD D66 CDA PvdA Renkum 01-02-2018 08:34

Afgelopen woensdag boog de Raad zich voor de derde keer over extra geld voor het nieuw te bouwen scholencomplex in Renkum, dat onderdak moet gaan bieden aan de Dr. Albert Schweitzerschool, de Dr. Jac.P. Thijsseschool en de KBS De Keijenberg (voorheen Vita Vera en Don Bosco). Uiteindelijk heeft de fractie van de VVD na het afleggen van een stemverklaring verdeeld gestemd. Bijzonder is dat de fractie in deze zeer eensgezind was. Dus dit verdient een nadere uitleg!

Waar gaat het over?In Renkum/Heelsum willen de gemeente en de twee betrokken schoolbesturen SKOVV en PPO De Link voor vier bestaande scholen één nieuw complex bouwen naast het onlangs geopende multifunctionele centrum Doelum. Voor nieuw te bouwen onderwijsgebouwen is de gemeente verantwoordelijk. Daarvoor beschikt zij over een verordening, waarin o.a. de grootte en de beschikbare budgetten als norm zijn vastgelegd. Deze normbedragen zijn zeker de laatste jaren met (sterk) aantrekkende bouwprijzen en verzwaarde bouwregelgeving (isolatie, energieverbruik, ventilatie, herkomst en recyclebaarheid materialen) achtergebleven. Het was dan ook niet verrassend dat het college vorig jaar juni met de mededeling kwam dat de normbedragen ontoereikend zouden zijn en er aanvullend krediet vereist was. Alleen was er nog geen ontwerp...

De VVD-fractie heeft zich daar toen tegen verzet. Niet omdat wij deze tendens niet wensten te zien. Maar omdat het einde van de tendens niet in zicht was en wij voorzagen dat er nog meer nodig was. Wij stelden toen: “Maak eerst een goed plan, maar wel sober en doelmatig en als u echt weet wat het moet kosten: kom dan terug bij de Raad.”Het College verzette zich hier hevig en met succes tegen. Volgens hen was een terugkeer in de Raad niet nodig. Een meerderheid van de Raad, met de tegenstemmen van VVD, CDA en GB, was het eens met het College. Zo was er bijna twaalf procent toegevoegd aan het budget.

Norm- en kostenoverstijgendLichte verbijstering maakte zich in december meester van onze fractie toen het College nog een extra krediet vroeg aan de Raad. Deze keer bijna 1,4 miljoen euro, waardoor het gebouw niet 12%, maar ruim 50% duurder is geworden. Inmiddels is er wel een ontwerp, maar nog geen aanbestedingsresultaat. In onze ogen is er geen sprake meer van een sober en doelmatig gebouw. Het gebouw is onnodig hoog, bevat meer vloeroppervlak en vooral meer volume dan de norm en de keuze om het gebouw – naast het nagelnieuwe gasgestookte zwembad – om gasloos te bouwen stuitte bij ons op onbegrip. Vooral omdat het vooral bedoeld is om het gebouw als allereerste schoolgebouw in deze gemeente te gaan koelen. Sober, doelmatig? Terwijl het gebouw in de warmste periode niet in gebruik is en al aan zeer strenge klimaat- en ventilatie-eisen moet voldoen. Extra verontrustend is het volgens ons dat hiermee het einde nog niet in zicht is, want er moet nog aanbesteed worden en wij voorzien dat er nogmaals om kredietversterking gevraagd moet worden. En andere scholen in Doorwerth, die nog gebouwd moeten worden, zullen natuurlijk met belangstelling kijken wat ze in Renkum-Heelsum allemaal voor elkaar hebben gekregen… 

VVD-amendementenOnze fractie heeft deze bezwaren daarom omgezet in twee amendementen. In de ene wilden wij we het aanvullend krediet verlagen met een ton, omdat er volgens zonder belangrijke wijzigingen en dus vertragingen versoberingen mogelijk zijn. In het tweede amendement wilde we de extra investering in koeling schrappen (bijna €400.000). Door Raymond den Burger, onze woordvoerder, is bij de behandeling in de commissie en de Raad van december nadrukkelijk aangegeven dat wij deze amendementen zodanig hebben opgezet dat er geen sprake van zou zijn dat het geheel weer bij AF zou zijn. Want ook de VVD onderschrijft dat er na jarenlang praten nu wel gebouwd moet worden. Ook nu hadden wij weer de steun van CDA en GB en RZS sloot zich nu bij ons aan.

Stakende stemmenDoor de afwezigheid van een raadslid leverde de stemming over het eerste amendement een staking van de stemmen op: 11-11. Met als gevolg dat de stemming verdaagd werd naar de raadsvergadering van 31 januari. De zo ontstane pauze heeft onze fractie proberen te benutten om die ene extra stem te vinden, wetende dat er bij de fracties die het college in juni 2016 en ook nu weer steunden, toch bezwaren waren tegen de gang van zaken. Woensdag was het zover. Met een tribune, vol met betrokkenen van de scholen, kwam ons eerste amendement in stemming en haalde het deze keer met 12 voor en 11 (D66-GL-PvdA) tegen. Maar wat bleek: de vertegenwoordiger van PRD – waarschijnlijk nog vol van het samengaan met RZS – stemde met ons mee, terwijl hij tegen wilde stemmen. Gevolg: commotie, maar de uitslag bleef staan. Daarop werd aangekondigd door de PvdA dat in de volgende raadsvergadering een motie ingediend zal worden om een ton extra ter beschikking te stellen voor deze school... Een pyrrhusoverwinning dus!De stemming over het tweede amendement had wel de uitkomst, die te voorzien was: 11 voor en 12 tegen.StemverklaringVoorafgaand aan de stemming over het raadsvoorstel zelf – dat dus eigenlijk niet verbeterd is – heeft Raymond den Burger de volgende stemverklaring namens onze fractie afgegeven:"Het voorliggende raadsvoorstel is in de ogen van de VVD een slecht besluit. Een slecht besluit, waarvoor het college primair verantwoordelijk is, omdat het slechts een keuze tussen twee kwaden is. Als de raad hiermee instemt stemt zij in met een aanvullend krediet en een extra krediet, waarvan de gevolgen voor de algehele onderwijshuisvesting niet te overzien zijn. Als de raad hier niet mee instemt leidt dit in onze ogen tot een onverantwoorde vertraging voor de bouw van een school, waar de betrokken scholen en schoolbesturen al lang genoeg op hebben moeten wachten.Onze fractie, volledig eens over de kwaliteit van dit besluit, heeft daarom besloten dat ieder van ons zijn eigen afweging zal maken bij de stemming. Dit zal leiden tot een verdeelde stemming."De uiteindelijke stemming leidde tot instemming, naast D66, GL, PvdA en PRD, van (tandenknarsend) het CDA, RZS en van onze fractie Wouter Hoge. GB en de overige leden van onze fractie stemden tegen.                         

Raad unaniem achter VVD initatief tegen aanvliegroute Lelystad boven Renkum!

VVD VVD PvdA Renkum 31-01-2018 11:00

https://renkum.vvd.nl/nieuws/27113/raad-unaniem-achter-vvd-initatief-tegen-aanvliegroute-lelystad-boven-renkum

De VVD is tegen het verleggen van de aanvliegroute voor het vliegverkeer van en naar Lelystad Airport naar de gemeente Renkum. Daarom is op initiiatief van de VVD, gesteund dooor GL, PvdA en PRD een motie ingediend in de Raadsvergadering van woensdag 31 maart, waarin het College wordt gevraagd de standpunten in de motie over te brengen aan  Kabinet, de Tweede Kamer, Provinciale Staten van Gelderland en degemeentebesturen van Ede, Wageningen, Overbetuwe en Arnhem.Deze motie is unaniem aangenomen!

Lees hieronder de originele motie zoals de VVD samen met GL, PvdA en PRD heeft ingediend.

Motie Vreemd inzake vliegverkeer Lelystad 

De Raad van de Gemeente Renkum, in vergadering bijeen op woensdag 31januari 2018,Constaterende dat,

Ter ontlasting van Schiphol de regering heeft besloten vliegveld Lelystad geschikt te maken voor grootschalige burgerluchtvaart;Voor een aanstaande herverdeling van het luchtruim in 2023 het noodzakelijk is om een belangrijk deel van de vliegroutes van en naar Lelystad onder die van Schiphol te plannen, waarmee er sprake zal zijn van vliegverkeer op minder dan 3 km. hoogte;De herindeling van het luchtruim niet eerder afgerond kan zijn door de beperkte  capaciteit van de LVNL, maar er wel buiten de LVNL capaciteit beschikbaar lijkt te zijn;De in 2. genoemde laagvliegroutes voor een belangrijk deel over Overijssel en Gelderland gaan;Inmiddels is vast komen te staan dat in de berekeningen, die ten grondslag liggen aan de MER, belangrijke rekenfouten zijn gemaakt, hetgeen aanleiding is om deze deels over te doen;Vooralsnog het kabinet vasthoudt aan opening van Vliegveld Lelystad in 2019, maar alternatieve routes gezocht worden;Inmiddels ook een route in beeld is gekomen over de gemeente Renkum, in het bijzonder over het Renkums Beekdal,

Overwegende dat:

Zonder verbeterde berekeningen van de MER en zonder opname van de nu in overweging zijnde alternatieven, waaronder die over de gemeente Renkum, het voor burgers van en de gemeente zelf niet mogelijk is hier een oordeel over uit te spreken;Met de, nu als alternatief overwogen, route er meerdere jaren sprake kan zijn van  een onaanvaardbare geluidsbelasting voor de gemeente Renkum en het natuurgebied het Renkums Beekdal in het bijzonder;Er in de gemeente al een militaire vliegcorridor ligt waarover (zeer laag) vliegend militair verkeer is tussen de militaire vliegvelden Deelen en Volkel,  

Spreekt uit:

Dat een laagvliegroute over de gemeente Renkum – en over het natuurgebied Het Renkums Beekdal in het bijzonder – ongewenst is;Dat uitstel van de opening van vliegveld Lelystad gewenst is,zolang er geen verbeterde berekeningen zijn en zicht op een herindeling van hetbeschikbare luchtruim en,Draagt het College op dit standpunt ter kennis te brengen van het Kabinet, de Tweede Kamer, Provinciale Staten van Gelderland en de gemeentebesturen van Ede, Wageningen, Overbetuwe en Arnhem,

En gaat over tot de orde van de dag,VVD  GL   PRD  PvdA

Raad Renkum wil meer grip en minder bureaucratie in de zorg

VVD VVD CDA PvdA GroenLinks Groninger Belang D66 Renkum 03-06-2017 08:07

Op initiatief van de VVD met brede steun van PvdA, CDA, GB, GroenLinks en D66 werd bij de afgelopen raadsvergadering een motie ingediend die is overgenomen door het college van burgemeester en wethouders. Een motie overnemen betekent dat het college de opdracht gaat uitvoeren. Doel van de opdracht is dat de gemeenteraad wat meer grip krijgt op de vele ontwikkelingen in het sociale domein (o.a. de zorg), zonder dat het gaat leiden tot meer papierwerk voor zorgverleners of een hogere werkdruk voor ambtenaren.

https://renkum.vvd.nl/nieuws/22504/raad-renkum-wil-meer-grip-en-minder-bureaucratie-in-de-zorg
Betere zorg met minder geld vereist sturing en innovatieWouter Hoge (raadslid VVD): "het sociale domein raakt onze kwetsbaarste mede-inwoners en is ondertussen ongeveer 55% van de begroting sinds al die taken naar de gemeente zijn verplaatst. De ontwikkelingen gaan er heel snel. Dat moet ook als we betere zorg met veel minder geld vanuit het rijk willen organiseren. De raad moet met al deze ontwikkelingen wel gevoel kunnen houden en kunnen helpen met bijsturen en meedenken als dat nodig is. Daarvoor is dan weer de juiste informatie nodig."  

Teveel informatie? Meer papierwerk?Hoge: "Het gevaar van teveel informatie vragen is echter dat ambtenaren druk gaan worden met het maken van rapportages in plaats van het meedenken met de cliënten. De werkdruk is er al erg hoog. Het zou ook een ramp zijn als we vragen aan zorgverleners om nog meer 'lijstjes' in te gaan vullen. Nu al gaat 35% van de tijd van een zorgverlener op aan registratie in sommige sectoren. We willen graag dat zorgverleners kunnen 'vonken' in plaats van 'vinken'. Ze hebben ooit gekozen voor een vak als zorgverlener, anders waren ze wel administratief medewerker geworden. De bureaucratie moet omlaag waar dat kan en we moeten dus waken voor teveel of niet essentiële informatie opvragen."

Een goed evenwicht vereist goede samenwerking

Niet teveel en ook niet te weinig informatie. Dat is een wankel evenwicht. Om die reden vraagt de motie om een bijeenkomst met raad, ambtenaren en college om samen dit evenwicht te gaan zoeken voor de komende jaren. Hoge: "De veranderingen in de zorg zijn juist voor gemeenten een kolossale uitdaging waarbij we als hele raad moeten samenwerken en het niet belangrijk zou moeten zijn of je oppositie dan wel coalitie bent. Het onderwerp leent zich absoluut niet voor 'politieke spelletjes'. Een samenwerking van cliënten, zorgverleners, raad, ambtenaren en college als 'team Renkum' door alle politieke lagen heen zal maken dat we ons door deze storm heen bewegen naar een goed eindresultaat: goede, zinnige en zuinige zorg voor onze inwoners met zo min mogelijk papierwerk en zoveel mogelijk keuzevrijheid. Deze motie is daarin een belangrijke extra stap."

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.